eitaa logo
وصال او (اخلاق و عرفان)
75 دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️از عوامل موثر در تقویت ایمان اقامه نماز جمعه است. @vesaleoo
🌹اطلاع پیامبر و امامان از عقاید و اعمال ما عبدالله بن أبان زيّات كه نزد امام علی ‏بن موسی الرضا(عليه‌السلام) جايگاهی ويژه داشت، میگويد: به آن حضرت عرض كردم: برای من و خانواده‌ام دعا كنيد. امام رضا (عليه‌السلام) فرمود: مگر من برای شما دعا نمی كنم؟ به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شب بر من عرضه می شود. «أولستُ أفعل؟ والله إنّ أعمالكم لتعرض عليّ في كلّ يومٍ وليلةٍ». آنگاه آن حضرت چون مرا از اين سخن در شگفت ديد، فرمود: آيا اين آيه را در كتاب خدا نخوانده‌ای: (وقل اعملوا فسيری الله عملكم ورسوله والمؤمنون)؟ اشاره: از اين روايات به خوبی بر می آيد كه ائمّه (عليهم‌السلام) نه‏ تنها شئون ظاهری جامعه را رهبری و هدايت می كنند بلكه آنان بر روح و جان افراد نيز احاطه علمی و اشراف حضوری دارند؛ ازاين‌رو از عقايد و اخلاق و اعمال ديگران آگاه‌اند و آنها را می بينند. 📙 تسنيم، جلد 6 - صفحه 523 @vesaleoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ ای عزیز، قدری از حال غفلت بیدار شو و در امر خود تفکر کن و صفحه اعمال خود را نگاه کن، ✅بترس از آنکه اعمالی را که به خیال خودت عمل صالح است، از قبیل نماز و روزه و حج و غیر آن، خود این ها اسباب گرفتاری و ذلت شوند در آن عالم. سپس، حساب خودت را در این عالم تا فرصت داری بکش و خودت میزان اعمالت را بر پا کن و در میان شریعت و ولایت اهل بیت اعمال خود را بسنج و صحت و فساد و کمال و نقص آن را معلوم کن و آنها را جبران کن تا فرصت هست و مهلت داری. اگر در این جا خود را محاسبه نکنی و حساب خودت را درست نکنی، در آن جا که به حسابت رسیدگی می شود و میزان اعمال برپا می شود مبتلابه معصیت های بزرگ می شوی. 🔵بترس از میزان عـدل الهی و به هـیچ وجه مغرور مباش و جدّ و جهد را از دسـت مده، قـدری به صحیفه اعمال اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه و آله ، که معصوم از گناه و خطا بودند مراجعه کن و تفکر در آنها کن. 🔹 [ امام خمینی(ره) ، چهل حدیث ص441-443 @vesaleoo
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ✨حسنــه‌ای که ثــوابش معــــادل جمیع مخلــــوقات است✨ ✨از حضرت امام حسین علیه السلام روایت شده است که فرمود : هر کس به قبرهای مسلمانان وارد شود و این دعا را بخواند : 🍃اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الْأَرْوَاحِ الْفَانِيَةِ وَ الْأَجْسَادِ الْبَالِيَةِ وَ الْعِظَامِ النَّخِرَةِ الَّتِي خَرَجَتْ مِنَ الدُّنْيَا وَ هِيَ بِكَ مُؤْمِنَةٌ أَدْخِلْ عَلَيْهِمْ رَوْحاً مِنْكَ وَ سَلَاماً مِنِّي🍃 ‏خدا به عدد همه خلق از زمان حضرت آدم علیه السلام تا روز قیامت برای او حسنه می نویسد✨ 📚بحارالانوار ج ۹۹ ص ۳۰۱ مستدرک الوسائل ج ۲ ص ۳۷۳ @vesaleoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 سفارش شده یا من اظهر الجمیل بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ، يَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَسَتَرَ الْقَبِيحَ،یا مَن لم یُواخِذ بِالجَریرَه وَلَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ ، يَا عَظیمَ الْعَفْوِ، يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ، يَا واسِعَ الْمَغْفِرَةِ، َيَا باسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ، يَا صاحِبَ كُلِّ نَجْوَىٰ، وَيَا مُنْتَهیٰ كُلِّ شَكْوَىٰ، يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ، يَا عَظِيمَ الْمَنِّ، يَا مُبْتَدِئاًَ بِاالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقاقِها، يَا رَبَّنا و يَا سَيِّدنا و يَا مَوْلَيٰنا و يَا غايَةَ رَغبَتِنا ، أَسْأَلُكَ یا الله أَنْ لَاتُشَوِّهَ خَلقی بِالنَّارِ. 🎙 🌸@vesaleoo
🍀 خاطره ای از شهید محمد رضا کشاورز نوجوان مظلوم حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیه السلام راوی: یکی از همکاران پدر شهید 📌آقای مهدی کشاورز پدر شهید محمدرضا کشاورز که  انسان بسیارزحمتکش و شریفی هستند برایم تعریف کردند که محمد رضا را به نزد یکی از دوستان در کارگاهی(برای یاد گیری حرفه نجاری) نزدیک خودمان فرستادم، یکروز دیدم که محمد رضا مشغول آب و جارو در آن محوطه است، به دوستمان گله کردم وگفتم من پسرم را برای یادگیری نزد شمافرستادم حالا بجای یاد دادن حرفه نجاری اورا به جارو کردن واداشته اید؟ همکارمان با تعجب و شرمندگی گفتند که نه به خدا من چنین درخواستی از ایشان نداشتم، سپس از  محمد رضا پرسیدم که بابا جون دلیل این کارت چی بود؟( آیا میدونید این پسر نوجوان چی جواب داده بود؟) خب بابا جون من در ازای کاری که اینجا یاد میگیرم  و کاری که انجام میدم دستمزد میگیرم، اون موقع ساعت بیکاری من بود، این کاررو انجام دادم که بیکار نباشم و دست مزدم حلال باشد.آری!! از تربیت مادر مؤمنه و پاکدامن و پدر زحمتکش وحلال خور چنین فرزندی هم باید اینچنین بار بیاید ودر حرم پاک حضرت احمدبن موسی علیه السلام به دیدار معبودش بشتابد . محمدرضای عزیز شربت شیرین شهادت گوارای وجودت باد.
💠 در طلب 🔹 امام علی(علیه السلام): انسان به سبب عجله و کم طاقتی، خود را از روزى حلال محروم می کند. در حالی که بیشتر از روزى مقدر شده نصیبش نمی شود. 📚میزان الحکمه/ج4/ص448 ✍🏼 انسان باید در راه کسب روزی، به اندازه کافی تلاش بکند و در عین حال به آنچه که به او میرسد راضی باشد. در غیر اینصورت، به دست خواهد آورد که ندارد. @vesaleoo
💠 🔹 آیت الله قرهی: یکی از راه های رسیدن به لقاءالله، نیکی به والدین است؛ این راه، طریقی است که انسان را به سرعت به مقاصد والا می رساند، اولیای الهی در مواقعی که مشکلی برایشان ایجاد می شد، به محضر پدر و مادر می رسیدند و از ایشان درخواست دعا داشتند و اگر زنده نبودند به زیارت قبور ایشان رفته و درخواست دعا می کردند. @vesaleoo
‍ 🔺 کسب معرفت و شناخت و محبت الهی 🔹 ما باید هدف‌مان را این قرار دهیم که تا آخرین نفس در راه تمکن دادن و جای‌گیر کردن معرفت الهی و محبت الهی در وجود خودمان کار کنیم و بدانیم که این امر یک چیزی نیست که با تحصیلات درست شود، با عبادات درست شود. همه‌ی این‌ها اجزای این کارند، ولی کافی نیستند. باید توسل، ناله، فریاد، خدمت به خلق، احسان‌ها، و هر چه که قابل انجام است، انجام دهیم، شاید یک بویی از این مسائل بیریم. در مناجات شعبانیه یک جمله‌اش هست که خدایا من مأیوس نیستم که در مسأله‌ای که عمرم را در آن صرف کردم مرا محروم کنی. عمر انسان اگر بخواهد عمر گربه و موش حساب نشود، آن چیزی است که در این راه خرج می‌شود. از وقتی می‌فهمد خدا دارد و او را نمی‌شناسد، باید در جاده‌ی شناخت او تا دم مرگ بیافتد. حالا هر چه قسمتش شد، شد؛ دیگر این تقدیرات دست ما نیست. ما نمی‌دانیم پیش خدا چه ارزشی داریم و اعمال ما نزد او چه ارزشی دارند و چه نتیجه‌ای بر آن‌ها بار می‌شود. برنامه این است. ۸۲.۱.۲۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama @vesaleoo
در شگفتم.... @vesaleoo
🔺 مطالبی پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۸ الحرام ۱۴۰۲=۲۴ ۱۳۶۰) بسم الله الرحمن الرحیم "و صلی الله علی اشرف انبیائه و خاتم اوصیائه، صلی الله علیهم اجمعین" 🔺 برکات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🔹 از برکات حرم مطهر (علیهم‌السلام)؛ شهر مقدس ، مهاجرت شخصیتی مانند مرحوم آیت الله و تأسیس علمیه‌ی قم در آن و مهاجرت آیت الله و سپس ادامه‌ی حوزه و طلوع شخصیت‌هایی مانند راحل و مرحوم علامه می‌باشد. 🔺 اثرات جلسات معارفی و شروع استفاده از مرحوم علامه طباطبایی 🔹 جلسات و هشداردهنده‌ی مرحوم امام و دیگر اساتید؛ امثال مرحوم استاد شهید و دیگر بزرگان را بسیار آمادگی داد که در جستجوی هر چه بیشتر اساتید باشند. ولذا استاد شهید در سفری به با استاد ؛ مرحوم حاج میرزا علی آقای برخورد کرده و اعتراف کردند که ما با استفاده از آن بزرگوار موفق به شناخت نهج‌البلاغه شدیم و ای کاش ما توفیق شناخت را نیز پیدا کنیم. این خواست و عطش نیز به وسیله‌ی مرحوم علامه طباطبایی (رضی‌الله‌عنه) از الطاف خاصه‌ی الهی برآورده شد و ما طلاب ابتدایی نیز بحمدالله تعالی از این خرمن فیض اگر نه گندم ولی به کاهی رسیدیم و ابتداً -در اثر نداشتن مکان مناسبی- قرار شد روزها در باغی که نزدیک منزل ایشان بود از بیانات تفسیری و اخلاقی ایشان استفاده کنیم. 