eitaa logo
ادبیات عرب و «علوم عقلی و نقلی»
228 دنبال‌کننده
208 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️اسامی استفهام یازده موردند۰ 👈یکی از انها :مَن ⭕️⭕️برای تعیین نقش اسمهای استفهام به جمله سوالی جواب می دهیم کلمه ای که به عنوان جواب کلمه استفهام قرار می گیرد همان نقش اسم استفهام در سوال است.. ✅ به مثالهای زیر توجه کنید : 🌷من جاء؟ احمد جاء ⚡️در این مثال نقش من مبتدا و محلا مرفوع است . 🌷مَن رأیتَ ؟ رأیتُ مریمَ . ⚡️نقش من در جمله استفهامی مفعول به و محلا منصوب است . 🌷مَن هو ؟ هو علی ٌ . ⚡️نقش من خبر مقدم و محلاً مرفوع است . 🌷الی من سلّمتَ ؟ سلّمتُ الی مریمَ . ⚡️نقش من ،مجرور به حرف جر است 🌸 @vazife110
🌸درس دوم ☀️بررسی نکات مهم در ❇️اسم های موصول : ☄الذی،التی = کسی که ☄الذین،اللاتی = کسانی که 🔥مثال: خرج الذین کانوا فی المدرسه خارج شدند کسانی که در مدرسه بودند 🌲نکته : اما اگر الذی و التی و .... بعد از اسم ال دار بیاید ترجمه خاصی دارد ⚡️یعنی: اسم ال دار + الذی ، التی، الذین و ... ⚡️مثال: المومنین الذین = مومنانی که ⚡️مثال: رایت الرجل الذی فی البیت دیدم مردی را که در خانه بود ⚡️مثال: «ان الانسان الذی یجد طعاما مناسبا لفکره ستصبح قدرته للفهم و العمل اکثر!»(انسانی98) ❌۱) انسانی که غذای مفیدی را برای اندیشه خود بیابد نیرویش برای فهم و عمل، بیشتر شده است! ✅۲) انسانی که غذای مناسبی برای فکر خود می یابد نیرویش برای فهم و عمل ، بیشتر خواهد شد! ❌۳)اگر انسان غذای مناسبی را برای اندیشه خود بیابد نیرویش برای فهم و عمل ، بیشتر خواهد شد! ❌۴)انسان کسی است که غذای مفیدی را برای فکر خود یافته و نیرویش برای فهم و عمل،بیشتر شده است! ⭕️نکته : الانسان الذی : موصول بعد از اسم ال دار آمده است پس ترجمه آن به معنای انسانی که است . بر این اساس گزینه ۳ و ۴ غلط است . ⭕️نکته: ستصبح : با سین آمده است یعنی آینده مثبت باید ترجمه شود چون گزینه یک ترجمه نکرده است خط می خورد . 🌸 @vazife110
🔥برای ترجمه بعضی کتاب های جدید و ترجمه عبارت های محلی باید لهجه ان محل را هم فهمید . ☄برای روشن شدن موضوع چند مثال می زنیم: ♨️ مثال اول ابتدا فعل «می خواهم» را در چند لهجه بررسی می کنیم: 🔅١.لهجه عراقی: اَرِید 🔅٢. لهجه خلیجی: اَبِي 🔅٣. لهجه لبنانی : بِدِّي فعل فصیح «می خواهم» می شود: «اُریدُ». ♨️ مثال دوم اکنون واژه «چطور» یا «چگونه» را در همین لهجه ها بررسی می کنیم: 🔅١. عراقی: اِشلُون 🔅٢. لهجه خلیجی: کَیف 🔅٣. لهجه لبنانی : کِیف مرادف واژه «چگونه» در عربی فصیح «کَیفَ» می باشد. 🌸 @vazife110
  ❇️حرف عله در موارد زير در حكم صحيح است و اعلال نمي شود: ⚡️۱. عين الفعل ماضي ، مضارع، امر و برخي مصادر لفيف مقرون، مانند: قَوِيَ  ، يَحيا ، اِلوِ ، اللَّوي. ⚡️۲. عين الفعل كلمه اي كه به معناي عيب ظاهر يا رنگ يا حِليَه ( صفت، خلقت، شكل) باشد. مانند: عَوِرَ ، حَوِلَ، أَبيَضَ. كه در اين مورد غالبا اعلال صورت نمي گيرد. ⚡️۳. عين الفعل اسم آلت مانند: مَقوَد ⚡️۴.  