eitaa logo
🌿 ••[ وجیزه ]••
829 دنبال‌کننده
402 عکس
161 ویدیو
416 فایل
﴿بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...﴾ 🌿••[السلام علی المهدی و آبائه]•• ارتباط با ادمین: @eshragh133 🌿··کانال دیگه‌ی ما ...'' https://eitaa.com/hoomas
مشاهده در ایتا
دانلود
حلقه ثالثه - جلسه 60.mp3
12.14M
⏮ موضوع: بیان دیدگاه شهید صدر در باب و انحاء 🔹 برگرفته از درس 👤 آیت الله ملک زاده @vajeazeh
💯 ◀️ مقاله "طراحی ساختار جامع فقه خانواده" ✍️ 📌 چکیده: 🔸 ساختار کلی فقه امامیه در طرح ابتکاری محقق حلی در کتاب شرائع الاسلام، چهاربخشی و به عبادات، عقود، ایقاعات و احکام خاص طبقه‌بندی شده است. در این ساختار کلی که تا زمان ما الگوی رایج و پذیرفته شده است، خانواده جایگاه معرفتی مشخّص و ساختار درونی منظمی ندارد. ➕ افزون بر این، در ساختار شرائع الاسلام، مجموعه مسایل باب‌های فقه خانواده به حقوق خصوصی یا روابط دورن‌خانوادگی محدود است و برای مباحث مهم مربوط به مناسبات دولت و خانواده بابی اختصاص نیافته و مسایل آن بررسی نشده است. 📂 بنابراین، فقه خانواده «فاقد تشخّص»، «ناقص» و «نامنظم» بوده و نیازمند طرحی جدید است. نوشتار کنونی در مقام طراحی ساختار جامع و تبویب منطقی فقه خانواده برآمده است. 🔅 در طرح پیشنهادی نگارنده، ساختار کلی فقه خانواده دو بخشی است؛ بخش نخست به مسایل مربوط به «حقوق خصوصی» و بخش دوم به مسایل مربوط به «حقوق عمومی» خانواده اختصاص یافته و نظام مسایل هر دو بخش شناسایی و مدون گردیده است. 🗒 منتشر شده در شماره ۷۶ فصلنامه حقوق اسلامی / اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ 📥 دریافت فایل PDF مقاله: 🏷 hoquq.iict.ac.ir/article_704781.html @vajeazeh
recording-20231004-104721.mp3
34.17M
درس تفسیر استاد وکیلی سوره مبارکه انسان جلسه اول ۱۸ ربیع الاول ۱۴۴۵ 🔸مدرسه علمیه نورالرضا علیه‌السلام 🔸سطح ۲ و ۳ https://eitaa.com/joinchat/1569587655C930d657d0f @vajeazeh
درمان وسوسه عن الوشاء عن محمد بن حمران قال سألت أبا عبد اللّٰه ع عن الوسوسة و إن كثرت فقال لا شي ء فيها تقول لا إله إلا اللّٰه. درمان وسوسه، از امام صادق علیه السلام: گفتن لا اله الا الله. @vajeazeh
هدایت شده از فلسفه ذهن
🎗دیدگاه () نوعی و شعور را - ولو در حد پتانسیل آن - به تمامی موجودات هستی (از جمله جمادات) نسبت می‌دهد. طبق این دیدگاه، آگاهی را نیز باید همانند سایر ویژگی‌های بنیادین که در علم فیزیک به رسمیت شناخته شده (مانند جرم، بار الکتریکی، نیروی الکترومغناطیس، گرانش، فضا – زمان)، یک ویژگی بنیادین در جهان دانست که قابل تبیین از طریق ویژگی‌های دیگر نیست. این دیدگاه فی‌نفسه درباره ماهیت فیزیکی یا غیر فیزیکی بودن ویژگی آگاهی، خنثی است و آگاهی – بعنوان یک ویژگی بنیادین – می‌تواند غیر فیزیکی باشد؛ کما این‌که دیوید چالمرز – بعنوان یکی از مهم‌ترین لیدرهای پنسایکیزم – چنین نظری دارد. 🎗در ، آگاهی برای جمادات و حتی گیاهان، انکار شده و برای ناطقه انسانی و نیز تجرد نفوس حیوانات، استدلال‌هایی ارائه شده است. البته برخی محققان ، با استناد به عباراتی از ، قول به وجود آگاهی در نباتات را نیز به وی نسبت داده‌اند. اما بر این‌که جمادات در نظر – مانند سایر فیلسوفان صاحبنظر مسلمان - فاقد آگاهی‌اند، اتفاق نظر وجود دارد. بدین‌ترتیب همه روان‌دار انگاری – هرچند با و نیز ظاهر برخی آیات قرآن که نحوه‌ای شعور را به تمامی ذرات و موجودات زمین و آسمان نسبت می‌دهد، همخوانی دارد – طرفدار قابل توجهی در میان فیلسوفان مسلمان نداشته است. 