eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
552 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
770 ویدیو
1.4هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، در نشست علمی «تلقیح مصنوعی» که روز چهارشنبه 6 اسفند 1399 در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، به تفصیل به یکی از فروعات فقه پزشکی یعنی بحث «تلقیح مصنوعی» پرداختند. فیلم کامل این جلسه را می توانید در آدرس زیر ملاحظه کنید: http://fazellankarani.com/persian/news/23784 متن این جلسه را می توانید در آدرس زیر ملاحظه کنید: http://fazellankarani.com/persian/scientificconference/23534/ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
؛_هدایت_و_حیات پیرو بحث‏های دکتر عبدالکریم سروش با عنوان «دین و قدرت» و طرح شبهاتی علیه برخی از معارف دینی و احکام فقهی، معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در صدد برگزاری سلسله‏نشست‏هایی در پاسخ به شبهات مطرح شده پیرامون «فقه» می‏باشد. حضرت آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی نیز در نقدی با عنوان «فقه؛ هدایت و حیات» به بررسی و نقد شبهات دکتر سروش علیه فقه، فقاهت و فقیهان پرداخته است. محورهای اصلی این نقد از قرار ذیل است: الف) نکاتی در مورد علم فقه 1. مع‌الفارق بودن قیاس فقه با علوم بشری 2. نسبت فقه با تاریخ، اخلاق، فلسفه و علم تفسیر متن 2ـ1. نسبت فقه و علم تاریخ: 2ـ2. نسبت فقه و علم اخلاق: 2ـ3. نسبت فقه با فلسفه: 2ـ4. نسبت فقه و علم تفسير متون (هرمنوتيک): 3. غنای حُکمی و برنامه‏ای فقه 4. نسبت فقه با مقوله «حق و حقوق» 5. فقه و حل و فصل مسائل اجتماعی 6. فقه و مسئله تبعیض بین انسان‏ها 7. فقه؛ مصرف‌کنندگی و وابستگی! 8. نسبت فقه و دین؛ عَرَضی یا ذاتی؟ 9. احکام فقهی؛ دائمی یا موقت؟ 10. جامعه فقهی؛ جامعه‏ای عبوس و ریاکار یا جامعه‏ای اخلاقی؟ 11.فقه؛ از ادعای «کهنگی و تاریخ‏مندی» تا واقعِ «جاودانگی و جهان‏شمولی» 12. ارجاع مردم به فقه، و نهی از مراجعه به فقیه خاص با نظر شخصی! 13. معجونی از بی‏اطلاعی، مغالطه و کینه در هجوم به فقه و فقها 14. فقه و فقها مرزبانان حریم دین و نبوت ب) دلیل قرآنی حکم ارتداد ج) فلسفه تشریع و ادلّة قرآنی جهاد ابتدایی...
👆ادامه پست قبل: 〽️متن اصلی و تفصیلي این نقد و بررسی در پايگاه اطلاع‌رساني حضرت آيت الله حاج شيخ محمدجواد فاضل لنكراني(دام ظله) به تارنماي: www.fazellankarani.com در دسترس علاقمندان می‏باشد. لینک دسترسی به متن اصلی: 🌐http://fazellankarani.com/persian/news/23785/ 🌐https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
صد ویژگی یک مقاله علمی پژوهشی خوب.pdf
992.2K
✅ صد ویژگی یک مقاله خوب 🖊 یزدان منصوریان 🔰محتوا ✅اصالت موضوع ✅عنوان ✅چکیده ✅کلیدواژه ✅مقدمه ✅روش‌شناسی ✅یافته‌ها ✅پیشنهادات ✅پیوست‌ها ✅و ‌... ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
مَن عَذَلَ سَفيها فقد عَرَّضَ للسَّبِّ نَفسَهُ كسى كه سفيهى را سرزنش كند، خود را در معرض ناسزاگويى قرار دهد. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
