eitaa logo
مسجد ولی عصر(عج) اجوارکلا
146 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
295 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 سلام.صبح شما بخیر. طاعات و عبادات تان مقبول درگاه خداوند متعال 🌴 پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و سلم: هر کس در ماه رمضان بسیار صلواتبفرستد، خداوند در آن روزی که ترازوهای اعمال سبک اند، ترازوی اورا سنگین می کند. 📚امالی شیخ صدوق، صفحه ۹۵ @valiyeasreejvarkola
آیت‌الله شهید دکتر بهشتی رحمةالله: بزرگترین برکت ماه رمضان، پیراستن و دور کردن یا کاستن آلودگی‌ها از جانِ مان و از خلقیّات مان است. اگر ماه رمضان بیاید و بگذرد و اخلاق ما همان اخلاق ناپسندی باشد که داشتیم، ماه کم‌برکتی برای ما بوده است. @valiyeasreejvarkola
🌙دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین. خدایا نیرومندم فرما در آن روز بر به پا داشتن فرمانت و بچشان در آن شیرینى یادت را و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت به کـرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت و پرده پوشى خودت اى بیناترین بینایان. ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ @valiyeasreejvarkola
هرتلاشی جهاد نیست! جهاد یعنی تلاشی که هدف گیری در مقـابل دشمن در آن وجود داشته باشد... اگر کار اقتصادی بکنید، برای مقابله‌ی با دشمـن، می شود جهاد! کار علمی و تحقیقی بکنید برای مقابله‌ی با دشمن ، می‌شـود جهـاد! حرف بزنید ، تبیین کنید برایِ خنثی کردن وسوسه ی دشمن ، می‌شود جهاد! مهم این است که تشخیص بدهیم که در هر زمانی درچه عرصه ای باید جهاد کرد . @valiyeasreejvarkola
💬 : حکم استفاده از اسپری تنفسی برای روزه دار چیست؟ ✅ : 🔹آیات عظام: امام و فاضل: اگر به صورت پودر گاز از راه دهان به ریه می رسد، چون بر استعمال آن أکل و شرب صدق نمی کند، مبطل روزه نیست؛ اما اگر به صورت بخار به حلق برسد، در صورت ناچاری استعمال آن، روزه صحیح است. 🔹مقام معظم رهبری: اگر استفاده از وسیله مذکور، صرفا برای باز کردن راه تنفس بدون دارو باشد و یا همراه با دارویی باشد که پاشیده می شود، مضر به روزه نیست. 🔹آیت الله سیستانی: اگر دارو را فقط وارد ریه و شش ها می کند و دارو وارد مری و معده نمی شود، روزه را باطل نمی کند. 🔹آیت الله وحید: اگر مضطر بود استفاده کند ولی بنابر احتیاط واجب روزه را تا مغرب ادامه دهد و بنابر احتیاط واجب بعدا قضای آن را به جا آورد. پس اگر تا ماه رمضان سال بعد بتواند بدون استفاده از اسپری قضای آن را به جا آورد، باید همین کار را انجام دهد. 🔹آیت الله صافی: چنانچه ناچار از استفاده آن در روز باشد، اشکال ندارد و روزه را بگیرد؛ لکن اگر قبل از ماه رمضان بعد، عارضه اش برطرف شود، بنابر احتیاط قضای روزه ها را نیز بگیرد و اگر تا ماه رمضان بعدی ادامه یافت، بنابر احتیاط برای هر روز یک کفاره بدهد و قضا ندارد. 🔹آیت الله زنجانی: اگر به صورت مایع فرو ندهد، اشکال ندارد. 🔹آیت الله نوری: استفاده از آن در حد ضرورت اشکال ندارد. 🔹آیات عظام: مکارم و خویی: روزه باطل نیست. 🔹آیت الله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، روزه را باطل نمی کند، در غیر این صورت روزه باطل است. 🔹آیت الله گلپایگانی: احتیاط آن است که استفاده نکند و اگر مضطر باشد، آن روز را امساک کند و قضای آن را به جا آورد و اگر پودر یا اسپری مذکور به صورت گاز به حلق برسد، موجب بطلان روزه نیست. 🔹آیت الله تبریزی: اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید، عمل مزبور روزه را باطل نمی کند. 