eitaa logo
ادبیات عرب و «علوم عقلی و نقلی»
228 دنبال‌کننده
208 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بچه ها هم مغالطه یاد گرفتند مغالطه توسل به معنای ظاهری #منطق 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
♦️پس هر مسحی،لمس و مس است. و هر لمسی ، مس است . #منطق 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
ندای منطق همچنان مدافع حرم خواهیم ماند https://eitaa.com/manteg110
🚨 انعقاد جلسة سرّیّة فی طهــرانَ یشارک فیها العمید قاآنی و جمیع قادة حرکة المقاومة الفلسطینیّة؛ مساء الیوم. أ لیس الصُّبحُ بقَریبٍ؟! 🌸 @vazife110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شوخی حاج قاسم! فرد عراقی اسم روستای "محلبیة" رو به اشتباه میگه "حلیمه". سردار میگه "حلیمه" کیه؟ هان؟! 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌻جر مضاف الیه 🌲در باره حرکت جر مضاف الیه اختلاف است که عامل جر ان چیست? ابن مالک : علت جر مضاف الیه وجود حرف جر (من) یا (فی) یا(لام) است که مقدر می باشد . سیویه : معتقد است جر مضاف الیه به مضاف می باشد اخفش : جر مضاف الیه به اضافه (عامل معنوی) است . 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸🌸 👈این دو جمله چه فرقی باهم دارند؟ 🌺سالته الدراهمَ 🌺سالته عن الدراهم 🔥اولی متعدی به دو مفعول به نفسه است. 🔥دومی متعدی به مفعول دوم بوسیله حرف مجاوزه است . 🌷توجه : اگر لغت (سوال)در کلام متعدی به نفسه باشد در این صورت مقصود طلب است .پس : ⚡️سالته الدراهمَ=از او درهم ها را طلب کردم. 🌷توجه : اگر لغت (سوال) متعدی به مفعول دوم بوسیله حرف مجاوزه باشد . در این صورت مقصود بررسی احوال(کیفیت ان مکان ان و ...) شیء است . پس : ⚡️سالته عن الدراهم=از او در مورد درهم ها سوال کردم. 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ایا به افعال( افعال المقاربَةِ و افعال الشروعِ و افعال الرجاءِ. ) افعال ناقصه می گویند؟. 💥. "افعال مقاربه" و "افعال شروع "و "افعال رجا"این افعال ناقصه و ناسخه هستند 🥀🍁🥀افعالی که دارای معمول اسم و خبر هستند ناقصه هستند 🌲توجه : شاید سوال شود چرا فقط بر افعال (کان و اخواتش) ناقصه می گویند ؟ 👈جواب نقضی : همانطوری که به (افعال رجا و افعال شروع و افعال مقاربه) به همه اینها افعال مقاربه گفته می شود در حالی که فقط سه تای انها مقاربه است. 👈جواب حلی : به افعال ناقصه (کان و اخواتش) ناقصه می گویند چون اینها ناقص صرف می شوند یعنی بعضی از اینها فقط ماضی دارند مضارع و امر ندارند البته یک عده هم گفتند ناقصه است چون بدون خبر کامل نمی شوند و از نظر تعداد هم زیاد هستند و همچنین بر اسم و خبر وارد می شوند 🌺چرا به افعال مقاربه می توان ناقصه گفت ؟ چون بر هر فعلی که بر اسم و خبر وارد می شوند فاعل ندارند می توان ناقصه گفت . ☄عملشان(افعال مقاربه) رفع به اسم و نصب به خبر است،و مادامی که ناقصه هستند هیچ احتیاجی به "فاعل" یا "مفعول به" ندارند 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 🍂کـُـل (kull): همه - هر - تمام »»» 🔥اگر بعد از این کلمه از اسامی معرفه استفاده شود به معنی «همه» می باشد و اگر بعد از این کلمه از اسامی نکره استفاده شود به معنی «هر» میباشد البته به شکلی دیگر هم می توان از این کلمه استفاده کرد. 🌲مثال: کل البیت ( همه خانه) - کل بیت ( هر خانه)  🌷کاربردهای دیگر « کل»: می توان با ضمایر متصل استفاده کرد مثل: البیت کلّه (تمام خانه) 🌸 @vazife110
🔥عقل در مقابل نقل است، نه در مقابل شرع؛ شرع مقابل ندارد. يکي از چيزهايي که حتماً بايد از آن پرهيز کرد اين است که بگوييم «عقلاً و شرعاً»! 🌸 @vazife110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 المرشد الايراني امام _علي_خامنئي يزرع شتلتين في يوم التشجير مع ارتداء القفازات في ظل انتشار فايروس المستجد شتله=نهال یوم التشجیر=روز درختکاری ارتداء=پوشیدن قفازات=دستکش ظل =جلوگیری=بخاطر=هنگام 🌸 @vazife110
‍ 🔴 شاگردان مطرح و قوی آیت الله خویی، ۲ نفر بودند آيت‌اللـه خوئى در کنار درس خارج اصول تصميم داشتند يك درس خارج فقه نيز شروع كنند، ولى آن را مشروط كرده بودند به شركت دو نفر از تلامذه خود و فرموده بودند: «اگر دو نفر در اين درس حاضر شوند درس را آغاز مى‌كنم.» آن دو نفر يكى حضرت علاّمه حسینی طهرانی (رضوان‌اللـه‌تعالى‌عليه) بودند و ديگرى حضرت آيت‌اللـه سيستانى (مدّظلّه‌العالى) 📗‌ نورمجرد، ص ۶۶ 🌸 @vazife110
مرحوم علامه جعفری درباره استادشان مرحوم شیخ مرتضی طالقانی، استاد معروف فلسفه و عرفان و فقه و اصول نقل می‌کنند: 🌻🍂🌻خدمت شیخ مرتضی طالقانی رسیدم و گفتم: «آقا به ما درس بدهید.» ایشان پاسخ دادند: «درس تمام شده‌است.» من گمان کردم به خاطر فرارسیدن ماه محرم درس را تمام کرده‌است، گفتم: «آقا چند روز به محرم مانده‌است.» جواب دادند: «شیخ محمدتقی درس تمام شد؛ خر طالقان رفته و پالانش مانده.» متوجه شدم از مرگشان خبر می‌دهند و در حال عبور از پل دنیا به ابدیت هستند گفتم: «این دم آخری چیزی بگویید گفتند: «پس متوجه شدید» و بلافاصله این بیت را خواندند: «تا رسد دستت به خود شو کارگر/ تا فُتی از کار خواهی زد به سر» و بعد اشک از چشمان شیخ جاری شد و من روی ایشان را بوسیدم و قطرات اشک ایشان به صورتم نشست. 🌸 @vazife110
🌲خانه نشینی در زمان بیماری های واگیر دار محمد بن مسلم گوید : به امام_باقر علیه السلام گفتم : هنگامی که وباء ( بیماری همه گیر) در سرزمینی بیفتد، آیا ما خانه نشينی و گوشه نشینی و کناره‌گیری از مردم را برگزینیم؟ امام فرمودند : چه اشکالی دارد که از وباء و بیماری فراگیر فاصله و کناره بگیری، در حالیکه رسول الله صلی الله علیه و آله به مردی که به آن حضرت خبر داد که در خانه ای همراه برادرانش بود و برادرانش همه مرده بودند و فقط او باقی مانده بود، فرمود : از آن خانه فاصله بگیر و دور شو، در حالیکه این خانه مذموم است! 📚 مستدرك الوسائل/ج 2 ص 96 باب: جَواز الفِرارِ مِن مكانِ الوَباءِ والطّاعونِ إلّا مَعَ وُجوبِ الإِقامَةِ فيهِ كالمُجاهِدِ والمُرابط. 🌸 @vazife110
🔥مغالطه تبدیل امر مطلوب به امر مطلوب 🔸استاد ریاضی گفت: بچه ها به جای روزه گرفتن ، دلی را به دست آورید ، گرسنه ای را سیر کنید! 🔹گفتم استاد: اگر ما به جای معادله ریاضی در برگه امتحانی برای تو شعر زیبایی بنویسیم به ما نمره قبولی می دهی؟ 🔺یک مغالطه رایج در ادبیات عرفیِ جامعه ما تبدیل یک امر مطلوب به دیگری و جایگزینی آن است... پاسخ شاگرد وجه مغالطه استاد را آشکار می کند. 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ❇️ امام باقر (ع) و تربیت «اَصحابُ السِّرّ» 1⃣ یکی از کارهای امام باقر (ع) همین بود که کسانی را از شاگردان خود و از دوستان خود تربیت کند، بالا بیاورد، به‌صورت اختصاصی آنها را مورد توجه قرار بدهد -شاگردان ویژهٔ آن حضرت- بعد آن‌ها را به همدیگر وصل کند و در سرتاسر دنیای اسلام آن‌ها را به‌عنوان یک قطبی، یک رکنی، به‌عنوان وکیل خود، نایب خود بگذارد که آن‌ها کار آن حضرت را دنبال کنند و ادامهٔ تبلیغات و تعلیمات آن حضرت را به گردن بگیرند و به‌عهده بگیرند. 2⃣ این سازمان‌دهی پنهانی امام باقر (ع) بود، که از زمان قبل از امام باقر شروع شده بود، اما در زمان آن حضرت یک هیجان بیشتری پیدا کرد و البته در زمان امام صادق (ع) و امام موسی‌بن‌جعفر (ع) به اوج خودش رسید. 3⃣ لذا شما می‌بینید در روایات، بعضی از اصحاب امام باقر علیه‌الصلاةوالسلام به‌عنوان «اَصحابُ السِّر» شناخته شدند؛ مثل جابربن‌یزید جُعفی. 📚 انسان ٢۵٠ ساله (بیانات مقام معظم رهبری دربارهٔ زندگی سیاسی- مبارزاتی ائمه معصومین)، صص٢٣۵-٢٣۶ سر 🌸 @vazife110
