eitaa logo
ادبیات عرب و «علوم عقلی و نقلی»
229 دنبال‌کننده
208 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 نوع مونث در کلمات (ید-ارض-اُخت) به ترتیب کدام گزینه است؟ ✅الف)معنوی-معنوی-معنوی ❌ب)لفظی-معنوی-لفظی ❌ج)معنوی-معنوی-لفظی ❌د)معنوی-لفظی-لفظی 🌻🌻🌻🌻🌻 ☀️نکته : اسم هایی که مخصوص زنان است مثل أخت یا أم. اخت که درمفهوم به معنای خواهر است و مونث وامّ که به معنای مادر است و مونث (به این کلمات مونث معنوی گفته میشود ). 👈اسم مونث در موارد زیر معنوی است: 🍂١-برخی اسمهای علم مونث : مریم ، زینب ، مُنی ، هُدی 🍂٢-اسم های مختص جنس مونث : امّ ، اخت ، بنت ۷ 🍂٣-اسم های شهرها و کشورها : ایران ، طهران ، عراق 🍂۴-اسم اغلب اعضای جفت بدن : عین (چشم ) ، ید ( دست) رِجل ( پا ) ، اُذُن  ( گوش ) ، قدم . ☀️نکته : همه اعضا غیر از : حاجب (ابرو) ، خدّ (گونه) ⭕️مونث معنوی : اسم هایی هستند که بدون داشتن علامت ، مونث محسوب می شوند . مانند : شمس ، ارض 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 مردم عادی با کمک سه حکیم توانستند با سوفیست ها مقابله کنند سقراط 349-469 ق .م افلاطون 347-427 ق.م ارسطو 322-384ق.م از آنجایی که شیوه سوفیست ها بازی با الفاظ و تغییر معانی کلمات بود سقراط در مواجهه با آنها سعی کرد جلوی چنین خطایی را بگیرد و لذا به تعریف دقیق الفاظ و کلمات اصلی مورد بحث می پرداخت. شیوه او این بود که نخست از مخاطب پرسشهایی می کرد و مطالب مورد قبول او را مبنا و اساس قرار می داد و با سوال های بیشتر مخاطب را به نادرستی برخی از عقایدش آگاه می کرد 🌸🌸🌸 @vazife110
🔸این مغالطه را از آن رو به قماربازان نسبت داده اند که این گروه معمولا در مسئله وقوع شانس، منطق خاص خود را دارند و گمان میکنند که در یک مسئله احتمالی مثلا انداختن یک سکه و آمدن آن به یک طرف، در نتیجه مرتبه بعدی موثر خواهد بود! 🌸 @vazife110
4_5834831818871799818.mp3
4.24M
ایا برای خواندن فلسفه ؛ منطق لازم است؟ 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 🔥بزرگان با ضرب المثل به جنگ مغالطه امدند : 👈در میان ضرب المثل ها؛ مثال های مناسبی برای برحذر ماندن از مغالطه یافت می شود که می توان انها را اویزه گوش کرد . ☄ضرب المثل : هر گردی گردو نیست ☄ضرب المثل : هر کسی ریش داشت بابای ادم نیست . 🌸 @vazife110
🌺منطق در کاریکاتور به نمایش در می اید در این کاریکاتور (5+1)به اشتراک لفظی هم به حاصل جمع دو عدد و هم به به کشورهای مذاکره کننده سیاسی با ایران گفته می شود . 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 🔥در جایی که اشتراک لفظی هست باید دقت کرد امکان مغالطه هم هست . 👈به این طنز دقت کنید: ❇️معلم: چرا حیوانات نادر را نمی کشند ❇️شاگرد: چون نادر ناراحت می شود ☄☄اینجا کلمه نادر اشتراک لفظی است. 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 👈یا ایها الرسول 🌻چرا (رسول) الف و لام دارد ؟ الف و لام تعریف است 🌻چرا یا مستقیما بر سر الرسول وارد نشده است ؟ وقتی منادا الف و لام دارد یا مستقیما بر سر ان وارد نمی شود 🌻برای حل این مشکل ندا و منادای الف و لام دار چه باید کرد ؟ ما بین انها از (ایّ) استفاده می کنیم 🌻این (ایّ) ما بین یا و الرسول چه نام دارد ؟ ایّ وصلیه 🌻(ایّ) مبنی است یا معرب؟ از میان موصولات تنها ای معرب است 🌻حالا در این مثال (ای) مناداست یا (الرسول)؟ ای مناداست 🌻پس نقش الرسول در این مثال چیست ؟ صفت یا بدل برای اَیّ 🌻اعراب (الرسول)چیست ؟ محلاً منصوب 🌻نقش (ایها) چیست؟ «ها»، حرف تنبیه 🌻چرا به جای (ایها) ؛ ایتها نیاورده است؟ چون الرسول مذکر است و ایتها برای مونث است 🌸🌸🌺🌸🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 📚محطه التامل ﺗﻘﺪﻡ ﺷﺎﺏ ﻓﻘﻴﺮ ﻟﺨﻄﺒﺔ ﻓﺘﺎﺓ ﻓﻠﻢ ﻳﻮﺍﻓﻘﻮﺍ عليه ! ﺛﻢ ﺗﻘﺪﻡ ﺷﺎﺏ ﻏﻨﻲّ ﻭلكنه ﻓﺎﺳﻖ ﻑَ: ﻭﺍﻓﻘﻮﺍ .. ﻭﻗﺎﻟﻮﺍ ﺳﻴﮭديه ﺍلله !!! ﻟِﻤّﺎﺫﺍ ﻟﻢ ﻳﻘﻮﻟﻮﺍ ﻋﻦ الأﻭﻝ ﺳَﻴﺮﺯقه ﺍلله .. ﺃﻟﻴﺲ ﺍﻟﮭﺎﺩﻱ ﻫﻮ نفسه ﺍﻟﺮﺍﺯﻕ ؟ 🌻🌻🌻🍂🍂🍂🌻🌻🌻 📚ایستگاه تفکر جوانی تنگدست به خواستگاری دختری رفت وموافقت نکردند ! سپس جوانی پولدار ولی فاسق آمد که موافقت کردند ..وگفتند خداوند اورا هدایت خواهد کرد!! چرا در مورد اولی نگفتند ،خداوند اورا روزی خواهد داد.. آیا هدایت کننده همان روزی دهنده نیست ؟ 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
☄استفهام در یک نگاه 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 فرق جمیل و انیق : 🌲جمیل: حسن و زیبایی شیئ 👈أنیق چیست؟ أنیق از ماده (أ ن ق) بر وزن رمق،به معنای شیئ و چیز زیبا و پسندیده و خوش آیند،خوب و شگفت آور و به معنای فرح و سرور و حسن و معجب. به گل یا گیاهی که خوشرنگ و خوشبو باشد و لطافت آن جالب باشد گفته می شود. اگر شما به منظور تفریح به یکی از باغ های سرسبز و خوش و خرم بروید و یا تصادف عبورتان به آن بیافتد،با مشاهده این منظره زیبا و دلفریب چه حالی پیدا خواهید کرد؟چگونه غرق تماشا در این همه آثار دلربا خواهید شد؟ چنانچه چنین باغی بوده و چنین حالی به دست آید عرب می گوید: (تأنق فلان فی الروضة). وچنانچه در چیزی که ریزه کاری انجام گرفته باشد؛می گوید: (تأنق فلان فی الأمر). ⭕️حال که فرق جمیل با أنیق دانسته شد،معلوم می شود چرا امیر الکلام (علیه الصلاة و السلام) در کلام (ان القران ظاهره انیق باطنه عمیق)به جای عبارت جمیل،أنیق به‌کار برد. 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 @vazife110
آیت الله جوادی آملی : امام رضا علیه السلام در دورانی که در مشهد بودند فقط ۲ روایت فقهی دارند (و از ایشان داریم) بقیه روایت، همگی عقلی و مربوط به مسائل عقلی است. 🌸 @vazife110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرکت جالب جوان عراقی: 🌺این‌ماسک اینم‌ قرص ضد انگل؟! - قرص ضد انگل واس چی؟! + کرم‌ نداشتی بیرون نمی‌‌اومدی!😂😂😂 🌸 @vazife110
حضرت آیة الله صافی در این کتاب از مرحوم بروجردی نقل می کند که فرمود: من درسها را از اول اجتهادی خواندم حتی صرف و نحو را. ..._بروجردی 🌸 @vazife110