🔺 بیداری از خواب غفلت و بندگیِ خدای متعال؛ اساس تعلیمات مرحومین قاضی و طباطبایی؛ نقش اساسیِ روایات در تفسیر المیزان 🔹 اساس تعلیمات و تدریسات ایشان که از استاد عالی مقام‌شان مرحوم کسب شده بود، دست‌گیری و دادن و از خواب و توجیه آنان به سوی بندگی و صرف چند روزه‌ی عمر در الهی بود، به طوری‌که تمامی لحظات زندگی حتی برای کسب امور معیشتی یا اداره‌ی پست‌ها و مقام‌ها و یا تشکیل خانواده، دارای بُعد و جنبه‌ی بندگی باشد، آن‌گونه که در ابتدای سوره‌ی در صفحات اول فرموده‌اند: «أن الله سبحانه بیَّن فی مواضع من كلامه: أنَّ ما ليس لوجهه الكريم هالك باطل، و أنه: سيقدم إلى كل عمل عملوه مما ليس لوجهه الكريم، فيجعله هباء منثورا، و يحبط ما صنعوا و يبطل ما كانوا يعملون، و أنه لا بقاء لشی‌ء إلّا وجهه الكريم، فما عمل لوجهه الكريم و صنع باسمه هو الذی يبقى و لا يفنى، و كل أمر من الأمور إنما نصيبه من البقاء بقدر ما لله فيه نصيب، و هذا هو الذی يفيده ما رواه الفريقان‌ عن‌ النبی صلی‌الله‌علیه‌وآله أنه قال: (كل أمر ذی بال لم يبدأ فيه باسم الله فهو أبتر الحديث‌). و الأبتر هو المنقطع الآخر، فالأنسب أن متعلق الباء فی البسملة أبتدئ بالمعنى الذی ذكرناه»¹؛ ایشان درباره‌ی این‌که اولین آیه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی فاتحه که اولین سوره‌ی قرآن است و با آیه‌ی شریفه‌ی "بسم الله" آغاز می‌شود، مطرح می‌کنند که آیا این "باء" به چه فعلی یا اسمی - طبق قاعده‌ی عربیت و ادبیات عرب- تعَلُّق دارد؟ ایشان انتخاب فرمودند به این‌که به فعل "أبتَدِءُ" بر می‌گردد یعنی من ابتدا می‌کنم به نام خداوند بخشاینده‌ی مهربان. در صورتی‌که شاید مفسرین و لغت‌شناسانِ‌ دیگر این‌طور نگفته باشند، ولی ایشان در این مسأله که اولین مسأله‌ی تفسیرشان بود، از یک نبوی متابعت کرده‌اند که آن روایت این است که اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرموده‌اند: هر کار مهمی که به نام خداوند ابتدا نشود، انقطاع خواهد یافت، بریده خواهد شد و به سود نخواهد رسید. بنابراین ایشان هم معناً و هم لفظاً اول استفاده‌شان از روایت بوده است و این مطلبی است که شخصاً بنده از ایشان شنیدم و کمتر کسی درباره‌ی تفسیر "المیزان" این مطلب را یادآوری کرده که این تفسیر بسیار ارزنده، طرز استفاده‌اش از با سایر هیچ فرقی ندارد، منتها آن‌ها آیه را بیان می‌کنند و در تفسیرش روایت می‌آورند، ولی ایشان اول به روایات رجوع می‌کند و مطلب آیه را که از روایات به دست آورد، طوری تنظیم می‌کنند که با روایات تطبیق شود و روایاتش هم در آخر ذکر شود تا این افراط و تفریطی که در برخی محدثین و غیر آن‌ها پیدا شده، که قرآن کریم جز با روایات نباید تفسیر شود، این افراط و تفریط جلویش گرفته شود، ولی رهنمودشان را از روایات گرفته‌اند و بهترین شاهد همین مسأله است و از خود ایشان هم - در وقتی‌که خدمت‌شان بودم- شنیدم که فرمود: اگر روایات نبود من در تفسیر چیزی نمی‌فهمیدم. این مطلب ای کاش تکرار می‌شد تا مردم بدانند که برکات تفسیر "المیزان" برکات روایات اطهار (علیهم‌السلام) است. ص ۱ 1⃣ @seyedololama ⬇️
⬆️ ص ۲ 2⃣ 🔺 ضرورت استفاده از تعالیم مرحوم علامه طباطبایی در اصلاح انقلاب اسلامی 🔹 مرحوم استاد شهید فرمود: تفسیر سال‌ها بعد جلوه شایسته‌اش بُروز می‌کند. در تأیید فرموده‌ی ایشان عرض می‌شود که ببینید در زمان ما که سال‌ها از مقدس اسلامی می‌گذرد، هنوز این مسأله جا نیفتاده و دوره‌ای برای محترم ترتیب داده نشده، چه رسد به و عزیز و زحمت‌کش و دل‌سوز که مانند یک جهش یا و یا با این تفسیر شریف و تفسیر اولین آیه؛ -تفسیر آیه‌ی شریفه- "بسم الله الرحمن الرحیم" آشنا شوند و در نتیجه یک شایسته‌ی این رژیم الهی به وجود آورند. انقلابی که در درون انسان‌ها، مسأله طبیعت و وجهه‌ی الاهیت را چنان پایه‌ریزی کند، که اگر استاد یا متوجه شود که کلاس را گذرانده، و کند. مرحوم علامه این بیت را فراموش نمی‌کرد: اهل دنیا از کهین و از مهین لعنة الله علیهم اجمعین خدا، همان ابتر و منقطع الآخر بودن است که و اسلامی باید به عنوان یک فاجعه‌ی از آن بپرهیزد. (رحمه‌الله) هم درباره‌ی پیروزی در با دشمنان، مسأله‌ی را تکرار می‌کرد. وظیفه همان خدای جهان و انسان است که حضرت (ارواحنافداه) برای گسترش آن در کره‌ی زمین خواهد کرد و انقلاب فرهنگی اسلامی به معنای آشنا کردن و با آن است. آشنایی این فضیلت به این است که تمام ها چه رسد به ها و ها، از افرادی دوره دیده تشکیلات داده شوند. دوره‌ای که از پیش از آغاز شده باشد و به همان شیوه‌ای که با دهان و دندان و نیروهای بینایی و شنوایی آشنا می‌شود، با بندگی انسان و جهان نسبت به پروردگار مهربانش هم آشنا شود. است که و فراگیر در جهان، ریشه در همین مسأله‌ی بی‌خبری از جهان دارد. این ایده و مرام در و معاشرت این‌گونه اساتید به وضوح دیده می‌شد. 🔺 تشکیل جلسات تفسیری مرحوم علامه طباطبایی در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر 🔹 [ مرحوم علامه] فرمودند: من یاد ندارم در شب‌های ماه خوابیده باشم. به خاطر دارم در ماه مبارک رمضان سالی، را در حدود بعد از نیمه‌شب، در صحن شریف ترتیب دادند، به طوری‌که پس از درس به مطهر مُشَرَّف شوند و برای صرف غذای سحری برگردند. بنده هم که ظرفیت لازم را نداشتم به این برنامه چند شب عمل کردم که در اثر کم‌خوابی و بی‌توفیقی بیمار شده و از هم محروم گردیدم. 🔺 ظهور قابلیت افراد در إمتحانات الهی 🔹 در همه‌گونه امور برای ارائه‌ی وجود دارد. فرمودند: روزی در حجره تدریس در خدمت مرحوم استاد [ رحمه‌الله] بودیم و بحث را بیان می‌کردند، ناگهان سقف حجره و مدرسه طوری تکان خورد که گویا زمین‌لرزه‌ای رخ می‌دهد. حاضران با عجله در صدد خروج از حجره به‌طور ایجاد مزاحمت با یکدیگر بر آمدند! ولی بعداً با نبودن خطر بازگشت نموده و ایشان [ آیت الله قاضی رحمه‌الله] بعد که از جای خود تکان هم نخورده بود، فرمود: بفرمایید ای آقایان و آشنای با !. 🔺 از اویی و به سوی اویی! 🔹 مرحوم استاد شهید دوره‌ی دروس را به همین منظور برای نسل آماده کرده و بسیار مناسب است که در برنامه‌ریزی های همه‌ی دوره‌های و از آن استفاده شود. در ایشان، جلد دوم صفحه ۸۳ به همین مسائل اصولی اشاره فرموده‌اند. «جهان‌بینی توحیدی یعنی درک این‌که جهان از یک مشیّت حکیمانه پدید آمده است و نظام هستی بر اساس خیر و جود و رحمت و رسانیدن موجودات به کمالات شایسته آن‌ها استوار است. جهان‌بینی توحیدی یعنی جهانْ «یک قطبی» و «تک‌محوری» است. جهان‌بینی توحیدی یعنی جهانْ ماهیت «از اویی» (إِنَّا لِلَّهِ) و «به سوی اویی» (إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ) دارد». جهان مدرسه‌ی است و خداوند به هر انسانی بر طبق و کوشش صحیح و درستش می‌دهد. این همان مسأله مرحوم علامه در مورد منقطع‌الآخر و مورد لعنت قرار نگرفتن است، که همین پی بردن به "انا لله و انا الیه راجعون" و آن را سرلوحه‌ی اعمال قرار دادن و جهاد و علمی، درباره‌ی این‌که لحظه‌ای از آن در هیچ عملی، در هیچ تدریسی و در هیچ قدمی فراموش نشود. درست صد در صد برعکس و بر خلاف های روز ما است، که حتی در کشورهای سران منفور دستور اسلام را به خاطر چند روز عیّاشی به دیده‌ی پذیرش می‌نهند و را رها می‌کنند. ص ۲ 2⃣ @seyedololama ⬇️
⬆️ ص ۳ 3⃣ 🔺 تعالیم غافلانه و تعالیم بیدارگرانه 🔹 مرحوم احمد و دانشمندانی دیگر در سال‌ها قبل کتابی به نام ترجمه کردند که از گفتارهای درجه‌ی یک است. در یکی از مقالات آن آمده است: در پی از ماشین و استفاده از آن است و به سازنده‌ی آن کاری ندارد. یعنی علوم روز بر اساس سازیِ ها پی‌ریزی‌ شده است. این است یک معنای فراگیریِ جور و ستم در که معنای هم درست مبارزه با آن خواهد بود. [ مرحوم علامه ] از این‌طور توجیهات نسبت به نسل کوتاهی نمی‌کردند، حتی بعضی از کسانی که در - در عصر - تأسیس کرده