eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12هزار دنبال‌کننده
404 عکس
215 ویدیو
85 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله فلسفه دستیابی به لایه‌های معرفتیِ قیام و خروج امام حسین علیه‌السلام از مکه به‌سوی کربلا اصل حج، معرفت به امام است اما برای دستیابی به لایه‌های معرفتیِ قیام و خروج امام حسین علیه‌السلام از مکه به‌سوی کربلا باید بدانیم اصل حج، معرفت به امام حیّ و کعبه مثالی از امام است. مؤمنان حقیقی، روز عرفه و صحنۀ عرفات را موقفی برای شناخت امام می‌دانند؛ به این معنا که خداوند تمام آداب و عبادات ما را به معرفت امام گره زده است. امام همچون کعبه است بنابراین اگر در احادیث می‌خوانیم «تَمامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام‏» حج کامل در گروی امام است و یا می‌خوانیم «بِالْإِمَامِ تَمَامُ اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّکَاةِ وَ اَلصِّیَامِ وَ اَلْحَجِّ»، با امام نماز و زکات و روزه و حج کامل می‌شود ناظر بر همین حقیقت است؛ ضمن آنکه حضرت زهرا سلام‌الله علیها فرمود «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛ یعنی امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند نه او به سوی مردم. درس امام‌محوری در ماجرای خروجشان از مکه به‌سوی کربلا حال با این دیدگاه در می‌یابیم که کعبه نماد و امام هم حقیقت کعبه است و مؤمنان با هر بار طواف به دور کعبه، در وجودشان سعی می‌کنند تا طواف به دور امام را تمرین کنند و محور زندگی‌شان را امام قرار دهند و همواره رو به سوی او باشند. امام حسین علیه‌السلام در ماجرای خروجشان از مکه به‌سوی کربلا درس امام‌محوری را به اصحاب خویش آموختند؛ آن عده از یاران که معرفت حقیقی به امام نداشتند، کعبه را اصل دانستند و با امام همراه نشدند. در ماجرای جنگ صفین نیز این اتفاق به صورت دیگری اتفاق افتاد. آنها که قرآن را جدای از عترت دانستند و شأن قرآن را فراتر از امام حیّ فرض کردند، دچار لغزش شدند در حالی که امیرالمؤمنین می‌فرمود منم قرآن ناطق و اگر قرآن، امام نداشته باشد، سبب ضلالت گمراهان است. سه گروهی که به کاروانیان حسینی پیوستند دستۀ اول، یاران خاص آن حضرت دستۀ اول، یاران خاص آن حضرت از جمله حضرت ابوالفضل علیه‌السلام، حضرت زینب سلام‌الله علیها، حضرت علی اکبر و ... دستۀ دوم، آن عده از صحابی که آن معرفت خاص را نداشتند دستۀ دوم، آن عده از صحابی که آن معرفت خاص را نداشتند، اما آموخته بودند هر کجا معرفت ندارند، باید تسلیم‌وار رفتار کنند. دستۀ سوم، عده‌ای که با رویکرد سیاسی و با هوای حکومت با امام همراه شدند دستۀ سوم، عده‌ای که با رویکرد سیاسی و با هوای حکومت با امام همراه شدند. این عده افراد هر اندازه در طی مسیر متوجه می‌شدند که قیام امام به ظاهر منجر به شکست می‌شود، از کاروان جدا می‌شدند. بنابراین دو دستۀ اول با امام تا آخرین لحظۀ قیام همراه شدند و به لقای الهی رسیدند. جالب است که امام حسین علیه‌السلام هنگام خروج جمله‌ای کلیدی دربارۀ فلسلفۀ قیام خویش و شرط همراهی با کاروانیان را بیان فرمودند. حضرت فرمود جمله‌ای کلیدی دربارۀ فلسلفۀ قیام خویش و شرط همراهی «مَنْ کانَ باذِلاً فِینا مُهْجَتَهُ وَمُوَطِّناً عَلی لِقاءِ اللهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا فَإِنّی راحِلٌ مُصْبِحَاً إِنْ شاءَ اللهُ تَعالی»؛ یعنی آگاه باشید، هر یک از شما که حاضر است در راه ما از خون خویش بگذرد و جانش را در راه لقای پروردگار نثار کند، پس آماده حرکت با ما باشد که من فردا صبح حرکت خواهم کرد، ان شاءالله». شرطِ گذشتن از جان