شیوه خواندن تفسیر المیزان #تفسیر #المیزان #شیوه #سرّ 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 ❄️مَن لَم یُرِدكَ فَخَلِّهِ لِمُرادِهِ لا تَحزَنَنَّ لِهِجرِهِ وَ بِعادِهِ 🖊آن کس را که خواهان تو نیست به حال و مراد خویش واگذار و از رفتن و دوری او اندوهگین مباش 📚دیوان منسوب به امام علی(ع) ✍🏻ترجمه : بهنام رجایی 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 چرا کلام اینقدر راجع به توحید و معاد و .... بحث می کند ؟ علامه جعفری پاسخ می دهد : ای عزیزان! بشر امروزی یک درد دارد و بیش از یک دارو ندارد. درد او این است که وجود خود را بی‌اصل و بی‌پشتیبان احساس می‌کند. وقتی احساس کرد که وجود او پشتیبان ندارد، شخصیت خود را از دست می‌دهد. شخصیت خود را که از دست داد، نیک و بد و بایستگی و شایستگی در نظر او به یک مشت مفاهیم مسخره مبدل می‌شود که اغراض گوناگون و بی‌اساس، آنها را برای ساختن زندگی عروسک‌وار نمودار کرده است. هنگامی که تمام مفاهیم، مسخره جلوه کرد، دلیل و علت و تفکر در خود و جامعه و هیچ اصلی را مشاهده نمی‌کند؛ این است درد انسانی. ؛ ؛ ؛ ؛ 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 عیّن " إلّا " للاستثناء : ۱- ما أعطیتُ الفقیر إلّا ثلاثة دراهم! ۲- هناک عدة جمل تُشیر علی أنّ الإنسان لا یصلُ إلی النجاح إلّا بالسعی و الجهد! ۳- ما استُعملت النقود الورقیة للمرة الأولی إلّا في الصین! ۴- قال المعلم للطلاب ألّا یذهبوا إلی ساحة المدرسة إلّا علیّا! 🌹🌺🌼🌹🌺🌼🌹🌺🌼🌹 ✳️پاسخ تست : گزینه٤ ✅بررسی سایر گزینه ها: گزینه ۱ : فعل مذکور از افعال دو مفعولیست و "ثلاثة"مفعول دوم آن می باشد. گزینه۲ : بعد از ادات استثناء ، جار و مجرور وجود دارد و از نظر معنایی به ما قبل ارتباط دارد ، پس حصر است. گزینه ۳ : در این گزینه نیز پس از إلّا جار و مجرور آمده است ، لذا حصر می باشد. 👈نکته : هر گاه پس از إلّا جارو مجرور بیاید ، معمولا جمله حصر دارد مگر آنکه همان حرف جر در ماقبل ادات استثناء تکرار شده باشد. ؛ ؛ ؛ 🌸 @vazife110
🌺🌺🌺🌸🌸🌸🌺🌺🌺 🔥فلسفه خشم(چکیده هزاران کتاب): 🔹شبی مار بزرگی برای پیدا کردن غذا وارد دکان نجاری می شود. عادت نجار این بود که موقع رفتن و تعطیلی دکان، بعضی از وسایل کارش را روی میز بگذارد. آن شب هم اره کارش روی میز بود. همینطور که مار گشتی می زد بدنش به اره گیر می کند و کمی زخم می شود. 🔹مار خیلی ناراحت می شود و برای دفاع از خود اره را گاز می گیرد که سبب خون ریزی دور دهانش می شود. او نمی فهمد که چه اتفاقی افتاده و از اینکه اره دارد به او حمله می کند و مرگش حتمی است تصمیم می گیرد برای آخرین بار از خود دفاع کرده و هر چه شدیدتر حمله کند و دور اره بدنش را بپیچاند و هی فشار دهد! نجار صبح که آمد روی میز کنار اره، لاشه ی ماری بزرگ و زخم آلود را دید که فقط و فقط بخاطر بی فکری و خشم زیاد مرده است. 🔹احیانا در لحظه خشم میخواهیم دیگران را برنجانیم بعد متوجه می شویم جز خودمان کس دیگری را نرنجانده ایم و موقعی این را درک می کنیم که خیلی دیر شده، زندگی بیشتراحتیاج دارد که گذشت و چشم پوشی کنیم از اتفاقها؛ ازآدمها؛ از رفتارها؛ گفتارها؛ خودمان را یاد دهیم به گذشت و چشم پوشی عاقلانه و به جا. چون هر کاری ارزش این را ندارد که روبرویش بایستی و اعتراض کنی. ؛ ؛ ؛ ؛ 🌸 @vazife110