#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸ارزیابی مدلهای ارائه شده در بانکداری اسلامی / ناکارآمدی روش مغایرت با شرع
🌐 vasael.ir/0003yD
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ارزیابی مدلهای ارائه شده در بانکداری اسلامی / ناکارآمدی روش مغایرت با شرع 🌐
گزارشی از نشست تخصصی طراحی مدل مطلوب نمونه بانک اسلامی🔻
حجتالاسلام #حاج_ابوالقاسمی_دولابی:
🔹رویکرد جدیدی که در پژوهشگاه فقه نظام دنبال می شود این است که از اساس و بنیان طراحی مدل اسلامی باشد به گونه ای که مقاصد شریعت و اغراض شریعت در حوزه اقتصاد تامین شود.
حجتالاسلام #مادرشاهی:
🔹شیوه بحث ما در این مقاله اینگونه بود که سعی کردیم دفاع حداکثری از این روش داشته باشیم و ادله مختلفی را ذکر کردیم و بعضی از این ادله ها هم که در آثار محققین وجود نداشت ما این روش ها را برایشان بازگو کردیم.
🔹در نهایت به این نتیجه رسیدیم که روش عدم مغایرت در طراحی نظام های اجتماعی و من جمله نظام بانکی به هیچ عنوان مشروعیت و کارآمدی ندارد زیرا نمی توان مشکلات را با آن حل کرد بنابراین این شیوه بانکداری را نمی توان اسلامی نامید.
آیت الله #اراکی:
🔹مقوله بانک، مقوله رفتار اجتماعی است؛ اگر جامعه ای وجود داشته باشد و این جامعه نظامی داشته باشد این جامعه منظم یکی از رفتارهایی که دارد گردش پولی است که در قانون بانک انجام می گیرد و اصولا این رفتار یک رفتار اجتماعی است لذا این رفتار در حوزه فقه کلان قرار می گیرد.
🔹بر همین اساس باید با منطق فقه کلان مسئله بانکداری را بررسی کرد نه با منطق خرد و در نهایت با روش عدم مغایرت نیز نمی توان مشکل بانکداری را حل کرد.
حجتالاسلام #قنبرزاده:
🔹در نقد و ارزیابی روش مطلوب به این نتیجه رسیدیم که در بعضی از روش هایی که گفته شد امتیازاتی وجود داشت و راه درست استفاده از امتیازات همه روش ها است یعنی ما یک روش را به نام روش جامع استنباط بر فقه نظام گذاشتیم.
🔹یعنی اولا حرکت را از مبانی آغاز کنیم و بعد به سراغ تفکر فلسفی برویم هر مقدار که توانستیم از نظام بانکی و اقتصادی و قواعد ارائه شده استفاده می کنیم و در کنار آن روش شهید صدر را ضمیمه می کنیم سپس به سراغ احکام شریعت می رویم هر مقداری که از احکام شریعت به صورت حرکت به زیر بنا توانستیم از قواعد استفاده می کنیم.
🌐 vasael.ir/0003yD
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۴🔻 🔹در این مقاله طی دو گفتار کوشیدیم منع مطلق کاربست سلاح هستهای را در
#پرونده_ویژه
🔸مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۵🔻
🌐 vasael.ir/0003yF
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۵🔻 🌐 vasael.ir/00
🔹بر خلاف غرب جدید که نگاهی سکولار به جنگ دارد، ماهیت جنگ و اخلاق نظـامی در جهان اسلام خاستگاهی مذهبی دارد. بنابراین نصوص دینی تعیین کننده رفتار انسان مسلمان در خصوص جنگ و اخلاق نظامی در گذشته و امروز میباشد. درست به همین دلیل است که بحث جنگ و صلح در جهان اسلام در قلمرو دانشی به نـام «دانش فقه» قرار دارد.
🔹فقه در تمدن اسلامی اعم از شیعه و سنی چنان دستگاه دانایی است که رابطه نص و زندگی تاریخی را برقرار میکند؛ وظیفه فقه آن است که پرسشهای تاریخی انسان مسلمان را، مدام به نصوص دینی ارجاع داده و احکام الزام آور برای رفتار و کردار انسان مسلمان تدارک نماید.
🔹در چنین شرایط معرفت شناختی است که نسبتی گسست ناپذیر بین فقه و جنگ به عنوان بخشی از پرسشهای جامعه اسلامی ایجاد شده است. بخشی از فقه که فقه الجهاد نامیده میشود.
🔹فقه اسلامی در باب جهاد، به اعتبار تحولات تاریخی، و نیز تفاوت در مبانی شیعه و سنی، دو تقسیم دو گانه و مهم دارد؛ ۱) تقسیم فقه الجهاد به قدیم و جدید؛ ۲) و تقسیم دیدگاههای فقهی جهاد به فقه شیعه و سنی.
🔹در این مقاله اشاره کردیم که فقه قدیم اسلامی اصالت را به جهاد می داد و آیات مطلق جهادی را که در قرآن آمده اند، «ناسخ» آیات مقید دانسته اند که جهاد را مشروط به تهاجم دیگران مینمود.
🔹به همین دلیل هم حکم جهاد را حکم عمومی میدانستند که تا قیامت باقی است و دلیلی بر نسخ آن دیده نمیشود. برعکس، نظریههای جدید فقهی از اصالت صلح صحبت میکنند و در تفسیر آیات جهادی قرآن به قاعده عقلانی و جهانشمولی استناد میکنند که امر مقید و مشروط مفسر امر مطلق و نامشروط است.
