✅ آقا محمّدعلی هزارجریبی🍃
❎ آقا محمّدعلی هزارجریبی فرزند آقا محمّدباقر هزارجریبی مازندرانی، عالم فاضل، محقّق مدقّق [معروف به «فقیه مطلق» از علمای قرن سیزدهم هجری.] 🍃
✳️ در روز 12 رجب 1188ق ( مطابق با ۲۷ شهریور ۱۱۵۳ شمسی ) در نجف اشرف متولّد شده و نزد علمای عالیقدر در عتبات عالیات: آقا سیّد جواد عاملی، سیّد مهدی بحرالعلوم، آقا شیخ جعفر نجفی (کاشف الغطاء) و احتمالاً پدر بزرگوار خویش به تحصیل پرداخته و دختر استاد خود شیخ جعفر را به زوجیت اختیار کرد و پس از وفات پدر در سال 1205ق به ایران آمده و چندی در ارومیه و تبریز بود و در آنجا تدریس می فرمود. پس از آن به قم رفته و نزد میرزا ابوالقاسم قمی (صاحب قوانین) و سپس در کاشان نزد ملاّ احمد نراقی کسب فیض نمود. عاقبت به اصفهان آمده و پس از فوت زوجه اش داماد میرزا محمّدباقر نواب لاهیجی شد. او سال ها در اصفهان تدریس و در مسجد ذوالفقار اقامه جماعت می نمود.🍃
❇️ آقا محمّدعلی در اواخر عمر به استدعای اهالی قمشه [شهرضای کنونی] از اصفهان به قمشه رفته و پس از شیوع وبا در آن شهر به قریه «شاه سیّد علی اکبر» در نزدیکی قمشه مهاجرت نموده و در شب شنبه 18 ربیع الثّانی 1245ق ( مطابق ۲۵ مهر ۱۲۰۸ شمسی ) وفات یافته و در بقعه شاه سیّد علی اکبر مدفون شد.🍃
🟢 دو فرزندش آقا محمّدحسن نجفی و شیخ محمّدحسین نجفی از علماء و فقهای معروف اصفهان بوده اند. و چون پدر آنها آقا محمّدعلی در اواخر عمر نابینا و مبتلا به بیماری سل بود تألیفات او را شیخ محمّدحسن گردآوری و پاکنویس نمود.🍃
📚 [این کتاب ها و رساله ها از تألیفات اوست:
۱. «اجازه»
۲. «احکام المرتد»
۳. «انیس المشتغلین» در حکایات لطیف و ظریف و در اواخر رساله مطالب فقهی و کلامی
۴. «البحر الزّاخر» به عربی، در ابواب فقه استدلالی
۵. «البدر الباهر» در تفسیر بعضی از آیات قرآن،
۶. «تبصره المستبصرین» در اثبات امامت امام علی علیه السلام
۷. «تکمله القواعد الدّینیه» در شرح «قواعد» علاّمه
۸. «جوابات المسائل»
۹. «حاشیه بر طهاره»
۱۰. «حاشیه بر باب همزه کتاب مغنی»
۱۱. «حلاّل الغوامض المعضله» که حاشیه بر «قوانین» میرزا ابوالقاسم قمی است.
۱۲. «الخیارات»
۱۳. «رساله در صلاه»
۱۴. «رساله فی اجتماع الجُنُب و المیّت و المحدّث للاصغر علی ماء لا یکفی الاّ احدهم»
۱۵. «رساله در امامت»
۱۶. «رساله در رجال»
۱۷. «رساله در نکاح عدّه ذِمیّه»
۱۸. «رمز الرّموز» حاشیه بر نکاح کتاب « شرایع »
۱۹. «سراج المنیر» در فوائد رجالیّه
۲۰. «شرح احادیث مشکله» مرتب شده بر چندین صدیقه،
۲۱. «رساله فی ظنّ ضیق الوقت»
۲۲. «قاطع النّزاع فی تحقیق مسائل الرضاع»
۲۳. «کتاب القضاء» که تقریرات درس استادش سیّد بحرالعلوم است.
۲۴. «کنز الکنوز» که تعلیقات بر طهارت کتاب «مدارک» است.
