🔸کودک همسری؛ آدرس غلط دشمن
#نیلچی_زاده در نشست «ازدواج اسلامی»:
🔹سختگیری در ازدواج با معیارهای مادی و ژست خواهی، احمقانه است؛ علاوه بر این معیارها در شرایط فعلی مدرک علمی افراد دارای اهمیت بسیاری شده است که توجه به این معیار در صورت افراط آسیبها و آفتهایی را برای ازدواج دختران و پسران به دنبال خواهد داشت.
🔹این سختگیریهای احمقانه در حال حاضر در بین نخبگان جامعه وجود دارد؛ این افراد جاه طلبی علمی دارند؛ در شرایطی که موقعیت افراد متفاوت میشود کسانی که در دایره انتخاب قرار خواهند داشت به مراتب کاهش مییابند و فرآیند ازدواج دشوارتر خواهد شد.
🔹سختگیریهای احمقانه یکی از مهمترین دلایل تأخیر در ازدواج دختران و پسران است و این درحالی است که نیاز است تا بلوغ فکری، جنسی، عاطفی و اقتصادی افراد بررسی شود.
🔹در شرایط فعلی حرف درستی وجود دارد که عدهای باطل به دنبال آن هستند؛ پدیده کودک همسری از سوی افرادی دنبال میشود که بازیچه دست دشمنان شده اند چراکه امروز مشکل اصلی دختران ایرانی تأخیر در امر ازدواج است.
🔹اگرچه ازدواج در سن پایین توصیه نمیشود، اما این امر بستگی به تواناییهای جسمی و عاطفی افراد متفاوت است؛ گاه این تفاوتها زمان ازدواج را مشخص میکند و در برخی موارد به سن ارتباط چندانی ندارد.
🌐 vasael.ir/0003py
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام:
🔹تجَنَّبوا البَوائقَ يُمَدَّ لَكُم في الأعمارِ؛
🔹از بديها دورى كنيد تا عمرتان طولانی شود.
📚 عيون أخبار الرضا(ع) : ج۲، ص۳۶، ح۹۰
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸دموکراتیک یا تئوکراتیک نمیتواند مبانی حکومت اسلامی باشد / اسلام ناب؛ نظام سیاسی مدنظر رهبر انقلاب
گزارشی از نشست«نحوه مواجهه با حکمرانی غیر شایسته و همکاری یا عدم همکاری با آن در پرتو سیره امام حسین(ع)»/بخش اول🔻
دکتر #محمد_حسن_ضیائی_فر:
🔹یکی از مسائلی که به نظر میرسد تبیین آن باعث روشن گری مخاطبین نسبت به رویکرد جامعه ما میشود، این است که در پرتو سیره امام حسین (ع)، ما به عنوان یک شهروند چه وظیفهای در قبال حکومت داریم؟ آیا میتوانیم هر حکومتی را بپذیریم؟
🔹در صورت عدم پذیرش، آیا باید از همان ابتدا در مقابل آن حکمران برخیزیم؟ فقه ما نسبت به این موضوع چه نگاهی دارد؟ تفاوت دیدگاه ما و اهل سنت در این موضوع چیست؟ دیدگاه ما با دیدگاههایی که در ادبیات حقوق بشر جهانی وجود دارد، چه وجه اشتراک و تمایزی دارند؟ پاسخ به این سوال ها، مقصودی است که ما از این جلسه اراده کرده ایم.
حجت الاسلام #سید_ابراهیم_حسینی:
🔹نکته شایان توجه، این است که آیا در اینجا، بین مردم و خداوند تقابلی وجود دارد؟ در واقع، سوال همان اشکالی است که آقای سروش مطرح کرد، مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی چه نوع حکومتی است؟ از پایین به بالا یا از بالا به پایین؛ اگر از بالا به پایین است، اقتدار گرا میشود و اگر از پایین به بالاست دموکراتیک میشود.
🔹در کتاب مرحوم آیت الله منتظری خواندم که حکومت اسلامی، حکومت دموکراتیک نیست، بلکه تئوکراتیک است. البته این ادعا اشتباه است؛ به نظر ما حکومت اسلامی نه دموکراتیک است و نه تئوکراتیک.
🔹رهبر معظم انقلاب در ابتدای بیانیه گام دوم نظام سیاسی جدیدی را مطرح میکنند. البته توجه شود که این نظریه را انقلاب مطرح نمیکند، بلکه اسلام ناب مطرح کننده این نظریه است. بر اساس این نظریه، حکومت اسلامی مثل تئوکراتیک مسیحی نیست که به نام خداوند حق حاکمیت را از مردم سلب کند.
