فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 سلام من به بقیع و چهار قبر غریبش
🌑 8 شوال سالروز تخریب بقیع به دست وهابیون
🆔 @vasael_ir
🔸با همکاری پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل برگزار می شود؛
🔹دومین گعده علمی فقه حکومتی
با حضور:🔻
🔹آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی، نظریهپرداز ایده «فقه فعال» و از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
🔹زمان: دوشنبه ۱۲ خردادماه ۱۳۹۹ ساعت ۸ صبح
🔹مکان: قم، نبش میدان روح الله، معهد الاجتهاد الفعّال
🆔 @vasael_ir
🔸#معرفی_مقاله | بررسی رابطه با آمریکا در فقه سیاسی شیعه با محوریت اندیشه امام خمینی(ره)
🔹مسئله استکبار در اندیشه امام به عنوان یک دال مرکزی، تعامل با کشورهای مستکبر و غیر مستکبر به عنوان یک متغیر محوری در استنباط حکم فقهی باید مورد توجه قرار گیرد.
🔹راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی در اندیشه امام اولاً مبتنی بر حمایت از مستضعفین تمام جهان میباشد که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به صراحت بیان شده است، راهبرد دیگر مبارزه با سلطهگران تا برچایی نظام عدل جهانی به دست قائم آل محمد است.
🔹بر اساس آیه «ولله العزه و لرسوله و للمؤمنین و لکن المنافقین لا یعلمون» صراحت در ضرورت حفظ عزت مسلمین در عرصه تعامل با کشورهای غیر مسلمان دارد، لذا چنانچه رابطهای با کشورهای مستکبر مستلزم عدم عزت مسلمانان باشد، این رابطه تحریم میشود.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔸#یادداشت | آرمان گرایی واقع بینانه در اندیشه امام خمینی (ره)
🔹یکی از اصول قطعی در اندیشه امام (ره) آرمان گرایی واقع بینانه بود که میتوان از آن، به مفهوم "مصلحت" تعبیر کرد، بدین معنا که مصلحت بر محور تأکید بر آرمانها، در عین توجه به واقعیتها میچرخد.
🔹اهمیت این اصل در اندیشه امام (ره) تا آنجاست که ایشان، بیتوجهی به مصلحت را موجب شکست اسلام و سر برآوردن اسلام آمریکایی میدانند.
🔹امام خمینی (ره) همواره تاکید بر محوریت و اصالت تکلیف، صرف نظر از حصول یا عدم حصول نتیجه داشتند و میفرمودند: هیچگاه علم مکلف به عدم حصول نتیجه ظاهری، رافع تکلیف نیست، تا چه رسد به ظن و شک نسبت به آن.
🔹از مهمترین موارد آرمانگرایی و واقع بینی در سیره عملی ایشان می توان به تحریم تقیه در دوران مبارزات، عزل آقای منتظری، فتوای قتل سلمان رشدی و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ اشاره کرد.
📝دکتر سید مهدی بیضائی (عضو هیئت علمی دانشگاه ولیّ عصر)
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔸#معرفی_کتاب | اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)
🔹امام در رأس نهضتی انقلابی توانستند، نظام سیاسی شاهنشاهی را متزلزل و سرنگون کرده و بر اساس مبانی فکری سیاسی خود طرح نظام سیاسی جدیدی را ترسیم و پیاده نمایند.
🔹مولف در این اثر، تمام کوشش خود را در نشان دادن پیوند دین و سیاست در اندیشه امام، به کار گرفته است و درصدد اثبات این مدعاست که منشاء قدرت سیاسی در اندیشه امام برگرفته از اصول اساسی دین یعنی امامت و نبوت است که البته بنیادهای فقهی، معرفتی، فلسفی و عرفانی نیز دارد.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
💥امام خمینی و نگرانی از فقه زدایی از انقلاب
🔴نگرانی امام خمینی در سال ۱۳۶۶ چه بود؟
🔴 اشخاص مدعی اسلام، روحانی نمایان و کج اندیشان، از منظر امام خمینی ره، چه نقشی در مهجور کردن فقه و خلل در مسیر جمهوری اسلامی دارند؟
🔹در مکتب امام، فقه جایگاه اصلی و محوری و کلیدی دارد. امام خمینی نگران این هستند که انقلاب اسلامی، اسلام زدایی شود. در اندیشه امام خمینی اسلام همه اش سیاست است و محور استخراج اسلام، اجتهاد و فقاهت است و این وظیفه و رسالت بر دوش حوزه های علمیه و روحانیت متعهد است.