🔹آیت الله اراکی: احوط ترک آن است؛ مگر این که بخار غلیظ باشد. -------------------- 📚منابع: امام: استفتائات، ج 1، روزه، س 6 و 7؛ رهبری: کتاب احکام روزه، ص 76، س 186؛ سیستانی: استفتائات سایت، مبطلات روزه، س 22 و توضیح المسائل جامع، ج1، م 1989؛ وحید: کتاب منتخب احکام، س 118؛ صافی: استفتائات سایت، روزه، استفاده از اسپری تنفسی؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، س 25؛ نوری: هزار و یک مساله فقهی، ج 1، س 212 و ج 2، س 250؛ مکارم: استفتائات جدید، ج 1، س 285؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س 2880؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، س 550 و 552؛ خویی: المسائل الشرعیه، ج 1، مسائل متفرقه در احکام روزه، س 30؛ تبریزی: استفتائات، ج 1، س 655 و 711؛ گلپایگانی: مجمع المسائل، ج 4، س 468؛ اراکی: استفتائات، ص 49، س 3، مفطرات. @valiyeasreejvarkola
🌺 سلام.صبح شما بخیر. طاعات و عبادات تان مقبول درگاه خداوند متعال 🌴 امام محمدباقر علیه السلام: هر که قصد کار خوبی کند، در انجام آن شتاب ورزد، زیرا هر چیزی که در آن تاخیر شود، شیطان فرصتی به‌ دست می آورد. 📚الکافی، جلد ۲، صفحه ۱۴۳ @valiyeasreejvarkola
مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای حفظه‌الله: ماه نجات از آتش جنهم ماه رمضان را «مبارک» نامیده‌اند؛ علّت مبارک بودن این ماه، این است که راه نجات از آتش و فوز به جنّت است، که در دعای روز ماه رمضان [می‌خوانیم‌]: وَ هذا شَهرُ العِتقِ مِنَ النّارِ وَ الفَوزِ بِالجَنَّة. آتش و دوزخ الهی و همچنین بهشت و نعیم الهی در همین دنیا موجود است. آنچه در نشئه‌ی آخرت تحقّق پیدا می‌کند، باطن همان چیزی است که در اینجا است. ⭐️التماس دعا @valiyeasreejvarkola
💠 دعای روز پنجم ماه 🔹 اللّـهُمَّ اجْعَلْني فيهِ مِنْ الْمُسْتَغْفِرينَ، وَ اجْعَلْني فيهِ مِنْ عِبادِكَ الصّالِحينَ اْلقانِتينَ، وَ اجْعَلني فيهِ مِنْ اَوْلِيَائِكَ الْمُقَرَّبينَ، بِرَأْفَتِكَ يَا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ. 🔸 خدایا مرا در این ماه از آمرزش‌جویان و از بندگان شایسته فرمان‌بردار و اولیای مقرّبت قرار ده، به رأفتت ای مهربان‌ترین مهربانان. @valiyeasreejvarkola
📖 ❤️ دریچه ای عجیب به رحمت خدا 💫در ✨آیه 12 سوره انعام حضرت حق می‌فرمایند: ⚜️قلْ لِمَنْ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قُلْ لِلَّهِ کَتَبَ عَلي‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ بگو آن‌چه در آسمان‌ها و زمین است از آن کیست؟ بگو از آن خداست، او رحمت بر بندگان را بر خود واجب گردانیده است.۩ 🔹مراد از کَتَبَ 👈 به معنی حکم قطعی است. خداوند بر انسان موارد بیشماری را در قالب این کلمه آورده است : 🔺«کتب علیکم القتال» 🔹بر شما جنگ را نوشتیم. 🔻«کتب علیکم الصیام» 🔹بر شما روزه را نوشتیم. 🔺«کتب علیکم الوصیه» 🔹بر شما وصیت کردن را نوشتیم. 🔻«کتب علیکم القصاص» 🔹 بر شما قصاص را نوشتیم. 🔴 اما در یک‌ جا حضرت حق می‌فرماید: که من بر خودم رحمت را واجب کردم و نوشتم. سوال این جاست که چرا خداوند بر خود نفرموده، علم و قدرت را نوشتم؟!! 💢پاسخ این است که، علم و قدرت از صفات ذاتی خداست. 🔹یعنی (معاذالله) خداوند بدون علم و قدرت از درجه الوهیت ساقط می‌شود. 🔹خدایی که علم داشته باشد ولی قدرت خلق نداشته باشد، و یا قدرتی داشته باشد ولی علم خلق نداشته باشد، از درجه خالق بودن ساقط می‌شود. به عبارتی اگر خداوند فرموده، من بر همه چیز عالم و قادر هستم، برای تقریب ذهن انسان به شناخت اوست. و به نوعی نشان تواضع حضرت حق است، چرا که خداوند، خود قدرت و خود علم است. یعنی علم فقط اوست و قدرت فقط اوست و ماهیت اوست. 🔰اما خداوند بدون رحمت، ذره‌ای در جایگاه خداوندی و الوهیت او خلل وارد نمی‌کند. و مانع از الوهیت و مقام خالق بودن او نمی‌شود. رحمت به نوعی صفت افعالی حضرت حق است و در حقیقت صفات افعالی خداوند را، جز ذات مقدسش، احدی نمی‌تواند بر او واجب و تکلیف نماید. که یکی از آنها رحمت اوست. 🔰در حقیقت این آیه به نوعی برای اطمینان خاطر دادن به بشر برای داشتن امید به رحمت اوست. چه گنهکار و ثوابکار. بدون امید به رحمت او جایی نمی‌برند. @valiyeasreejvarkola
