موضوع: شرح خطبه منا(۱)
#محرم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
🌸شعر
زندگی کائنات، بسته به موی حسین
زائر بیت خداست، زائر کوی حسین
زخم جبینش زند، خنده به سنگ بلا
خون جبین میشود، آب وضوی حسین
✅طرح بحث
در قیام امام حسین(ع) درس هایی در ابعاد گوناگون معنوی، معرفتی فضیلتی، دنیوی، اخروی ،فردی و اجتماعی برای بشریت نهفته است که بایستی همواره انسان ها قرار گیرد.
👈یکی از نکات جالب که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته عبارت است از اینکه امام حسین(ع) قبل از جهاد مسلحانه عاشورایی جهاد تبیین را در برابر جبهه اموی آغاز کرده اند.
در این خصوص نکاتی در چند محور تقدیم می شود؛
✔️تحلیل تاریخی در مورد مسلمانان شام
مردم شام نسبت شخصیت های اسلام ناب محمدی از امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و عموم بنی هاشم شناخت درستی نداشتند.
اطلاعات شان در مورد این شخصیت ها تنها از ناحیه سران نظام موجود تأمین می شد؛ یعنی هر چه معاویه راجع به خودش یا دیگران می گفت، می پذیرفتند. اطلاعات این مردم نسبت به شخص حاکم، از خود او، یاران او و جبهه مقابل او از طریق رسانه های حکومت اموی بود.
به تعبیر دیگر اسلامشان را از معاویه گرفته بودند و مسلمانهای معاویه ای بودند؛ چون آن ها تمام حرفهای معاویه و طرفدارانش را باور می کردند و هیچ حرف دیگری به گوششان نخورده بود.
🔸چند نمونه تاریخی برای شناخت مسلمان معاویه ای
➖نصر بن مزاحم از هاشم بن عتبه نقل میکند که ما با گروهی از قراء کوفه در صفین مشغول نبرد با دشمن بودیم. علوی ها و معاویه ای ها ... میگوید جوانی را دیدیم که غسّانی (از قبایل عرب جاهلی) است و به میدان آمد. شروع کرد به رجز خواندن و بعد هم نعوذ بالله ، به امام علی(ع) دشنام می داد. در این دشنام دادن ها هم خیلی اصرار و تکرار داشت. هاشم میگوید من به او گفتم ای جوان آخرتی هم هست. روزی به این حرف ها رسیدگی می شود.
آن جوان به هاشم گفت: «فَإِنِّي أُقَاتِلُكُمْ لِأَنَّ صَاحِبَكُمْ لَا يُصَلِّي كَمَا ذُكِرَ لِي وَأَنَّكُمْ لَا تُصَلُّونَ»(۱)
من به این جهت دارم با شما می جنگم که رهبر شما نماز نمی خواند و شما خودتان هم نماز نمی خوانید. هاشم می گوید: او را کنار کشیدم و با او شروع کردم به صحبت کردن که ای جوان ! ببین موقع ظهر که می شود وقت نماز است؛ مغرب که میشود وقت نماز است. بیا خودت ببین که امام علی(ع) نماز میخواند. اصلاً چه کسی می گوید که امام علی نماز نمی خواند؟!
بعد از این حرفهایی که هاشم با آن جوان زد او پشیمان شد. این همان حرفی است که وقتی امام علی در محراب ضربت خورد و خبرش منتشر شد که خلیفه مسلمین در محراب به شهادت رسیده، همه شامیها میگفتند مگر امام علی نماز می خواند که در محراب شهید شده است؟!
شامی ها توسط معاویه و حکومت او اسلام را یاد گرفته بودند و تحت تبلیغات او قرار داشتند که این اتفاقات رخ می داد. گویا معاویه طوری برنامه ریزی کرده بود که شعور ذاتی آن ها را هم گرفته بود و هر چه به آنان میگفت همه می پذیرفتند.
➖ مسعودی در مروج الذهب نقل میکند که بعد از جنگ صفین یکی از اهل عراق با شتر از بیابانی نزدیک شام می گذشت.یک شامی جلو رفت و شتر او را گرفت و گفت: این، ناقه من است که در صفین به غارت رفته و حالا به دست تو افتاده است. فرد عراقی هر چه میگفت که این شتر مال خودم است و غنیمت نیست شامی میگفت نه ناقه، ناقه من است. دو طرف دعوا به خدمت معاویه رفتند. شامی پنجاه نفر شاهد آورد و همه شهادت دادند که این ناقه، ناقه مرد شامی است! معاویه حکم کرد و گفت: ناقه را بردار و برو. در زبان عربی به شتر ماده «ناقه» و به شتر نر «جمل» می گویند. عراقی به معاویه گفت: این شتر جمل یعنی نر است، نه ناقه. معاویه گفت: من حکم را داده ام و دیگر اعتراض وارد نیست. وقتی مجلس خلوت شد، معاویه بیش از مقدار قیمت شتر را، به او داد. بعد گفت: وقتی به کوفه رفتی از قول من به امام علی بگو معاویه گفت صد هزار مرد شمشیرزن در شام دارم که اگر به آن ها بگویم: جمل ناقه است همه میگویند: بله؛ ناقه است؛ یعنی اگر بگویم نر ماده است همه میگویند ماده است.(۲)
شامی ها اینگونه تحمیق شده بودند.