#مکتب_امام_خمینی
#فقه_جواهری
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔻🔻🔻🔻🔻
پایگاه فقه حکومتی وسائل
💥امام خمینی و نگرانی از فقه زدایی از انقلاب 🔴نگرانی امام خمینی در سال ۱۳۶۶ چه بود؟ 🔴 اشخاص مدعی ا
#بازخوانی
🔹فرازهایی از هشدارهای امام خمینی در تاریخ 28 آذر 1366
🛑اکنون همه خصوصاً #امریکای جهان خوار طرفدارانی در جهان و بین ملتهای دربند و غافل از قدرت اسلام و بین افراد بسیاری از ملت ما که دل باخته آنان یا قدرت آنانند موجود و شمشیرها را بر ضد این جمهوری و سران آن از نیام کشیده و در انتظار محو این جمهوری به سر میبرند و چون منافع غرب در خطر است و #اسلامِ_قدرتمند تنها قدرتی است که این خطر را پیش آورده است و همینطور بلوک شرق ملحد که با هر صدایی که منافی قدرت آنان است مخالف و نصفی از جهان به دست آنان است و احساس خطر بزرگ از #اسلام_قدرتمند برای خود و دوستان خود میکنند و در داخل و خارج نیز دل باختگانی دارند که آنان نیز به تبع معبودشان با اسلام بزرگ و جمهوری اسلامی و دست اندرکاران آن در دشمنی بسر میبرند و در فکر محو آثار آنند، با این اوضاع و احوال توقع این دارید که دست جمهوری اسلامی را بفشارند و «اهلاً وَ سَهْلاً» گویان به مداحی جمهوری اسلامی و گردانندگان آن برخیزند!
🛑 این طبیعی افکار فاسد بشر است که باید به هر وسیله خار راه را از سر راه برداشت؛ و یک وسیله بزرگ علاوه بر وسائل نظامی و اقتصادی و قضایی همان بُعْد فرهنگی است.
⬅️فرهنگ فاسد غرب و شرق اقتضا میکند که با وسائل عظیمی که در دست دارند در تمام ساعات روز به دروغ پردازی و تهمت و افتراء بر #فرهنگ_الهی اسلام بتازند، و در هر فرصتی #قوانین_الهی جمهوری اسلامی و #اصل_اسلام را بکوبند و وابستگان به آن را مرتجع کهنه پرست فاقد شعور سیاسی بخوانند، و #قوانین_اسلام را کافی برای این زمان ندانند. به بهانه آنکه قوانینی که هزار و چهارصد سال بر آن گذشته قدرت اداره امور را ندارد، که دنیا نوآوردهایی دارد که در آن اعصار نبوده و بعض اشخاص مدعی اسلام نیز این مطلب را تکرار کرده و میکنند.
⬅️در این محیط باید به حسب #فرهنگ_الهی_اسلامی، در مقابل این توطئههای دامنهدار استقامت کرد و از این فرصت الهی که به دست آمده است نویسندگان متعهد و گویندگان و هنرمندان استفاده کرده و به مدد روحانیون آشنا به #فقه_اسلام و قرآن کریم، #احکام_الهی را - که برای همه قرون است - با #اجتهاد صحیح از قرآن کریم، سنت نبی اکرم (ص) و اخبار سرشار از #معارف الهی و #فقه_سنتی استخراج کرد و به عالم عرضه داشت. و از خرده گیری کج روشان و آخوندهای درباری و وعاظالسلاطین نهراسید و به آن روحانی نمایان یا روحانیان که از روی عمد یا کج فهمی، یا حسد و دسیسههای شیطانی [مخالفت میکنند] با موعظه حسنه و طریقه نبی اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم – و امیرالمؤمنین و سایر ائمه معصومین - علیهم صلوات الله - فهماند که این کجرَویها اگر خدای نخواسته بجایی برسد و خللی در جمهوری اسلامی - که میخواهد اسلامِ مظلومِ در طول تاریخ را تجدید کند - وارد شود، اسلام چنان سیلی از غرب و شرق و وابستگان به آنان میخورد که قرنها فسادی بالاتر از عصر ستمشاهی را شاهد خواهیم بود.
#مکتب_امام_خمینی
#فقه_جواهری
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔸با همکاری پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل؛
دومین گعده علمی فقه حکومتی، با ارائه ایده «فقه فعال»
🔹هم اکنون در حال برگزاری است ...
🆔 @vasael_ir
🔸#یادداشت | اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه امام خمینی(ره)
🔹براساس بیانات امام خمینی (ره) اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی عبارتند از:
1️⃣نفی سبیل و عزت اسلامی
2️⃣استکبارستیزی
3️⃣حمایت از مستضعفان و محرومان
4️⃣حمایت ودفاع ازحقوق مسلمانان
5️⃣همزیستی مسالمت آمیز و صلح طلبی
6️⃣عدم مداخله در امورداخلی کشورها واحترام متقابل
7️⃣اصل نه شرقی نه غربی
8️⃣تعهد به قرار دادها، معاهدات و قوانین بین المللی
🔹اهداف بلندمدت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در گفتمان امام خمینی(ره) را می توان در پنج هدف کلی خلاصه کرد: حفظ موجودیت و پاسداری از «کیان اسلام ناب»، ایجاد جامعه واحد جهانی اسلامی، اتحاد و وحدت اسلامی و صدور انقلاب اسلامی.
🔹هدف های میان مدت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی که برگرفته از اندیشه امام خمینی(ره) است عبارتنداز: کسب اعتبار بین المللی، کسب و افزایش قدرت ملی.
🔹هدف های کوتاه مدت از منظر امام خمینی (ره) عبارتنداز: حفظ امنیت ملی و موجودیت کشور، استقلال ، توسعه و رفاه اقتصادی.
🔹سیاست خارجی مهم ترین وجه زندگی اجتماعی ـ سیاسی ملتها و کشورها به شمار می رود، چون بقا و حیات آنها به سیاست خارجی بستگی دارد و مهمترین نوآوری و کانون مکتب سیاسی امام خمینی، ترکیب سنت دیرپای شیعی با یافتههای عقلانی دنیای جدید است.
مجتبی عباسی (پژوهشگر فقه سیاسی)
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔴همه آنچه باید در باره کتاب الفائق و امتیازات علمی آن بدانید🔴
💥ویژه اساتید و طلاب سطوح عالی
✅ کتاب "الفائق فی الاصول" تاکنون توسط حدود 70 استاد سطح و خارج در جمع 2000 طلبه و محقق حوزوی تدریس گردیده است.
✅ در سال تحصیلی 1400-1399 نیز این درس با حفظ امتیازات حمایتی سابق ارائه می گردد و کلیه اساتیدی که مجوز تدریس کفایتین و درس خارج را دارا می باشند می توانند از هم اکنون ثبت این درس را در سامانه اساتید به انجام رسانند.
در وقت انتخاب دروس نیز کلیه طلاب پایه 9 و 10 و دروس خارج می توانند این درس را انتخاب نمایند.
✅ ویژگی های کتاب الفائق فی الاصول:
بررسی موضوعات اصولی مورد نیاز در مباحث اجتهادی فقه معاصر که در کتب دراسی رایج به صورت جدی مورد بررسی قرار نگرفته اند؛ روش تعلیمی اجتهادی در آموزش و بررسی نظریات اصولی مطابق بر سنن اصیل حوزوی و در راستای تحول اجتهادی؛ بررسی نظریات علمی و نوآوری های اصولی فقهای شیعه و معرفی تراث ایشان؛ ادبیات روان و فصیح و باذکر مثال های عینی فقهی در موضوعات کاربردی
✅ موضوعات اصلی کتاب الفائق فی الاصول:
این اثر در ۱۱ موضوع مهم اصولی و مورد نیاز و کاربردی در مباحث فقه معاصر تالیف گشته است که عبارتنداز: سیره عقلای قدیم و مستحدث؛ سیره متشرعه قدیم و مستحدث؛ قاعده لو کان لبان؛ تمسک به اطلاقات در موضوعات مستحدثه؛ الغاء خصوصیت، تنقیح مناط، اولویت؛ مناسبت حکم و موضوع، مذاق شرع، مقاصد شریعت، قیاس.
✅ شرایط طلاب و اساتید کتاب الفائق فی الاصول:
کلیه طلابی که پایه ۸ خود را به پایان رسانده (تنها ناقصی امتحان شفاهی مضر ثبت نام نیست) یا در درس خارج شرکت می کنند می توانند در این درس شرکت نموده و از امتیازات آن بهره مند گردند؛ تنها آن دسته دروس از الفائق از امتیازات زیر بهره مند می گردند که استاد مربوطه در سامانه اساتید آموزش مجاز به تدریس درس کفایه یا درس خارج فقه و اصول باشد.
✅ امتیازات درس الفائق فی الاصول (طلاب + اساتید) :
1⃣ طلاب پایه 9 و 10 که در درس الفائق 1 و 2 شرکت کرده و در امتحانات کتبی آن قبول شوند از امتحان شفاهی پایه 10 کفایه معاف گشته و نمره الفائق ایشان (معدل نمره دو امتحان الفائق) برای آن امتحان شفاهی منظور می گردد.
تبصره: طلاب موضوع بند 1 در صورتی که تا قبل از نتیجه امتحانات الفائق 1 و 2 در امتحان شفاهی پایه 10 کفایه قبول شده باشند، مشمول امتیاز بند 2 خواهند شد.
2⃣ طلاب درس خارج که در درس الفائق شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند از یک مصاحبه درس خارج اصول معاف گشته و نمره الفائق ایشان (معدل نمره دو امتحان الفائق) برای آن مصاحبه منظور می گردد. و شرکت کامل در درس الفائق (یک سال تحصیلی) برای ایشان معادل یکسال شرکت در درس خارج اصول می باشد.
تبصره: منظور از محاسبه یک سال درس خارج اصول در ازای تحصیل در درس الفائق و جایگزینی نمره الفائق به جای نمره امتحان شفاهی خارج اصول، هر کدام از چهارسال درس خارجی است که شخص تا اعلام نتیجه امتحانات الفائق هنوز امتحان آن را نداده است.
3⃣ طلاب پایه 9 و 10 و درس خارج که در درس الفائق شرکت کرده و در دو امتحان کتبی آن قبول شوند از امتیاز ویژه در شهرک مهدیه و سایر خدمات ارائه شده در مدیریت امور طلاب حوزه های علمیه برخوردار می گردند.
4⃣ کلیه طلابی که در درس الفائق شرکت کرده اند از مزایای معيشتی طلاب طرح هدایت علمی تربیتی برخوردار می گردند.
5⃣ اساتيد الفائق به عنوان استاد پایه دهم ثبت گشته و از تمام مزایای آن اساتید من جمله سنوات تدریسی بهره مند می شوند.
6⃣ تمامی امتیازات الفائق فقط مختص به طلابی است که درس الفائق 1 و 2 را گذرانده و در امتحان آن حداقل نمره 12 را کسب نموده اند و لذا شرکت و قبولی در فقط یک بخش الفائق مشمول امتیازات نمی شود.
7⃣ امتحانات الفائق در دو بخش کتبی همراه با سایر امتحانات حوزه برگزار می شود.
8⃣ طلاب پایه نهم که ناقصی پایه 8 دارند مشمول امتیازات الفائق نمی شوند به جز اشخاصی که فقط امتحان شفاهی پایه 8 را ناقص دارند. ایشان در صورتی که تا پایان سال تحصیلی 1400 – 1399 امتحان شفاهی خود را داده و قبول شوند؛ در صورت دارا بودن سایر شرایط مشمول امتیازات الفائق می گردند.
9⃣ ارزیابی میزان حضور الزامی در دروس الفائق بر اساس آیین نامه حضور و غیاب سایر دروس سطح عالی می باشد.
🔟 درس الفائق 1 و 2 مترتب بر هم نیست و به عنوان مثال طلاب محترم می توانند در یکسال نیم سال تحصیلی الفائق 2 و نیم سال بعد الفائق 1 را بخوانند.
1⃣1⃣ درس الفائق از سال تحصیلی 1400 – 1399 در کل کشور امکان برگزاری رسمی را خواهد داشت و کلیه اساتیدی که در قم یا شهرستان ها از نظر بخش های ستادی و صفی آموزش حوزه های علمیه امکان تدریس رسمی کفایتین را دارا می باشند،
می توانند این درس را برگزار نمایند. و همه شرایط تحصیل و امتیازات آن در سراسر کشور یکسان خواهد بود.
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ده هشدار مهم #امام_خمینی در مورد لیبرال ها و خطرات آنها
🎥وقتی از #مکتب_امام_خمینی صحبت می کنیم، باید جریان شناسی دقیقی از مخالفان اندیشه امام داشته باشیم.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
#خطر_لیبرال_ها
#دشمن_شناسی
#حسینعلی_منتظری
🆔 @vasael_ir
⁉️آیا می توانیم ادعا کنیم که جمهوری اسلامی داریم
💢 مملکت ما وقتی مملکت اسلامی است که #تعالیم_اسلام در آن باشد. اگر #تعالیم_اسلامی در آن نباشد، اسلامی نیست؛ هر چه [هم] ما بگوییم «جمهوری اسلامی»، جمهوری اسلامی لفظ نیست.
❌ با #رأی ما جمهوری اسلامی تحقق پیدا نمیکند. بله، رژیم رسمی رژیم جمهوریت میشود لکن اسلامی نمیشود مگر آنکه #احکام_اسلام در او جاری بشود. با جریان #قانون_اساسی هم اسلامی نمیشود؛ با #مجلس_شورا هم اسلامی نمیشود. اینها همه مقدمه است.
⏺ وقتی میتوانید بگویید که #مملکت_اسلامی است که بازار، اسلامی بشود؛ #تهذیب_نفس باشد؛ نه مثل بازار ما که سنگر گرانفروشی و تعدی است! وقتی اسلامی میشود که مرد و زن اسلامی بشوند؛ #همه_افراد اسلامی باشند. ... وقتی میتوانیم ادعا کنیم که جمهوری اسلامی داریم، که تمام این معانی که در اسلام است تحقق پیدا بکند.
⏹ ما الآن اول راه هستیم. ما جمهوری اسلامی را به رأی اثبات کردیم؛ دست خیانتکاران هم بریدیم و میبریم؛ لکن این کافی نیست. بعد از آن باز راه زیاد است.
امام خمینی(ره)، ۸ خرداد ۱۳۵۸
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
#فقه_حکومتی
#جمهوری_اسلامی
🆔 @vasael_ir
📸 نشست علمی «مکتب فکری سیاسی امام خمینی»
@rasanewsagency
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کوخ نشینی و کاخ نشینی
💠 فرازی از سخنان امام خمینی (ره)
⛔️ آن موقعی که دولت به کاخ نشینی توجه کند، باید فاتحه دولت و ملت را خواند.
🔹سعادتمند آنهایی بودند که در کوخ ها بودند.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
#انقلاب_اسلامی
#مانور_تجمل
#مستضعفان_یا_اقشار_آسیب_پذیر
🆔 @vasael_ir
🔸پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل به مناسبت رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، برگزار می کند:
«مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز»
🔹با حضور:🔻
▪️حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
▪️حجت الاسلام و المسلمین محمد خواجوی
▪️حجت الاسلام و المسلمین احسان مرادی
◽️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد حائری شیرازی
🔹زمان: سه شنبه، 13 خرداد، ساعت 16 🕓
🔹مکان: 45 متری شهید صدوقی، خیابان بهشت، بعد از شهرداری، خبرگزاری رسا
🔹این نشست به صورت زنده در لینک زیر قابل مشاهده است:
▶️ aparat.com/rasa_news
🆔 @vasael_ir
📣 ثبت نام شروع شد
⬅️ دومین دوره تخصصی
تربیت #استاد و #پژوهشگر در عرصه تربیت دینی
🔰 فرصتی فوق العاده برای فراگیری #مبانی و مباحث #کاربردی تربیت دینی
🔰 با حضور #اساتید مجرب و متخصص حوزوی و دانشگاهی
🔰 با اعطاء #مدرک معتبر و #بکارگیری برگزیدگان در پروژه های پژوهشی و آموزشی
⛔ ظرفیت محدود
⛔ مهلت ثبت نام #مصاحبه_علمی
👇👇👇👇
فقط تا ۲۰ خرداد
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در مصاحبه به کانال ذیل مراجعه کنید
👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/652607525C6fef61ec32
🔸رهبر معظم انقلاب:
🔹امام یك قاعدهی محكم و مستحكمی را به وجود آورد كه بر اساس این قاعده میشود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد.
