eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
11.9هزار دنبال‌کننده
407 عکس
218 ویدیو
86 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ️ابراهیم عقیل که بود؟ در میانه جنگ ایران و رژیم بعث وقتی ایران تنها بود و غرب همه تسلیحاتش را روانه عراق می‌کرد فرانسوی ها در تحویل سوپراتانداردهایی که قراردادشان را پیشتر با صدام بسته بودند تردید کردند آمریکایی ها میانداری کردند و به فرانسوی‌ها گفتند از حکومت ضعیف ایران نترسد و جنگنده‌ها را برای استفاده صدام در اختیارش قرار دهد جنگنده ها روانه عراق شدند و هزاران جوان ایرانی را در چندعملیات پرپر کردند ایران تنها بود و حزب‌الله، جوان. ابراهیم عقیل آن روزها از نیروهای عملیاتی نسل اول حزب‌الله بود که می‌خواست انتقام جوانهای ایرانی را بگیرد نزدیک به صد فرانسوی و ۴۰۰ آمریکایی، در حملاتی که عقیل فرماندهی‌شان کرد به درک واصل شدند. آمریکا دیوانه شده بود فرانسه بعد از نبرد الجزایر، این میزان کشته را تجربه نکرده بود وزیر خارجه وقت فرانسه بعد از این حملات گفت:«ما تازه انقلاب ایران را شناختیم» آمریکا ۴۰ سال به دنبال طراح آن عملیات بود. یکی از طراحان و مجریان عملیات های موفق ۱۹۸۳, دیشب در ضاحیه، مهمان رسول الله شد. شهید ابراهیم عقیل 👈 متاسفانه فرمانده بزرگی را از دست دادیم. چقدر باید بگذرد که کسی مثل ابراهیم عقیل تربیت شود. روحش شاد و راهش پررهرو باد کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چون در این مورد زیاد مورد سوال هستم خصوصا توسط معلمان و فرهنگیان عزیز که پاسخگوی مخاطبان هستمد، آن چه به ذهنم می رسد عرض می کنم: خوب رسما ماموران امنیتی را به تجاوز به زندانیان متهم می کنند، پیامبر را دیوانه خطاب می کنند، سردار سلیمانی را تروریست می خوانند و بعد به دستور رئیس جمهور و وزیر علوم جدیدش به دانشگاه باز می گردند. من کاری ندارم که این زن شهروند ایران است و باید مورد رافت قرار بگیرد یا نه، اما چنین کسی یک بمب ساعتی بالقوه است که تحصیل او در رشته های حساسی مانند پزشکی مخاطرات امنیتی دارد. این کینه و عقده ای که از قشر مذهبی دارد این شخص را به شدت غیرقابل اطمینان و به قول فرنگی ها unreliable می کند. آیا یک فرد مذهبی می تواند طبابت او بر روی خودش را بدون مخاطره بپذیرد؟ ابدا خیر! اگر کسی در کشور نروژ، بزرگترین فرمانده نظامی کشته شده توسط دشمن نروژ مثلا روسیه را تروریست بخواند، یا علیه ارکان امنیتی کشور چنین اتهامات سنگینی وارد کند بدون شک از خصوصی ترین شرکت های فنی و پزشکی هم اخراج می شود، چه برسد به یک واحد دانشگاهی دولتی. همه چیز در ایران افراط و تفریط است و این روند به شدت غیرقابل قبول است. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 دعای همراه با صلوات، مستجاب می شود. ✍صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السّلام مستحب مؤکد است و روایات فراوانی در فضیلت و پاداش آن وارد شده است. صلوات دعایی است که در آن از پروردگار متعال می خواهیم که بر محمد و آل محمد علیهم السلام، درود بفرستد. قرآن کریم در این باره خطاب به مومنین می فرماید: ☀️«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً»، همانا خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود و رحمت می فرستند. اى اهل ايمان! بر او درود فرستيد و آن گونه كه شايسته است، تسليم او باشيد. احزاب / 56 ✅ نکته دوم اینکه صلوات دعایی است که حتما مستجاب می شود، به همین جهت در روایات وارد شده که اگر می خواهید دعایتان مستجاب شود قبل از دعا کردن، بر محمد و آل محمد درود فرستید. 🌷 امام صادق (ع) می فرماید: « إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلْيَبْدَأْ بِالصَّلاَةِ عَلَى اَلنَّبِيِّ (صَ)، فَإِنَّ اَلصَّلاَةَ عَلَى اَلنَّبِيِّ (صَ) مَقْبُولَةٌ، وَ لَمْ يَكُنِ اَللَّهُ لِيَقْبَلَ بَعْضَ اَلدُّعَاءِ وَ يَرُدَّ بَعْضاً» وقتی یکی از شما در پیشگاه خداوند دعا می کند، درخواست خود را با صلوات بر پیامبر(ص) آغاز کند، زیرا صلوات دعایی است که مورد قبول پروردگار واقع می شود، و این گونه نیست که خداوند قسمتی از دعا، یعنی صلوات را بپذیرد و بقیه دعا را نپذیرد. 📗امالی شیح طوسی، ج۱، ص۱۵۷ کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
عوامل خلوت شدن مساجد 🔹مقدمه: خلوت شدن خیلی از مساجد، به ویژه در ماه رمضان، دغدغه‌ای برای فعالان و مبلغان دینی است. برخی افراد، بدون توجه به ماهیت و زمینه موضوع، خلوت شدن مساجد را صرفاً به جمهوری اسلامی و عملکرد آن ربط می‌دهند. این رویکرد مشکلاتی دارد: ۱. ساده‌انگاری مسائل: این رویکرد، مسائل پیچیده را ساده و تک‌بعدی می‌بیند و از بررسی ابعاد مختلف آنها غافل می‌شود. ۲. نادیده‌گیری سایر عوامل: نقش سایر عوامل مؤثر در بروز مشکل نادیده گرفته می‌شود و تمام تمرکز بر روی جمهوری اسلامی متمرکز می‌شود. ۳. فقدان راه‌حل: این رویکرد صرفاً به نقد و تخریب می‌پردازد و هیچ راه‌حلی ارائه نمی‌دهد. 🔹عوامل خلوت شدن مساجد: عوامل مختلفی در خلوت شدن مساجد نقش دارند که می‌توان آنها را به چند دسته کلی تقسیم کرد: 🔺عوامل اجتماعی: ۱. تغییرات سبک زندگی: افزایش مشغله‌های زندگی، تغییر در ساعات کاری و تفریحی، و گرایش به سمت فعالیت‌های فردی به جای فعالیت‌های اجتماعی، از جمله عواملی هستند که می‌توانند در کاهش حضور مردم در مساجد نقش داشته باشند. ۲. ضعف در جذب جوانان: عدم تناسب برنامه‌ها و فعالیت‌های مساجد با نیازها و سلیقه جوانان، عدم وجود مبلغان و امامان جماعت جوان و جذاب، و نگاه سنتی به مقوله تبلیغ و جوانان، از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث دوری جوانان از مساجد شوند. ۳. سکولاریسم و بی‌توجهی به دین: افزایش گرایش به سکولاریسم و بی‌توجهی به دین، به ویژه در بین نسل جوان، عامل دیگری است که می‌تواند در کاهش حضور مردم در مساجد نقش داشته باشد. 🔺عوامل فرهنگی: ۱. ضعف در تبلیغ و ترویج: عدم استفاده از روش‌های نوین تبلیغی و ترویجی، عدم تناسب محتوای تبلیغات با نیازها و سلیقه مخاطبان، و گاه تمرکز بر مسائل خرافی و غیرمنطقی، از جمله عواملی هستند که می‌توانند در کاهش جذب مردم به مساجد نقش داشته باشند. ۲. سیاست‌زدگی مساجد: افراط در استفاده از مساجد برای تبلیغات سیاسی و جناحی، می‌تواند باعث دلسردی مردم از حضور در مساجد شود. ۳.عدم وجود تنوع در برنامه‌ها: تمرکز صرف بر نماز جماعت و عدم وجود برنامه‌های متنوع و جذاب برای اقشار مختلف مردم، می‌تواند باعث کسالت و بی‌رغبتی مردم به حضور در مساجد شود. 🔺عوامل اقتصادی: ۱.مشکلات اقتصادی: مشکلات اقتصادی و معیشتی می‌توانند باعث شوند که مردم به فکر مسائل روزمره خود باشند و از حضور در فعالیت‌های مذهبی، مانند حضور در مساجد، غافل یا نسبت به آن بی انگیزه شوند. ۲.