eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸سلسله نشست‌های تخصصی بررسی و ارزیابی طرح جدید بانکداری در مجلس شورای اسلامی 🔹اساتید نشست اول: حجج اسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم و سیدعباس موسویان 🔹زمان: پنج شنبه(۲۳ آبان ۹۸)، ساعت ۱۵ 🔹اساتید نشست دوم: حجج اسلام احمدعلی یوسفی، غلامعلی معصومی نیا، جواد عبادی 🔹زمان: پنج شنبه(۳۰ آبان ۹۸)، ساعت ۱۴ 🔹مکان: قم، صفائیه، کوچه ۱۹، انتهای کوچه، سمت چپ، بعد از دفتر آقای گرامی، پلاک ۸۲، ساختمان مفتاح 🆔 @vasael_ir
🔸جلسه ششم از سلسله جلسات مباحثه هم اندیشی فقه حکومتی 🔹با موضوع: فقه نظامات اسلامی برگرفته از نظریه "اندیشه مدون اسلامی" (ایده فقه حکومتی حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی) 🔹ارائه دهنده: حجت الاسلام حسن عابدی 🔹پنجشنبه ۲۳ آبان ماه ساعت ۱۲:۳۰ 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸جلسه ششم از سلسله جلسات مباحثه هم اندیشی فقه حکومتی 🔹با موضوع: فقه نظامات اسلامی برگرفته از نظریه
نظریه اندیشه مدون ـ مختصر.pdf
509.7K
🔹این فایل حاوی مطالب مختصری از دیدگاه حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی است که در نشست فوق پیرامون آن مباحثی ارائه خواهد شد. 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸جلسه ششم از سلسله جلسات مباحثه هم اندیشی فقه حکومتی 🔹با موضوع: فقه نظامات اسلامی برگرفته از نظریه
نظریه اندیشه مدون در اسلام - متن مفصل.pdf
826.4K
🔹در این فایل به صورت مفصل تر به دیدگاه حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی پیرامون موضوع«اندیشه مدون اسلام» پرداخته شده است که در نشست فوق پیرامون آن مباحثی ارائه خواهد شد. 🆔 @vasael_ir
🔸ارزیابی مدل‌های ارائه شده در بانکداری اسلامی / ناکارآمدی روش مغایرت با شرع 🌐 vasael.ir/0003yD 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ارزیابی مدل‌های ارائه شده در بانکداری اسلامی / ناکارآمدی روش مغایرت با شرع 🌐
گزارشی از نشست تخصصی طراحی مدل مطلوب نمونه بانک اسلامی🔻 حجت‌الاسلام‌ : 🔹رویکرد جدیدی که در پژوهشگاه فقه نظام دنبال می شود این است که از اساس و بنیان طراحی مدل اسلامی باشد به گونه ای که مقاصد شریعت و اغراض شریعت در حوزه اقتصاد تامین شود. حجت‌الاسلام : 🔹شیوه بحث ما در این مقاله اینگونه بود که سعی کردیم دفاع حداکثری از این روش داشته باشیم و ادله مختلفی را ذکر کردیم و بعضی از این ادله ها هم که در آثار محققین وجود نداشت ما این روش ها را برایشان بازگو کردیم. 🔹در نهایت به این نتیجه رسیدیم که روش عدم مغایرت در طراحی نظام های اجتماعی و من جمله نظام بانکی به هیچ عنوان مشروعیت و کارآمدی ندارد زیرا نمی توان مشکلات را با آن حل کرد بنابراین این شیوه بانکداری را نمی توان اسلامی نامید. آیت الله : 🔹مقوله بانک، مقوله رفتار اجتماعی است؛ اگر جامعه ای وجود داشته باشد و این جامعه نظامی داشته باشد این جامعه منظم یکی از رفتارهایی که دارد گردش پولی است که در قانون بانک انجام می گیرد و اصولا این رفتار یک رفتار اجتماعی است لذا این رفتار در حوزه فقه کلان قرار می گیرد. 🔹بر همین اساس باید با منطق فقه کلان مسئله بانکداری را بررسی کرد نه با منطق خرد و در نهایت با روش عدم مغایرت نیز نمی توان مشکل بانکداری را حل کرد. حجت‌الاسلام : 🔹در نقد و ارزیابی روش مطلوب به این نتیجه رسیدیم که در بعضی از روش هایی که گفته شد امتیازاتی وجود داشت و راه درست استفاده از امتیازات همه روش ها است یعنی ما یک روش را به نام روش جامع استنباط بر فقه نظام گذاشتیم. 🔹یعنی اولا حرکت را از مبانی آغاز کنیم و بعد به سراغ تفکر فلسفی برویم هر مقدار که توانستیم از نظام بانکی و اقتصادی و قواعد ارائه شده استفاده می کنیم و در کنار آن روش شهید صدر را ضمیمه می کنیم سپس به سراغ احکام شریعت می رویم هر مقداری که از احکام شریعت به صورت حرکت به زیر بنا توانستیم از قواعد استفاده می کنیم. 🌐 vasael.ir/0003yD 🆔 @vasael_ir
🔸درس‌گفتار فقه اقتصاد مقاومتی(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔹 حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی 🔹 زمان برگزاری: ‌پنج‌شنبه‌ها، ساعت ۹ صبح 🔹 مکان برگزاری: قم، میدان سپاه، خیابان شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۴🔻 🔹در این مقاله طی دو گفتار کوشیدیم منع مطلق کاربست سلاح هسته‌ای را در