بودند، می‌آمدند در و دروس نسبتاً خودشان را از ایشان استفاده می‌کردند که بعداً هم به صورت کتابی منتشر شد. بنابراین ایشان همه‌ی توجهش به ؛ چه ، چه ، چه و چه ، بر اساس و و اطاعت از دستورات الهی است، همان سخنی‌که هم داشتند به عنوان این‌که ما باید را تعقیب کنیم و در پی پیروزی نباشیم و از شکست هم دل‌آزرده نشویم، چون ما انجام وظیفه و است. این را باید انقلاب فرهنگی ما، چه در ها، چه ها، چه در اجتماعات، و همچنین برای و دیگر و ها کاملاً جدی روشن کنند که ما وقتی می‌توانیم ادعا کنیم که از بهره برده‌ایم و از اهداف مقدس بانیان آن و خون مقدس قدردانی کرده‌ایم که همه‌ی مسایل با اساس "انا لله و انا الیه راجعون" شروع شود، ادامه یابد و ختم شود. و این مسائل در صفحات اول کتاب مطرح شده است. خداوند را به حق قسم می‌دهیم که این توفیق را به اجتماع ما و افراد ما مرحمت بفرماید. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 🔺 خاطراتی از مرحوم علامه طباطبایی ❔ حاج آقا خاطره‌ای از علامه دارید؟ 🔹 این‌که درباره‌ی این‌که ایشان به منازل ما چند تا تشریف بیاورند و بعضی روزها مانند ها ناهار هم در خدمت‌شان بودیم و از بیانات‌شان استفاده کنیم، این مسأله بسیار جالب بود. چون آن موقع حتی اتوبوس هم در ظاهراً برقرار نشده بود و ایشان با همان کفش معمولی یعنی نعلین اهل علم، راه نسبتاً طولانی منازل ما را پیاده طی می‌کردند و می‌آمدند و با خودشان هم یک نوشته‌ای یا دفترچه‌ای همراه داشتند. این موضوع نشان می‌داد که ایشان معتقدند به این‌که باید سخنش را قبلاً در نظر بگیرد به طور حضوری، نه این‌که از و استفاده کند تا نکند شاید در بین سخن اشتباهی حاصل شود، ولی اگر انسان خلاصه‌ی مطلب را در حضور داشته باشد، از خطا و اشتباه محافظت می‌شود. و آن‌وقت یک روایتی را و یا یک مطلبی را توضیح می‌دادند. مثلاً در مورد همین بیتی را که ایشان می‌خواندند که: اهل دنیا از کهین و از مهین لعنة الله علیهم اجمعین این را مثلاً وقتی تفسیر می‌دادند، به این مطلب می‌رسیدند که شهرسازی و و مهندسیِ اسلامی با این طرز ساختمان‌های فعلی مناسبت ندارد، چون وقتی انسان به یک ساختمان مرتب و منظمِ عالی نگاه می‌کند، توجه‌اش از آن ممکن است برگردد یا ضعیف شود و مثلاً یا تظاهر خانواده‌ها در مجالس، که خانواده‌ی یک شخص اعیان‌منش یا نسبتاً مستغنی اگر زیاد به خود جواهرات و طلا داشته باشد، خویشان او که این دسترسی‌ها را ندارند یا حاضران مجلس وقتی به منزل بر می‌گردند، نسبت به شوهران‌شان و پدر و مادران‌شان گله‌مند می‌شوند که خانواده‌ی فلانی این‌طور و آن‌طور بودند!. همین مسأله در ساختمان‌ها باید مراعات شود. معماری و مهندسی و شهرسازی نباید بر اساس جلب زیاد افراد به جنبه‌ی شود و از خدا شوند و در نتیجه به کارهای خلاف یا شبه خلاف بپردازند تا درآمدشان را زیاد کنند و از شان باقی بمانند و جدا شوند. این هم از خاطره. ص ۳ 3⃣ @seyedololama ⬇️
⬆️ ص ۴ 4⃣ 🔺 اولین برخورد با مرحوم علامه طباطبایی ❔ اولین بار و آخرین باری که ایشان را دیدید؟ 🔹 اولین بار ما در صحن بودیم و طلبه‌ای بودیم. می‌دیدیم که یک آقایی می‌آیند، ردّ می‌شوند و و دینی کتاب جلو می‌برند و از ایشان مسأله‌ای‌ می‌پرسند. فقط این را ‌دیدیم. ولی بعد که کم‌کم پرسیدیم گفتند: ایشان از علمای هستند و از به قم آمدند و بعداً هم فهمیدیم که در مسایل و واردند، با ایشان که آشنا شدیم و این بنا را گذاشتیم که آن موقع در باغی با ایشان مجلس سه چهار نفری داشته باشیم و کم‌کم رابطه زیادتر شد و به منازل کشید و برخی شب‌های یا تعطیلی ایشان تشریف می‌آوردند منازل ما، گاهی روزها، گاهی هم به صرف ناهار در خدمت‌شان بودیم. این اواخر دیگر قسمت بنده نبود، چون از قم بیرون آمده بودم و در همین نواحی بودم که شنیدم ایشان رحلت فرمودند. 