eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸کارکرد فقه حکومتی در حل مسائل خانواده بخش گزارش نشست«جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻 🔹در ابتدای این نشست دکتر سردبیر پایگاه وسائل پیرامون به تبیین تعریف فقه حکومتی و آراء مختلفی که در این زمینه وجود دارد پرداخت و با توجه به اهمیت تحقق گام دوم انقلاب اسلامی، تبیین جایگاه فقه حکومتی را در این عرصه ضروری دانست. 🔹در ادامه خانم یکی از مهم‌ترین کارکردهای فقه حکومتی را تأثیر در زمینه اهداف خانواده دانست و بیان داشت: برای خانواده سه مسئله کلی می توان در نظر گرفت که فقه حکومتی در هر سه نقش بسیار مهمی را دارد. 🔹وی افزود: اولین مسئله تشکیل خانواده است؛ ما معتقدیم روابط بین زن و مرد باید قانون‌مند باشد و یکی از راه های اساسی در رسیدن به این مهم، تشکیل خانواده بر اساس شرع است. 🔹مدیر مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) با اشاره به وسیع بودن حیطه فقه حکومتی گفت: ما در گام دوم باید برای اسلامیت نظام قدم های بلند تری برداریم که بی شک فقه حکومتی نقش تاثیر گذاری در این خصوص دارد. 🔹مقدسی حل مشکلات فقهی بانک ها را امری لازم دانست و خاطرنشان کرد: آیا می توان ادعا کرد بانک ها تاکنون احکام شرع را رعایت کرده اند؟ در حالی‌که تاثیر مخرب لقمه حرام در خانواده بر کسی پوشیده نیست. 🌐 vasael.ir/0003wD 🆔 @vasael_ir
📷 | نخستین نشست «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی» ادامه تصاویر🔻 🌐 vasael.ir/0003wG 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸کارکرد فقه حکومتی در حل مسائل خانواده بخش #نخست گزارش نشست«جایگاه فقه حکومتی
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸تحقق تمدن اسلامی در گرو فقه حکومتی است / ضرورت تدوین اصول فقه حکومتی 🌐 vasael.ir/0003wJ 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸تحقق تمدن اسلامی در گرو فقه حکومتی است / ضرورت تدوین اصول فقه حکومتی 🌐 vasae
بخش گزارش نشست«جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻 حجت الاسلام والمسلمین دکتر : 🔹بیانیه گام دوم نسخه‌ای‌ است که رهبر معظم انقلاب آن را برای چهل سال آینده پیچیده است و لازم است هر کسی آن را با وظیفه خود تطبیق دهد؛ از این‌رو، ما حوزویان نیز موظفیم که بیانیه را با نگاه فقهی و دینی پیاده کنیم. 🔹اگر بنا باشد حاصل بیانیه گام دوم که تمدن نوین اسلامی است، جامه عمل بپوشد ما باید به عنوان یک حوزوی برداشت خود را از بیانیه داشته باشیم. 🔹در این راستا ما نباید در مطالعات فقهی خود متحجر باشیم؛ نباید احساساتی باشیم و با مسائل روز، غیر منطقی برخورد کنیم. 🔹اگر بنا باشد تمدن نوین اسلامی جامه عمل بپوشد و عملیاتی شود لاجرم ما باید فقه حکومتی داشته باشیم. فقه حکومتی عناصر خود را دارد که یکی از آنها، شناخت دقیق موضوعات است و شناخت دقیق موضوعات، نیازمند مطالعات تخصصی مختلف است. 🔹اگر بنا است که فقه ما تمدن ساز و پاسخگو به نیازهای زمانه باشد لازم است در متدولوژوی فقاهتی خود تجدید نظر کنیم؛ آری، ما پایبند به فقه جواهری هستیم ولیکن می گوییم در حوزه فقه حکومتی یعنی موضوعات اجتماعی، باید عناصر دیگری جدا از آنچه که در فقه سنتی ما هست لحاظ شود. 🔹فقیه باید حوزه اجرای فتوای خود را در نظر گیرد و نمی تواند فتوای خود را تنها بر اساس احکام اولیه صادر کند بدون آنکه به اجرای آن در جامعه توجه نکند. فقیه باید در فتوای خود نگاه همه جانبه به موضوعات داشته باشد و در فرآیند مسائل اجتماعی، ضرورت های زمانه را نیز در نظر بگیرند. 🔹فقه حکومتی اصول مخصوص خود را دارد و باید مباحثی را به اصول فقه اضافه کرد. مثلا آیا اصل نخستین این است که روایات صادره از معصوم(ع) برای بیان حکم حکومتی بوده یا برای بیان احکام اولیه شرعی؟ این مسائل نیازمند بررسی است 🌐 vasael.ir/0003wJ 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
