هور تقسیم شود تا همه اختیارات در یک شخص متمرکز نشود. (نک: همان: ج2، 1114) گروهی دیگر عقیده داشتند موارد نام برده در اصل 110 بیانگر بخشی از اختیارات ولی فقیه است و وی اختیارات بسیار گسترده ای دارد که در اصول قانون اساسی به آن اشاره نشده است و با درنگ در اصول دیگر مانند اصل 107 می توان آن را دریافت؛ آنجاکه در ذیل این اصل می گوید: «... این رهبر، ولایت امر و همه مسئولیت های ناشی از آن را بر عهده دارد.... » این عبارت نشان می دهد ولی فقیه اختیارات گسترده ای دارد و آنچه در اصل 110 آمده، برای جدا کردن مسئولیت های مدیران اجرایی کشور است.
دیدگاه امام خمینی درباره قلمرو اختیارات رهبری در قانون اساسی سال 1358
از نظر امام، همه فقها در عصر غیبت به نصب عام از سوی امام معصوم به ولایت گمارده شده اند. اگر یکی از فقهای دارای شرایط، حکومت تشکیل داد و مردم ولایت او را پذیرفتند، ولایت وی از قوه به بالفعل درمی آید و در همه اموری که امام معصوم ولایت دارد به جز مواردی که ویژه امام است، ولی فقیه نیز نسبت به مصلحت جامعه و امت اسلامی ولایت دارد. (نک: امام خمینی، 1415هـ.ق: ج2، 479؛ 1361: ج20، 170)
بنابراین، ولی فقیه را امام معصوم به دستور خداوند به ولایت مطلقه برگمارده است و نظام اسلامی و نهادهای حکومتی، قوای سه گانه قانون اساسی، قوانین عادی و... مشروعیت خود را از او می گیرند. درباره حوزه اختیار حکومت نیز هر اندازه که رسول خدا و پیشوایان معصوم در اداره جامعه اختیار داشته اند، ولی فقیه هم دارد. (امام خمینی، 1373: 39) ازاین رو، حوزه ولایت ولی امر مسلمانان بسیار گسترده است، به گونه ای که هر آنچه را که در اداره جامعه و سامان دهی اقتصادی و سیاسی با توجه به مصلحت جامعه اسلامی و مسلمانان گریزناپذیر است، دربرمی گیرد. با توجه به اینکه نظر امام خمینی درباره قلمرو ولایت فقیه بسیار روشن بود، به گونه ای که با نگاهی گذرا در آثار و گفتار آن بزرگوار این معنا به دست می آمد، سزاوار بود در مجلس خبرگان مباحثی در مدار دیدگاه امام مطرح می شد، ولی فضای حاکم برآن برهه زمانی این مجال را به خبرگان نداد و در عمل نیز کارایی نظریه موجود آزموده نشد. در نتیجه، در قانون اساسی به ولایت مطلقه فقیه تصریح نشد.
بدین دلیل، امام خمینی آنچه را که در قانون اساسی درباره اختیارات ولی فقیه آمده بود، کافی نمی دانست (مجلس شورای اسلامی، 1369: ج3، 1313) و تصمیم خبرگان را نیز در نتیجه شتاب زدگی آن ها و جوسازی مخالفان می دانست و بر این باور بود آنچه در قانون اساسی درباره وظایف و اختیارات رهبری آمده، اندکی از شئون ولی فقیه است. (امام خمینی، 1361: ج11، 133)
ازآنجاکه هیچ گاه امام در پی آن نبود در اداره امور کشور، اراده و نظر خود را بر روال قانونی تحمیل کند، بر ولایت مطلقه که به آن باوری عمیق داشت، پافشاری نورزید تا کم کم زمینه آماده شد و مدیران کشور در مقام عمل به این نتیجه رسیدند که بدون ولایت مطلقه فقیه دشواری های نظام حل نمی شود و خلأهای قانونی روزآمد، بی پاسخ می ماند. از جمله در مرداد ماه 1360 در زمینه قانون اراضی شهری، میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف افتاد و در پاسخ نامه 5/7/1360 رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به امام فرمود: «آنچه در حفظ نظام جمهوری اسلامی دخالت دارد که فعل یا ترک آن موجب اختلال نظام شود و آنچه ضرورت دارد که ترک آن یا فعل آن مستلزم فساد است و آنچه فعل یا ترک آن مستلزم حرج است، پس از تشخیص موضوع به وسیله اکثریت وکلای مجلس شورای اسلامی با تصریح به موقت بودن آن، مادامی که موضوع محقق است و پس از رفع موضوع خود به خود لغو می شود، مجازند در تصویب و اجرای آن و باید تصریح شود که اگر هریک از متصدیان اجرا از حدود مقرر تجاوز نمود، مجرم شناخته می شود.» (همان: ج15، 188)
البته بعدها حضرت امام برای دقت بیشتر در تشخیص موضوع، رأی نمایندگان را دراین باره لازم می دانست. همین مسئله در نهایت به نگارش نامه 11/11/1366 و فرمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی امام خمینی منجر گشت.
