🔸 امام علی علیه السلام :
🔹زَكاةُ الجـَمالِ العِفـافُ؛
🔹زكات جمال و زيبايى، عفاف و پاكدامنى است.
📚 غررالحكم: ج4، ص105
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸جراحی تغییر جنیست تنها در صورت اضطرار جایز است 🌐 vasael.ir/000411 🆔 @vasael_ir
گزارش نشست«تغییر جنسیت از دیدگاه فقهاء معاصر امامیه»🔻
حجت الاسلام #کریمی_نیا:
🔹بعضی از این افراد برای فرار از سربازی اقدام به تغییر جنسیت دارند و گروه دوم خنثی ها هستند که برای عمل جراحی مراجعه می کنند و گروه سوم متقاضی تغییر جنسیت به منظور کشف جنسیت واقعی دنبال عمل جراحی هستند.
🔹بیشترین بحث درباره ترانس ها است که بیماری روحی و روانی شدیدی دارند؛ متأسفانه روانشناسان برای درمان آنها راهکاری بیان نکردند و نکته حائز اهمیت این است که ترانس ها با همجنس بازان و دو جنسی ها متفاوت هستند.
🔹همجنس بازها از جنسیت خود بیزار نیستند بلکه دچار انحراف اخلاقی هستند؛ دو جنسی ها از هر دو جنس برخوردارند ولی در ترانس ها جسم و روح افراد با یکدیگر هماهنگ نیست.
🔹نکته ای که در فقه مطرح است بحث جواز است؛ راه حل فقهی برای این ترانس ها چیست؟ که اگر تغییر جنسیت داده نشوند آنان نمی توانند این وضعیت را تحمل کنند.
🔹برخی از این ترانس ها می خواهند بگویند از آنجا که روحیات من زنانه است اما مرد هستم پس می توانم با یک مرد ازدواج کنم؛ این امر قابل قبول نیست.
🔹در فقه برای این تمایلات و روحیات جائی باز نشده است. کسی که ترانس مذکر است به لحاظ فقهی نیز مذکر محسوب می شود هر چند که تمایلات و خواسته های زنانه دارد و ترانس مونث از لحاظ فقهی مونث است گرچه که خود را مرد می داند.
آیت الله #اشرفی_شاهرودی:
🔹تصرفات انسان را در بدن نپذیرفته ایم؛ از رساله حقوق امام سجاد(ع) بر می آید که اعضای بدن در دست انسان امانت است و هر یک از این اعضاء حقی بر انسان دارند و اجازه به انسان داده نشده است که تغییر جنسیت دهد.
🔹از طرفی با توجه به آیه «فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ» باید بگویم که آیات قرآن به حسب مورد اختصاص نمی یابد؛ خواسته شیطان تغییر خلق الله است و از مصادیق آن تغییر جنسیت است که مغضوب خداوند است و اصالة الاباحه در اینجا جاری نمی شود.
🔹اما اگر کسی به بیماری روانی شدیدی مبتلا شده است و رفع آن به این است که جنسیت او عوض شود، برای جلوگیری از خودکشی، جراحی جایز می شود.
🔹از نظر فقهی نمی توان مجوزی به صورت اختیاری برای تغییر دادن بدن از حالت مردانگی یا زنانگی صادر کرد؛ اضطرار سبب مجوز جراحی تغییر جنسیت میشود.
🌐 vasael.ir/000411
🆔 @vasael_ir
🔸امام حسین علیه السلام:
🔹إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ.
🔹به درستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است.
📚فرهنگ سخنان امام حسین ص ۴۷۶
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نشست معرفی و نقد کتاب تربیت فرزند از دیدگاه امام علی 🌐 vasael.ir/000417 🆔 @v
#تقوی_مندی:
🔹 این اثر پایان نامه بوده است و با توجه به اینکه صاحب رتبه شده با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه به صورت کتاب منتشر شده است.
🔹در این کتاب سعی شده است که در همه ابعاد بررسی صورت بگیرد؛ تربیت از دامان مادر شروع شده و سپس محیط و اجتماع مورد بررسی قرار بگیرد و در مرحله بعدی آسیب شناسی تربیت صورت گرفته است. در قسمتی از این کتاب از کنوانسیونهای بین المللی درباره حقوق کودک بحث شده است.
🔹بعد از دفاع از پایاننامه و با کسب نمره بالاتر از ۱۸ پس از مدت زمان دو سال با رتبه بندی پایان نامههای تربیتی، این اثر حائز کسب رتبه شد و تجلیل صورت گرفت؛ این کتاب به مراکز حوزوی در شهرستانها به عنوان هدیه ارسال شد.
دکتر #رضائی:
🔹تست غربالگری و انجام سونوگرافیهای مکرر یکی از معضلات جدید در انجام مراقبتهای بارداریهای امروزی است که با دیدگاه اسلام همخوانی ندارد.
🔹تستهای غربالگری بعد از چهار ماهگی انجام میشود و اگر نوزاد بیماری داشته باشد پزشکان مجوز سقط میدهند در حالی که سقط جنین بعد از چهار ماهگی جایز نیست.
🔹با توجه به اهمیت این موضوع، به جای پرداختن به مکاتب و کنوانسیون باید به این موضوعات پرداخته میشد؛ درباره تضاد با آن چیزی که در جامعه فعلی در حال رخ دادن است بحث گستره بیشتری پیدا میکرد چراکه نباید فریب تبلیغات سوء را خورد که در تعارض با اندیشه اسلامی است.
🔹بهتر بود بیشتر روی بحث عقیقه فرزند تمرکز صورت میگرفت؛ در حال حاضر در جامعهای هستیم که فرزندان متدین با ورود به دانشگاه و سربازی ترک نماز دارند غافل از اینکه در بسیاری از مسائلی که میخواهیم فرزند ما تربیت دینی شود باید پیشگیری لحاظ شود که مغفول مانده است.
🔹عقیقه فقط مربوط به جسم نیست و اگر عقیقه همراه با سفره باشد افراد دعا میکنند که دعا اثر دارد و سبب سلامت جسم و روح فرزندان است.
🌐 vasael.ir/000417
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | مراقبت از نسل جوان در صحرای بی پایان فضای مجازی
🔹گرچه فضای مجازی دارای فرصت های علمی و ارتباط های اجتماعی نیز هست اما استفاده بی رویه دانش آموزان و جوانان از فضای مجازی منجر به انزوای آنان شده است.
🔹این هویت کاذب و زودگذر تصویری غیر واقعی برای افراد ایجاد می کند و منجر به این می شود که افراد در تلاش و تکاپو برای حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک و وایبر باشند و چت کنند.
🔹دانش آموز در فضای مجازی بدون توجه به هویت سعی در ارائه افکار و علایق و اندیشه های خود دارد که این بسیار خطرناک است.
🔹فضای مجازی یک جامعه بدون هنجار و بدون مسئولیت است و انسان ها در این فضا آرام آرام نسبت به مسئولیت هایی که پذیرفته اند و هنجارهایی که باید به آن پایبند باشند دلسرد می شوند به گونه ای که به مرور زمان، مسئولیت برای شان محدودیت می شود.
🔹از نظر علمی هم ثابت شده است افرادی که ساعت های بسیار در این فضا وقت می گذرانند دچار نوعی اعتیاد می شوند که یکی از نشانه های مهم آن، کم شدن مسئولیت پذیری افراد است.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/000413
🆔 @vasael_ir