در مسیر عترت و رسیدن به لقای الهی به عنوان هدف، دو گزارۀ مهم در این فراز از کلام امام است؛ لقای الهی که همان لقای خلیفةالله در قیامت است، همان آرمانی است که خداوند آن را برای مؤمنان به خود برگزید و این عبارت، همان اصل فلسلۀ حج است که به آن اشاره شد: «تَمامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام‏»؛ یعنی اصلاً حج آمد تا انسان‌ها به لقاء دست یابند ] بلاغة الحسين عليه السلام، ، ص63؛ لواعج الاشجان، ص72؛ سفينه البحار، ص 397؛ اسرار الشهادة، چاپ قديم، ص189؛ کشف الغمه ج 2، ص 203؛ لهوف، ص 52؛ احقاق الحق، ج 11، ص 599. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله تمامی ابعاد و زوایای حادثه عاشورا دارای پیام و خبرهای بسیار مهم وسازنده انسان وجامعه عدم ذلت پذیری انسان مؤمن سرنوشت‌ساز، زنده، جاودانه، همیشگی و زندگی‌بخش است. یکی از پیام‌های حادثه عاشورا این است که انسان مومن، موحد و خداباور هیچ‌گاه ذلت را نمی‌پذیرد و نباید هم بپذیرد. یک پیام مهم برای تاریخ بشریت شعار جاودانه «هیهات من الذله» امام حسین(ع) یک پیام مهم برای تاریخ بشریت است و زمانی که انسان با یک جریان ظالم، مستکبر، زیاده‌خواه و سلطه‌گر مواجه می‌شود باید در برابر این جریان مقاومت کند حتی اگر به قیمت از دست دادن جانش باشد، زیرا ارزش شرف و عزت آن بالاتر از جنبه‌های مادی است. مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت ا امام حسین(ع) که می‌فرمایند «مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاةٍ فی ذُل؛ مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است»، تصریح کرد: امام حسین(ع) با وجود تمامی فشارها، تهدیدها و حتی تحریم‌ آب حاضر نشدند که در برابر جریان ظالم، مستکبر و زورگو تسلیم شوند. وفای به عهد و پیمان الهی امام حسین پیام دیگر واقعه عاشورا وفای به عهد و پیمان الهی امام حسین(ع) و یاران‌شان است که ایشان فرمودند «من با وفاتر از اصحاب خودم در تاریخ سراغ ندارم». بنابراین این وفای به عهد و پیمانی است که با خدا بسته‌اند که در جبهه امام حسین(ع) و یاران‌شان نیز وجود داشت. جنبه عبرت‌آموزی حادثه عاشورا حادثه عاشورا جنبه عبرت‌آموزی دارد، عنوان کرد: اگر یک حرکت و قیامی برای خداوند انجام شود که در آن اخلاص باشد قطعا خیر، برکت، رشد و بالندگی را به همراه دارد. همچنین خبر دیگری که در قیام عاشورا وجود دارد این است، زمانی که امام حسین(ع) و یاران‌شان را در صحنه کربلا و در روز عاشورا به شهادت رساندند، دشمنان همواره در طول تاریخ سعی کردند جلوه و نور حسینی را خاموش کنند. هدف ومقصد عاشورائیان درکربلا امام حسین(ع) هدف و مقصدشان خدا بود و در کارشان اخلاص داشتند، خداوند این جریان را یک جریان زنده، پویا و ماندگار قرار داده که الهام‌بخش برای انسان‌های آزادی‌خواه در طول تاریخ است درس آزادگی، حُریت، عزت، مقاومت، اخلاص، خداباوری، همچنین درس آزادگی، حُریت، عزت، مقاومت، اخلاص، خداباوری، وفای به عهد، پیمان و صداقت در وجود امام حسین(ع) دیده می‌شود و افراد دیگر هم باید مانند ایشان در راهی را که انتخاب کرده و حرکتی که انجام می‌دهند، صادق باشند. امام حسین(ع) در روز عاشورا و در صحنه کربلا آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی، نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» را زیاد تلاوت می‌کردند، حتی در بدرقه رزمندگان و حضور بر بالین شهدا این آیه را بیشمار بر زبان می‌آوردند. مضمون آیه ۲۳ سوره احزاب این است که برخی از انسان‌های با ایمان، مردان جوانمردی هستند که نشانه صداقت آن‌ها نیز بوده است که بر سر عهد و