اصلا معلوم است در دولت چه خبر است؟!
هر انتصاب جدیدی، آدم را به آنجا میرساند که بگوید «صد رحمت به قبلی»!
خدا عاقبت شما را به خیر کند جناب رییسی،
با این آدمهای کجوکوله و منحرفی که دور خود جمع کردهاید!
از پیشینیان خود درس بگیرید!
و به جای اطاعت محض از دستورات نهادهای مثلاًبینالمللی، اسلام را مبنای فعالیتهای خود قرار دهید!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔸 سمّاعون للکَذِب!
🔹 به فرمودهی قرآن، بعضی از مردم، «سمّاعونَ للکَذِب» هستند،
یعنی تمایل دارند که حرفهای نادرست را بشنوند،
و هنوز حرف نادرستی منتشر نشده، بلافاصله از آن استقبال میکنند.
🔹 اینها همانها هستند که حضرت زهرا(س) در خطبهی فدکیه، ایشان را «المُسرعة الی قیل الباطل» خواندند،
یعنی کسانی که حرف غلط را زودتر میپذیرند.
🔹 بعضیها، هزاربار تأکید صریح و روشن امام خامنهای برای برخورد با بیحجابی را نمیشنوند،
اما اگر یک آدم بدسابقه (در تحریف فرمایشهای حضرت آقا) بیاید یک حرفی در نقد برخورد با بیحجابی را بدون سند و مدرک به حضرت آقا نسبت دهد، با سر دنبالش میدوند!
🔹 ضمناً این سوال را هم باید از این طبلهای توخالی، که فریاد «ضرورت قاعدهمندی و داشتن برنامه» سر میدهند، پرسید،
که در بیش از یکونیم سال گذشته، برای حل بحران بیحجابی و بیعفتی در کشور، چه برنامهای داشتید و چه کردید؟!
البته اگر معتقد به الزام حجاب هستید!!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 در ایران ۱۵تا۲۰ میلیون سیگاری داریم!
خیلی زیاد است!
با این وجود، آیا تا به حال، هیچ سیگاریای را دیدهاید که نسبت به مضرات سیگار بیاطلاع باشد؟
سیگاریها نهتنها علم به عوارض منفی سیگار دارند، بلکه با پوست و گوشت و استخوان، این عوارض را درک کردهاند.
🔹 به هیچ وجه منکر لزوم کار فرهنگی نیستیم،
اما این توهم را هم باید دور انداخت که اگر بیحجابها را از نتایج بیحجابی مطلع کنیم، همگی محجبه میشوند.
گاهی اوقات، انسان با وجود علم به نادرست بودن یک مسیر، آن را انتخاب میکند و بر آن استمرار میورزد.
🔹 و البته برای برخی خانمها، کشش و جذابیت غریزهی خودنمایی، و رقابتهای نمایشی زنانه، اگر از لذت کشیدن سیگار بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.
🔹 عامل اصلی در بیحجابیها، اژدهای نفس و اشتهای سیریناپذیر آن است،
و برای مهار این اژدهای درنده، کار سلبی هم لازم است.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنهای در دیدار معلمان،
۱. آموزشوپرورش را متفاوت از سایر دستگاهها خواندند،
و نقش حیاتی آموزشوپرورش در تولید نیرو برای سایر دستگاههای کشور را یادآور شدند.
۲. از بیثباتی مدیریتی، تغییر مکرر وزرای آموزشوپرورش، و بیتوجهی وزرای این وزارتخانه در برخی دولتها نسبت به اسناد بالادستی، گلایه کردند.
با این توضیحات،
شاید بتوان گفت وقت آن رسیده که آموزشوپرورش، از عنوان وزارتخانه، و از ذیل دولت، خارج شود،
و به یک نهاد حکومتی مستقل از دولتها تبدیل گردد.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
فوتبال مردان، صرفاً با تماشاگر زن!!
وقتی هدفمان فقط جلب رضایت اربابان مثلا بینالمللی و امثال فیفا باشد،
عقلمان هم از کار میافتد، و احکامی صادر میکنیم که مرغ پخته را به گریه میآورد.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مگر در بازی پرسپولیس و سپاهان، فقط تماشاگران مرد از الفاظ و حرکات غیراخلاقی استفاده کردند؟!
خانمها که در بیادبی دست آقایان را از پشت بسته بودند!
اصلا حضور زنان، عامل اصلی در تحریک و این حجم از فحاشی و حرکات رکیک در ورزشگاه بود.
با این حجم از فضاحت،
رییس فدراسیون، وزیر ورزش، معاون زنان ریاستجمهوری، و خود رییسجمهور نباید اصلا روی ظاهر شدن در مقابل مردم را داشتهباشند.
ولی با کمال وقاحت، به جای تجدیدنظر در تصمیم غلط ورود زنان به ورزشگاه، با قدرت آن را تثبیت میکنند!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
حکم کردهاند که بازی پرسپولیس سپاهان، فقط با حضور تماشاگران زن برگزار شود،
فیلمهای ورزشگاه قابل انتشار نیست،
ولی با وجود چنین زنان دریده و بیحیایی، البته که ورزشگاه برای حضور آقایان مناسب نیست!
دولت انقلابی، عجب باقیات صالحاتی برای خودش گذاشت!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 حدود ۲۵ میلیون دوز واکسن آسترازنکای کرونا، در ایران تزریق شدهاست!
در آن روزها، هرچه فریاد زدیم که این خلاف دستور صریح امام خامنهای است، کسی توجهی نکرد،
و بیش از همه، جریانهای مذهبی و انقلابی به ما برچسب ضدولایت و خوارج زدند!
🔹 اکنون چه کسی پاسخگوی این جنایت بزرگ است؟
وزارت بهداشت که از ابتدا هیچ مسئولیتی به گردن نگرفت،
و در حالی که عوارض واکسنهای کرونا در کل دنیا، پذیرفته و گزارش میشد، وزارت بهداشت ایران، حتی در حد یک خارش جزئی هم برای واکسنهای تزریقشده در کشور، عوارضی قائل نبود و نیست!
🔹 حتی یادآوری آن روزها هم قلب انسان را میفشارد، که چگونه جریانی که خود را مدعی ولایتمداری و دیگران را ضدولایت میخواند، بر روی واکسنها تعصب و غیرت ناموسی گرفت،
و در مقابل نقض گسترده و میلیونی دستور غیرقابلتفسیر امام جامعه سکوت کرد.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
هدایت شده از والعادیات
🔹 مبدأ کلمهی «مبدأ» در ادبیات واکسنی،
که با تحریف فرمایش حضرت آقا،
#مبدأ توجیه واردات واکسنهای آمریکایی و انگلیسی شد،
این توئیت این آقا بود!
✍ غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
#مبدأ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 گروههای سرود مذهبی مختلط
🔹 در یکیدو سال اخیر، گروههای سرود مختلط نوجوانانه، به اسم فعالیت مذهبی، به شدت در حال تکثیر هستند.
اوایلی که این گروههای سرود مختلط رایج شد، اعضای این گروهها غالباً کودک بودند، اما به مرور و امروز شاهد تعدد گروههای مختلط نوجوانانه هستیم.
🔹 خصوصاً وقتی تعداد اعضای این گروهها کم باشد، جلسات تمرین این گروهها بسیار آسیبزاست.
در این جلسات تمرین، دختران و پسران کودک و نوجوان، به بودن مستمر در کنار نامحرم، و شوخی و بگوبخند با نامحرم یا در حضور نامحرم، عادت میکنند و قباحت آوازخوانی در حضور نامحرم، برایشان از بین میرود،
آن هم با همراهی موسیقیهایی که بعضاً چندان موجه نیستند.
🔹 قطعاً بخشی از جلسات تمرین سرود، به امتحان کردن صدای تکتک اعضا، و کار کردنهای انفرادی با صدای ایشان میگذرد،
و بعید است در چنین شرایطی، رعایتهای مربوط به محرمونامحرم انجام شود.
🔹 علاوه بر این، امروز بسیاری از گروههای سرود، حکم محلهای استعدادیابی را پیدا کردهاند،
و بعضی اساتید این گروهها، تعدادی از بچههای معصوم را به وادی خوانندگی، و گویندگی، و حتی موسیقی میکشانند.