عدم وجود امکانات رفاهی: عدم وجود امکانات رفاهی مناسب، مانند سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی مناسب در برخی مساجد، می‌تواند در کاهش حضور مردم در مساجد نقش داشته باشد. 🔺عوامل مدیریتی: ۱. ضعف مدیریت مساجد: عدم وجود مدیریت قوی و کارآمد در مساجد، عدم برنامه‌ریزی صحیح، و عدم استفاده از افراد متخصص و کارآمد در اداره مساجد، می‌تواند در خلوت شدن مساجد نقش داشته باشد. ۲. عدم وجود انسجام و وحدت بین هیئت امنای مساجد و ائمه جماعت، و همچنین عدم وجود تعامل و همکاری با سایر نهادهای مذهبی و فرهنگی، می‌تواند در کاهش حضور مردم در مساجد نقش داشته باشد. 🔹راهکارهای رفع مشکل: ۱. جذب جوانان: برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های متنوع و جذاب برای جوانان، استفاده از مبلغان و امامان جماعت جوان و خلاق، و به‌روزرسانی محتوای تبلیغات و ترویج دین با توجه به نیازها و سلیقه جوانان. ۲. تقویت تبلیغات: استفاده از روش‌های نوین تبلیغی و ترویجی، تناسب محتوای تبلیغات با نیازها و سلیقه مخاطبان، و تمرکز بر مسائل عقلانی و منطقی و آموزه های اصیل و کاربردی دین ۳. جلوگیری از سیاست‌زدگی: پرهیز از استفاده افراطی و نابجا از برای تبلیغات سیاسی و جناحی، و تمرکز بر رسالت اصلی مسجد که ترویج دین و معنویت است. ۴. تنوع در برنامه‌ها: ارائه برنامه‌های متنوع و جذاب برای اقشار مختلف مردم، مانند کلاس‌های آموزشی، اردوها، مسابقات فرهنگی و ورزشی، و برنامه‌های تفریحی. ۵. رفع مشکلات اقتصادی: کمک به حل مشکلات اقتصادی مردم، مانند ارائه خدمات مشاوره و مددکاری، و ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه. ۶. توسعه امکانات رفاهی: تجهیز مساجد به امکانات رفاهی مناسب، مانند سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی مناسب. ۷. تقویت مدیریت مساجد: استفاده از افراد متخصص و کارآمد در اداره مساجد، برنامه‌ریزی صحیح، و تعامل و همکاری با سایر نهادهای مذهبی و فرهنگی. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
17.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا گناهانی که از آنها توبه می کنیم از پرونده اعمالمان پاک می شوند؟ حجت الاسلام دکتر کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 شماره تماس دفتر مراجع عظام تقلید: 📞شماره تماس دفتر مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه ای 02537444 📞شماره تماس دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی: 02537740611 📞شماره تماس دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی: 02537473 📞شماره تماس دفتر آیت الله العظمی سیستانی: 02537741415 - 9 📞شماره تماس دفتر آیت الله العظمی بهجت : 02537740219 📞شماره تماس دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 02533555655 📞شماره تماس دفتر آیت الله العظمی سبحانی: 02537743151 📞شماره تماس دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: 02537479 📞شماره تماس دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی: 02537741850 📞شماره تماس دفتر آیت الله العظمی فیاض: 02537740380 📞شماره تماس دفتر آیت الله العظمی گرامی قمی: 02537740913 📞شماره تماس دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی: 02537839183 📞شماره تماس دفتر آیت الله العظمی کریمی جهرمی: 02537724768 📞شماره تماس دفتر آیت الله العظمی مظاهری: 02537739026 📎 کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