پیمانی که برای خدا بستند صادقانه ایستادگی کردند. عمق امام شناسی درحادثه عاشورای حسینی بنابراین پیام کربلا، صداقت، وفای به عهد و ولایتمداری است که یاران امام حسین(ع) به ایشان می‌گفتند که «اگر ما هزار بار در راه ولایتمداری شما کشته شویم باز هم از یاری شما دست برنمی‌داریم». یاران با اخلاصی که برای امام حسین(ع) در روز عاشورا ایستادگی کردند، نشان از انسان‌های ولایتمداری می‌دهد که در روز عاشورا به همراه امام حسین(ع) در صحنه کربلا حاضر شده و قیام کردند. حق‌شناسی، تلاش در راه حق، مبارزه با باطل با توجه به فراز زیارت اربعین که اشاره می‌کند «مردم را از جهالت و نادانی نجات و همیشه بصیرت و آگاهی به آن‌ها بیاموزید»، خاطرنشان کرد: حق‌شناسی، تلاش در راه حق، مبارزه با باطل، ظلم و ستم از جمله پیام‌های روز عاشورا است که «نه ظلم کن و نه زیر بار ظلم برو که این مرام حسین است و منطق دین». امام حسین(ع) کمال آقایی و بزرگواری با یاران امام حسین(ع) کمال آقایی و بزرگواری را با یاران خود داشتند، زمانی که یاران اذن میدان می‌گرفتند، ایشان به آن‌ها اجازه نمی‌دادند و می‌گفتند که «در حال حاضر لازم نیست که خودتان را به شهادت برسانید و تنها فرزندشان علی اکبر(ع) را بدون درنگ به میدان ‌فرستادند و یاران‌شان با اصرار و خواهش موافقت امام حسین(ع) را برای حضور در میدان جنگ جلب کردند». سوره أحزاب . آیه ۲۳ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
چرا شیر سلطان جنگل شد؟! «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔹چرا شیر سلطان جنگل شد:همت و بلند نظر یکی از صفات انسانی و نعمات بزرگ الهی است،که خالق هستی در طینت و فطرت انسان ها قرار داده،این صفت در بعضی از حیوانات،مثل شیر دیده می شود،بلند همتی یکی از صفاتی است،که می توان از علل سلطان شدن شیر باشد،شیر هیچ گاه باقیمانده غذا را از دسترس حیوانات دیگر خارج نمی کند، در واقع دون همت و خودکامه نیست،که جان و نان هم نوعان را به خطر اندازد 🔹همت در لغت و اصطلاح:درلغت اراده قوی و بلند نظر،بلند طبع،و در اصطلاح به معنای سعی و کوشش در تحصیل سعادت و کمال است 🔹بلند همتی از منظر قرآن و روایات : قرآن همت و تلاش هر انسان را معیار ارزش او بیان می کند،و ان لیس للانسان الا ما سعی.و این که برای آدمی جز آنچه به سعی خود انجام داده نخواهد بود.(1) امام علی (ع) :قدرالرجل علی قدر همته، ارزش آدمی به قدر همت او است(2) 🔹نوعاً مردم در تجارت مادی و معنوی دنیا به دو دسته تقسیم می شودند:1-گروهی«عوام و خواص،اللهیون و مادیون»رسته از همت گرفتار آنانیت و منیتند،و دیدشان محدود به منافع شان است،هر چه را که با دنیاشان در تضاد با شد از سر راه بر می دارند 2- کسانی که اعمال و رفتار شان بر مدار اخلاق و انسانیت  می چرخد،با نگاه به آیات قرآن و سنت و فطرت اعمالشان را مدیریت می کنند. 🔹شبهه و پاسخ ما: گاهی اوقات شبهه می کنند که بعضی انسانها با  عدم اعتقاد به خدا بهتر از معتقدین اعمال خدا پسندانه انجام می دهند،و زندگی شان بر مدار خوبی ها و پاکی ها می چرخد،از باب مثال دروغ نمی گویند مال مردم نمی خورند، 🔹جواب:این سخن درست است و قابل انکار نیست واقعیت را باید پذیرفت،هر چند تلخ باشد،اما این گروه انسانها اگر چه معتقد به هیچ دین و مذهبی نیستند، ولی اعمال نیک را با نگاه به فطرتی انجام می دهند،که آن فطرت«توحید» طالب زیبا یی ها است،هیچ انسانی به جبر خلقت عاری از این فطرت نیست،و لو معتقد نباشد،و این فطرت در وجود انسان مثل اکسیژن در خون است که عدم آن مساوی است،با مرگ انسان،آیه قرآن موید این نکته است،فطرت الله التی فطرالناس علیها لا تبدیل