eitaa logo
🌿 ••[ وجیزه ]••
829 دنبال‌کننده
402 عکس
161 ویدیو
416 فایل
﴿بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...﴾ 🌿••[السلام علی المهدی و آبائه]•• ارتباط با ادمین: @eshragh133 🌿··کانال دیگه‌ی ما ...'' https://eitaa.com/hoomas
مشاهده در ایتا
دانلود
Summer School of philosophy of mind 1402.6.2.pdf
1.26M
اسلاید دکتر درویش (الهیات و علوم‌شناختی)
هوش مصنوعی قوی.mp3
23.74M
💯🔊 🔸 صوت نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد (حفظه‌الله تعالی) 1397/10/17 🔸 مرحوم شیخ {انصاری} دو دختر بیشتر نداشت، یکی از دخترهایشان را به یکی از علمای شوشتر می‌دهند و یک دختر را هم به یکی از سادات می‌دهند، لذا این دو خانواده به سبط الشیخ معروف شدند. 🔹 آقا شیخ احمد سبط الشیخ که نوه دختری شیخ بود می‌گفت جدّ ما نجف که بود، یک سفری به ایران می‌آید و هنوز کتاب‌های شیخ مثل مکاسب به خطّ شیخ موجود بود. در فکر بود که برگردد به نجف. بعد نگذاشتند که برگردد. لذا همه کتاب‌ها تلف شدند. لذا چیزی از مکاسب وجود ندارد. 🔸 شنیدم قطعه‌ای از آن ادعا شده که در آستان قدس هست، اما آقا شیخ احمد سبط الشیخ برای من گفت که همه نسخه‌ها تلف شد... 🔹 {رسائل هم} به صورت رساله رساله است: «رسالة حجیة المظنة، رسالة البرائة و الإشتغال، رسالة الإستصحاب، رسالة التعادل و الترجیح» این چهار رساله است که بعدها توسط یکی از شاگردان شیخ -در آن نسخه‌ای که حاشیه آشتیانی دارد- ایشان رسائل را عنوان فرائد الاصول می‌دهد. 🔸 {فرائد الأصول} اسمی نیست که شیخ گذاشته باشد. بعدها این اسم را گذاشته‌اند. از کارهایی که انجام گرفت این بود که از آن حالتِ رساله- رساله در آوردند و به این صورت، انسجام داده‌اند. در حقیقت {به این انسجام} تألیفِ شیخ نیست. بعد از شیخ این جا افتاد... 🔹 کفایه آمد و حرف‌های شیخ را با حرف‌های قدما تنظیم کرد. مباحث الفاظِ شیخ توسط شاگرد ایشان مرحوم کلانتر به اسم «مطارح الأنظار» نوشته شد، ولی آنچه که به قلم شیخ بود، این چهار رساله است. این چهار رساله بعداً منسجم شد و این چهار رساله با هم ربط پیدا کردند، ولی در اصل چهار رساله‌ی غیر مرتبط بودند... 🔸 البته در {این} اثناء تعدیلاتی هم شده است، مثلا مرحوم آقای محقق اصفهانی می گفت چهار فصلش بکنیم و بعضی از مباحث -مثل مشتق- را از مقدّمات خارج کرد و در ظهورات انداختند... @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین فلسفی علت غایی و ارتباط آن با علم دینی.mp3
35.18M
👥 | تبیین فلسفی علت غایی و ارتباط آن با علم دینی تعریف علم و سکولاریسم منظور از علم دینی چیست؟ آیا شناخت موجودات بدون ارتباط با ماوراء ممکن است؟ آیا هدفمندی موجودات همان غایت‌مندی آنهاست؟ نظر فرانسیس بیکن در ورود علت غایی در طبیعت و ارتباط علت غایی با آزادی (لیبرالیسم) تغییر سوالات از چرایی به چگونگی آیا شناخت طبیعت مادی موجودات، بدون شناخت با امور ماورائی که با آن ارتباط دارند، برای ما میسر خواهد بود؟ شناخت هدفمندی موجودات چه نقشی در شناخت خود این موجودات دارد؟ 👤 ارائه: استاد 👤 ناقد: استاد 👤 ناقد: استاد 👤 ناقد: استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ فیزیک نظری سال هاست که از تحرک و تکاپو افتاده است. آیا تعداد فیزیکدان ها و یا انگیزه ی آن ها کم شده است که نتوانسته ایم پیشرفتی جدید را رقم بزنیم، یا مشکل از جایی دیگر است؟ ♦️ علم فیزیک مخلوطی از سه چیز است: 1️⃣داده های تجربی و آزمایش که در این زمینه قوی تر شده ایم و کسری نداریم اگرچه محدودیت های فراوانی داریم اما وضع مان از قبل بهتر شده و بدتر نشده است. قبلا پیشرفت های چشمگیری داشتیم با این که دستیابی به نتایج تجربی این محدوده ها نبود. اگر تجربه و آزمایش مهم ترین رکن است، که باید الان وضعمان بهتر باشد. 2️⃣ بخش دیگر علم، فرضیات متافیزیکی و فراتجربی الصاقی به نظریه هاست. متاسفانه فیزیکدان ها در دهه های اخیر فریب برخی فیزیکدان های مشهور پوزیتیویست را خوردند و مباحث فلسفی را کنار گذارند و لذا از این بابت کار چندانی انجام نشد اگرچه چند دهه ی اخیر دارد یک کارهایی انجام می شود. شاید اشکال کار در اینجاست؟ 3️⃣ قسمت سوم علم، ابزاری به نام ریاضیات است. شاید هم این که ما نمی توانیم پیش برویم مربوط به ریاضیات مان باشد. 🔺این قسمت سوم اگرچه بعید است ولی من شخصا آن را محتمل می دانم ولی نظر قوی تر این است که مشکل به همان قسمت دوم برمی‌گردد. ♦️ به هر صورت علم چیزی بیش از این سه جزء ندارد و باید دید مشکل از کدام قسمت است. نظر فیزیکدان ایرانی را در این زمینه بشنوید. @philosophyofscienceforstudents @vajeazeh
جایزه فیزیک سال 2023 به سه محقق در زمینه تعلق گرفت. در بیانیه هیئت داوران آمده است که این جایزه برای «به کار بستن روش های جهت تولید بسیار کوتاه آتوثانیه‌ای به منظور مطالعه بر حالات در » به این سه دانشمند اعطا می‌شود. به‌قدری سریع حرکت می‌کنند که پیش از این تصور می‌شد آنها غیرممکن است. این سه دانشمند اما با مطالعات خود راهی برای ایجاد پالس‌های بسیار کوتاه نور کشف کردند که می‌توان از آن برای سریع استفاده کرد. به همین سبب ، برگزیدگان امسال را به خاطر ارائه «ابزارهای جدید به بشریت برای کاوش در دنیای درون و » تحسین کرده است. این سه دانشمند به نام‌های ، و به ترتیب از دانشگاه لاند ، موسسه و در و دانشگاه آمریکا مشترکاً برنده این جایزه حدوداً 1 میلیون دلاری شدند. @quantum_philosophy_of_mind
حلقه ثالثه - جلسه 60.mp3
12.14M
⏮ موضوع: بیان دیدگاه شهید صدر در باب و انحاء 🔹 برگرفته از درس 👤 آیت الله ملک زاده @vajeazeh
💯 ◀️ مقاله "طراحی ساختار جامع فقه خانواده" ✍️ 📌 چکیده: 🔸 ساختار کلی فقه امامیه در طرح ابتکاری محقق حلی در کتاب شرائع الاسلام، چهاربخشی و به عبادات، عقود، ایقاعات و احکام خاص طبقه‌بندی شده است. در این ساختار کلی که تا زمان ما الگوی رایج و پذیرفته شده است، خانواده جایگاه معرفتی مشخّص و ساختار درونی منظمی ندارد. ➕ افزون بر این، در ساختار شرائع الاسلام، مجموعه مسایل باب‌های فقه خانواده به حقوق خصوصی یا روابط دورن‌خانوادگی محدود است و برای مباحث مهم مربوط به مناسبات دولت و خانواده بابی اختصاص نیافته و مسایل آن بررسی نشده است. 📂 بنابراین، فقه خانواده «فاقد تشخّص»، «ناقص» و «نامنظم» بوده و نیازمند طرحی جدید است. نوشتار کنونی در مقام طراحی ساختار جامع و تبویب منطقی فقه خانواده برآمده است. 🔅 در طرح پیشنهادی نگارنده، ساختار کلی فقه خانواده دو بخشی است؛ بخش نخست به مسایل مربوط به «حقوق خصوصی» و بخش دوم به مسایل مربوط به «حقوق عمومی» خانواده اختصاص یافته و نظام مسایل هر دو بخش شناسایی و مدون گردیده است. 🗒 منتشر شده در شماره ۷۶ فصلنامه حقوق اسلامی / اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ 📥 دریافت فایل PDF مقاله: 🏷 hoquq.iict.ac.ir/article_704781.html @vajeazeh
recording-20231004-104721.mp3
34.17M
درس تفسیر استاد وکیلی سوره مبارکه انسان جلسه اول ۱۸ ربیع الاول ۱۴۴۵ 🔸مدرسه علمیه نورالرضا علیه‌السلام 🔸سطح ۲ و ۳ https://eitaa.com/joinchat/1569587655C930d657d0f @vajeazeh
درمان وسوسه عن الوشاء عن محمد بن حمران قال سألت أبا عبد اللّٰه ع عن الوسوسة و إن كثرت فقال لا شي ء فيها تقول لا إله إلا اللّٰه. درمان وسوسه، از امام صادق علیه السلام: گفتن لا اله الا الله. @vajeazeh