هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
❓چه کار کنیم تا بتوانیم بر نفس خود غلبه کنیم و ثبات شخصیت پیدا کنیم و به آرامش و اطمینان برسیم؟
✍ پاسخ:
💠 خداوند متعال میفرماید: «... وَ لاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ; (انعام ، ۱۴۲) .. . و از پی گام های شیطان نروید که او برای شما دشمن آشکار است» .
برای مبارزه با شیطان و هوای نفس ، رعایت مراحلی لازم است ; از جمله:
1⃣ برطرف کردن ضعف اعتقادی: خداوند متعال می فرماید : «إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَآءَ لِلَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ ; (اعراف ، ۲۷) ما شیاطین را دوستان کسانی قرار دادیم که ایمان نمی آورند».
3⃣ دفع رذایل اخلاقی: قرآن کریم میفرماید : «فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَـالَهُمْ فَهُوَ وَلِیُّهُمُ الْیَوْمَ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ; (نحل ، ۶۳) سپس شیطان ، کردار ]بد[ ایشان را در نظرشان زینت داد ، پس او امروز دوستدارشان است».
3⃣ ترک گناه: خداوند متعال در سوره بقره ، آیه ۲۶۸ و سوره نساء ، آیه ۶۰ در مورد دعوت شیطان به گناه هشدار داده است.
4⃣ دل نبستن به دنیا: خداوند متعال در سوره نساء ، آیه ۱۲۰ دلبستگی به دنیا را از فریبهای شیطان میداند.
5⃣ پیروی نکردن از دستورهایی که مخالف عقل و یا نقلِ مقطوع الصدور است .۱
اعتماد به نفس ، باید همراه با اعتماد به خداوند متعال باشد تا جنبه شیطانی پیدا نکند. انسان جانشین خدا بر روی زمین است: «وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائـِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الاَْرْضِ خَلِیفَةً ; (بقرة ، ۳۰) هنگامی که پروردگارت به فرشتگان گفت: من بر روی زمین جانشینی قرار خواهم داد.»
اگر انسان به سوی پروردگار کوشنده باشد ، به دیدار او میرسد: «یَـأَیُّهَا الاِْنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَی رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ» (انشقاق ، ۶)
✅ نتیجه آن که اگر انسان خود را بشناسد ، اعتماد به خویش پیدا می کند ; امّا در کنار خودشناسی باید به اموری توجه کامل داشته باشد:
🔸 الف ) باید تقوا پیشه کند : «وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ; (طلاق ، ۲) هر کس تقوای الهی پیشه کند ، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند .» و بهترین زاد و توشه بر هر کاری تقوی است : «فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی» . (بقرة ، ۱۹۷)
🔹 ب ) بر خداوند متعال توکّل کند : «وَ مَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ; (طلاق ، ۳) و هر کس بر خداوند توکّل کرد ، خداوند کفایت امرش را می کند .» چون شیطان که مانع اعتماد به نفس است ، کسانی که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل می کنند ، تسلط ندارد : «إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَی الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» . (نحل ،۹۹)
🔸 ج ) پیوسته به یاد خداوند متعال باشد : «أَلاَ بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَـئِنُّ الْقُلُوبُ ; (رعد ، ۲۸) آگاه باشید یاد خدا مایه اطمینان دل هاست .»
🔹 د) از صبر ، در برابر حوادث و موانع اعتماد به نفس کمک بگیرد : «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» . (بقرة ، ۱۵۳) چرا که صبر در برابر حوادث از محکم ترین کارهاست : «إِنَّ ذَ لِکَ مِنْ عَزْمِ الاُْمُورِ» (لقمان ، ۱۷)۲
🔸 ه) تقویت ایمان : «وَلاَ تَهِنُواْ وَلاَ تَحْزَنُواْ وَأَنتُمُ الاَْعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ; (آل عمران ، ۱۳۹) و سست نشوید و غمگین مگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید .»
این آیه دستوری است که خداوند متعال پس از جنگ احد به مؤمنان که احساس شکست کرده بودند داده است . آیه یاد شده به ما می فهماند که انسان با ایمان ، اگرچه شکست بخورد ; لیکن نباید غمگین و سست گردد واو برتر است .
