#هر_شب_یک_داستان_آموزنده
سعد و پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم
مردی از پیروان پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم به نام سعد بسیار مستمند بود و جزء اصحاب صُفّه (به کسانی گفته میشد که خانه نداشتند و در ایوان و غرفههای مسجد زندگی میکردند) محسوب میشد و تمام نمازهای شبانهروزی را پشت سر پیامبر میگذارد. پیامبر از فقر سعد متأثّر بود، روزی به او وعده داد اگر مالی به دستم بیاید تو را بینیاز میکنم. مدتّی گذشت اتفاقاً چیزی به دست نیامد و افسردگی پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم بر وضع مادی سعد بیشتر شد. در این هنگام جبرئیل نازل شد و دو درهم با خود آورد و عرض کرد: خداوند میفرماید: «ما از اندوه تو بهواسطهی فقر سعد آگاهیم اگر میخواهی از این حال خارج شود دو درهم را به او بده و بگو خرید و فروش کند.»
پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم دو درهم را گرفته؛ وقتی برای نماز ظهر از منزل خارج شد، سعد را مشاهده کرد که به انتظار ایشان بر در یکی از حجرات مسجد ایستاده است.
فرمود: «میتوانی تجارت کنی؟»
عرض کرد سوگند به خدا که سرمایه ندارم؛ پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم دو درهم را به او داد و فرمود: «سرمایهی خود کن و به خرید و فروش مشغول شو.»
سعد پول را گرفت و برای انجام نماز به مسجد رفت و بعد از نماز ظهر و عصر به طلب روزی مشغول شد.
خداوند برکتی به او داد که هر چه را به یک درهم میخرید، دو درهم میفروخت؛ کمکم وضع مالی او رو به افزایش گذاشت، بهطوریکه بر در مسجد دکّانی گرفت و کالای خود را آنجا میفروخت.
چون کارش بالا گرفت، کارش از نظر عبادی بهجایی رسید که وقتی بلال اذان میگفت، او خود را برای نماز آماده نمیکرد؛ بااینکه قبلاً پیش از اذان مهیّای نماز میشد. پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم فرمود: «سعد! دنیا تو را مشغول کرده و از نماز بازداشته است.» گفت: «چه کنم اموال خود را بگذارم، ضایع میشود میخواهم پول جنس فروخته را بگیرم و از دیگری متاعی خریدم، جنس را تحویل بگیرم و قیمتش را بدهم.»
پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم از مشاهده اشتغال سعد به ثروت و باز ماندنش از بندگی افسرده گشت، جبرئیل نازل شد و عرض کرد: خداوند میفرماید: «از افسردگی تو اطلاع یافتیم، کدام حال را برای سعد میپسندی؟» پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم گفت: حال قبلی برایش بهتر بوده، جبرئیل هم گفت: آری علاقه به دنیا انسان را از یاد آخرت غافل میکند؛ حال دو درهمی که به او دادی از او پس بگیر.
پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم نزد سعد آمده و فرمود: دو درهمی که به تو دادم، برنمیگردانی؟
عرض کرد: دویست درهم خواسته باشید میدهم، فرمود: نه همان دو درهمی که گرفتی، بده. پول را تقدیم پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم کرد. چیزی از زمان نگذشت که وضع مالی او به حال اوّل برگشت.
📚داستانها و پندها 2/78 -حیوه القلوب 1/578
@valiyeasreejvarkola
🌺 سلام.صبح روز دوشنبه شما بخیر
🌴امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
آبروی خود را هدف تیرهای سخنان مردم قرار مده.
📚نهجالبلاغه، بخشی از نامه ۶۹
@valiyeasreejvarkola
#در_محضر_بزرگان
علامه حسن زاده آملی رضوانالله تعالی علیه:
بدانید که مسافرید، باور کنید که در مسیرید
هر روزی که به ما می گذرد، هر روز به رفتن مان نزدیک تر می شویم
ابدیت در پیش داریم،
در اینجا تا یک سنی زندگی می کنیم
اما در آن دنیا "تا" نداریم
#هستیم_که_هستیم
حواس مان باشد که #درست_بسازیم_آخرتمان را، وگرنه گرفتاریم.
@valiyeasreejvarkola
#کلام_معصوم
امام رضا علیهالسلام:
خداوند متعال به یکی از پیامبران وحی فرستاد که: هرگاه من #اطاعت شوم، راضی می گردم و آن گاه که رضایت داشتم، برکت می دهم و #برکت من هم بی پایان است.
📚میزان الحکمة، جلد 1، حدیث 1700
@valiyeasreejvarkola
#هر_شب_یک_داستان_آموزنده
عطار خیانتکار
در زمان «عضد الدوله دیلمی» مرد ناشناسی وارد بغداد شد و گردن بندی را که هزار دینار ارزش داشت در معرض فروش قرار داد ولی مشتری پیدا نشد. چون خیال مسافرت مکه را داشت، در پی یافتن مردی امینی گشت تا گردن بند را به وی بسپارد.