لخلق الله«3»با همان سرشتی  که خدا مردم را بر آن«فطرت»آفریده، آفرینش خدا تغیر پذیر نیست،همه آنهایی که در دنیا در اخلاق و انسانیت شاهد مثال شده اند اعمالشان رنگ و بوی فطری داشته و دارد 🔹چه زیبا گفته شیخ بهایی: تانیست نگردی ره هستت ندهند این مرتبه را با همت پستت ندهند چون شمع قرار سوختن گر ندهی سر رشته روشن به دستت ندهند(4) 🔹خلاصه این مقوله:دنیا آمیخته از خوبی ها و بدی ها است،ریشه تمام خوبیها عالم از آن کسانی است،که غافل از سه نکته نیستند،از کجا آمده اند؟برای چه آمده اند؟و. به کجا می روند؟«بلند همتان»پستی ها و رذالتها از آنهایی است «دون همتان»که اسیر هواهای نفسآنی اند،و اشتهای عجیبی نسبت به شهوات «مال و ثرو ت و قدرت»دنیا آن هم از نوع حرامش دارند 🔹بیان امیر بیان(ع):من صغرت همته بطلت فضیلته:کسی که همتش کوچک باشد،فضایل او از دست می رود(5)با خروج خوبی ها از وجود انسان،به یقین بدیها بر او مسلط می شوند،چنین انسانی مرتکب هر جرم و جنایتی می شود،این صفت «دون همتی»در دنیا بالاخص درکشور ما موصوف فراوان دارد،که از جمله آنها بعضی از مسئولین دون همت که نه تنها در اموالشان بلند نظر و سفره انداز نیستند،بلکه با دست انداختن در بیت المال و تلنبار کردن آن در داخل و خارج،باعث صدها بدبختی برای فقراء کشور شده اند،که تن فروشی بعضی از زنان،فروختن فرزندان توسط والدین، فروش عضو از اعضای بدن،خودکشی ها، و طلاق ها،بر اثر فقر و نداری از جمله جنایات این دون همتان می باشد 🔹چقدر زیبا گفته صائب تبریزی: من از روئیدن خار سر دیوار دانستم که ناکس،کس نمی گردد از این بالا نشستنها من از افتادن نرکس به روی خاک دانستم که کس،ناکس نمی گردد از این افتادن وخیزان ها(6) 🔹منابع: 1-سوره نجم آیه39 2- غررالحکم ص8320 3-سوره روم آیه 30 4-شیخ بهایی 5-غررالحکم 6-صائب تبریزی کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 برخی از ويژگى‌هاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام ✅ عشق وافر به امام حسين(ع) ✍ يكى از مهم ترين ويژگى ياران اباعبدالله(ع)، عشق فزاينده ايشان به آن بزرگوار است. بسيارى از مسلمانان عصر امام حسين(ع) به آن بزرگوار ارادت مى ورزيدند، ولى ارادت اصحاب اباعبدالله(ع) به آن حضرت، از مرز محبت هاى معمولى به مراتب فراتر رفته بود، به گونه اى كه براى يارى ايشان از جان و مال و آبروى خويش مى گذشتند. براى خشنودى ايشان بزرگ ترين ايثارها را به آسانى انجام مى دادند. در جملات آنان در شب عاشورا، آن گاه كه امام(ع) از آنان خواست، تاريكى شب را مركب قرار داده، او را با سپاه كوفه تنها بگذارند، دقت كنيد: 🔹سعيد بن عبدالله حنفى: «والله اگر بدانم كشته مى شوم سپس زنده گرديده و [زنده] زنده سوزانده مى شوم و سپس تكه تكه مى گردم و اين عمل هفتاد بار با من انجام مى شود، از شما جدا نمى شوم تا در كنار شما با مرگم خدا را ملاقات كنم.»(1) 🔸زهير: «والله دوست داشتم كشته مى شدم، سپس دوباره زنده شده، بعد كشته مى شدم تا جايى كه هزار بار اين چنين كشته مى شدم، تا خداوند بدين وسيله، كشته شدن را از شما و جوانان اهل بيت شما دور مى گردانيد!»(2) 🔹آن گاه جمعى از ياران حضرت گفتند: «به خدا قسم از شما جدا نمى شويم، جان هايمان به فدايت با گلوها و پيشانى ها و دست هايمان شما را حفظ مى كنيم، اگر كشته شويم [به عهدمان] وفا كرده ايم.»