پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_پایان_نامه| مؤلفههای فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی 🌐 vas
🔸 #معرفی_پایان_نامه| مؤلفههای فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی
🔹مقصود از اصول و اهداف سیاست خارجی در نظام اسلامی، مبادی و اساس روابط خارجی دولت اسلامی است که منابع دینی آنها را به عنوان چارچوب و اساس تنظیم روابط خارجی مطرح می کنند.
🔹بنابراین، سیاست خارجی نظام اسلامی برای رشد و توسعه تأثیرگذاری خود علاوه بر معیارهای متعارف تأثیرگذاری، نیازمند آن است که شاخصه ها و مکانسیم های کارآمدی را از منابع دینی و منظر فقهایی همچون امام خمینی(ره) مورد توجه قرار دهد و در جهت حل معضلات کشور در همه دوران ها، بدان اهتمام جدی داشته باشد.
🔹منابعی که از طریق آن می توان به این شاخصه ها و مکانسیم های کارآمدی دست یافت را منابع فقه می گویند. در این میان، فقه سیاسی شیعه به تمامی سوال های سیاسی عصر و زمان فعلی پاسخ می دهد.
🔹با توجه به این که مباحث فقه سیاسی شیعه به قلمرو روابط بین الملل و سیاست خارجی نیز امتداد دارد، سوال اصلی این است که چگونه فقه سیاسی شیعه بر تدوین و اجرای سیاست خارجی نظام اسلامی تأثیرگذار است؟
🔹در پاسخ به این سوال، مهدی صیاد شیرازی در رساله دكتری اش با عنوان «مؤلفه های فقه سیاسی شیعه و کاربرد آن بر کارآمدی سیاست خارجی نظام اسلامی» مدعی است در فقه سیاسی اصولی وجود دارد که می توانند به عنوان مولفه های تأثیرگذاری نظام اسلامی مورد استفاده قرار گیرند.
🔹مهم ترین این اصول شامل اصل تألیف قلوب، اصل مصلحت، اصل دعوت، اصل افزایش توان و قدرت، اصل وفای به عهد، اصل تقیه، اصل ولایت فقیه و اصل عدالت می باشند.
🔹در کارکرد هر یک از اصول باید گفت اصل تألیف قلوب، اصل دعوت و اصل تقیه با هدف جذب انسان ها به سوی اسلام با استفاده از زکات جهت حمایت اقتصادی مسلمانان، موجب افزایش قدرت نرم می شود.
🔹با بهره مندی از این اصول که ماهیت صلح طلبانه دارند، می توانیم در پیشبرد اهداف دعوت اسلامی نقش موثری ایفا کنیم و نفوذ بین المللی خود را افزایش دهیم. ضمن این که پایبندی نظام به اصل وفای به عهد و عقود و اصل عدالت موجب همگرایی و همکاری بیشتر در عرصه های مورد مذاکره می باشد.
🔹همچنین، افزایش توان و قدرت در جمیع جهات بخصوص نظامی، موجب ارتقاء قدرت سخت شده و موجب می شود تا قدرت های بزرگ در نظام بین الملل در مقابل نظام اسلامی با احتیاط و احترام برخورد کنند. نظام اسلامی ای که از نعمت الهی ولایت فقیه بهره مند است در همه عرصه ها با آرامش و سربلندی و موفقیت حرکت می کند.
🌐 vasael.ir/0004BG
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸ضرورت روششناسی فقه مقاصدی حجت الاسلام #مهدی_مظهر در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasael.ir/0004BI 🆔 @vasae
🔸ضرورت روششناسی فقه مقاصدی/ مهمترین خطا در بررسی فقهی مسائل مستحدثه
حجت الاسلام #مهدی_مظهر در گفتگو با #وسائل:
🔹باید توجه داشت که فهم ما از مقاصد شریعت و روح حاکم بر احکام معاملات بر اساس روش دومی که عرض شد، متوقف بر استنباطِ خود احکام است. ممکن است در اینجا چنین تصور بشود که یک دور وجود دارد.
🔹یعنی ما مقاصد را بر اساس دستهای از احکام شرعی استنباط میکنیم و سپس از همین مقاصد برای استنباط احکام دیگر استفاده میکنیم! قطعاً چنین تصوری غلط است. این نوع استفاده، در واقع همان قیاسی است که در روایات از آن منع شدهایم. برای روشن شدن موضوع به دو نکته باید توجه کرد.
🔹نکته اول این است که فهم مقاصد به موازات استنباط احکام معاملات، ترقی پیدا میکند و یک رابطه رفت و برگشتی میان این دو عرصه وجود دارد تا فهمی منسجم از مجموعه احکام معاملات به ما ارائه دهد.
🔹از سوی دیگر، میان احکام مختلف نیز به جهت کلیت یا جزئی بودن، به جهت قطعی بودن یا ظنی بودن و ... تفاوت وجود دارد که قطعاً در فهم مقاصد شریعت، همه آنها وزن یکسانی نخواهند داشت.