➖ مسعودی می نویسد معاویه در صفین نماز جمعه را روز چهارشنبه خواند و گفت چون به جنگ میرویم و فرصت نداریم، نماز جمعه را روز چهارشنبه می خوانیم!(۳)
از این نقلها معلوم می شود آنها حق فکر کردن هم نداشتند.
ویرگول (منبرکوتاه)
موضوع: شرح خطبه منا(۱) #محرم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْ
🔴اشاره ای به اهداف و اقدامات معاویه
اینکه معاویه در شام از نظر رسانه ای به تحریف حقایق و تخریب شخصیت ها رو آورده بود هدف بسیار پلیدی را دنبال میکرد.
💠تاریخ
مسعودی در مُرُوجُ الذهب می نویسد :
مطرّف بن مغیره گفت: پدرم در دربار معاویه بسیار تردد میکرد و با او رفیق بود؛ از او بسیار تعریف میکرد.مطرّف میگوید: شبی از شبها این دو با هم جلسه خصوصی داشتند؛ پدرم از نزد معاویه برگشت ولی خیلی ناراحت بود. از پدرم پرسیدم چرا ناراحتی؟ تو که پیش رفیقت رفته بودی هر شب که می رفتید با هم می نشستید میگفتید و میخندیدید. چرا امشب اوقاتت تلخ است؟! پدرم گفت این مرد؛ یعنی معاویه، مردی بسیار بد بلکه پلیدترین مردم روزگار است. مطرّف جا خورد و پرسید مگر چه شده است؟ پدرش گفت: من به معاویه پیشنهاد کردم اکنون که به مراد خود رسیدی و دستگاه خلافت اسلامی را صاحب گشتی بهتر بود که در آخر عمر خود با مردم به عدالت رفتار مینمودی و با بنی هاشم این قدر بدرفتاری نمی کردی بالاخره آنها ارحام تو هستند و اکنون چیزی برای آنها باقی نمانده است که بیم آن را داشته باشی که بر تو خروج کنند.
معاویه گفت: هیهات! هیهات! معاویه پاسخ داد: ابوبكر، عمر و عثمان آمدند و رفتند و از آنان جز نامى نمانده است ولى هر روز پنج مرتبه فریاد «أشهد أن محمدا رسول اللّه» به گوش مىرسد، «فَأَيُّ عَمَلٍ يَبْقَى بَعْدَ هَذَا لَا أُمَّ لَكَ لَا وَاللهِ إِلَّا دَفْنَا دَفْنَا»؛ با این وضع دیگر چه چیزى براى ما بنى امیّه باقى مانده است به خدا سوگند تا نام پیامبر را دفن نكنم و از زبانها نیندازم، آرام نخواهم گرفت.(۵)
✔️بخشنامه های معاویه
معاویه در زمان حکومتش، چندین بخشنامه رسمی صادر کرد که در تاریخ ثبت شده است.
🔺اولین بخشنامه معاویه
سليم بن قيس، می گوید: معاویه دستور داد مناديش در مدينه ندا كند و نوشته ای هم به همه شهرها برای کارمندانش نوشت كه: «امانم را برداشتم از كسى كه حديثى در مناقب على بن ابى طالب يا فضائل اهل بيتش نقل كند و چنين كسى عقوبت را بر خودش روا داشته است».
نتیجه این بخشنامه این شد که سلیم میگوید: خطيبها در هر منطقه مكانى و بر سر همه منبرها لعن على بن ابى طالب و بيزارى از او و بدگوئى درباره او و اهل بيتش با مطالبى كه در آنان نيست و نيز لعنت ايشان را آغاز كردند!(۶)
🔺دومین بخشنامه معاویه
معاويه به قاضيان و واليانش در همه مناطق و شهرها نوشت: از هيچ يك از شيعيان على بن ابى طالب و اهل بيتش و اهل ولايتش كه قائل به فضيلت او هستند و مناقب او را نقل مىكنند شهادتى قبول نكنيد.
