رقم 2 الجواب الصحيح
مساجد مجرور بالفتحة ممنوع من الصرف
كبيرة نعت مجرور بالكسرة
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
💦 #علامات الاسم هي: الجرّ، والتنوين ودخول (أل)، والنّداء والإسناد إلى اسم.
✅ #أنواع_الجرّ:
أ- الجرّ بحرف الجر، نحو: مررتُ بغلامٍ
ب-الجرّ بالإضافة، نحو: مررتُ بغلامِ زيدٍ.
ج- الجرّ بالتبعيّة، نحو: مررتُ بغلامِ زيدٍ الفاضلِ.
❀ــــ❀ــــ❀ــــــ❀ـــــــــ❀ــــــ❀ــــــ❀
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🌸تمرین مدرسه رام الله
🌺#المعرف_بالاضافه
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
انواع الدموع عشرة
💧الدموع العظيمة و هي دموع ا(الانتصار)
💧الدموع البريئة و هي دموع ا(الاطفال)
💧الدموع المؤثرة و هي دموع ا(التوبة)
💧الدموع الرقيقة و هي دموع ا(المرأة)
💧الدموع الجميلة و هي دموع ا(الوفاء)
💧الدموع الحزينة و هي دموع ا(العزاء)
💧الدموع السعيدة و هي دموع ا(النجاح)
💧الدموع القاسية و هي دموع ا( الالم )
💧الدموع المعبرة و هي دموع ا(الندم)
💧الدموع المخادعة وهي دموع ا(التماسيح)
--------------------
💧💧و اروع الدمع الناتج عن عين بكت من خشية الله
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🦋🌼 يروى أنَ #الحجاجَ بن يوسف الثقفي حبس رجلاً في حبسهِ ظلماً فكتبَ إليهِ رقعهُ فيها : قدْ مضى منْ بؤسنا أيام ومنْ نعيمكَ أيامَ والموعدِ القيامةِ والسجنِ جهنمَ والحاكمِ لا يحتاجُ إلى بيّنة
🌸 🦋🌼 روایت شده است که حجاج بن یوسف ثقفی مردی را به ناحق زندانی کرد، بر کاغذی به او نوشت که در آن نوشت: ایام بدبختی ما گذشت و ایام سعادت تو گذشت. روز قیامت زندان جهنم و حاکم خداست و نیاز به شاهد ندارد .
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
مرحوم آیت الله مصباح یزدی می فرماید:
«ما در حوزه، چند سال ادبیات عربی میخوانیم ولی متأسفانه آن هدفی که به خصوص از صرف و نحو منظور هست، خیلی از طلبه ها را به قدر کافی تأمین نمی کند. اگر از اوّل توجه داشته باشند و اساتید هم بیشتر بر آن تأکید کنند که در تجزیه و ترکیب، تمرین زیادتری را داشته و فقط به خواندن متن اکتفاء نکنند، در اینصورت خیلی زودتر به هدف می رسند و به تکرار بسیاری از کتابها و درسهای دیگر نیازی نخواهد بود
📌 مرحوم استاد صفائی حائری می نویسند:
«صرف و همچنین نحو زود به دست می آید اما زود هم فراموش می شود، مگر آن که نه با حفظ بلکه با تجزیه و ترکیب آن را در ذهن جای بدهیم. لا اقل تا چند سال باید روزی نیم ساعت یا چند خط تجزیه و ترکیب کرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت استاد لبنانی در جمع دانش آموزان
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
با سلام و عرض ادب و احترام
تلنگر :
می گویند با دو سال مطالعه مستمر روی یک موضوع بعد از دو سال صاحب نظر می شوید .
البته بعضی از علم ها هم هر روز مطالب جدیدی دارد کشف می شود مانند فیزیک باز دانش پژوه مشکل ندارد
🌺🌺🌸🌸🌺🌺
حال سوال اینجاست چرا بعد از چندین سال تحقیق و مطالعه در ادبیات عرب بالاخص در صرف و نحو باز نمی توانیم یک متن عربی را روان بخوانیم
✅اساتید فن می گویند نحو را باید مفهومی کار کنیم آنوقت این مشکل ما برطرف می شود
#نحودستوری
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️فرق نحو دستوری و نحو مفهومی:
مثال :جاء زید راکبا
🛑نحو دستوری: چون راکبا منصوب است و مشتق پس حال است
🛑نحو مفهومی: کلمه منصوب رکن نیست (پس فاعل-نائب فاعل-مبتدا-خبر-فعل) نیست پس قید است
🛑قید هم بر دو نوع است یا قید ذات است یا قید حدث
⚡️حدث:یعنی زدن -خوردن-کشتن
توجه: راکبا ربطی به جاء ندارد پس قید حدث نیست
🛑چون قید حدث نیست پس مفعول مطلق-مفعول له -مفعول فیه و مفعول به نیست
توجه توجه : پس راکبا قید ذات است یعنی زید و در کلمه زید هم هیچ ابهامی نداریم پس می ماند حال
تذکر : اگر ما بتوانیم متن را به این سبک بررسی کنیم مشکلات عظیم صرف و نحو در متن خوانی و تست حل می شود ان شاء ا...
#نحومفهومی
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
🌺🌺🌸🌸🌺🌺
در سه کارگاه که برای اساتید ادبیات عربی برگزار شد و نحو مفهومی بررسی شد و اساتید ادبیات عرب همه راضی بودن و بنده مطالبش را برای دوستان عزیز قرار می دهم
حتما مفید خواهد بود .
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
در نحو مفهومی :
چیزی که خیلی مهم است شناخت جمله و ارکان آن است (مسند و مسندالیه)
⭕️بدون شناخت و معین کردن ارکان جمله تجزیه و ترکیب عبارت اشتباه است.
#ارکان_جمله
#مسند
#مسندالیه
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
📌 #بکه
💠 «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمينَ» (آل عمران: 96)
🔹 «بَکَّة» (نام دیگر مکّه است).
🔸 «بَکّ» به معنای ازدحام است و چون مردم به زیارت کعبه می روند و در آنجا ازدحام می کنند، مکّه را بکّه نامیده اند.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص62
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110
⭕️آیا لله در الحمد لله می تواند به الحمد متعلق باشد؟
✅نمی تواند چون وقتی جارومجرور به چیزی متعلق باشد یعنی معمول آن است
🛑الحمد هم نمی تواند عامل آن باشد چو عامل آن فعل یا شبه فعل باید باشد .
🌺🌺🌸🌸🌺🌺 @vazife110