عين الفعل جمع قله مانند: أدوُر ⚡️۵. عين الفعل مصدر مشهور باب تفعيل مانند: تَقوِيم ⚡️۶. عين الفعل وزن أفعَل   تفضيل مانند: أهوَن ⚡️۷. عين الفعل وزن «فَعَلان» مانند: حيوان ⚡️۸. عين الفعل صيغه تعجب مانند: أقوِم بِزَيدٍ ⚡️۹. عين الفعل كلمه اي كه بعد از عين الفعل آن حرف مد است مانند: طَوِيل ⚡️۱۰. حرف عله غير آخرِ كلمه ملحق- به علت اينكه اعلال آن موجب تغيير وزن ظاهري آن كلمه مي شود. مانند: جَهوَرَ. بخلاف حرف عله آخر ملحق مانند: اِسلَنقَي. ⚡️۱۱.  حرف عله مشدد مانند: صُيِّرَ ⚡️۱۲.  در بعضي كلمات سماعي مانند: اِستَحوَذَ. 🌸 @vazife110
❇️باب افعیلال 🌻اِفعالَّ یَفعالُّ اِفعیلالاً ⭕️مانند: احمارّ یحمارِّ احمیراراً ☄توجه : در اصل ماضی و مضارع ( احمارَرَ-یَحمارِرُ )می باشد.. 👈ماضی : فتحه لام الفعل حذف و در را دوم که حرف زیاده است ادغام گردیده 👈مضارع : کسره لام الفعل حذف و در را دوم ادغام شده 🌺ماضی : / احمارّ/ / احمارّا// احمارّوا// احمارّت// احمارّتا/ / احماررن// احماررت// احماررتما/ / احماررتم/ / احماررت/ / احماررت// احماررتنّ// احماررت/ / احماررنا/ 🌺مضارع : / يحمارّ/ يحمارّان/ / يحمارّون/ / تحمارّ/ / تحمارّان// يحماررن/ / تحمارّ/ / تحمارّان/ / تحمارّون// تحمارّين// تحمارّان// تحماررن// احمارّ// نحمارّ/ 🌺امر / ليحمّار/ / ليحمارّا// ليحمارّوا/ / لتحمارّ/ / لتحمارّا// ليحماررن/ / احمارّ// احمارّا/ / احمارّوا// احمارّى// احمارّا/احماررن// لاحمارّ// لنحمارّ/ ⭕️تنبيه : در امر غائب و امر حاضر اين باب سه وجه جايز است: ١- احمارّ و ليحمارّ بادغام راء در راء و فتح راء. ٢- احمارّ و ليحمارّ بادغام راء در راء و كسر راء. ٣- احمارر و ليحمارر بفك ادغام و جزم راء دوّم. ماضی مجهول احمور به … مضارع مجهول یحمار به … ⭕️توجه : در ماضی و مضارع مجهول در چهارده صیغه فعل ثابت است فقط ضمیر تغییر می کند 🌲مانند:احمور(به-بهما-بهم-بها...بکما۰۰۰بنا) 🌸 @vazife110
 ❇️فعل مضاعف عین الفعل و لام الفعل ⭕️در صيغه هاي 1و4و7و13و14 فعل امر، ادغام جايز است ⭕️در صيغه هاي 6و12 ممتنع و در بقيه صيغه ها واجب است. ✅افعال مضاعفي كه مضارع آنها بر وزن (يَفْعُلُ) است، امر، نهي و جحد آنها را به سه صورت مي توان خواند. ⭕️ مانند: یمُدُّ= مُدَّ يا مُدِّ يا مُدُّ ✅اگر مضارع فعل مضاعف بر وزن (يَفْعَلُ) باشد، امر، نهي و جحد آنرا فقط به دو صورت مفتوح و مكسور بايد خواند: مانند : يَفِر = فِرِّ يا فِرَّ. 🌸 @vazife110
 🌺یَا مَنْ عَفَا عَنِ السَّیِّئَاتِ وَ لَمْ یُجَازِ بِهَا ارْحَمْ عَبْدَکَ یَا اللَّهُ نَفْسِی نَفْسِی أَنَا عَبْدُکَ یَا سَیِّدَاهْ أَنَا عَبْدُکَ بَیْنَ یَدَیْکَ أَیَا رَبَّاهْ. ❇️رباه : 👈در کلمه «یا رب » [که در اصل «یا ربی » بوده با یای متکلم]، پنج وجه جایز است: ⭕️«یا رب » ، به کسر باء موحده و اسقاط یای متکلم . ⭕️«یا رب » با اسقاط یاء و به رفع باء موحده . ⭕️«یا ربی » به اتیان و به اسکان یاء متکلم . ⭕️«یا ربی » به فتح یاء متکلم . ⭕️«یا رباه » به الف منقلب از «یاء» متکلم و تبدیل کسره ماقبل آن به فتحه و الحاق هاء ساکنه ، جهت سکت وقفا و وصلا . 🌸 @vazife110