💬 پرسش: آیا همین که «الله‌اکبر» اذان مغرب راديو و تلويزيون شروع شد، می‌شه افطار کرد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیات عظام خامنه‌ای، سیستانی، نوری، شبیری و وحید: بله، می‌شه؛ البته به‌شرطی که مطمئن باشین این اذانی که داره پخش می‌شه، واقعاً اذان شهر شماست و دقیق هم هست. اما اگه داره اذان تهران پخش می‌شه و شما مثلاً همدان یا ساکن یکی از شهرستان‌های استان تهرانی، یه‌کم صبر کنین تا مطمئن بشین اذان شده. 🔹 آيات عظام بهجت و مكارم: بله، می‌شه؛ چون وقت نماز مغرب غروب خورشیده و غروب خورشید چند دقیقه قبل از اذان رادیو و تلویزیون اتفاق می‌افته. ⭕️ نکته: طبق فتواى آقای بهجت و مكارم، به‌محض اينكه خورشيد توی افق پنهان بشه، می‌شه افطار کرد؛ اگرچه مستحبه کمی صبر كنیم تا قرمزی طرف غروب هم ازبين بره. اذان رادیو و تلویزیون حدود پانزده دقیقه بعد از غروب خورشید پخش می‌شه که این مطابق فتوای بقیه مراجع‌ هست. @valiyeasreejvarkola
امام صادق عليه السلام: هرگاه روزه گرفتی، باید «گوش»، «چشم»، «مو» «پوست» و هر عضو بدنت روزه باشد. چرا که ایام روزه داریت با غیر آن باید تفاوت داشته باشد. 📚کافی، جلد ۴ ، صفحه ۸۷ @valiyeasreejvarkola
غیبت و حق‌الناس ️نقل می‌کنند که در نجف قصابی بود که فوت کرد. قصاب رفیقی از علمای نجف داشت. بعد از مدتی آن عالم، رفیق قصاب خود را در خواب دید. عالم از قصاب پرسید: آن طرف جای شما خوب است؟ گفت: نه، بد و سخت است. گفت: چرا؟ گفت: از دست فلان همسایه‌. گفت: چه شده است؟ گفت: خواستگاری دختر او آمدند، من قصاب محل بودم، خواستگارها با من مشورت کردند، من یک کلمه گفتم، خود را گیر انداختم. قصاب به آن عالم اصرار کرد که من را نجات بده. عالم از خواب بیدار شد و به دنبال آن همسایه رفت. دید پدر این خانواده فوت کرده است. یک دختری دارد که سنی از او گذشته است و در خانه مانده است. به دختر گفت شما را حقی با فلان قصاب بوده است؟ من نگران هستم، دختر شروع به نفرین کردن کرد. عالم گفت: چرا نفرین می‌کنی؟ اگر حقی بوده است، بگو، من برای حل این معضل آمدم. دختر گفت: شما دیگر نمی‌توانید، زندگی من تباه شده است. آن عالم پرسید که چطور زندگی شما تباه شده است؟ گفت: من دختری بودم، خواستگاری داشتم. خانواده خواستگار، نزد قصاب رفتند، از آنها پرسیده بودند که اینها چطور آدمی هستند؟ هم‌زمان بین قصاب و پدر من اختلافی پیدا شده بود، قصاب گفته بود «چه عرض کنم؟». این کلمه ما را خانه‌نشین کرد. یک «چه عرض کنم» ما را خانه‌نشین کرد. اینها پس زدند و این کلمه قصاب هم راجع به من زبان به زبان گشت و دیگر کسی به خواستگاری من نیامد؛ الآن هم سنی از من گذشته است و ازدواج من باطل شده است. عالِم می‌ایستد و خلاصه زندگی اینها را سامان می‌دهد و دختر را شوهر می‌دهد که آن دوست قصاب خود را هم نجات بدهد. 👈 عالَم، عالم غیب است. به آن، عالَم معنا می‌گویند، برای همین است که شما معنایی را که القا می‌کنید، منتقل می‌شود. چه فحش بدهی، چه بگویی «چه عرض کنم»، گاهی معنایی که القا می‌شود، مساوی است. گاهی همین «چه عرض کنم» در مخاطب، بیشتر، موادّ منفی القا می‌کند تا توضیحات مفصل و پیچیده. مؤمن باید مواظب القای مفاهیم خود باشد که دارد با این حرکات چه کار می‌کند؟ چه چیزی را منتقل می‌کند؟ چقدر صدمه می‌زند؟ @valiyeasreejvarkola