بخش #دوم گزارش نشست«جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻 حجت الاسلام والمسلمین دکتر #س
🔸فقه حکومتی زمینه را برای اهداف بیانیه گام دوم مهیا می‌کند بخش گزارش نشست«جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻 حجت الاسلام والمسلمین دکتر : 🔹بیانیه گام دوم، منشوری از ولی فقیهی است که ذوب شده در اسلام است. این بیانیه تداعی‌گر فرمایشات غنی و پرمایه رهبر معظم انقلاب در بحث طرح کلی اندیشه اسلامی است که امروزه به صورت کتاب منتشر شده است. عبارات، اصطلاحات، هدف گیری ها و نوع حرکت؛ تمام این ویژگی های بیانیه در سلسه اهداف و محتوای فقه حکومتی قرار دارند. 🔹خود سازی، جامعه پردازی، نظام سازی، جهانی بودن شعارها، جهاد آزادی بخش، نجات مستضعفان و دیگر مسائلی که در بیانیه گام دوم مورد تاکید قرار گرفته، در دل فقه حکومتی قرار دارند. فقه حکومتی با رویکردی که دارد، زمینه را برای همه این امور فراهم می کند. 🔹در بیانیه بخش هایی نسبت به گذشته، حال و آینده و یک بخش نیز به توصیه ها برای به‌سازی پرداخته است. ما در این خصوص همانند سازی‌ای انجام داده ایم که نشان می دهد تمام مواردی که در این بیانیه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هستند، بر اساس فقه حکومتی استنباط شده اند. 🔹فقه حکومتی اگر در حوزه های علمیه رقم بخورد می تواند در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در چله دوم و سوم موثر باشد. 🌐vasael.ir/0003wL 🆔 @vasael_ir
🔸امام جواد عليه ‏السلام : 🔹تَأخيرُ التَّوبَةِ إغترارٌ؛ 🔹به تأخير انداختن توبه، فريبْ‏خوردگى است. 📚 گزیده تحف العقول: ح۲۵۶ 🆔 @vasael_ir
🔸پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی 🔹افتتاحیه: 13 آذر ـ تهران، مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما 🔹اختتامیه: 17 آذر ـ قم، بنیاد علوم وحیانی اسراء 🆔 @vasael_ir
🔸رهبر معظم انقلاب و مطالبه‌ مطالعه‌ اسناد لانه‌ جاسوسی 🌐 vasael.ir/0003wI 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸رهبر معظم انقلاب و مطالبه‌ مطالعه‌ اسناد لانه‌ جاسوسی 🌐 vasael.ir/0003wI 🆔 @vasael_ir
🔹مطالعه‌ اسناد لانه همچون یک نقشه‌ گنج و کتاب راهنمای آکنده از اسرار سیاسی، حتی برای جوان‌ها و نوجوان‌ها هم جذاب و خواندنی است: «من نمی‌دانم شما جوان‌ها این کتاب‌های اسناد لانه‌ جاسوسی را خوانده‌اید، می‌خوانید یا نه؛ خواندنی است، خواندنی است. ببینید سفارت آمریکا آن روز در ایران چه کار می‌کرده، با کی‌ها ارتباط برقرار می‌کرده و نقش این سفارت در طول سال‌های متمادىِ قبل از انقلاب چه بوده است.» ۱۳۸۷/۸/۸ 🔹ارزش پشتوانه‌ استدلالی و جدلی اسناد در دفاع از حرکت سال ۵۸ دانشجویان به ‌اندازه‌ای است که رهبر انقلاب بارها و به‌ویژه در جلسات سالانه‌ سالگرد تسخیر لانه‌ جاسوسی از آحاد مردم و جوانان خواسته‌اند تا به این منبع گران بها مراجعه کنند: «جوان‌های عزیز! اسناد لانه‌ جاسوسی را بگیرید بخوانید! درس‌آموز است.» ۱۳۹۴/۸/۱۲ 🔹این دعوتِ تامّه البته نافی وظیفه‌ مسئولان نیست. سال ۱۳۹۵ رهبر انقلاب با پرسش از اینکه «چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیده‌ این کتاب‌ها[ی اسناد لانه] در مجموعه‌ مدارس ما، دبیرستان‌های ما، دانشگاه‌های ما نیست؟» با لحنی اعتراضی از وزیر وقت آموزش و پرورش که در جلسه حاضر بود، مطالبه کردند که «چرا این‌ها را داخل کتاب‌های درسی قرار نمی‌دهید؟ چرا نمی‌گذارید نسل جوان ما، نسل جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا با اینجا چه کرده است و چه توطئه‌هایی زیر سر داشته؟» ۱۳۹۵/۸/۱۲ 🔹ظاهراً از یک سال بعد، مسئولان آموزش و پرورش در صفحاتی از کتاب درسی آموزش دفاعی مطالبی از اسناد لانه‌ جاسوسی را گنجانده‌اند و یا در دستور تدریس تاریخ مدارس توصیه‌هایی برای پرداختن به این اسناد به معلمان آورده‌اند، اما مشخص است که این فراخوان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صرفاً متوجه یک نهاد یا وزارتخانه نیست و بخش‌های مختلف دستگاه‌ حاکمیتی و نیروهای مردمی باید برای آشنایی بلاواسطه‌ مردم با محتوای آگاهی‌بخشِ اسناد لانه آنچه را که در توان دارند، مصروف سازند. 🌐 vasael.ir/0003wI 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نقد و بررسی لایحه تجارت بعد از گذشت یک دهه گزارشی از نشست نقد و بررسی لایحه تجارت🔻
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نقد و بررسی لایحه تجارت بعد از گذشت یک دهه گزارشی از نشست نقد و بررسی لایحه
حجت‌الاسلام : 🔹تصویب متنی که در قالب ۳۳۲ ماده انجام شده بسیاری از حقوقدانان را شگفت زده کرده و تصورشان این بود اگر قرار باشد در مورد قانون تجارت متنی تصویب شود اولویت با بخش ورشکستگی است. 🔹جنبه آثار قضایی چنین متنی بسیار بالا است که بررسی هایی در پژوهشگاه آغاز شده است و به صورت ماده به ماده این متن مورد بررسی قرار گرفته که در جای خود منتشر خواهد شد؛ جلسه امروز بخشی از ابهاماتی که در مورد این متن وجود دارد را برطرف خواهد کرد. : 🔹به نظر می رسد در این لایحه اقتباس ناقصی از قوانین دیگری صورت گرفته باشد و این لایحه شباهت زیادی به قانون تجارت فرانسه دارد؛ در فرانسه ۶ الی ۷ بار مورد بازنگری قرار گرفته است. 🔹نکته بعدی ارجاع بیش از حد متعارف به عرف است که در دادگاه ما را با مشکل مواجه خواهد کرد چراکه تعریف درستی از این عرف صورت نگرفته است و می تواند تعابیر مختلفی داشته باشد. 🔹عدم رعایت اصول قانون نویسی که در بعضی از مواد این لایحه مشاهده می‌کنیم مانند یک قانون ثابت شده نیست که مشکلی را حل کند و انسجام داشته باشد. مورد دیگر اینکه، اولویت بندی در بحث حقوق تجارت رعایت نشده است و باید در زمینه ورشکستگی بیشتر کار می شده است. : 🔹اولویت اصلاح قانون تجارت فی الواقع از ورشکستگی باید شروع می شد که در ابتدا صورت نگرفته و به مسائلی چون اعمال تجاری، تاجر و قراردادهای تجارت توجه شده و مسلما دوستان ناگریز این کار را انجام داده اند. 🔹معتقدم ارجاع بیش از حد به مقررات، عرفی شده که طبیعتا باید انجام می شد چراکه در همه جای دنیا مقررات تجاری بر اساس مقررات عرف بازرگانی است و این عرف ضابطه و ملاک تشخیص است اما حقوق اسلام بر اساس قوانین نانوشته است. 🔹هدف اصلاح قانون تجارت اساسا اصلاح قانون کسب و پیشه است؛ قانون تجارت اصلاح می شود تا ببینیم چه مشکلاتی در مسئله پیشرفت کسب و کار بوجود آمده است. دکتر : 🔹آنچه که ما پیش رو داریم ۳۳۱ ماده قراردادهای تجاری است که تحت عنوان کتاب اول به تصویب رسیده و کتاب دومی مربوط به اسناد تجارتی چاپ شده است و در کتاب سومی امور مربوط به تجار و اعمال تجارتی در ادامه چاپ خواهد شد. 