🎗براساس دیدگاه ملاصدرا – که هماهنگ با نظر جمهور فلاسفه مسلمان نیز است - وجود علم در ماده و جسمانیات بدلیل غیبت هر جزء از اجزای دیگر و وجود مشوب به عدم اجزاء مادی، منتفی است (اسفار، ۱۹۸۱م، ج۳، صص۲۹۸ ـ ۲۹۷ / ج۶، ص۱۶۳). ولی شاید بتوان مبانی حکمت متعالیه را برای تصدیق و تأیید پنسایکیزم بکار گرفت. آن‌جا که علم را مساوق وجود می‌داند، و وجود نیز بنحوی تشکیکی در تمامی مراتب عالم، تحقق و اصالت دارد، چه بسا باید چنین نتیجه گرفت که علم و شعور در تمام عالم وجود جاری است و البته همانند خود وجود، دارای مراتب شدت و ضعف است. بدین‌ترتیب هر موجود (ولو جمادات) بسته به میزان بهره وجودی که دارد، واجد علم و آگاهی هم خواهد بود. 🎗جالب توجه آن‌که خود ملاصدرا در جایی از اسفار بدین مطلب تصریح کرده است (همان، ج ۸، ص ۱۶۴). برخی گفته‌اند چه بسا دیدگاه اصلی او در این موضع بیان شده و سایر موارد از باب همراهی با دیدگاه جمهور بوده است (که البته بلحاظ فلسفی، توجیه مقبولی نیست). علامه طباطبائی در حاشیه بر همین موضع از جلد هشتم اسفار، نظر اخیر صدرالمتألهین را تقویت کرده و تلاش می‌کند برای تأیید وجود جنبه‌ای مجرد در اشیاء مادی، استدلال و تبیینی ارائه دهد؛ چه این‌که مطابق نظر وی و مؤسس حکمت متعالیه، آگاهی و شعور را باید در سطح مجرد (غیر فیزیک) جستجو کرد. 🎗در هر حال این خوانش از حکمت متعالیه که نوعی سازگاری با پنسایکیزم را می‌رساند، با دیدگاه نفس – که نفس مجرد و آگاهی را برآمده از سطح جسمانی می‌داند – متضاد خواهد بود؛ کما این‌که اساساً پنسایکیزم در برابر ایمرجنتیزم مطرح شد تا آگاهی را نه بمثابه ویژگی برآمده از شرایط خاصی در سطح ویژگی‌های فیزیکی، بلکه بعنوان یک ویژگی بنیادین در جهان معرفی نماید. بدین‌ترتیب طرفداران خوانش اخیرالذکر از ملاصدرا و علامه طباطبایی، باید بدنبال تبیینی برای سازگاری و حدوث جسمانی از یکسو (که آگاهی را برآمده از سطوح پیشین و ویژگی‌های بنیادین جهان می‌داند)، با مساوقت علم و وجود از سوی دیگر (که علم و شعور را بنحوی بنیادین در تمام عالم هستی لحاظ می‌کند)، باشند. @PhilMind
یک حدیث شناختی از امام حسن عسکری علیه‌السلام: في صِفَةِ عُلَماءِ السُّوءِ: وهُم أضَرُّ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا مِن جَيشِ يَزيدَ عَلى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهماالسلام و أصحابِهِ، فإنَّهُم يَسلُبونَهُمُ الأرواحَ والأموالَ، وهؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ ... يُدخِلونَ الشَّكَّ والشُّبهَةَ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا فيُضِلّونَهُم در وصف عالمان بدكردار فرمودند: زيان آنها براى شيعيان ناتوان (آسيب پذير) ما بيشتر از زيان سپاه يزيد براى حسين بن على عليهماالسلام و ياران اوست؛ زيرا آنها جان و مال ايشان را گرفتند و اين علماى بدكردار ... در دل شيعيان ناتوان ما شكّ وشبهه مى اندازند و گمراهشان مى‌كنند. میزان‌الحکمه، ج ۸، ص ۱۰۱
صوت.mp3
32.4M
🟢 صوت جلسه نشست تخصصی 💯 ظرفیت های پژوهشی نزدیک به مرگ ☑️ با حضور استاد وکیلی زمان: پنجشنبه 19 ربیع الاول، سالن اجتماعات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام @mhva_ir http://www.mhva.ir
علوم و فناوری های شناختی: کپتولوژِی: به طور کلی کپتولوژی یک چهارچوب روانشناختی نوین و متعلق به قرن 21 است . از زمان عرضه این نگاه در سال ۲۰۰۲ توسط بی. جی. فاگ، روانشناس تجربی دانشگاه استنفورد، این ایده به طور گسترده مورد بحث و کاربست قرار گرفته است. به طور خاص، از سال ۲۰۰۶ تا کنون هر ساله کنفرانس بین‌المللی فناوری متقاعدکننده به منظور بحث و تبادل نظر حول آخرین دستاوردها و آراء در زمینه کپتولوژی برگزار می‌شود که آخرین دوره آن در آوریل ۲۰۲۱ به صورت آنلاین برگزار شد. در این ۱۶ دوره کنفرانس نزدیک به ۴۰۰ مقاله کنفرانسی از میان صدها مقاله ارسال شده پذیرش شده و به انتشار رسیده است. کپتولوژی حوزه‌ای بین‌رشته‌ای محسوب می‌شود که رواشناسی شناختی، علوم رفتاری، فناوری اطلاعات، جامعه‌شناسی اخلاق و فلسفه را در بر دارد. 