eitaa logo
ادبیات عرب و «علوم عقلی و نقلی»
228 دنبال‌کننده
208 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺منطق در کاریکاتور به نمایش در می اید در این کاریکاتور (5+1)به اشتراک لفظی هم به حاصل جمع دو عدد و هم به به کشورهای مذاکره کننده سیاسی با ایران گفته می شود . 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 🔥در جایی که اشتراک لفظی هست باید دقت کرد امکان مغالطه هم هست . 👈به این طنز دقت کنید: ❇️معلم: چرا حیوانات نادر را نمی کشند ❇️شاگرد: چون نادر ناراحت می شود ☄☄اینجا کلمه نادر اشتراک لفظی است. 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 👈یا ایها الرسول 🌻چرا (رسول) الف و لام دارد ؟ الف و لام تعریف است 🌻چرا یا مستقیما بر سر الرسول وارد نشده است ؟ وقتی منادا الف و لام دارد یا مستقیما بر سر ان وارد نمی شود 🌻برای حل این مشکل ندا و منادای الف و لام دار چه باید کرد ؟ ما بین انها از (ایّ) استفاده می کنیم 🌻این (ایّ) ما بین یا و الرسول چه نام دارد ؟ ایّ وصلیه 🌻(ایّ) مبنی است یا معرب؟ از میان موصولات تنها ای معرب است 🌻حالا در این مثال (ای) مناداست یا (الرسول)؟ ای مناداست 🌻پس نقش الرسول در این مثال چیست ؟ صفت یا بدل برای اَیّ 🌻اعراب (الرسول)چیست ؟ محلاً منصوب 🌻نقش (ایها) چیست؟ «ها»، حرف تنبیه 🌻چرا به جای (ایها) ؛ ایتها نیاورده است؟ چون الرسول مذکر است و ایتها برای مونث است 🌸🌸🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 📚محطه التامل ﺗﻘﺪﻡ ﺷﺎﺏ ﻓﻘﻴﺮ ﻟﺨﻄﺒﺔ ﻓﺘﺎﺓ ﻓﻠﻢ ﻳﻮﺍﻓﻘﻮﺍ عليه ! ﺛﻢ ﺗﻘﺪﻡ ﺷﺎﺏ ﻏﻨﻲّ ﻭلكنه ﻓﺎﺳﻖ ﻑَ: ﻭﺍﻓﻘﻮﺍ .. ﻭﻗﺎﻟﻮﺍ ﺳﻴﮭديه ﺍلله !!! ﻟِﻤّﺎﺫﺍ ﻟﻢ ﻳﻘﻮﻟﻮﺍ ﻋﻦ الأﻭﻝ ﺳَﻴﺮﺯقه ﺍلله .. ﺃﻟﻴﺲ ﺍﻟﮭﺎﺩﻱ ﻫﻮ نفسه ﺍﻟﺮﺍﺯﻕ ؟ 🌻🌻🌻🍂🍂🍂🌻🌻🌻 📚ایستگاه تفکر جوانی تنگدست به خواستگاری دختری رفت وموافقت نکردند ! سپس جوانی پولدار ولی فاسق آمد که موافقت کردند ..وگفتند خداوند اورا هدایت خواهد کرد!! چرا در مورد اولی نگفتند ،خداوند اورا روزی خواهد داد.. آیا هدایت کننده همان روزی دهنده نیست ؟ 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
☄استفهام در یک نگاه 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 فرق جمیل و انیق : 🌲جمیل: حسن و زیبایی شیئ 👈أنیق چیست؟ أنیق از ماده (أ ن ق) بر وزن رمق،به معنای شیئ و چیز زیبا و پسندیده و خوش آیند،خوب و شگفت آور و به معنای فرح و سرور و حسن و معجب. به گل یا گیاهی که خوشرنگ و خوشبو باشد و لطافت آن جالب باشد گفته می شود. اگر شما به منظور تفریح به یکی از باغ های سرسبز و خوش و خرم بروید و یا تصادف عبورتان به آن بیافتد،با مشاهده این منظره زیبا و دلفریب چه حالی پیدا خواهید کرد؟چگونه غرق تماشا در این همه آثار دلربا خواهید شد؟ چنانچه چنین باغی بوده و چنین حالی به دست آید عرب می گوید: (تأنق فلان فی الروضة). وچنانچه در چیزی که ریزه کاری انجام گرفته باشد؛می گوید: (تأنق فلان فی الأمر). ⭕️حال که فرق جمیل با أنیق دانسته شد،معلوم می شود چرا امیر الکلام (علیه الصلاة و السلام) در کلام (ان القران ظاهره انیق باطنه عمیق)به جای عبارت جمیل،أنیق به‌کار برد. 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