(3) ✅ بى ترديد اين سخنان، سخن عقل حسابگر و عاقبت انديش و معامله گر نيست، كلماتى است از زبان دل هايى آكنده از عشق به سيدالشهد(ع). تا كسى شيداى امام خود نباشد، هرگز نمى تواند چنين عاشقانه نسبت به او اظهار وفادارى كند. (1) الارشاد، ج 2، ص 92 و 93 (2) همان، ج 2، ص 92 و 93 (3) همان، ج 2، ص 92 و 93 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 سلام و لعن در زیارت عاشورا ✍ در زيارت عاشورا سلام هايي به وجود مقدس سيدالشهداء و اصحاب و اهل بيت ايشان (علیهم السلام) داده مي شود كه يک نوع دعاست. عظمت آنها و عبادت هاي آنها، حرکت انسان زا آنها، قیام آنها علیه ظلم و جور و شهادت مظلومانه آنها موجب صلوات و دعاست. 🔹 دعاي ديگر، لعن بر دشمنان ايشان است. لعن يعني دعا براي دوري رحمت خداي متعال از دشمنان. يعني انسان تقاضا مي کند: خدايا تو که ارحم الراحميني و رحمتت واسعه است، اينها را از آن رحمت خاصه و رحيميه خود دور کن. در واقع، جمال عبادت سيدالشهدا (ع) ما را به سلام دعوت مي کند و زشتی و پلیدی کار دشمن هم ما را به لعن مي کشاند. 🔸 انسان بايد دشمنان خدا را لعن کند و خود قرآن کريم هم مکرراً آنها را لعن مي کند. اگر مداومت بر اين لعن ها نباشد امواج فتن دوران، ما را هم با خودش غرق مي کند. 🔹 حقيقت لعن با ورود به فضاي عاشورا دريافت مي شود. اگر وارد عاشورا شديد مي بينيد این دشمن پلید اگر پايش بيفتد به کودک لب تشنه شش ماهه روي دست پدرش هم رحم نمی کند. وقتي انسان ببيند که آنها چه مي کنند و باطن جهالت و شرارت و شيطنت و خوی درندگی آنها چيست، آن وقت است که اين حجاب، کنار مي رود و مي فهمد که اينها چه موجوداتي پلیدی هستند و بايد مورد لعن و نفرین قرار گیرند. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
السلام علیک یا مولای یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام امید بدون عمل وافراط وتفریط درامر دین پرهیز از افراط و تفریط جمعى از شیعیان در محضر امام باقر علیه السلام بودند، حضرت به آنها فرمود: اى گروه شیعه شما تکیه گاه میانه باشید و (از افراط و تفریط بپرهیزید) تا آنکه غلو کرده به شما باز گردد و کسى که عقب مانده است خود را به شما برساند. غلو کننده کیست مردى از انصار که سعد نام داشت عرض کرد: فدایت شوم : غلو کننده کیست ؟ حضرت فرمود: مردمى که درباره ما چیزى گویند که ما خود نمى گوئیم اینها از ما نیستند و ما هم از آنها نیستیم . آن مرد سوال کرد: عقب مانده کدام است ؟ امام علیه السلام فرمود: کسى که طالب خیر است ، خیر و نیکى به او مى رسد و به همان مقدار نیتش پاداش دارد. اطاعت وسیله تقرب بخدا آنگاه رو به ما کرد و فرمود: به خدا سوگند ما از جانب خداوند براتى نداریم و میان ما او خویشاوندى نیست و بر خدا حجتى تداریم و جز با اطاعت بسوى خدا تقرب نجوییم . نتیجه مطیع خدابودن پس هر کس از شما که مطیع خدا باشد دوستى مابراى او سودند باشد و هر کس از شما نافرمانى خداوند کند دوستى ما سودش ندهد. واى بر شما مبادا فریفته شوید. اصول کافى ، باب الطاعة و التقوى کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🤔❓ پرسش. برهنه شدن در سینه زنی وقتی نامحرم نباشد، اشکال دارد؟ 🌺✍️ همه مراجع (به جز خامنه ای، مکارم و مظاهری): اشكال ندارد، مگر اينكه موجب مفسده شود. 🌸✍️ آیات عظام خامنه‌ای و مظاهری: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی که با لباس انجام می‌گرفته برگزار گردد. 🌼✍️ آیت الله مکارم: بنابر احتياط واجب بايد ترک شود ولی باز گذاشتن کمی از جلوی سينه برای سينه زدن مانعي ندارد. پرسش. آيا جايز است در مراسم عزادارى امام حسين عليه السلام مردان با حضور زنان لخت شده و عزادارى كنند؟ ✍️ آيات عظام امام و فاضل: اگر باعث مفسده نباشد، اشكال ندارد و بر زنان واجب است از نگاه كردن به بدن نامحرم اجتناب كنند. بقیه مراجع: برهنه شدن هنگام سينه زني در مقابل نامحرم، حرام است. 