🔹اینکه به سمت قراردادهای تجارتی رفتیم و کلیاتی را در ۴۱ ماده ابتدایی آن نوشتیم و یکسری قراردادها مانند لیزینگ، وثیقه تجارتی و اعطای مجوز کسب و کار را افزودیم از این نظر بود که قراردادهای تجارتی در نظام حقوقی ایران از جمله مفاهیم پر طمطراق و به یک معنا تو خالی است که تنها به درد بحث های آکادمیک می خورد بنابراین با کمک اساتید سعی کردیم به دنبال مفاهیم رایج تر و جا افتاده تر برویم. دکتر : 🔹طرف نقد ما همکاران دانشگاهی نیستند چراکه شیوه قانون نویسی به گونه ای است که استاد دانشگاه در حاشیه قرار می گیرد و مجالی برای ابراز نظر ندارد. 🔹قانون تجارت ما یک قانون بسیار قدیمی است که نیاز به بازبینی مجدد دارد و ایرادات شکلی و ماهوی دارد؛ از جمله می توان به این مسئله اشاره کرد که لایحه تجارت اولین فرصتی بود که قانون گذار تجربه قانون جامع نویسی را پیدا کرد. 🔹ایراد دیگری که اشاره داشت در تدوین این قانون پلان قانون جامع باید نوشته می شد. همچنین در بحث قانون تجارت به ساختار آن توجهی نشده و قراردادهای تجارتی متفاوت از تاجر و اعمال تجاری است. قانونگذار به جای تعریف قانون تجاری تنها به تعریف قانون مصرف بسنده کرده است. 🌐 vasael.ir/0003wc 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | استقراض حرام از بانک مرکزی منطقة الفراغ دولت اسلامی نیست 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.ir/0003wU 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | استقراض حرام از بانک مرکزی منطقة الفراغ دولت اسلامی نیست 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.i
🔹طبق فرموده امام باقر(ع) حق مردم بر والی این است ‏که «یقسم بالسویة و یعدل فی ‏الرعیة» و از این رو حاکم اسلامی موظف به رعایت عدالت اقتصادی است. 🔹روش استقراض از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه در حقیقت نوعی اخذ مالیات است، چنان‌که کارشناسان‏ اقتصادی بدان اذعان دارند و از آن به مالیات پنهان تعبیر می‏‌کنند؛ حال اگر مصلحت حکومت اسلامی اقتضاء کند که از ایم روش استفاده شود، بنابر عدالت اسلامی باید اولا محدود به شرایط ضرور باشد و این شیوه تامین کسری بودجه یک راهبرد دائمی نخواهد بود. 🔹ثانیا باید از درآمدهای بالا مالیات کافی گرفته و این خسارت جبران شود و ثالثا اخذ این مالیات به مقتضای اطلاق آیه شریف «لا یحل مال امرئ الا بطیب نفسه» باید در محیطی شفاف و همراه با اعلام عمومی باشد مشروط بر اینکه دولت به ‏دنبال آن، سیاست ‏هماهنگی پرداخت‌ها در حقوق و دستمزد (Indeaxtion) جهت تعدیل آثار تورّم و رفع نگرانی‏ های ناشی از آن را اجرا کند. 🔹چنانچه این حدود شرعی در اخذ مالیات پنهان و تضییع اموال و حقوق مردم رعایت نگردد، مصلحت نظام توجیهی قابل قبول برای متولیان امر نخواهد بود چنانکه مرحوم شهید آیت اللّه صدر در اقتصادنا مى نویسد: به موجب نص قرآن کریم, حدود قلمرو آزادى [منطقة الفراغ] که اختیارات دولت را مشخص مى کند، هر عمل تشریعى است که بالطبیعه، مباح باشد. 🔹طبق گزارش صندوق بین المللی پول ایران سال آینده با کسری با 5/1 درصدی در بودجه مواجه خواهد بود که با توجه به حذف منابع نفتی از از ردیف درآمدها و همچنین نارسایی پایه های مالیاتی، طبق معمول عمده توجه دولت به استقراض از بانک مرکزی معطوف خواهد بود و این در حالی است که بیش از ۹۸ درصد اقتصاد منهای نفت کشور‌های اروپایی وابسته به مالیات است. 