۱۱دین و رهن ۱۱۲.pdf
1.33M
#شرح
#لمعه
🌹# شرح لمعه دمشقیه جلد دو فقه 2
┅┅❅❁❅┅┅
🤝باما همراه باشید در کانال👇👇
#کتابخانهدیجیتالپژوهشمهدیه
@kdp_mahdieh
_5_-1.pdf
1.84M
#شرح
#لمعه
🌹#_شرح_لمعه_دمشقیه_جلد_پنجم_فقه5
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
کتاب شرح لمعه جلد 3.pdf
1.24M
#شرح
#لمعه
🌹# شرح لمعه دمشقیه جلد سه فقه3
┅┅❅❁❅┅┅
🤝باما همراه باشید در کانال👇👇
#کتابخانهدیجیتالپژوهشمهدیه
@kdp_mahdieh
fegh4.pdf
2.22M
#شرح
#لمعه
🌹#_شرح_لمعه_جلد_چهار_فقه_4
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
_6_.pdf
2.8M
#شرح
#لمعه
🌹#_شرح_لمعه_جلد_ششم_فقه6
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
#نشست_علمی
✅ علت اختلاف عید فطر، مساله ای فقهی است
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی، امروز در پایان درس خارج فقه خود فرمودند: نامهای در خصوص مسأله عیدفطر به من نوشتند که ناچارم این مسأله فقهی را امروز بیان کنم.
میگویند در مسأله عیدفطر چه شد که اختلاف بوجود آمد و حتی با این که رهبر بزرگوار انقلاب حکم کرده بود بازهم جمع زیادی از مراجع این روز را عیدفطر اعلام نکردند.
ایشان افزودند: جواب این مساله را خود رهبر معظم انقلاب دادند که سرچشمه آن اختلاف فتواست برخی فتوایشان این بود که رؤیت هلال با چشم مسلح کافی است و بعضی آن را کافی نمی دانستند.
معظم له اظهار داشتند: مستند حکم رهبری هم چشم مسلح بود حال اگر این مستند برای فقیهی قابل قبول نباشد و بگوید هلال باید با چشم عادی دیده شود آن حکم چون مستند به مدرکی است که برای این فقیه حجت نیست آن حکم برای این فقیه حجیت ندارد.
حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی یادآور شدند: برخی به ما ایراد می گیرند شما که با مسائل روز بسیار آشنا هستید خوب بود رویت با چشم مسلح را کافی میدانستید.
ایشان در پاسخ خاطر نشان کردند: اگر شما وسایل جدید را در رویت هلال کافی بدانید باید این وسائل را همه جا کافی بدانید یعنی در تمام مسائلی که در فقه رؤیت در آن لازم است استفاده از دوربین، تلسکوپ و میکروسکوپ باید کافی باشد و آن را حجت بدانید و این موضوع نباید تنها در رؤیت هلال ماه منحصر شود.
معظم له با اشاره به هفت موضوع فقهی در این راستا فرمودند: اولین مساله حد ترخص است، اگر شما از ده فرسخی با دوربین، دیوارهای شهر را دیدید و با وسایل امروزی صدای اذان مؤذن شهر را شنیدید؛ آیا قائل به این میشوید که حد ترخص در ده فرسخی است. یا اینکه با چشم و گوش عادی لازم می دانید.
ایشان تأکید کردند: تمام بحث ما در این است که آیا اطلاقات رؤیت عام است و شامل رؤیت با وسیله یا بدون وسیله میشود، یا اطلاق، هر دو را در برمیگیرد و یا اینکه اطلاقات رؤیت منصرف به رؤیت عادی و معمولی است، ما معتقدیم اطلاق منصرف است.
مسأله دوم، در بسیاری از موارد وجود ذرات بسیار ریز خون در شیر است که تنها با میکروسکوب دیده شود؛ اما با چشم عادی قابل رؤیت نیست. آیا در اینجا حکم به نجاست و حرمت میشود یا باید حکم به پاکی شود.
معظم له ادامه دادند: مساله سوم زوال عین نجاست برای طهارت کافی است، اگر عین خون و نجاست زائل شود ولی رنگ آن باقی بماند، فقها میگویند وجود رنگ مضر به طهارت نیست؛ در حالی که اگر این رنگ زیر ذره بین قرار گیرد ذرات بسیار کوچک چسبنده خون در شیئ دیده میشود، آیا در این صورت حکم به نجاست میشود.
مساله چهارم خونی است که مثلاً از دندان می آید و در آب دهان مستهلک میشود، در این صورت حکم به پاکی آن میشود؛ اما اگر با میکروسکوپ آب دهان بررسی شود ذرات بسیار ریز خون در آن دیده میشود. حال در چنین صورتی می توان حکم به نجاست آن داد؟
معظم له ادامه دادند: مساله پنجم به قول برخی فقها، عرق جنب از حرام نجس است و یا با آن نمیتوان نماز خواند، حال اگر شخصی جنب از حرام است و عرقش ظاهراً خشک شده آیا میتواند با آن نماز بخواند، در حالی که گاهی اگر با میکرسکوب نگاه کنیم ذرات عرق روی بدن دیده میشود.
ایشان در ادامه فرمودند: مسأله ششم در مورد خسوف و کسوفی که تنها با تلسکوپ قابل دیدن است و با چشم عادی دیده نمیشود آیا باید قائل به وجوب نماز آیات بود.