نمازمقبول🕊 آیت الله جوادی آملی می‌فرمود: دو نوع نماز داریم، 🌱یکی نماز ملفوظ است، یعنی نمازی که انسان فقط الفاظ را می‌خواند و نمازش در محدوده الفاظ است. 🌱دوم نماز مقبول است، یعنی نمازی که انسان را از گناه دور نگه می‌دارد، چون قرآن فرمود: اِنَّ الصَلاه تَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنکر راه تشخیص نماز مقبول از نماز ملفوظ در این است که،،، اگر نماز صبح توانست تا ظهر انسان را از گناه حفظ کند این نماز، مقبول است، اگر نماز ظهر و عصر توانست تا شب انسان را دور از گناه نگه دارد، چنین نمازی، نماز مقبول است وگرنه نمازی که بعدش گناه انجام شود، نماز ملفوظ است. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَکِيمِ مانیفست شارونی یا مأموریت‌های کثیف وخبیثانه بنیامین_نتانیاهو درغزه و لبنان قتل و غارت و هتک حرمت غاصبگران . آنچه امروز بنیامین_نتانیاهو در غزه و در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از قتل و غارت و هتک حرمت، کوچاندن و آواره‌کردن مردم فلسطین انجام می‌دهد، مأموریت‌های کثیف، مانیفست شارون و صدای اسرائیل است. ماموریت کثیف وضدبشری صهیونیست‌ها ی غاصب آریل_شارونِ تروریست در یکی از مصاحبه‌هایش که عاموس عوز از نویسندگان و خبرنگاران مشهور اسرائیل با وی انجام داد و روزنامه عبری زبان داوار در ١٩٨٢/٩/١٧ آن را منتشر کرد و بعدها به فرانسوی ترجمه شد و انتشارات کالمان لیوی آن را با نام "صدای اسرائیل" منتشر کرد، آشکارا و با تمام صراحت از ادبیات جنون‌آمیزش که آن را مأموریت‌های_کثیف نامید، سخن راند. عاموس عوز بعدها این مصاحبه را مانیفست_شارون نام نهاد. اعترافات شارون نسبت به جنایات ضدانسانی عوز در مقدمه‌ای که بر این مصاحبه نوشته، آورده است که "اعترافات شارون در این مصاحبه، ایمانی است که او به تفکّر نازیستی خود دارد. او در این مصاحبه ابراز تمایل کرده است که آنچه را که هیتلر در جریان جنگ جهانی دوم در حق یهودیان مرتکب شد، انجام دهد و می‌گوید از این‌که این عمل در جریان جنگ سال ١٩۴٨م. انجام نشد، متأسف است! ایدئولوژی شیطانی صهیونیست‌ها در مقابل فلسطینیان وی می‌افزاید، این مانیفست نه فقط ایدئولوژی صهیونیست‌ها در مقابل فلسطینیان را معرفی می‌کند، بلکه تفکّر صهیونیسم نسبت به تمام جهان نیز هست، زیرا شارون در آن بر لزوم تحقق کوچاندنی دوگانه تأکید می‌کند و می‌گوید که از یک‌سو فلسطینیان باید به خارج از این سرزمین رانده شوند و از سوی دیگر یهودیان سراسر جهان به فلسطین آورده شوند. درنده خویان شیطان صفت صهیونیستی همه چیز برای خود مجاز می‌دانند شارون در این مانیفست به تشریح اعتقادات و اندیشه‌ها و طرح‌هایش در فلسطین می‌پردازد و می‌گوید: "من فقط یک چیز را می‌دانم و آن این‌که تا زمانی که ما برای بقای موجودیت خود می‌جنگیم، همه‌چیز برای ما مجاز است، حتی آن چیزهایی که عُرفاً مجاز نیست! حتی کوچاندن همهٔ عرب‌ها به کرانهٔ شرقی رود اردن، تأکید می‌کنم همهٔ آن‌ها"! مقاصد شرارت‌بار و کینه‌توزانهٔ علیه ملت فلسطین شارون در این