🌐 vasael.ir/0003pz
🆔 @vasael_ir
🔸امام موسى كاظم عليه السلام:
🔹اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لآِخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً.
🔹چنان براى زندگى دنيا تلاش كن كه گويا تا ابد زنده هستى و براى آخرت خويش آنچنان كار كن كه گويى فردا از دنيا خواهى رفت.
📚 من لايحضره الفقيه، شیخ صدوق، ج ۳، ص ۱۵۶
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه | فرآیند مشروعیتسازی در حکومت اموی
🔹در این تحقیق ابتدا نظر گذرایی به مفاهیم مشروعیت و اصول گوناگون مشروعیت در علوم سیاسی و دیدگاههای فقهای شیعه و اهل سنت به منشا پیدایش مشروعیت و تفاوتهای مشروعیت اولیه با مشروعیت ثانویه داشته است.
🔹بعد به انساب امویان و چگونگی پذیرش اسلام توسط این خاندان، روی کار آمدن اولین فرد از این خاندان به طریق تایید خلیفه دوم و سوم و مبارزه برای دستیابی به قدرت بعد از خلیفه سوم، به خونخواهی او در جهت مشروعیتآرایی و به چالش کشیدن دنیای اسلام، میپردازد.
🔹این پایاننامه در چهار فصل و یک نتیجه گیری تدوین شده است. در فصل اول، نویسنده تاریخ و پیشینه امویان، تکاپوی نظامی و سیاسی معاویه، وضعیت اجتماعی، مذهبی دوران معاویه و نیز اقدامات معاویه در راستای مشروعیتسازی برای حکومت خود را مورد واکاوی قرار میدهد.
🔹در فصل دوم وضعیت سیاسی و مذهبی دوران عبدالملک و نیز تشکیلات اجتماعی در دوران عبدالملک مورد بررسی واقع میشود.
🔹در فصل سوم نویسنده فرآیند مشروعیتسازی امویان در عهد عبدالملک تا پایان امویان را مورد بررسی قرار میدهد و در نهایت در فصل چهارم به مساله اختلاف درونی در خاندان بنی امیه و شکلگیری اعتراضات در مقابل آنها میپردازد.
🌐 vasael.ir/0003q3
🆔 @vasael_ir
🔸لزوم بازآرایی نظام معنوی / معنویت موازی جایگزین معنویت خطی شود
حجت الاسلام دکتر #محمد_جواد_رودگر:
🔹عنوان این نشست معنویت اسلام است نه معنویت اسلامی. به نظر من بین این دو فرق است. معنویت اسلام معنویت استنادی و اصطیادی است ولی معنویت اسلامی معنویت استنباطی و اجتهادی است.
🔹در معنویت اسلامی با متون اسلامی مواجهه داریم و در این مواجهه باید معنویت را استنباط کنیم. ولی در بحث معنویت اسلام خود اسلام معنویتی را خالص و زلال عرضه می کند که آن محکوم به احکام بشری نیست که نقض پذیر باشد.
🔹ولی معنویت اسلامی یعنی شما آن نوع مواجهه معرفتی که در مقام فهم و دریافت در بخش های تفسیری و تاویلی به آن دست پیدا می کنید که گاهی به جهت کثرت نظرها تعارض میان آنها می بینیم. همین الان هم عالمان اسلامی ما از معنویت، تعریفی را ارائه می دهند بسیار باهم افتراق دارند.
حجت الاسلام دکتر #محمد_شیخ_الاسلامی:
🔹در جمع بندی می خواهم دو چیز را وضع کنم؛ یکی معنویت های موازی جایگزین معنویت های خطی شود یعنی در واقع ترجمه این عبارت است«الطرق الی الله بعدد انفس الخلائق».
🔹شما برای رسیدن به حق باید از استعداد خودت استفاده کنی و دنیای خود را کشف کنی و در دنیای خود کسب معنویت کنید. در عرفان، معنویت خطی است به این گونه که یک نسخه برای همه استفاده می شود. بنابراین ما به بازآرایی نظام معنوی نیاز داریم.
🔹وضع دوم اینکه ما معنویت تخصصی را درست کنیم که معنویتی است برآمده از اختصاصات آدم ها به علاوه دانش این معنویت. این می تواند چالش انسان معاصر در طلب فردیت در عین تکثر گرایی باشد.
