eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.7هزار دنبال‌کننده
310 عکس
135 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
دلا تا کی در این کاخ مجازی کنی مانند طفلان خاک بازی! @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
نکته قرآنی 1⃣ جایگاه رفیع بسم الله اهمیت و جایگاه بسم الله چیست؟ بسم الله بیانگر صبغه و رنگ الهی و جهت‌گیری توحیدی ماست. امام رضا علیه السلام می فرماید: با گفتن بسم الله نشان بندگی خود را بر خود می نهیم. (تفسیر نورالثقلین) بسم الله رمز بقا و دوام است؛ زیرا هرچه اخلاص و رنگ خدایی نداشته باشد فانی است. (( كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ )) قصص ۸۸ بسم الله رمز توحید است و ذکر نام دیگران به جای آن رمز کفر است و همراه آوردن نام خداوند با نام دیگران نشانه شرک. نه در کنار نام خدا نام دیگری را ببریم و نه به نابجای نام او. نه فقط ذات او بلکه نام او نیز از هر شریکی منزّه است. (( سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى)) اعلی ۱ شروع کردن کار به نام خدا و محمد صلی الله علیه و آله وسلم ممنوع است. ( اثبات الهدی ج۷ ص۴۸۲) @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت توحید وعظمت وجودی حضرت حق وتواضع وافتادگی درپیشگاه خداوند *چرا در مقابل خدا اینقدر جسوریم وحرمت خدا را می شکنیم* *خدایی بااین همه مهربانی* یه آیه تو قرآن داریم که میگه: آخه ای انسان!!! چرا در مقابل خدا انقدر جسوری؟!! اونم این خدایِ به این مهربونی، خدایِ به این کریمی... چرا انقدر در برابر خدا حیانمی کنیم ؟؟!! آخه این غرورمان برای چیه؟؟!! ما چی داریم؟؟ اصلاً به چی مینازیم؟؟!! اصلاً ما فکر کردیم کی هستیم ؟؟!! *يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ* ﺍﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ! ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭِ ﻛﺮﻳﻤﺖ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ است؟! *جهل ونادانی آدمی* ﺩﺭ ﺣﺪیث داریم که ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺍﻛﺮم (ﺹ) موقع ﺗﻠﺎﻭﺕ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: *ﻏَﺮَّﻩُ ﺟَﻬﻠُﻪ* ﺟﻬﻞ ﻭ ﻧﺎﺩﺍنی‌اش، ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻭ ﻏﺎﻓﻞ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ عبارتهای ﺍﻣﻴﺮﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻰ (ﻉ) هم ﺩﺭباره این آیه، در نهج البلاغه خیلی عجیبه: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻛﻮﺑﻨﺪﻩ‌ﺗﺮﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺷﻨﻮﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻗﺎﻃﻌﺘﺮﻳﻦ ﻋﺬﺭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺷﺨﺺ ﻣﻐﺮﻭﺭ، ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺟﻬﺎﻟﺖ ﻭ ﻧﺎﺩﺍﻧﻴﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺟﺴﻮﺭ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ است. * عوامل ﺟﺮﺃﺕ برانجام گناه* ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻰ‌ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻫﺖ ﺟﺮﺃﺕ ﺩﺍﺩﻩ؟ ﻭ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ؟ ﻭ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﻋﻠﺎﻗﻪ‌ﻣﻨﺪ ﻧﻤﻮﺩﻩ؟ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯِ ﺗﻮ ﺑﻬﺒﻮﺩﻯ ﻧﺪﺍﺭﺩ؟ ﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺍﺑﺖ ﺑﻪ ﺑﻴﺪﺍﺭﻯ ﻧﻤﻰ‌ﺍﻧﺠﺎﻣﺪ؟ *چرابخودمان رحم نمی کنیم* ﭼﺮﺍ ﻟﺎﺍﻗﻞ ﺁﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺣﻢ ﻣﻰﻛﻨیم ﺑﻪ ﺧﻮﺩمان ﺭﺣﻢ ﻧﻤﻰﻛﻨیم؟ ﺗﻮ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻛﺴﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺳﻮﺯﺍﻥ ببینی ﺑﺮ ﺍﻭ ﺳﺎﻳﻪ ﻣﻰﺍﻓﻜﻨﻰ، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﺭﺍ ببینی ﻛﻪ ﺩﺭﺩ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺳﺨﺖ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺗﺮﺣّﻢ ﺑﺮ ﺍﻭ ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰﻛﻨﻰ، *چراترس ازنزول بلانداریم* ﭘﺲ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻴﻤﺎﺭﻳﺖ ﺻﺒﻮﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ، ﻭ ﺑﺮ ﻣﺼﻴﺒﺘﺖ ﺷﻜﻴﺒﺎ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﻭ ﺍﺯ ﮔﺮﻳﻪ ﺑﺮ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺗﺴﻠﻴﺖ ﺩﺍﺩﻩ؟ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻋﺰﻳﺰﺗﺮﻳﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﺧﻮﺩﺕ ﻣﻰﺑﺎﺷﻰ. ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺑﻠﺎ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺗﺮﺍ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻧﻜﺮﺩﻩ، ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺍﻭ ﻏﻮﻃﻪ‌ﻭﺭﻯ، ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺯﻳﺮ ﺳﻠﻄﻪ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻯ. *درمان بیماری غفلت* ﺑﻴﺎئیم ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯِ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﺍﺭﻭﻯِ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﻭ ﻋﺰم ﺭﺍﺳﺦ ﻣﺪﺍﻭﺍ ﻛﻦیم، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺍﺏ ﻏﻔﻠﺘﻰ ﻛﻪ ﭼﺸﻤﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﺑﺎ ﺑﻴﺪﺍﺭﻯ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺳﺎﺯ، ﺑﻴﺎ ﻣﻄﻴﻊ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻮ، ﻭ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺍﻭ ﺍﻧﺲ ﮔﻴﺮ، *عفوبخشش خداوند* ﺧﻮﺏ ﺗﺼﻮّﺭ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻏﻔﻠﺘﺖ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ، ﺍﻭ ﺑﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻣﻰﻛﻨﺪ، ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻋﻔﻮ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺧﻮﻳﺶ ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﺪ، ﻭ ﺯﻳﺮ ﭘﻮﺷﺶ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺗﻮ همچنان ﺑﻪ ﺍﻭ ﭘﺸﺖ ﻛﺮﺩﻩﺍﻯ، ﻭ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﻭ ﻣﻰﺁﻭﺭﻯ، ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﻯ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﻋﻈﻴﻢ، "ﻛﺮﻳﻢ" ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺗﻮ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺿﻌﻒ ﻭ ﺣﻘﺎﺭﺕ، ﭼﻘﺪﺭ ﺑﺮ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺍﻭ ﺟﺴﻮﺭﻯ! نهج‌البلاغه، خطبه ۲۲۳ سوره انفطار آیه ۹ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔴🔴 چرا ۹ دی ماندگار شد؟ ♦️ ایران در طول سالهای پس از انقلاب روزهای حساس و باشکوه زیادی به خود دیده ولی جنس بعضی از این ایام متفاوت و ماندگارتر است.