معاويه به كارمندانش نوشت:بنگريد كسانى را كه نزد شمايند از شيعيان عثمان و محبّين و اهل بيت او و اهل ولايتش كه قائل به فضيلت او هستند و مناقب او را نقل مىكنند، آنان را به خود نزديك كنيد و ايشان را گرامى بداريد و مقرّب كنيد و شرافت دهيد. و آنچه هر كدام از آنان درباره عثمان روايت مىكند با ذكر نام او و نام پدرش و اينكه از چه طايفهاى است برايم بنويسيد
نتیجه این بخشنامه این شد که سلیم میگوید: آنها هم اين كار را انجام دادند تا آنجا كه بيش از حدّ درباره عثمان حديث نقل كردند. معاويه هم جايزه و البسه برايشان فرستاد و چه از عرب و چه غير عرب زمينهاى زيادى به آنان داد. اين افراد در شهرها زياد شدند و براى بدست آوردن خانهها و زمينها تلاش زيادى كردند و دنيا بر آنان وسعت يافت. كسى نبود كه نزد حاكم شهرى از شهرها يا روستايى بيايد و درباره عثمان منقبتى روايت كند يا فضيلتى برايش ذكر كند مگر آنكه نامش نوشته مىشد و مقرّب مىگشت و شفاعت او قبول میشد. مردم مدّتى طولانى به اين صورت بودند.(۸)
🔻ادامه دارد ان شاءالله
ویرگول (منبرکوتاه)
🔴اشاره ای به اهداف و اقدامات معاویه اینکه معاویه در شام از نظر رسانه ای به تحریف حقایق و تخریب شخصی
🔺بخشنامه سوم معاویه
معاويه براى عمّالش نوشت: حديث درباره عثمان زياد شده و در هر روستا و شهر و هر منطقهاى شايع شده است. هر گاه اين نامه من به شما رسيد مردم را به روايت در باره ابو بكر و عمر دعوت كنيد، چرا كه فضائل و سوابقشان براى من محبوبتر و چشم مرا روشنتر مىكند و حجّت اهل بيت را بهتر مىكوبد و از مناقب عثمان و فضائل او بر آنان سختتر است.(۸)
👌نتیجه این بخشنامه این شد که این ها شروع کردند به جعل احادیث و آنها را چنان در بین مردم گسترش دادند که این فضائل جعلی، ضمن خطبه های نمازها نماز جمعه ها بر منابر خوانده میشد؛ بلکه بالاتر از این به مسلمانان دستور هم داده شد که این جعلیات را به کودکانشان یاد بدهند؛ لذا مردم هم این فضائل دروغین را مانند آیات قرآنی به اطفالشان یاد می دادند.
به عنوان نمونه در کتب عامه هست که پیغمبر اکرم تا فرمود: أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَعَلَى بَابُهَا.(۹)
برخی آمدند و برای دیگران حدیث درست کردند که پیغمبر اکرم فرمود:أنا مدينة العلم و أبو بكر أساسها و عمر حيطانها و عثمان سقفها.(۱۰)
جاعل روايت آن قدر نادان بوده که اصلا نفهمیده است هیچ شهری سقف ندارد. گویا اصلا نفهمیده که دارد چه می بافد عجیب این است که این جعلیات با این اشکالات واضح در کتاب های روایی عامه هست و کسی به آنها ایراد نمیگیرد.
🔶نتیجه گیری
در شرایطی که معاویه در بُعد رسانه ای و انحراف حقایق چنین و چنان میکرد لازم بود که در مقابل این جنگ رسانه ای و جنگ روایت ها، حقایق بیان شود و جهادی مقدس با عنوان جهاد تبیین در مقابل اقدامات خبیثانه معاویه صورت گیرد.
در چنین شرایطی امام حسین (ع) در یکی از سفرهای حج و در دوران معاویه خطبه مهم و تاریخی منا را ایراد فرموده اند.
از آنجایی که امروزه وهابی ها و اموی های معاصر بعد از ۱۴۰۰ سال در صدد تحریف حقایق بر آمده اند و برای تخریب عاشورا ، ریشه های تاریخی آن را تحریف میکنند مناسب است در این شبهای محرم به شرح و تفسیر این خطبه تاریخی پرداخته شود.