مردم عطاری را معرفی کردند که به پرهیزکاری معروف بود. گردن بند را به رسم امانت نزد وی گذاشت به مکه مسافرت کرد. در مراجعت مقداری هدیه برای او فراهم آورد.
چون به نزدش رسید و هدیه را تقدیم کرد، عطار خود را به ناشناسی زد و گفت: من تو را نمیشناسم و امانتی نزد من نگذاشتی. سر و صدا بلند شد و مردم جمع شدند و او را از دکان عطار پرهیزکار بیرون کردند.
چند بار دیگر نزدش رفت و جز ناسزا از او چیزی نشنید. کسی به او گفت: حکایت خود را با این عطار، برای امیر عضد الدوله بنویس حتماً کاری برایت میکند.
نامهای برای امیر نوشت و عضد الدوله جواب او را داد و متذکر شد که سه روز متوالی بر در دکان عطار بنشین، روز چهارم من از آنجا خواهم گذشت و به تو سلام میدهم تو فقط جواب سلام مرا بده. روز بعد مطالبه گردن بند را از او بنما و نتیجه را به من خبر بده.
روز چهارم امیر با تشریفات مخصوص از در دکان عبور کرد و همینکه چشمش به مرد غریب افتاد، سلام کرد و او را بسیار احترام نمود. مرد جواب امیر را داد و امیر از او گلایه کرد که به بغداد میآیی و از ما خبری نمیگیری و خواستهات را به ما نمیگویی، مرد غریب پوزش خواست که تاکنون موفق نشدم عرض ارادت نمایم. در تمام مدت عطار و مردم در شگفت بودند که این ناشناس کیست؛ و عطار مرگ را به چشم میدید.
همینکه امیر رفت، عطار رو به آن ناشناس کرد و پرسید: «برادر آن گلوبند را چه وقت به من دادی، آیا نشانهای داشت؟ دومرتبه بگو شاید یادم بیاید.» مرد نشانیهای امانت را گفت، عطار جستجوی مختصری کرد و گلوبند را یافت و به او تسلیم کرد؛ گفت: «خدا میداند من فراموش کرده بودم.»
مرد نزد امیر رفت و جریان را برایش نقل کرد. امیر گردن بند را از او گرفت و به گردن مرد عطار آویخت و او را به دار کشید. دستور داد: در میان شهر صدا بزنند، این است کیفر کسی که امانتی بگیرد و بعد انکار کند. پس از این کار عبرت آور، گردن بند را به او رد کرد و او را به شهرش فرستاد.
📚پند تاریخ، جلد 1، صفحه 202
مستطرف، جلد 1، صفحه 118
@valiyeasreejvarkola
🌺 سلام.صبح روز سهشنبه شما بخیر
🌴 امام رضا علیهالسلام:
آدم پیمان شکن از پیشامد بد در امان نیست.
📚بحارالانوار، جلد ۶۷،صفحه ۱۸۶، حدیث ۴
@valiyeasreejvarkola
#در_محضر_بزرگان
آیت الله جوادی آملی حفظهالله:
🔸 خدا دنيا را برای آزمون, خلق كرد. اصلاً دنيا كلاس #امتحان است، منتها امتحانها دو قسم است؛ گاهی امتحان، هر روز است ولی گاهی امتحانهای سنگين، سالی يك بار يا دو بار است.
🔸 گاهی يك بار يا دو بار انسان يا بيمار میشود يا #مال فراوانی به او پيشنهاد میدهند يا مقامی به او پيشنهاد میدهند و در بوتهی آزمايش قرار میگيرد، وگرنه امتحانات جزئی هر روز و هر لحظه هست.
@valiyeasreejvarkola
🌸🌺 جشن ولادت امام رضا علیهالسلام
با حضور کاروان زیر سایه خورشید و زیارت پرچم متبرک حرم مطهر رضوی
✅ سهشنبه ۱۴۰۲/۳/۹ همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا
⬅️ مسجد جامع ولی عصر(عج) شهر بابکان
🌴 حضور همه محبان و ارادتمندان به امام رئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام مورد انتظار و موجب امتنان می باشد
"" کانون خدمت رضوی شهر بابکان "
@valiyeasreejvarkola
#درمحضرقرآن
🔻حَلال و طَیِّب🔻
✍ قرآن کریم به ما دستور میده، رزقِ «حَلال و طَیِّب» بخوریم:
🕋 یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا (بقره/168)
💢 ای مردم! از نعمتهای حلال و پاکیزهای که در زمین است بخورید.
