انواع الدموع عشرة
💧الدموع العظيمة و هي دموع ا(الانتصار)
💧الدموع البريئة و هي دموع ا(الاطفال)
💧الدموع المؤثرة و هي دموع ا(التوبة)
💧الدموع الرقيقة و هي دموع ا(المرأة)
💧الدموع الجميلة و هي دموع ا(الوفاء)
💧الدموع الحزينة و هي دموع ا(العزاء)
💧الدموع السعيدة و هي دموع ا(النجاح)
💧الدموع القاسية و هي دموع ا( الالم )
💧الدموع المعبرة و هي دموع ا(الندم)
💧الدموع المخادعة وهي دموع ا(التماسيح)
--------------------
💧💧و اروع الدمع الناتج عن عين بكت من خشية الله
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🦋🌼 يروى أنَ #الحجاجَ بن يوسف الثقفي حبس رجلاً في حبسهِ ظلماً فكتبَ إليهِ رقعهُ فيها : قدْ مضى منْ بؤسنا أيام ومنْ نعيمكَ أيامَ والموعدِ القيامةِ والسجنِ جهنمَ والحاكمِ لا يحتاجُ إلى بيّنة
🌸 🦋🌼 روایت شده است که حجاج بن یوسف ثقفی مردی را به ناحق زندانی کرد، بر کاغذی به او نوشت که در آن نوشت: ایام بدبختی ما گذشت و ایام سعادت تو گذشت. روز قیامت زندان جهنم و حاکم خداست و نیاز به شاهد ندارد .
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
مرحوم آیت الله مصباح یزدی می فرماید:
«ما در حوزه، چند سال ادبیات عربی میخوانیم ولی متأسفانه آن هدفی که به خصوص از صرف و نحو منظور هست، خیلی از طلبه ها را به قدر کافی تأمین نمی کند. اگر از اوّل توجه داشته باشند و اساتید هم بیشتر بر آن تأکید کنند که در تجزیه و ترکیب، تمرین زیادتری را داشته و فقط به خواندن متن اکتفاء نکنند، در اینصورت خیلی زودتر به هدف می رسند و به تکرار بسیاری از کتابها و درسهای دیگر نیازی نخواهد بود
📌 مرحوم استاد صفائی حائری می نویسند:
«صرف و همچنین نحو زود به دست می آید اما زود هم فراموش می شود، مگر آن که نه با حفظ بلکه با تجزیه و ترکیب آن را در ذهن جای بدهیم. لا اقل تا چند سال باید روزی نیم ساعت یا چند خط تجزیه و ترکیب کرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت استاد لبنانی در جمع دانش آموزان
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
با سلام و عرض ادب و احترام
تلنگر :
می گویند با دو سال مطالعه مستمر روی یک موضوع بعد از دو سال صاحب نظر می شوید .
البته بعضی از علم ها هم هر روز مطالب جدیدی دارد کشف می شود مانند فیزیک باز دانش پژوه مشکل ندارد
🌺🌺🌸🌸🌺🌺
حال سوال اینجاست چرا بعد از چندین سال تحقیق و مطالعه در ادبیات عرب بالاخص در صرف و نحو باز نمی توانیم یک متن عربی را روان بخوانیم
✅اساتید فن می گویند نحو را باید مفهومی کار کنیم آنوقت این مشکل ما برطرف می شود
#نحودستوری
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️فرق نحو دستوری و نحو مفهومی:
مثال :جاء زید راکبا
🛑نحو دستوری: چون راکبا منصوب است و مشتق پس حال است
🛑نحو مفهومی: کلمه منصوب رکن نیست (پس فاعل-نائب فاعل-مبتدا-خبر-فعل) نیست پس قید است
🛑قید هم بر دو نوع است یا قید ذات است یا قید حدث
⚡️حدث:یعنی زدن -خوردن-کشتن
توجه: راکبا ربطی به جاء ندارد پس قید حدث نیست
🛑چون قید حدث نیست پس مفعول مطلق-مفعول له -مفعول فیه و مفعول به نیست
توجه توجه : پس راکبا قید ذات است یعنی زید و در کلمه زید هم هیچ ابهامی نداریم پس می ماند حال
تذکر : اگر ما بتوانیم متن را به این سبک بررسی کنیم مشکلات عظیم صرف و نحو در متن خوانی و تست حل می شود ان شاء ا...
#نحومفهومی
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🌺🌺🌸🌸🌺🌺
در سه کارگاه که برای اساتید ادبیات عربی برگزار شد و نحو مفهومی بررسی شد و اساتید ادبیات عرب همه راضی بودن و بنده مطالبش را برای دوستان عزیز قرار می دهم
حتما مفید خواهد بود .
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
در نحو مفهومی :
چیزی که خیلی مهم است شناخت جمله و ارکان آن است (مسند و مسندالیه)
⭕️بدون شناخت و معین کردن ارکان جمله تجزیه و ترکیب عبارت اشتباه است.