مقام معظم رهبری: بدانید که بدون تحقیق، بدون نوآوری، بدون ژرف یابی، در هیچ مقوله ای انسان نمی تواند به هدف های والا دست پیدا کند. اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد، نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه تر شدن است. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
💠 🔰راه‌های افزایش میزان مطالعه و علاقه‌مندی به آن 1⃣همیشه یک کتاب با خود به همراه داشته باشید. شما هیچ وقت نمی دانید کی ممکن است چند دقیقه وقت اضافی داشته باشید. برای مثال منتظر ماندن در سالن انتظار ، رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی ، منتظر ماندن در رستوران برای رسیدن دوستتان و …… همگی زمان هایی هستند که ما را تحریک می کنند گوشی خود را برداریم و تلگرام و پیام های خود را چک کنیم. با داشتن یک کتاب همراه خود ، می توانید عشق به مطالعه را در خود افزایش دهید. اگر کتابخوان الکترونیک داشته باشید ، می توانید یک کتابخانه کامل را با خود حمل کنید. انتخاب با شماست. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
💠 🔰راه‌های افزایش میزان مطالعه و علاقمندی به آن 2⃣مطالعه خود را عمومی کنید. به دنبال کانون های کتاب و گروه های مطالعه که به کتاب های مورد علاقه شما توجه دارند بگردید و عضو آنها شوید. مطالعه مانند دیدن فیلم یا تماشای تلویزیون یک کار جمع نیست ولی شما می توانید تاحدودی این کار را عمومی کنید. شما می توانید به عنوان سرگرمی ، راجع به کتاب ها با یکدیگر گفتگو کنید. پیدا کردن گروه های محلی این شکلی معمولا ساده نیست ، اما شما می توانید در محیط آنلاین به خوبی با جوامع مطالعه آشنا شوید. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
1001 fazilat.pdf
7.97M
💠 💠 🔰کتاب ۱۰۰۱ فضیلت از فضائل امیر المومنین علیه السلام در کتب اهل سنت ❇️نوشته محمد رضا رمزی اوحدی کتاب مذکور کتابی ارزشمند است که در هفت فصل به بیان مطالب گوناگونی به ویژه فضائل مولی الموحدین یعسوب الدین امیر المومنین حضرت علی بن ابی طالب اسد الله الغالب ، غالب کل غالب می پردازد. ▫️فصل اول_ آیات قرآن در شأن حضرت علی ع در کتب تفسیری اهل سنت ▫️فصل دوم_ فضائل حضرت در کتب حدیثی اهل سنت ▫️فصل سوم_ فضائل حضرت در کلام صحابی و علمای اهل سنت ▫️فصل چهارم_ حدیث غدیر در کتب اهل سنت ▫️فصل پنجم_ معاویه را بشناسیم ▫️فصل ششم_ پاسخ به شبهات و کتاب راهی دیگر برای حقیقت ▫️فصل هفتم_ شمیمی از گلشن شیدایی ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
💠 🔻موضوعات مقالات و پایان نامه های پیشنهادی 🔹 پیشنهادی استاد ارجمند آیت الله علیدوست بسم الله الرحمن الرحیم عناوین پیشنهادی پژوهشی در قالب کتاب، مقاله، رساله، و پایان نامه دوره های سطح 3و4 در حوزه های علمیه و ارشد و دکتری در دانشگاه ها 💠نکات مهم و مقدماتی 1. عناوین پیشنهادی مرتبط با دانش فقه، اصول فقه، فلسفه و مبانی فقه، حقوق، تفسیر قرآن، علوم قرآن و حدیث، رجال، معارف، اعتقادات، ادبیات بالمعنی الاعم و... است. 2. برخی عناوین متناسب با گفتگوی چند جانبه است(فقهی ـ ادبی و...) معیار ما در قرار دادن آن عناوین در دانش یا گرایش خاص، رنگ غالب گفتگو بوده است. با این حال جهت نگاه محقق و پژوهشگر به عنوان مورد نظر، مهم است تا آن را در باب مناسب قرار دهد. این مسأله در قرار دادن عنوانی در فقه یا حقوق و در اصول فقه یا فلسفه فقه بسیار مصداق دارد. 3. بسیاری از این عناوین قابل تجزیه به چند نوع خُردتر است (ظرفیت تجزیه و تبدیل شدن به چند (مثلا) رساله را دارد ) در این صورت مناسب است به عناوین پیشنهادی قیدی اضافه گردد. 4. موضوعات پیشنهادی در فقه و حقوق به دلیل کثرت موضوعات و گرایش ها و ابواب زیاد در این دو دانش، به موضوعات متعددی مطابق آن چه در ادامه ملاحظه می نمایید تقسیم شده است . 