مهم ترین سخنان امام خمینی درباره ولایت مطلقه فقیه در نامه 16/10/1366 ایشان خطاب به رئیس جمهور وقت (آیت الله خامنه ای) بیان شده است. البته طرح گسترده این مسئله از آنجا آغاز شد که امام در پاسخ به نامه وزیر کار وقت (آقای سرحدی زاده) درباره الزام کارفرمایان به اجرای قواعد و تعهدات قانون کار در برابر خدماتی که از دولت دریافت می دارند، فتوایی صادر کرد که تفسیرها و تعبیرهای گوناگونی از آن، سبب شد در نهایت امام نظریه ولایت مطلقه فقیه را به صراحت و به صورت رسمی مطرح کند: «... حکومت که شعبه ای از ولایت مطلق رسول الله است، یکی از احکام اولیه اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است.... » (همان: ج 20، 451 و 452)
مهم ترین مواردی که در این نامه درباره ولایت مطلقه فقیه آمده است، عبارتند از:
1.حکومت شعبه
ای از ولایت مطلقه رسول الله است؛
2.حکومت از احکام اولیه است؛
3.حکومت، اهم احکام الهی است؛
4.ملاک تقدم حکومت بر همه احکام به خاطر اهمیت بیشتر آن است و عقل به تقدم اهم بر مهم حکم می کند و دلیل اهمیت آن، وجود مصلحت اهم است و منظور از مصلحت نیز مصلحت مردم و حفظ نظام اسلامی است.
شورای بازنگری قانون اساسی و طرح موضوع ولایت مطلقه فقیه
از موضع گیری های روشن امام پس از تصویب قانون اساسی و رفراندم آن، برمی آید که ایشان از آنچه در مجلس خبرگان بررسی نهایی قانون اساسی درباره ولایت فقیه و قلمرو اختیارات تصویب شد، خشنود نبود. ازاین رو، با روشن بینی، لزوم بازنگری در قانون اساسی را احساس کرد.
