eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
1.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 #معرفی_مقاله |‌ مبانی نظریه اسلام سیاسی امام خمینی در مقایسه با نظریه‌های رقیب اسلام سلفی و سکولار 🌐 vasael.ir/0004C3 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_مقاله |‌ مبانی نظریه اسلام سیاسی امام خمینی در مقایسه با نظریه‌های رقیب اسلام سلفی و سکولار
🔸 |‌ مبانی نظریه اسلام سیاسی امام خمینی در مقایسه با نظریه‌های رقیب اسلام سلفی و سکولار 🔹اسلام سیاسی نتیجه تأملات علمی امام خمینی(ره) در ساحت های مختلف علوم اسلامی است. امام معتقد بود كه اسلام، نقشه راه در زندگی سیاسی اجتماعی است. 🔹از این رو وی چنین اظهار داشت كه اسلام صرفا برای عبادات و معنویات نیامده است؛ بلكه اسلام باب های دیگری چون حدود و جهاد نیز دارد، كه این باب ها همه در گرو اقامه حكومت اسلامی است. 🔹امام تصریح می كند: «والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرفی كردند، سیاست مدن از اسلام سرچشمه می گیرد.» 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اما این فرصت را پیدا می كند كه مدل اسلام سیاسی خود را در یك مرز جغرافیایی به نام ایران پیاده كند. 🔹اگرچه امام در ابتدای پیروزی انقلاب با احتیاط رفتار می كند، اما پس از گذشت زمانی محدود، ظرفیت و پذیرش ملت و مردم ایران را در اجرای مدل اسلام سیاسی مناسب می بیند. 🔹الگوهای اسلام تركی، مالزی، اسلام سعودی، اسلام مصر و اخیرا اسلام داعش همگی نمونه هایی از گفتمان های رقیب اسلام سیاسی امام (ره) می باشند و همگی بدنبال كاهش نفوذ و تأثیر اسلام سیاسی امام (ره) هستند. 🔹اصولا اسلام سیاسی به دنبال ارائه تصویری درست از اسلام است، اسلامی كه نه در ورطه افراط گرفتار شده كه در گرایشات سلفی، تكفیری مشاهده می شود و نه در دامن تفریط پرورش یافته آن چنان كه در اسلام سكولار و میانه رو مشاهده می گردد. 🔹نويسنده معتقد است مباني معرفتي، هستي شناسي و انسان شناسي ايدئولوگ انقلاب اسلامي ايران در تبيين نظريه اسلام سياسي توانسته است بيشترين ارتباط را با ملت هاي غرب آسيا برقرار نمايد. 🔹وسعت دامنه فكري اين مباني به همراه بوم محوري، دين باوري و استفاده از مدل هاي تجربي بشري، زمينه گفتمان مقاومت كنوني در غرب آسيا قابل مشاهده است. از سويي ديگر نظريه اسلام سلفي و سكولار نيز در وضعيت بحراني قرار گرفته و دچار شكست گرديده اند. 🌐 vasael.ir/0004C3 🆔 @vasael_ir
🔸منت گذاری / تنافس در خیر رسانی سلوک با همسر / ۱🔻 🌐 vasael.ir/0004C7 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸منت گذاری / تنافس در خیر رسانی سلوک با همسر / ۱🔻 🌐 vasael.ir/0004C7 🆔 @vasael_ir
🔸منت گذاری / تنافس در خیر رسانی سلوک با همسر / ۱🔻 🔹در معاشرت با همسر باید از منت گذاری و به رخ کشیدن احسان و نیکی و خدمت در حق او به شدت پرهیز نمایی، چراکه خدمت رسانی و نیکی و خدمت و خیرخواهی تو نسبت به همسرت به هر اندازه و مرتبه‌ای که باشد، اگر آفت منت گذاری و به رخ کشیدن را به همراه داشته باشد، نه تنها از آثار معنوی آن کاسته می‌گردد، بلکه این عمل عبادی‌ات را از اثر و نورانیت انداخته و از سیر الی الله بازت می‌دارد. 🔹از این رو است که حضرت جانان فرمود: «ای اهل ایمان، صدقات خود را به سبب منّت و آزار تباه نسازید مانند آن که مال خود را از روی ریا (برای جلب توجه دیگران) انفاق کند و ایمان به خدا و روز قیامت ندارد. 🔹مثل این ریاکاران بدان ماند که دانه را (به جای آنکه در زمین قابلی افشانند) بر روی سنگ صاف غبار گرفته‌ای ریزند و تند بارانی غبار آن بشوید و آن سنگ را همان طور صاف و بی‌گیاه به جای گذارد، که نتوانند هیچ حاصلی از آن به دست آورند. و خداوند گروه کافران را راه (سعادت) ننماید.» « سوره بقره، آیه 264» 🔹اگر پیکره عملت زیبا و از حسن فعلی برخوردار؛ و نیت و انگیزه‌ات خالص و به حسن فاعلی آراسته بود، باید در تمام عمر مراقب باشی که خدماتت، به صاعقه منت گذاری و به رخ کشیدن نسوزد و حبط نگردد و بی بهره از ثمرات آن نشوی. 🔹رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کسی که به برادر دینی خود خدمتی نماید و سپس بر وی منت گذارد، خداوند عمل او را محو و نابود ساخته و وزر منت نهادن را بر او نوشته و خدمت و سعی اش را مشکور و منظور ندارد. 🔹«مَنِ اصْطَنَعَ إِلَى أَخِيهِ مَعْرُوفاً فَامْتَنَّ بِهِ أَحْبَطَ اللَّهُ عَمَلَهُ وَ ثَبَّتَ وِزْرَهُ وَ لَمْ يَشْكُرْ لَهُ سَعْيَهُ.» «کسی که کار نیکی در حق برادرش انجام دهد و بر او منت بگذارد، خداوند عملش را حبط می‌کند و گناهش را برایش می‌نویسد و پاداشی به او برای این کارش داده نمی‌شود.» من لایحضرالفقیه؛ ج4، ص 17». 🌐 vasael.ir/0004C7 🆔 @vasael_ir
🔸واکاوی حقوقی احتکار و تطبیق آن با قاعده فقهی تسلیط 🌐 vasael.ir/0004C0 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸واکاوی حقوقی احتکار و تطبیق آن با قاعده فقهی تسلیط 🌐 vasael.ir/0004C0 🆔 @vasael_ir
🔸واکاوی حقوقی احتکار و تطبیق آن با قاعده فقهی تسلیط 🔹یکی از موارد تجاوز به حقوق اجتماعی تسلط اعمال مالکیت فرد احتکار کالا‌های مورد نیاز عموم مردم است، زیرا بدیهی است شخص محتکر با خرید و انبار کردن مایحتاج عمومی مردم را در فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی قرار می‌دهد. 🔹از آنجا که احتکار به منظور بالا رفتن نرخ کالا و فروش آن با قیمت‌های گران است، موجب زیان رساندن به اقتصاد خانواده و در نهایت وارد کردن ستم و اجحاف به شهروندان شده و از این رهگذر زیان‌های مرگبار و جبران ناپذیر به جامعه وارد می‌کند لهذا جلوگیری از آن به حکم عقل و شرع لازم است. 🔹در چنین مواردی است که حق فرد و سلطه مالکانه او با حقوق جامعه که در شرایط خاص به کالای مورد نظر نیاز دارند تعارض پیدا می‌کند. 🔹هرگز پوشیده نیست که در چنین مواردی که حق تصرف و اعمال سلطه فرد موجب ضرر و زیان جامعه می‌شود حقوق اجتماعی مقدم است و حق تصرف و اعمال سلطه مالک باید محدود گردد. 🔹به اصطلاح فقها، این گونه موارد از مصادیق تعارض قاعده تسلط با قاعده لاضرر است که در نهایت قاعده لاضرر ترجیح و حاکمیت بر قاعده تسلط مالک دارد چراکه فلسفه قاعده لاضرر محدود کردن سلطه مالک در مواردی است که اعمال سلطه، مستلزم زیان رساندن بر دیگران باشد. 🔹بنابراین اگر شخصی فرضا مواد خوراکی اصلی مانند گندم و امثال آن را در حجم وسیعی خرید و انبار نمود و مردم در تنگنای کمبود مواد غذایی قرار گرفتند آنگا‌ه محتکر کالا را با نرخی گران و مضاعف در معرض فروش قرار داد، بی‌ترید مردم در چنین شرایط در فشار اقتصادی قرار خواهند گرفت. 🔹و هر گاه عرضه کننده دیگری وجود نداشته باشد شهروندان چاره‌ای جز خریداری کالا با نرخ گران نخواهند داشت و در نتیجه حقوق مردم تضییع شده و مورد ستم و زیان قرار خواهند گرفت. 🌐 vasael.ir/0004C0 🆔 @vasael_ir
🔸امنیت انسانی در فقه امامیه و نظام بین‌المللی حقوق بشر 🌐 vasael.ir/0004CE 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸امنیت انسانی در فقه امامیه و نظام بین‌المللی حقوق بشر 🌐 vasael.ir/0004CE 🆔 @vasael_ir