5. بخش مستقلی برای «قواعد فقهیه» قرار داده نشده و آن ها را در ابواب مناسب فقهی قرار داده ایم. 6. عموم بلکه همه قواعد فقهی ظرفیت وسیع برای مباحث جدید را دارد؛ حتی قواعدی چون لاضرر، لا حرج، لاتعادـ که در مورد آن ها ادبیات علمی تولید شده زیادی موجود است ـ ؛ در این صورت باید برخی مسائل آن را برای پژوهش انتخاب کرد. 7. موضوعات زیادی، به طور روزمره در کلاس های درس ما، به عنوان موضوعات پژوهش پیشنهاد می شود که گاه داخل در عناوین پیشنهادی پیش رو نیست. 8. عناوین پیشنهادی (عموما) سعی شده با مختصرترین تعبیر ادا شود مثلا به جای«بررسی فقهی ضمان یا عدم ضمان دولت در تنزیل اعتبار پول ملی» گفته شود: «ضمان دولت در ...» یا «فقه ضمان دولت در ...». معمولا از تعبیر «بررسی فقهی» یا «بیان فقهی» و از آوردن عِدل مثل «لزوم یا عدم لزوم...»، «جواز یا عدم جواز ...» پرهیز شده است. با این همه محقق منتخِب، در ویراست مناسب عنوان به سلیقه خود عمل می کند. 9. برخی موضوعات پیشنهادی، ممکن است تکراری باشد، لکن با اضافه کردن قیودی مناسب و بجا، از تکرار خارج می شود. مثلا «اسقاط ما لم یجب» یا «ضمان ما لم یجب» از موضوعات تکراری می نماید، لکن با قید «در نگاه مقارن» یا «با جستجو از تعینات جدید و نو پیدا» از تکرار خارج می شود. البته اضافه کردن قید، نباید از کارایی وارزشمندی تحقیق کم کند؛ مثلا «اسقاط ما لم یجب در کتاب جواهر الکلام» از اضافات ناموجه است. 10. کتاب های فقه و عقل/فقه و عرف/فقه و مصلحت/روش شناسی اجتهاد( هم اکنون در مرحله تالیف) /فقه و حقوق قراردادها(ادله عام قرآنی) و فقه و حقوق قراردادها(ادله عام روایی) هر کدام در مباحث خود حاوی عناوین متعددی برای مقاله یا تحقیق و پایان نامه است. موضوعات مزبور کمتر در اینجا ذکر شده است. 11. اصولا هیچ عنوانی ـ هر چند در مورد آن تحقیقات، کتاب ها و مقالات زیادی به منصه ظهور رسیده باشد ـ مستغنی از بحث های جدید نیست؛ مهم توان محقق است که بتواند در مورد آن ها خلق جدید داشته باشد. ولی ـ به هر حال ـ برای رفع توهم تکرار باید عنوانی برای تحقیق انتخاب کرد که مانع این توهم شود. 🔻 در ادامه در پست های مختلفی، به ارائه موضوعات پیشنهادی استاد علیدوست پرداخته خواهد شد. با انتخاب یکی از های زیر، مطالب مربوط به موضوعات پایان نامه و مقاله را در کانال ردگیری فرمایید. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
💠 💠 : فقه عبادات، تعلیم و تربیت، اجتهاد وتقلید، طهارت و... 1. ماهیت شناسی و حکم شناسی ارشاد جاهل، امر به معروف و نهی از منکر(مقارنه نهاد اول با دو نهاد اخیر) 2. حدود اطاعت فرزند از والدین (به این موضوع، می توان نگاه معرفتی وغیر معرفتی نیز داشت) 3. حکم شناسی امر به معروف و نهی از منکر در مرتبه ضرب و جرح و قتل 4. بررسی فقهی «انت و مالک لابیک» 5. بازیگری در نقش صریح معصومان ـ علیهم السلام ـ.. 6. مفهوم و گستره ولایت ولی در نکاح کودک 7. کودک همسری (تزویج کودک توسط ولی) در فقه و نظم حقوقی جمهوری اسلامی ایران (این موضوع به دو عنوان جداگانه قابل تجزیه است) 8. حدود پوشش زن در نماز و غیر آن (با رویکرد به برخی شبهات فقه نمای جدید) 9. تعلق زکات به پول، اسکناس و تعینات جدید 10. تبدیل تقلید و اقتضائات آن 11. عمل العامل بلا اجتهاد و لا تقلید؟ 