این ضرورت را نه تنها امام بلکه بسیاری از دست اندرکاران اجرایی و تقنینی کشور نیز احساس کرده بودند؛ زیرا پس از ده سال کاستی های قانون اساسی به خوبی آشکار شده بود. به همین دلیل، در تاریخ 4 / 9 / 1368 در نامه ای به رئیس جمهور وقت (حضرت آیت الله خامنه ای) چنین نوشت:
از آنجاکه پس از کسب ده سال تجربه عینی و عملی از اداره کشور، اکثر مسئولین و دست اندرکاران و کارشناسان نظام جمهوری اسلامی ایران بر این عقیده اند که قانون اساسی با اینکه دارای نقاط قوت بسیار خوب و جاودانه است، دارای نقایص و اشکالاتی است که در تدوین و تصویب آن، به علت جو ملتهب ابتدای پیروزی انقلاب و عدم شناخت دقیق معضلات اجرایی جامعه کمتر به آن توجه گردید، ولی خوشبختانه مسئله تتمیم قانون اساسی پس از یکی دو سال مورد بحث محافل گوناگون بوده است و رفع نقایص آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر جامعه اسلامی و انقلابی ماست.... من نیز بنا بر احساس تکلیف شرعی و ملی خود، از مدت ها قبل در فکر حل آن بوده ام که جنگ و مسائل دیگر مانع از انجام آن می گردید. اکنون... هیئتی را برای رسیدگی به این امر مهم تعیین نمودم که پس از تدوین و تصویب موارد و اصولی که ذکر می شود، تأیید آن را [که] به آراء عموم مردم شریف و عزیز است، بگذارند.... (همان: ج21، 122)
نکته درخور توجه آن است که در نامه امام به رئیس جمهور وقت و حتی در پاسخ امام به نامه آیت الله مشکینی درباره متمم قانون اساسی در تاریخ 9 / 2 / 1368 مطلب خاصی درباره ولایت مطلقه فقیه و حوزه او نیامده بود، ولی ازآنجاکه اعضای شورای بازنگری با دیدگاه امام آشنا بودند و از سوی دیگر، مدتی از اجرای قانون اساسی گذشته بود، دریافته بودند که ولایت مطلقه فقیه در پیشبرد نظام و کارآمدی آن، نقش اساسی و بسزایی دارد. ازاین رو، هنگامی که اصل 110 درباره قلمرو و حوزه اختیارات رهبری بررسی شد، همه اعضای شورا در این معنا که ولی فقیه در چشم انداز شرع، از اختیارات گسترده ای برخوردار است و این باید در قانون اساسی گنجانده شود، هم قول بودند: «مسئله ولایت فقیه ادامه امامت پیامبر و امام معصوم است. بنابراین، از جهت اداره کشور همان اختیاراتی که برای پیامبر و ائمه علیهم السلام هست، برای ولی فقیه همه وجود دارد. پس ما نمی توانیم از نظر اختیارات او را محدود کنیم.... » (مجلس شورای اسلامی، 1369: ج2، 649)
دو دیدگاه
در زمینه بحث اصلی در شورای بازنگری که چگونه به اختیارات ولی فقیه از منظر شرع در قانون اساسی نیز رسمیت داده شود، دو دیدگاه وجود داشت:
1.ولی فقیه دارای اختیارات گسترده در مدیریت و رهبری جامعه بر اساس معیارهای اسلامی و مصالح مسلمانان است و به این دلیل اختیارات وی محدود به اصل 110 نمی شود.
2.ولی فقیه از اختیارات مطلقه بهره مند است، اما این اختیارات را می تواند از اصول دیگر استفاده کند. از این منظر، حوزه کاری ولی فقیه محدود به همان مواردی است که در قانون اساسی پیشین آمده است و نیازی به گستردن حوزه کاری وی نیست.
کمیسیون رهبری شورای بازنگری قانون اساسی، جمع این دو دیدگاه را این گونه بیان داشت که از نظر مبنای شرعی قلمرو کاری ولی فقیه محدود به قوانین اسلام است و در محدوده مصالح اسلام و تدبیر امور مسلمانان حق اعمال ولایت دارد، ولی از سوی دیگر نمی توان اختیارات ولی فقیه را بدون قاعده و معیار در نظر گرفت. ازاین رو، در شورای بازنگری درباره چگونگی تدوین ولایت مطلقه فقیه اختلاف نظر وجود داشت. این اختلاف ناشی از نگرانی هایی بود که مطرح می شد، به گونه ای که از یک سو گفته می شد: «... اگر ما بخواهیم غیر منضبط رها کنیم در دنیای امروز که اصلاً نمی دانند ولایت فقیه یعنی چه و فقط آماده اند برای نیش زدن و اعتراض به ما، قانون و کشور ما مورد اتهام بی ضابطگی قرار می گیرد» و از سوی دیگر، اظهار می شد: «در شرایط حاد زمان و در تضارب سیاست ها و اصطکاک هایی که به وجود می آید و در توطئه های جهانی که بر ضد اسلام و مسلمین می شود... به نفع اسلام و به صلاح مسلمین است که... محدودیت هایی را برای ولی فقیه بگذاریم و در غیر این صورت در تصمیم گیری ها و مشکلات اصلاً یک نوع هرج و مرج و بی ضابطگی به وجود می آید.... » (همان: ج2، 649 ـ 677)
