eitaa logo
ادبیات عرب و «علوم عقلی و نقلی»
228 دنبال‌کننده
208 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸تمرین مدرسه رام الله 🌺 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
انواع الدموع عشرة 💧الدموع العظيمة و هي دموع ا(الانتصار) 💧الدموع البريئة و هي دموع ا(الاطفال) 💧الدموع المؤثرة و هي دموع ا(التوبة) 💧الدموع الرقيقة و هي دموع ا(المرأة) 💧الدموع الجميلة و هي دموع ا(الوفاء) 💧الدموع الحزينة و هي دموع ا(العزاء) 💧الدموع السعيدة و هي دموع ا(النجاح) 💧الدموع القاسية و هي دموع ا( الالم ) 💧الدموع المعبرة و هي دموع ا(الندم) 💧الدموع المخادعة وهي دموع ا(التماسيح) -------------------- 💧💧و اروع الدمع الناتج عن عين بكت من خشية الله 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🦋🌼 يروى أنَ بن يوسف الثقفي حبس رجلاً في حبسهِ ظلماً فكتبَ إليهِ رقعهُ فيها : قدْ مضى منْ بؤسنا أيام ومنْ نعيمكَ أيامَ والموعدِ القيامةِ والسجنِ جهنمَ والحاكمِ لا يحتاجُ إلى بيّنة 🌸 🦋🌼 روایت شده است که حجاج بن یوسف ثقفی مردی را به ناحق زندانی کرد، بر کاغذی به او نوشت که در آن نوشت: ایام بدبختی ما گذشت و ایام سعادت تو گذشت. روز قیامت زندان جهنم و حاکم خداست و نیاز به شاهد ندارد . 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرحوم آیت الله مصباح یزدی می­ فرماید: «ما در حوزه، چند سال ادبیات عربی می­خوانیم ولی متأسفانه آن هدفی که به خصوص از صرف و نحو منظور هست، خیلی از طلبه ها را به قدر کافی تأمین نمی کند. اگر از اوّل توجه داشته باشند و اساتید هم بیشتر بر آن تأکید کنند که در تجزیه و ترکیب، تمرین زیادتری را داشته و فقط به خواندن متن اکتفاء نکنند، در این­صورت خیلی زودتر به هدف می­ رسند و به تکرار بسیاری از کتاب­ها و درس­های دیگر نیازی نخواهد بود
📌 مرحوم استاد صفائی حائری می­ نویسند: «صرف و همچنین نحو زود به دست می­ آید اما زود هم فراموش می ­شود، مگر آن که نه با حفظ بلکه با تجزیه و ترکیب آن را در ذهن جای بدهیم. لا اقل تا چند سال باید روزی نیم ساعت یا چند خط تجزیه و ترکیب کرد
با سلام و عرض ادب و احترام تلنگر : می گویند با دو سال مطالعه مستمر روی یک موضوع بعد از دو سال صاحب نظر می شوید . البته بعضی از علم ها هم هر روز مطالب جدیدی دارد کشف می شود مانند فیزیک باز دانش پژوه مشکل ندارد 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 حال سوال اینجاست چرا بعد از چندین سال تحقیق و مطالعه در ادبیات عرب بالاخص در صرف و نحو باز نمی توانیم یک متن عربی را روان بخوانیم ✅اساتید فن می گویند نحو را باید مفهومی کار کنیم آنوقت این مشکل ما برطرف می شود 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️فرق نحو دستوری و نحو مفهومی: مثال :جاء زید راکبا 🛑نحو دستوری: چون راکبا منصوب است و مشتق پس حال است 🛑نحو مفهومی: کلمه منصوب رکن نیست (پس فاعل-نائب فاعل-مبتدا-خبر-فعل) نیست پس قید است 🛑قید هم بر دو نوع است یا قید ذات است یا قید حدث ⚡️حدث:یعنی زدن -خوردن-کشتن توجه: راکبا ربطی به جاء ندارد پس قید حدث نیست 🛑چون قید حدث نیست پس مفعول مطلق-مفعول له -مفعول فیه و مفعول به نیست توجه توجه : پس راکبا قید ذات است یعنی زید و در کلمه زید هم هیچ ابهامی نداریم پس می ماند حال تذکر : اگر ما بتوانیم متن را به این سبک بررسی کنیم مشکلات عظیم صرف و نحو در متن خوانی و تست حل می شود ان شاء ا... 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 در سه کارگاه که برای اساتید ادبیات عربی برگزار شد و نحو مفهومی بررسی شد و اساتید ادبیات عرب همه راضی بودن و بنده مطالبش را برای دوستان عزیز قرار می دهم حتما مفید خواهد بود . 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