🔸امنیت انسانی در فقه امامیه و نظام بین‌المللی حقوق بشر 🔹نوشتار حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال که «امنیت انسانی از دیدگاه فقه امامیه و نظام بین‌المللی حقوق بشر چیست و وجوه اشتراک و افتراق آن‌ها کدام است؟» با روش مقایسه‌ای و تحقیق استنباطی ـ استنتاجی، به استخراج و استنتاج گزاره‌های فقهی و مقایسه آن‌ها با نظام بین‌المللی حقوق بشر بشر در ابعاد هفت‌گانه امنیت انسانی پرداخته است. 🔹در رویکرد جدید به مسأله توسعه جوامع بشری، با قرار گرفتن فرد انسانی در مرکز دغدغه‌های امنیتی، مرجع امنیت به جای دولت‌ها، فرد انسانی است و مقوله‌ای با عنوان «امنیت انسانی» مطرح می‌شود که بر طبق گزارش توسعه انسانی و برنامه عمران ملل متحد، امنیت افراد بایستی در هفت حوزه فردی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، غذایی، زیست‌محیطی و بهداشتی تأمین شود. 🔹نظام بین‌المللی حقوق بشر بشر با بسط و توسعه مفهوم امنیت و توجه زیاد به امنیت انسانی، ضمن قرار دادن امنیت به عنوان مبنای دیگر حقوق و آزادی‌های مصرّح در اسناد بین‌المللی و منطقه‌ای حقوق بشری، «حق امنیت» را از حقوق بنیادین بشری دانسته که برای افراد و دولت‌ها ایجاد تکلیف می‌کند. 🔹از دیگر سو، فقه شیعه که از کتاب و سنت ریشه گرفته و رویکردی دنیا ـ آخرت‌گرا دارد، با دارا بودن ویژگی‌هایی چون تبیین ملاک‌های استحقاق ثواب و عقاب برای افعال مکلّفین از این قابلیت برخوردار است که زمینه تکوین احکامی با محوریت امنیت ـ «فقه الأمن» ـ را فراهم آورد. 🔹بر این اساس، ثمره و برآیند این فرآیند و سیر پژوهشی، ارائه نقاط اشتراک این دو نظام حقوقی در سطح ابعاد هفت‌گانه امنیت انسانی، نظیر: حرمت نفس و حق حیات (امنیت فردی)، مشارکت سیاسی (امنیت سیاسی)، عدالت اجتماعی و وجوب تعلیم و تربیت (امنیت اجتماعی)، حق بر کار و رفاه و سطح زندگی مناسب (امنیت اقتصادی)، حق دسترسی به غذای سالم و مفید (امنیت غذایی)، حق برخورداری از محیط زیست سالم (امنیت زیست‌محیطی) و حق بر دسترسی به بهداشت و مراکز درمانی (امنیت بهداشتی) است. 🔹همچنین بیان تفاوت اصلی دو دیدگاه است که نظام بین‌المللی حقوق بشر بشر مادّی‌گرا بوده و نگاه صِرف به دنیای افراد دارد، در حالی که فقه شیعه، در عین مراقب از امنیت دنیوی انسان‌ها، امنیت اُخروی آنان را نیز تأمین می‌کند. 🔹از این رو، در برخی امور نظیر: آزادی جنسی (امنیت فردی)، آزادی تغییر دین (امنیت سیاسی)، آزادی انتخاب همسر و عدم الزامی بودن حجاب (امنیت اجتماعی)، تجویز ربا و مالکیت خصوصی مطلق (امنیت اقتصادی)، عدم توجه به رزق و روزی حلال (امنیت غذایی) و عدم پرهیز از نجاسات (امنیت بهداشتی) با نظام حقوق بشر مغایرت دارد. 🌐 vasael.ir/0004CE 🆔 @vasael_ir
🔸کاربرد و تفاوت فقه حکومتی و فقه تمدنی آیت الله : 🔹بیانیه گام دوم یک منشور تمدنی است. توجه داشته باشید که رهبر عزیز و فرزانه انقلاب، چه قبل از انقلاب، چه در دوران ریاست جمهوری و چه دوران رهبری تا آنجایی که بنده پیگیری کردم، سخنان و بیانات و تفاسیر و جلسات درسی خودشان، نگاه تمدنی داشته و دارند که این نکته‌ی بسیار مهمی است. 🔹عالمان و بزرگان ما گاهی در فقه نگاه اجتماعی و حکومتی داشتند. مثلاً ملا احمد نراقی یا بزرگان دیگری که ما در طول تاریخ داشتیم مثل محقق کرکی و ... نگاه حکومتی و اجتماعی به فقه داشتند که در جای خود ارزشمند است؛ اما نگاه اجتماعی و حکومتی، مقوله‌ای است و نگاه تمدنی مقوله‌ای دیگر. 🔹شاید نگاه اجتماعی و نگاه حکومتی به فقه برای حل مسائل امروز کشور مناسب و کافی باشد اما مسائل بین‌المللی و جهانی نیاز به نگاه تمدنی دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم که اساتید و مدرسان عالی‌مقام ما از این منظر به فقه نگاه کنند. 🔹کسی تصور نکند که فکر تمدنی، شیوه استنباطش هم با گذشته فرق دارد. نه خیر روش استنباط فرق نمی‌کند روش استنباط را باید از سلف صالح بگیریم اما این هنرمندی را باید داشته باشیم که نگاه جامع و آینده‌نگر داشته باشیم. 🔹مثل زمانی که بحث فقه پویا و فقه سنتی مطرح بود که اگر بخواهیم به مسائل مستحدثه برسیم معنایش این نیست که به سازوکار استنباطی دیگری نیاز باشد. 🌐 vasael.ir/0004CB 🆔 @vasael_ir