🌐 vasael.ir/0003q0
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس حوزه علمیه نجف اشرف در سال تحصیلی جاری
🔹در عالیترین سطح درسی حوزه نجف، درس خارج، امسال نیز برخی از مراجع و علمای نجف همچون آیات فیاض، بشیر النجفی، شیخ محمدباقر الایروانی، شیخ الیعقوبی، سید محمدرضا سیستانی، شیخ هادی آل راضی، شیخ محمد السند و ... حلقه بحث خارج را تشکیل دادند.
🔹از میان این دروس، درس آیت الله اسحاق فیاض، از شنبه تا چهارشنبه صبح ها در دفتر ایشان، واقع در شارع المدینه، برگزار میگردد. درس خارج فقه و اصول شیخ محمد باقرالایروانی روزهای شنبه تا چهارشنبه در مدرسه الغرویه واقع در حرم مطهر حضرت علی(علیه السلام) یکی دیگر از حلقههای شلوغ بحث خارج است.
🔹درس خارج شیخ الیعقوبی نیز همه روزه ساعت پنج عصر در دفتر ایشان برگزار می گردد. شیخ محمد السند نیز بحث خارج اصول، فقه، عقائد و خارج تفسیر نیز از ساعت 8 تا 10 در مسجد عمران بن شاهین حرم مطهر، تشکیل می شود.
🔹درس خارج سید محمدرضا سیستانی فرزند حضرت آیت الله سیستانی نیز به صورت اختصاصی هر روز صبح برای برخی از طلاب در شارع الرسول برگزار می شود.
🌐 vasael.ir/0003q8
🆔 @vasael_ir
🔸رهبر معظم انقلاب سیاستهای کلی نظام قانونگذاری را ابلاغ کردند
🔹حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام قانونگذاری را ابلاغ و با توجه به اهمیت موضوع در حاشیه آن مرقوم کردند: «سیاستها به قوای سهگانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفتها را گزارش نمایند».
متن سیاستهای کلی نظام قانونگذاری مصوّب مقام معظم رهبری که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم شده است، به این شرح است🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
سیاستهای کلی نظام قانونگذاری
١- توجه به موازین شرع به عنوان اصلیترین منشاء قانونگذاری در تنظیم و تصویب طرحها و لوایح قانونی.
۲- ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی.
٣- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی.
۴- نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاستهای کلی نظام با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاستهای کلی نظام.
۵- تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات با ارائه تعریف روشن و مشخص از «قانون»، «آییننامه، تصویبنامه و بخشنامه موضوع اصل ۱۳۸»، «قانون آزمایشی و اساسنامه موضوع اصل ۸۵»، «برنامه و خط مشی دولت و تصمیمات موضوع اصل ۱۳۴»، «آراء وحدت رویه و ضوابط موضوع اصل ۱۶۱» و سایر مقررات و همچنین طبقهبندی و تعیین هرم سیاستها، قوانین و مقررات کشور بر اساس نص یا تفسیر اصول قانون اساسی حسب مورد، از طریق مجلس شورای اسلامی.
۶- تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه.
۷- تعیین محدوده اختیار مجلس در تصویب ساختار و مفاد بودجه سالانه کل کشور (پیشبینی درآمدها، هدفگذاریها، موارد هزینه و...) با تصویب قانون لازم و اصلاح آییننامه داخلی مجلس.
۸- تعیین وظایف دولت و مجلس در مورد تعداد وزرا و وظایف و اختیارات آنان، وظایف قانونی رئیس جمهور موضوع اصل ۶۰ و ۱۲۴ قانون اساسی و هر گونه ادغام، الحاق، انتزاع و ایجاد سازمانهای اداری، از طریق تصویب قانون.
۹-رعایت اصول قانونگذاری و قانوننویسی و تعیین سازوکار برای انطباق لوایح و طرحهای قانونی با تأکید بر:
- قابل اجرا بودن قانون و قابل سنجش بودن اجرای آن.
- معطوف بودن به نیازهای واقعی.
- شفافیت و عدم ابهام.
- استحکام در ادبیات و اصطلاحات حقوقی.
- بیان شناسه تخصصی هر یک از لوایح و طرحهای قانونی و علت پیشنهاد آن.
- ابتناء بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تأثیر اجرای قانون.
- ثبات، نگاه بلندمدت و ملی.
- انسجام قوانین و عدم تغییر یا اصلاح ضمنی آنها بدون ذکر شناسه تخصصی.
- جلب مشارکت حداکثری مردم، ذینفعان و نهادهای قانونی مردمنهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانونگذاری.
- عدالت محوری در قوانین و اجتناب از تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتیالامکان پرهیز از استثناهای قانونی.