بنابراین
، نظر کمیسیون رهبری در شورای بازنگری قانون اساسی بر آن قرار گرفت که به موارد اختیارات اصل 110 قانون اساسی مصوب سال 1358 بندهای جامع، فراگیر و اختیارات کلیدی افزوده شود که عبارتند از:
1.تعیین سیاست های کلی نظام پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظارت بر حسن اجرای امور؛ (بند اول و دوم اصل 110)
2.حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام (بند 8 اصل 110)
بحث مهم دیگر در شورای بازنگری، درباره تصریح ولایت مطلقه در متن قانون اساسی بود که دراین باره نیز دو دیدگاه وجود داشت:
1.گروهی معتقد بودند ضرورتی به آوردن واژه مطلقه در قانون اساسی نیست و ولی فقیه از اختیارات حکومتی خود استفاده می کند؛ زیرا تصریح برآن در متن قانون اساسی پیامدهای نامطلوبی دارد که به مصلحت جامعه و نظام اسلامی نیست.
2.در مقابل اکثریت عقیده داشتند باید به ولایت مطلقه فقیه در قانون اساسی تصریح شود؛ زیرا اصول 5، 57 و 107 و مانند آن ها به روشنی ولایت مطلقه فقیه را نمی رساند.
سرانجام تصمیم گرفته شد واژه مطلقه به اصل 57 قانون اساسی افزوده شود و به جای «ولایت امر و امامت»، «ولایت مطلقه امر و امامت» آورده شود. بنابراین، آنچه در بازنگری قانون اساسی در سال 1368 به تصویب رسید، با دیدگاه امام خمینی به صورت کامل هماهنگی داشت و نظر ایشان در قانون اساسی تبلور یافت.
براساس آنچه بیان شد، نتیجه می شود منظور از ولایت مطلقه فقیه همان اختیارات بسیار گسترده ای است که در اصل 110 طی یازده مورد بیان شده و تغییراتی که در این اصل در جریان بازنگری در سال 1368 پدید آمده و موارد اختیارات ولی فقیه را نسبت به قانون اساسی سال 1358 افزایش داده است، متناسب با همان وصف مطلقه است که در بازنگری به اصل 57 افزوده شد. به عبارت دیگر، از اختیارات گسترده ای همچون تعیین سیاست های کلی نظام و نظارت بر حسن اجرای آن، فرماندهی کل نیروهای مسلح، اعلان جنگ و صلح و بسیج نیروها، عزل و نصب رئیس قوه قضاییه و رئیس صدا و سیما، حل اختلاف و ایجاد هماهنگی بین قوای سه گانه و نیز حل معضلات نظام که از راه عادی قابل حل نیست، به ولایت مطلقه تعبیر شده است و این همان تفسیری است که معمولاً از آن به ولایت مطلقه فقیه در قانون اساسی یاد می شود.
اصل 57 قانون اساسی و بررسی ولایت مطلقه فقیه
همان گونه که بیان شد، در شورای بازنگری قانون اساسی تصمیم گرفته شد واژه مطلقه به اصل 57 افزوده شود و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت در اصل نام برده ولایت مطلقه فقیه را پذیرفت: «قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می گردند. این قوا مستقل از یکدیگرند.» در این اصل به چند نکته باید توجه شود:
1.نظارت ولایت مطلقه فقیه بر قوای سه گانه؛
2.ولایت مطلقه فقیه و تفکیک قوا؛
3.رابطه اصل 57 با اصول بعدی قانون اساسی به ویژه اصل 110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬بیانات مقام معظم رهبری( مد ظله العالی) درباره لزوم برپایی هیئات مذهبی
🎤مقام معظم رهبری
🏴@velayat_82🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فرمان جذب حداکثری
🔸رهبر معظم انقلاب:
هرچه میتونید جبهه انقلاب رو گسترش بدید؛ جذب کنید.