🔺 ضرورت ایجاد اشتیاق در جوانان و والدین و اساتید به منظور استفاده از تعالیم بزرگانی هم‌چون مرحوم علامه طباطبایی ❔ یکی از درس‌هایی که می‌توانیم از ایشان برای جوان‌ها بگیریم چیست؟ 🔹 عرض کنم که پرسش در مورد مسأله‌ی آمادگیِ گرفتن و در پی آن بودن، مشکل‌تر است؛ به این‌که چگونه مشتاق بشود که از فردی مثل ایشان دستوری بگیرد و آن به این است که دوره‌ای برای و عزیز قرار دهند،- البته با خدمات مالی و برای‌شان تا آن‌ها فرصتی داشته باشند- که در هر سال در و یک‌وقتی، در دوره‌ای بیاموزند که چگونه نسل جوان را باید مشتاق فرمایشات این‌ها کرد. آن‌موقع وقتی این امر محقق شد، همین صفحات اول تفسیر برای تمام کافی‌ست و برای همه‌ی دنیا کافیست. برای تمام نمایندگان محترم شورا و ها و ها کافی‌ست که دیگر مسأله این است که "هر چه برای خدا باشد، آن به سود است و هر ‌چه با از خدا باشد، سودی به انسان نمی‌رساند". و این خاصیت و سنت الهی در جهان است. حال اگر این تفهیم شود به یک ، او می‌کند الآن الهی او چیست؟ و آیا آن تکالیف عمل شده یا نه؟ گاهی ممکن است که یک‌مرتبه ۵ سال کار ورزشی‌اش عقب بیفتد و امور و اش جلو بیاید. همچنین وقتی‌که فهمید این دانشی که می‌خواهد بیاموزد، باید برای خدا باشد، باید در خدمت خدا باشد، و وقتی نگاه می‌کند به و و و تنظیمات و قوانین مدرسه، گاهی می‌شود که باید وضعیتش را عوض کند و باید به و بگوید من این‌جا نمی‌توانم استفاده کنم و جای دیگری می‌روم. و هم‌چنین راجع به پدر و مادر، برنامه‌هایی که پدران و مادران را ملتفت تکالیف‌شان کند الآن کم است، یعنی نسبت به برنامه‌های ، برنامه‌های رفت و آمد افراد و وقایع و حوادث دنیا که در همه‌ی این‌ها، در گوشه‌ای هم از این مسائل [بیدار کننده] یافت می‌شود! و حال این‌که باید بشر را ریشه‌یابی کرد و سعادت را اگر دانشمندان ریشه‌یابی کنند به این می‌رسند که جهانْ، جهان خداوند است. و انسان بنده‌ی خداوند است، و این‌که تا چقدر این دارد در این جهان به وظیفه‌اش عمل می‌کند. این باعث می‌شود که خانواده‌ها و ادارات و وزارت‌خانه‌ها را عوض می‌کند، تا بلکه یک وزارت‌خانه‌ای برای خصوص این امور تأسیس شود، تشخیص وظیفه بدهند، برای تشخیص وظایفی که و مرحوم علامه در پی آن بودند که معصومین (علیهم‌السلام) و کریم دستور داده‌اند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __________ ۱) [ ج ۱ صص ۱۵-۱۶] @seyedololama
🔹فکرهای عوامانه را کنار بگذارید . برای نجات خودتان محکم بکنید ، از آتش ، از هلاکت اخروی ، از خسران ، از حرمان، از وحشت ها، از دهشت ها، از آنچه که به نظرتان نمی آید که اگر گوشه ای از آن را ببینیم یا دیوانه می شویم یا می میریم ، چون نمی توانیم تحمل بکنیم ، که بعد از مردن دیگر مردن هم در آنجا نیست! خلاصه برای نجاتتان دعا بکنید! 🔹 ✨ در ردیف بعدی برای اسلام ، مسلمانان ، نصرت اسلام ، خذلان کفار ، برای انقلاب ، برای امام ، برای جبهه ، وظیفه تان این است که دعا بکنید ، که اگر نکنید در آنجا مورد مؤاخذه خواهید بود و خدا شما را مؤاخذه خواهد کرد. 💠 البته اگر شما برای نجاتتان کوشیدید در مسئولیت خودتان در دعا برای آنچه که به اجتماع مربوط است پیش خواهید رفت ، چون اگر تلاش نکنید آن هم برایتان گرفتاری دارد و اگر تک تک افراد اصلاح بشوند ، جامعه اصلاح می شود.▫️ صحبت در همین اشکالات ماهاست. در نجات خودتان بکوشید. 📚 کتاب ضیافت حقیقی ، صفحه ۱۰۴ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @vesaleoo