آیت الله جوادی آملی : امام رضا علیه السلام در دورانی که در مشهد بودند فقط ۲ روایت فقهی دارند (و از ایشان داریم) بقیه روایت، همگی عقلی و مربوط به مسائل عقلی است. 🌸 @vazife110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرکت جالب جوان عراقی: 🌺این‌ماسک اینم‌ قرص ضد انگل؟! - قرص ضد انگل واس چی؟! + کرم‌ نداشتی بیرون نمی‌‌اومدی!😂😂😂 🌸 @vazife110
حضرت آیة الله صافی در این کتاب از مرحوم بروجردی نقل می کند که فرمود: من درسها را از اول اجتهادی خواندم حتی صرف و نحو را. ..._بروجردی 🌸 @vazife110
☄محمد جـــــــواد ظــريف : ايـــران غنية من حيث الموارد البشرية والطبيعية ونحن لانحتاج الى صدقة من تــرامب الذي اضطر ليشتري أجهزة التنفس الصناعية من دولة يفرض عليها العقوبات 👈اسم شهرها و كشورها:ايران – مشهد و ... مونث معنوی است.   👈مونث مجازی علامت تانيث دارد ولي به غير جاندار دلالت دارد. مانند :عقوبات 🌺در مونث مجازی می توان فعل را مذکر و مونث اورد . مانند : یفرض 🌸برای جمع مکسر صفت مونث می اورند . مانند : الموارد البشریه 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 سؤال: در آیه مبارکه(( و لم یکن له کفوا احد)) ترکیب ((له)) چیست؟ 👈👈( وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ) ☄«وَلَمْ يَكُنْ» الواو حرف عطف ومضارع ناقص مجزوم بلم «لَهُ» متعلقان بكفوا «كُفُواً» خبر يكن مقدم «أَحَدٌ» اسمه المؤخر. والجملة معطوفة على ما قبلها. 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 ✅ من ١١ إلى ١٩ ⁦1️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ الحاديَ عشرَ الصفحةُ الحاديةَ عشرةَ ⁦2️⃣⁩⁦1️⃣⁩⁦⁩ الكتابُ الثانيَ عشرَ الصفحةُ الثانيةَ عشرةَ ⁦3️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ الثالثَ عشرَ الصفحةُ الثانيةَ عشرةَ ⁦4️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ الرابعَ عشرَ الصفحةُ الرابعةَ عشرةَ ⁦5️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ الخامسَ عشرَ الصفحةُ الخامسةَ عشرةَ ⁦6️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ السادسَ عشرَ الصفحةُ السادسةَ عشرةَ ⁦7️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ السابعَ عشرَ الصفحةُ السابعةَ عشرةَ ⁦8️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ الثامنَ عشرَ الصفحةُ الثامنةَ عشرةَ ⁦9️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ التاسعَ عشرَ الصفحةُ التاسعةَ عشرةَ ⁦🖋️⁩ملاحظة: كلا الجزئين من ١١ إلى ١٩ في الأعداد الترتيبية مبنيان على الفتح. 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 ✅ نکته عبارتی: 🌻در بعضی عبارت از «أي» تفسیریه استفاده می شود ولی گاهی از جمله«أعني». 🔥فرق دقیق این دو این است که اولی برای ایضاح و بیان است ولی دومی برای دفع سؤال و ازاله ابهام است. آنگاه در اولی باید روشن کنید که قبلا چه چیزی وجود داشت که محتاج بیان است ،و در دومی باید بگوبید آن سؤال چیست. 