🔹 متأسفانه بعضی از ماها فقط خروجی کار را میبینیم، و برای بچهها غشوضعف میرویم،
و بعضاً به خیال خودمان بچههایمان را به یک فضای مذهبی سالم سپردهایم،
اما نسبت به قبحشکنیهای این گروههای سرود بیتوجهیم.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 جمع کردن بچهها به بهانههای مذهبی، و شخصیت دادن به آنها، کار بسیار خوب و رویهی مبارکی است.
اما اینکه کل برنامه، از ابتدا تا انتها را، به اسم سرود، با موسیقی پر کنیم، بدون شک کار غلطی است،
و حتی شاید بتوان گفت مصداق ترویج موسیقی (و در نتیجه حرام) است.
اتفاقی که دوسه سالی است در گردهمآییهای مذهبی کودکانه تکرار میشود، به نحوی که انگار بچهها را به کنسرت موسیقی آوردهایم!
🔹 و این مسئله آنقدر همهگیر شده که اصلا تعریف شادیهای مذهبی خانوادگی، منحصر در چنین دورهمیهایی شده که از اول تا آخر، آهنگ پخش کنند، و بچهها (و بعضاً بزرگترها هم!)، همراه با اداها و حرکات دست و سر و بدن و صورت، همخوانی کنند!
و دست بزنند و بالا و پایین بپرند.
و دوربینها و تدوینها هم غالباً این رفتارها را بزرگنمایی میکنند.
🔹 این رویه، حتی به دورهمیها و مجالس جشن و هیئات کوچک و دوستانه و خانوادگی هم سرایت کرده، فرهنگ حاکم بر این مجالس را نیز تحت تاثیر این سرخوشیها و نفوذ موسیقی قرار دادهاست.
🔹 ادامهی این روند، باعث خواهدشد که فضای حاکم بر جلسات مذهبی، از معنویت و محتوای فرهنگی، و عقلانیت، خالی شود و به سمت هیجان و رفتارهای سطحی و موسیقیزدگی حرکت کند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 موسیقی، یک پدیدهی نوظهور نیست،
و بعید است که اصلا از اول ساختهی غرب هم باشد!
اما این نوع مواجهه و اقبال نسبت به موسیقی، و مقدسسازی آن، و این حجم مصرف شبانهروزی آن، بدون شک، یک پدیدهی نوظهور است.
پدیدهای که دقیقاً ساختهی غرب است!
🔹 بعضی اصرار دارند که استفادهی پرحجم و بیحدومرز از موسیقی در کارهای کودکانه و نوجوانانه را، اقتضای امروز و نسل امروزی معرفی، و آن را توجیه کنند،
در حالی که این قضیه، فرهنگی است که تمدن غرب بر ما تحمیل کردهاست،
و بهجای وادادن، باید در مقابل آن ایستاد!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
چند پایگاه بسیج میشناسید که گروههای مطالعاتی داشتهباشد، و کتابخوانی از سرفصلهای اصلی فعالیتهایش باشد؟
درعوض، در یکیدوسال اخیر، اغلب پایگاههای بسیج و هستههای فرهنگی، برای راهاندازی گروههای سرود، به تکاپو افتادهاند!
و اهتمام اصلیشان را بر برگزاری برنامههای موزیکال و هیجانی گذاشتهاند!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
دربارهی شادی در برنامههای مذهبی (۱)
🔸 مجالس فطری، مجالس غریزی
🔹 دنیا اینگونه طراحی شده، که لذتهای حرام آن، سطحی و کوچک است، اما دسترسی به آن لذتها پیشنیازی ندارد، و بسیار سریعالوصول و در دسترس است.
و لذتهای حلال آن، عمیق و بزرگ است،
اما درک این لذتها، در لایههای عمیقتر، به تمرین و ممارست روحی نیاز دارد، و به راحتی در دسترس عموم نیست.
🔹 و انسان به طور غریزی به آن لذتهای دمدستیتر و جزئیتر گرایش دارد،
در حالی که به طور فطری به آن لذات عمیق متمایل است.
(استاد پناهیان، بحث مفصل و جامعی در این زمینه دارند)
و برای درک لذتهای بزرگ، باید فطرت را بیدار، و او را در مقابل غریزهها مجهز کرد.
🔹 ما چون حوصله یا توان این طراحی را نداریم که بچههایمان و خودمان را برای درک آن لذتهای بزرگتر و عمیقتر تربیت کنیم، و مجالس شادیمان، تمرینی برای درک آن شادی و بهجت معنوی باشد،
با توجیهات مختلف، به سراغ مسیر دیگری میرویم که ما را در زمان اندک، به لذت برساند،
و برای همین، مفاهیم معنوی را در قالبهایی نامتناسب با آن مفاهیم میریزیم، و فقط سعی میکنیم مرتکب حرام نشویم.
در حالی که راه دیگری وجود ندارد
و هرکه طاووس خواهد، جور هندستان کشد!
🔹 و جای دردناکتر هم اینجاست، که این وارد کردن قالبها و ابزارهای غلط و نامتناسب، در مراسم مذهبی را، خلاقیت و ابتکار در جهت اقتضائات روز مینامیم!
در حالی که این رفتارها صرفاً کپیبرداریهایی نابخردانه از مجالس غربی و غیردینی است.
و از این جهت، هنری نکردهایم!
🔹 وگرنه چه کسی است که نداند موسیقیهای تند و کفزدن و بالاوپایین پریدن، طرفداران زیادی دارد، و در ایجاد شور و هیجان مقطعی بسیار موثر است!
و میتوان یک مجلس را از صبح، تا انتهای شب، با آهنگ و موسیقی پر کرد.
🔹 نه موسیقی چیز جدیدی است، نه سوت و کف زدن!
هنر مداحان و اصحاب فرهنگ دینی، در قرنهای متمادی، این بودهاست که مجالس شادی اهلبیت را بدون این زوائد، و با جذابیتهای فطری سرپا نگهداشتهاند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
دربارهی شادی در برنامههای مذهبی (۲)
🔸 لذتهای جایگزین
🔹 بعضی دائماً اصرار دارند با نزدیک کردن برنامههای فرهنگی و حتی مجالس و هیئات مذهبی، به مجالس و نمونههای غیردینی،
و تلاش ضمنی برای رعایت چارچوبهای حداقلی شرعی، جذابیت این برنامهها را افزایش دهند، و افرادی از طیفهای مقابل را جذب کنند.
و به قول خودشان بتوانند جایگزینی برای برنامهها و تولیدات رسانهای غرب، ارائه دهند.
🔹 اما باید توجه داشت که،
«بعضی» از لذتهای حرام، جایگزین ندارند!
و این به خاطر جنس آنها و نوع حرام بودنشان است.
مثلا فرض کنید کسی بخواهد برای حالت هیجان جنسی و خلسهی عقلی افراد در پارتیها و مجالس رقص، جایگزین بیاورد.
لذت این مجالس، در خلسهی عقلی و رفتارهای هیجانی و غریزی است،
(یک) دلیل حرمت این مجالس هم، همین خلاص شدن از قید عقل است،
و شما اگر سعی کنید با ریتمهای تند لبمرزی! و هیجان و شور حاصل از آن، به همان حالت سرخوشی و خلسهی عقلی نزدیک شوید، به حرام و مکروهات متمایل شدهاید.
🔹 بنابراین، این که فکر کنیم میتوانیم در همان قالبها و صرفاً با تغییر محتوا، برای برنامههای غیراخلاقی، جایگزینی «در حد آنها» بیاوریم،
و همزمان به شرع هم پایبند باشیم، به نظر عملی نمیرسد.
🔹 به علاوه، امروز دسترسی به برنامههای غیراخلاقی و غیرشرعی، برای همه میسر است،
و در نظر مخاطبی که به چارچوبهای شرعی پایبندی ندارد، برنامههای ما، به صرف چندآهنگ تند و کفزنی و بالاوپایین پریدن، به هیچ وجه نمیتواند با آن نمونههای غیراخلاقی رقابت کند.
چرا که آن برنامهها، همین مولفهها را با دوز بسیار بالاتری دارند!
بُرد ما در تغییر زمین بازی، و معرفی لذتهایی از جنس دیگر است، که او تا به حال تجربه نکرده،
نه تلاش برای چشاندن لذتهایی که خود او بالاترین سطوح آنها را در جایی دیگر چشیده و تجربه کردهاست.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔹 آنچه در بالا میخوانید نظر شهید مطهری دربارهی تعطیلی جمعه، و زمزمههای تعطیلی روزهایی دیگر از هفته است،
که در کتاب آشنایی با قرآن (۷)، صفحات ۸۵ تا ۸۷ آمدهاست.
شهید مطهری، طرح تعطیلی روزهای دیگر هفته را، مقدمهای برای هضم در فرهنگهای غیراسلامی میداند.
🔹 حالا آیا اینها حرف های جدیدی است؟
در همین ایام مطرح شدن این مسئله در مجلس، همین صحبتهای شهید مطهری، با بیانهای شاید جامعتر، توسط افراد مختلف گفته شده،
اما ما عادت کردهایم برای پذیرفتن یا نپذیرفتن یک سخن، صرفاً به گویندهی آن نگاه کنیم،
و غالباً به منطق و استدلال مطالب، توجهی نمیکنیم.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
«هرچند وقت یک بار در روزنامه مینویسند این اسباب زحمت است که ما جمعه را تعطیل کنیم. مردم دنیا همه یکشنبه تعطیل میکنند، ما هم روز یکشنبه را تعطیل کنیم.
اگر بناست یک روز تعطیل بشود چرا روز جمعه نباشد؟ چرا اصلاً ما پیروی بکنیم؟
و اگر بناست روز دیگری را تعطیل کنیم، اگر مثلاً روز سهشنبه را تعطیل کنیم باز از یکشنبه بهتر است، چون یکشنبه یعنی دنبالهروی کردن.
یا مینویسند مبدأ تاریخ ما خوب نیست، ما هم تاریخ میلادی را مبدأ قرار بدهیم، همین کاری که در بسیاری از کشورهای اسلامی متأسفانه کردند.
این اثر استعمار هنوز در کشورهای عربی وجود دارد و این از افتخارات ما ایرانیان است که ما تسلیم این قضیه نشدیم الحمدلله، و بعد از این هم هرگز نخواهیم شد!»
شهید مطهری
کتاب پانزده گفتار
صفحات ۱۹۶ و ۱۹۷
🔹 و البته طبق همین صحبتها، تعطیل کردن شنبه هم نوعی دنبالهروی از غیرمسلمانان است.
و تعطیلی شنبه، حتما باعث کمرنگ شدن تعطیلی جمعه، و شاید حتی مقدمهای برای حذف تعطیلی جمعه باشد!
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat
🔸 میراث رییسی
🔹 دوست و دشمن، و موافق و مخالف، دربارهی شهید ابراهیم رییسی، در چند نکته اتفاق نظر دارند:
1⃣ خالص و بیریا بود.
اهل نمایش نبود، و هر کاری میکرد برای مردم بود.
2⃣ برای کار و تلاش، شب و روز نمیشناخت.
این که تلاشهای ایشان چقدر به نتیجه رسید، بحث دیگری است، اما ایشان در خدمتگزاری تعطیلی نداشت.
3⃣ مردمی و متواضع بود.
رام میز ریاست نبود، و میز ریاست را رام خود کردهبود،
و هیچگاه با تفرعن و تکبر به مردم و زیردستان نگاه نکرد.
4⃣ پاکدست بود.
هیچ کس نمیتواند ادعا کند که او در تمام سالهای مسئولیتش کوچکترین رانت و بهرهای برای خودش و اطرافیانش در نظر گرفت.
🔹 اینها میراث رییسی برای نهاد ریاستجمهوری است،
و در این عناوین، ترازهایی را ثبت کرد که با وجود آنها،
رییسجمهورهای بعدی باید بسیار تلاش کنند تا بلکه به سختی بتوانند نظر مردم ایران را جلب کنند.
غلامرضا گلصفتان
@valaadiyat