۱. اخلاق در قرآن، آیهاللّه مصباح یزدی، ج ۱، ص ۲۳۰ـ۲۳۳
۲. تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۵۱۹
🆔 @balagh_ir
❓دنیا متاع زودگذر است یعنی چه؟
◀️ قرآن کریم در این زمینه دو تعبیر دارد:
1️⃣ دنیا متاع زودگذر: «وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثُوا غَیْرَ ساعَةٍ کَذلِکَ کانُوا یُؤْفَکُون»؛[1] و روزى که قیامت برپا شود، مجرمان سوگند یاد می کنند که جز ساعتى (در عالم برزخ) درنگ نکردند! اینچنین از درک حقیقت بازگردانده میشوند.
🌹 «وَ یَوْمَ یَحْشُرُهُمْ کَأَنْ لَمْ یَلْبَثُوا إِلاَّ ساعَةً مِنَ النَّهارِ یَتَعارَفُونَ بَیْنَهُمْ ...»؛[2] (به یاد آور) روزى را که (خداوند) آنها را جمع (و محشور) می سازد آنچنانکه (احساس میکنند) گویى جز ساعتى از روز، (در دنیا) توقّف نکردند، به آن مقدار که یکدیگر را (ببینند و) بشناسند.
👈 در این آیات اشاره به وضع دردناک مشرکان در قیامت کرده و میگوید به خاطر بیاور آنروز را که خداوند همه آنها را محشور میکند، در حالىکه چنان احساس میکنند که تمام عمرشان در این دنیا بیش از ساعتى از یک روز نبود؛ به همان مقدار که یکدیگر را ببینند و بشناسند.
2️⃣ دنیا متاع اندک: «قُلْ مَتاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ»؛[6] به آنها بگو سرمایه زندگى دنیا، ناچیز است.
👈 منظور از قلیل و ناچیز در اینجا فناپذیری و از بین رفتن سریع است.
متاع دنیا از بین رفتنی و گذرا است، حتی موارد و چیزهایی را که خداوند از آنها به کثیر یاد کرده، نیز در برابر آخرت اندکاند؛ چرا که دنیا از نظر زمان و مقدار متناهی است؛ به جهت متناهی بودن قوای جسمانی، از جهت تعداد، شدت و قوت و از نظر زمان، اما آخرت اینگونه نیست، حتی نعمتهای اندک آن دنیا در برابر تمام نعمتهای مادی دنیا کثیر است.
🌱 چنانکه کوچکترین عذابش بزرگتر از تمامی عذابهای دنیا است.
بنابر این، تعابیر این چنینی نسبت به دنیا، آگهى دادن انسان به این نکته است که بهره انسان از دنیا نسبت به آخرت قابل توجه نیست و چیزى به حساب نمی آید.
سلام مادر یا زهرا سلام الله علیها:
روزی رسان
اين داستان را راوندى دانشمند بزرگ شيعه در كتاب دعوات نقل کرده است :
روزی حضرت سليمان علیه السلام كنار ساحل دريا نشسته بود، چشمش به مورچهاى افتاد كه دانه گندمى را با خود به جانب دريا ميبرد، چشم از او برنداشت تا به آب رسيد،
ناگهان قورباغهاى سر از آب بيرون كرد و دهان گشود، مورچه به دهان قورباغه رفت و قورباغه شناكنان به داخل دريا رفت، در حالى كه زمانى طولانى بر اين داستان گذشت و حضرت سليمان در اين مسئله با شگفتى در انديشه بود!
پس از گذشت زمان معينی قورباغه از آب بيرون آمد و دهان باز كرد و مورچه از دهانش خارج شد و دانه گندم با او نبود!
حضرت سليمان مورچه را خواست و از حال و وضع او و اين كه كجا بود پرسيد؟
مورچه گفت: اى پيامبر خدا در قعر دريائى كه می بينى سنگى ميان تهى است و در آن كرم كورى قرار دارد، خدا او را در آنجا آفريده و او قدرت بيرون آمدن از آن را براى طلب معاش ندارد، مرا حضرت حق كارگزار روزى او قرار داده است و من روزىاش را براى او ميبرم
البته پروردگار اين قورباغه را مأمور حمل من قرار داده و آبى كه در دهان اوست زيانى به حال من ندارد، چون قورباغه به سنگ می رسد دهانش را به روزنه سنگ میگذارد و من وارد آن میشوم، پس از اين كه روزى او را به او رسانيدم از روزنه بيرون آمده وارد دهان قورباغه میشوم و او مرا از دريا بيرون می آورد.