🔹اما نکته دوم این است که فهم مقاصد شریعت و توجه به کارکردهای احکام به هیچ وجه یک معیارِ قطعی برای استنباط فقهی و حتی قضاوت کردن درباره صحت و سقم یک استنباط فقهی نیست.
🔹بنده ادعا نمیکنم که اگر ما به فهمی ظنی ولو یک ظن قوی نسبت به یک رویکرد کلی در احکام معاملات رسیدیم، این معیار را به طور قطعی برای قضاوت کردن به کار بگیریم.
🔹طبیعی است که در این موارد، این فهم ظنی، به عنوان یکی از شواهد و قرائن در کنار سایر شواهد و قرائن سندی، دلالی، سیاقی و ... در نظر گرفته میشود.
🔹اما سخن بنده این است که اولاً لازم است با رویکرد کارکردی، احکام معاملات تحلیل شوند و ثانیاً این مقاصد و مناطات، به عنوان شواهد و قرائن، در کنار سایر شواهد، دیده شوند.
🌐 vasael.ir/0004BI
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه نظام سیاسی | تبعیت از حاکم جور شرک نابخشودنی است(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004Ao
🔹فقه القضا | روایات؛ اصلیترین دلیل بر اشتراط ایمان در قاضی(آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/0004BD
🔹فقه بورس | بررسی مشروعیت بورس با تنفیذ ولی فقیه(حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی)
🌐 vasael.ir/0004BE
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | ظرفیتها و چالشهای اجرای اقتصاد اسلامی
🔹در این مقاله پس از ارائه مفاهیم مقدماتی، زمینهها و موانع اصلی جهت اجرای اقتصاد اسلامی مورد بررسی قرار میگیرد.
🔹هدف اصلی این مقاله توصیف و توضیح چالشهای موجود اقتصاد اسلامی و بیان ظرفیت بالقوه آن میباشد. روش کار به صورت مطالعه کتابخانهای و بررسی عمدتاً تحلیلی توصیفی است.
🔹این مقاله نشان میدهد که با وجود ظرفیت اجرایی مناسب اقتصاد اسلامی، کارکرد واقعی آن غیرقابل قبول بوده است. همچنین عوامل ناکارآمدی اجرایی آن جنبه برونزا داشته است و ارتباطی با ساختار تئوری مربوطه ندارد.
🔹بحث نظری از اقتصاد دینی به طور کلی و اقتصاد اسلامی به طور خاص، بویژه پس از دهه 1970 به میزان قابل توجهی وارد ادبیات اقتصاد گردیده است. در دهههای 1980 و 1990 و دهه اول قرن 21، حجم بیشتری از این ادبیات، مدون شده است.
🔹اگرچه، بخشهایی از نوشتههای یاد شده از غنای علمی قابل دفاعی برخوردار نیستند؛ ولی در هر صورت تقاضا برای دریافت مطالب در این عرصه قابل توجه و رو به گسترش است و عرضه متناسبی میطلبد.
🌐 vasael.ir/0004BY
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | تبیین فلسفه تشریع فریضة الجهاد 📝 علیرضا فلاحی 🌐 vasael.ir/0004BM 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | تبیین فلسفه تشریع فریضة الجهاد
🔹اگر یک نگاه عملی و محققانه نسبت به دین داشته باشیم متوجه خواهیم شد که دین به عنوان یک پَک و برنامه اصلاحی، صرفا برای ابلاغ نبوده است بلكه هدف از ارسال دین، اجرای آن در سطح جامعه و اصلاح جامعه با ملاکات دین بوده است.
🔹به عبارت دیگر همه انبیاء علاوه بر وظیفه ابلاغ، مامور اجرای دین در سطح جامعه و اصلاح جوامع بوده اند.
🔹پس دین علاوه بر گفتن و فراگرفتن، برای عمل و اصلاح جامعه نازل شده است اما انبیاء در این مسیر و حرکت اصلاحی، با موانعی مواجه می شوند.
🔹این موانع با عنایت به منطق قرآنی، تحت سه عنوان معرفی می شوند كه عبارتند از: جاهلیت در بُعد معرفتی و عقیدتی، جاهلیت در بُعد مالی و اقتصادی، جاهلیت در بُعد سیاسی و اجتماعی.
🔹جاهلیت مورد بحث به معنای حالت جهل و عدم علم نیست، بلکه جاهلیت، نوعی رفتار است، رفتاری که متعصبانه و بدون دلیل و منطق عقلایی از حق رویگردانی می کند حتی بعضا اساسا به حق گوش هم نمی دهند. آیات متعدد قرآن كریم از این نوع رفتار مشركان و كافران پرده بر می دارد.
🔹بنابراین نوع رفتار جهالت آمیز در برابر حركت اصلاحی انبیاء و مصلحین الهی، مانعی به حساب می آید لذا یكی از مهمترین فعالیت و عملكرد پیامبران مواجهه و مقابله با این موانع بود.
