J9.mp3
23.05M
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (۱۴۰۲)
🎙 کلاس دکتر هادی قهار
📣 موضوع: همه رواندار انگاری (Panpsychism)
🗓 چهارشنبه، ۱ شهریور ۱۴۰۲
🚩 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
@PhilMind
J10.mp3
27.27M
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (۱۴۰۲)
🎙 کلاس دکتر ابراهیم آزادگان
📣 موضوع: اخلاق شناختی؛ قصدها و تصمیمها
🗓 پنجشنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۲
🚩 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
@PhilMind
J11.mp3
25.15M
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (۱۴۰۲)
🎙 کلاس دکتر امیر صائمی
📣 موضوع: آگاهی اخلاقی؛ کنشگری و عواطف
🗓 پنجشنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۲
🚩 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
@PhilMind
J12.mp3
35.58M
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن (۱۴۰۲)
🎙 کلاس دکتر جواد درویش
📣 موضوع: الهیات و علوم شناختی
🗓 پنجشنبه، ۲ شهریور ۱۴۰۲
🚩 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
@PhilMind
Summer School of philosophy of mind 1402.6.2.pdf
1.26M
اسلاید دکتر درویش (الهیات و علومشناختی)
هوش مصنوعی قوی.mp3
23.74M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی
🎙 با حضور:
#ابوالفضل_کیاشمشکی
#علیرضا_قائمی_نیا
⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#نشست
🆔 @iictchannel
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد #مددی (حفظهالله تعالی)
1397/10/17
🔸 مرحوم شیخ {انصاری} دو دختر بیشتر نداشت، یکی از دخترهایشان را به یکی از علمای شوشتر میدهند و یک دختر را هم به یکی از سادات میدهند، لذا این دو خانواده به سبط الشیخ معروف شدند.
🔹 آقا شیخ احمد سبط الشیخ که نوه دختری شیخ بود میگفت جدّ ما نجف که بود، یک سفری به ایران میآید و هنوز کتابهای شیخ مثل مکاسب به خطّ شیخ موجود بود. در فکر بود که برگردد به نجف. بعد نگذاشتند که برگردد. لذا همه کتابها تلف شدند. لذا چیزی از مکاسب وجود ندارد.
🔸 شنیدم قطعهای از آن ادعا شده که در آستان قدس هست، اما آقا شیخ احمد سبط الشیخ برای من گفت که همه نسخهها تلف شد...
🔹 {رسائل هم} به صورت رساله رساله است: «رسالة حجیة المظنة، رسالة البرائة و الإشتغال، رسالة الإستصحاب، رسالة التعادل و الترجیح» این چهار رساله است که بعدها توسط یکی از شاگردان شیخ -در آن نسخهای که حاشیه آشتیانی دارد- ایشان رسائل را عنوان فرائد الاصول میدهد.
🔸 {فرائد الأصول} اسمی نیست که شیخ گذاشته باشد. بعدها این اسم را گذاشتهاند. از کارهایی که انجام گرفت این بود که از آن حالتِ رساله- رساله در آوردند و به این صورت، انسجام دادهاند. در حقیقت {به این انسجام} تألیفِ شیخ نیست. بعد از شیخ این جا افتاد...
🔹 کفایه آمد و حرفهای شیخ را با حرفهای قدما تنظیم کرد. مباحث الفاظِ شیخ توسط شاگرد ایشان مرحوم کلانتر به اسم «مطارح الأنظار» نوشته شد، ولی آنچه که به قلم شیخ بود، این چهار رساله است. این چهار رساله بعداً منسجم شد و این چهار رساله با هم ربط پیدا کردند، ولی در اصل چهار رسالهی غیر مرتبط بودند...
🔸 البته در {این} اثناء تعدیلاتی هم شده است، مثلا مرحوم آقای محقق اصفهانی می گفت چهار فصلش بکنیم و بعضی از مباحث -مثل مشتق- را از مقدّمات خارج کرد و در ظهورات انداختند...
#اصول
#رسائل
#مکاسب
@Nardebane_feghahat
تبیین فلسفی علت غایی و ارتباط آن با علم دینی.mp3
35.18M
👥 #گفتگو | تبیین فلسفی علت غایی و ارتباط آن با علم دینی
تعریف علم و سکولاریسم
منظور از علم دینی چیست؟
آیا شناخت موجودات بدون ارتباط با ماوراء ممکن است؟
آیا هدفمندی موجودات همان غایتمندی آنهاست؟
نظر فرانسیس بیکن در ورود علت غایی در طبیعت و ارتباط علت غایی با آزادی (لیبرالیسم)
تغییر سوالات از چرایی به چگونگی
آیا شناخت طبیعت مادی موجودات، بدون شناخت با امور ماورائی که با آن ارتباط دارند، برای ما میسر خواهد بود؟
شناخت هدفمندی موجودات چه نقشی در شناخت خود این موجودات دارد؟
👤 ارائه: استاد #مهدی_مشکی
👤 ناقد: استاد #محمد_حسینزاده
👤 ناقد: استاد #علی_مصباح
👤 ناقد: استاد #مجتبی_مصباح
📚 #فلسفه_علم | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ فیزیک نظری سال هاست که از تحرک و تکاپو افتاده است. آیا تعداد فیزیکدان ها و یا انگیزه ی آن ها کم شده است که نتوانسته ایم پیشرفتی جدید را رقم بزنیم، یا مشکل از جایی دیگر است؟
♦️ علم فیزیک مخلوطی از سه چیز است:
1️⃣داده های تجربی و آزمایش که در این زمینه قوی تر شده ایم و کسری نداریم اگرچه محدودیت های فراوانی داریم اما وضع مان از قبل بهتر شده و بدتر نشده است. قبلا پیشرفت های چشمگیری داشتیم با این که دستیابی به نتایج تجربی این محدوده ها نبود. اگر تجربه و آزمایش مهم ترین رکن است، که باید الان وضعمان بهتر باشد.
2️⃣ بخش دیگر علم، فرضیات متافیزیکی و فراتجربی الصاقی به نظریه هاست. متاسفانه فیزیکدان ها در دهه های اخیر فریب برخی فیزیکدان های مشهور پوزیتیویست را خوردند و مباحث فلسفی را کنار گذارند و لذا از این بابت کار چندانی انجام نشد اگرچه چند دهه ی اخیر دارد یک کارهایی انجام می شود. شاید اشکال کار در اینجاست؟
3️⃣ قسمت سوم علم، ابزاری به نام ریاضیات است. شاید هم این که ما نمی توانیم پیش برویم مربوط به ریاضیات مان باشد.
🔺این قسمت سوم اگرچه بعید است ولی من شخصا آن را محتمل می دانم ولی نظر قوی تر این است که مشکل به همان قسمت دوم برمیگردد.
♦️ به هر صورت علم چیزی بیش از این سه جزء ندارد و باید دید مشکل از کدام قسمت است. نظر فیزیکدان ایرانی را در این زمینه بشنوید.
@philosophyofscienceforstudents
@vajeazeh