🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹مَن أحزَنَ مُؤمِنا ثُمَّ أعطاهُ الدُّنيا لَم يَكُن ذلِكَ كَفّارَتَهُ ، ولَم يُؤجَر عَلَيهِ .
🔹هر كس مؤمنى را اندوهگين سازد و سپس همه دنيا را به او بدهد ، اين كار ، كفّاره (جبران كننده) گناه او نخواهد بود و براى آن ، اجرى به او داده نمى شود .
📚 جامع الأخبار : ص ۴۱۶ ح ۱۱۵۴
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | بررسی فقهی حقوقی حکم حکومتی
🔹هرچند در معضلات نظام، رهبری تصمیم نهایی را میگیرد و بالطبع میتواند در این جهت دست به صدور احکام حکومتی بزند، اما از دیدگاه حقوقی، رهبری تنها پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام میتواند نسبت به حل معضلات نظام اقدام نماید.
🔹به عبارت دیگر رهبری نمیتواند رأسا و بدون مشورت با مجمع، به حل معضلات نظام از راههای گوناگون، از جمله صدور احکام حکومتی اقدام کند.
🔹ولایت فقیه، تجلی اراده ملت برای رهبری جامعه است و تجربه تاریخی نیز نشان داده است که ما باید دارای فردی باشیم که در سیستم حکومتی حرف آخر را بزند؛ امری که بر خلاف صورت سازیهای ظاهری، در جوامع به اصطلاح دموکراسی نیز دیده میشود.
🔹در آمریکا رئیس جمهوری میتواند تحت شرایطی از حق «وتو» در مقابل مصوبات پارلمان استفاده کند؛ مثلاً با ارسال پیام سالیانه به کنگره، ضمن اثرگذاری بر تصویب قوانین، میتواند از کنگره بخواهد تا استراتژی ویژهای را در تصمیمهای تقنینی اتخاذ نماید.
🔹بر اساس بند سوم از اصل یکم قانون اساسی آمریکا، معاون رئیس جمهور، ریاست مجلس سنا را بر عهده دارد. مطابق بند دوم از اصل دوم قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور، فرمانده کل قواست. همچنین مسؤول و طراح سیاست خارجی، رئیس سازمان اداری کشور و صاحب حق عفو و بخشودگی است.
🌐 vasael.ir/0003o3
🆔 @vasael_ir
🔸دو فصلنامه «مطالعات اسلام و روانشناسی» پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
معرفی نشریات تخصصی حوزه🔻
🔹دو فصلنامه مطالعات اسلام دو فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهو روانشناسی، عنوان نشریهای در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که از سال 1386 تا به امروز در قالب 12 دوره و 23 شماره به تعداد 161 مقاله در شهر قم به زبان فارسی چاپ می شود.
🔹بر اساس مصوبه شورای اعطای مجوزها و امتیازدهی علمی شورای عالی حوزههای علمیه در مورخ 21/3/1387 رتبه علمی ـ پژوهشی به این دو فصلنامه اعطا شده است.
🔹پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان صاحب امتیاز این نشریه؛ سید محمد غروی راد مدیر مسئول؛ محمد کاویانی سردبیر و مسعود آذربایجانی، محمد رضا احمدی، علیرضا اعرافی، محمد کریم خداپناهی، محمد رضا سالاری فر، محمد حسین شریفی نیا، سید محمد غروی راد، محمد کاویانی، علی فتحی آشتیانی و مهرداد کلانتری از اعضای هیئت تحریریه این نشریه هستند.
🔹اهدافی که این نشریه دنبال می کند بدین شرح است: انتشار تحقیقات انجامشده در زمینۀ مطالعات اسلام و روانشناسی، اطلاعرسانی علمی، فراهم آوردن زمینه برای تبادل نظر و تضارب آرای متفکران و محققان این رشته، فراهم آوردن زمینه برای تولید، علم و اندیشه و نظریهپردازی در این زمینه، آماده کردن زمینۀ مناسب برای رشد و ارتقای هر چه بیشتر دانش روانشناسی اسلامی است.
🌐 vasael.ir/0003ob
🆔 @vasael_ir
🔸شب زیستی، نیاز جامعه اسلامی یا حرکت برمدار سبک زندگی غربی
حجت الاسلام #یوسف_آخوندی کارشناس مشاوره اسلامی در گفتوگو با #وسائل:
🔹انسان با خوابیدن به نوعی آرامش میرسد که از راههای دیگر به دست نمیآید. امنیت همانطوری که از طریق قوه دافعه در برابر تهدیدهای بیرونی تامین میشود، از طریق خواب در برابر تهدیدهای بدنی نیز تامین میشود.
🔹خداوند با اشاره به آرامش روحی مجاهدان در جنگ بدر با خوابی سبک، به این حقیقت اشاره کرده و فرموده است «اذ یغشیکم النعاس امنه منه؛ هنگامی که چرت و خوابی سبک، شما را دربر گرفت تا از آن خواب به آرامش و امنیت برسید». (انفال/ 11)
🔹از دیگر آثاری که در قرآن به آن اشاره شده، درمان غم و فشار روانی است. خداوند در قرآن بیان میکند با عارض شدن خوابی سبک بر گروهی از مجاهدان در جنگ احد، پس از عارض شدن غم بر آنان، این حالت از آنان برطرف شد و آنان به آرامش روانی و امنیت روحی رسیدند.
🔹خداوند میفرماید «ثم انزل علیکم من بعد الغم امنه نعاسا یغشی طائفه منکم؛ سپس خداوند به دنبال عارضه غم بر شما، امنیت و آرامش را با خوابی سبک که بخشی از شما را دربر گرفت، فرو فرستاد». (آل عمران/ 154؛ نگاه کنید: المیزان، ج4، ص 42)
🔹خواب، از عوامل تعطیلی فعالیتهای بدن است. در این حالت، بدن میتواند به بازسازی توانایی خود بپردازد و زمینه را برای فعالیتهای پس از خواب فراهم آورد. خداوند میفرماید: والنوم سباتا؛ خوابیدن را مایه تعطیلی بدن و فعالیتهای آن قرار داد. (فرقان/47 و نبا/ 9) باید توجه داشت که سبت به معنای تعطیلی است.
🌐 vasael.ir/0003oR
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸چگونه میتوان تهدیدهای بینالمللی را به فرصت تبدیل کرد؟ 🌐 yon.ir/Kgb4q 🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست«ظرفیت قواعد فقه در روابط بینالملل بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت در راستای تحقق بیانیه گام دوم»🔻
حجت الاسلام دکتر #محسن_قدیر:
🔹در سیاست خارجی، سیاستگذار صرفا دولت است. سیاست بینالملل سیاستی است که صرفا توسط بازیگران دولتی اتخاذ نمیشود مثل سازمانهای منطقهای از قبیل اکو و غیره.
🔹در روابط بینالملل بازیگران هم دولت ها هستند و سازمان های غیر دولتی و هم بعد سیاسی دارد و هم بعد غیر سیاسی دارد. حقوق بین الملل زاییده روابط بینالملل و سیاست بینالملل است و نقش تحدید کننده دارد.
حجت الاسلام والمسلمین #رضا_اسلامی:
🔹در بحث روابط بینالملل اگر توانستیم قواعد جدیدی تاسیس کنیم که خوب است و الا در حد احکام کلی باید اصولی را تاسیس کنیم که از قاعده کمتر است ولی حکم شرعی کلی است به همین خاطر در روابط بینالملل گاهی مواقع به عنوان قاعده و گاهی مواقع به عنوان اصل از آن یاد میشود. اصول بنیان شرعی دارد ولی توجیهات کافی برای قاعده شدن را ندارد.