حضرت سليمان به مورچه گفت: آيا از آن كرم كور تشکری مناجاتی تسبيحى شنيدهاى؟ مورچه گفت: آرى میگويد:
«يا من لا ينسانى فى جوف هذه الصخره تحت هذه اللجة برزقك لا تنس عبادك المؤمنين برحمتك:»
اى خدائى كه مرا در دل اين سنگ زير اين درياى عميق ، نسبت به رزق و روزى ات فراموش نمیكنى، برحمتت اى مهربان ، بندگان مؤمنت را فراموش نکن
هدایت شده از یا کریمَ الصَّفحِ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*اولویت نان و آب زن و بچه ات هست. یا یاری امام زمان*بسیار زیبا و عبرت اموز
🔴 ما به فکر امام زمان نیستیم
❇️ آیت الله بهجت قدس سره:
🌕 با اینکه میدانیم او ( امام زمان علیه السلام) واسطه بین ما و خداست مع ذلک به فکر او نیستیم ای کاش می دانستیم که احتیاج او به ما و دعای ما برای او به نفع خود ماست.و گرنه قرب و منزلت او در نزد خدا معلوم است.
📚 در محضر بهجت، ج ۳، ص ۲۷۷
#پند_علما
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💠 حدیث روز 💠
💎 عاقبت نافرمانی والدین
🔻امام هادى عليهالسلام:
اَلعُقُوقُ يُعَقِّبُ القِلَّةَ ويُؤَدّى إِلَى الذِّلَّةِ
⚠️ نافرمانى پدر و مادر كمبود را به دنبال دارد و به خـوارى میكشـد.
📚 بحارالأنوار، ج ۷۴ ،ص ۸۴
« امام رضا (عليه السلام)»:
*«قدام هذا الأمر قتل يبوح».*
*«پيش از قيام قائم (عجل الله فرجه) کشتاري است که لحظه اي قطع نمي شود».*
📚(بشارة الاسلام/ ص156)
با ما همراه باشید...
هر روز با یک حدیث مهدوی
#حدیث_مهدوی
امام رضا
«ريان بن صلت مي گويد: به خدمت امام رضا عليهالسلام عرض کردم: آيا شما صاحب اين امر هستيد؟ فرمود:«انا صاحب هذا الأمر، و لکني لست بالدي أملاها عدلا، کما ملئت جورا، و کيف اکون ذلک، علي ما تري من ضعف بدني، و ان القائم هو الذي اذا خرج کان في سن الشيوخ و منظر الشبان، قويا في بدنه، حتي لومد يده الي اعظم شجرة علي وجه الأرض لقلعها، و لو صاح بين الجبال لتدکدکت صخورها، يکون معه عصا موسي و خاتم سليمان، ذلک الرابع من ولدي، يغيبه في ستره ما شاء، ثم يظهر فيملأ به الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا، کأني بهم آيس ما کانوا قد نودوا نداء ايسمع من بعد کما يسمع من قرب يکون رحمة للمومنين و عذابا علي الکافرين».«من صاحب اين امر هستم، ولي من کسي نيستم که زمين را پر از عدل و داد کنم، آنچنان که پر از جور و ستم شده باشد. من چگونه با اين ضعفي که در بدن من مي بيني، مي توانم او باشم؟! قائم (عليهالسلام) کسي است که چون خارج شود، در سن پيرمردان و در سيماي جوانان باشد. آن قدر بدنش نيرومند است که اگر دست مبارکش را به طرف بزرگترين درخت روي زمين دراز کند آن را از ريشه بکند، اگر در ميان کوهها بانگ برآورد، صخره هاي آن فرو ريزد. عصاي موسي (عليهالسلام) و انگشتر سليمان (عليهالسلام) با او خواهد بود. او چهارمين فرزند من است. خداوند او را تا هنگامي که بخواهد، در پشت پرده ي غيبت نگهدارد. آن گاه ظاهر شود و زمين را پر از عدل و داد کند، آن چنان که پر از جور و ستم شده باشد. گويي با چشم خود مي بينم در حالي که مردمان به يأس و نوميدي دچار شده اند، نداي آسماني را مي شنوند، که اين ندا از مسافت دور همچون فاصله اي نزديک شنيده مي شود. او براي مومنان رحمت و براي کافران تازيانه ي عذاب خواهد بود».
اعلام الوري/ ص407