🔸امام صادق علیه السلام فرمود:
🔹انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر.
🔹خداوند روزه را واجب كرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.
📚 من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | تطورات فقه حکومتی در دوران مشروطیت از منظر جامعه شناسی علم
🔹فقه حکومتی، دغدغه ای است که متفکران اسلامی را در قرن اخیر به گونه ای محسوس درگیر خود کرده است.و در واقع می توان روند پر فراز و نشیب فقه حکومتی را کارنامه ای از کنش های مجتهدان عصر جدید نسبت به پرسش های نوین بشر عنوان کرد.
🔹حقیقت این است که فقه سیاسی شیعه در عصر مشروطیت به دلیل "ضرورت برخاسته از مواجهه هوشمندانه مسلمین با مدرنیته، بسط اندیشه های اجتماعی فقيهان به واسطه ظهور افرادی همچون سید جمال اسد آبادی و هویت یافتن فقيهان به عنوان مصلح اجتماعی، رغبت فقيهان اصولی فلسفه خوانده به گذر از فقه مساله محور به فقه جامعه محور در قالب نظامنامه اجتماعی و مقابله استراتژیک با استعمار بیش از گذشته تحرک علمی داشت و فقيهان در عرصه بحث و درس و نوشتن رساله های فقه حکومتی فعال بودند، اما این حرکت نه تنها به افق مطلوب خود نرسید،بلکه دچار نقص ها و ضعف هاي بیشماری هم بود.
🌐 yon.ir/tvjhe
🆔 @vasael_ir
🔸لایحه جدیدی برای حمایت از حقوق حیوانات تدوین میشود
معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهوری:
🔹در اصل ۵۰ قانون اساسی آمده است: «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی میشود. از این رو فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است».
🔹برآیند مذاکرات و بررسیهای تفصیلی کنشگران مدنی و کارشناسان معاونت نظارت و پیگیری اجرای قانون اساسی مبین وجود نارساییها و ایرادات فنی حقوقی متعدد در لایحه یاد شده است.
🔹لزوم حفاظت از حیات حیوانات، ابعاد مختلف بوم شناختی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و توسعه پایدار دارد و محدود کردن این ابعاد به صرف برخی جرم انگاریها آن هم به صورتی غیرعلمی و نارسا، چشم پوشی از زوایایی ضروری است که چشم انداز وجود یک اراده علمی، مصمم و کلان نگر در خصوص موضوع را مبهم میسازد.
🌐 vasael.ir/0003Q7
🆔 @vasael_ir
🔸مشکلات جامعه پیامد عدم ورود فقه در بدنه اجرایی کشور
🔸حداقلی بودن روش مواجهه با منابع فقهی ضعف آموزشی است.
حجت الاسلام رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه:
🔹مردم میگویند: حکومت آخوندی؛ اما در حقیقت در این چهل سال، فقه در سیستم نبوده است! جای آخوندها در سیستم تعلیم و تربیت، در سیستم انرژی، در سیستم صنعت کجا است؟ ورود حوزه و روحانیت در این سیستمها کجا است؟
🔹نه کارشناس، نه گزارش و نه اصل مراجعهاش نیست، فقیه تازه متوجه شده که خودش باید دستی در کارشناسی داشته باشد؛ لازمهاش این است که وارد سیستم شود؛ علاوه بر عللی بیرونی که الآن در بستر جمهوری اسلامی آماده شده، یک شرایطی هم درونی است که فقه حداکثریها میگویند: نگاه به فقه باید عوض شود؛ چند بستر در بحث ثابتات و متغیرات، در دستگاه نظریه استنباط، در روش موضوعشناسی و حتی روش مواجهه با منابع فقهی که حداقلی استفاده شده باید حداکثری شود.
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
حجت الاسلام سید نقی #موسوی، در درسگفتار نظامهای اسلامی:
🔸بحث ما ایقاظ متربی برای صلوة است و اینکه این ایقاظ چه حکمی دارد؟
🔹نکته 1: واژه ایقاظ به معنای بیدار نمودن است و نه هوشیار کردن لذا محل بحث، خواب است و نه نسیان و غفلت.
🔹نکته 2: از واژه متربی استفاده شده پس میتواند فرزند باشد و یا اینکه غیر فرزند باشد. در ضمن قصد داریم از لحاظ تربیتی به قضیه نگاه کنیم.
🔹نکته 3: بیان داشتیم ایقاظ متربی للصلوة؛ که هم میتواند نماز واجب باشد و هم مستحبی.
🔹نکته 4: در مورد پیشینه بحث در کتب روائی داریم که شیخ حر عاملی در وسائل الشیعة بابی در جلد هشتم دارد به نام «استحباب الایقاظ للصلوة» و یا در کتاب هدایة الامه که تلخیص وسائل الشیعة شیخ حر عاملی است فرمودهاند: کسی که به پشت (دمر) خوابیده است مستحب است که وی را بیدار نمود. این در کتابهای روایی بود.
🔹نکته 5: در کتب فقهی نیز بدین مسئله پرداخته شده است؛ به عنوان مثال مرحوم کاشف الغطاء، تظاهر به عباداتِ واجب و مستحب با هدف الگوگیری را مستحب میداند و یکی از اهداف اجهار(بلند خواندن) را تنبیه الغافلین و ایقاظ النائمین دانسته که آن را جایز میداند و از استحباب آن چیزی ذکر ننموده است. محقق اردبیلی در مجمع الفوائد ذیل روایات ارتفاع صوت میفرماید، ایقاظ نائم للصلوة جایز است.
🆔 @vasael_ir
🔸 امام صادق عليه السلام :
🔹مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الكِرامِ البَرَرَةِ ، وَ كانَ القُرآنُ حَجيزا عَنهُ يَومَ القيامَةِ ؛
🔹 هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نيك قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روز قيامت، خواهد بود.
📚كافى (ط-الاسلامیه) ج 2، ص 603
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#اصلاحیه 🔸 برنامه زمانی #درس_گفتارهای_رمضانی 🆔 @vasael_ir
🔸 آغاز برگزاری #درس_گفتارهای_رمضانی
🔹 فقه ارتباطات؛ حجت الاسلام و المسلمین #اسلامی_تنها
🆔 @vasael_ir
🔸روش شناسی فقه حکومتی
🔹فقه شیعه اگر چه از ابتدای شکل گیری خود در زمان ائمه معصومین تاکنون دوره های گوناگونی را تجربه کرده است اما امروزه و به برکت فرصت بی نظیر حاکمیت فقهای شیعه بر پایه نظریه ولایت فقیه، از انزوای فرد گرايانه تاریخی خود خارج شده و پای در مسیر اداره حکومت ملی ـ منطقه ای و بین المللي گذاشته است.
🔹یکی از شروط اصلی تحقق بایسته و شایسته فقه حکومتی، توجه به این مهم است که قبل از پرداختن به "تحول در فقه" باید به تحول در "اصل فقه" که در حکم منطق فقه است همت گماشت. البته جست و جوی روش ها و افق های نو، به معنای نفی اجتهاد سنتی یا جواهری نیست بلکه راه ثمر بخش نیز بی شک از تجربه ها و اندوخته های پیشینیان آشکار می شود.
🌐 yon.ir/oLERX
🆔 @vasael_ir