◾️روضه
در تاریخ مینویسند مسلم خانه و پناهگاهی نداشت. آنها که این طور به او هجوم آوردند و بیعت کردند، چه شد که کار به اینجا رسید؟ بالاخره حضرت مسلم بعد از سرگردانی، به همان پیرزن یعنی طوعه میرسد و او راهش می دهد. اول میگوید: من تشنه ام برای من آب بیاور آن شب را در خانه او سپری میکند. فردا حضرت مسلم را محاصره کردند و گرفتند. وقتی حضرت مسلم را با دستان بسته به سوی دارلاماره می بردند. محمد بن اشعث دید حضرت مسلم دارد های های گریه میکند. گفت: برای چه داری گریه میکنی؟ هر کس خواهان آن چیزی باشد که تو جویای آن هستی وقتی به مراد خود نرسد و آنچه به سر تو آمده به سرش آید، نباید گریه کند! گفت: والله لا أبكى لنفسي ولكن أبكى للحسين(۱۱)
به خدا قسم من برای خودم گریه نمی کنم من دارم برای امام حسین گریه میکنم. من دارم برای زن و بچه امام حسین گریه میکنم که دست اینها را گرفته است و دارد به سوی شما می آید. من برای این گریه میکنم. لذا وقتی به دار الإماره رسید، گفت: یکی بیاید من وصیت کنم به سه مورد وصیت کرد اول اینکه زره من را بفروشید و قرض هایم را بدهید. دوم اینکه نامه ای به امام حسین بنویسید و بگویید به کوفه نیاید؛ چون من او را راهی کوفه کردم حسین جان.دست زن و بچه ات را گرفتی کجا می آیی؟
مقرم مینویسد وقتی داشتند حضرت مسلم را از پله های دار الإماره بالا میبردند همین طور تسبیح و تكبير و استغفار می گفت. هنگامی که به بالای بام رسید اول ایستاد و دو رکعت نماز خواند. بعد بلند شد و رو به سمت مدینه کرد و صدا زد:السلام علیک یا ابا عبد الله. به مولایش امام حسین سلام داد.
ابی عبدالله هم وفاداری کرد و در آخرین لحظات حضرت مسلم را یاد کرد:فَنَظَرَ يميناً وشمالاً. یک نگاه به راست کرد و یک نگاه به چپ؛ فَلَم يَرَ مِن أَصْحَابِهِ أحدا» امام حسین هیچ یک از اصحابش را ندید «فنادی یا مُسْلِمِ بْنِ عَقِيلَ وَيا هاني بن عروة.
🌸شعر
سلام ما به حسین و سفیر عطشانش
که در اطاعت جانان، گذشت از جانش
به آن غریب ترین سربه دار وادی عشق
به «مسلم بن عقیل» و دو نور چشمانش
تمام شهر پر از دشمن است و می بارد
نفاق و فتنه ز بارو و بام و ایوانش
طلایه دار بزرگ قیام عاشورا
فدای نهضت سرخِ حسین شد، جانش
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🖇پی نوشتها
۱.بحار الانوار،ج ۳۳ ،ص ۳۵
۲.مروج الذهب،ج ۱ ،ص ۳۶۲
۳.همان،ج ۱ ،ص۳۶۲
۴.همان ،ص ۳۴۹
۵.همان ،ج۲ ،ص ۵۴
۶.اسرار آل محمد ترجمه کتاب سلیم ،ص ۴۷۶
۷.همان : ص ۴۷۹و۴۸۰
۸.همان : ص ۴۸۰
۹.بحارالانوار ، ج ۱۰ ،ص۱۱۹
۱۱.نزهة المجالس،ج ۱ ،ص ۳۵۹
۱۲.بحارالانوار ۴۴ : ۳۵
👈در این منبر از کتاب سلوک عاشورایی که سخنرانی های حاج آقا مجتبی تهرانی است، استفاده شده است.
#محرم
@manbar_ir
ویرگول (منبرکوتاه)
#نذر
#نیت_و_قصد_در_دل
🤔اگر نذری را فقط در دل نیت كرده و به زبان جاری نكرده باشیم، آیا می توان ادا نكرد؟
✍️ نذر باید با زبان گفته شود و صرف نیت و قصد در دل صحیح نیست، و چیزى بر شما واجب نمىشود.
#صیغه_نذر
🤔 روش نذر کردن چگونه است؟
✍️ همه مراجع بجز مکارم و مظاهری: باید لفظ «للّه علىّ كذا» یا فارسی آن را (براى خدا بر عهده من است) را بگوید. مثلا بگوید: ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ عهده ﻣﻦ ﺍﺳﺖ اگر فلان حاجتم رواشود فلان كار خیر را انجام دهم.
✍️ آیات عظام مکارم و مظاهری: لفظ للّه علىّ یا فارسی آن لازم نیست و اگر بگوید نذر مىكنم اگر فلان حاجتم رواشود فلان كار خیر را انجام دهم، نذر او صحیح است.
👌👌تبصره:
🔹لازم نیست صیغه نذر را به عربی بخوانند و میتوانند به فارسی بخوانند.
