فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| دوره خارج اصول باید کوتاهتر باشد
🔸رهبر معظم انقلاب🔻
🔹اینکه متوسط درس خارج اصول در قم 15 سال هست؛ هیچ خبر خوبی نیست!
🔹به چه دردشان می خورد این مقدار؟!
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🎥 #فیلم| قداست، ذاتی حکومت دینی است 🔸حجت الاسلام #رضائیان #منادیان_سکولاریسم 🆔 @v
22.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پرونده_ویژه
🎥 #فیلم| آیا احکام صادره از ولی فقیه هم قداست دارد؟
🔸حجت الاسلام #رضائیان
#منادیان_سکولاریسم
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام:
🔹...يَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَهُ
🔹پرهیزکاران کسانی هستند که ستم کاران خود را عفو می کنند.
📚نهج البلاغه خطبه 184
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸لزوم جداسازی مفهوم نظام از مفاهیم مشابهی مانند الگو
گزارش همایش ملی فلسفه فقه نظام / 1🔻
آیت الله #رشاد:
🔹باید توجه داشت که نظام غیر از منظّم است و نباید تصور کرد که هر چیز منظّمی نظام است. اینطور نیست که هر چیزی که یک مهندسی و نظمی داشته باشد نظام است.
🔹نکته دیگر هم این است که نظام غیر از الگو است؛ از شهید صدر تا بسیاری از دانشوران معاصر و همکاران عزیز ما بین نظام و الگو خلط شده است در حالی که الگو با نظام متفاوتاند.
🔹شهید صدر در فرمایشی گفتهاند که اسلام نظامات متفاوتی دارد و معلوم میشود که ایشان بین الگوی تحقّق نظام و نظام خلط فرمودهاند. نظام یک نظام اقتصادی و یک نظام سیاسی دارد و اینطور نیست که چند نظام در یک حوزه داشته باشد.
🔹به تبع ظروف مختلف زمانی و مکانی، الگوهای مختلفی به وجود میآید و یک سره در حالی تغییر است بر خلاف نظام که تغییرپذیر نیست.
🔹خداوند یک نظام برای اقتصاد تعیین کرده است ولی میتوان برای تحقّق نظام اقتصادی ما در شرائط گوناگون و ظروف مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و سیاسی گوناگون، الگوهای مختلفی را طراحی کنیم و محقّق کنیم.
🔹مثلاً ما امروزه الگویی داریم به نام اسلامی ایرانی پیشرفت. این الگو برای مقام امتثال و مقام تحقّق و مقام تطبیق است و الّا پیشرفت یک واقعیّت دارد در حالی که تحقّق الگوی پیشرفت در حالات مختلف بر اساس شرائط و ظروف گوناگون بوده و قابل تغییر است.
🌐 vasael.ir/00040Z
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸طرح جدید، صنعت بانکداری را به نفع گروهی خاص تقویت میکند 🌐 vasael.ir/00040O 🆔 @vasael_ir
حجت الاسلام دکتر #محمود_عیسوی در گفتگو با #وسائل:
🔹جایگاه شورای فقهی در طرح جدید بانکداری دچار ابهام است. اینکه اصل این شورا در طرح دارای جایگاهی است، قدم مثبتی است اما فعالیت ذیل ریاست بانک مرکزی، جایگاه شورای فقهی را در حد یک شورای مشورتی تنزل می دهد.
🔹بنابراین در این بخش از طرح باید اصلاحاتی صورت بگیرد تا شورای فقهی بتواند رسالت اصلی خودش را بدون تعارف با رئیس بانک مرکزی با استقلال و حریت انجام دهد و الا اگر رئیس بانک مرکزی بیشترین نقش را در انتخاب اعضای شورای فقهی داشته باشد حتی اگر با تایید شورای نگهبان، شورای فقهی نمی تواند رسالت اصلی خود را ایفا کند.
🔹بنابراین جایگاه شورای فقهی در طرح پیشنهادی بیشتر به یک جایگاه مشورتی شباهت دارد تا یک جایگاه قانونی و اثرگذار، مضافا بر اینکه سازوکارهای جایگاه نظارتی این شورا نیز در طرح پیشنهادی روشن نیست.
🔹خلق اعتبار در اختیار بانک های تجاری است و منافع آن را به طور کلی در اختیار آنها اعم از خصوصی و دولتی قرار می دهد، در حالی که آسیب های خلق پول و رشد نقدینگی متوجه کل جامعه می شود، چرا نفع خلق پول باید به گروهی خاص برسد؟
🔹قانون جدید هم که می گوید خلق پول باید طبق ضوابط باشد، بازدارنده نیست چون روسای بانک مرکزی معتقدند خلق پول هایی که تا به امروز صورت گرفته نیز طبق ضوابط بانک مرکزی بوده است که نتیجه آن چندین برابر شدن رشد نقدینگی است.
🔹بنابراین یکی از ایرادات جدی که به این طرح وارد است، این است که صنعت بانکداری را به نفع عده ای خاص تقویت می کند.
🌐 vasael.ir/00040O
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مهم اثبات اشتراط رشد در مسئولیت کیفری است، نه سن رشد 🌐 vasael.ir/00040f 🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست«بررسی فقهی حقوقی شرط رشد و سن مسئولیت کیفری»🔻
حجت الاسلام #هاشمی:
🔹به اعتقاد ما، بلوغ یک مفهوم عرفی است که با نظریه های کارشناسی باید تعیین شود؛ مثلا امروزه می توان گفت که دختر در سن 13 سالگی به بلوغ جسمی می رسد و البته، بلوغ عقلی را باید کارشناسان نظر دهند.
🔹بحث اصلی این است که فقه سنتی به حدی نرسیده است که برای سن بلوغ، مانند صاحب جواهر نظر مدرنی را ارائه دهد. از طرفی هم، اگر بخواهیم تنها ملاک را سن بدانیم، با مخالفت فقه سنتی مواجهیم. در نتیجه، تنها راه، راهی است که نظیر حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیموده است و آن، اضافه شدن شرط رشد به شرط بلوغ است.
حجت الاسلام #محمدی_جورکویه:
🔹آنچه در مرحله اول لازم به نظر میرسد، اثبات شرط رشد در مسئولیت کیفری است که اگر این امر اثبات شود، بحث سن رشد، بحث درجه دوم است.
🔹اختلاف در سن رشد، در کشورهای دیگر نیز وجود دارد مهم این است که ما اثبات کنیم در مسئولیت کیفری، رشد شرط است. پس از اثبات این شرط، بحث میدانی است نه فقهی، یعنی با توجه به تحولات زمانی و مکانی سن رشد را مشخص میکنیم.
دکتر #حاجی_ده_آبادی:
🔹ارائه دهنده برای مدعای خود به آیه شریفه 22 از سوره مبارکه یوسف می کند. به نظر می رسد، وجه استدلال به این آیه برای رشد کیفری مشخص نیست.
🔹همچنین بیشتر آیات و روایاتی که به آنها استناد می شود در مورد مسائل مالی نازل می شود که پیوند آنها با شرط رشد مشخص نیست.
🔹یکی از چالش های پیش روی اشتراط رشد در مسئولیت کیفری، بحث اثبات رشد در پزشکی قانونی برای افرادی است که مثلا در سن 15 سالگی آدم کشته اند و پس از دو سال دادگاه از آنها می خواهد که برای رشد قاتل در دو سال قبل تحقیق کند.
🌐 vasael.ir/00040f
🆔 @vasael_ir