نمونه بی‌بدیل آن یوم‌الله ۹ دی است که راز ماندگاری آن در کلام امام خامنه‌ای این گونه بیان شده است: 1⃣ حماسه نهم دی نشانگر حاکمیت روح دیانت بر دل مردم بود. یعنی همان روحی که حاکم بر اصل انقلاب ما و حضور عظیم بی‌نظیر تاریخی در سال ۵۷بود، در ۹ دی این روح به شکل بارزی نشان داده شد. 2⃣ نهم دی حاصل احساس وظیفه دینی و انجام عمل صالح بود. ایمان دینی آن معجزه‌گری است که قادر است همه مردم را بسیج کند و آنها را در صحنه نگه دارد و سختی ها را برای آنها آسان کند. هیچ ایمان دیگری این خصوصیت را ندارد. ۹ دی این را نشان داد. 3⃣ رد پای عاشورای ۵۷ در نهم دی ۸۸ در قضیه ۹دی هم؛باز پای امام حسین(ع) و عاشورا درمیان بود. اگر آن حرکات سخیف و گریه‌آور از سوی فتنه‌گران، در عاشورا پیش نمی‌آمد، این حرکت عظیم معلوم نبود به این شکل بوجود بیاید. اینجا هم پای عاشورا در میان بود. 4⃣ حضوری بی‌سابقه برای خنثی‌سازی چالش‌های فتنه‌انگیز دشمنان دشمنان امیدوار بودند که بتوانند با این فتنه، نظام را شکست بدهند؛ اما به عکس شد. در فتنه‌ ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضیه‌ عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند،گفتند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازه‌ امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود. 5⃣ نهم دی نماد اعتماد مردم به نظام کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که اعتمادی را که مردم ایران نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارند، نسبت به نظام حکومتی خود داشته باشند. اعتماد به نظام، از این بهتر و روشن‌تر نمی شود. این حضور، حضور بسیار پرمعنایی است. 6⃣حضور در نهم دی هنر مردم بود. بعد از آنکه باطن ها ظاهر شد، در روز قدس مردم دیدند که اینها حرف دلشان چیست، در روز عاشورا فهمیدند که اینها عمق خواسته‌هاشان تا کجاست، مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسه‌ی ۹ دی را به راه انداختند.این،هنر مردم است. درود به مردم ایران. 7⃣ نهم دی به معنای واقعی ایام الله بود. ۹ دی ایام‌اللَّه - به معنی حقیقی کلمه - بود. دلها دست خداست. خدای متعال این دلها را آورد وسط صحنه، ملت ایران عظمت خودش را نشان داد. 8⃣ ۹ دی تجلی احساس مسئولیت مردم همه باید این احساس مسئولیت دفاع از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را داشته باشیم. حالا یک نمونه‌ واضحش همین 9 دی بود. 9⃣ نهم دی اعلام حضور در صحنه بود. معنای حرکت ۹ دی این است که امروز جوانان ما که اکثریت قاطع ملت ما هستند و عموم ملت ما در همان جهت حرکت انقلاب اسلامی دارند پیش می روند. 🔟حماسه نهم دی قوی ترین و آخرین ضربه به دشمن. قوی‌ترین و آخرین ضربه را ملت در روز نهم دی وارد کرد. یکپارچگی ملت آشکار شد. همه‌ کسانی که در عرصه‌ سیاسی به هر نامزدی رأی داده بودند، وقتی دیدند دشمن در صحنه است، وقتی فهمیدند اهداف پلید دشمن چیست، نسبت به آن کسانی که قبلاً به آنها خوشبین هم بودند، تجدید نظر کردند. 1⃣1⃣حماسه نهم دی برخاسته از بصیرت مردم حماسه نهم دی برخاسته از بصیرت است، برگرفته از دشمن‌‌‌‌‌شناسی و وقت‌‌شناسی و حضور در عرصه مجاهدانه است. 2⃣1⃣ حماسه نهم دی نشانه قدرت الهی و روزی ماندگار حماسه مردم در ۹ دی کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی (علیه السّلام) را می‌‌‌بیند. این کارها کارهایی نیست که با اراده‌‌‌‌ امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌸 در آیات و روایات از دو نوع فتنه سخن به ميان آمده است: ۱_ به معناي امتحان الهي يا کيفري که خداوند به گنهکاران مي دهد، ۲_ به معني آشوب و طغيان و ايجاد اختلال در نظم و ثبات جامعه که به وسيله قدرت طلبان و آشوبگران به وجود مي آيد. 1⃣🔹 فتنه به معناي اول کار خداوند است و آثار تربيتي دارد و افراد را به تلاش و کوشش و اصلاح حال خود وادار مي سازد و اين معنا در موارد متعددي از قرآن کريم آمده است مانند: أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ. عنکبوت/1. آيا مردم گمان مي کنند که به صرف اينکه بگويند ايمان آورده ايم، به حال خود رها مي شوند و مورد امتحان قرار نمي گيرند؟ 