☄محمد جـــــــواد ظــريف : ايـــران غنية من حيث الموارد البشرية والطبيعية ونحن لانحتاج الى صدقة من تــرامب الذي اضطر ليشتري أجهزة التنفس الصناعية من دولة يفرض عليها العقوبات 👈اسم شهرها و كشورها:ايران – مشهد و ... مونث معنوی است.   👈مونث مجازی علامت تانيث دارد ولي به غير جاندار دلالت دارد. مانند :عقوبات 🌺در مونث مجازی می توان فعل را مذکر و مونث اورد . مانند : یفرض 🌸برای جمع مکسر صفت مونث می اورند . مانند : الموارد البشریه 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 سؤال: در آیه مبارکه(( و لم یکن له کفوا احد)) ترکیب ((له)) چیست؟ 👈👈( وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ) ☄«وَلَمْ يَكُنْ» الواو حرف عطف ومضارع ناقص مجزوم بلم «لَهُ» متعلقان بكفوا «كُفُواً» خبر يكن مقدم «أَحَدٌ» اسمه المؤخر. والجملة معطوفة على ما قبلها. 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 ✅ من ١١ إلى ١٩ ⁦1️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ الحاديَ عشرَ الصفحةُ الحاديةَ عشرةَ ⁦2️⃣⁩⁦1️⃣⁩⁦⁩ الكتابُ الثانيَ عشرَ الصفحةُ الثانيةَ عشرةَ ⁦3️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ الثالثَ عشرَ الصفحةُ الثانيةَ عشرةَ ⁦4️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ الرابعَ عشرَ الصفحةُ الرابعةَ عشرةَ ⁦5️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ الخامسَ عشرَ الصفحةُ الخامسةَ عشرةَ ⁦6️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ السادسَ عشرَ الصفحةُ السادسةَ عشرةَ ⁦7️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ السابعَ عشرَ الصفحةُ السابعةَ عشرةَ ⁦8️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ الثامنَ عشرَ الصفحةُ الثامنةَ عشرةَ ⁦9️⃣⁩⁦1️⃣⁩ الكتابُ التاسعَ عشرَ الصفحةُ التاسعةَ عشرةَ ⁦🖋️⁩ملاحظة: كلا الجزئين من ١١ إلى ١٩ في الأعداد الترتيبية مبنيان على الفتح. 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 ✅ نکته عبارتی: 🌻در بعضی عبارت از «أي» تفسیریه استفاده می شود ولی گاهی از جمله«أعني». 🔥فرق دقیق این دو این است که اولی برای ایضاح و بیان است ولی دومی برای دفع سؤال و ازاله ابهام است. آنگاه در اولی باید روشن کنید که قبلا چه چیزی وجود داشت که محتاج بیان است ،و در دومی باید بگوبید آن سؤال چیست. 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 فعل آذیٰ در باب افعال است و فعل أذیٰ در ثلاثی مجرد 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 ☀️فرق الف ممدود و تانیث : تعریف(الف ممدود)یک بحث است و بحث تانیث در (الف ممدود)بحث دیگر است . این دو یکی نیستند لازم نیست که هر الف ممدودی دلالت بر تانیث کند بلکه در صورتی دلالت بر تانیث دارد که هر دو زائده باشند 🌸 @vazife110
🌸🌸🌸🌸🌸 ☀️چرا سلیمان غیرمنصرف است؟ ☄سلیمان برای عجمه و علمیت غیر منصرف شده. 🌸 @vazife110