🔹از این رو تقویت پایه های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی وکلا، پزشکان و تنظیم مالیات مسکن باید از اولویت های ترمیم ساختار بودجه در مجموعه نظام قرار گیرد و از طرفی با عنایت به تاکیدات چندباره رهبر معظم انقلاب باید با کنترل و هدایت حجم نقدینگی موجود به سمت تولید از رشد بالای سطح عمومی قیمت‌ها یا تورم، جلو‌گیری کرد تا کمبود منابع مالی بنگاه‌ها جبران شود چراکه تحقیقات به خوبی نشان داده با افزایش GDP واقعی، سطح عمومی قیمت ها و تورم در بلندمدت کاهش می‌یابد. 🔹همچنین استقلال بانک مرکزی از دولت و یا دست کم محدودیت دسترسی دولت به این نهاد استراتژیک می تواند گره گشای بسیاری از معضلات اقتصادی باشد. 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.ir/0003wU 🆔 @vasael_ir
🔸 امام حسين عليه السلام : 🔹 مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ 🔹 هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. 📚 بحارالأنوار، ج75، ص128 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | فرهنگ خانواده 🔹«فرهنگ خانواده» همانند خانواده یک دائرةالمعارف، به طرح موضوعاتی که لازمه فرهنگ حاکم بر خانواده است پرداخته و بایدها، نبایدها، آسیب‌ها و آفت‌های زندگی خانوادگی را مورد توجه قرار داده است. 🔹نویسنده علاوه بر این که از شیوه‌های اجرای بایدها و نبایدها و راه‌کارهای مبارزه با آفت‌ها و آسیب‌ها غافل نشده، نکته‌های کلیدی را در قالب حکایت‌هایی واقعی که از تجربه‌های مشاوره‌ای‌ است، برای خوانندگان بیان کرده است. 🔹در این بخش نخست کتاب به پاره ای از مهم ترین ضرورت های زندگی می پردازد و برخی از لازم ترین مهارت های بهتر زیستن را می نمایاند و به بسیاری از پرسش های همسران به ویژه زوج های جوان پاسخ می گوید. 🔹این کتاب در سه بخش تالیف شده است که بخش اول آن به بیان مهارت‌ها و ضرورت‌های زندگی خانواده پرداخته و به اموری که فرد باید در زندگی خانوادگی خویش به آن‌ها اهمیت دهد و بر اجرای آن‌ها بکوشد توجه می‌کند. 🌐 vasael.ir/0003wa 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸سرعت بخشی به شکل‌گیری تمدن اسلامی با استفاده از ابزار هوش مصنوعی گزارش پیش نشست نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی🔻 #سید_علی_حسینی: 🔹هوش مصنوعی موضوعی راهبردی و استراتژیک است و از دهه ۷۰ بنیانگذاران موسسه نور به دنبال پیاده سازی کاربرد هوش مصنوعی در مسائل و موضوعات علم اسلامی هستند. 🔹در دهه ۸۰ این فعالیت‌ها در بستر دانشگاه علم و صنعت فراهم شد که پس از یک دهه در حال حاضر آماده شکوفایی است. 🔹قرار است که با ابزار هوش مصنوعی سریع‌تر و دقیق‌تر شالوده تمدن اسلامی شکل بگیرد که این شالوده از دل روایات استخراج می‌شود. 🔹 سرعت بخشیدن به تولید علومی که قرار است از طریق هوش مصنوعی انجام شود همین علوم بین رشته‌ای مانند اقتصاد و سیاست، جامعه شناسی و روانشناسی اسلامی است. 🔹در همین راستا همه روایات بررسی و قاعده و استراتژی و دکترین استخراج می‌شود و با این بنیان و شالوده تولید علم صورت می‌گیرد و روایات به قانون اساسی تبدیل می‌شود. 🌐 vasael.ir/0003wh 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه فرهنگ | مسئله امر به معروف نوعی از اعمال ولایت است / مردم مسئول یکدیگرند(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0003wZ 🔹فقه معاملات ربوی | اثبات مالیت عرفیه ارواق نقدیه و ردّ قول به سندیت آنها(آیت الله شهیدی) 🌐 vasael.ir/0003wd 🔹فقه القضا | ضرورت طبقه‌بندی احادیث بر اساس فقه‌های مضاف(آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/0003vz 🔹فقه الاجتماع | فهم الاصحاب و کارکرد آن(آیت الله مبلغی) 🌐 vasael.ir/0003wK 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | فعالیت سیاسی امام حسن عسکری 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003ws 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | فعالیت سیاسی امام حسن عسکری 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003ws 🆔 @vasael_ir
🔹امامان بزرگوار، دائم در حال مبارزه بودند؛ مبارزه‌ای که روحش سیاسی بود. زیرا کسی هم که در مسند حکومت نشسته بود، مدعی دین بود. او هم ظواهر دین را ملاحظه می‌کرد. حتّی، گاهی اوقات نظر دینی امام را هم می‌پذیرفت. 🔹یعنی ابایی نداشتند که گاهی نظر فقهی را هم قبول کنند. چیزی که موجب می‌شد این مبارزه و معارضه با اهل بیت وجود داشته باشد، این بود که اهل بیت، خودشان را «امام» می‌دانستند. می‌گفتند: «ما امامیم». 🔹حکام با این روح مبارزه می‌جنگیدند و ائمّه (ع) هم مثل کوه ایستاده بودند. بدیهی است که در این مبارزه، معارف، احکام فقهی و خُلقیّات و اخلاقیّاتی که ائمّه ترویج می‌کردند، جای خود را دارد. تربیت شاگردِ بیشتر و ارتباطات شیعی، روزبه‌روز گسترده‌تر شد. 🔹شیعه را این‌ها نگه داشت. شما مرامی را در نظر بگیرید که دویست و پنجاه سال علیه آن حکومت شده است! اصلاً باید هیچ اثری از آن باقی نماند؛ باید به‌کل از بین برود؛ ولی شما ببینید الان دنیا چه خبر است و شیعه به کجا رسیده است! 🔹روش تمهیدی زمامداران عباسی با توجّه به اخبار قطعی که در مورد امام زمان (عج) از زبان رسول خدا (ص) دریافت کرده بودند، می‌دانستند که او دوازدهمین وصیّ پیامبر و از فرزندان امام حسن عسکری (ع) است که بعد از او، رهبری شیعیان را بر عهده می‌گیرد و پس از غیبت طولانی، ظهور نموده، جهان را پر از عدل و داد می‌کند. از این رو عبّاسیان تلاش گسترده‌ای را آغاز کردند، تا او را شناسایی نموده و به شهادت برسانند. 🔹امام یازدهم (ع) با آگاهی از این توطئهٔ دشمن، سیاست تمهیدی خود را در مورد امام آیندهٔ شیعیان، در سه محور مهم پی ریزی کرد: بسترسازی برای میلاد مهدی (ع)؛ حفظ و حراست از آن وجود مبارک و آماده سازی افکار شیعه، برای غیبت طولانی. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003ws 🆔 @vasael_ir
🔸امام حسن عسکری علیه السلام: 🔹لیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ. 🔹عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. 📚 تحف العقول، ص۴۴۸ 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸شباهت مفهوم «تجری» با نظریه «بخت دینی» 🌐 vasael.ir/0003ww 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸شباهت مفهوم «تجری» با نظریه «بخت دینی» 🌐 vasael.ir/0003ww 🆔 @vasael_ir
گزارش نشست فلسفه و (اصول) فقه در جهان اسلام🔻 : 🔹کتاب «فلسفه و فقه در جهان اسلام» اثر پژوهشی در مورد حقوق اسلامی شیعه و سنی است که به بحث فلسفه اسلامی و فقه اسلامی اشاره دارد. 🔹این کتاب با بررسی دیدگاه های ابونصر فارابی آغاز می شود و به بررسی ماهیت قانون از نظر فارابی می پردازد همچنین سعی شده که به حقوق اسلامی از منظر فلسفه ارسطو و تاثیری که بر جهان اسلام دارد توجه شود. 