2⃣🔹فتنه به معناي دوم در قرآن کريم به عنوان چيزي که بدتر و شديدتر از آدمکشي است آمده است و جامعه اسلامي به جنگ با عاملان فتنه فراخوانده شده است؛ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ. بقره/191 فتنه سخت تر از کشتار است. و در مقابله با فتنه گران می فرماید: وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ. بقره،/ 193 با آنان بجنگيد تا فتنه اي باقي نماند. برای دور ماندن از فتنه، نیاز به بصیرت داریم: حالا مؤلفه‌های انسان بصیر چیست؟ این روایت کمک می کند تا بفهمیم ✳️اميرالمؤمنين علی عليه‌السلام: 🔸اِنَّمـَا الْبـَصـيـرُ مـَنْ سـَمـِعَ فـَتـَفـَكَّرَ وَ نـَظـَرَ فـَاءَبـْصـَرَ وَانْتَفَعَ بِالْعِبَرِ، ثُمَّ سَلَكَ جَدَداً واضِحاً 🔹 انـسـان بـا بـصـيـرت كـسى است كه بشنود و خوب بينديشد و بنگرد و ببيند و از تجارب دنيا بهره گيرد، سپس در راه روشن حركت كند. 📚 نهج‌البلاغه ، خ ۱۵۲، ص ۴۷۴ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
📌ضرورت بازخوانی حماسه 🔹نهم دیماه به نام بصیرت و میثاق امت با ولایت نامگذاری شده است. با گذشت چندین سال از حماسه بزرگ 9 دی، بازخوانی این رخداد مهم و تاثیر گذار در روند تکاملی انقلاب و پیش روندگی افتخار آمیز ملت ایران، همچنان یکی از ضرورت‌های انکار ناپذیراست. 🔺بازخوانی به معنای رجوع دوباره برای اصلاح دریافت های سابق یا رجوع مجدد برای کشف ابعاد ناشناخته نهفته در حوادث تاریخی است. 🔹در این فرصت ا به پنج دلیل بر ضرورت باز خوانی حماسه نهم دیماه بسنده می شود؛ 1⃣. اولین دلیل دستور قرآنی بر یاد آوری ایام الله ها است. "وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ(ابراهیم، ۵) 2⃣. طبق تعریفی که از بازخوانی کردیم نهم دی ماه هنوز اسرار و تجارب گرانسنگی برای توسعه سیاسی و اجتماعی درخود نهفته دارد. سکوت بخشی از نخبگان و بزرگان انقلاب در موضع گیری و در مقابل حضور حماسی مردم یکی از همین اسراری است که به واکاوی و بروز شدن نیاز دارد. 3⃣.پس از گذشت بیش یک دهه از این حماسه با نسل‌هایی مواجه هستیم که آن زمان کودک یا نوجوان بودند و نیاز به روایت درست دارند. اگر این حقایق درست تبیین و بازخوانی نشود دشمن آنها را وارونه روایت خواهد کرد. مقام معظم رهبری می فرمایند.«شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت می کند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثه‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت میکند و کرده. دشمن روایت کرده، روایتهای دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفه‌ی جوانهای ما است». 4⃣.بازخوانی و تبیین درست حماسه ها، تاریخ، فرهنگ و دکترین آینده ما را مشخص می کند. بازخوانی حماسه ها روشن می کند که چه بودیم، تعیین می کند، که هستیم و چگونه باید باشیم. 5⃣. بزرگداشت و بازخوانی حماسه هایی مانند نهم دی از حرکت های هویت ساز است که مقام معظم رهبری بر این حرکت ها تاکید دارند. نهم دی مسلمانی ما، عمق تاریخی ما، و انقلابی بودن _سه‌ عنصر اصلی هویّت ملّت ما_ را نشان می دهد. این هویت نیاز به رسیدگی و نگهداری دارد از جمله مواردی که می تواند عناصر هویت ایران اسلامی را حفظ کند و رشد دهد، حرکت های جمعی هویت ساز است‌. خروش به موقع و انفلابی مردم در نهم دی نقطه عطفی در نقش آفرینی های جمعی و هویت ساز است. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
