🔸 اراده انسانی نیازمند هدفی است، و او خوشتر دارد نیستی را اراده کند، تا اینکه اراده نکند...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 باید متوجه باشیم هرکس برای خودش جهانی دارد و نباید همه در جهان ما حاضر باشند. بلکه باید متذکر شد که آیا میتوانیم جهان همدیگر را درک کنیم، به جای آن که هر کدام جهان دیگری را رد کنیم؟
🔹 چگونه انسانها که هر کدام جهانی هستند، ذیل جهانِ گستردهِ توحید و معنویت میتوانند همدیگر را درک کنند و محترم شمارند، وگرنه بالاخره جهانِ امروز و بشرِ امروز طوری است که هیچ کس، هیچ کس را به معنی واقعی تحمل نمیکند و به اصطلاح متفکران غربی: «انسان، گرگِ انسان شده است».
🔸 باید نسبت به هم جهانِ گشوده ای باشیم وگرنه باز تحقیر و باز عدم تحمل و باز رد کردن. بالاخره انسانها با انسانها زندگی میکنند و فرار انسانها از انسانها در این دنیا غیر ممکن است.
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
03 عالم طلبگی.mp3
44.83M
🎧 عالَم طلبگی
🔸 جلسه سوم
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۹۱ دقیقه
🗓 ۲۴ مهر ۱۴۰۲
______________________
➕لینک جلسه قبل:
eitaa.com/varastegi_ir/589
______________________
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🎧 عالَم طلبگی 🔸 جلسه سوم 🎙 حجتالاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۹۱ دقیقه 🗓 ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ________________
🔸 ما دو نسبت میتوانیم با سنت داشته باشیم: در نگاهِ محجوب به حجاب غربزدگی، سنت را برای امروز "مصرف" میکنیم ولی در نگاه اصیل، سنت را در امروز "حاضر" میکنیم. این دو نحوه نسبت، دو عالم متفاوت است.
🔹 در اولی، سنت یک ماده مُرده ایست که به مصرف عالم جدید در میآید لذا همیشه گذشته و بُریده از ماست؛ ولی در دومی، سنت یک حیات و طراوت و گرمائی دارد که دلمردگی دنیای جدید را عیان میکند و ما را به خودش دعوت میکند فلذا به نحوی آینده ماست در عین اینکه سنت است.
🔸 در نسبت اولی، "شرقشناسی" یا "پژوهش" به معنای جدیدش، با اُبژه کردن سنت، آن را از عالم خودش خارج کرده و بینسبت میکند همچون قلبی که با بریدن رگها از بدن جدایش کنند. در این نگاه است که به دنبال کارکردهای سنت در پی حل مسائل دنیای جدید هستیم ولی در نسبت دوم، حیاتِ سنت که بیاید، مسائل بشر جدید را رفع میکند و فرق است بین حل و رفع.
🔹 همانطور که در وُیس شماره پنج عرض کردم. مقاله "بحثی در باب عصر دینی و دین عصری" در کتاب "فلسفه در دام ایدئولوژی" دکتر داوری و همچنین کتاب "گسست تاریخی و شرق شناسی" برای فهم حجابی که در نسبت اول وجود دارد کمک کننده است.
🔸 به عنوان آخرین نکته هم عرض کنم که این حجابی که در نسبت اول است، تاریخ و عالَم ماست و چه بخواهیم چه نخواهیم، چه بدانیم چه ندانیم در این افق، سنت را فهم میکنیم و این یک امر شخصی یا جزئی نیست که بتوان با دستورالعملهای جزئی آن حجاب را خَرق کرد. با تاریخ نمیتوان دشمنی کرد و تاریخ نیز با موافقت یا مخالفت ما تغییر نمیکند. تنها با خودآگاهی و درک تاریخی است که میتوان مقتضیات عالم جدید را شناخت تا اسیر آن مقتضیات نشد و از سهل انگاریها و بیجا کاریها آزاد شد و در طلب عالَم و نسبتی دیگر به انتظار نشست. انتظار به همان معنایی که در صوت جلسه "درک نيهيليسم به مثابه یک تاریخ" طرح شد...
✍🏻 روحالامین
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
صاحب سخن شدن در نسبت با مأوا.MP3
27.09M
🎧 صاحب سخن شدن در نسبت با مأوا
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۶۲ دقیقه
🗓 ۱۸ مهر ۱۴۰۲
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
شرح نکته ۲۳ کتاب "در انتظار زبانی در وصف انقلاب اسلامی"
▪️نیستانگاری به ناگزیر، نخست، آنگاه پایدار میشود که به دنبال معنایی در همه رویدادها هستیم که در آنها وجود ندارد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 هستی هیچ بنیاد و زمینهای را به دست ما نمیدهد، هستی در حقیقت نفی هرگونه بنیادگذاری میباشد، ژرف و رازآمیز است.
🔹 هستی فراموش شدهترین چیز است، چنان بیاندازه فراموش شده است که این فراموش شدگی نیز به درون گرداب خاصش کشیده شده است.
🔸 همه پیوسته شتابان در پی موجودات هستند، نادر کسی به هستی بیاندیشد. اگر بیندیشد از قید و بندی میرهاند که فکر میکرد به لمحهای به آن تن داده است.
🔹 اما فراموش شدهترین در عین حال به یاد آوردنیترین چیز است، به تنهایی میگذارد وارد گذشته شویم و در آن سکنا گزینیم.
مارتین هایدگر
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
26.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_کوتاه
🎥 جنگ و صلح
🎙 دکتر داوری اردکانی
⏱ دو دقیقه
"هستی" ایستادن در برابر "نیستی" است...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
💠 "یهودی" در کلام سید احمد فردید
🔸 بشر هر روز بیشتر درمییابد که چه از دست این یهودی میکشد. کین توزی نیست، مسئله راز است.
🔹 باید بگویم یهودی از خاک کنده شده، خدا خواسته و ما باید دعا کنیم که خدا لطفی کند نسبت به او، از آنجایی که از خاک کنده شده، آسمان هم ندارد، و از آنجا که آسمان ندارد، با خدا و فرشتگان هم ارتباط ندارد. با خدای موسی و خدای دین حنیف ابراهیم ارتباط ندارد و خدایش نفس اماره است....خدایش حلول و اتحاد است. خدایش بانک است و بانکداران. خدایش سرمایه و سرمایه داری است. خدایش نفس اماره ی کیسینجرهاست.
🔸 این قومِ کنده شده از خاک ریشه ندارد، بی وطن است. وطن ندارد... کلمه جهود یعنی《اکزو》[Exodus] یعنی آنکه رانده شده؛ از کلمات عبرانی است. بنده میگویم خدا خواسته که مهجور درگاه حق شوند؛ هجرت یعنی《اکزیل》[Exil].
🔹 یهودی مهجور و مانده و رانده از حق است و این قوم است که بعد از کانت فلسفه غرب را در دست دارد. دقت کنید ببینید هوش یهودی چه می کند... یهودی امروز کارش این است که دنیا را به فساد بکشد و مردم فلسطین را بیخانمان بکند و این همه کشت و کشتار.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 نقل از: کتاب دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان/ صفحه اینستاگرام محسن آسترکی