مسأله هفتم درباره مساله زلزلههایی است که ما آن را تشخیص نمیدهیم؛ اما زلزلهسنج ها می توانند آن را تشخیص دهند، حال آیا اگر زلزله را مردم تشخیص ندادند و ابزار زلزله سنج آن را تایید کرد، آیا قائل به وجوب نماز آیات برای چنین کسانی هستید؟ به یقین نه. اینها و امثال اینها فروعی است که نمی توان با آن موافقت کرد پس چگونه تنها در رؤیت ماه آن را بپذیریم.
معظم له در پایان فرمودند: اضافه بر اینها در زمان پیامبر(صل الله علیه وآله) و ائمه معصومین(علیه السلام) هرگاه ماه رمضان ظاهراً سی روز بود همه روزه می گرفتند چون ماه با چشم غیر مسلح دیده نمی شد و چه بسا اگر دوربین داشتند روز اول ماه بود و روزه اش حرام ، اما همه آن را روزه گرفته بودند آیا باید گفت همه آنها خطا می کردند و معذور بودند یا تنها رؤیت با چشم عادی معیار بود.
به یقین پذیرفتن این لوازم بسیار دشوار است.
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
تمديد پانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي حوزه علميه خراسان تا 30 تير 99
اطلاع بيشتر در كانال ايتاي معاونت پژوهش:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
تلفن 32008327
دبيرخانه آثار پژوهشي
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
barkhi-nazarate-allameh-piramoone-nafs.mp3
3.62M
#نشست_علمی
🔉🔉 #بشنوید
♨️ از خاک تا خدا
👈مروری بر برخی از نظریات علامه طباطبایی در موضوع "نفس"
🔰استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت برخی از نظریات علامه در موضوع نفس، همچون: مسئله جسمانی یا روحانی بودن حدوث و بقای نفس، مسئله استکمال نفس، اثبات عوالم ثلاث از طریق نفس، معنای مراقبه و ... را به صورت بسیار اجمالی و مختصر تبیین می کنند.
#پای_درس_استاد #فلسفه
#در_محضر_علامه #عرفان
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
#معرفی_نرم_افزار
#نرم_افزار_مدرس
مَدرَس چیست؟
مدرس با شبیهسازی و پیادهسازی نظام آموزشی سنتی حوزه علمیه و حفظ ویژگیها و ارزشهای آن، امکان «آموزش مجازی علوم اسلامی و حوزوی» را برای طلاب و عموم علاقهمندان به علوم و معارف اسلامی، با امکاناتی فراتر از مدرسه و کلاس واقعی و به صورت پویاتر و کارآمدتر فراهم آورده است.
✳️ امکانات و ویژگیها:
🔸 میز کار و ارائه دروس پایه ۱ الی ۱۰ حوزه
🔸 کتابهای درسی حوزه به همراه ترجمه، شرح و صوت دروس
🔸 مطالعه کتاب و شنیدن صوت درس، با امکان پخش فایل صوتی در همه صفحات برنامه و بیرون از برنامه
🔸 مطالعه همزمان کتاب و شرح کتاب به صورت همگام شده با پاراگرافها
🔸 مطالعه همزمان کتاب، شرح کتاب و شنیدن صوت درس
🔸 مطالعه کتاب با ابزارهای انتخاب نوع و اندازه قلم، رنگ پسزمينه و انتقال متن (کپی پیست)
و امکانات متنوع دیگری ...
📱مدرَس نرمافزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید.🌹
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
madras1.8.6.apk
11.06M
مدرس نسخه 1.8.6
#نسخه_6_8_1
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
✅ نسخه جدید مَدرَس 1.8.6 منتشر شد.
در این بروزرسانی مشکلات گزارششده کاربران برطرف و امکانات ذیل افزوده شده است.
🔹 امکان ثبت نام و ورود از خارج از کشور
🔹 امکان جستجو بین یادداشت های ذخیره شده
🔹 تبدیل کتاب به دوره
🔹 افزایش سرعت برنامه
📱مدرَس را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید.
#نسخه_6_8_1
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
#یک_مسئله
#قاعده_لاضرر
💠 قاعده لاضرر چیست؟
🔰 قاعده لا ضرر از قواعد مشهور فقهی است که در بیش تر ابواب فقه کاربرد دارد و مضمون آن این است که ضرر در اسلام مشروعیت ندارد و هرگونه ضرر و اضرار در اسلام نفی شده است.
🔰آیه: " لا تضار والدة بولدها و لامولود له بولده ". این آیه، مادران و پدران را از ضرر رساندن به فرزندانشان نهی کرده است؛
🔰← روایت زراره: در زمان رسول خدا ( ص )، شخصی به نام سمرة بن جندب در جوار خانه فردی از انصار، درخت خرمایی داشت که آمد و رفت وی از درون زمین آن مرد انصاری بودو باعث ضرر به مرد انصاری می شد . مرد انصاری به حضرت رسول( ص ) شکایت برد. حضرت به سمره فرمود: از این پس، اذن بگیر. سمره نپذیرفت، حضرت از سمره بن جندب خواست درخت دیگری به جای آن درخت قبول کند حتی فرمودند: درختی در بهشت به تو می دهم. سمره باز هم نپذیرفت، تا این که حضرت فرمود: " انک رجل مضار و لا ضرر و لا ضرار علی مؤمن " یعنی تو مرد سخت گیر و آسیب رسانی هستی و مؤمن نباید به کسی ضرر بزند، بعد از آن دستور داد آن درخت را از ریشه کندند و جلوی سمرة انداختند.
#لاضرر_و_لاضرار
#اصول
#فقه
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk