eitaa logo
🌿 ••[ وجیزه ]••
823 دنبال‌کننده
402 عکس
161 ویدیو
416 فایل
﴿بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...﴾ 🌿••[السلام علی المهدی و آبائه]•• ارتباط با ادمین: @eshragh133 🌿··کانال دیگه‌ی ما ...'' https://eitaa.com/hoomas
مشاهده در ایتا
دانلود
1402-10-14 فقه هوش مصنوعی-12.mp3
28.55M
🔖 استاد یزدی جلسه‌ی دوازدهم 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📌 ادامه‌ی بحث از پایه‌ها 📌تموّج پایه 📌انواع مراتب آگاهی : ▫️آگاهی بدون پایه ▫️آگاهی با پایه‌ی غیرفیزیکی ▫️آگاهی با پایه‌ی فیزیکی 📌انواع جزء لایتجزی در آگاهی‌های با پایه‌های فیزیکی: 📍DNA 📍Neuron 📍Claustrum 📌جسمٌ نامٍ حسّاسٌ متحرّکٌ بالإراده ▪️حس لامسه ▪️حس ذائقه و شامه ▪️حس سامعه ▪️حس باصره 📌درک معنا 📌قطعه‌بندی زمان 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@hoomas
🔔فصلنامه حکمت اسلامی(۳۸) منتشر شد ▫️تطور برهان لم و إن از منطق به فلسفه اولی در کلام ابن‌سینا و ملاصدرا / عسکری سلیمانی امیری ▫️بررسی حقیقت اختیار از منظر مکتب تفکیک؛ نقدی بر کتاب «مسأله علم الهی و اختیار» / احمد سعیدی ▫️نقد و بررسی تحلیل معناشناختی مصلحت از دیدگاه علامه طباطبایی / مهدی برنهان مهریزی ▫️وحدت نفس در حکمت متعالیه و نسبت آن با وحدت هستی / مهدی سعادتمند ▫️مفهوم و جایگاه پیوستگی جسم در نظریه ماده - صورت‌گرایی ابن‌‌سینا / حمیده مختاری ▫️کدام گسست، کدام پیوست(تأملی در برهان فصل و وصل) /محمدمهدی کمالی، محمدهادی کمالی ▫️نسبت سنجی قولِ به اصالت وجود با معقول ثانی بودن آن / حمید عاشوری سید محمد موسوی هادی ایزانلو ▫️نقد و بررسی انسان‌مداری در مسأله شر از نگاه جورج مورودس / محمد رضاپور، محمد داود انصاری ▫️شبهه خدا به‌مثابه توهم کودکانه (بررسی و نقد الحاد روان‌شناختی فروید) / سید عبدالرئوف افضلی، عزالدین رضانژاد ▫️تبیین و تحلیل تقدم و تأخر «بالحق» در اندیشه صدرالمتألهین / روح‌الله حسینی 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
FHI_Volume 10_Issue شماره3-پیاپی 38-پاییز 1402)_Pages 133-149.pdf
681.4K
🏷 نسبت سنجی قول به با بودن آن حمید عاشوری سید محمد موسوی هادی ایزانلو 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
PorsemanTarikhi-02-10-14.mp3
13.32M
در این صوت استاد به پرسش و شبهه مهم زیر پاسخ می دهند که آیا مسلمانان در جنگ با مرتکب کشتار جمعی بی گناهان شدند؟ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ مرکز رسانه ای ولایت @velayattv 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
هدایت شده از فلسفه ذهن
📚 📒کتاب «ما نفسیم یا بدن؟» نوشته ریچارد سوئین‌برن با ترجمه دکتر مهدی ذاکری و توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و در ۲۳۳ صفحه بچاپ رسید. 📗سوئین‌برن بعنوان یکی از چهره‌های معاصر، در این کتاب سعی در ارائه استدلال‌های فلسفی جدیدی به سود جوهر نفس مجرد دارد که توسط برخی یافته‌های علوم اعصاب معاصر پشتیبانی شود. 📕نویسنده پس از بیان برخی مقدمات در فصل اول، فصل دوم را به « و دوگانه‌انگاری ویژگی‌ها» اختصاص داده. مترجم در پیوست سودمندی در انتهای این فصل، دیدگاه سینوی و صدرائی در این موضوع را نیز اضافه کرده است. 📘فصل سوم به نظریات درباره پرداخته و فصل چهارم با عنوان «استدلال دکارت برای نفس»، شکل گرفته است. مترجم در این‌جا نیز چند پیوست درباره استدلال به سود در از طریق اینهمانی شخصی، و نیز برتری استدلال تصورپذیری بر استدلال دکارتی و ... افزوده است. 📙فصل پنجم به علم و اطلاع درونی ما از خودمان می‌پردازد و فصل ششم به تعامل نفس و بدن. در این‌جا پیوست مترجم در نقد دفاع سوئین‌برن از استدلال به سود جوهری قابل توجه است. فصل آخر (هفتم) به این پرسش اختصاص دارد که آیا علم می‌تواند نفس را تبیین کند؟ @PhilMind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این روزها که نانجیبان دهان نحسشان را به گفتن و دستان علیلشان را به نوشتن قاسم کتلت عادت میدهند و افتخار می‌کنند که او را خوار و خفیف کرده‌اند، جایی است که دیگر انسان میماند که چه بگوید و چه بنویسد اما قلب‌های آشنا به ایمان گواهی خواهند داد که خدای قاسم سلیمانی نخواهد گذاشت که حقایق تحریف شود و از نامش به بدی یاد شود... خدای قاسم سلیمانی این کلیپ را برای آیندگان به یادگار خواهد گذاشت خودش گفته در کتابش... که نیرنگ زشت جز صاحبانش را در نمی‌یابد { و لا یحیق مکر السیئ الا باهله...} ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ گفتم: می‌شود به بچه هایمان هم از این غذا و این گوشت بدهید؟ گفت: شما اکنون گوشت بچه هایتان را خوردید؟ خندیدیم گفتیم مگر میشود؟ گفت: به الله قسم باورمان نشد درب یخچال را باز کرد دست و پا و اعضای بدن بچه هایمان آنجا بود یکی از زنان وقتی دید دیوانه شد آن قدر سرش را به دیوار کوبید تا مرد.... روایت بانوی ایزدی از اسارت داعش 〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
نشست_روش_تفسیری_استاد_شهید_مرتضی_مطهری_1.mp3
39.58M
🔖 نشست علمی با عنوان «روش تفسیری »؛ 🎙ارائه‌کننده: جناب آقای دکتر استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران 🗣 ناقد: دکتر عبدالهادی استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
تفسیر زیبایی‌شناختی.mp3
25.32M
🌀صوت کامل کرسی علمی- ترویجی تفسیر زیبایی‌شناختی روشی و کاربست آن در تفسیر قرآن 🎙 با حضور: سیدحمید جزایری محمد عشایری دبیرعلمی: ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @iictchannel 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1402-10-05-event_ai_philosophy4.mp3
36.66M
🔖 و خطر وجودی دکتر محمدحسن 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📌 مباحث اخلاقی مربوط به سیستم‌های AI 📌سو گیری‌های هوش مصنوعی تصمیم گیر ناشی از داده‌ها و الگوریتم‌ها و ... 📕کتاب سلاح های تخریب ریاضیاتی؛ الگوریتم‌های به کار رفته در هوش مصنوعی منجر به نابرابری میشود 📗اقدامات پلیسی مبتنی بر دیتاهای بزرگ 📌آلگوکراسی 📌نحوه‌ی تعامل با هوش مصنوعی 📌ابَرهوش مصنوعی ( تکینگی هوشمندی) 📌موسسات آینده‌ی بشریت 📌تلازم نداشتن morality با intelligence 📌تکینه‌گرایان و اِیآیتئست‌ها 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@hoomas
هدایت شده از محفل علمی رهپویان
🎧 کاربرد زبان‌شناسی در فهم قرآن استاد قائمی_نیا 🔹پیش گفتار : - معرفی استاد و آثارشان و... 🔸 بیانات استاد : - سیر علمی استاد: مطول و.. - آرزوی استاد برای کتب ادبیات عرب - مطالعه نشانه شناسی - کتاب بیولوژی نص ثمره ۵ سال استاد - ورود به حوزه زبان شناسی - استفاده های معناشناختی درس خارج - کارهایی که در فقه باید انجام شود - معناشناختی در تمامی مطالعات اسلامی تاثیر گذار است - در نظر دارم تحلیل فرهنگی از معناشناسی قرآن - کتاب دین و مدل های فرهنگی - سه حوزه زبان شناسی: شاخه ها، جریان های زبان شناسی ،مطالعات بینارشته ای - همه ی مطالب آنها قابل پذیرش نیست 🔸علوم شناختی : عصبشناسی ، روانشناسی، زبان شناسی شناختی، فلسفه ذهن ، هوش مصنوعی. برخی ۲ دانش افزودند : علوم کامپیوتر، انسان شناسی شناختی همه به تحلیل ذهن و فرآیندهای مغزی از زاویه خاصی می پردازند. - معناشناسی شناختی یک شاخه از زبان شناسی شناختی است:از این بحث می کند که اطلاعات زبانی را چگونه پردازش کنیم و ارتباطات پردازش های زبانی با موقعیت های زبان و ذهن چیست . - سه ضلعی ای که داریم: ۱.موقعیتی که جملات نشان می دهند (یا مدلول جملات). چون بیشتر جملات ناظر به عالم خارج اند، این رامیگیم عالم خارج ۲.پردازش های زبانی درون جمله ۳.ذهن 🔹ادعای معناشناسی: - تقریر اجمالی : معنای یک جمله همان مفهوم سازی است نه موقعیت(با مفهومی که در اصول می خوانید خلط نشود) - تقریر دوم: زبان ، اولا و بالذات ذهن گوینده را نشان میدهد، ثانیا وبالعرض خارج را 🔸رابطه ی زبان و ذهن و خارج (در غرب): ویتگنشتاین: زبان آینه جهان خارج است ، بعد بازی های زبانی را مطرح کرد. زبان شناسی به دومی نزدیک شد. 🔹نظرهای استاد در حوزه قرآن: ما در معناشناسی قرآن با تحلیل پردازشهای قرآن سروکار داریم :یعنی برای یافتن معنای قرآن باید نحوه پردازش های قرآن را بیابیم. مثال رحمت : گاهی به صورت ظرف ، گاهی به صورت منبع نورانی... اصالت تعبیر قرآنی (به تعبیر مقرر به ظهور کلام دست نزدین) : در "ان المتقین فی مقام امین" نگین مراد مامون است. تقدیر معنایی خلاف اصل است ( با تقدیر لفظی ادبا مشکلی نداریم): در واسال القریه نگین اهل قریه مراده. در کتاب موافقت معنایی به دنبال این بودم که با مباحث معناشناسی ، روایات را به آیات برگردانم. اتخذوا هذا القرآن مهجورا به معنای اینکه قرآن نمی خوانند یا ترتیب اثر نمی دهند نیست، روایات می فرمایند عدل قرآن (امیرالمومنین) را ترک کردند. اصالت تعابیر هم اینرا میگوید. (اتخذوا هذا القرآن مهجورا فرق دارد با هجروا هذا القرآن) ما نمیتوانیم بدون معناشناسی مقبول روایت به معناشناسی مقبول آیات دست یابیم. روایات و آیات را بنده یک سیستم جامع می بینم. 🔸 پاسخ به سوالات از دقیقه ۴۵ : نکاتی از پاسخ های استاد: متون ادبی ما یک میراث ارزنده و دارای نکات زیادی است. برخی تحلیل ها را در خصائص ابن جنی پیدا کردم. زبان شناسی مادر علوم انسانی است . کسیکه ادبیات را خوب کار کند، تا اجتهاد راحت میرود. فلسفه ارسطو را غربی ها بهتر از ما نقل می کنند. ارسطو خداپرست نیست، ارسطو که افتاد دست ابن سینا، مسلمان شد. این علوم هم باید مسلمان شود. [مقرر : فلاسفه ی مطرح یونان، حدود ۱۰ قرن قبل از اسلام زندگی میکردند و طی این مدت طولاتی، فلسفه ی آنها الحادی شد و به مسلمانان رسید ] خلط استعاره ادبی با استعاره مفهومی نشود. علوم سنتی هم خیلی مطلب دارد. از نظر زبان شناسی از نظریه ارواح معانی نمیشود دفاع کرد. زبان شناسان نظریه ی طبیعی را می گویند: واضع بشری است که عقلش محدوده .توسعه های بعدی معنا، برپایه ی قاعده ی تشابه خانوادگی (ویتگنشتاین) است. نظریه ی روح معنا طبق این است که واضح از اول میتواند آینده ی معنا را پیش بینی کند و به ذات معنا (اشتراک معنا) دسترسی دارد. دو جلسه در این زمینه داشتیم. مثال مهم :کلیدی ترین استعاره مفهومی در باب توحید قرآن، کلمه وجه است.... مباحث معناشناسی فلسفه و عرفان را تغییر میدهد ، بنده روی اینها کار میکنم و در عرفان به نتیجه رسیدم و چند نشست داشتیم. سنت تفکر اسلامی سنت متن محور است و قرآن محوریت دارد. سیستم جمع عرفی را برهم میزند. برداشتهای فقهی تغییر میکند. عملا باب فهم روایات مسدود شده(بحث فقه را بگذاریم کنار) ، مباحث زبانی میتواند اینرا برطرف کند(:این یک پروژه است). علم رجال ملاک دهم است و قرآن ملاک اول ماست منتها ما سیستم ارجاعی نداریم که با کمک معناشناسی می شود. در معناشناسی بنده ۷۰۰ آیه را تحلیل کردم و دو تفسیر را اصل قرار دادم : المیزان و تفسیر التحریر و التنویر (کشاف به روز رسانی شده). مباحث معناشناسی میتواند همگام با ادبیات خوانده شود و ما با زمینه ی ادبی مون راحت می فهمیم. اصل صوت 👇 https://eitaa.com/elmi_noororreza/335 خلاصه صوت مشابه شناختی