👌تبصره: بر زنان واجب است از نگاه كردن به بدن نامحرم اجتناب كنند. 📚 توضيح المسائل مراجع، م 2433؛ امام، استفتائات ج 3 نظر س 12 و سؤالات متفرقه س 46؛ آقا اجوبه س1188 و1190، استفتائات مراجع پیرامون عزاداری کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔰 پاسخ به ادعای حضور همه جور آدم در عزاداری امام حسین ع 🔹مجلس عزای امام حسین(ع) پذیرای همه نوع افکار است، اما نه همه نوع ابزار 🔹 شراب‌خوار هم شاید به مجلس امام حسین بیاید اما نه با شیشه شراب، قمارباز هم می‌تواند به مجلس امام حسین بیاید اما نه با آلات قمار 🔹آن سگ‌باز و میمون‌باز هم می‌توانند به مجلس امام حسین بیایند اما نه با سگ و میمون 🔹 طبیعتا آن کسی هم که کاشف حجاب است و در خیابان‌ها تن‌نمایی می‌‌کند هم می‌تواند به مجلس امام حسین بیاید اما وقتی به مجلس امام حسین وارد شد حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه یعنی با سر لخت و یا تن لخت وارد شود. پس حتماً باید آداب پوشش را رعایت کند. 🔹 بله دستگاه امام حسین بزرگ است ‌و پذیرای همه افکار و ادیان است. ولی قائده و قانون دارد، احترام دارد. 🔹 همه نوع آدمی حق دارد وارد مجلس امام حسین شود،حتی آن گنهکار هم حق دارد، اما هیچ‌کس حق ندارد آداب این مجلس را به سخره گرفته و بی‌حرمتی کند. 🔹 هیچ کس حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه وارد این مجلس شود و حرمت این مجلس را بشکند و قبح زدایی کند. 🔹 مهمان حرمت دارد به شرط اینکه حرمت صاحب خانه را حفظ کند. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
13.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ راه آمدن با دلِ همسر 🔸 از اهل بیت یاد بگیریم... کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
✅ داستانی شگفت درباره آثار زیارت عاشورا 1⃣ شماری از بزرگان و فقها همانند شیخ حر عاملى در وسائل الشیعه خواندن زیارت عاشورا را بر زن و مرد واجب کفائى مى دانند. ائمه به ویژه امام زمان(ع) تاکید فراوانی بر مداومت به خواندن این زیارت شریف داشته اند، چنانچه در ملاقاتی که سید رشتی با امام زمان(ع) داشته است، امام زمان به سید رشتی می فرمایند: که چرا عاشورا نمی خوانید و بعد سه بار می فرمایند: عاشورا، عاشورا، عاشورا. 2⃣ زیارت عاشورا اگرچه به ظاهر از امام باقر(ع) و امام صادق (ع) نقل شده ولی در واقع این زیارت از ناحیه خداوند متعال تعلیم شده است و از احادیث قدسی به شمار می رود.    شیخ عباس قمى(ره) در کتاب مفاتیح الجنان از امام صادق(ع) نقل مى کند که " آن حضرت از پدر بزرگوارش و ایشان از اجداد طاهرینش و آنان از پیامبر اکرم و آن حضرت از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال نقل مى کنند که خداوند به ذات مقدس خود قسم خورده که هر کس امام حسین (ع)را با این زیارت، از دور یا نزدیک زیارت کند، زیارت او را مى پذیرم و خواهش و حاجت او را برآورده مى کنم و فوز به بهشت و آزادى از جهنم را به او عطا مى کنم و شفاعت او را در حق هر کس که بخواهد قبول مى نمایم."   در سند زیارت آمده است که امام صادق (ع) به صفوان مى فرماید: زیارت عاشورا را بخوان و در خواندن آن استمرار داشته باش، من به خواننده آن چند چیز را تضمین می کنم: زیارت او قبول، تلاشش مشکور و حاجت وى از جانب خداوند متعال بر آورده می شود و با دست خالى باز نخواهد گشت. 3⃣ شیخ عباس قمی( ره) در کتاب مفاتیح الجنان قبل از زیارت عاشورا حکایتی شگفت انگیز از یک بانوی مومن یزدی را نقل می کند که خداوند به دلیل مداومت در خواندن زیارت عاشورا عذاب را از اهل قبرستانی که وی در آن دفن شده بود دور کرد و در حالیکه به زیارت امام حسین(ع) نرفته بود، سیدالشهدا سه بار به دیدن این بانو آمدند.  