🔹به طور کلی میتوان گفت ما نیاز به قاعدهسازی داریم. قواعد شناخته شده نیازی به جزئی سازی ندارد بلکه باید در روابط بینالملل مسائل آن را شناسایی کنیم یعنی ببینیم کدام مساله با کدام قاعده تطبیق میکند که البته همین تطبیق هم کار پیچیدهای است. یک بخش هم چیزهایی است که در معرض قاعده شدن هستند و باید از آنها بحث شود.
🔹باید بین سیاست بینالملل و روابط بینالملل تفاوت قائل باشیم. باید تاثیر سیاست بر تجارت و تجارت بر سیاست مشخص شود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر #نجف_لک_زایی:
🔹امروزه بازیگری در عرصه بینالملل منحصر به دولتها نیست بلکه افراد و نهادهای فروملی و نیز فراملی به عنوان بازیگر ایفای نقش میکنند. نقطه مرکزی با دو مفهوم مشخص میشود تعارض و توافق، تعارض از واگرایی خفیف تا شدید را شامل میشود و توافق هم از خفیف تا شدید را شامل میشود.
🔹تعارض و توافق حول منافع و اهداف شکل میگیرد یک بازیگر به دنبال تحقق اهداف و منافع خود است و تحقق اهداف در راستای تامین منافع است. نقطه شروع نیاز است اگر نیاز نباشد به دنبال ارتباط با دیگران نمی رویم.
🔹از نیاز ضعف متولد میشود و از ضعف آسیب تولید میشود و آسیب توان تبدیل شدن به تهدید را دارد وقتی دیگری با شما همافق و همهدف نیست میخواهد با شما مقابله کند و نگاه میکند ببیند نیاز شما چیست.
🔹اینکه گفته میشود باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم یعنی اینکه باید از حالت ضعف خارج شویم و یا نیازمان را کاهش بدهیم.
🌐 yon.ir/Kgb4q
🆔 @vasael_ir
🔸زبان گنگ عرفانی دلیل عدم آشنایی جوانان با معنویت است
حجت الاسلام #باقر_طالبی_دارابی:
🔹معنویت پژوهی به معنای معنویتهای دوران مدرن با معنویت در درون اسلام تفاوت دارد. به رغم اشتراکهای این دو، اختلافهای بسیار و برجسته آنها باعث شده که ما معنویت مدرن را غیر دینی و انحرافی تلقی کنیم و پیام این نوع از معنویت را برای مخاطبین مناسب ندانیم.
🔹ما در ایران گفتمان معنویت گرایی را در کنار دو گفتمان سکولار (یا علمی) و گفتمان دینی تجربه میکنیم، گرچه گفتمان معنویت گرا، با وجود شاخصههای زبانی، به خاطر شرایط سیاسی اجتماعی به مرحله بروز و ظهور نرسیده است.
🔹برای اینکه این گفتمان تقویت شود و از طرف دیگر، معنویت بومی اسلامی رشد پیدا کند باید معنویت در سطح گفتمان و با شاخصههای زبانی «خاص خود» در جامعه مطرح شود.
🔹اینکه امروزه جوانها با زبان معنویت آشنا نیستند و اینکه پیرامون معنویت گرایی اسلامی گروهی شکل نمیگیرد بدین خاطر است که زبانی که در معنویت به کار میرود زبان گنگ عرفانی است.
🔹زبان معنویت امروزه گنگ و مبهم که یا برگرفته از زبان تصوف و یا برگرفته از زبان دینی سنتی است و این امر گاهی اوقات در قالب ایدئولوژی و گاهی اوقات در قالب آموزههای سنتی بیان میشود. در هر صورت، این گفتمان از حالت متعادلی که بتواند هویت سازی کند خارج شده است.
🌐 vasael.ir/0003or
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹لا يُبغِضُنا إلّا مَن خَبُثَت وِلادَتُهُ ، أو حَمَلَت بِهِ اُمُّهُ في حَيضِها .
