eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸منزلت عقل در هندسه معرفت دینی 🌐 vasael.ir/0004Bd 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸منزلت عقل در هندسه معرفت دینی 🌐 vasael.ir/0004Bd 🆔 @vasael_ir
🔸منزلت عقل در هندسه معرفت دینی 🔹سال‌هاست که نزاع علم کهمنزلت عقل در هندسه معرفت دینی محصول عقل است و دین که ره آورد وحی است، اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است. 🔹این نزاع محصول تصوری ناصواب از نسبت علم و دین، و بر این اندیشه استوار است که علم در مقابل دین است و آنچه را که دین می گوید، علم می تواند نفی کند. اموری نیز وجود دارد که علم آن را اثبات و دین آن را انکار می کند. 🔹کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» به قلم آیت الله جوادی آملی ضمن تبیین جایگاه و منزلت عقل در هندسه معرفت دینی به حل این تعارض خیالی و رفع توهم جدایی و تقابل علم و دین می پردازد. 🔹ایشان اثبات می کند که عقل در برابر نقل است نه در برابر دین و خارج از قلمرو معرفت دینی. عقل و نقل هر دو پرده دار حریم معرفت دینی اند و هیچ یک از دیگری پرده دری نمی کنند. 🔹در مباحث بخش دوم این آشکار می شود که قرار گرفتن عقل در جایگاه واقعی خویش و هم سطح دیدن عقل با نقل و خضوع هر دو در ساحت وحی موجب می گردد که مرزبندی توهمی میان عقل و دین رخت بربندد و عقل در درون دین شناسی و هندسه معرفت دینی نگریسته شود و به همراه نقل دو منبع معرفت شناختی دین محسوب گردند. 🔹این مبنای اساسی ثمرات و نتایج مبارکی دارد که فصول بخش حاضر عهده دار تبیین برخی از آنهاست و طی ان روشن می شود که میان علم عقلی اعم از تجربی و تجریدی و پاره ای از ادله نقلی است که در موارد فراوانی تعرض آن بدوی و غیر مستقر است و راه حل عرفی و عقلانی دارد. 🔹مکتب تفکیک که بر جداانگاری حوزه نقل از عقل فلسفه از دین و پای می فشارد در تقابل جدی با دیدگاه مختار ما در این مبحث است. 🌐 vasael.ir/0004Bd 🆔 @vasael_ir
🔸تلاش گسترده تشكیلاتی امام هادی 🌐 vasael.ir/0004Bk 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸تلاش گسترده تشكیلاتی امام هادی 🌐 vasael.ir/0004Bk 🆔 @vasael_ir
🔸تلاش گسترده تشكیلاتی امام هادی 🔹حضرت هادی علیه السلام امام هادی علیه‌السلام و تلاش گسترده تشكیلاتی در جهت برنامه‌ای درازمدتچهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند؛ آنجا مزرعه داشتند و در آن شهر کار و زندگی می کردند. سامرا در واقع مثل یک پادگان بود و آن را معتصم ساخت. 🔹در همین شهر سامرا عده قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیله آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام ـ با نامه نگاری و ... ـ برساند. 🔹این شبکه های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دور دست و در همه اقطار دنیا، همین عده توانستند رواج بدهند و روز به روز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. امام هادی همه این کارها را در زیر برق شمشیر تیز و خون ریز همان شش خلیفه و علی رغم آنها انجام داده است. 🔹حدیث معروفی درباره وفات حضرت هادی علیه السلام هست که از عبارت آن معلوم می شود که عده قابل توجهی از شیعیان در سامرا جمع شده بودند؛ به گونه ای که دستگاه خلافت هم آنها را نمی شناخت؛ چون اگر می شناخت، همه شان را تارومار می کرد. اما این عده چون شبکه قوی ای به وجود آورده بودند دستگاه خلافت نمی توانست به آنها دسترسی پیدا کند. 🔹در همه میدان ها غلبه با اینها بود و همه جا آنها شکست خوردند. حضرت را از مدینه به سامره آوردند تا زیر نظر خودشان باشد؛ لیکن دیدند فایده ای ندارد. 🔹شما اگر حالات این سه امام را در مناقب و جاهای دیگر ملاحظه کنید، متوجه می شوید که در زمان این بزرگواران شبکه ارتباطاتی شیعه بیشتر از زمان امام باقر و امام صادق بوده است. از اقصی نقاط دنیا، نامه می فرستادند، پول می فرستادند و دستور می گرفتند در حالی كه اینها در محدویت بودند. 🌐 vasael.ir/0004Bk 🆔 @vasael_ir
🔸مروری بر سبک زندگی امام هادی 🔹در برابر توهین‌ها و هتک حرمت به ائمه اطهار علیهم السلام، خوب است درس مقاومت را از آن بزرگان و از جمله امام هادی علیه السلام بیاموزیم. 🔹نگاهی به سبک زندگی امام هادی علیه السلام نشان می‌دهد که آن حضرت چنان اقتدار و مقام والایی داشتند که دستگاه خلافت با وجود ظلم‌هایی که بر ایشان روا می‌داشت، جرئت نداشت باز خود را به ناسزا در محضر شریف ایشان باز کند. 🔹نمونه‌اش را می‌توان در شیوه برخورد احمد بن خصیب مشاهده کرد. او که یکی از وزیران دستگاه خلافت عباسی در زمان متوکل بود، آن‌قدر ظالم بود که حتی سعی می‌کرد مانع از رسیدن وجوهاتی شود که امام هادی علیه السلام برای کمک به مردم آواره و غارت‌زده می‌فرستادند. 🔹حتی به خود اجازه داد که وارد خانه امام علیه السلام شود، اما شأن و منزلت امام علیه السلام او را به ادب ظاهری وادار می‌کند و می‌گوید: «بفرما، جانم به فدایت.» اما امام هادی علیه السلام از مکر او خبر داشتند و اجازه دادند مطلبش را بگوید. 🔹به این ترتیب بود که ابن خصیب به ناحق اصرار کرد تا آن حضرت خانه خود را ترک کرده و به او واگذار کند. امام هادی علیه السلام هم با تحکم فرمودند: «از خداوند می‌خواهم چنان ضربتی بر تو آورد که نابود شوی.» بیشتر از چهل روز نگذشت که ابن خصیب از وزارت خلع شد و همه دارایی‌اش توسط دستگاه خلافت مصادره شد. 🌐 vasael.ir/0004Bn 🆔 @vasael_ir
🔸جایگاه عقلانیت و ایمان در مواجهه صحیح اجتماعی با ویروس کرونا 📝 حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی کمال‌آبادی 🌐 vasael.ir/0004By 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸جایگاه عقلانیت و ایمان در مواجهه صحیح اجتماعی با ویروس کرونا 📝 حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی کمال‌آب
🔸جایگاه عقلانیت و ایمان در مواجهه صحیح اجتماعی با ویروس کرونا 🔹جهان دوباره شاهد رشد ویروسی است که ظاهراً راه مقابله با آن را نمی‌داند؛ خداوند در آیه ۸۵ سوره «اسرا» می‌فرماید: «وَمَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا» (و به شما از دانش جز اندکی داده نشده است). 🔹بر پیشانی بشر خورده است و پیوسته نسبت دانسته‌هایش در مقایسه با نادانسته‌هایش نسبت متناهی بر نامتناهی است. هرچند فضل و رحمت خداوند بر بندگانش بی‌پایان است و امید است تلاش دانشمندان به ثمر بنشیند و شمار بیماران رو به کاستی گذارد. 🔹برخی به نام ایمان پیشگیری نمی‌کنند این در حالی است که عقل و وحی بر این نکته که انسان نباید با دست خود را به هلاکت بیفکند هم داستان هستند و به تعبیر قرآن کریم در آیه ۱۹۵ سوره «بقره»: «وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ» (خود را با دست ‏خود به هلاکت میفکنید). 