مصاحبه مقاصد شرارت‌بار و کینه‌توزانهٔ خود علیه ملت فلسطین را به زبان می‌آورد و می‌گوید: امروز، من آماده‌ام به‌خاطر ملت یهود مسئولیت کار_کثیف را برعهده بگیرم و اگر نیاز باشد به کشتار عرب‌ها دست بزنم، آن‌ها را از این سرزمین برانم، بسوزانم و تبعید کنم و خلاصه هر کاری را که ما را در نظر دیگران منفور می‌کند، انجام دهم. من آماده‌ام زمین را زیر پای یهودیان_خارج آتش بزنم تا آن‌که آن‌ها مجبور شوند سریع‌تر و در حالی‌که ناله می‌کنند به این‌جا بیایند، حتی اگر مجبور شوم برخی از معابد_یهودی را هم بسوزانم، این کار را خواهم کرد؛ درنده خویی وشیطان صفتی شارون این مسأله برای من فرقی نمی‌کند و برای من مهم نیست که پنج دقیقه پس از انجام عمل زشت و تحقق هدف و قرار گرفتن همهٔ چیزها در جای خود (بر اساس خواست من) مرا مانند دادگاه نورنبرگ محاکمه و حتی به حبس ابد محکوم کنید یا به اتهام جنایت جنگی اعدامم کنید (اگر خواستید). پس از آن می‌توانید وجدان زیبای خودتان را با آب پاک بشویید و کاملاً زیبا بمانید! کاملاً سالم و با عظمت بمانید و خود را جزو ملت‌های متمدن بنامید. اگر خواستید تردید نکنید، بگذارید من این کار زشت و پلید را انجام دهم و پس از آن هر نامی را که خواستید روی من بگذارید، زیرا شما نمی‌توانید بفهمید که این کار زشت صهیونیسم باید در سال ١٩۴٨ انجام می‌شد و شما اشتباه کردید و آن را انجام ندادید"! اللهم انا نشكو اليك فقد نبينا و غيبة امامنا و شدة الزمان علينا کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌲⚘️🌱احکام انگشت پا🌱⚘️🌲 👈انگشت پا دارای احکامی است👇 ۱- در سجده باید نوک انگشت شصت پا روی زمین قرارگیرد، پس اگر ناخن پا بلند است به گونه ای که ممکن نیست نوک انگشت شصت پا را در سجده روی زمین قرارداد باید ناخن را کوتاه کرد.(۱) ۲- در هنگام وضو باید از سر یکی از انگشتان پا، روی پا را مسح نمود.(۲) ۳- نماز خواندن با کفش و دمپایی اشکال ندارد به شرط آن که جلوی آنها باز باشد بطوری که هنگام سجده نوک انگشت شصت پا مستقیما روی زمین قرارگیرد.(۳) ۴- دیه هر انگشت پا یک دهم دیه کامل است. ___ ۱ - توضیح المسائل محشی ، ج ۱، ص ۵۷۶. ۲ - همان ، ص۱۵۷. ۳ - صراط النجاة ، ص ۱۰۳. 👈التماس دعا دارم از شما بزرگواران 🤲 کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
چرا هنگام شنیدن نام امام زمان بلند می‌شوند؟ یکی از اعمالی که در بین شیعیان مرسوم و معمول بوده است، این است که چون نام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف در جایی برده می‌شود، اهل مجلس بلند می‌شوند. اگرچه دلیلی مسلم بر وجوب قیام به هنگام ذکر این لفظ نیست، اما در این حد می‌توان گفت که این امر در بین مردم، به عنوان یک عمل مستحب، ریشه ای مذهبی دارد و در حقیقت اظهار ادب و احترام به آن عزیز است. چنان که نقل شده: حضور امام رضا علیه السلام در خراسان کلمۀ «قائم» ذکر شد؛ حضرت برخاست و دستش را بر سر نهاد و فرمود: «خداوندا بر فرجش شتاب کن و راه ظهورش و نهضتش را آسان گردان». [۱] از روایتی دیگر چنین استفاده می‌شود که این رفتار در عصر امام صادق علیه السلام نیز معمول بوده است. از حضرت صادق علیه السلام سؤال شد، علت قیام در موقع ذکر «قائم» چیست؟ حضرت فرمود: صاحب امر، غیبتی دارد بسیار طولانی و از کثرت لطف و محبتی که به دوستانش دارد، هرکس وی را به لقب قائم _ که مشهور است به دولت کریمۀ او، و اظهار تأثری است از غربت او _ یاد کند، آن حضرت هم نظر لطفی به او خواهد نمود و چون در این حال، مورد توجه امام واقع می‌شود، سزاوار است از باب احترام به پا خیزد و از خدا تعجیل در فرجش را مسئلت نماید. [۲] [۱]: «اللهم عجل فَرَجهُ وسهل مَخَرجه» (بحارالانوار، ج۵۱، ص۳۰). [۲]: الزام الناصب، شیخ حائری یزدی، ج۱، ص۲۷۱. کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔴از هدیه کردن ثواب برای اموات غافل نباشیم 1) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: إِذَا تَصَدَّقَ الرَّجُلُ بِنِيَّةِ الْمَيِّتِ أَمَرَ اللَّهُ جَبْرَئِيلَ أَنْ يَحْمِلَ إِلَى قَبْرِهِ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ، فِي يَدِ كُلِّ مَلَكٍ طَبَقٌ فَيَحْمِلُونَ إِلَى قَبْرِهِ وَ يَقُولُونَ: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ، هَذِهِ هَدِيَّةُ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ إِلَيْكَ»، فَيَتَلَأْلَأُ قَبْرُهُ، وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَلْفَ مَدِينَةٍ فِي الْجَنَّةِ، وَ زَوَّجَهُ أَلْفَ حَوْرَاءَ، وَ أَلْبَسَهُ أَلْفَ حُلَّةٍ، وَ قَضَى لَهُ أَلْفَ حَاجَةٍ. رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: وقتی مردی از طرف مرده ای صدقه می دهد، خداوند به جبرئیل امر می کند که آن کار خیر را هفتاد هزار فرشته در طبقی که هر یک به دست گرفته اند به سوی قبرش ببرند، و بگویند: «سلام بر تو ای ولیّ خدا، این، هدیّه فلانی برای تو می باشد». در این هنگام قبر او می درخشد، و خداوند در بهشت به او هزار شهر عطا می کند،  هزار جامه به او پوشانده، و هزار حاجتش را برآورده می سازد. 📚بحارالانوار جلد۸۲صفحه ۶۳ 2) قَالَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه و آله:‏ مَا تُصُدِّقَتْ لِمَيِّتٍ فَيَأْخُذُهَا مَلَكٌ‏ فِي‏ طَبَقٍ‏ مِنْ نُورٍ سَاطِعٍ ضَوْؤُهَا يَبْلُغُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ، ثُمَّ يَقُومُ عَلَى شَفِيرِ الْخَنْدَقِ فَيُنَادِي: «السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ الْقُبُورِ، أَهْلُكُمْ أَهْدَى إِلَيْكُمْ بِهَذِهِ الْهَدِيَّةِ»، فَيَأْخُذُهَا وَ يَدْخُلُ بِهَا فِي قَبْرِهِ، فَيُوَسَّعُ عَلَيْهِ مَضَاجِعُهُ‏. رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: وقتی برای میّت، صدقه ای داده می شود، فرشته ای آن را گرفته و در سبدی نورانی قرار می دهد که نور آن به هفت آسمان می رسد. سپس در کنار گودال قبر می ایستد و این گونه ندا می کند: سلام بر شما ای اهل قبور، بستگان شما برایتان هدیّه ای فرستاده اند. پس میّت آن هدیه را گرفته و وارد قبر می کند، و قبر او وسعت می یابد. 📚جامع الاخبار صفحه ۱۶۹ 3) قَالَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه و آله:‏ أَلَا مَنْ أَعْطَفَ لِمَيِّتٍ بِصَدَقَةٍ فَلَهُ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أُحُدٍ، وَ يَكُونُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّ الْعَرْشِ، وَ حَيٌّ وَ مَيِّتٌ نَجَا بِهَذِهِ الصَّدَقَةِ. رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: هرکس با صدقه به میّتی مهربانی کند، نزد خداوند پاداشی به اندازه کوه احد خواهد داشت، و روز قیامت که سایه ای جز سایه عرش وجود ندارد، در سایه عرش الهی خواهد بود؛ و زنده و مرده به این صدقه نجات می یابند. 