البته منظورم جذب آدم منافق و بیاعتقاد نیست.
جذب آدم بااعتقادی است که با شما اختلاف سلیقه دارد.
🔺 آیا اکثریت دختران بدحجاب، هم عقیده ما نیستند؟
🔺 هنر جذب این افراد را یاد بگیریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 #حتماً_ببینید| رئیسعلیِ ملّتِ ایران
💠 رهبر معظم انقلاب: شهیدرئیسعلی دلواری از نامهایی است که همیشه دلهای مؤمن را در سراسر کشور به خود جذب میکرده است...
🔹 ۲۲ مردادماه سالروز قیام دلیرمردان تنگستان استان بوشهر گرامی باد.
🔰سلاح اشک
🔸مقام معظم رهبری:
چرا مسئلهى گریهى حسابشده، گریهى درازمدّت و طولانى در خاندان پیامبر اتّفاق افتاد؟ گریهی حضرت زهرا (علیهاالسّلام)، گریهای حسابشده و طولانیمدت بود. دختر پیغمبر (صلّیاللهعلیهوآله) به یک شکل خاصّی گریه کرده و وضع را به گونهای فراهم آورده که رقبا و مخالفین از آن گریه احساس خطر کردند. گریهی دیگر، گریهى امام سجّاد (علیهالسّلام) است که چهل سال به هر مناسبتى براى حسینبنعلى (علیهماالسّلام) گریه کرده... گریهى سوّم هم گریهاى است که امام باقر (علیهالسّلام) بسى حسابشده و دقیق معیّن و مقرّر کرد. خب، شیعیان ملتفتند؛ خاندان پیغمبر (صلّیاللهعلیهوآله) اهل گریه و زارى و ندبه و نوحه نیست.
👈 گفتار هفتم، کتاب #همرزمان_حسین علیهم السلام.
#محرم
🏴@velayat_82🏴
💠 حضرت امام خامنه ای در جمع رزمندگان لشکر نجف اشرف:
🔹 در طول این روزهاى عزیز - یعنی روزهاى دههى عاشورا و بعد از عاشورا- هر وقت بر حسینبنعلى دل سوزاندید و گریه کردید؛
👈🏻 یادتان باشد که چرا بر حسین (علیهالسلام)گریه میکنید
👈🏻 یادتان باشد که پیام این اشک و این عزادارى چیست
👈🏻 جورى نباشد که ما هم غافل بمانیم تا مجبور بشویم بر خودمان عزادارى کنیم و حسین( علیه السلام) را نشناسیم؛ البتّه ملّت ما بحمدالله حسین (علیه السلام) را شناخته، مخصوصاً جوانهایمان و رزمندگانمان.
رهبر معظم انقلاب اسلامی
19.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما امروز احتیاج داریم که حسین بن علی را به دنیا بشناسانیم؛ دنیای دچار ظلم و فساد و دنائت و لئامت، محتاج معرفت آزادگی حسینی و حرّیت حسینی است.
🔺 گزیده بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از موکبداران عراقی
۱۳۹۸/۰۶/۲۷
🏴لحظه را باید شناخت
🖇نیاز را باید دانست. فرض بفرمائید کسانی در کوفه دلهاشان پر از ایمان به امام حسین(علیهالسلام) بود، به اهلبیت محبت هم داشتند، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند؛ همهشان هم به شهادت رسیدند، پیش خدا هم مأجورند؛ اما کاری که باید بکنند، آن کاری نبود که آنها کردند؛ لحظه و عاشورا را نشناختند؛ در زمان، آن کار را انجام ندادند. اگر کاری که توابین در مدتی بعد از عاشورا انجام دادند، در هنگام ورود جناب مسلم به کوفه انجام میدادند، اوضاع عوض میشد؛ ممکن بود حوادث، جور دیگری حرکت بکند. شناسائی لحظهها و انجام کار در لحظهی نیاز، خیلی چیز مهمی است.