در نحو مفهومی : چیزی که خیلی مهم است شناخت جمله و ارکان آن است (مسند و مسندالیه) ⭕️بدون شناخت و معین کردن ارکان جمله تجزیه و ترکیب عبارت اشتباه است. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
📌 💠 «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمينَ‏‏‏» (آل عمران: 96) 🔹 «بَکَّة» (نام دیگر مکّه است). 🔸 «بَکّ» به معنای ازدحام است و چون مردم به زیارت کعبه می روند و در آنجا ازدحام می کنند، مکّه را بکّه نامیده اند. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص62 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️آیا لله در الحمد لله می تواند به الحمد متعلق باشد؟ ✅نمی تواند چون وقتی جارومجرور به چیزی متعلق باشد یعنی معمول آن است 🛑الحمد هم نمی تواند عامل آن باشد چو عامل آن فعل یا شبه فعل باید باشد . 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️جمله بر دو نوع است : 👈جمله اسمیه 👈جمله فعلیه 🛑جمله ای که اولین رکن آن اسم باشد جمله اسمیه است 🛑جمله ای که اولین رکن آن فعل باشد جمله فعلیه است ⚡️مثال: الحمد لله(اولین رکنش یعنی مسندالیه اسم است پس جمله اسمیه است ) ⚡️جمله اسمیه دو رکن دارد مسندالیه (مبتدا)و مسند(خبر) 🛑جمله اسمیه هم بر دو گونه است : جمله ساده-جمله غیرساده ⭕️جمله ساده: جمله ای که بدون نواسخ می آید .پس الحمدلله جمله ساده است 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
💫توجه : بعضی ها سوال می پرسند آیا از معنا به ترکیب می رسیم یا از ترکیب به معنا ؟ 🌱این سوال در واقع مغالطه است چون ما اول یک معنای اجمالی داریم بر آن اساس ترکیب می کنیم بعد معنای تفصیلی بدست می آوریم . 🛑مثال: ذالک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین معنای اجمالی: می دانیم جمله اسمیه است مبتدا و خبر لازم دارد و راجع به قرآن بحث می کند ذلک مبتدی آن است و خبر می تواند الکتاب باشد یا لاریب فیه یا هدی للمتقین باشد یا هر سه باشند این بعد از ترکیب مفسر براساس قرائن آن را مشخص می کند 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🛑🛑🛑در جمله ما ارکان و قیود است و قیود یا منصوری یا مجروری یا توابع است ✅منظور از منصوبی (مفاعیل-حال-تمیز) می باشد . 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
مثال: ⭕️ضرب زید بکرا ضرب=ارکان و زید =ارکان و بکرا=قید منصوبی ⭕️ضرب زید ضربا ضرب=ارکان. و زید=ارکان. و ضربا=قید منصوبی ⭕️ضرب زید ضرب الامیر زید=ارکان و زید= ارکان و ضرب الامیر= قید منصوبی ⭕️ضرب زید بکرا تادیبا ضرب=ارکان و زید= ارکان و بکرا=قید منصوبی و تادیبا=قید منصوبی 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🥀نکته: قید یا برای ذات است یا برای حدث 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
✅به زودی باهم بررسی خواهیم کرد قید ذات و قید حدث را در نحو مفهومی چطور تشخیص بدهیم ونقش آنها را بررسی کنیم