آیت الله جوادی آملی امام علی علیه السلام: لَا تَجْتَمِعُ الفِطْنَةُ وَالبِطْنَةُ . با پرخورى ، تيزهوشى [در كار ]نيست. یعنی فطانت و هوشمندی با پرخوری یکجا جمع نمی شود و پرخور هرگز خرمند نمی‌گردد زيرا تمام تلاش و کوشش روح او این است که غذاها را هضم کند و دیگر فرصت اندیشیدن ندارد.. درست مثل این است که شما یک انسان متخصص و دانشمند را به رفتگری در کوی و برزن بگمارید تا زباله ها را جمع کند. روح انسان می‌تواند یک استاد و مربی خوب باشد پس حیف است که او را به رفتگری جسم بگماریم. حضرت در جای دیگر میفرماید : " لا تَجتَمِعُ عَزيمَةٌ و وَليمَةٌ" برخی افراد اهل سورچرانی هستند و دوست دارند که هر روز میهمان یک نفر باشند انسان سور چران اهل عزم و اراده نیست . نسیم اندیشه دفتر اول ص۱۴۶. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
#محرمیت_داماد 🔹 مادر و مادربزرگ عروس فقط به داماد‌شان محرم هستند و به پدر و برادر دامادشان محرم نیس
👌دو نکته خیلی مهم از بحث محرمیت ازدواج: ‏ 🤔صیغه خواهر و برادری چیست؟ آیا چنین صیغه‌ی داریم؟ ✍️ در اسلام فقط صيغه عقد ازدواج است که باعث محرميت می‌شود و چيزی بنام صيغه خواهر و برادری نداريم. 👌منظور از صيغه محرميت همان صيغه عقد ازدواج (دائم یا موقت) است. 📚امام استفتاءات ج‌3، ص 113 س 87؛ بهجت استفتاءات ج‌4، س4960؛ صافی پاسخ به 300 پرسش ج 1 س221 مکارم استفتاءات ج 3 س611 سیستانی سایت، محرمیت؛ دفتر مراجع. 😥 خانواده‌های ناباروری که کودک از بهزیستی می‌گیرند اگر پسر انتخاب می‌کنند 👌 باید زیر دو سال باشد و با شرایط شیر خوردن محرم شود. ❌ اگر دوران شیرخوارگى پسربچه گذشته باشد راهى براى محرمیت او نیست. 🤔دقت شود چرا راهی برای محرمیت نیست؟ یعنی چرا نمی‌توان آن پسر را به عقد مادر و مادر بزرگ این زن نابارور درآمد تا با او محرم شود چون: ناپدری تا آميزش نکند به فرزندان و نوه‌های زن محرم نمی‌شود. 📚توضیح المسائل مراجع م 2386؛ امام استفتائات ج3 ص106س 75 ص 118 س 99 ص 119 س 100 ص 121 س 108، فاضل استفتائات ج1 س 1451 تا 1453، مکارم استفتائات ج1 س 718 تا 725، و ج2 س 933 و 940 و ج3 س 637 ، صافی 300 پرسش ج2 س 236 ، نوری استفتاءات ج1 س 700 و 701 و ج2 س 641 ، وحید استفتاءات بخش ازدواج و حجاب س 19 و20، سیستانی سایت، محرمیت؛ دفتر مراجع. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
👌دو نکته خیلی مهم از بحث محرمیت ازدواج: #صیغه_محرمیت #صيغه_خواهربرادرى‏ 🤔صیغه خواهر و برادری چیست
🔹 اگر کودکی از خانمی شیر بخورد می‌شود مانند فرزند او یعنی هر کسی به فرزندان آن خانم محرم است به این کودک شیرخوار هم محرم می‌شود. 🌱در مثال جدول بالا: 👶محمد کودک شیرخوار است. 🧕زهرا خانمی که شیر داده. 👦حسن فرزند واقعی زهرا است. محمد با شیر خوردن از زهرا با تمام محارم حسن محرم می‌شود.🍃 🔸شرایط شیردهی در جلسه بعد بیان می‌شود. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#محارم_رضاعی 🔹 اگر کودکی از خانمی شیر بخورد می‌شود مانند فرزند او یعنی هر کسی به فرزندان آن خانم مح