۱۰- تعیین عناوین قوانین جامع، تبویب، تنقیح و تعیین شناسه قوانین موجود کشور در طول برنامه ششم توسعه.
۱۱- تعیین ساز و کاری از سوی مجلس شورای اسلامی برای تشخیص قابلیت طرح در مجلس (موضوع اصل ۷۵ قانون اساسی) قبل از طرح و اعلام وصول.
۱۲- ضابطهمندسازی و تعیین نصاب بالا برای ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام در موارد تعارض مصوبه مجلس با نظر شورای نگهبان.
۱۳- بازنگری در مصوباتی که بر اساس مصلحت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است از حیث تعیین دوره اعتبار مصلحت.
۱۴- رعایت صلاحیت ذاتی قوای سه گانه در قوانین مربوط به تشکیل نهادهایی از قبیل شوراهای عالی؛ بازنگری در قوانین موجود این نهادها؛ پیشبینی ساز و کار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات آنها با قوانین عادی.
۱۵- تعیین اولویتهای قانونگذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشمانداز، سیاستهای کلی نظام، برنامه پنج ساله توسعه و مطالبات رهبری.
۱۶- رعایت تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح در قانونگذاری برای نیروهای مسلح.
۱۷- ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی.
🆔 @vasael_ir
🔸پولطلا راه حل نیست / بانک مرکزی تبدیل به قلّک شخصی رؤسای جمهور شده است
حجتالاسلام والمسلمین #احمد_علی_یوسفی در گفتوگو با #وسائل:
🔹وظیفه اصلی رئیس کل بانک مرکزی حفظ ارزش پول از طریق کنترل تورم و حجم نقدینگی است در حالی که بانک مرکزی به هیچ کجا در خصوص وظایفش پاسخگو نیست.
🔹بانک مرکزی باید یک نهاد فرا قوه ای باشد در حالی که ذیل رئیس جمهور است و متاسفانه به ابزار دست رؤسای جمهور تبدیل شده است؛ مجلس هم نظارتی بر عملکرد آن ندارد.
🔹بانک مرکزی باید از نهادهای زیرمجموعه مدیریت رهبری تعریف شود. مشکل اینجاست که بانک مرکزی مبدّل به قلّک شخصی رؤسای جمهور شده و آنها در بزنگاه های سیاسی آن را ابزاری برای مقاصد سیاسی خودشان قرار می دهند.
🔹رمز ارزهای غیرمتمرکز واسطه بانک را حذف می کنند و لذا می توانند تحریم ها را به راحتی دور بزنند.
🔹اگر مسئولان کشور واقعا اراده اصلاح نظام روابط اقتصادی را داشته باشند می توانند بدون نیاز به آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، با کشورهای همسو و دارای منافع مشترک همچون چین، هند، روسیه و ... که دارای جمعیت میلیاردی هستند، روابط تجاری خود را تنظیم کنند و آن کشورها هم متقابلا حاضرند در این زمینه همکاری کنند.
🌐 yon.ir/v9e8x
🆔 @vasael_ir
🔸 امام علی علیه السلام :
🔹لا يَرْجُوَنَّ اَحَدٌ مِنْكُمْ اِلاّ رَبَّهُ وَ لا يَخافَنَّ اِلاّ ذَنْبَهُ؛
🔹هيچ يك از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد و جز از گناه خود نترسد.
📚نهج البلاغه: ح۸۲، ص۱۱۲۳
🆔 @vasael_ir
🔸اربعین؛ بستری مناسب برای اصلاح سبک زندگی
گزارشی از نشست«ابعاد تمدنی، تربیتی، معنوی و اجتماعی پیاده روی اربعین»🔻
#لاله_افتخاری:
🔹اربعین الگوی جامعه توحیدی، عدالت محور با نفی طبقات اجتماعی است که در این آئین تفاوتی بین انسانها وجود ندارد؛ در این مراسم جامعه یکرنگ است و زبان و آئین افراد مهم نیست.
🔹در حقیقت اربعین اصلاح سبک زندگی است؛ در این شرایط زمینه آشنایی همه کسانی که در این آئین حضور دارند فراهم میشود.
🔹اربعین تولدی جدید برای سبک زندگی اسلامی است که متفاوت از سبک و شیوهای است که از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی به جهان ارائه میشود.
🔹در واقع سبک زندگی که در بستر اربعین فراهم میشود به دنبال ارائه زنی کامل و پیشرفته و تاریخ ساز است که متفاوت از الگوهای سنتی و غربی است.
🌐 vasael.ir/0003qK
🆔 @vasael_ir