#پرونده_ویژه 🔸مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۵🔻 🌐 vasael.ir/0003yF 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۵🔻 🌐 vasael.ir/00
🔹بر خلاف غرب جدید که نگاهی سکولار به جنگ دارد، ماهیت جنگ و اخلاق نظـامی در جهان اسلام خاستگاهی مذهبی دارد. بنابراین نصوص دینی تعیین کننده رفتار انسان مسلمان در خصوص جنگ و اخلاق نظامی در گذشته و امروز می‌باشد. درست به همین دلیل است که بحث جنگ و صلح در جهان اسلام در قلمرو دانشی به نـام «دانش فقه» قرار دارد. 🔹فقه در تمدن اسلامی اعم از شیعه و سنی چنان دستگاه دانایی است که رابطه نص و زندگی تاریخی را برقرار می‌کند؛ وظیفه فقه آن است که پرسش‌های تاریخی انسان مسلمان را، مدام به نصوص دینی ارجاع داده و احکام الزام آور برای رفتار و کردار انسان مسلمان تدارک نماید. 🔹در چنین شرایط معرفت شناختی است که نسبتی گسست ناپذیر بین فقه و جنگ به عنوان بخشی از پرسش‌های جامعه اسلامی ایجاد شده است. بخشی از فقه که فقه الجهاد نامیده می‌شود. 🔹فقه اسلامی در باب جهاد، به اعتبار تحولات تاریخی، و نیز تفاوت در مبانی شیعه و سنی، دو تقسیم دو گانه و مهم دارد؛ ۱) تقسیم فقه الجهاد به قدیم و جدید؛ ۲) و تقسیم دیدگاه‌های فقهی جهاد به فقه شیعه و سنی. 🔹در این مقاله اشاره کردیم که فقه قدیم اسلامی اصالت را به جهاد می داد و آیات مطلق جهادی را که در قرآن آمده اند، «ناسخ» آیات مقید دانسته اند که جهاد را مشروط به تهاجم دیگران می‌نمود. 🔹به همین دلیل هم حکم جهاد را حکم عمومی می‌دانستند که تا قیامت باقی است و دلیلی بر نسخ آن دیده نمی‌شود. برعکس، نظریه‌های جدید فقهی از اصالت صلح صحبت می‌کنند و در تفسیر آیات جهادی قرآن به قاعده عقلانی و جهان‌شمولی استناد می‌کنند که امر مقید و مشروط مفسر امر مطلق و نامشروط است. 🌐 vasael.ir/0003yF 🆔 @vasael_ir
🔸درس گفتار اخلاق محیط زیست برگزار می شود 🔹این دوره با ارائه اردشیر منصوری روزهای یکشنبه ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می شود. 🔹مدت زمان دوره ۱۲ ساعت ( ۶ جلسه ) و تاریخ شروع دوره ۳ آذر ماه ۹۸ و هزینه دوره ۸۰ هزار تومان خواهد بود. 🔹این دوره در تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفل‌لوشاتو، خیابان آراکلیان ، پلاک ۴، مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران برگزار می شود. 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸انقلاب جنسی و بحران جنسی از ایران به دور است نشست علمی از سوژه جنسی تا سیاست
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸تبدیل امر جنسی به یک چالشِ پرآداب در دوران پسامدرنیته گزارش نشست علمی از سوژه جنسی تا سیاست جنسی / شماره ۲🔻 دکتر #محمد_تقی_کرمی: 🔹الیاس معتقد است در فرآیند متمدن شدن به معنای مدرن آن ما یک مفهومی را آوردیم به معنای فرهنگ والا (در مقابل فرهنگ توده‌ها) که حرف آن این است که اشرافیّت مستلزم یک‌سری آداب و مناسکی است که لزوماً باید رعایت شوند. 🔹این آداب متضمّن آن است که هر حرفی نباید به زبان آورده شود، هر چیزی نباید خورده شود و به هر نحو ممکن نباید ازدواج صورت گیرد. 🔹این‌ها همه در حالی است که قرآن به راحتی از امر جنسی سخن می‌گوید و حتّی رساله توضیح المسائل یکی از بی‌پرده‌ترین کتب در مسئله جنسی است و به راحتی همه مسائل را بیان کرده است. 🔹در خانواده‌های ما کتاب حلیة المتّقین که در آن آداب مجامعت نیز به وضوح و صراحت یافت می‌شود، در کنار نهج البلاغه و قرآن در طاقچه‌ها بود. 🔹ادب مدرن به علاوه سرکوب غریزه جنسی باعث شد که دست‌یابی به یک رابطه جنسی در جوامع مدرن تبدیل به یک امر پرتنش و پراضطراب شود تا انسان در دوره‌ای که تنش بلوغ را طیّ می‌کند باید حتماً درگیر عشق رمانتیک شود. 🔹این عشق در واقع اگر به آستانه فعلّیت رسید، آنگاه شاید انسان بتواند فعلّیت غریزه جنسی را تجربه کند. متأسفانه این داستان همیشه با یک تنشی همراه است که عشق رمانتیک در بسیاری از موارد به ازدواج منجر نمی‌شود. 🌐 vasael.ir/0003yQ 🆔 @vasael_ir
📷 | نشست علمی ارائه و نقد دیدگاه «» ادامه تصاویر🔻 🌐 vasael.ir/0003yV 🆔 @vasael_ir