🔸شخص نذر کننده باید بالغ، عاقل، دارای اختیار باشد.
#ناتوانی_در_اداء_نذر، اگر شخصی قادر به ادای نذر نباشد باید تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند و اگر اصلا قادر به انجام آن نباشد از او ساقط میشود.
#نذورات_اضافی
🤔اضافات نذورات که برای عزاداری جمع شده را میتوان باقیمانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان در راه خیر مصرف کرد و اگر از مواد فاسد شدنى مانند گوشت است مىتوانید آن را بفروشید و پول آن را در مجالس عزادارى آینده مصرف كنید.
#نذری_مشکوک
🤔 خیرات و نذریهای که همسایهها میدهند، اگر به رعایت حلال و حرامی توسط آن خانواده شك باشد، خوردن آنها چه حكمی دارد؟
✍️ تا به حرام بودن آن یقین پیدا نکردید، خوردنش اشکال ندارد. یعنی اگر شما بدانید درآمد آنها مخلوطى از حرام و حلال است و این نذری و خیرات نیز از همین درآمدها تهیه شده ولى به خاطر این كه پولها با هم مخلوط است و نمىدانید این نذری و خیرات از حلال است یا از حرام، خوردن آن اشكالى ندارد.
👌 نذریهای افرادی که خمس نمیدهد، نیز همین حکم را دارد یعنی چون یقین ندارید که این نذری متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد.
#اسماء_متبرکه_نذری
🤔نوشتن اسماء متبركه روی حلوا و شلهزرد و خوردن آن چه حكمی دارد؟
✍️ اشکال ندارد ولی بعداز نوشتن اگر بادست برخورد کند باید با وضو باشد.
📚 توضیح المسائل مراجع، م 114 ، 129 و 2641 ؛ آقا رساله آموزشی ج2 درس 66 و 82
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
فلسفه دستیابی به لایههای معرفتیِ قیام و خروج امام حسین علیهالسلام از مکه بهسوی کربلا
اصل حج، معرفت به امام است
اما برای دستیابی به لایههای معرفتیِ قیام و خروج امام حسین علیهالسلام از مکه بهسوی کربلا باید بدانیم اصل حج، معرفت به امام حیّ و کعبه مثالی از امام است. مؤمنان حقیقی، روز عرفه و صحنۀ عرفات را موقفی برای شناخت امام میدانند؛ به این معنا که خداوند تمام آداب و عبادات ما را به معرفت امام گره زده است.
امام همچون کعبه است
بنابراین اگر در احادیث میخوانیم «تَمامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام» حج کامل در گروی امام است و یا میخوانیم «بِالْإِمَامِ تَمَامُ اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّکَاةِ وَ اَلصِّیَامِ وَ اَلْحَجِّ»،
با امام نماز و زکات و روزه و حج کامل میشود ناظر بر همین حقیقت است؛ ضمن آنکه حضرت زهرا سلامالله علیها فرمود «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛ یعنی امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند نه او به سوی مردم.
درس اماممحوری در ماجرای خروجشان از مکه بهسوی کربلا
حال با این دیدگاه در مییابیم که کعبه نماد و امام هم حقیقت کعبه است و مؤمنان با هر بار طواف به دور کعبه، در وجودشان سعی میکنند تا طواف به دور امام را تمرین کنند و محور زندگیشان را امام قرار دهند و همواره رو به سوی او باشند. امام حسین علیهالسلام در ماجرای خروجشان از مکه بهسوی کربلا درس اماممحوری را به اصحاب خویش آموختند؛ آن عده از یاران که معرفت حقیقی به امام نداشتند، کعبه را اصل دانستند و با امام همراه نشدند. در ماجرای جنگ صفین نیز این اتفاق به صورت دیگری اتفاق افتاد. آنها که قرآن را جدای از عترت دانستند و شأن قرآن را فراتر از امام حیّ فرض کردند، دچار لغزش شدند در حالی که امیرالمؤمنین میفرمود منم قرآن ناطق و اگر قرآن، امام نداشته باشد، سبب ضلالت گمراهان است.
سه گروهی که به کاروانیان حسینی پیوستند
دستۀ اول، یاران خاص آن حضرت
دستۀ اول، یاران خاص آن حضرت از جمله حضرت ابوالفضل علیهالسلام، حضرت زینب سلامالله علیها، حضرت علی اکبر و ...
دستۀ دوم، آن عده از صحابی که آن معرفت خاص را نداشتند
دستۀ دوم، آن عده از صحابی که آن معرفت خاص را نداشتند، اما آموخته بودند هر کجا معرفت ندارند، باید تسلیموار رفتار کنند.