🔹ما را دشمن نمى دارد ، مگر كسى كه ناپاك ، زاده شده باشد ، يا مادرش در زمان قاعدگى اش ، او را حامله شده باشد .
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۹۶ ح ۲۰۳
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸از سیر تکوین رشته مطالعات زنان در دانشگاههای آمریکا تا تصویب آن در وزارت علوم 🌐 yon.ir/eKmKK 🆔 @v
گزارش #وسائل از کرسی علمی«فرایند پژوهی تکوین رشته مطالعات زنان (مطالعه موردی دانشگاههای آمریکا)»🔻
دکتر #قاسم_پور:
🔹بسياری از تاريخ نگاران اولين بارقه های ورود دانشگاهيان به عرصه مطالعات زنان را در فعاليت فمینيست استراليايی مگ داوسون جست وجو می كنند كه در سال 1956 با ارائه واحد درسی «زنان در دنيای در حال تغيير» در دانشگاه سيدنی به صورت بسيار محدود در باب وضعيت اقتصادی و مشاركت سياسی زنان اروپای غربی به ارائه درس پرداخت.
🔹تأسيس رشته مطالعات زنان در غرب عمدتاً به پيوند دانشگاهيان با جنبش های مدنی پس از جنگ جهانی دوم در دهه 1960 بازمی گردد. آليس گينزبرگ، وقايع نگار مطالعات زنان و ويراستار كتاب تكامل مطالعات زنان در امريكا، بازخورد پيروزیها، مجادلات و تغييرات، معتقد است تأسيس مطالعات زنان طبيعتاً از سياست زمان خود بيرون آمده است.
🔹نخستين واحدهای درسی مطالعات زنان در دانشگاه كورنل در سال 1969 ارائه شد؛ هرچند اولين گروه رسمی با اين نام در دانشگاه ايالتی سنديگو در سال 1970 تأسيس شد، دانشگاه كورنل سپس توانست مؤسس دومين گروه رسمی مطالعات زنان نيز باشد و اين آغاز رشد سريع گروه های مشابه در كالج های هنری ليبرال و انواع مؤسسات آموزشی خصوصی و فدرال در آمريكا بود كه حتی كالج های وابسته به كليسا را نيز دربر می گرفت.
🔹رشد سريع مطالعات زنان در آمريكا به گونه ای بود كه از تعداد 150برنامه آموزشی در، 1975 به سه برابر، يعنی 450 برنامه، تا نيمه دهه 1980 و بيش از 600 برنامه آموزشی در دهه 1990 رسيد.
دکتر #باقری_میاب:
🔹به عقیده من دکتر قاسم پور موضوع خوبی پرداختند چراکه هم به لحاظ نیازهای اجتماعی لازم است رشته مطالعات زنان در ایران مورد توجه قرار بگیرد، هرچند خاستگاه این رشته در ایران و سایر کشورها با هم متفاوت است ولی از این جهت که بخواهد این تفاوت ها را نشان بدهد که وضعیت خودمان را بازیابی کنیم و این که اگر بخواهیم پویایی علمی به این رشته و گرایش های مختلف آن بدهیم باید به این گونه رشته ها بپردازیم.
🔹رشته های تخصصی جدیدی مصوب شده است به عنوان مثال تصویب رشته دکتری جنسیت در دانشگاه شهید بهشتی در حوزه سیاست گذاری فرهنگی حوزه زنان و خانواده و حقوق خانواده این عزم را نشان می دهد که این پویایی علمی در ایران حفظ شده است.
🔹این نشست نیز به تقویت همین جایگاه کمک میکند و اینکه بدانیم برای علمی بودن این رشته چه کاری باید بکنیم، البته رابطه کنش و دانش نیز عنصر مهمی است که پرده برداری میکند از این که نیازهای اجتماعی ما میتواند ایجاد کننده و توسعه دهنده رشته های علمی باشد.
🌐 yon.ir/eKmKK
🆔 @vasael_ir