🔰مهمترین پیام انبیاء به بشر: ✅تبدیل یاد حاشیه ایِ خدا به یادِ خدا در متن زندگی. 🔻بنده بارها استاد سعادت پرور را در غم عظیم دیده بودم که در صحبت‌هایشان هم پیدا بود که منشاء آن دغدغه درباره کشور و نظام اسلامی بود. ✅نمی‌توان نسبت به امور کشور بی تفاوت بود و در عبودیت هم مسیر را طی کرد. 🔰ما رهبری را دوست داریم چون ایشان به معنای واقعی کلمه مدافع دین است نه اینکه فقط شخص ایشان ویژگی خاصی داشته باشند و بخاطر خودشان دنباله رو باشیم. 🔻چگونه خدا را از حاشیه به متن زندگی بیاوریم: حسن ظن به خدا از وظایف و دستورات اهلبیت علیهم السلام است. ✅خوش گمانی، انسان را متحول می‌کند. ✅رهبری بسیار به خدا حسن ظن دارند و اعتماد و اطمینان دارند به خدا. خدا در متن زندگی و باور و صحبت‌هایشان موج می‌زند. منشاء این حسن ظن فقط شناخت درست خداست. 🔻اینکه در جریانات اخیر کشور ایشان بسیار آرام اند نشان از فهم درست ایشان از قضایا است. اگر دشمن علیه ما دشمنی می‌کند نشان دهنده درست بودن راه است. اگر با ما کاری نداشتند باید غصه می‌خوردیم که چرا راه را اشتباه رفتیم؟! 🔰تا زمانی که چنین رهبری داریم که دل به خدا بسته هیچ بن بستی در کارها وجود نخواهد داشت. 📅 پنجشنبه ۲۶ آبان‌ماه ۱۴۰۱ 💠@vesaleoo
☘️ مکروهاتی که را از انسان دور می‌کنند ⁉️ 1⃣ اظهار و نداری کردن در حضور مردم 2️⃣ دیرهنگام شب و بعد از نماز صبح 3️⃣ تحقیر و کم‌ ارزش شمردن های خدا 4️⃣ شکوِه و داشتن از خداوند متعال. 🔰 📚 معانی الاخبار، ص 271 @vesaleoo
✅مداومت بر نماز اول وقت✅ 📢پیامبر اکرم فرمودند : 👇👇👇 5⃣عزرائیل روزی پنج نوبت همه ی انسان ها را... 👁 به هنگام نماز های پنج گانه نظارت می کند. 🕌اگر شخص ازکسانی است که بر نماز دراین وقت مواظبت دارد؛👇 😇خود ملک الموت هنگام مرگ ٬شهادتین را به او تلقین می کند و... 👿 شیطان را از او دور می سازد. @vesaleoo
🔺 درمان دردهای بی‌درمان 🔹 مشکل اصلی که نویسندگان کتب اخلاقی کمتر به آن می‌پردازند این است که الان راه نجات در کجاست؟ این راه حل در کتاب مفاتیح الجنان که کلیدهای بهشت و اصلاح انسان است، بیان شده است. در بخش تعقیبات نماز صبح جریانی ذکر شده که فردی گرفتار بود و در عالم خواب خدمت حضرت ولی عصر ( علیه‌السلام) رسید و حضرت او را خدمت یکی از فرزندانش هدایت نمود و او در خواب نزد آن آقا رفت و جواب خود را هم گرفت و صبح که بیدار شد، به همان‌جا که در خواب دیده بود رفت و آن آقا را هم دید! ما هم باید در مشکل خود فکر کنیم که از هفت سالگی تا الآن در بی‌راهه بوده‌ایم و استاد و باغ‌بان هم نمی‌تواند ما را اصلاح کند و لذا راهی غیر از توسل به حضرت نیست. مرحوم محدث قمی (رحمه الله) می‌دانسته که مردم به چه چیزی نیازمندند و لذا ما را با مقام مقدس غیبی ولی زمان آشنا کرده است. همچنین جریان دیگری را هم نقل می‌کند که فردی در بیابانی گم می‌شود و شخصی را می‌بیند که او را نجات می‌دهد و سپس او را به خواندن نافله و زیارت عاشورا و جامعه کبیره توصیه می‌فرماید. معلوم می‌شود این‌ها داروی درد ماست و تنها قدرتی که در جهان می‌تواند ما را بسازد، در اختیار آن حضرت است که راهش و استادش را می‌شناسد و کتاب و اعمالش را می‌داند. پس باید بر در خانه او رفت و گریست. اگر گریستن عادت انسان شده باشد که خوشا به حالش وگرنه باید با خواندن زیارت عاشورا و اشعار در مصیبت سیدالشهدا (علیه السلام) در نیمه‌های شب بگرید و دامن حضرت را از راه اشک ریختن در مصائب جدش بگیرد. ۸۸٫۲٫۱۵ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنِ اسْتَوَى‏ یَوْمَاهُ‏ فَهُوَ مَغْبُونٌ وَ مَنْ کَانَ آخِرُ یَوْمَیْهِ شَرَّهُمَا فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الزِّیَادَهَ فِی نَفْسِهِ کَانَ إِلَى النُّقْصَانِ أَقْرَبَ وَ مَنْ کَانَ إِلَى النُّقْصَانِ أَقْرَبَ فَالْمَوْتُ خَیْرٌ لَهُ مِنَ الْحَیَاهِ؛ هر که دو روزش برابر باشد مغبون است؛ و هر که بدترین روز او از میان دو روز، آخرین روز باشد (امروز او از دیروزش بدتر باشد) ملعون است؛ و هر که پیشرفتى در وجود خود نبیند به کمبود نزدیکتر خواهد بود؛ و هر که در مسیر کاستى باشد، مرگ براى او بهتر از زندگى است @vesaleoo
