🔸 #یادداشت | جایگاه حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات آن
🔹شورای عالی انقلاب فرهنگی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیشبینی نشده است و همین امر موجب شد که در جایگاه حقوقی این نهاد و اعتبار مصوبات آن مباحثی رخ نماید.
🔹عده ای در مقام دفاع از موجودیت و مشروعیت این نهاد گفتهاند: شورای عالی انقلاب فرهنگی با فرمان امام خمینی(ره) و ولی امر مسلمین تشکیل شده است و همین موجب مشروعیت آن میشود.
🔹اینان میگویند: مقام رهبری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از ولایت مطلقه برخوردار است و هر چه را که صلاح بداند مجاز است انجام دهد، هر چند که خارج از اختیارات مصرح در قانون اساسی باشد.
🔹این بحث در مورد نهادهایی مانند دادگاه ویژه روحانیت و مجمع تشخیص مصلحت نظام (تا پیش از نهادینه شدن آن در قانون اساسی، در بازنگری سال 1368 نیز جریان دارد.
🔹بنابراین، بحث از مشروعیت و قانونی بودن شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حقیقت بحث از گستره اختیارات رهبری و کیفیت اعمال آن در قانون اساسی است.
🔹به همین دلیل، تبیین موضوع اختیارات رهبری و کیفیت اعمال آن برای موضوع مورد بحث لازم خواهد بود.
📝علی علوی
🌐 vasael.ir/00041r
🆔 @vasael_ir
🔸امور حسبیه؛ میدانیترین مفهوم فقهی
حجت الاسلام #سید_محمد_ذوالفقاری در گفتگو با #وسائل:
🔹حسبه یکی از میدانی ترین مفاهیم فقه ما محسوب می شود چون کاملا با میدان و موضوعات سروکار دارد تا اینکه، ما بفهمیم آیا این موضوعی که در مورد آن بحث می کنیم از موارد حسبه محسوب می شود یا خیر؟
🔹بنابراین زمانی که حسبه را فقها تعریف می کردند می گفتند حسبه به قیم، مجانین و ایتام مربوط می شود اما یک زمانی این دایره گسترده می شود و کاملا روشن است که این گستردگی مفاهیم و مصادیق حسبه مرتبط با دیگر مفاهیم منظومه فقهی است؛ یعنی اگر ما فقه را به صورت یک منظومه تصور کنیم اجرا تشکیل دهنده این منظومه گسترده بر روی همدیگر اثر می گذارد.
🔹بزرگ شدن یک مفهوم میتواند مفاهیم دیگری را نیز تحت تأثیر قرار دهد همچنین ریز شدن یک مفهوم هم می تواند مفاهیم دیگر را در توسعه یا ضیق آن مفهوم اثر گذار کند.
🔹خیلی از موارد امور حسبیه از مسائل، مرتبط با امور اجتماعی است یعنی فقه اجتماعی هم در آنجا حضور پیدا می کند و دست محقق و فقه پژوه را خیلی باز می گذارد و به او اجازه اجتهاد پویا و نظریه پردازی در حوزه های مختلف را می دهد.
🔹قطعا آن دسته از افرادی که فقه فردی را به شدت پررنگ می کنند با مسائل حسبه که ما امروزه بدان نیازمندیم نمی توانند خیلی ارتباط جدی برقرار کنند و بحث های جدیدی داشته باشند.
🔹معنای حرف های جدید هم بعضا نوآوری، بدعت و حرف های خلاف قواعد فقهی نیست بلکه فهم موضوعات جدید و ایجاد ارتباط بین فقه و آن موضوعات است.
🌐 vasael.ir/00040B
🆔 @vasael_ir
مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام با همکاری پایگاه فقه حکومتی وسائل برگزار میکند🔻
🔸ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکالات نظریه مقاصدالشریعة
🔹با ارائه: آیت الله احمدی شاهرودی حفظه الله
🔹دبیر علمی نشست: حجتالاسلام والمسلمین رهنما
🔹زمان: دوشنبه ۹ دیماه ۹۸ ـ ۱۲:۳۰ الی ۱۴:۳۰
🔹مکان: قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸حکم شرعی ورزشهای خطرناک و ضمان ناشی از آن
گزارشی از نشست«حکم شرعی ورزشهای خطرناک و ضمان ناشی از آن؛ در پرتو نیازهای اجتماعی و ضرورت جامعه اسلامی» /بخش 1🔻
🌐 vasael.ir/000445
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸حکم شرعی ورزشهای خطرناک و ضمان ناشی از آن گزارشی از نشست«حکم شرعی ورزشهای
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸حکم شرعی ورزشهای خطرناک و ضمان ناشی از آن
گزارشی از نشست«حکم شرعی ورزشهای خطرناک و ضمان ناشی از آن؛ در پرتو نیازهای اجتماعی و ضرورت جامعه اسلامی» / بخش1🔻
حجت الاسلام #محسن_ملک_افضلی:
🔹بر اساس آنچه در این مقاله از نظر گذشت میتوان به این نتیجه دست یافت که انواع مختلف ورزش تحت یک حکم شرعی از جهت جواز یا عدم جواز شرعی و از جهت ضمان مربی و ورزشکار قرار نمیگیرد.
🔹چنانکه حکم اولی ورزشهای خطر آفرین و صدمه زننده یا تلف کننده، حرمت و ضمان مربی یا ورزشکار یا ضمان هر دو است. اما به موجب حکم کلی ثانوی، این ورزشها افزون بر آنکه مباح و گاهی واجب میشود، ضمان را نیز برطرف میکند.
🔹صدور این حکم در پی بروز عنوان ثانوی دفاع و حفظ جان، حفظ نظام اسلامی و حفظ نظام اجتماعی مسلمین، در مقابل هجوم بالفعل یا بالقوه دشمنان و لزوم اظهار آمادگی دفاعی در آحاد مردم مسلمان جهت ایجاد رعب و رهب در دشمنان اسلام و مسلمین است.
🔹همین عنوان ثانوی، مبنایی برای بند(ث) ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ است که به موجب آن «عملیات ورزشی و حوادث ناشی از آن» به عنوان یکی از رفتارهای مجرمانه، از مجازات استثناء شده است.
🔹بدیهی است حکم جواز و عدم ضمان علی الاطلاق نبوده و مقید به شروطی است؛ از قبیل: فقدان قصد و عمد در ایراد صدمه بدنی، عدم تقصیر و تفریط مربی و باشگاه ورزشی، رعایت نظامات و مقررات مربوط به رشته ورزشی به ویژه مقررات مربوط به رعایت نکات ایمنی، استناد صدمات ایجاد شده به تمرین یا مسابقه ورزشی و در محیط ورزشگاه.
🔹برای اطمینان از عدم ضمان، اخذ برائت از ورزشکاران یا متعلمان از سوی مربیان از نظر شرعی و حقوقی بلامانع است.
🌐 vasael.ir/000445
🆔 @vasael_ir