eitaa logo
والعادیات
133 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
101 ویدیو
3 فایل
حرف‌هایی هست که گفته نمی‌شود و کم‌کم حرف‌های دیگرانی جایگزین می‌شود که صدای بلندتری دارند، رسانه دارند، پول، قدرت، و البته وقاحت وآنقدر می‌گویند که جای خوب و بد برای‌مان عوض می‌شود و ما میلیمتربه‌میلیمتر، کیلومترها عوض می‌شویم، بی‌آنکه بفهمیم @salam3one3
مشاهده در ایتا
دانلود
«مدّاحی و مدیریّت هیئت را با بعضی از کارهای مشابهی که اینجا و آنجا انجام میگیرد اشتباه نباید گرفت. قالب مدّاحی باید حفظ بشود؛ از همه‌ی ابزارهای هنری مذکور که عرض کردیم -صدای خوش، نغمه‌سازی خوش، نغمه‌پردازی خوب- باید در اینها استفاده بشود، لکن از چیزهایی که بیرون از این قالب مدّاحی است مطلقاً نخواهید استفاده کنید و اجتناب بشود. نگذارید هیئت تبدیل بشود به محیط‌های دیگر؛ هیئت، باید هیئت بماند.» امام خامنه‌ای ۱۵ بهمن ۹۹
🔸 مداحیهای موزیکال 🔹 چند روز پیش که مطلب را می‌نوشتم، با خودم گفتم به زودی یک مطلب دیگر بنویسم و چند مورد از مصادیق موسیقی‌زدگی قشر مذهبی را در آن بیاورم. در ذهنم بود که روالی که این چندوقته باب شده، و بر روی مداحی ها موسیقی کار می‌کنند، و گرایش مذهبی‌ها به آن، می‌تواند یکی از این مصادیق باشد. خصوصاً که آن روزها شعر و مداحی زیبای تسبیحات حضرت زهرا، که موزیکال! شده بود، به شدت بین هیئتی ها و مذهبی‌ها دست‌به‌دست می‌شد. 🔹 روزی که حضرت آقا در دیدار مداحان، این جملات را فرمودند، این مسئله در ذهنم زنده شد. 🔹 نوع جمله‌بندی حضرت آقا، می‌تواند تأییدی بر این باشد که شاید یکی از موارد مورد نظر ایشان، همین استفاده‌های پرتکرار از موسیقی برای جذاب کردن مداحی ها باشد. آنجا که می‌فرمایند، «ابزارهای هنری»، «صدای خوش»، «نغمه سازی خوش»، «نغمه پردازی خوب»، و در ادامه این عبارات، می‌فرمایند «از چیزهایی که بیرون از قالب مداحی است»، استفاده نشود، چه کلمه‌ای می‌تواند مجموعه‌ی «ابزارهای هنری»، «صدا» و «نغمه‌سازی» را کامل کند، که آقا از آن نهی می‌کنند؟ 🔹 نمی‌خواهم بگویم که حضرت آقا حتما به چنین مصداقی نظر داشته‌اند، اما قطعاً «موسیقی» می‌تواند یکی از مصادیق این نهی باشد، آنچه که در دایره مداحی نبوده، و برخی (البته عمدتا با نیت خیر و به قصد جذب) دارند آن را وارد می‌کنند. 🔹 یکی دو سالی است که آهنگ‌کاری! کردن مداحی ها، رواج پیدا کرده، از معروف‌ترین آن‌ها «من غلام نوکراتم» و همین «تسبیحات حضرت زهرا» بوده‌است. حرکتی که قبل‌تر هم بوده، اما زیاد دیده نشده، و استقبال چندانی از آن نشده‌بود. 🔹 به نظر می‌رسد با توجه قدرت بالای تخدیر و اعتیادآور بودن موسیقی، ورودش در مداحی می‌تواند به سرعت، به تغییر ذائقه مخاطبان، و از رونق افتادن مداحی اصیل، و گرایش به موسیقی، و غلبه سبک و قالب و آهنگ، بر شعر و محتوا و عمق، در مجالس اهل‌بیت منجر شود. 🔹 حتی اگر با تخفیف بسیار، بپذیریم که این‌گونه نماهنگ‌ها برای جذب قشر خاکستری، و احیانا غیرهیأتی ها به هیأت و برنامه‌های مذهبی انجام می‌شود، و می‌تواند در آنجا مفید باشد، باز هم این مسئله وجود دارد که این مدل کارها بیشتر از هر قشر دیگری دارد در میان خود مذهبی‌ها و هیئتی ها دیده و ترویج می‌شود، و بنابراین این قشر را به آفاتی که گفته شد دچار می‌کند. 🔹 و یک نشانه آن هم همین است که دیگر وقتی مداحی اصلی را گوش می‌دهیم، به اندازه مدل آهنگ‌کاری شده‌ی آن، به ما مزه نمی‌دهد! 🔹 شاید بتوان گفت بالاترین و متعالی ترین شأن موسیقی، ایجاد یک جرقه و انگیزش هیجانی و لحظه‌ای، برای حرکت به سمت مثبت باشد، و همان‌طور که در بحث شد، موسیقی هیچ جایگاه استمراری در سیر الی الله ندارد، و نباید به آن اجازه ورود در رژیم مصرفی روزانه مان را بدهیم. @valaadiyat
🔸 مسابقه هنجارشکنی 🔹 مسابقات تلویزیونی، جزء ناهنجارترین و خط شکن ترین برنامه‌های تلویزیونی هستند. برنامه‌هایی که در آنها بسیاری از خطوط قرمز جابجا می‌شود، و هنجارها به بازی گرفته می‌شود. 🔹 سرفصل این برنامه‌ها، و پیشروی آنها، برنامه «خندوانه» بود. تقریبا برای اولین بار، در میان برنامه‌های پربیننده تلویزیونی بود که خندوانه مسابقات استندآپ کمدی‌اش را با حضور شرکت‌کننده خانم و آقا در یک مسابقه برگزار کرد. و شرکت‌کنندگان اعم از خانم‌ و آقا با هم مسابقه می‌دادند و داور (یا نظرسنجی مردمی) از بین آنها یکی را برنده اعلام می‌کرد. 🔹 بعد از آن، این خط به طور کاملا پررنگ در بعضی برنامه‌های دیگر تلویزیونی دنبال شد، که مشهورترین آن «عصرجدید» است. در عمده این برنامه‌ها، شرکت‌کنندگان به صورت جداگانه (و نه در تقابل مستقیم با دیگر گروه‌ها)، در مورد موضوع مسابقه، فعالیت خود را انجام می‌دادند، و داوران بعد از اتمام کار تمام گروه‌ها، بین آنها قضاوت می‌کردند. 🔹 بعد از آن یک نوع دیگر از برنامه‌ها رونق یافت، که شرکت‌کنندگان به صورت خانوادگی و زن و شوهری در آن شرکت می‌کردند، و مثلا با یک زن و شوهر و خانواده دیگر مسابقه می‌دادند. در این میان، مجری اغلب به عنوان محرم تمام گروه‌ها!، در مسابقه حضور دارد و هرطور دوست داشته‌باشد، در روابط خانوادگی شرکت‌کنندگان ورود می‌کند. واضح‌ترین مثال برای این نوع، مسابقه «خانه ما»ی شبکه افق است، و یا مسابقه «زوجی نو». شبکه افق همواره در شکستن بسیاری از هنجارها موفق عمل کرده‌است. مثال دیگر از شبکه افق، برنامه «رخداد» است، که علیرغم وجهه و محتوای کاملاً متفاوت و ارزشی، به لحاظ قالب همان خط را دنبال می‌کند. و شاید جزء معدود مسابقاتی باشد که گاهی در یک برنامه، و در یک کادر تلویزیونی، یک گروه با جنسیت خانم، و یک گروه با جنسیت آقا با هم رقابت می‌کنند. 🔹 این رفتارها در شبکه افق، که با حس ضمنی و توجیه ناگفته تهیه‌کنندگان، مبنی بر رعایت ضوابط ظاهری، و محتوای مناسب، اجرا می‌شود، اغلب به عنوان جاده صاف کن، برای برنامه‌های غیرارزشی عمل می‌کنند. 🔹 بعد از هنجارشکنی خندوانه، این خط آنقدر در همه مسابقات تلویزیونی تکرار شد که برای بینندگان کاملاً طبیعی و عادی شده، و امروز خانواده‌های مذهبی هیچ حساسیتی نسبت به تماشای خانوادگی این برنامه‌ها ندارند. 🔹 اما اخیراً در یک خط شکنی جدید، مسابقه «قرون به قرون»، در مجموعه فعلی خود، آقایان و خانم‌ها را طرف یک مسابقه تعاملی با یکدیگر قرار داده. یعنی قالب مسابقه به گونه‌ای است که گروه‌های شرکت کننده می‌بایست در راستای مسابقه، با دیگر گروه‌ها تعامل کنند و عملاً با آنها سر و کله بزنند، متاسفانه امروز به سادگی این هنجار شکسته شده و در صدا و سیمای جمهوری اسلامی، تعدادی زن و مرد نامحرم همبازی! شده‌اند، و با یکدیگر به بازی و سرگرمی مشغولند. و مشخص نیست که این خط جدید تا کجا قرار است ادامه پیدا کند، و به کجا ختم شود. 🔹 گاهی با خود فکر می‌کنم، با این درجه روشنفکری و غربزدگی که در برخی مدیران، و آقایان و خانم‌های دوربینی! و رسانه‌ای ما هست، اگر قالب مسابقات ورزشی هم در اختیار و حوزه تصمیم ما بود، بسیاری از آنها را مختلط برگزار می‌کردیم. باز خدا پدر آن غربی‌ها را بیامرزد!! که حداقل این یک مورد را به ما رحم کردند و (به عنوان نقطه پررنگی برای نشان دادن غیرفطری و نشدنی بودن دروغ های فمنیستی و شعارهای آزادی و برابری شان)، این مسابقات را به صورت جداگانه برگزار می‌کنند، تا غرب‌زده ها و مذهبی‌های بی‌هویت داخلی هم به تقلید از آنها، همان سبک و سیاق را برای مسابقات ورزشی برگزینند. 🔹 و آنها که از یک عکس روی جلد کتاب، تا حضور تماشاگران در ورزشگاه، و تمام جاهای ریز و درشتی که احکام شرعی مشخصی برای زن و مرد وجود دارد، دنبال برابری‌های ظاهری برای زن و مرد هستند، به علت همین خودباختگی، اصلا حتی یک بار هم متعرض این مسئله نشده‌اند و حتی به ذهن‌شان هم خطور نکرده‌است که چرا مسابقات ورزشی زنانه و مردانه جداگانه برگزار می‌شود! @valaadiyat
🔸 جهت استحضار اعضای محترم 🔹 ۱. امروز در فضای مجازی و حقیقی و رسانه‌های مختلف، مطالب مفید سیاسی و فرهنگی کم نیستند. ما نمی‌خواهیم همان حرف‌ها را تکرار کنیم، هرچند با زبانی دیگر. هدف در «والعادیات»، گفتن حرف‌ها و ورود در حوزه‌هایی است که با وجود اهمیت و تأثیرگذاری، معمولا در هیاهوی مسائل سطحی و روزمره سیاسی و فرهنگی، از آن‌ها غفلت می‌شود، و یا توسط عرف های غلط سرکوب می‌شوند. 🔹 ۲. با توجه به هدف گفته‌شده، مطالب کانال الزاما نشان دهنده مسائل اولویت‌دار از منظر نگارنده نیست. هرچند اهمیت این مسائل به گونه‌ای است که در میان‌مدت و درازمدت جهت‌گیری‌های اصلی در مسائل اولویت‌دار کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد. 🔹 ۳. بیشتر این حرف‌های نگفته، صبغه فرهنگی دارند. این یک واقعیت است که ما امروز با فقر شدید تحلیل‌ها و نگاه‌های متقن، جامع، و خصوصاً «اصیل» فرهنگی مواجهیم. 🔹 ۴. «والعادیات»، در حقیقت یک کانال به سبک رایج نیست. و به جای بمب باران مطالب کوتاه و مخاطب پسند، به دنبال تبیین مسائل است. هرچند این رویکرد به طولانی شدن مطالب و کمتر خوانده شدن از سوی مخاطبان منجر شود. 🔹 ۵. تمامی مطالب (غیر از مواردی که به صورت نقل قول است)، توسط مدیر کانال نوشته می‌شود، بنابراین، از هرگونه نقد و نظری درباره آن‌ها استقبال می‌شود، و «والعادیات» در حد توان و امکان، خود را موظف به انعکاس نظر اعضا می‌داند. @valaadiyat
«اگر بخواهید بی‌خوف و هراس در مقابل باطل بایستید، و از حق دفاع کنید، و ابرقدرتان و سلاح‌های پیشرفته آنان، و شیاطین و توطئه‌های آنان در روح شما اثر نگذارد، و شما را از میدان به در نکند، خود را به ساده زیستن عادت دهید، و از تعلق قلب به مال و منال، و جاه و مقام بپرهیزید.» امام خمینی رحمت الله علیه