eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 #یادداشت| ضرورت رضایت مردم از حکومت در روایات و سیره 🌐 vasael.ir/00043t 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت| ضرورت رضایت مردم از حکومت در روایات و سیره 🌐 vasael.ir/00043t 🆔 @vasael_ir
🔸 | ضرورت رضایت مردم از حکومت در روایات و سیره 🔹حضرت امیر(ع) در نامه خود به مالک اشتر فرمودند: هر آینه باید محبوب ترین امور نزد تو میانه رو ترین آنها در حق و شامل‌ترین آنها در عدل و جامع‌ترین آنها در رضایت مردم باشد. 🔹چه اینکه خشم مردم رضایت نزدیکان را بی‌اثر می کند و خشم نزدیکان با رضایت مردم نادیده انگاشته می‌شود . . . و همانا آنان که پشتوانه‌های دین و موجب انبوهی مسلمانان و ابزار پیکار با دشمنان‌اند عامه مردم‌اند، پس باید گرایش تو به آنان و میل تو با آنان باشد. 🔹در این نامه، امام(ع) توجه به رضایت عامه را در عرض توجه به حق و عدالت دانسته، به مالک توصیه کرده‌اند که در اولویت‌ها، رضایت عامه را [ همچون عدالت و حق] در همه امور خود در اولویت قرار بدهد. 🔹در ادامه آن حضرت(ع) توده‌های مردم را پشتوانه دین، کشور و حکومت دانسته از بعد امنیتی، امنیت دین و دنیا، آنان را عامل ایجاد امنیت و اسباب دفع دشمنان شمرده‌اند و به همین دلیل به مالک توصیه کرده‌اند که گرایش و میلش باید به سود عامه مردم باشد و بدین ترتیب باید گفت به اعتقاد آن حضرت رضایت عمومی لازمه استقرار حکومت است. 🔹امام خمینی(ره) نیز با الهام از مولای خویش چنین می‌فرمایند:«باید مصلحت زجر کشیده‌ها و جبهه رفته ها و شهید و اسیر و مفقود و مجروح داده‌ها و در یک کلام مصلحت پابرهنه‌ها و گودنشین‌ها و مستضعفین، بر مصلحت قاعدین در منازل و مناسک و متمکنین و مرفهین گریزان از جبهه و جهاد و تقوا و نظام اسلام، مقدم باشد و نسل به نسل و سینه به سینه شرافت و اعتبار پیش‌تازان این نهضت مقدس و جنگ فقر و غنا محفوظ بماند». 🔹بدون تردید حضور و همکاری مردم با حکومت‌های جور نیز عامل پایایی و استمرار آن حکومت هاست و در روایات از این مساله نهی شده است؛ همچنان که امام صادق(ع) درباره حکومت بنی‌امیه فرموده‌اند: «اگر بنی‌امیه افرادی را برای کتابت و جمع‌آوری خراج و جنگیدن برای آنها و حضور در جماعت‌شان نداشتند، هر آینه حق ما را سلب نمی‌کردند»؛ یعنی مردم حتی در حکومت‌های جائر مهمترین عامل استقرار و پایداری حکومت‌اند. 📝علی علوی 🌐 vasael.ir/00043t 🆔 @vasael_ir
🔸 | برخی اصلاحیه‌ها به درد بانکداری بورکینافاسو هم نمی‌خورند حجت الاسلام و المسلمین در گفت‌وگو با 🔻 🌐 vasael.ir/00044A 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #پرونده_ویژه | برخی اصلاحیه‌ها به درد بانکداری بورکینافاسو هم نمی‌خورند حجت الاسلام و المسلمین #م
🔸 | برخی اصلاحیه‌ها به درد بانکداری بورکینافاسو هم نمی‌خورند حجت الاسلام و المسلمین در گفت‌وگو با : 🔹حضرت آقا در نامه ای در سه بند کوتاه به سه نکته تصریح می کنند؛ اولا شورای فقهی باید در این ساختار باشد ثانیا به عنوان یکی از ارکان شورای پول و اعتبار باشد و ثالثا احکام آن لازم الرعایه باشد. 🔹از طرفی در طرح جدید نیز نهادی با عنوان شورای پول و اعتبار تعریف نشده و هیئت عالی به عنوان جایگزین این شورا معرفی شده است؛ بنابراین طرح جدید بانکداری دقیقا مطابق با نامه رهبر معظم انقلاب تنظیم شده است. 🔹اگر هیئت عالی به گونه ای طراحی شود که تحت اشراف رئیس جمهور و یا وزیر اقتصاد باشد، می توان بانک مرکزی را نهادی وابسته دانست. 🔹اما اگر هیئت عالی در عرض رئیس جمهور و یا وزیر اقتصاد استقلال در رای داشته باشند، به نحوی که کسی نتواند به خاطر تصمیم گیری، ایشان را عزل و نصب کند، استقلال مطلوب محقق شده است. 🔹جالب این است که امثال آقای دکتر توسلی می گویند در این طرح تصریح به استقلال بانک مرکزی وجود ندارد، اما برخی نظیر دکتر درخشان می گویند این طرح دیکتاتوری بانک مرکزی را پدید می آورد. 🔹اظهار نظر پیرامون کار دیگری خیلی آسان است اما هنر این است که این دوستان پیشنهاد جایگزین بدهند. بنده از ایشان خواهش می کنم اگر این طرح را مناسب بانکداری ترکیه می دانند، پیشنهاد جایگزین برای ایران بدهند. 🔹برخی از اصلاحیه هایی که تا کنون به مرکز پژوهش ها ارائه شده است و بنده هم دیده ام، نه تنها مناسب با ترکیه و مالزی نیستند، بلکه به درد بورکینافاسو هم نمی خورند. 🌐 vasael.ir/00044A 🆔 @vasael_ir
🔸لزوم فقهی طرح منطقه‌ عاری از سلاح هسته‌ای / ممنوعیت سلاح هسته‌ای از منظر حقوق بین‌الملل و اسلام 🌐 vasael.ir/00043i 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸لزوم فقهی طرح منطقه‌ عاری از سلاح هسته‌ای / ممنوعیت سلاح هسته‌ای از منظر حقوق بین‌الملل و اسلام 🌐
🔸لزوم فقهی طرح منطقه‌ عاری از سلاح هسته‌ای / ممنوعیت سلاح هسته‌ای از منظر حقوق بین‌الملل و اسلام 🔹بر اساس تمامی ادله‌ ارائه شده می‌توان به عنوان یک نظر فقهی می‌توان ادعا نمود که تسلیحات هسته‌ای نمی‌توانند امنیت را ایجاد و از دست اندازی دشمنان بر سرزمین‌های اسلامی جلوگیری کنند و عملا در مصادیق مورد نظر آیه قرار نمی‌گیرند. 🔹چرا که آیه همانگونه که استدلال شد بر اموری دلالت دارد که بتواند حس ترس را ایجاد کرده و عامل بازدارندگی باشد و امنیت را برای کشور‌های اسلامی به ارمغان بیاورد، اما سلاح هسته‌ای عکس این وضعیت را ایجاد کرده و با ایجاد رقابتی بی پایان در دست یابی به سلاح‌های جدید‌تر و احتمال تروریسم هسته‌ای امنیت را نه تنها از دارندگان آن، که از تمام جهان سلب می‌کند و همین درک باعث تلاش جهانی برای کنترل و نابودی این تسلیحات در قالب دو نظریه کنترل و خلع سلاح شده است. 🔹با وقوع چند حادثه‌ فاجعه بار مانند چرنوبیل در شوروی سابق (اوکراین) و فوکوشیما در ژاپن حتی نگرش جهانی به استفاده‌ صلح آمیز از این نیروی عظیم دچار تردید اساسی شده است. 🔹خسارت عظیمی که این دو واقعه ایجاد کرده علی الخصوص در چرنوبیل که باعث مرگ تعداد زیادی، پخش آلودگی تا انگلستان و غیر قابل سکونت شدن منطقه‌ وسیعی در اوکراین برای زمانی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ سال شده نشان داد که چه خطری حتی در استفاده‌ صلح آمیز از این انرژی وجود دارد، تا جایی که بخشی از کشور‌های جهان مانند ژاپن سوییس و دیگر کشور‌ها برنامه‌ای برای نابودی نیروگاه‌های هسته ایی خود تدارک دیده اند. 🔹با توجه به همین امر سلاح هسته‌ای از مصادیق آیه خارج است و نمی‌توان بر اساس عمومیت آیه بر جواز این گونه سلاح‌ها استدلال کرد و با توجه به تمامی مسائل مذکور و اینکه تسلیحات هسته‌ای برای نسل بشری خطر ساز است و با استناد به آیه ۲۰۵ سوره‌ بقره در باب حرمت تضییع حرث و نسل و نیز بر اساس قاعده وزر که مطرح شد می‌توان حرمت قطعی این گونه سلاح‌ها را استدلال کرد. 🔹اثبات ممنوعیت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی علی الخصوص هسته‌ای در فقه اسلامی را می‌توان دلیل اصلی و مبنایی فکری، شرعی مطرح سازی و پیگیری طرح منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه دانست و بر همین اساس رفتار ایران را باید مورد بررسی و تحلیل قرار داد. 🔹حقوق اسلامی در این زمینه با عبور از حقوق بین‌الملل موجود با نگاهی انسانی در زمینه‌ تسلیحات هسته‌ای نه تنها ممنوعیت استفاده را اثبات می‌کند که هر گونه تلاش برای تولید و نگاهداری آن را نیز وارد دایره حرمت می‌نماید. 🌐 vasael.ir/00043i 🆔 @vasael_ir
🔸جلسه مشترک مسئولان «وسائل» و مدرسه فقهی امام کاظم 🔹دکتر علیرضا داودی سردبیر وسائل، محمد حائری شیرازی دبیر سرویس سیاسی این پایگاه و حجت الاسلام مهدی یزدانی معاونت پژوهش مدرسه فقهی امام کاظم علیه السلام به منظور هم‌کاری و هم‌افزایی ظرفیت‌های دو مجموعه دیدار و گفتگو کردند. 🌐 vasael.ir/00044D 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه معاملات ربوی| بررسی شاهد سندیت پول؛ جایگزینی پول‌های دیجیتالی(آیت الله شهیدی) 🌐 vasael.ir/00043r 🔹فقه بورس| مشروعیت بورس با تمسک به قاعده عدم تضییع حق دیگران(حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی) 🌐 vasael.ir/00043p 🔹اقتصاد مقاومتی| بررسی ادله خاص پیرامون معامله کالاهای خارجی(حجت الاسلام یوسفی) 🌐 vasael.ir/00042a 🆔 @vasael_ir
🔸پنجمین جلسه روش شناسی اجتهاد حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای 🔹با ارائه: آیت الله مبلغی 🔹زمان: 11 دی 98 ـ ساعت 18 🔹محل برگزاری: مدرسه فقهی آل یاسین 🆔 @vasael_ir
پژوهشگاه #فقه_نظام با همکاری #وسائل برگزار می‌کند🔻 🔸سلسله نشست های علمی با عنوان رابطه فقه و حقوق در نظام کلان اسلامی 🔹موضوع نشست اول: مبنای الزام قانونی و نسبت آن با الرام فقهی در نظام کلان اسلامی 🔹ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر کاظمینی 🔹زمان: 11 دی ماه ـ ساعت 10 صبح 🔹محل برگزاری: میدان مفید، خ بهشت، بعد از ساختمان شهرداری، خبرگزاری رسا 🆔 @vasael_ir
📣فراخوان جذب پژوهشگر فقه نظام پولی «پولطلا» تحت اشراف حجت الاسلام #سیدمحمدحسین_متولی_امامی 📋شرایط : اتمام سطح دو حوزه و قبولی در مصاحبۀ حضوری ✅مزایا : جذب در موسسۀ متا و دریافت حق الزحمۀ پژوهشی 🖋ثبت نام تا 20 دی ماه 98 از طریق @En_Gholami کانال موسسۀ متا : http://eitaa.com/joinchat/1763770374Cdfe8c31091