۱۳۸۸/۱۰/۲۹
🔹نظام جمهوری اسلامی، یک حرکت عظیم الهی است. ابعاد این حرکت به ابعاد مرزهای این کشور محصور نیست. این حرکت، حتی به حصارهای زمان کنونی هم محدود نمیشود؛ یک حرکت عظیم تاریخی است... تحقق این اهداف، تدریجی است؛ چیزهایی است که باید برای آن تلاش و مجاهدت کرد و قدم به قدم پیش رفت. ما میخواهیم آن نظامی، آن تشکیلاتی با آن حکومتی را که بتوان این هدفها را در آن محقق کرد، به وجود آوریم این یک فرآیند طولانی و دشواری است و شروعش از انقلاب اسلامی است.
__مقاومت(3).mp3
5.53M
🔹یک خصوصیّت از خصوصیّات امام هست... و آن، خصوصیّت «مقاومت» است؛ ایستادگی... معنای مقاومت این است که انسان یک راهی را انتخاب کند که آن را راه حق میداند، راه درست میداند، و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقّف کند؛ این معنای مقاومت است.
بیانات در مراسم سیامین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله)
۱۳۹۸/۰۳/۱۴
#مقاومت_اسلامی
#ایستادگی_امام
#امام_خامنهای
__مقاومت.mp3
3.4M
🔹یکی از مصادیق قوّت را امروز دنیای اسلام دارد مشاهده میکند و آن، راهپیمایی اربعین است؛ وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة. راهپیمایی اربعین قوّت اسلام است، قوّت حقیقت است، قوّت جبههی مقاومت اسلامی است.
▪️بیانات در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاه امامحسین(علیهالسلام)
۱۳۹۸/۰۷/۲۱
#مقاومت_اسلامی
#اربعین
#امام_خامنهای
✏️ولایت قضا ندارد
✍اگر نماز قضا بشه میشه جبران کرد
اگر روزه قضا بشه میشه جبران کرد
ولی اگر ولایت قضا بشه ، نمیشه جبران کرد! یکبار در سقیفه قضا شد ، حضرت زهرا (س) را شهید کردند ، یکبار در صفین قضا شد ، امام علی (ع) را شهید کردند .یکبار در کوفه قضا شد ، تابوت امام حسن (ع) تیرباران شد.یکبار در کربلا قضا شد ، بر پیکر امام حسین (ع) اسب تازاندند.
✍ مواظب باشیم ولایتمان قضا نشود؛که اگر قضا شد،همه چیز را باخته ایم......
#بصيرت
🔰 تولید باید به معنای واقعی کلمه در جهت ایجاد اشتغال باشد
🔻 رهبر انقلاب: کشور به تولید اشتغالآفرین توجّه ویژهای بکند؛ بعضی از تولیدات کشور، تولیدات اساسی و مهمّی است و نیاز حیاتی کشور است؛ مثلاً فرض کنید صنعت نفت، صنعت فولاد و امثال اینها، لکن اینها از لحاظ اشتغالآفرینی آن چنان که برخی از صنایع دیگر اشتغالآفرینی دارند، اینها ندارند.
🔹 البتّه توجّه به این صنایع اصلی لازم است، ضروری است، واجب است لکن غفلت از صنایع اشتغالآفرین یک مشکل بزرگی است، نبایستی این معنا پیش بیاید.
🔺 دستگاههای دولتی، دستگاههای بانکی [باید] کاری بکنند که تولید به معنای واقعی کلمه در جهت ایجاد اشتغال باشد؛ چون مسئلهی اشتغال یک مسئلهی حیاتی است برای کشور. و همین صنایع مهم هم در حول و حوش خودشان میتوانند یک زنجیرهای از صنایع اشتغالآفرین، صنایع پاییندستی که غالباً هم اشتغالآفرین است به وجود بیاورند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
🌷 بازخوانی روزانهی توصیهها و تدابیر رهبر انقلاب در موضوعات مختلف | #تولید_دانش_بنیان_اشتغال_آفرین
🏴@velayat_82🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نگذارید جنگ روانی دشمن در کشور تاثیر بگذارد...❤️❤️❤️
✅مطالبه منطقی و عقلانی ما رفع تحریمهاست؛ اگر تحریمها برداشته نشود بازگشت آمریکا به برجام معنا ندارد
✍رهبر انقلاب: ما هیچ اصرار و هیچ عجلهای نداریم که آمریکا به برجام برگردد. آنچه که مطالبه منطقی و عقلانی ما است رفع تحریمهاست. اگر تحریمها برداشته شد، خب به برگشت آمریکا معنا میدهد. اما اگر تحریمها برداشته نشد، برگشت آمریکا به برجام حتی به ضرر ما ممکن است تمام بشود.