دستۀ سوم، عدهای که با رویکرد سیاسی و با هوای حکومت با امام همراه شدند
دستۀ سوم، عدهای که با رویکرد سیاسی و با هوای حکومت با امام همراه شدند. این عده افراد هر اندازه در طی مسیر متوجه میشدند که قیام امام به ظاهر منجر به شکست میشود، از کاروان جدا میشدند.
بنابراین دو دستۀ اول با امام تا آخرین لحظۀ قیام همراه شدند و به لقای الهی رسیدند. جالب است که امام حسین علیهالسلام هنگام خروج جملهای کلیدی دربارۀ فلسلفۀ قیام خویش و شرط همراهی با کاروانیان را بیان فرمودند. حضرت فرمود
جملهای کلیدی دربارۀ فلسلفۀ قیام خویش و شرط همراهی
«مَنْ کانَ باذِلاً فِینا مُهْجَتَهُ وَمُوَطِّناً عَلی لِقاءِ اللهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا فَإِنّی راحِلٌ مُصْبِحَاً إِنْ شاءَ اللهُ تَعالی»؛
یعنی آگاه باشید، هر یک از شما که حاضر است در راه ما از خون خویش بگذرد و جانش را در راه لقای پروردگار نثار کند، پس آماده حرکت با ما باشد که من فردا صبح حرکت خواهم کرد، ان شاءالله». شرطِ گذشتن از جان در مسیر عترت و رسیدن به لقای الهی به عنوان هدف، دو گزارۀ مهم در این فراز از کلام امام است؛ لقای الهی که همان لقای خلیفةالله در قیامت است، همان آرمانی است که خداوند آن را برای مؤمنان به خود برگزید و این عبارت، همان اصل فلسلۀ حج است که به آن اشاره شد: «تَمامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام»؛ یعنی اصلاً حج آمد تا انسانها به لقاء دست یابند
] بلاغة الحسين عليه السلام، ، ص63؛
لواعج الاشجان، ص72؛
سفينه البحار، ص 397؛
اسرار الشهادة، چاپ قديم، ص189؛ کشف الغمه ج 2، ص 203؛
لهوف، ص 52؛ احقاق الحق، ج 11، ص 599.
#محرم
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
تمامی ابعاد و زوایای حادثه عاشورا دارای پیام و خبرهای بسیار مهم وسازنده انسان وجامعه
عدم ذلت پذیری انسان مؤمن
سرنوشتساز، زنده، جاودانه، همیشگی و زندگیبخش است. یکی از پیامهای حادثه عاشورا این است که انسان مومن، موحد و خداباور هیچگاه ذلت را نمیپذیرد و نباید هم بپذیرد.
یک پیام مهم برای تاریخ بشریت
شعار جاودانه «هیهات من الذله» امام حسین(ع) یک پیام مهم برای تاریخ بشریت است و زمانی که انسان با یک جریان ظالم، مستکبر، زیادهخواه و سلطهگر مواجه میشود باید در برابر این جریان مقاومت کند حتی اگر به قیمت از دست دادن جانش باشد، زیرا ارزش شرف و عزت آن بالاتر از جنبههای مادی است.
مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت
ا امام حسین(ع) که میفرمایند
«مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاةٍ فی ذُل؛
مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است»، تصریح کرد: امام حسین(ع) با وجود تمامی فشارها، تهدیدها و حتی تحریم آب حاضر نشدند که در برابر جریان ظالم، مستکبر و زورگو تسلیم شوند.
وفای به عهد و پیمان الهی امام حسین
پیام دیگر واقعه عاشورا وفای به عهد و پیمان الهی امام حسین(ع) و یارانشان است که ایشان فرمودند «من با وفاتر از اصحاب خودم در تاریخ سراغ ندارم». بنابراین این وفای به عهد و پیمانی است که با خدا بستهاند که در جبهه امام حسین(ع) و یارانشان نیز وجود داشت.
جنبه عبرتآموزی حادثه عاشورا
حادثه عاشورا جنبه عبرتآموزی دارد، عنوان کرد: اگر یک حرکت و قیامی برای خداوند انجام شود که در آن اخلاص باشد قطعا خیر، برکت، رشد و بالندگی را به همراه دارد. همچنین خبر دیگری که در قیام عاشورا وجود دارد این است، زمانی که امام حسین(ع) و یارانشان را در صحنه کربلا و در روز عاشورا به شهادت رساندند، دشمنان همواره در طول تاریخ سعی کردند جلوه و نور حسینی را خاموش کنند.
هدف ومقصد عاشورائیان درکربلا
امام حسین(ع) هدف و مقصدشان خدا بود و در کارشان اخلاص داشتند، خداوند این جریان را یک جریان زنده، پویا و ماندگار قرار داده که الهامبخش برای انسانهای آزادیخواه در طول تاریخ است
درس آزادگی، حُریت، عزت، مقاومت، اخلاص، خداباوری،
همچنین درس آزادگی، حُریت، عزت، مقاومت، اخلاص، خداباوری، وفای به عهد، پیمان و صداقت در وجود امام حسین(ع) دیده میشود و افراد دیگر هم باید مانند ایشان در راهی را که انتخاب کرده و حرکتی که انجام میدهند، صادق باشند.
امام حسین(ع) در روز عاشورا و در صحنه کربلا آیه
«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی، نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»
را زیاد تلاوت میکردند، حتی در بدرقه رزمندگان و حضور بر بالین شهدا این آیه را بیشمار بر زبان میآوردند. مضمون آیه ۲۳ سوره احزاب این است که برخی از انسانهای با ایمان، مردان جوانمردی هستند که نشانه صداقت آنها نیز بوده است که بر سر عهد و پیمانی که برای خدا بستند صادقانه ایستادگی کردند.
عمق امام شناسی درحادثه عاشورای حسینی
بنابراین پیام کربلا، صداقت، وفای به عهد و ولایتمداری است که یاران امام حسین(ع) به ایشان میگفتند که «اگر ما هزار بار در راه ولایتمداری شما کشته شویم باز هم از یاری شما دست برنمیداریم». یاران با اخلاصی که برای امام حسین(ع) در روز عاشورا ایستادگی کردند، نشان از انسانهای ولایتمداری میدهد که در روز عاشورا به همراه امام حسین(ع) در صحنه کربلا حاضر شده و قیام کردند.
حقشناسی، تلاش در راه حق، مبارزه با باطل
با توجه به فراز زیارت اربعین که اشاره میکند «مردم را از جهالت و نادانی نجات و همیشه بصیرت و آگاهی به آنها بیاموزید»، خاطرنشان کرد: حقشناسی، تلاش در راه حق، مبارزه با باطل، ظلم و ستم از جمله پیامهای روز عاشورا است که «نه ظلم کن و نه زیر بار ظلم برو که این مرام حسین است و منطق دین».
امام حسین(ع) کمال آقایی و بزرگواری با یاران
امام حسین(ع) کمال آقایی و بزرگواری را با یاران خود داشتند، زمانی که یاران اذن میدان میگرفتند، ایشان به آنها اجازه نمیدادند و میگفتند که «در حال حاضر لازم نیست که خودتان را به شهادت برسانید و تنها فرزندشان علی اکبر(ع) را بدون درنگ به میدان فرستادند و یارانشان با اصرار و خواهش موافقت امام حسین(ع) را برای حضور در میدان جنگ جلب کردند».
سوره أحزاب . آیه ۲۳
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
چرا شیر سلطان جنگل شد؟!
«بسم الله الرحمن الرحیم»
🔹چرا شیر سلطان جنگل شد:همت و بلند نظر یکی از صفات انسانی و نعمات بزرگ الهی است،که خالق هستی در طینت و فطرت انسان ها قرار داده،این صفت در بعضی از حیوانات،مثل شیر دیده می شود،بلند همتی یکی از صفاتی است،که می توان از علل سلطان شدن شیر باشد،شیر هیچ گاه باقیمانده غذا را از دسترس حیوانات دیگر خارج نمی کند، در واقع دون همت و خودکامه نیست،که جان و نان هم نوعان را به خطر اندازد
🔹همت در لغت و اصطلاح:درلغت اراده قوی و بلند نظر،بلند طبع،و در اصطلاح به معنای سعی و کوشش در تحصیل سعادت و کمال است
🔹بلند همتی از منظر قرآن و روایات : قرآن همت و تلاش هر انسان را معیار ارزش او بیان می کند،و ان لیس للانسان الا ما سعی.و این که برای آدمی جز آنچه به سعی خود انجام داده نخواهد بود.(1)
امام علی (ع) :قدرالرجل علی قدر همته، ارزش آدمی به قدر همت او است(2)
🔹نوعاً مردم در تجارت مادی و معنوی دنیا به دو دسته تقسیم می شودند:1-گروهی«عوام و خواص،اللهیون و مادیون»رسته از همت گرفتار آنانیت و منیتند،و دیدشان محدود به منافع شان است،هر چه را که با دنیاشان در تضاد با شد از سر راه بر می دارند
2- کسانی که اعمال و رفتار شان بر مدار اخلاق و انسانیت می چرخد،با نگاه به آیات قرآن و سنت و فطرت اعمالشان را مدیریت می کنند.
