eitaa logo
ادبیات عرب و «علوم عقلی و نقلی»
229 دنبال‌کننده
208 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🦋🌼 يروى أنَ بن يوسف الثقفي حبس رجلاً في حبسهِ ظلماً فكتبَ إليهِ رقعهُ فيها : قدْ مضى منْ بؤسنا أيام ومنْ نعيمكَ أيامَ والموعدِ القيامةِ والسجنِ جهنمَ والحاكمِ لا يحتاجُ إلى بيّنة 🌸 🦋🌼 روایت شده است که حجاج بن یوسف ثقفی مردی را به ناحق زندانی کرد، بر کاغذی به او نوشت که در آن نوشت: ایام بدبختی ما گذشت و ایام سعادت تو گذشت. روز قیامت زندان جهنم و حاکم خداست و نیاز به شاهد ندارد . 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرحوم آیت الله مصباح یزدی می­ فرماید: «ما در حوزه، چند سال ادبیات عربی می­خوانیم ولی متأسفانه آن هدفی که به خصوص از صرف و نحو منظور هست، خیلی از طلبه ها را به قدر کافی تأمین نمی کند. اگر از اوّل توجه داشته باشند و اساتید هم بیشتر بر آن تأکید کنند که در تجزیه و ترکیب، تمرین زیادتری را داشته و فقط به خواندن متن اکتفاء نکنند، در این­صورت خیلی زودتر به هدف می­ رسند و به تکرار بسیاری از کتاب­ها و درس­های دیگر نیازی نخواهد بود
📌 مرحوم استاد صفائی حائری می­ نویسند: «صرف و همچنین نحو زود به دست می­ آید اما زود هم فراموش می ­شود، مگر آن که نه با حفظ بلکه با تجزیه و ترکیب آن را در ذهن جای بدهیم. لا اقل تا چند سال باید روزی نیم ساعت یا چند خط تجزیه و ترکیب کرد
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صحبت استاد لبنانی در جمع دانش آموزان 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
با سلام و عرض ادب و احترام تلنگر : می گویند با دو سال مطالعه مستمر روی یک موضوع بعد از دو سال صاحب نظر می شوید . البته بعضی از علم ها هم هر روز مطالب جدیدی دارد کشف می شود مانند فیزیک باز دانش پژوه مشکل ندارد 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 حال سوال اینجاست چرا بعد از چندین سال تحقیق و مطالعه در ادبیات عرب بالاخص در صرف و نحو باز نمی توانیم یک متن عربی را روان بخوانیم ✅اساتید فن می گویند نحو را باید مفهومی کار کنیم آنوقت این مشکل ما برطرف می شود 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️فرق نحو دستوری و نحو مفهومی: مثال :جاء زید راکبا 🛑نحو دستوری: چون راکبا منصوب است و مشتق پس حال است 🛑نحو مفهومی: کلمه منصوب رکن نیست (پس فاعل-نائب فاعل-مبتدا-خبر-فعل) نیست پس قید است 🛑قید هم بر دو نوع است یا قید ذات است یا قید حدث ⚡️حدث:یعنی زدن -خوردن-کشتن توجه: راکبا ربطی به جاء ندارد پس قید حدث نیست 🛑چون قید حدث نیست پس مفعول مطلق-مفعول له -مفعول فیه و مفعول به نیست توجه توجه : پس راکبا قید ذات است یعنی زید و در کلمه زید هم هیچ ابهامی نداریم پس می ماند حال تذکر : اگر ما بتوانیم متن را به این سبک بررسی کنیم مشکلات عظیم صرف و نحو در متن خوانی و تست حل می شود ان شاء ا... 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 در سه کارگاه که برای اساتید ادبیات عربی برگزار شد و نحو مفهومی بررسی شد و اساتید ادبیات عرب همه راضی بودن و بنده مطالبش را برای دوستان عزیز قرار می دهم حتما مفید خواهد بود . 🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110