۲۵. «الکواکب الباهر» در حواشی بر «قواعد» شهید
۲۶. «لآلی المتلألاه» در اصول فقه
۲۷. «مجمع العرایس الوجیهه» که حاشیه ای است بر «معالم» در اصول فقه، به عربی و آن را در 1224ق تألیف کرده و فرزندش محمّدحسین آن را از مبیضه مسوّده نموده و در آخر نسخه شرح حال مؤلف و خاندان او را نوشته است.
۲۸. «محی الوفاه» در شرح بعضی قصاید عربی
۲۹. «متفرعات مسائل کتاب الصلاه»
۳۰. «مخزن الاسرار الفقهیه» یا «تکمله الرّوضه» در حاشیه شرح لمعه، به عربی در 3 جلد
۳۱. «مفتاح الکنوز» در تعلیقه بر شوارق و تجرید است که فرزندش شیخ محمّدحسین آن را مرتب کرده است و در آخر آن شرح حال مؤلف را آورده است.
📝 نقل با کمی تلخیص از کتاب « اعلام اصفهان ، مهدوی ، مصلح الدین ، ج ۴ صص ۷۴۷ _ ۷۵۰ »
@varesoon
با دست زدن به آیات نور به بالای دره رسیدم!
مرحوم آیت الله سعادت پرور تهرانی میفرمودند:
قبل از اینکه برای سیر و سلوک خدمت مرحوم علامه طباطبایی برسم در خواب دیدم به تنهایی ته درهای خشک قرار دارم که میخواهم خود را به بالای آن دره برسانم یک مرتبه توجه نمودم،دیدم روی دیواره سمت چپ این دره، کلماتی نوشته شده و برآمدگیهایی در آن وجود دارد. دست خود را به آن برآمدگیها گرفتم تا به بالای دره رسیدم. آن گاه دیدم که روی برآمدگیهای قسمت اول، آیه نور( الله نورالسمات و الارض...) نوشته شده است، ولی تا آن وقت متوجه نبودم که با دست زدن به آیات نور به بالای دره رسیدهام.
به مفهوم خواب پی نمیبردم تا مرحوم استاد علامه طباطبایی مرا به شاگردی معنوی خود پذیرفتند. رفته رفته عنایات الهی و حالات و توجهات معنوی برای بنده پیش آمد و هنوز هم سالها بعد از فوت علامه با عمل به دستورات آن بزرگوار، حالات خوش برایم حاصل میشود.
.
برگی از دفتر سعادت- در شرح احوال و مبانی تربیتی آیت الله علی سعادت پرور تهرانی- ص ۱۵، سید محمد جواد وزیری فرد، نشر رسم وفا.
@sireyefarzanegan
@varesoon
قال امیرالمومنین علیه السلام:
قِوَامُ الدُّنْيَا بِأَرْبَعٍ عَالِمٌ يَعْمَلُ بِعِلْمِهِ وَ جَاهِلٌ لَا يَسْتَنْكِفُ أَنْ يَتَعَلَّمَ وَ غَنِيٌّ يَجُودُ بِمَالِهِ عَلَی الْفُقَرَاءِ وَ فَقِيرٌ لَا يَبِيعُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ فَإِذَا لَمْ يَعْمَلِ الْعَالِمُ بِعِلْمِهِ اسْتَنْكَفَ الْجَاهِلُ أَنْ يَتَعَلَّمَ وَ إِذَا بَخِلَ الْغَنِيُّ بِمَالِهِ بَاعَ الْفَقِيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاه
نظام دنیا به چهار چیز است:
عالمی که به علم خود عمل کند
و جاهلی که ننگ از آموختن نداشته باشد
و توانگری که با مال خود به فقرا بخشش کند
و فقیری که آخرت خود را به دنیا نفروشد پس هرگاه عالم به علم خود عمل نکند، جاهل از آموختن ننگ دارد و امتناع میورز
و هرگاه توانگر در بخشش به فقرا بخل بورزد، فقیر آخرت خود را به دنیا خواهد فروخت.