#پرونده_ویژه
🌐 vasael.ir/0003yF
🆔 @vasael_ir
🔸درس گفتار اخلاق محیط زیست برگزار می شود
🔹این دوره با ارائه اردشیر منصوری روزهای یکشنبه ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می شود.
🔹مدت زمان دوره ۱۲ ساعت ( ۶ جلسه ) و تاریخ شروع دوره ۳ آذر ماه ۹۸ و هزینه دوره ۸۰ هزار تومان خواهد بود.
🔹این دوره در تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفللوشاتو، خیابان آراکلیان ، پلاک ۴، مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران برگزار می شود.
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸انقلاب جنسی و بحران جنسی از ایران به دور است نشست علمی از سوژه جنسی تا سیاست
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸تبدیل امر جنسی به یک چالشِ پرآداب در دوران پسامدرنیته
گزارش نشست علمی از سوژه جنسی تا سیاست جنسی / شماره ۲🔻
دکتر #محمد_تقی_کرمی:
🔹الیاس معتقد است در فرآیند متمدن شدن به معنای مدرن آن ما یک مفهومی را آوردیم به معنای فرهنگ والا (در مقابل فرهنگ تودهها) که حرف آن این است که اشرافیّت مستلزم یکسری آداب و مناسکی است که لزوماً باید رعایت شوند.
🔹این آداب متضمّن آن است که هر حرفی نباید به زبان آورده شود، هر چیزی نباید خورده شود و به هر نحو ممکن نباید ازدواج صورت گیرد.
🔹اینها همه در حالی است که قرآن به راحتی از امر جنسی سخن میگوید و حتّی رساله توضیح المسائل یکی از بیپردهترین کتب در مسئله جنسی است و به راحتی همه مسائل را بیان کرده است.
🔹در خانوادههای ما کتاب حلیة المتّقین که در آن آداب مجامعت نیز به وضوح و صراحت یافت میشود، در کنار نهج البلاغه و قرآن در طاقچهها بود.
🔹ادب مدرن به علاوه سرکوب غریزه جنسی باعث شد که دستیابی به یک رابطه جنسی در جوامع مدرن تبدیل به یک امر پرتنش و پراضطراب شود تا انسان در دورهای که تنش بلوغ را طیّ میکند باید حتماً درگیر عشق رمانتیک شود.
🔹این عشق در واقع اگر به آستانه فعلّیت رسید، آنگاه شاید انسان بتواند فعلّیت غریزه جنسی را تجربه کند. متأسفانه این داستان همیشه با یک تنشی همراه است که عشق رمانتیک در بسیاری از موارد به ازدواج منجر نمیشود.
🌐 vasael.ir/0003yQ
🆔 @vasael_ir
📷 #گزارش_تصویری | نشست علمی ارائه و نقد دیدگاه «#پولطلا»
ادامه تصاویر🔻
🌐 vasael.ir/0003yV
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم:
🔹اتقوا دعوة المظلوم فإنها تصعد الی السماء کأنها شرارة.
🔹از نفرین مظلوم بترسید که، چون شعله آتش بر آسمان میرود.
📚کنز العمال، ج. ۳، ص. ۵۰۰، ح. ۷۶۰۱
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه القضا | مرافعه به دادگاههای عرفی در کشور غیر مسلمان چه حکمی دارد؟(آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/0003y9
🔹فقه رسانه | زمان شناسی؛ نخستین وظیفه پیامرسان دینی(حجت الاسلام والمسلمین رفعتی)
🌐 vasael.ir/0003y4
🔹فقه القضا | بررسی حالتهای نقض حکم قاضی(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003xH
🔹اقتصاد مقاومتی | ارائه الگوی فقهی به منظور حمایت از کالای ایرانی(حجت الاسلام یوسفی)
🌐 vasael.ir/0003yY
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت_اختصاصی | ظرفیتهای قانون اساسی در تحقق نظارت عمومی
🔹صدا و سیما یکی از ابزارهای مهم امر به معروف و نهی از منکر در هر سه حوزه مورد نظر اصل هشتم میباشد. صدا و سيما اگر عزم جزمي در اين زمينه داشته باشد مي تواند با اختصاص شبكه اي بدين منظور به صورت سازمان يافته و موثر، تجلي نظارت مردمي بر دولت شود.
🔹همان گونه كه ميتواند به منزله دانشگاهي بزرگ، تعليم و تربيت اسلامي و انساني جامعه را بردوش گيرد و در هنجارسازي جامعه نقش بي بديل خود را ايفاكند.
🔹يكي از كاركردهاي مهم احزاب نقد و ارزیابی اعمال دولت و مقامات دولتي است. احزاب سیاسی را مي توان از مجموعههايي به شمار آورد كه بیشترین خلاقیتها را نسبت به حل مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه دارا میباشند.
🔹به رسميت شناختن آزادي تجمعات و تظاهرات بدين معناست كه مردم و گروهها و احزاب، در مواجهه با كاستيها يا تخلفاتي كه در مسائل سياسي، اجتماعي و فرهنگي مي بيينند، جداي از انعكاس آنها در مطبوعات و رسانههاي ديداري يا شنيداري، مي توانند صداي اعتراض خود را با حضور در صحنه به گوش مقامات دولت برسانند.
🔹ترديدي نيست كه چنين حضوري، هشدار جديتري را متوجه مسئولان خواهد كرد. امر به معروف و نهي از منكرهايي كه اين گونه انجام مي شوند، تاثيرگذارتر و ماندگارترند.
📝 حجت الاسلام #حسین_جوان_آراسته
🌐 vasael.ir/0003yd
🆔 @vasael_ir