این حکایت در مفاتیح الجنان چنین آمده است: صاحب کتاب دارالسلام، مرحوم علامه محدث نورى نقل می کند: حاج ملاحسن یزدى که مردی عابد، با تقوا و مورد اعتمادی و از جمله کسانى است که در کنار قبر حضرت امیر (ع) مجاورت داشته و حق همسایگى حضرت را بجا مى آورد و در انجام عبادت بسیار پشتکار دارد، از حاج محمدعلی یزدى که او نیر مردى ثقه و امین بود نقل کرد که در یزد مردی صالح و فاضل بود که به فکر آخرت خویش بود و شبها در مقبره اى خارج شهر یزد که به آن مزار گویند، مى خوابید. این مرد همسایه اى داشت که از کودکى در مکتب و غیره با هم بودند، تا اینکه بعدها شغل عشارى (باج خواهى و پول زورگرفتن ) را انتخاب کرد و تا آخر عمر هم چنین بود، تا اینکه مُرد و در همان مقبره مذکور نزدیک محلى که حاج محمد على یزدى مى خوابید او را دفن کردند. هنوز یک ماه نگذشته بود که حاج محمد على او را در خواب دید، با حالت زیبا و سر حال و برخوردار از نعمت. حاج محمد می گوید: نزدش رفتم و به او گفتم: من اول و آخر و باطن و ظاهر کار تو را مى دانم، تو از کسانى نبودى که در باطن نیکو باشى و ظاهرت بخاطر برخى جهات چون تقیه یا ضرورت و یا کمک به مظلوم، توجیه شود؟ و کار تو جز عذاب نتیجه اى نداشت، چگونه به این مقام رسیدى ؟!   آن مرد گفت: آرى مسئله همانطور است که تو گفتى، من تا دیروز در سخت ترین عذاب بودم، تا اینکه همسر استاد اشرف آهنگر از دنیا رفت و او را در اینجا دفن کردند و اشاره کرد به مکانى که صد ذراع فاصله داشت. در همان شبى که او را به خاک سپردند، حضرت امام حسین(ع) سه بار به دیدن او آمدند، و در مرتبه سوم دستور فرمود: تا عذاب را از اهل این قبرستان بردارند، به این جهت حال من نیکو شد و در نعمت و وسعت قرار گرفتم. حاج محمدعلى گوید: با تعجب از خواب بیدار شدم، استاد اشرف آهنگر را نمى شناختم و جاى او را نمى دانستم، در میان بازار آهنگرها جستجو نمودم تا استاد اشرف را پیدا کردم، از او پرسیدم، آیا شما همسر دارى؟ گفت: داشتم، ولى دیشب فوت کرد و او را در فلان جا دفن کردیم و همان جائى را گفت که در خواب، آن مرد به من نشان داد. از او پرسیدم: آیا همسر شما به زیارت امام حسین (ع) رفته بود؟ گفت: خیر، پرسیدم: آیا غم و اندوه مصیبت حضرت را مى خورد؟ گفت: خیر. پرسیدم: آیا او براى امام حسین مجلس مصیبت برپا مى کرد؟ جواب داد: خیر، منظورت از این سوالها چیست ؟ آن مرد داستان خواب خود را بیان کرد و گفت مى خواهم رمز آن ارتباط میان او و امام حسین را دریابم. استاد اشرف گفت: آن زن همواره به خواندن زیارت عاشورا مداومت داشت. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
السلام علیک یا مولای یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام نگاهی به ویژگی‌های فلسفه ستایش ونیایش عاشورایی امام حسین علیه‌السلام *نیایش محبانه* یکی دیگر از آداب نیایش که در سیره نیایشی امام حسین(ع) جلوه‌های فراوان دارد، توجه به صفات جمال و جلال الهی است. حضرت، در دعای عرفه ذکر صفات یادشده را مورد توجه ویژه قرار داده و در فرازهای آغازین آن دعا، اوصاف جمال و جلال خداوند را به محضر کبریایی حق تعالی پیش‌کش نموده است؛ از جمله گفته است: ـ «هُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ او، بخشایش‌گر فیض‌گستر است.» ـ «وَ راحِمُ کُلِّ ضارِعٍ؛ او، بر ناله‌کنندگان مهربان است.» ـ «و هُوَ لِلدَّعَواتِ سَامِعٌ، و لِلکُرُباتِ دَافِعٌ، و لِلدَّرَجاتِ رَافِعٌ و لِلْجَبَابِرَۀِ قامِعٌ؛ او، دعاها و نیایش‌ها را می‌شنود و گرفتاري‌ها را برطرف مي‌سازد و مرتبه‌ها