🔹1. جاهلیت در بعد معرفتی و عقیدتی: قرآن از این نوع جاهلیت به عنوان مانعی بر سر راه حرکت اصلاحی دین در سطح جامعه یاد می کند.
🔹اینکه بدون هیچ دلیل منطقی و عقلانی، روی افکار آباء و اجدادی خود و یا خرافات، تعصب بی جا دارند كه نمی خواهند از یك سو حرف حق را گوش کنند و از سوی دیگر مانع رسیدن حرف حق به سایرین می شوند.
🔹تمام این آیات این حقیقت را بازگو می کند که رسول الله و جماعت صالحه که به دنبال تطبیق و تنفیذ احکام دین هستند، با یک مشکل جدی روبرو هستند و آن وجود افراد و جماعت هایی که یک سری از افکار و باورهای باطل و غیر منطقی و سخیفی دارند که نه مبنای منطقی دارند و نه اجازه پذیرش برای دیگران می دهند.
🔹لذا تعصب جاهلی در بُعد مَعرِفی اجازه نمی دهد، حركت اصلاحی پیامبران در جامعه پیاده شود و باید این مانع را از مسیر اصلاحی جامعه برداشت لذا می توان جاهلیت در بُعد معرفتی را یكی از فلسفه های تشریع فریضه جهاد برشمرد.
🔹البته این بدان معنی نیست که هر کسی که باور غلط دارد مجوز تشریع جهاد بر علیه اوست بلکه برخی از آنها گرچه باور غلطی دارند اما خیلی اصرار بر آن ندارند و اگر فهمیدند اشتباه است از آن فكر و عقیده دست بر می دارند و قرآن با این افراد مشکل ندارد .
🔹بنابراین در مبحث فریضه الجهاد قبل از شروع جهاد یکی از وظایف اصلی امام دعوت و تبیین معارف است.
📝 علیرضا فلاحی
🌐 vasael.ir/0004BM
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ| نقش عرف در استنباط از منابع / آیه «جهر بالسوء» و موارد افشاگری ظلم(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004B3
🔹فقه معاملات ربوی| عناوین ذهب و فضه، ظهور در نقد رائج ندارند(آیت الله شهیدی)
🌐 vasael.ir/0004BV
🔹فقه سیاسی| آیا دلالت آیه ۱۰۴ سوره آل عمران بر وجوب امر به معروف با تعارض روبروست؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0004Bc
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸جایگاه ویژه جوانان در نهضت علمی امام باقر 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004Ba 🆔 @vasael_ir
🔸جایگاه ویژه جوانان در نهضت علمی امام باقر
🔹امام باقر (ع) در نهضت علمی که ایجاد کردند، تکیه ویژهای بر جوانان داشتند؛ از سخنان ایشان این است که اگر جوانی از جوانان شیعه را نزد من بیاورند و من او را در مسیر آموختن علم نبینم تأدیب میکنم.
🔹این تأدیب همان تأدیبی است که «چوب استاد به ز مهر پدر»؛ بنابراین با توجه به وضعیت قرن دوم، علوم تجربی و ساینسی که الان متداول است، در آن زمان موضوعیت نداشته، بلکه عالم کسی بود که بتواند قرآن را خوب تفسیر کند و یا بتواند احکام الهی را به خوبی از نصوص بیرون بیاورد.
🔹امام باقر(ع) در این شرایط با قتاده، مفسر مشهور اهل سنت ملاقات کرده و به وی گفت: من شیندهام که تو قرآن تفسیر میکنی و جواب او مثبت بود؛ حضرت فرمودند اگر قرآن را با رأی خود تفسیر میکنی، خودت هلاک شده و دیگران را هلاک میکنی و اگر با آرای دیگران تفسیر میکنی، باز هم هلاک شدی و دیگران را به هلاکت انداختهای.
🔹مبنای امام (ع) آن است که تفسیر باید ریشه در قرآن و اهل بیت (ع) داشته باشد؛ یعنی یا باید مهارت تفسیر قرآن به قرآن داشته و یا بر روایات آشنا باشیم که بتوانیم تفسیر کنیم.
🔹نهضت علمی امام باقر (ع) و امام صادق (ع) طبق شرایط آن دوره باید بررسی شود و آن بازگرداندن مردم به چارچوب کتاب و سنت در دورهای است که اجتهادهای بیمبنا زیاد شده بوده است.
🔹البته تدبر ایرادی ندارد، ولی اجتهادهای بدون مبنا و «من عندی» که در تعالیم دینی به رأی و قیاس تعبیر شده، در نظر شیعه باطل است.
🔹پیام دین این است که انسان اگر در عرصه علوم قوی شد، باید اخلاق را رعایت کند تا این دستاوردها در خدمت راحتی بشر و گسترش توحید و اخلاق باشد، نه اینکه سلاحهای مخربی ایجاد شود که بشر را تهدید کند؛ بنابراین علم باید در اختیار انسان مهذب باشد.
📝 محرم آتش افروز
🌐 vasael.ir/0004Ba
🆔 @vasael_ir