📚(۱۳۹۰/۰۳/۱۴، بیانات در مراسم بیست و دومین سالگرد رحلت امام خمینی).
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔸#معرفی_مقاله | اندیشه نوسازی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)
🔹از بررسی کلمات حضرت امام (ره) استنباط می شود که مقصود ایشان از «تمدن»، پیشرفت و ترقّی است که تعالی مادی و معنوی انسان را در پی داشته باشد و منظورشان از تمدن اسلامی، پیشرفتی است که مبتنی بر معیارها و شاخص های اسلامی باشد. حضرت امام تمدن اسلامی را مقدم بر دیگر تمدنها میشمارد.
🔹به عقیده ایشان، «اگر قوانین اسلام -که پیش قدم همه قانونها است- جریان پیدا کند، کشورهای اسلامی و به تبع آن تمدن اسلامی برآمده از این جریان نیز پیشرو و پیشقدم در تمدن جهان خواهند بود».
🔹ایشان معتقد بود: «ماهیت و کیفیت قوانین مترقی اسلام، برای تکوین یک دولت و اداره سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جامعه تشریع شده است و هر کشوری که به قوانین اسلام عمل کند، رو به پیشرفت و تمدن (مادی و معنوی) خواهد رفت».
🔹حضرت امام بازگشت و توجه به دین اسلام در همه حوزه ها، پیوند دیانت و سیاست، تشکیل حکومت اسلامی با محوریت ولایت فقیه، نفی سلطه بیگانگان و استقلال، نقد تمدن غرب، آزادی، وحدت مسلمین و تشکیل امت واحده اسلامی را از بایستههای سیاسی تمدن اسلامی میدانست.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اندیشه جدایی دین از سیاست و نقش امام (ره) در احیای پیوند دین و سیاست
آیت الله سید مجتبی حسینی در گفتگوی اختصاصی با #وسائل:🔻
🔹«دموکراسی» به عنوان شیوهٔ حکومت ایدهآل برای برقراری عدالت اجتماعی ظهور یافت گرچه در برقراری آن توفیقی حاصل نکرد. امروزه نوعی بازگشت به دین و معنویت و اخلاق در جهان غرب مشاهده میشود.
🔹نگاهی به تاریخ حکومتهایی که در اسلام با نام دین و تحت عنوان حکومت اسلامی ایجاد شدند، بیانگر این است که روی آوردن سیاستها به دین ناگزیر بوده است اما به جای «دینی کردن سیاست» به «سیاست کاری دینی» و «سیاست بازی دینی»! اقدام میکردند.
🔹یکی از تلاشهای ارزندهٔ امام خمینی (ره) تفهیم موضوع پیوند دین و سیاست است، امام در حالی دست به این حرکت و نهضت فکری زد که اندیشه جدایی دین از سیاست، سالها در بین مسلمانان حتی در بین روحانیون مطرح شده بود و به صورت اعتقاد و باور درآمده بود.
🔹امام تنها فقیهی بود که در تاریخ تشیع توانست حکومت اسلامی را در قالب فلسفه سیاسی تئوریزه کرده و ارائه دهد و سپس از مقام نظر و تئوری به مقام عمل درآورد. امام حکومت را فلسفه عملی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت و نشان دهندهٔ جنبهٔ عمل فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی میداند.
🔹امام (ره)، انکار ضرورت تشکیل حکومت را انکار دین مبین اسلام میداند و میفرماید: «هر که اظهار کند که تشکیل حکومت اسلامی ضرورت ندارد، منکر ضرورت اجرای احکام شده و جامعیت احکام و جاودانگی دین مبین اسلام را انکار کرده است.»
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔸مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سهگانه فقه نظاممند
«گعده علمی فقه حکومتی با ارائه ایده فقه فعال»
آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی:🔻
🔹باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث میکند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند.