را بالا می‌برد و گردن‌کشان را نابود می‌کند.» ـ و در ادامه می‌گوید : «وَ هُوَ السَّمیِعُ الْبَصیرُ اللَّطِیْفُ الْخَبیِرُ وَ هُوَ عِلی کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ؛ او، شنوا و بینا و دقیق و آگاه، و بر همه چیز توانا است.» حضرت، پس از ذکر ثنای محبوب و نیایش محبانه، مسائل، معارف و خواست خود را در دعا مطرح نموده‌است. *نیایش متضرعانه* یکی دیگر از آداب نیایش، این است که انسان در حال نیایش، به پیشگاه آفریدگار خویش تضرّع نماید و با اشک و زاری با او گفت‌وگو کرده و خواست‌های خویش را مطرح کند. این اصل بنیادین، در سیره نیایشی امام حسین(ع) نیز وجود داشته است. طبق نقل مرحوم شیخ عباس قمی، حضرت در ادامه دعای عرفه بعد از ثنای خداوند و ذکر اوصاف و تقدیس او، در حالی که اشک از چشم‌های مبارکش سرازیر می‌شد، عرض کرد: «اَلَّلهمَّ اجْعَلْنِی اَخْشَاکَ کَاَّنِی اَرَاَکَ ... الَّلهُمَّ اجْعَلْ غِنَایَ فی نَفْسِی، و الْیَقِینَ فی قَلْبِی وَ الْاِخَلَاصَ فِیْ عَمَلِی، والنُوّرَ فی بَصَری، وَالْبَصیِرَۀَ فِی دِینِی وَ متِّعْنِی بِجَوارِحِی ؛خداوندا! چنان ترس و خشیت خود را در دل من جای ده که گویا تو را می‌بینم. خدایا! بی‌نیازی از غیر خودت را در جان من قرار ده و یقین را در دل من، و اخلاص را در عمل من قرار ده. روشنی را در چشم من، و بصیرت و معرفت در دین را نصیب من گردان و مرا از اعضای بدن برخوردار نما.» بر اساس این آموزه متعالی، بایسته است در هنگام نیایش و طلب حاجت از خداوند در امور دنیایی و اخروی، با حالت تضرع و ابتهال و گریه و ناله، از خداوند درخواست شود. در خصوص آثار و برکات گریه در برخی شرایط، به‌ویژه به هنگام نیایش، مولوی نکته‌های زیبایی بیان نموده است؛ از جمله سروده است: تا نگرید کودک حلوافروش تا نگرید ابر کی خندد چمن گفت: فَلیَبکُبوا کَثیرا بنابراین، یکی از درس‌آموزترین جلوه‌های نیایش حسینی، تضرع در حال دعا و نیایش است که انقلاب روحی برای نیایش‌گر ایجاد نموده و دل‌دادگی او را به نمایش می‌گذارد. *نیایش حکیمانه* نیایش‌های ائمه:، از جمله نیایش امام حسین(ع)، غیر از جلوه‌های: عشق، نیاز، تضرع و مانند آن، کامل‌ترین جلوه‌گاه حکمت و معرفت در ساحت‌های مختلف، به‌خصوص توحید و خداشناسی است. از این رو، دعای عرفه سالار شهیدان، در واقع، حکمت‌نامه توحیدی است. آن حضرت، یکی از زیباترین جلوه‌های نیایش حکیمانه در دعای عرفه امام حسین(ع) که عشق و توحید همراه با معرفت و اخلاص در آن موج می‌زند، این جمله است که به محبوب خویش می‌گوید: «اَنْتَ الَّذِیْ اَشْرَقْتَ الْاَنوَارَ فِیْ قُلُوبِ اَوْلِیائِکَ، حَتیَ عَرَفوُکَ وَ وَحَّدُوکَ، و اَنْتَ الَّذِیْ اَزلْتَ اْلأَغْیَارَ عَنْ قُلُوبِ أَحِبَّائِکَ حَتَی لَمْ یُحِبُّوا سِوَاکَ، مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَکَ و مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَکَ؛ تو، آن خدایی که انوار معرفت را در دل اولیای خود تابانیدی، تا تو را به یگانگی شناختند. تو، آن خدایی که بیگانگان را از دل دوستان خود بیرون راندی، تا غیر تو را دوست نداشته باشند. چه دارد، آن کس که تو را گم نمود و چه ندارد، آن که تو را یافته است؟» و در ادامه، از حلاوت و شیرینی اُنس با محبوب سخن گفته و چنین عرضه داشته است: «یِا مَنْ أَذَاقَ اَحِبّائَهُ حَلاَوَۀَ المُؤَانِسَۀَ فَقَامُوا بَیْنَ یَدَیْهِ مُتَمَلِّقیِنَ؛ ای خدایی که به دوستان خود، شیرینی اُنس با خویش را چشاندی و آنان در پیشگاه محبوب خود، به اظهار اشتیاق پرداختند.» کانالمون ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af