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 فعل آذیٰ در باب افعال است و فعل أذیٰ در ثلاثی مجرد 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 ☀️فرق الف ممدود و تانیث : تعریف(الف ممدود)یک بحث است و بحث تانیث در (الف ممدود)بحث دیگر است . این دو یکی نیستند لازم نیست که هر الف ممدودی دلالت بر تانیث کند بلکه در صورتی دلالت بر تانیث دارد که هر دو زائده باشند 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 ☀️چرا سلیمان غیرمنصرف است؟ ☄سلیمان برای عجمه و علمیت غیر منصرف شده. 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 ☀️هرگاه خبر یک مبتدایی،خودش یک جمله باشد،به جمله متشکل از مبتدا وخبرش،جمله کبری وبه جمله ای که خبر برای آن مبتدا واقع شده است،جمله صغری گفته میشود مثلا : جمله کبری:کل جمله"زید اخوه قام" جمله صغری:جمله"اخوه قام" 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 ☀️روش تاويل به مصدر بردن : 1-اگر کلام مثبت باشد :مثلا: (أعجبني أن تذهب)↹(أعجبني ذهابك). (اعجبنی ان تضرب)↹(اعجبنی ضربک) 2-اگر کلام منفی باشد:مثلا: (بلغني أن لا تذهب)↹(بلغني عدم ذهابك). ⚡️نکته : کلمه ی(عدم)را اضافه به مصدر می کنیم ☀️روش تاويل به مصدر بردن با(أن) مشبهة بالفعل: 1-اگر کلام مثبت باشد:مثلا: (أعجبني أنك قائم)↹(أعجبني قيامك). ⚡️نکته : مصدر خبر(أن) را اضافه به اسم (أن) می کنیم 2-اگر کلام منفی باشد:مثلا: (بلغني أن زيدا لايقوم)↹(بلغني عدم قيام زيد). ⚡️نکته : کلمه ی(عدم)را اضافه به مصدر خبر(أن) می کنیم وبعد مصدر خبر(أن) را به اسم(أن) اضافه می کنیم 🌷اگر خبر جامد باشد :مثلا: (اعجبني أنك زيد)↹(اعجبني كونك زيدا). ⚡️نکته : در این صورت ازمصدر (کان) استفاده می کنیم،یعنی از(کون). 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 🌲بسم الله الرحمن الرحیم 🌻🌻🌻بررسی لغت : ☄ الرحمن : بسیار بخشنده- بسیار عطا کننده- هستی بخش   توضيح : « رحمان » اشاره به رحمت عام و گسترده خداوند دارد که بر مؤمن وکافر افاضه می شود.  ☄الرّحیم : بسیار مهربان و صاحب بخشش  توضيح : « رحیم» دلالت بر نعمت دائم و رحمت ثابت خداوند دارد که بر مؤمن افاضه می شود . « رحیم» اشاره است به رحمت خاص خداوند.  🌻🌻🌻نکته صرفی : 🔥(اسم) فیه إبدال، أصله سمو، حذف حرف العلة و هو لام الکلمة و أبدل عنه همزة الوصل. 🔥 و دلیل الواو جمعه على أسماء و أسامی، و تصغیره سمىّ 🌻🌻🌻نکته نحوی : 🍂بسم : جار و مجرور متعلقان بمحذوف و 🍂الباء : هنا للاستعانة أو للالصاق، و 🍂تقدیر المحذوف: أبتدی‏ء فالجار و المجرور فی محل نصب مفعول به 👈أو👇 🍂ابتدائی فالجار و المجرور متعلقان بمحذوف خبر لمبتدأ محذوف و کلاهما جید 🍂(اللَّهِ) مضاف الیه و (الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ) صفتان للّه تعالى 🍂 جملة البسملة ابتدائیة لا محلّ لها من الاعراب 🌸 @vazife1110