🔹طب و طبیب و پیشگیری اسباب ظهور اسم شافی حق متعال است: «و أَبَی اللَّهُ أَنْ یُجْرِیَ الْأَشْیَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَابِها». 🔹برخی نیز هم چنان هراسناک شدند که اضطراب تمام وجودشان را پر کرده است؛ هم مضطرب‌اند، هم اضطراب را بر دل اطرافیان می‌افکنند. 🔹این در حالی است که اضطراب خود کشنده‌ترین ویروسی است که کارنامه کشتار آن از هر ویروسی پر بارتر است استرس از سرطان سکته و… بیشتر کشته گرفته و بلکه خود از اسباب آن است. برای فرار از کرونا نباید به دام بدتر از آن خود را گرفتار کنیم. 🔹انسان مؤمن به خوبی می‌داند خداوند جان آدمی را قبض و توفی می‌کند؛ چنانچه در آیه ۴۲ سوره «زمر» می‌فرماید: «خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامی باز می‌ستاند و [نیز] روحی را که در [موقع] خوابش نمرده است [قبض می‌کند] پس آن [نفسی] را که مرگ را بر او واجب کرده نگاه می‌دارد و آن دیگر [نفس‌ها] را تا هنگامی معین [به سوی زندگی دنیا] بازپس می‌فرستد، قطعاً در این [امر] برای مردمی که می‌اندیشند نشانه‌هایی [از قدرت خدا] ست». 📝 حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی کمال‌آبادی 🌐 vasael.ir/0004By 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه نظام سیاسی | شورای رهبری؛ آنتی‌تز رهبری(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004Bu 🔹فقه روابط اجتماعی | معانی نهی از سوء ظن(آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/0004Bf 🔹فقه بورس | دلیل مشروعیت قرارداد آتی به معنای معاهده(حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی) 🌐 vasael.ir/0004BW 🆔 @vasael_ir
🔸 | استخر سرمایه ایده شهید صدر است / تواضع کنید و پای میز مناظره بیایید پاسخ حجت الاسلام والمسلمین به اشکالات حجت الاسلام 🔻 🌐 vasael.ir/0004Bv 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #گفتگو| استخر سرمایه ایده شهید صدر است / تواضع کنید و پای میز مناظره بیایید پاسخ حجت الاسلام والم
🔸 | استخر سرمایه ایده شهید صدر است / تواضع کنید و پای میز مناظره بیایید حجت الاسلام والمسلمین در پاسخ به اشکالات حجت الاسلام : 🔹اولا که این طرح، پروژه تحقیقاتی بنده نیست که اگر چنین بود مایه مباهات این حقیر بود؛ بله در برخی موارد از رساله بنده هم استفاده شده است اما این مطلب دیگری است غیر آنچه ایشان ادعا کرده اند. 🔹ثانیا هر استخر مشاعی که شکل می گیرد به معنای صوری شدن معامله نیست. چون سپرده سرمایه گذاری عام به جهت به کارگیری سرمایه در پروژه های تولیدی است و به هیچ وجه معامله را صوری نمی کند. 🔹معامله صوری جایی است که در واقع معامله ای پشت کاغذ صورت نمی گیرد و شما صورت معامله به آن بدهید. 🔹اشتباه ایشان و جناب آقای دکتر صمصامی این است که فکر می کنند هر جا استخر سرمایه شکل گرفت معامله صوری می شود، در حالی که هیچ فقیهی چنین حرفی نزده است. 🔹مسئله استخر سرمایه را نخستین بار یک مرجع تقلید به نام شهید صدر(ره) پیشنهاد داده است. هیچ فقیهی به این موضوع اشکال شرعی نکرده است. 🔹این دوستان خیال می کنند، عدم تمرکز سرمایه در یک پروژه مشخص و توزیع سرمایه در پروژه های متعدد به معنی صوری شدن معامله است؛ این تفسیر خاص آقای دکتر صفا، صمصامی و معصومی نیا است و هیچ فقیهی ایراد شرعی به این مطلب نگرفته است. 