#ارکان_جمله
#مسند
#مسندالیه
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
📌 #بکه
💠 «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمينَ» (آل عمران: 96)
🔹 «بَکَّة» (نام دیگر مکّه است).
🔸 «بَکّ» به معنای ازدحام است و چون مردم به زیارت کعبه می روند و در آنجا ازدحام می کنند، مکّه را بکّه نامیده اند.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص62
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️آیا لله در الحمد لله می تواند به الحمد متعلق باشد؟
✅نمی تواند چون وقتی جارومجرور به چیزی متعلق باشد یعنی معمول آن است
🛑الحمد هم نمی تواند عامل آن باشد چو عامل آن فعل یا شبه فعل باید باشد .
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️جمله بر دو نوع است :
👈جمله اسمیه
👈جمله فعلیه
🛑جمله ای که اولین رکن آن اسم باشد جمله اسمیه است
🛑جمله ای که اولین رکن آن فعل باشد جمله فعلیه است
⚡️مثال: الحمد لله(اولین رکنش یعنی مسندالیه اسم است پس جمله اسمیه است )
⚡️جمله اسمیه دو رکن دارد مسندالیه (مبتدا)و مسند(خبر)
🛑جمله اسمیه هم بر دو گونه است :
جمله ساده-جمله غیرساده
⭕️جمله ساده: جمله ای که بدون نواسخ می آید .پس الحمدلله جمله ساده است
#جمله_اسمیه
#جمله_فعلیه
#جمله_ساده
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
💫توجه :
بعضی ها سوال می پرسند آیا از معنا به ترکیب می رسیم یا از ترکیب به معنا ؟
🌱این سوال در واقع مغالطه است چون ما اول یک معنای اجمالی داریم بر آن اساس ترکیب می کنیم بعد معنای تفصیلی بدست می آوریم .
🛑مثال:
ذالک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین
معنای اجمالی: می دانیم جمله اسمیه است مبتدا و خبر لازم دارد و راجع به قرآن بحث می کند ذلک مبتدی آن است و خبر می تواند الکتاب باشد یا لاریب فیه یا هدی للمتقین باشد یا هر سه باشند این بعد از ترکیب مفسر براساس قرائن آن را مشخص می کند
#تجزیه
#ترکیب
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🛑🛑🛑در جمله ما ارکان و قیود است و قیود یا منصوری یا مجروری یا توابع است
✅منظور از منصوبی (مفاعیل-حال-تمیز) می باشد .
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
مثال:
⭕️ضرب زید بکرا
ضرب=ارکان و زید =ارکان و بکرا=قید منصوبی
⭕️ضرب زید ضربا
ضرب=ارکان. و زید=ارکان. و ضربا=قید منصوبی
⭕️ضرب زید ضرب الامیر
زید=ارکان و زید= ارکان و ضرب الامیر= قید منصوبی
⭕️ضرب زید بکرا تادیبا
ضرب=ارکان و زید= ارکان و بکرا=قید منصوبی و تادیبا=قید منصوبی
#قیدمنصوبی
#ارکان
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
✅به زودی باهم بررسی خواهیم کرد قید ذات و قید حدث را در نحو مفهومی چطور تشخیص بدهیم ونقش آنها را بررسی کنیم
〽️〽️یکبار برای همیشه باید مشکل را حل کرد و الا آخرش می گوییم از ما گذشت
بله، می دانیم
🔻«سخته به کسی که پاهاش تاول زده و راه زیادی اومده بگی مسیرتو اشتباه اومدی و باید برگردی».
⁉️ اما ادامه دادن مسیر اشتباه سخت تر نیست؟؟؟
بالاخره از یه جایی باید برگشت، و هرچه زودتر، بهتر.
#برگشت
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️شوخی :
همه اش دلهره داریم نکنه الان یک سوال بپرسند یک متن را بگویند بخوان .
🔸 یاد اون جوکی افتادم که میگه:
«طرف خورد زمین، برای اینکه ضایع نشه، تا خونش سینه خیز رفت!!»😅
#شوخی
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🌺الان که بهترین وقت است برای یادگیری و فهمیدن و لذت بردن چرا یکبار برای همیشه مشکل را حل نکنی و هم لذت ببری هم مفید باشی
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🛑صلیت فی المسجد
👈سوال: فی المسجد آیا مفعول فیه است؟
⭕️جواب: مسجد اسم مکان محدود است از جمله شرائطش ظهور فی در آن است
نتیجه: بله مفعول فیه است
#مفعول_فیه
#اسم_مکان
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🔷🔷ما اگر بتوانیم نقش معنایی کلمات را بفهمیم نقش عنوانی آنها را هم خواهیم فهمید .
➕ضربت زید تادیبا
👈تادیبا علت زدن است و علت زدن در ادبیات عرب مفعول له است.
#مفعول_له
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
✅✅ در جمله ما رکن داریم و قیود
⭕️⭕️ اگر قید منصوب قید برای ذات باشد صدرصدحال است
🔷جاء زید راکبا
راکبا قید است برای زید که ذات است پس حال است.
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110