🔹در مسئله حکومت ائمه (ع) منصب حکومت را برای فقهای شیعه جعل کرده و منع کردهاند که مکلفین شیعه به حکام طاغوت رجوع کنند. حاکم طاغوت یعنی کسی که از خدا و رسول فرمان ندارد و خود بر مردم حکومت میکند. ممکن است فاسق هم نباشد.
🔹هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده. روایت هم برای فقیه حکومت مطلق قرار داده. حکم او بر احکام اولیه حاکم است. عقل و وجدان و شرع میگویند حفظ دین مقدم است. چون ولایت برای حفظ دین است، پس حکم فقیه بر همه احکام اولیه حکومت دارد.
🔹مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی، فقه را نظاممند میکند، روح فقه را بر فقه حاکم میکند و فقیه در یک فرع جزئی که میخواهد فتوا دهد باید ملاحظه این عناصر سهگانه را بکند.
🆔 @vasael_ir
🔸#معرفی_پایان_نامه | تساهل و تسامح در اندیشه امام خمینی (ره)
🔹امام (ره) برخلاف اندیشه تساهل در غرب-مبتنی بر نفی حقیقت و نسبی گرایی و جدایی دین از سیاست- معتقدند که اسلام دینی است فرازمانی و فرامکانی که برنامه سعادت بشر است در دنیا و آخرت.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔸مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس با همکاری دانشگاه امام صادق برگزار می کند؛
وبینار تخصصی «چارچوب طراحی ابزارهای مالی اسلامی»
با حضور:🔻
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید عباس موسویان
🔹زمان: دوشنبه 19 خرداد، ساعت 16
🔹لینک مشاهده وبینار:
▶️http://conf.seo.ir/mig
🆔 @vasael_ir
🔸#گفتگو | جایگاه اقتصاد اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره)
حجت الاسلام غلامعلی #معصومی_نیا:
🔹نظر قاطع امام (ره) این بود که اسلام در زمینه اقتصاد تفکر منسجمی دارد و برخلاف برخی از افراد که منکر اقتصاد اسلامی هستند یا اقتصاد اسلامی را مجموعهای از گزارههای غیرکامل میدانند، نظر ایشان این بود که اسلام یک نظام اقتصادی دارد.
🔹امام(ره) میفرمایند مشکلات را باید در درون نظام اسلامی حل کرد. این تفکر از ویژگیهای تفکر اقتصادی امام(ره) است و اگر دقت کنیم در فرمایش رهبر معظم انقلاب هم به خوبی درک میکنیم که ایشان امتداد امام(ره) هستند.
🔹حضرت امام(ره) استقلال اقتصادی را از اوجب واجبات میدانستند و معتقد بودند اگر برنامهریزی صحیحی نداشته باشیم، در سایر ابعاد هم وابسته خواهیم شد و استقلال سیاسی ما هم در معرض خطر قرار میگیرد.
🔹باید دانست که تعبیر اقتصاد خصوصی اشتباه است چراکه تعبیری سرمایهداری است. اسلام خصوصیسازی به این معنا را قبول ندارد و مسلماً دولتی بودن اقتصاد را هم قبول ندارد بلکه اسلام طرفدار مردمی شدن اقتصاد است.
🔹امام(ره) حیلههای ربا را به هیچ وجه جایز نمیدانستند و این یکی از خطراتی است که اقتصاد اسلامی را تهدید میکند. این تفکر امام(ره) در زمینه حیلههای ربا، یک بحث تخصصی است اما به صورت کلی اسلام ربا را تحریم کرده است. در طول تاریخ اسلام برخی از افراد با استفاده از برخی از حیلههای ربا همانند اضافه کردن یک شرط ضمن عقد و .... اقدام به رباخواری میکردند.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
🆔 @vasael_ir
🔸مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار می کند؛
نشست علمی «تحلیل لایه های زیرین ماجرای قتل رومینا اشرفی»
با حضور:🔻
🔹حجت الاسلام زیبایی نژاد
🔹زمان: امروز، سه شنبه 13 خرداد، ساعت 18
🔹مشاهده مجازی نشست از طریق لینک زیر:
▶️http://vlearn.araku.ac.ir/neshast1
🆔 @vasael_ir