12. ماهیت شناسی تقلید، مرجعیت علمی و زعامت سیاسی و اجتماعی 13. حد تقلید و اجتهاد، (در این باره در «فقه و مصلحت» اشاراتی هست) 14. ماهیت شناسی اقتصادی و فقهی عیدی، پاداش و بن های اعطایی از سوی دولت به کارمندان (و حدود تقلید و صحت دخالت فقیه در این باره) 15. رابطه خمس و زکات با مالیات (جایگزینی و عدم جایگزینی و ماهیت شناسی فقهی مالیات) 16. بررسی فقهی ـ حقوقی روایت امام کاظم ـ علیه السلام ـ به هشام بن حکم نقل شده در تحف العقول 17. احکام فقهی سلام (سلام به کتابت و پیامک در نماز و غیر آن ) 18. شرکت در نماز جماعت اهل تسنن (با توجه به شبهه عصری بودن روایات دعوت به شرکت...) 19. صورت و هیأت صلاتی (مفهوم شناسی، حکم شناسی و مصداق شناسی (خارج اصول برگه های درس، صص 1359ـ 1364) 20. غیبة المسلم (از امارات طهارت/آیا اماره ای مستقل است؟ اسنادو...) 21. فحص در شبهات موضوعیه (= مصداقیه) 22. فتوای برآمده از شورا (مفهوم شناسی، اعتبار و آثار آن ) 23. احکام فقهی ناصبی 24. محدوده مطاف/ مسعی (اقتضای ادله و اصل) 25. مسئولیت مدنی خرابی مسجد به قصد تطهیر 26. مکان ذبح در حج 27. اذان 28. وضو در قرآن و سنت (تحریف ها) این موضوع به چند عنوان قابل تجزیه است 29. نیت /ماهیت، آثار و مفاهیم همسو 30. ولد الزنا(عام) 31. ولد الزنا و قانون فراش(خاص) 32. ذبائح اهل کتاب 33. یائسگی زنان برای عادت وعده، یائسگی فقهی و ناسازگاری با داده های علمی...) 34. اعلمیت (هویت شناسی، دلیل اعتبار و گستره اعتبار) 35. کارشناسی مصداقی فقیه (اعتبار و نقد) از این موضوع در کتاب «فقه و عرف» گفتگو شده است. 36. احکام فقهی مسجد (عام و خاص) 37. استخاره (مفهوم شناسی، اقسام، اسناد، مناسبات آن با قرعه و قمار/ در فقه مکاسب محرمه از ص 1274(ورقه درس) به آن پرداخته شده است) 38. بررسی فقهی متابعت در نماز جماعت (وضعی، تکلیفی، تخلف از متابعت عمدا، سهوا، جهلاو...) 39. مهد کودک (و نهادهای مشابه ) اختیارات و مسئولیت ها 40. فقه جشن ها و اعیاد (موقعیت شرعی، ظرفیت ها و آسیب های شرعی) 41. احکام فقهی عرفان های کاذب (عضو بودن، تبلیغ و...) 42. اسراف و تبذیر با رویکرد فقهی 43. مرجع شرعی در اخذ وجوهات 44. خمس و نفت، معادن و اموال عمومی 45. فقه مسکرات (طهارت ، جواز و عدم جواز استفاده از مسکرات و سایر بهره وری ها) 46. فقه الکل و مواد مشتقه 47. درمان و تداوی با داروهای غیر مجاز در فضای طبیعی 48. آزمایشات طبی و پیرا طب بر حیوانات 49. هیپنوتیزم و درمان در رویکرد فقهی 50. قلمرو حرم و احکام آن 51. تمییز (مراهق و غیر مراهق) و احکام او 52. بازیافت فاضلاب 53. رشد و احکام فقهی آن 54. انقلاب، استحاله و استهلاک در مطهرات و غیر آن، (مفهومی ـ ماهوی و حکمی با توجه به مصادیق نو پدید) 55. حضور بانوان در ورزشگاه مردان، با عنوان اولی و ثانوی 56. نماز جماعت 57. نماز جمعه (بررسی فقهی ) با تاکید بر بودن آن از شئون امامت یا نه؟ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk