eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
1.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸دوفصلنامه نظام ولائی راه‌اندازی شد 🔹این نشریه به همت موسسه اندیشه تمدنی اسلام و با سردبیری حجت الاسلام دکتر ذبیح الله نعیمیان با اخذ مجوز از وزارت ارشاد راه اندازی گردید. 🔹هدف از انتشار این نشریه تولید و ترویج اندیشه و علم در حوزه فقه سیاسی، نظام سیاسی و حکومت اسلامی (ولایت فقیه) است. مقالات اولین شماره این دوفصلنامه از قرار ذیل است🔻 1️⃣ ولايت فقيه به مثابه تئوري براي عمل اجتماعي ـ سياسي / احمد رهدار 2️⃣مناسبات فقه حکومتی و مردم‏سالاری دینی / عباسعلی مشکانی سبزواری 3️⃣مدیریت امام خامنه‏ای‏حفظه‏الله (محور اول: وظائف مبنائی مدیر) / سید صمصام‏الدین قوامی 4️⃣بنياد «مديريت تمدّني دانش» در افق «توسعة عقلانيت ديني» / ذبيح‌الله نعيميان 5️⃣فقه نظام؛ نرم‏افزار گذار از تمدن غربی به تمدن نوین اسلامی / مهدی عبداللهی 6️⃣درآمدی بر فقه سرپرستی از دیدگاه آیت‏الله میرباقری / سنا خلف حیاوی 7️⃣كرامت انساني مبناي انسان شناختي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت / محسن اصغری 🆔 @vasael_ir
🔸دیکتاتوری بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری نسبتی با فقه حکومتی ندارد حجت الاسلام دکتر در گفتگو با / 1🔻 🌐 vasael.ir/00046l 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸دیکتاتوری بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری نسبتی با فقه حکومتی ندارد حجت الاسلام دکت
🔸دیکتاتوری بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری نسبتی با فقه حکومتی ندارد حجت الاسلام دکتر در گفتگو با / 1: 🔹دریافت جریمه تاخیر از باب تعزیر مالی باید در فقه حکومتی به درستی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا مسائل در فقه حکومتی با یک نگاه کلان بررسی می شوند و تمام مصالح و مفاسد در آنها دیده می شود. اگر جریمه با نگاه اقتصادی بررسی شود، چه وجه التزام باشد و چه تعزیر حکومتی، هیچ فرقی در ماهیت آن نخواهد بود. 🔹حساب ویژه جرائم که تعزیرات مالی قرار به آن واریز شود، در خود بانک عامل قرار دارد و بانک ها قادر بر استفاده کامل از عوائد وجوهی که در اختیار دارند می باشند بدون اجازه از صاحبان آن حساب ها که خلاف قانون است. علاوه بر اینکه شبهه خارج شدن از تعزیر مالی را نیز به وجود می آورد، زیرا پول قرار است در اختیار بانک عامل قرار گیرد و عواید آن نیز نصیب همان بانک شود؛ و این به معنی بناء بر خارج نشدن پول از بانک است. 🔹آیت الله اراکی می فرمودند بحث نظام بانکی، بحث از گردش پول و ثروت در جامعه است؛ بحث شخصی نیست که بخواهیم با فقه عقود و قراردادها مشکلات را حل کنیم، بلکه باید ساختار آن را درست کنیم. 🔹شهید صدر در کتاب البنک اللاربوی و یا الاسلام یقود الحیاة می فرماید بانکداری بدون ربایی که من طراحی کردم برای این بود که فعلا مشکل مسلمان ها از باب ضرورت حل شود نه به عنوان اینکه من بخواهم یک سیستم پولی اسلامی را پیشنهاد دهم 🔹متاسفانه در این طرح یک رویکرد جزئی نگری در حل مسائل و مشکلات فقهی و اقتصادی وجود دارد. یعنی به جای اینکه سیستماتیک و نظام مند به فقه و دین مبین اسلام نگاه کنیم و بخواهیم یک منظومه و ساختاری از آن استنباط کنیم، به صورت جزئی به فقه و قضایای شرعی نگاه کنیم 🔹مراجع معظم تقلید فرمودند اگر از ما بپرسند تعزیر مالی بابت جریمه تاخیر و به نفع بانک ها چه حکمی دارد، پاسخ خواهیم داد که چنین تعزیری مشروع نیست، چنانکه آیت الله مکارم شیرازی در جواب استفتاء کمیته راهبری اقتصادی مقاومتی فرمودند این راه جایز نیست. 🔹اعضای شورای فقهی یک ترکیب یازده نفری است که یکی از آن ها عضو ناظر مجلس است و باقی افراد حق رای دارند. یعنی پنج فقیه در مقابل پنج غیر فقیه قرار دارند که قرار است برای نظارت فقهی تصمیم گیری کنند! لااقل پنج فقیه را در برابر چهار غیرفقیه قرار می دادید که فقهاء این شورای فقهی غلبه داشته باشند. گویا تیم فوتبال سالنی است و آن عضو ناظر مجلس را هم داور مسابقه قرار داده اند! 🔹در طرح جدید بانکداری تمام اجزاء اصلی ساختار بانک مرکزی به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی منصوب می شوند و هیچ کس هم حق عزل رئیس کل را ندارد و یه هیچ نهادی هم پاسخگو نخواهد بود، یعنی یک قدرت چهارم در این کشور ایجاد می‌شود، قوای مقننه، مجریه، قضائیه و پولی به عنوان بانک مرکزی. 🔹ما با خیلی از حقوق دان ها نشستیم و این قانون را بررسی کردیم، خیلی از آن ها ابراز تحیر می کردند و می گفتند مگر می شود که مجلس یک همچین قانونی را بدهد که ایرادات فاحشی در تعداد اعضاء، سیاست گذاری ها و چنین تناقضات آشکاری داشته باشد؟ 🌐 vasael.ir/00046l 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸چالش‌های موجود در ترویج سبک زندگی اسلامی در مقایسه با سبک زندگی غربی گزارش نشست «راه‌های ترویج سبک زندگی اسلامی»🔻 🌐 vasael.ir/00047H 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸چالش‌های موجود در ترویج سبک زندگی اسلامی در مقایسه با سبک زندگی غربی گزارش
🔸چالش‌های موجود در ترویج سبک زندگی اسلامی در مقایسه با سبک زندگی غربی گزارش نشست «راه‌های ترویج سبک زندگی اسلامی»🔻 حجت الاسلام : 🔹سبک زندگی جریانی به معنای حرکت و زنده بودن و پویائی است و فقط یک جاده نیست؛ این جریان بر اساس جهان بینی حاکم بر جامعه شکل گرفته و دارای اصول و مبانی است. 🔹سبک زندگی فعلی و امروزی از نوع جهان بینی فرد خارج شده است و در واقع جریان سبک زندگی امروزی بطن و متن زندگی افراد را شکل می‌دهد بدین معنا که ظاهر و باطن زندگی را می‌سازد و همان طور که اعتقادات سبک زندگی را می‌سازد. 🔹همچنین ممکن است سبک زندگی اعتقادت جامعه را تحت الشعاع قرار دهد و با جابه جائی افراد پایه‌های اعتقادی آنان در سبک زندگی تغییر می‌کند. حجت الاسلام : 🔹در شرایط فعلی کمتر به پژوهش‌های الگوی پوشش پرداخته شده است و کمتر نهاد‌های دینی و فضای علوم انسانی به سمت ارائه پژوهش‌های الگو و مدل سوق داده می‌شوند. 🔹در سبک زندگی غربی همه چیز در حال تبدیل شدن به کالا است و فرهنگ و دین و آموزش و پرورش و همه اجزای فرهنگ در حال کالائی شدن است، اما سبک زندگی اسلامی مورد غفلت واقع شده است چراکه بسیاری از اجزای فرهنگ تبدیل به کالا نشده است. 🔹از آنجا که جامعه امروز همه چیز را در کالا می‌بیند و در رقابت با کالا است سبک زندگی اسلامی از این رقابت و عرضه فرهنگ به صورت کالا عقب می‌ماند. دکتر : 🔹در حال حاضر غرب ساختار‌های اجتماعی ما را شکل می‌دهد و با طی این مسیر رفتار جوانان شکل می‌گیرد و اکثر افراد به لحاظ فرهنگی لیبرالی هستند که شامل اسلام گرا‌ها و غیر اسلام گرا‌ها می‌شود. 🔹یکی از مبانی لیبرالی خردگرائی است و برای لیبرالیست‌ها خردگرائی به معنای عقلانیت ابزاری است بدان معنا که کنش و رفتاری انجام شود که سود و منفعت آن بیشتر از هزینه باشد. 🔹در اینجا منظور از سود و هزینه فقط مادی است چراکه همه انگیزه‌ها و عقلانیت یک لیبرال این است که در گرو مادیات باشد. 🌐 vasael.ir/00047H 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | ۱۰۱ سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی 🌐 vasael.ir/00047E 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_کتاب | ۱۰۱ سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی 🌐 vasael.ir/00047E 🆔 @vasael_
🔸 | ۱۰۱ سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی 🔹کتاب «یکصد و یک سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی» ترجمه‌ای است از کتابی به نام «مأه سؤال و سؤال حول الکتابه و الکتاب و المکتبات و جوابها» به قلم مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض (دام ظله). متن عربی کتاب بار‌ها به چاپ رسیده، اما ترجمه فارسی آن برای اولین بار نشر می‌شود. 🔹چنان که از نام کتاب پیدا است، محور اصلی آن، پاسخ فقهی و حقوقی به ۱۰۱ پرسش است درباره: «کتاب» و «نویسندگی» و مسائل مربوط به آن، از تألیف و نوشتن گرفته تا چاپ، نشر، توزیع، فروش، تجدید چاپ، عکس برداری، استنساخ، نقد، نقل، ترجمه، تلخیص، شبکه‌های ماهواره ای، سایت‌های اینترنتی، برنامه‌ها و نرم افزار‌های کامپیوتری و غیره. 🔹در کنار محور اصلی، مسائلی از قبیل: رسالت و مسئولیت علما، روشنفکران، فرهنگیان و اندیشمندان مسلمان در شرایط حاضر، وضعیت کنونی جهان اسلام، اسلام ستیزی و اسلام هراسی در غرب، اندیشه اعتدال در اسلام، جریان‌های تروریستی و افراط گرا، نقد عالمانه و واقع بینانه اندیشه ها، نظریات خرافی و بی بنیاد در میان مسلمانان و پاره‌ای از مسایل اعتقادی و تاریخی و مانند آن نیز در جریان پاسخ به سوالات یا استفتا‌ها مطرح شده است. 🔹چنان که می‌دانید این نوع مسائل و مباحث امروزه به نام «حقوق مالکیت فکری» یا «حقوق معنوی» و «کپی رایت» یاد می‌شود و واقعاً از مسائل مستحدثه و نوپیدا است که در رشته حقوق در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و در اکثر کشور‌ها درباره آن قوانینی نیز به تصویب رسیده است. 🔹حضرت آیت الله فیاض به این موضوع از نگاه فقهی و شیوه اجتهادی مخصوص به خود نگریسته و با توجه به مبانی اصولی و از آن جمله عدم ثبوت موضوع این مسأله در زمان شارع و عدم ارتکاز فطری آن در اذهان؛ امضای شارع از طریق عدم صدور منع و ردع را غیر قابل اثبات می‌دانند. 🌐 vasael.ir/00047E 🆔 @vasael_ir
13.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | تفاوت‌های فقه فردی و اجتماعی در یک نگاه 🔸حجت الاسلام والمسلمین / 1 🆔 @vasael_ir
