🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸
📚محطه التامل
ﺗﻘﺪﻡ ﺷﺎﺏ ﻓﻘﻴﺮ ﻟﺨﻄﺒﺔ ﻓﺘﺎﺓ
ﻓﻠﻢ ﻳﻮﺍﻓﻘﻮﺍ عليه !
ﺛﻢ ﺗﻘﺪﻡ ﺷﺎﺏ ﻏﻨﻲّ ﻭلكنه ﻓﺎﺳﻖ ﻑَ:
ﻭﺍﻓﻘﻮﺍ .. ﻭﻗﺎﻟﻮﺍ ﺳﻴﮭديه ﺍلله !!!
ﻟِﻤّﺎﺫﺍ ﻟﻢ ﻳﻘﻮﻟﻮﺍ ﻋﻦ الأﻭﻝ ﺳَﻴﺮﺯقه ﺍلله ..
ﺃﻟﻴﺲ ﺍﻟﮭﺎﺩﻱ ﻫﻮ نفسه ﺍﻟﺮﺍﺯﻕ ؟
🌻🌻🌻🍂🍂🍂🌻🌻🌻
📚ایستگاه تفکر
جوانی تنگدست به خواستگاری دختری رفت وموافقت نکردند !
سپس جوانی پولدار ولی فاسق آمد که موافقت کردند ..وگفتند خداوند اورا هدایت خواهد کرد!!
چرا در مورد اولی نگفتند ،خداوند اورا روزی خواهد داد..
آیا هدایت کننده همان روزی دهنده نیست ؟
🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸
👈متعلِق و متعلَق:
☀️ظرف و جار و مجرور،سبب ارتباط ماقبل خود به مابعدشان میشوند و به سبب این ارتباط، از ماقبلشان رفع ابهام میکنند. به عبارت دیگر؛ فلسفه وجود ظرف و جار و مجرور، رفع ابهام از ماقبلشان به سبب ایجاد ربط بین دو طرف خود میباشد؛ از اینرو در غالب موارد، ماقبلشان عامل در آنها بوده است .
☀️در اصطلاح علم نحو، ظرف و جار و مجرور را «مُتَعَلِق»و به آن کلمه ماقبل و مقدّم بر آنها، «متعلّق» اطلاق میشود.
☀️با توجه به اینکه جار و مجرور نیز مانند ظروف، احتیاج به متعلَّق دارند علمای نحو، بر جار و مجرور نیز اطلاق ظرف نموده و هرگاه در این مقوله سخن از ظرف به میان آمده، مراد تنها معنای اصطلاحی ظروف از قبیل؛ فوق، تحت، یمین، یسار، اَمام، خلف، عند، قبل، بعد6 و...، نیست، بلکه علاوه بر آن شامل جار و مجرور نیز میشود
#متعلق
🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸
متعلَق و متعلِق در این ایات :
( وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ )(القيامة/ ۲۲)
«وُجُوهٌ» مبتدأ و«يَوْمَئِذٍ» ظرف مضاف إلى مثله و«ناضِرَةٌ» خبر والجملة مستأنفة لا محل لها
( إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ )(القيامة/ ٢٣)
و«إِلى رَبِّها» متعلقان بالخبر الثاني «ناظِرَةٌ» خبر ثان.
☀️نکته : طبق قانون اصلی اول متعلَق بعد متعلِق می اید
⚡️مانند: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ»؛ در این آیه «بربّ» جار و مجرور و متعلق به «أَعوذ»
توجه : اما در إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ متعلقِق بر متعلَق مقدم شده است
🌦علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید :
«الی ربها» متعلق به کلمه «نَاظِرَةٌ» است که به سبب افاده حصر و یا رساندن اهمیت مطلب ، از خود ان جلوتر امده و گر نه می فرمود : نَاظِرَةٌإِلَىٰ رَبِّهَا
توجه : اهل بیت فرمودند منظور از ناظره در ایه (نَاظِرَةٌإِلَىٰ رَبِّهَا) باید تاویل و حمل بر مجاز کرد نه حقیقت چون خداوند (لا تدرکه الابصار)
#متعلق
🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸
وَطَنِی ! یُعَلِّمُنی حَدیدُ سَلاسِلِی
عُنفَ النُّسُورِ و رِقَّهَ المُتَفائِلِ
👈ترجمه :
ای سرزمینم ! اهن زنجیرهایم (زنجیرهای آهنینم) ؛ خشونت کرکس ها و مهربانی خوش بینان را بر من یاد داد .
🌲🌲🌲🌲🌲
🔥السلاسل = زنجیر
🔥العنف = خشونت ؛ سختی
🔥النسور= کرکس
🔥الرقه= نازکی؛ رحم
🔥المتفائل= خوش بین
🌷🌷🌷🌷🌷
❇️نکات :
⚡️السلاسل = جمع السِّلسِله
⚡️النُّسُور = جمع النَّسر
🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
اذا تعبنا اثناء اداء اعمالنا و واجباتنا علينا ان نعرف السبب و إلا فلا تعب في الاعمال التي تؤدى في سبيل الله ...
شهيد حسن باقری
🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
ندای منطق
همچنان مدافع حرم خواهیم ماند
https://eitaa.com/manteg110
🚨 انعقاد جلسة سرّیّة فی طهــرانَ یشارک فیها العمید قاآنی و جمیع قادة حرکة المقاومة الفلسطینیّة؛ مساء الیوم.