۹۹/۱۰/۱۹
✍مقام معظم رهبری:
پیامبر صلی الله علیه وآله وسلّم بعد از نزول آیه شریفه فوق (به نعمتهای مادی که به بندگان خود دادیم چشم مدوز و حسرت نعمتهائی که در دست مردم است مخور)، فرمودند:مؤمن باید خود را به تسلای الهی تسلی دهد و به آنچه که نزد پروردگار است از قبیل رحمت بیپایانش و پاداشهایی که در قیامت برای مؤمنین قرارداده، دل خوش دارد. وگرنه اگر به مال و مقام و امکانات دیگران چشم بدوزد یا همیشه در حسرت و اندوه و غصه بسر برده و به مقدّرات الهی راضی نمیشود و زندگی پرملالی خواهدداشت و یا باید وارد مبارزه تلخی شده و مزرهای حلال و حرام الهی را بشکند و از هر طریقی ولو نامشروع، خود را به دیگران برساند.پس برای این که در آتش حسرت زندگی دیگران نسوزید و یا در میدان مبارزهای بیفرجام گرفتار نشوید، مایههای تسلای خدا را برای خود برجسته کنید.
۱۳۷۸/۹/۱۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ و اینڪ آخــــــــرالزمان
-------------------------------------
-------------------------------------
✅رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) :
قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحتطلبی و عافیت نیست.
در روایات، «واللَّه لتمحّصنّ» و «واللَّه لتغربلنّ» است؛
بشدت امتحان میشوید؛
فشار داده میشوید.
امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست.
قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان میشوند؛ در کورههای آزمایش وارد میشوند و سربلند بیرون میآیند و جهان به دوران آرمانی و هدفیِ مهدی موعود (ارواحنافداه) روزبهروز نزدیکتر میشود؛
این، آن امید بزرگ است...
🗓️۱۳۷۰/۱۱/۳۰
بیانات در دیدار مردم قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر معظم انقلاب: ماجراهای اسارت حتما گفته شود و نوشته شود. اینکار به معنای قطعی کردن سند پیروزی ملت ایران است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
▪️چرا گریه و عزاداری
امام خمینی (ره): اینها نمیفهمند که این روضه و گریه آدمساز است.
رهبر معظم انقلاب: و ملت اسلام اگر نام حسین را و یاد حسین را زنده نگه بدارد، و آن را الگو قرار بدهد برای خود، از همه موانع و مشکلات عبور خواهد کرد.
#محرم
#مسائل_معنوی
#عزاداری
صبر و استقامت آزادگان »به اسلام آبرو بخشید...🔻
🇮🇷 رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای💠
♦️ شماها ده سال - هشت سال - کمتر یا بیشتر »»سخت ترین دورانها را گذراندید »جوانى تان را - زندگى باطراوت دوران شباب را در راه خدا دادید »امّا شما ضرر نکردید - شما با خدا معامله کردید »صبر شما و استقامت شما - اسلام را آبرو بخشید »خانواده هاى شما - پدرها - مادرها - همسرها - فرزندها ــ با صبر روسفید کردند »اسلام را - آبرو دادند نظام اسلامى و جمهورى اسلامى را....
1369/1/6
همت شما این باشد که قرآن را بفهمید؛
ولو حالابه آخر سوره یا به وسط سوره
نرسید و آن را تمام هم نکنید؛ تأمل و
تدبر کنید.قرآن را اینگونه بخوانید.🌱
#امام_خامنه_ای