🔹 برای ایجاد این محرمیت با شیر خوردن چندین شرط لازم است که مهمترین آنها به طوری کلی عبارتند: 🌱پانزده مرتبه، يا يك شبانه روز يا مقداري شير به او بدهند كه بگويند از آن شير استخوانش محكم شده و گوشت در بدنش روييده است. 👶 نوزاد زیر دو سال باشد. 🍃 بچه شير را از سینه زن بمكد. اگر شك كنند بچه به مقداري كه علت محرم شدن است شيرخورده يا نه، محرم نیستند. 🍀ارث بردن 🤔 آیا کسانی که به واسطه شیر خوردن محرم می شوند مانند بقیه اقوام از هم ارث می‌برند؟ ✍️ كسانى كه به واسطه شیر خوردن با يكديگر خويشاوند مى‏شوند مستحب است يكديگر را احترام كنند، ولى حقوق خويشاوندى ندارند و از يكديگر ارث نمى‏برند. 🤔 آیا مادربزرگ می‌تواند به نوه خود شیر دهد؟ ✍️ مادر بزرگ به نوه پسری شیر بدهد اشکال ندارد اما به نوه دختری نمی‌تواند شیر بدهد. ✍️طبق نظر آیت الله مکارم اشکال ندارد. 👌نکته: اگر خانمی نمی‎دانست و به نوه دختری خود شیر داد می‌شود در این مسئله (استثناءً) از آقای مکارم تقلید کند. 📚 توضیح المسائل مراجع م 2472، ۲۴۷۴، 2490 و 2497؛ مکارم جامع المسائل کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔰 مادرمان فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به هنگام «جان‌دادن» بر بالین‌تان می‌آید؛ امّا این را به هر کسی نگویید... ابوبصیر گوید: به امام صادق علیه‌السلام عرض داشتم: فدایتان گردم! آیا مومن، مرگ و خروج روح از کالبدش را ناخوش دارد؟ امام علیه‌السلام فرمودند: نه به خدا سوگند؛ 🔹ابوبصیر گوید: عرضه داشتم: چگونه می‌شود که او به مرگ علاقه‌مند باشد؟ امام علیه‌السلام فرمودند: 📋 إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ حَضَرَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَهْلُ بَیْتِهِ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ جَمِیعُ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ‌الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ وَ لَکِنِ اکْنُوا عَنِ اسْمِ فَاطِمَةَ علیهاالسلام 🔻هنگامی که مومن در لحظه مرگ قرار گرفت، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و و امیرمومنان علی علیه‌السلام بر بالین او حاضر می‌شوند؛ فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها نیز می‌آید؛ اما شما از «آمدنِ فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها»، برای نااهلان سخنی نگویید؛ و امام حسن و امام حسین و همه امامان علیهم‌السلام نیز در بالین او حاضر می‌شوند. ☘ جبرئیل و اسرافیل و میکائیل و عزرائیل نیز حاضر می‌شوند. ... سپس همه آنها به عزرائیل می‌گویند: این مومن، محمد و آل محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله دوست می‌داشت، و علی علیه السلام و فرزندانش را امام خود قرار داده بود؛ پس به او مدارا کن. عزرائیل در پاسخ می‌گوید: 📋 وَ الَّذِی اخْتَارَکُمْ وَ کَرَّمَکُمْ وَ اصْطَفَی مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ وَ خَصَّهُ بِالرِّسَالَةِ لَأَنَا أَرْفَقُ بِهِ مِنْ وَالِدٍ رَفِیقٍ وَ أَشْفَقُ عَلَیْهِ مِنْ أَخٍ شَفِیقٍ 🔻سوگند به کسی که شما را برگزید و گرامی داشت، و محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله به پیامبری برگزید و به مقام رسالت، اختصاص داد، من از پدر صمیمی، نسبت به او صمیمی ترم، و از برادر مهربان، نسبت به او مهربان‌تر می‌باشم... 📚 تفسیر فرات، ص۲۰۹ 📚 بحارالانوار ج۶ ص۳۱ ✍ یارِ امروزِ من و یاورِ فردا؛ مادر پدرم شد علی و حضرت زهرا ، مادر عزتم داده، همه عمر نمک گیرم کرد شأنِ ناچیزِ مرا بُرده به بالا مادر گرهٔ کور نیفتاده به کارم هرگز قدر یک ثانیه شد واسطه هر جا مادر مادرم هست کنیزش! به من از اول گفت: فاطمه هست برای همهٔ ما ، مادر جانِ حیدر؛ پدرِ خاک بیا و نگذار در دلِ خاک، بمانم تک و تنها مادر کم کن از وحشتم و زود خودت را برسان میگذارند همینکه لحدم را مادر! @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