📚جامع الاخبار صفحه۱۶۹ 4) قَالَ النَّبِیُّ صَلّی اللَّهُ علیه وَ آلِهِ : یَا عَلِیُّ، تَصَدَّقْ عَن مَوْتَاکَ، فَاِنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَدْ وَکَّلَ مَلائِکَةً یَحْمِلُونَ صَدَقَاتِ الأَحیَاءِ اِلَیْهِمْ، فَیَفْرَحُونَ بِهَا کَأَشَدِّ مَا یَکُونُ مِنَ الْفَرَحِ، ثُمَّ یَجِدُونَ اَحْزَاناً وَ نَدَماً عَلَی مَا خَلَّفُوا، وَ یَقُولُونَ : «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِمَنْ نَوَّرَ قَبْرِی، وَ بَشِّرْهُ بِالْجَنَّةِ کَمَا بَشَّرَنِی، فَوَا أَسَفَا عَلَی مَا خَلَّفْتُ مِنْ بَعدِی». رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: ای علیّ! از طرف امواتت صدقه بده، زیرا خداوند متعال فرشتگانی را می گمارد تا صدقه های زندگان را به سوی اموات ببرند. پس مردگان به واسطه آن صدقات بسیار خوشحال می شوند، امّا در عین حال به واسطه آنچه باقی گذاشته اند، غمگین و پشیمان می باشند، و لذا می گویند: بارالها! بیامرز کسی که قبر مرا نورانی کرد، و همان گونه که به من بشارت داد، او را به بهشت بشارت ده. بر آنچه بعد از خود باقی گذاشتم، تأسّف می خورم». 📚لئالی الاخبار جلد۴صفحه۲۶۱ 5) قَالَ النَّبِیُّ صلّی الله علیه و آله:‏ إِنَّ أَرْوَاحَ الْمُؤْمِنِينَ تَأْتِي كُلَّ جُمُعَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا بِحِذَاءِ دُورِهِمْ وَ بُيُوتِهِمْ، ... يُنَادُونَ: أَسْرِعُوا صَدَقَةَ الْأَمْوَاتِ‏. رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: ارواح مؤمنین در هر جمعه به آسمان دنیا می آیند و در مقابل خانه هایشان قرار گرفته، اینچنین ندا می کنند: به صدقه دادن برای اموات بشتابید. 📚مستدرک الوسائل جلد۲صفحه۴۸۴ کانالمون  ⇩ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام (پاسخگو) ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ورود حضرت معصومه به قم یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد. این جا بود که آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مومن و مسلمان مى رساندند و مخالفت خود و اهلبیت (ع) را با حکومت حیله گر بنى عباس اظهار مى کرد. بدین جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده اى از مخالفان اهلبیت که از پشتیبانى ماموران حکومت برخوردار بودند،سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتى بنابر نقلى حضرت(س) معصومه را نیز مسموم کردند. به هر حال ، یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه (س)بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمود. پرسید: از این شهر«ساوه» تا «قم» چند فرسنگ است؟ آن چه بود جواب دادند، فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که مى فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما است. بزرگان شهر قم وقتى از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند; و در حالى که «موسى بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعرى» زمام ناقه آن حضرت را به دوش مى کشید و عده فراوانى از مردم پیاده و سواره گرداگرد کجاوه حضرت در حرکت بودند، حدوداً در روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجرى قمرى حضرت وارد شهر مقدس قم شدند. سپس در محلى که امروز «میدان میر» نامیده مى شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسى بن خزرج» زانو زد و افتخار میزبانى حضرت نصیب او شد. آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگى کرد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود. محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است. سرانجام در روز دهم ربیع الثانى و «بنا بر قولى دوازدهم ربع الثانى» سال ٢٠١ هجرى پیش از آن که دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند .مردم قم با تجلیل فراوان پیکر پاکش را به سوى محل فعلى که در آن روز بیرون شهر و به نام «باغ بابلان» معروف بود تشییع نمودند. همین که قبر مهیا شد دراین که چه کسى بدن مطهر آن حضرت را داخل قبر قرار دهد دچار مشکل شدند، که ناگاه دو تن سواره که نقاب به صورت داشتند از جانب قبله پیدا شدند و به سرعت نزدیک آمدند و پس از خواندن نماز یکى از آن دو وارد قبر شد و دیگرى جسد پاک و مطهر آن حضرت را برداشت و به دست او داد تا در دل خاک نهان سازد. آن دو نفر پس از پایان مراسم بدون آن که با کسى سخن بگویند بر اسب هاى خود سوار و از محل دور شدند.   بنا به گفته بعضی از علما به نظر مى رسد که آن دو بزرگوار، دو حجت پروردگار: حضرت رضا (ع) و امام جواد (ع) باشند چرا که معمولاً مراسم دفن بزرگان دین با حضور اولیا الهی انجام شده است. پس از دفن حضرت معصومه(س) موسى بن خزرج سایبانى از بوریا بر فراز قبر شریفش قرار داد تا این که حضرت زینب فرزند امام جواد(ع) به سال ٢۵۶ هجرى قمرى اولین گنبد را بر فراز قبر شریف عمه بزرگوارش بنا کرد و بدین سان تربت پاک آن بانوى بزرگوار اسلام قبله گاه قلوب ارادتمندان به اهلبیت (ع). و دارالشفای دلسوختگان عاشق ولایت وامامت شد.                                 جایگاه حضرت معصومه(س) لقب «معصومه» را امام رضا(ع) به خواهر خود عطا فرمود:آن حضرت در روایتى فرمود: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَهَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى.» (ناسخ التواریخ، ج ٣، ص ۶٨، به نقل از کریمه اهل بیت، ص ٣٢) «هرکس معصومه را در قم زیارت کند،مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.» این لقب، که از سوى امام معصوم به این بانوى بزرگوار داده شده، گویاى جایگاه والاى ایشان است.  امام رضا(ع) در روایتى دیگر مى فرماید: هرکس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در رى یا خواهرم را در «قم» زیارت کند که ثواب زیارت مرا در مى یابد. (زبده التصانیف، ج ۶، ص ١۵٩، به نقل از کریمه اهل بیت، ص ٣ .) ب دیگر حضرت معصومه(س) «کریمه اهل بیت» است. این لقب نیز بر اساس رویاى صادقانه یکى از بزرگان، از سوى اهل بیت به این بانوى گرانقدر داده شده است. ماجراى این رویاى صادقانه بدین شرح است : مرحوم آیت اللّه سیّد محمود مرعشى نجفى، پدر بزرگوار آیت اللّه سید شهاب الدین مرعشى (ره) بسیار علاقه مند بود که محل قبر شریف حضرت صدّیقه طاهره (س) را به دست آورد. ختم مجرّبى انتخاب کرد و چهل شب به آن پرداخت. شب چهلم پس از به پایان رساندن ختم و توسّل بسیار، استراحت کرد. در عالم رویا به محضر مقدّس حضرت باقر(ع) و یا امام صادق (ع) مشرّف شد.