🏷آقای فاگ از افراد پیشرو در این حوزه می باشد و سال هاست( حدود 20 سال) که در آزمایشگاه "طراحی رفتار" خود، در دانشگاه استندفورد در این حوزه مشغول به پژوهش می باشد. کپتولوژی به طور گسترده ای در تولید موفق ترین محصولات رایانه ای دو دهه اخیر، برای مثال شبکه های اجتماعی فیسبوک و ایستاگرام و بازی های مختلف رایانه ای، استفاده شده است. عناصری مانند تعداد تعقیب کننده (فالوور)، لایک و دیسلایک، در واقع عناصر انگیزه بخشی هستند که سرویس های رایانه ای برای ایجاد مشارکت و حضور هرچه بیشتر افراد در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. ساده کردن حضور و مشارکت (ایجاد پست و استوری با چند کلیک) و هم چنین طراحی محرک های به موقع (مانند نوتیفیکیشن ها)، همه و همه کاربست چهارچوب کپتولوژی هستند. کاربردهای منفی این فناوری¬های ایجاد اعتیاد رفتاری و تغییر سنت¬ها و ارزش¬های اجتماعی به واسطه تثبیت رفتارهای مغایر فرهنگ است. اگرچه کاربردهای مثبت فراوانی مانند ایجاد عادات رفتاری سالم نیز قابل یافتن است. با این وجود به طور کلی چهارچوب کپتولوژی به عنوان یک چهارچوب مثبت برای ایجاد عادات رفتاری مثبت تبلیغ می شود. 🏷مارک زاکربرگ (موسس فیسبوک) و مایک کریگر (یکی از دو موسس اینستاگرام) هر دو شاگرد بنجامین فاگ در دانشگاه استنفورد بوده اند و با تکنیکهای کپتولوژی آشنایی کامل دارند. میزان وابستگی رفتاری که اینستاگرام برای کاربرانشان ایجاد می کند برکسی پوشیده نیست. حتی در ایران نیز افراد و بالأخص جوانان ساعت های متمادی را در اینستاگرام می گذرانند و مشغول ایجاد پست های جدید، یافتن دنبال کنندگان جدید، لایک کردن پست های دیگران و مواردی از این دست هستند. با اندکی تأمل می توان به روشنی استفاده از اصول کپتولوژی را در اینستاگرام نیز مشاهده کرد: 1- ایجاد انگیزه های مختلف (دنبال-کنندگان، لایک خوردن و ...)، 2- تسهیل فعالیت (ایجاد یک پست یا داستان با فشردن چند دکمه و ...)، 3- و همچنین استفاده از راه اندازهای مختلف (مانند نوتیفیکیشن‌ها، پیشنهاد پست و دوستان جدید و ...) با نظم و ترتیب صحیح سبب شده است تا کاربران ساعت های متمادی درگیر فضای اینستاگرام باشند بدون آن که خود علت آن را بدانند. به طور خاص، اینستاگرام یک حس قوی پیشرفت و موفقیت را در کاربران ایجاد می کند (با توجه به تعداد دنبال کنندگان، لایک¬ها و ...) که به همراه سادگی زیاد و راه اندازهای متنوع، سبب ایجاد انگیزه ای قوی در کاربر برای مشارکت هرچه بیشتر و بیشتر در این پلتفرم میشود. ، ، ، @vajeazeh
دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا؛ چالش‌های الاهیاتی فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسیِ الحاد جدید» 👥 استادان: دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون دکتر رضا ضیاء توحیدی 🔹برگزاری به صورت حضوری و مجازی 🔸زمان: از ۲۰ مهر تا ۲۰ آذر ۱۴۰۲ در ۳۲ ساعت آموزشی (عصر پنج‌شنبه‌ها ساعت ۱۴ تا ۱۸) 🔸مکان: دانشگاه فردوسی مشهد 🔹آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ 🔰لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/kaMjvNBR 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
📚تازه های نشر 📚 🔰کتاب « چالش های خداباوری » نوشته عبدالرئوف افضلی منتشر و وارد بازار نشر شد. 📙این کتاب در هفت فصل به رشته تحریر درآمده است. ✍🏻 در چکیده پشت جلد کتاب آمده است : اثر پیش رو برخی از چالش‌های مهم خداباوری در قرن اخیر، مانند: شبهه خفای الهی، شبهه خدا به مثابه فرافکنی، شبهه خدا به مثابه پندار، شبهه خدا به مثابه مولود جهل آدمی و مانند این شبهات را بررسی کرده. این شبهات ابتدا با تکیه بر منابع اصلی تبیین گردیده و سپس با تکیه بر منابع فلسفی دانشمندان مسلمان مورد انتقاد قرار گرفته است. 🏵این کتاب توسط مرکز بین المللی ترجمه ونشر المصطفی و با حمایت دبیرخانه حمایت از پژوهشهای دینی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به چاپ رسیده است. (ص) 🆔@meshkatnoor