🌸🌸🌸🌸🌸 ☀️الحمد لله رب العالمین لغت :  (الحمدلله ):حمد به معنای ستایش دربرابر عمل نیکوی اختیاری است ،(به خلاف مدح که به عمل ارادی و غیر ارادی تعلق می گیرد)و خداوند خبرداده است که او آنچه راآفریده به اجبار و قهر قاهری خلق نکرده است (هو الواحدالقهار)،بلکه هرچه آفریده با علم و اختیار خلق نموده و همانا هرچیز را به نیکوترین وجه ممکن و متصور برای آن آفریده است (الذی احسن کل شیئی خلقه ) ☄نکات صرفی : ال= برای استغراق و تعریف جنس است حمد= مصدر ثلاثی مجرد است۶عغ ل= حرف جر و برای اختصاص است رب= صفت مشبهه است ☄نکات نحوی : الحمد = مبتدا لله = جار و مجرور و متعلق به عامل مقدر خبر آن رب = نعت برای الله العالمین = مضاف الیه است برای رب 🔥خبر بر سه قسم است : مفرد ؛ جمله ؛ شبه جمه که (لله) جار و مجرور و شبه جمله است 🔥اعراب شبه جمله و جمله محلی است . 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 🌻ایاک نعبد و ایاک نستعین ☄لغت : ☀️نعبد :   ریشه ان عبد. عبودیت وبندگی ☀️نستعین :    ریشه ان عون. یاری وکمک خواستن ☄نکات صرفی : ☀️نستعین : فعل ثلاثی مزید باب استفعال متکلم مع الغیر اجوف ☄نکات نحوی: ☀️هر دو ضمیر اَیاکَ، منصوب و مفعول اندبرای فعل های ما بعدشان ☀️تقدی (ایاک) بر فعل برای افاده حصر است ☀️فاعل نَعبُدُ و نَستَعینُ هر دو ضمیر نَحنُ است که مستتر است ☀️جمله، نَستَعِینُ عطف است بر جمله۸ نَعبَدُ. ☄نکات ادبی : ☀️چون جمله «إیاک نستعین» پس از توصیف خداوند به «رب العالمین» و ... آمده، بیانگر این است که شناخت خداوند، با آن صفات یاد شده، آدمى را به این مرحله مى رساند که غیر خدا را ناتوان ببیند و در نتیجه به توحید افعالى برساند. ☀️(وایاک نستعین ):نسبت می دهیم عبادت را به ذات خودمان و ادعا می کنیم درحالی که در همین عبادت هم ازتو نیرو می گیریم و ازخودمان استقلالی نداریم ، پس (ایاک نعبدوایاک نستعین ) روی هم یک معنا رامی رسانند و آن عبادت خالصانه است که هیچگونه شائبه ای درآن نیست 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 ☄مثال بزنید که محلی از اعراب ندارد ؟ بسم الله الرحمن الرحیم ☀️نکته : چون جمله اول( کتاب -مقاله-سوره و ...) محلی از اعراب ندارد ☄مثال بزنید که در ان جارو مجرور باشد؟ بسم الله الرحمن الرحیم ☀️توجه : بسم جارو مجرور است ☄مثالی بزنید در ان مضاف و مضاف الیه باشد ؟ بسم الله الرحمن الرحیم ☀️توجه: بسم الله (اسم مضاف و الله مضاف الیه) ☄مثالی بزنید که در ان موصوف و صفت باشد ؟ بسم الله الرحمن الرحیم ☀️توجه : الله (موصوف) و الرحمن (صفت) ☄مثالی بزنید که یک وصوف و دو صفت باشد ؟ بسم الله الرحمن الرحیم ☀️توجه : الله(موصوف) و الرحمن (صفت اول) و الرحیم(صفت دوم) ☄مثالی بزنید که در ان صفت با (ال) معرفه شده است؟ بسم الله الرحمن الرحیم ☀️توجه : الرحمن (با ال) و الرحیم(با ال) 👈نکته : چون موصوف معرفه است و صفت هم باید معرفه باشد چون تطبیق لازم است ☄مثالی بزنید که در ان موصوف اسم علم باشد؟ بسم الله الرحمن الرحیم ☀️توجه : الله اسم علم است برای خداوند ☄مثالی بزنید که در ان دوصفت بدون هیچ گونه فاصله ای در کنار هم قرار گرفتند؟ بسم الله الرحمن الرحیم ☀️توجه : الرحمن و الرحیم 🌸 @vazife110