🔺 ما باید بفهمیم برای چه در این دنیا هستیم و این چند روزه چه کار باید کرد. مثلاً آدم بنشیند و یک جدول درست کند، مگر عمر من چقدر است؟ فرض کنیم 120 سال. خوب، همین 120سال نصفش را که آدم خواب است، مقداری‌اش را هم که مریض است، مقداری‌اش را هم کودک است، اینها را هی منها کند، می‌بیند چیزی حدود 50 سال باقی می‌ماند. خوب این پنجاه سال، الآن تمام مردم روی زمین از پنجاه سال پیش آیا کسی از آن‌ها مانده است؟ اصلاً چند ساعت است؟ اینها به زودی از بین میروند، ما هم به زودی از بین می‌رویم. 🔹 خوب آن‌وقت این خلقت با این حساب و کتاب عجیب و غریب، پیدا شدن ما چه می‌شود؟ همین‌طور که ما پنجاه سال روی زمین آمدیم که قدری غذا بخوریم و قدری زندگی کنیم و بمیریم! خوب این چه طور کارخانه‌ای است، این مهندسش چه کسی بود، چه طوری بوده؟ 🔸 اینها را همین‌طور از اول قدم به قدم به فکر بشر و نسل جوان باید وارد کنند. خودش فکر کند. به تنهایی اندیشه کند، نتایج فکری‌اش را یادداشت کند؛ بعد به رفیقش یا به استادش نشان بدهد و بگوید من در این باره مثلاً دو ساعت فکر کردم به اینجا رسیدم که انسانیت یعنی این، جهان یعنی این، انسان در این جهان باید این‌طوری باشد. عمر ما چهل پنجاه سال بیشتر نیست. بماند برخی افراد سالم که سر هجده سال و بیست سال و بیست و پنج سال می‌میرند و چه برسد به افراد ناسالم. ♦️ اینها را باید قدردانی کرد، باید به یک حسابی وقت گذراند. وقتی آدم وارد این موضوع‌ها می‌شود، دیگر حرف زدنِ مفت زورش می‌آید، رفتنِ مفت به این‌ور و آن‌ور زورش می‌آید، خواب و خوراکش منظم می‌شود، برنامه‌ریزی می‌کند، زندگی روی فکر می‌شود و نگاهش را ... مرحوم پدر آقای راشد که پسرشان می‌گفت هر جا با پدرم می‌رفتیم من می‌گفتم اینجا مثلاً استانداری است، اینجا فلان جاست، اصلاً برنمی‌گشت نگاه کند، گفتم چرا نگاه نمی‌کنی؟ می‌گفت آخر مثلاً که چه شود؟ حالا من الآن فکرم را رها کنم که چه؟ انسان باید یک فکری داشته باشد و نگذارد این فکرش هدر برود، اینها به اینجاها می‌کشد. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @vesaleoo
✨ اهمیت ادب در برابر اولیای حق ✨ 🔹عدم رعایت ادب نزد ، بیان کننده عدم معرفت و شناخت مقام ایشان است . کسانی که در برابر صاحبان مال و مقام ، ادب را رعایت می کنند ، اما در برابر اولیای حق پروا نکرده و بی ادبی و گستاخی می کنند ، نادانند و به ارزش های واقعی انسان معرفت ندارند.🔹 ✨ عدم رعایت ادب در محضر اولیای حق مى تواند انسان را به ورطه هلاکت کشاند و به گرفتاری های دنیایی و آخرتی دچار کند ، چنان که گاه دیده شده است که عده ای به همین سبب یکباره از مسیر ایمان و رستگاری باز گشته اند. ✨ 🔹بنابراین باید بسیار احتیاط کرد و در حضور و غیبت کسانی که احتمال داده می شود اهل باطن باشند ، ادب را در سخن گفتن ، رفتار و حتی گمان های خویش رعایت کرد. 🔹 📚 منبع ؛ کیمیای وصال، صفحه ۱۸۲ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @vesaleoo
🌹روشی برای پاک کردن گناه آیت الله سید علی قاضی : خوشحال کردن انسان محزون چه با بذل مال ، چه با سخن نیکو ، چه با کنار او نشستن ، گناهان را پاک می کند. @vesaleoo
" علیه السلام " فرمودند ؛ 🔹 رام کردن و تربیت شخص جاهل و برگردانیدن صاحب عادت را از عادتش مثل معجزه است.🔹 📚 منبع ؛ 《منتهی الآمال ، صفحه ۱۰۷۹ 》 @vesaleoo