أ لیس الصُّبحُ بقَریبٍ؟!
🌸 @vazife110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شوخی حاج قاسم!
فرد عراقی اسم روستای "محلبیة" رو به اشتباه میگه "حلیمه".
سردار میگه "حلیمه" کیه؟ هان؟!
🌸 @vazife110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علت به سر زدن عراقی با زیرنویس فارسی
🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌻جر مضاف الیه
🌲در باره حرکت جر مضاف الیه اختلاف است که عامل جر ان چیست?
ابن مالک : علت جر مضاف الیه وجود حرف جر (من) یا (فی) یا(لام) است که مقدر می باشد .
سیویه : معتقد است جر مضاف الیه به مضاف می باشد
اخفش : جر مضاف الیه به اضافه (عامل معنوی) است .
🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
👈این دو جمله چه فرقی باهم دارند؟
🌺سالته الدراهمَ
🌺سالته عن الدراهم
🔥اولی متعدی به دو مفعول به نفسه است.
🔥دومی متعدی به مفعول دوم بوسیله حرف مجاوزه است .
🌷توجه : اگر لغت (سوال)در کلام متعدی به نفسه باشد در این صورت مقصود طلب است .پس :
⚡️سالته الدراهمَ=از او درهم ها را طلب کردم.
🌷توجه : اگر لغت (سوال) متعدی به مفعول دوم بوسیله حرف مجاوزه باشد . در این صورت مقصود بررسی احوال(کیفیت ان مکان ان و ...) شیء است . پس :
⚡️سالته عن الدراهم=از او در مورد درهم ها سوال کردم.
🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸
ایا به افعال( افعال المقاربَةِ و افعال الشروعِ و افعال الرجاءِ. ) افعال ناقصه می گویند؟.
💥. "افعال مقاربه" و "افعال شروع "و "افعال رجا"این افعال ناقصه و ناسخه هستند
🥀🍁🥀افعالی که دارای معمول اسم و خبر هستند ناقصه هستند
🌲توجه : شاید سوال شود چرا فقط بر افعال (کان و اخواتش) ناقصه می گویند ؟
👈جواب نقضی : همانطوری که به (افعال رجا و افعال شروع و افعال مقاربه) به همه اینها افعال مقاربه گفته می شود در حالی که فقط سه تای انها مقاربه است.
👈جواب حلی : به افعال ناقصه (کان و اخواتش) ناقصه می گویند چون اینها ناقص صرف می شوند یعنی بعضی از اینها فقط ماضی دارند مضارع و امر ندارند البته یک عده هم گفتند ناقصه است چون بدون خبر کامل نمی شوند و از نظر تعداد هم زیاد هستند و همچنین بر اسم و خبر وارد می شوند
🌺چرا به افعال مقاربه می توان ناقصه گفت ؟
چون بر هر فعلی که بر اسم و خبر وارد می شوند فاعل ندارند می توان ناقصه گفت .
☄عملشان(افعال مقاربه) رفع به اسم و نصب به خبر است،و مادامی که ناقصه هستند هیچ احتیاجی به "فاعل" یا "مفعول به" ندارند
🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸
🍂کـُـل (kull): همه - هر - تمام »»»
🔥اگر بعد از این کلمه از اسامی معرفه استفاده شود به معنی «همه» می باشد و اگر بعد از این کلمه از اسامی نکره استفاده شود به معنی «هر» میباشد البته به شکلی دیگر هم می توان از این کلمه استفاده کرد.
🌲مثال: کل البیت ( همه خانه) - کل بیت ( هر خانه)
🌷کاربردهای دیگر « کل»: می توان با ضمایر متصل استفاده کرد مثل: البیت کلّه (تمام خانه)
#کل
🌸 @vazife110
🔥عقل در مقابل نقل است، نه در مقابل شرع؛ شرع مقابل ندارد. يکي از چيزهايي که حتماً بايد از آن پرهيز کرد اين است که بگوييم «عقلاً و شرعاً»!
#شرع
#عقل
#جوادی_آملی
#نقل
🌸 @vazife110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 المرشد الايراني امام _علي_خامنئي
يزرع شتلتين في يوم التشجير مع ارتداء القفازات في ظل انتشار فايروس #كورونا المستجد
شتله=نهال
یوم التشجیر=روز درختکاری
ارتداء=پوشیدن
قفازات=دستکش
ظل =جلوگیری=بخاطر=هنگام
🌸 @vazife110
🔴 شاگردان مطرح و قوی آیت الله خویی، ۲ نفر بودند
آيتاللـه خوئى در کنار درس خارج اصول تصميم داشتند يك درس خارج فقه نيز شروع كنند،
ولى آن را مشروط كرده بودند به شركت دو نفر از تلامذه خود و فرموده بودند:
«اگر دو نفر در اين درس حاضر شوند درس را آغاز مىكنم.»
آن دو نفر يكى حضرت علاّمه حسینی طهرانی (رضواناللـهتعالىعليه) بودند و ديگرى حضرت آيتاللـه سيستانى (مدّظلّهالعالى)
📗 نورمجرد، ص ۶۶
#فقه
#اصول
#ایت_الله_سیستانی
#ایت_الله_خویی
🌸 @vazife110