🔹در این اثر نه تنها به جایگاه حقوق و فلسفه پرداخته شده بلکه به این مسئله نیز پرداخته است که فلاسفه چگونه به سوالات فلسفی پاسخ دهند بدین معنا پرسش هایی که از خود فقه نشات می گیرد و از دل همان دانش پاسخگو خواهد بود. : 🔹آقای ویلیام نیگل در دو مقاله خود با عنوان بخت اخلاقی به این بحث پرداخته و به بحث توجیه عقلانی و توجیه اخلاقی و تفاوت های آنها می پردازد. 🔹اما او بحث اخلاقی را بدین شکل تعریف می کند«زمانی بحث اخلاقی مطرح می شود که ارزش اخلاقی یک عمل کاملا مبتنی بر آن چیزهایی باشد که تحت کنترل آن فرد نبوده است یعنی خارج از اختیار او بوده است». 🔹دقیقا مشکل از آنجایی به وجود می آید که ما یک نوع شهود ساده در اخلاق داریم که هر کسی نسبت به مسائلی مسئولیت اخلاقی دارد که خودش انجام داده و نسبت به آنها اراده داشته است. 🔹چیزی که خارج از مسئولیت فرد است و از جهت مسئولیت اخلاقی فرد هم خارج از محدوده مسئولیت اوست. ولی آن چیزی که تحت عنوان Moral luck اتفاق می افتاد با این اصل که control principle یا pc نامیده می شود، تعارض دارد. 🔹 بین تجری و بخت دینی شباهت های بسیاری وجود دارد و هر دو بر این نکته تاکید دارند که یک ارزش دینی مبتنی بر چیزی است که کاملا تحت کنترل فرد نیست و تا حدی خارج از اختیار فرد است. 🔹بنابراین تجری عبارت است از عمل کردن به نحوی که گویا مخالف عصیان خداوند است پس مبتنی بر یک باور موجه نسبت به امر الهی است. 🌐 vasael.ir/0003ww 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ارتباط اجتهاد و هوش مصنوعی 🌐 vasael.ir/0003x2 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ارتباط اجتهاد و هوش مصنوعی 🌐 vasael.ir/0003x2 🆔 @vasael_ir
گزارش نشست«هوش مصنوعی، ادیان الهی و آینده بشریت، الگوریتم اجتهاد»🔻 حجت الاسلام : 🔹چگونگی فرایند قدم به قدم اجتهاد با ترسیم همه خصوصیات زمان، مکان، کمیت، کیفیت و جنسیات در استنباط حکم به معنای الگوریتم اجتهاد است. 🔹این همان چیزی است که هوش طبیعی ما به صورت خودکار انجام می‌دهد و نیاز به دقیق سازی است تا بتوان بین اختلاف فتوا‌ها محاکمه کرد بدین معنا که کدام یک روش‌مند است و طبقه قواعد و اصول فقه کدام یک از آنها حجیت دارد. 🔹هوش مصنوعی چگونگی استفاده از اطلاعات، داده‌ها و عمل گر‌ها (تحلیل گر‌های اطلاعات) برای رسیدن به تصویر بهینه است. کار هوش مصنوعی این است که عملکرد‌های مناسب انسانی را بهینه سازی کرده و ارتقاء دهد. 🔹در هوش مصنوعی و دانش آن، ما به دنبال استخراج تخصص از متخصص هستیم و اینکه متخصص هر فنی چگونه تخصص خود را ارائه می‌دهد. 🔹به هر میزان که پاسخ‌ها درباره چگونگی فرآیند تخصص در متخصص دقیق‌تر شود در واقع به هوش مصنوعی نزدیک می‌شویم و استنباط را دقیق‌تر می‌سازد. : 🔹ابتدا باید به این پرسش‌ها پاسخ داد که وجه اشتراک هوش مصنوعی چیست؟ چرا هوشمندی مهم است؟ این امر چه فرصت‌ها و چالش هائی برای ما به وجود می‌آورد؟ 🔹در حال حاضر جایگاه هوش مصنوعی به عنوان علم استراتژیک مطرح است چراکه نیاز است تا به نیاز‌های علمی جامعه فردا پاسخگو باشیم. 🔹در حالی که در جامعه ما داده‌های فراوان مطرح است، خاصیت تعلیم پذیری، یادگیری و بهینه سازی هوش مصنوعی در این مسیر راهگشا است. 🌐 vasael.ir/0003x2 🆔 @vasael
🔸کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی «توسعه فقه پس از انقلاب اسلامی، ارزیابی، بایسته ها و نقشه راه در راستای تحقق بیانیه گام دوم» 🔹با حضور حجج اسلام جزایری و حسینی خراسانی 🔹زمان: یکشنبه 19 آبان 98 ـ ساعت 10 الی 12 🔹مکان: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج) 🆔 @vasael_ir