تصنیف غرر / حدیث ۸۴۱۵
@varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه حضرت علی اصغر (علیهالسلام)
در محضر مرحوم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی
@varesoon
@verasoon_safi
17.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سفارش مرحوم حضرت آیت الله بهجت
با موضوع حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
@varesoon
@varesoon_bahjat
18.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه شیخ حسین نجف در مصیبت حضرت سیدالشهداء صلواتاللهعلیه
با بیان حجت الاسلام حامد کاشانی
@varesoon
#لحظات_ماندگار
حضرت آیت الله آقای حاج شیخ علیرضا الهی قمی
مرحوم آیت الله حاج آقا سید هادی طباطبایی قمی
@varesoon
من دعاء الإمام الحسين (علیه السلام ) في يوم عرفة :
أَنْتَ كَهْفِى حِينَ تُعْيِينِى الْمَذاهِبُ فِى سَعَتِها، وَتَضِيقُ بِىَ الْأَرْضُ بِرُحْبِها
فرازی از دعای عرفه ی امام حسین (علیه السلام):
[خدایا] تو پناهگاه منی زمانی که راهها با همه وسعتشان درماندهام کنند و زمین با همه پهناوریاش بر من تنگ گیرد .
مفاتیح الجنان/ شیخ عباس قمی
@varesoon
❇️ ای حبیب
از تو تو را می طلبم ای حبیب
نصر من الله و فتح قریب
دست من و دامن احسان تو
درد مرا نیست بجز تو طبیب
جمله یاران همه در عیش نوش
جز من افسرده که هستم غریب
سوزم و سازم به غمت روز و شب
گرچه ز دیدار تو اَم بی نصیب
برده ز دل هجر تو از من قرار
رفته ز کف طاقت و صبر و شکیب
ورد زبانم همه جا ذکر تست
گر چه شوم مورد طعن رقیب
بینم اگر غفلت و خواری ز خلق
سهل بود در رهت ای دل فریب
منتظر اندر طلبت جان دهم
مینبود از من هجران عجیب
⬅️ دیوان حیران؛ علامه محمدحسن میرجهانی طباطبائی، صفحه ۴۸
@varesoon
سید هاشم حمیدی فرزند حاج سید ابوالقاسم حمیدی در فروردین ۱۳۰۹ در روستای حصار همدان🇮🇷 به دنیا آمد.
آیتالله هاشم حمیدی دارای
(اجتهاد) بوده و در حوزههای علمیه همدان و قم به مدت ۲۰ سال تحصیل کرد
🌸 ایشان در زمان تحصیل در حوزه علمیه شاگرد اساتیدی مانند : حاج میرزا محمد علی عالمی دامغانی،سیدشهاب الدین نجفی مرعشی، مرتضی حایری یزدی، محمدصدوقی، محمد لاکانی، میرزا ابوالفضل زاهدی قمی، میرزا محمد مجاهدی و سید محمد باقر سلطانی طباطبایی و عبدالجواد اصفهانی بود
و همچنین برخی از دروس را نزد علمایی مثل: سید رضا صدر، آیتالله بروجردی،امام خمینی، سیدمحمد رضا گلپایگانی، محمد علی اراکی، سیدمحمد محقق داماد و سید محمد حسین طباطبایی فرا گرفتند..
@varesoon
آیت الله بهجت:
ما پیش علامه نایینی در نجف اشرف نشسته بودیم یک طلبهای از طلبههای فاضل آنجا بود گفت من این قسمت مقتل حضرت عباس (ع) را قبول ندارم [شاید حدود ۲۰ مجتهد در آنجا نشسته بودند] که میگویند عباس (ع) وارد شریعه شد، وقتی وارد شد تشنه بود، تشنگی شدید او را فرا گرفته بود به جای اینکه آب بخورد تا قویتر شود بتواند خوب بجنگد آب نخورد ...!!!
چرا آب نخورد؟
این خلاف عقل است اگر آب میخورد نیرو میگرفت و با قدرت بیشتری میجنگید.
من این قسمت مقتل را قبول ندارم.!!!
آیت الله بهجت میفرمود: آقای نایینی مرد شماره ۲ اصول در حالی که نشسته بود و به دیوار تکیه داده بود با آن چهره علمایی بلند شد و فرمود آقا تو از عباس چه میفهمی؟ دخالت نکن، قضایای عباس قضایای استدلال و منطق نیست قضایای عباس و کار عباس،کارعشق است.
کربلا یعنی عشق. به آن عشق برس بعد قضاوت کن. همینجوری حرف نزن.
عشق به سیدالشهدا به اندازهای داشت که در سیدالشهدا ذوب بود.
آب را آورد مقابل لبانش از بس عاشق سیدالشهدا بود نمیتوانست آب را بخورد چرا چون احساس میکرد سیدالشهدا در جان او وجود دارد من آب بخورم و حسین تشنه بماند ...
کتاب حماسه عاشورا جلد ۱ صفحه ۱۴۳