📆به استقبال از یک ولادت تکرار نشدنی 🟢روح زندگی فاطمی ✍ به نام خدای ظاهر و باطن ✅تعداد اطاق و وسائل خانه و جهیزیه و مهریه و ... "پوسته زندگی"  است ، باید در جستجوی "روح زندگی فاطمی" بود. ♈️۱) روح زندگی حضرت فاطمه "عرفان‌" است و عرفان چشیدن حضور خداست. این مقام برای کسانی است که ایمان و ارتباط با غیب این جهان دارند ؛ "الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ"(بقره/۳) فاطمه زهرا (س) از چنان ارتباطی با خدای متعال بهرمنداست که وقتی پیامبر رحمت (ص) به او از قول جبرییل و نهایتا خدای سبحان ، میگوید ؛ چرا در عبادت ، از خدا چیزی طلب نمیکنی ؟ به پدر میگوید : "آن چنان غرق مناجات با خدا و لذت از آن مقام هستم که متوجه طلب چیزی نیستم ؛ شَغَلنی عَن مَسئلتِه.." ♈️۲) زاویه دیگر از روح زندگی فاطمی (س) ؛ فهم و درک و استفاده از رسول الله (ص) است. خود آن سرور زنان عالَم فرمود: " نظر به رسول الله را دوست دارم ؛ حببت النظر الی وجه رسول الله" . مقصود فاطمه (س) از "نظر" ، صِرف دیدن ظاهری یک فرزند و پدر نیست . بلکه ؛ نظری است که در آن نظر و نگاه ؛ عمق شخصیت و زندگی و منش و معنویت رسول الله (ص) مورد توجه خاص قرار میگیرد و سپس آن الگوی دریافت شده ، در جان و زندگی فاطمه پیاده میشود. اجازه دهید همینجا از طرف خود و به نمایندگی از شما ؛ اظهار تاسف کنم که امروز بخشی از جامعه ، گرفتار بی توجهی به حجج الهیه شده است و در نتیجه یا نفی مقامات آنان بخاطر روشنفکرنمایی میکند ، و یا دوری از محتوا و باطن دعوت و سبک و سیره اولیاء الهی (ع) دارد و پسنده به پوسته و ظواهری از نام علی و فاطمه و حسین (علیهم السلام) دارد. ♈️۳) "ایثار و احسان" شعبه دیگر از روح زندگی فاطمه (س) است . او فرمود : " انفاق را دوست دارم ؛ حَبَبتُ .. انفاقَ فی سبیل الله" صدیقه طاهره (س) در این ادعا کاملا صادق بود ؛ او همه درآمد "فدک" که سالانه از ۲۴ هزار سکه تا ۷۰ هزار سکه گفته اند را انفاق میکرد .. او به حقیقتی از انفاق رسیده بود که دست امثال من از فهم آن کوتاه است. امام خمینی در تعلیقات بر "فصوص" مینویسد : "انفاق و احسان کننده در اندیشه ی اظهار نمودن کمال خدایِ محمود است." و البته اعتراف میکنم ؛ فهم این جمله ، سالها درس خواندن میخواهد. ♈️۴) جلوه دیگرِ روحِ زندگی فاطمه زهرا (س) فهمِ جامعه ، و شجاعت برای ورود به حساس ترین مسائل مهم شهروندان و مسلمانان است. سخنرانی او در مسجد النبی (ص) نه فقط برای فدک ، بلکه برای ناراحتی از به زیر کشیدن جامعه عقلانی و معنویی بود که سال ها پیامبر رحمت (ص) برای تعالی او خون دل خورده بود.‌ کافی است یک فراز از آن سخنرانی را ملاحظه کنید که میفرماید: « دینداری تان رنگ باخته ! ؛ قد سَمَل جِلبابَ الدین» آن حضرت(س) دینداری مردمان را به لباس رنگ باخته تشبیه نمود. جالب اینجاست که نفرمود جامعه اسلامی بی دین شدند بلکه فرمود رنگ دینداری را ندارد یعنی ادعای دین و اعتقاد به دین وجود دارد ولی در مقام عمل دین نقش اصلی را ندارد. ♈️۵) اشراق دیگر روحِ زندگی فاطمی ، زندگی خصوصی اوست. زندگی داخل خانه اش ؛ یک زندگیِ زنده و مملو از حیات است. او ؛ شوهر را نه تنها دوست میداشت، بلکه او را "درک" کرد‌. با افتخار در خطاب به او میفرمود : "خانه ، خانه توست و من کنیز تو هستم البیت بیتک و انا امتک." و او فرزند را "فهم" نموده و نه فقط محبت مادرانه داشته باشد. دلیل این ادعایم این است که او ؛ "زبدگان فرزندان آدم" را ، تحویل بشریت داد . سلام الله علیها یوم ولدت و یوم استشهدت و یوم تبعث حیا @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880