🔹بنابراین اینکه بانک با سرمایه سپرده گذاران، به نفع سپرده گذار و یا به نفع خویش و یا نفع مصالح اقتصادی کشور کار کند، هیچ کدام به معنی صوری شدن فعالیت بانکی نیست. 🔹اما بانک ها یک اشکال دیگری دارند و آن این است که باید با این سرمایه ها به نفع اقتصاد ملی کار کنند و نه در جهت توسعه دارایی خودشان. 🔹بنده معتقدم که بانک های ما الان سه گروه اند: بعضی صد در صد در خدمت اقتصاد ملی اند، مثل بانک کشاورزی، صنعت و معدن، صادرات و مسکن که حتی یک درصد از منابع آنها به معاملات غیرواقعی و بنگاه داری اختصاص پیدا نمی کند. 🔹گروه دوم بانک هایی هستند نظیر بانک ملی، سپه، صادرات و ... که بخش عمده ای از فعالیت های آنها در خدمت تولید ملی است، منتهی انحراف هایی هم دارند. 🔹گروه سوم برخی بانک های خصوصی هستند که انحراف آنها بیش تر از خدمت به تولید و اقتصاد ملی است؛ این طرح برای جلوگیری از این انحرافات در اقتصاد کلان به وجود آمده است. 🌐 vasael.ir/0004Bv 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله |‌ مبانی نظریه اسلام سیاسی امام خمینی در مقایسه با نظریه‌های رقیب اسلام سلفی و سکولار 🌐 vasael.ir/0004C3 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_مقاله |‌ مبانی نظریه اسلام سیاسی امام خمینی در مقایسه با نظریه‌های رقیب اسلام سلفی و سکولار
🔸 |‌ مبانی نظریه اسلام سیاسی امام خمینی در مقایسه با نظریه‌های رقیب اسلام سلفی و سکولار 🔹اسلام سیاسی نتیجه تأملات علمی امام خمینی(ره) در ساحت های مختلف علوم اسلامی است. امام معتقد بود كه اسلام، نقشه راه در زندگی سیاسی اجتماعی است. 🔹از این رو وی چنین اظهار داشت كه اسلام صرفا برای عبادات و معنویات نیامده است؛ بلكه اسلام باب های دیگری چون حدود و جهاد نیز دارد، كه این باب ها همه در گرو اقامه حكومت اسلامی است. 🔹امام تصریح می كند: «والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرفی كردند، سیاست مدن از اسلام سرچشمه می گیرد.» 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اما این فرصت را پیدا می كند كه مدل اسلام سیاسی خود را در یك مرز جغرافیایی به نام ایران پیاده كند. 🔹اگرچه امام در ابتدای پیروزی انقلاب با احتیاط رفتار می كند، اما پس از گذشت زمانی محدود، ظرفیت و پذیرش ملت و مردم ایران را در اجرای مدل اسلام سیاسی مناسب می بیند. 🔹الگوهای اسلام تركی، مالزی، اسلام سعودی، اسلام مصر و اخیرا اسلام داعش همگی نمونه هایی از گفتمان های رقیب اسلام سیاسی امام (ره) می باشند و همگی بدنبال كاهش نفوذ و تأثیر اسلام سیاسی امام (ره) هستند. 🔹اصولا اسلام سیاسی به دنبال ارائه تصویری درست از اسلام است، اسلامی كه نه در ورطه افراط گرفتار شده كه در گرایشات سلفی، تكفیری مشاهده می شود و نه در دامن تفریط پرورش یافته آن چنان كه در اسلام سكولار و میانه رو مشاهده می گردد. 🔹نويسنده معتقد است مباني معرفتي، هستي شناسي و انسان شناسي ايدئولوگ انقلاب اسلامي ايران در تبيين نظريه اسلام سياسي توانسته است بيشترين ارتباط را با ملت هاي غرب آسيا برقرار نمايد. 🔹وسعت دامنه فكري اين مباني به همراه بوم محوري، دين باوري و استفاده از مدل هاي تجربي بشري، زمينه گفتمان مقاومت كنوني در غرب آسيا قابل مشاهده است. از سويي ديگر نظريه اسلام سلفي و سكولار نيز در وضعيت بحراني قرار گرفته و دچار شكست گرديده اند. 🌐 vasael.ir/0004C3 🆔 @vasael_ir