🔸رابطه قاعده فقهی «حفظ النفس» با ویروس کرونا حجت الاسلام والمسلمین #رحمانی_سبزواری: 🔹روش‌های احتیاطی در ابواب فقه گاه بصورت قاعده و گاه بصورت احکام مورد توجه فقها بوده است. 🔹عناوینی مانند قاعده «حفظ السلامه» احتیاط را واجب می‌کند و کسی در مسأله حفظ سلامت در مواقع خطر و ضرر چه جانی باشد، چه مالی و چه عِرض باشد، قائل به استحباب احتیاط نمی‌باشد، لذا اسلام در احکام شرعی توجه ویژه و تأکید فراوانی در این امور دارد. 🔹مسأله لزوم «حفظ‌النفس» که از ضروریات شریعت است؛ این عناوین بُعد دینی دارد، یعنی دارای حکم شرعی هستند، حتی گاهی مقدمات حفظ‌النفس را لازم می‌داند. مثلا تأکید دارد که در امر حفظ سلامت سه چیز را بصورت مشترک استفاده نکنید؛ شانه، حوله و مسواک. 🔹این‌ گونه فرامین همان توجه اسلام به لزوم پیشگیری از خطرات احتمالی است که بصورت میکروب یا ویروس، احتمال سرایت یا انتقال آن‌ها داده می‌شوند و موجب ضرر و خطر می‌شوند. 🔹مهم‌ترین سیستم دفاعی در برابر بیماری‌هایی که شیوع گسترده دارند، احساس وظیفه شرعی و عقلی در برابر خطرات فراگیر شدن آن‌ است تا بتوان به کمک خداوند و همت مسئولین و مردم ان شاءالله بر این مسائل، پیروز شویم. 🌐 vasael.ir/0004CH 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه نظام سیاسی | عدم تعدد حاكم در نظام سیاسی اسلام(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/0004CF 🔹فقه روابط اجتماعی | معنای نگرش درونی در سوءظن(آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/0004Bh 🔹فقه سیاسی | مردم در عمل به احکام فرعی مختار نیستند(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0004C9 🆔 @vasael_ir
🔸بی‌توجهی به بیانیه گام دوم کشور را گرفتار ارتجاع می‎‌کند آیت الله #علیدوست: 🔹یکی از مخاطبان اصلی محورهای بیانیه گام دوم انقلاب، حوزه های علمیه هستند که می توانند با حوصله، تأمل و برنامه ریزی نقش مهمی را داشته باشند، همانطور که دیگر نهادها نیز باید نقش خود را ایفا کنند و ما راهی غیر از این نداریم. 🔹اگر به مصالح کشور، نظام، مردم و مکتب معتقد هستیم، باید خارج از سر و صدا و همایش و امثال ذلک، آن مفادها را عملی کنیم. 🔹اگر به بیانیه گام دوم انقلاب مثل سایر ضرورت ها و مصالح توجه نکنیم، آسیب هایی متوجه کشور خواهد شد؛ در یک نظام نباید گسل سیاسی باشد و اگر هر فرد و نیرویی راه خود را برودو گسل ایجاد شد، آسیب متوجه کشور می شود. 🔹در کشور نباید اولویت ها جا به جا شود و فرع و اصل جای هم را بگیرند اما اگر این اتفاق نیفتاد، چه آسیب هایی متوجه کشور می شود؟ 🔹در چنین شرایطی، نه تنها کارها پیش نمی رود، بلکه نمی توانیم مدلی برای مردم و دنیا ارائه دهیم و دچار حرکت ارتجاعی خواهیم شد. 🔹اگر در مسائل کشور دچار حرکت ارتجاعی شدیم، معلوم نیست این حرکت چه زمانی متوقف شود و همین‌طور، اگر اخلاق که ضرورتی برای کشور است، در جامعه رعایت نشود و هر کسی خود را مجاز بداند که به هر نحوی به دیگران تعرض بیندازد و یا اگر اعتماد مردم سلب شود، مشکلاتی در پی خواهد داشت. 🔹اگر به بیانیه گام دوم انقلاب بی توجهی شود، نه تنها کشور از حرکت باز می ماند، بلکه به ارتجاع مبتلا می شود. 🌐 vasael.ir/0004CJ 🆔 @vasael_ir