eitaa logo
ادبیات عرب و «علوم عقلی و نقلی»
229 دنبال‌کننده
208 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ☘☘☘ 🌸🌸🌸 ☘☘☘ 💠موضوع :اگر مبتدا و خبر هر دو معرفه باشند 🌐 اوّلين قسم از مواضع سه‌گانه‌اى كه حكم به مبتدا بودن اسم مقدّم مى‌شود در اين صورت است كه هردو معرفه باشند. ♦️ لازم به ذكر است كه رتبه‌ معارف از حيث تعريف به اين ترتيب است: 1- ضمير. 2- علم. 3- اسم اشاره. 4- موصول و اسم محلّى به الف و لام. ♦️نکته : و بايد توجه داشت كه مضاف به هركدام از اينها، حكم همان قسم را دارد به غير از مضاف به ضمير كه در حكم علم و در رتبه دوّم است، مگر اينكه آن اسم مضاف به ضمير، مصدر باشد كه در اين صورت در حكم ضمير است. ♦️با ملاحظه به مطلب فوق، بايد دانست كه چه هردو اسم معرفه در يك رتبه باشند، مثل: اللَّهُ رَبُّنا «الشورى/ 15» و چه مختلف الرتبه باشند، مانند: «زيد الفاضل» و «الفاضل زيد»، حكم به مبتدا بودن اسم مقدّم كه «اللّه» در مثال اوّل و «زيد» در مثال دوّم و «الفاضل» در مثال سوم است مى‌شود. 🔷هذا هو المشهور: اين قول مشهور در بين آراى علماست. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🔻 حرکت اگه در مسیر درست نباشه، بیشتر از مقصد دورِت میکنه ها!! 🔸 از من گفتن بود. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🔵 کلمه‌ی «ذهب» همراه با انَّ الْمُتَّقِينَ ذَهَبُوا بِعَاجِلِ الدُّنْيَا وَ آجِلِ الْآخِرَة در تعبیر «ذهب بـ» ، حرف باء به معنای تعدیه بالمعنی الأخص است. معنای «ذهب بـ» هم به معنای رفتن نیست بلکه به معنای بردن است. معنای جمله هم این است که «متقین سود دنیای عاجل و آخرت آجل را بردند.» 🔻حالا این ترجمه‌ها را نگاه کنید: ❌ترجمه‌ی آقای دشتی: پرهيزكاران از دنياى زودگذر به سلامت گذشتند و آخرت جاودانه را گرفتند! ❌ آقای آقامیرزایی: پرهيزگاران رفتند با شتاب از دنيا و از آخرت بهره‏مند شدند! ❌آقای بهشتی: پرهيزكاران با سود اين جهان و بهره آن جهان از جهان بيرون شتافتند! ترجمه فیض الاسلام و برخی دیگر از مترجمان دقیق‌تر است: ✅ آقای فیض الإسلام: پرهيزكاران (سود) دنياى گذرنده و (سود) آخرت آينده را بردند. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
في قوله: {فلا جناح عليه} وشبه الجملة من الجار والمجرور﴿عليه﴾ يتعلق بمحذوف خبر لـ (لا) تقديره: (موجود). 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
✅تفاوت کلیدی حال و مفعول مطلق حال همیشه با ذات مرتبط است و مفعول مطلق با حدث 🤔🤔🤔🤔 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️مثال برای فرق مفعول مطلق با حال: 💫جاء زید راکبا: راکبا حال است برای زید که ذات است 💫ضربت زیاد ضربا ضربا مفعول مطلق است قید است برای ضرب که حدث است 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️جمله اسمیه: 💫جمله اسمیه جمله ای است که با اسم شروع شود 💫جمله اسمیه جمله ای است که اولین رکن آن اسم باشد . ⚡️مثال: فبای آلاء ربکما تکذبان 🛑اولش اسم است اما جمله اسمیه نیست ⭕️نحو مفهومی: اول ارکان را مشخص می کنیم فعل و فاعل 〽️بعد برای جارو مجرور متعلق به تکذبان است و آلاء و ربکما هم مضاف الیه است پس طبق ارکان جمله ما فعلیه است. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️تفاوت کلیدی مضاف و مضاف الیه و موصوف و صفت: موصوف و صفت را می توان جمله قرار داد اما مضاف و مضاف الیه را نمی توان 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️توجه: در صرف اعلال و تخفیف همزه و ادغام برای رفع ثقالت است 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🛑دانش صرف یک دانش شیعی است که تکوین آن با مازنی شیعه است 🛑نحو هم بنیان‌گذارش امیرالمومنین ع است سیوطی با آنکه به امام علی ع مهر ندارد اما در اول سیوطی می گوید این علم از امام علی است. 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110