🔸 | درآمدی بر «شأن شارع در تخاطب» 📝 یحیی عبدالهی🔻 🌐 vasael.ir/00047B 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | درآمدی بر «شأن شارع در تخاطب» 📝 یحیی عبدالهی🔻 🌐 vasael.ir/00047B 🆔 @vasael_ir
🔸 | درآمدی بر «شأن شارع در تخاطب» 🔹«شأن شارع» در حقیقت الگو، تصویر و تمثلی است از نسبت میان «مکلف» و «خداوند متعال» (شارع حکیم) که مناسبات میان این‌دو را تعیین می کند. 🔹این الگو که تصویری چند ضلعی و چند وجهی است دارای سه مولفه اصلی است: «شارع» در یک طرف، «مکلف» در مقابل و «خطاب» و «حکم» که نسبت میان شارع و مکلف را مشخص می کند. 🔹مجموع این عناصر را می توان «تخاطب» نام نهاد که شامل «خطاب کننده»، «مخاطب» و «خطاب» است. در این میان عنصر «شارع» مولفه اصلی در تخاطب به حساب می آید و ترسیم خصوصیات شارع با عنوان «شأن شارع» از اهمیت مضاعفی برخوردار است که بر کیفیت تحلیل دیگر عناصر نیز تأثیرگذار است. 🔹اینکه شارع کیست؟ و چه خصوصیاتی دارد؟ و در تخاطب با مکلفین، چه شأنی دارد؟ در پاسخ به سوالاتی همچون: «مخاطب» شارع کیست؟ و اینکه «خطاب» چه خصوصیاتی دارد؟ موثر است. 🔹شناخت «شأن شارع» و کیفیت تخاطب او با مکلفین، در حقیقت الگو و مدلی است که بر همه مناسبات شناخت شریعت از طریق فقه و همچنین دستیابی به روش های تفقه در علم اصول، حاکم می گردد. 🔹از این رو ضروری است پیش از ورود به دیگر مبانی تفقه همچون حکم شناسی و روش شناسی، برای دستیابی به تصویر صحیحی از «شأن شارع در تخاطب» تلاش نماییم. 🔹«شأن شارع» در حقیقت الگویی است که از شارع حکیم به دست می آوریم، لذا ریشه های این بحث به «خداشناسی» و «دین شناسی» بازمی گردد. 🔹از این رو بحث «شأن شارع» را می توان حلقه واسط میان مبانی «کلامی» و «دین شناسی» با مبانی «فلسفه فقهی» و «فلسفه اصولی» به حساب آورد، البته تکمیل دیگر اضلاع بحث، نیازمند پرداختن به مباحث «انسان شناسی»، «جامعه شناسی» و «فلسفه تاریخ» نیز می باشد. 🔹در میراث فقهی و اصولی حوزه بحث مستقلی ناظر به «شأن شارع» وجود نداشته است، اما آنچه مشهود است اینکه فقها و اصولیون، بیش از همه نسبت مکلفین را با شارع در فضای «عبد و مولای عرفی» ترسیم کرده و مناسبات حقوقی خود را در این بستر دنبال می کردند. 🔹این امر در برخی مواضع آشکار و روشن است و حتی در بسیاری از مواقع به آن تصریح کرده اند و در برخی مواضع نیز مخفی و مطویّ است که با تحلیل های مبنایی قابل اثبات است. 📝 یحیی عبدالهی 🌐 vasael.ir/00047B 🆔 @vasael_ir
🔸حضرت زهرا سلام الله علیها: 🔹من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته. 🔹کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد. 📚بحار الانوار ، ج ۷۰، ص ۲۴۹ 🆔 @vasael_ir
🔸نشست رسانه‌ها و پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی 🔹با حضور: شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس و علی صمدزاده کارشناس مسائل راهبردی 🔹زمان: دوشنبه ۷ بهمن‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🔹محل برگزاری: ساختمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم و تهران 🆔 @vasael_ir