️ امّا فرق بینِ «رزقِ حَلال» و «رزقِ طَیِّب» چیه؟!
«طَيِّب»👈 به چيزهای پاکیزهاى گفته میشه كه با طبع و سرشتِ آدمی سازگار باشه، و حواسّ و نفسِ انسان از اون لذّت ببره.
یعنی «دلچسب و طبعپسند» باشه..
️ امّا #حلال و #حرام به چه معناست؟!
«حَل»👈 به معنای گشودن و باز کردن است. در زبانِ فارسی هم میگیم حل کردن مسائل.
«حَلّ العُقدَة»👈 يعنی گرهگشایی كردن.
«حَلال»👈 یعنی چیزی که حقِّ دیگران در اون نیست، و با حقوقِ دیگران مزاحمتی نداره..
بعبارت دیگه، هیچ گِرِهی در اون نیست، و اتّفاقاً گرهها رو باز می کنه.
«حرام»👈 یعنی چیزِ گرهدار، چيزی كه از اون منع شده..
مثلاً «لقمهی حرام»، لقمهای است که در زندگی، گرهها و مشکلاتی رو برای فرد ایجاد میکنه.
با این توضیح فرق بینِ «رزقِ حَلال» و «رزقِ طَیِّب» مشخص شد:👇
ممکنه غذایی #طیب و پاکیزه باشه، ولی #حلال نباشه.
مثل برنج، یا نون، یا گوشتِ گوسفند، یا هر غذای پاک دیگهای که از راه دزدی یا رشوه یا... به دست اومده باشه. #طیب و پاکیزه هست، ولی #حلال نیست.
و برعکس، ممکنه غذایی #حلال باشه، ولی #طیب نباشه. و مطابقِ طبع، و سازگار با بدنِ انسان نباشه.
مثل چیبس و پُفک و فستفود و... که #حلال هستند، ولی #طیب نیستند.
حَلال یعنی پاکِ تشریعی. در شریعت و دین پاک است.
طیّب یعنی پاکِ تکوینی. در عالمِ طبیعت پاک است.
✅️ هر چیزی که #حلال هست، یعنی #مجاز هستیم که بخوریم.
ولی سفارش نشده که حتماً بخوریم.
قرآن به ما دستور میده اون حلالهایی رو بخوریم که #طیب باشند، یعنی با بدنِ ما سازگار باشند.
مثلاً در بینِ چهارپایان، گوشتِ خیلی از چهارپایان برای ما #حلال هست، ولی همهشون #طیب نیستند.
ما رو سفارش کردند که گوشتِ گوسفند و گاو و شتر بخوریم. چون اینها #طیب و پاکیزه هستند.
اگر می خوایم رُشدِ معنوی بکنیم باید #غذا_خوردن خودمون رو درست کنیم، و فقط غذاهای «حلال و طیّب» بخوریم.
به همین خاطر در دعاها به ما یاد دادند که بگیم:
🤲 اللَّهُمَّ ارْزُقْنا رِزْقاً حَلالًا طَيِّباً واسِعاً.
خدایا! رزق و روزیِ ما را حلال، طیّب و پاکیزه، و وسیع قرار بده.
الهی آمین
@valiyeasreejvarkola
#هر_روز_یک_احکام_شرعی
💠 حکم نماز پس از انجام حجامت
💬 سؤال:
با توجه به اینکه بعد از انجام حجامت، خون های محل زخم را نمی توان به طور کامل پاک کرد و لکه هایی از خون روی محل باقی می ماند، آیا با وجود این لکه ها، نماز صحیح است؟
✅ جواب:
تا زمانی که شستن و تطهیر محل حجامت، ضرر یا مشقت داشته باشد، نماز خواندن به همان صورت اشکال ندارد؛ اما اگر اطراف محل حجامت یا لباس، نجس شده است، باید تطهیر شود.
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
@valiyeasreejvarkola
🌸 بی نور امام این جهان تاریک است
🌸 میلاد خجسته «رضا» نزدیک است
🌸 بر ساحت صاحب الزمان ای یاران
🌸 ذکر صلوات بهترین تبریک است
🌺💐 میلاد سراسر نور هشتمین خورشید فروزان ولایت و امامت، انیس النفوس، امام
رئوف سلطان علی ابن موسی الرضا علیه السلام برهمه محبان حضرتش مبارک باد.
@valiyeasreejvarkola
#کلام_معصوم
امام رضا علیهالسلام:
هرکس قدرت بر کاری که گناهان او را بپوشاند و از بین ببرد، نداشته باشد، پس باید بر محمد و بر آل او بسیار درود بفرستد، زیرا صلوات گناهان را به کلی ویران می کند.
📚 وسائل الشیعه ، جلد 7 ، صفحه 194
@valiyeasreejvarkola