🔹شبهه و پاسخ ما:
گاهی اوقات شبهه می کنند که بعضی انسانها با عدم اعتقاد به خدا بهتر از معتقدین اعمال خدا پسندانه انجام می دهند،و زندگی شان بر مدار خوبی ها و پاکی ها می چرخد،از باب مثال دروغ نمی گویند مال مردم نمی خورند،
🔹جواب:این سخن درست است و قابل انکار نیست واقعیت را باید پذیرفت،هر چند تلخ باشد،اما این گروه انسانها اگر چه معتقد به هیچ دین و مذهبی نیستند، ولی اعمال نیک را با نگاه به فطرتی انجام می دهند،که آن فطرت«توحید» طالب زیبا یی ها است،هیچ انسانی به جبر خلقت عاری از این فطرت نیست،و لو معتقد نباشد،و این فطرت در وجود انسان مثل اکسیژن در خون است که عدم آن مساوی است،با مرگ انسان،آیه قرآن موید این نکته است،فطرت الله التی فطرالناس علیها لا تبدیل لخلق الله«3»با همان سرشتی که خدا مردم را بر آن«فطرت»آفریده، آفرینش خدا تغیر پذیر نیست،همه آنهایی که در دنیا در اخلاق و انسانیت شاهد مثال شده اند اعمالشان رنگ و بوی فطری داشته و دارد
🔹چه زیبا گفته شیخ بهایی:
تانیست نگردی ره هستت ندهند
این مرتبه را با همت پستت ندهند
چون شمع قرار سوختن گر ندهی
سر رشته روشن به دستت ندهند(4)
🔹خلاصه این مقوله:دنیا آمیخته از خوبی ها و بدی ها است،ریشه تمام خوبیها عالم از آن کسانی است،که غافل از سه نکته نیستند،از کجا آمده اند؟برای چه آمده اند؟و. به کجا می روند؟«بلند همتان»پستی ها و رذالتها از آنهایی است «دون همتان»که اسیر هواهای نفسآنی اند،و اشتهای عجیبی نسبت به شهوات «مال و ثرو ت و قدرت»دنیا آن هم از نوع حرامش دارند
🔹بیان امیر بیان(ع):من صغرت همته بطلت فضیلته:کسی که همتش کوچک باشد،فضایل او از دست می رود(5)با خروج خوبی ها از وجود انسان،به یقین بدیها بر او مسلط می شوند،چنین انسانی مرتکب هر جرم و جنایتی می شود،این صفت «دون همتی»در دنیا بالاخص درکشور ما موصوف فراوان دارد،که از جمله آنها بعضی از مسئولین دون همت که نه تنها در اموالشان بلند نظر و سفره انداز نیستند،بلکه با دست انداختن در بیت المال و تلنبار کردن آن در داخل و خارج،باعث صدها بدبختی برای فقراء کشور شده اند،که تن فروشی بعضی از زنان،فروختن فرزندان توسط والدین، فروش عضو از اعضای بدن،خودکشی ها، و طلاق ها،بر اثر فقر و نداری از جمله جنایات این دون همتان می باشد
🔹چقدر زیبا گفته صائب تبریزی:
من از روئیدن خار سر دیوار دانستم
که ناکس،کس نمی گردد از این بالا نشستنها
من از افتادن نرکس به روی خاک دانستم
که کس،ناکس نمی گردد از این افتادن وخیزان ها(6)
🔹منابع:
1-سوره نجم آیه39
2- غررالحکم ص8320
3-سوره روم آیه 30
4-شیخ بهایی
5-غررالحکم
6-صائب تبریزی
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام
✅ عشق وافر به امام حسين(ع)
✍ يكى از مهم ترين ويژگى ياران اباعبدالله(ع)، عشق فزاينده ايشان به آن بزرگوار است. بسيارى از مسلمانان عصر امام حسين(ع) به آن بزرگوار ارادت مى ورزيدند، ولى ارادت اصحاب اباعبدالله(ع) به آن حضرت، از مرز محبت هاى معمولى به مراتب فراتر رفته بود، به گونه اى كه براى يارى ايشان از جان و مال و آبروى خويش مى گذشتند. براى خشنودى ايشان بزرگ ترين ايثارها را به آسانى انجام مى دادند. در جملات آنان در شب عاشورا، آن گاه كه امام(ع) از آنان خواست، تاريكى شب را مركب قرار داده، او را با سپاه كوفه تنها بگذارند، دقت كنيد:
🔹سعيد بن عبدالله حنفى: «والله اگر بدانم كشته مى شوم سپس زنده گرديده و [زنده] زنده سوزانده مى شوم و سپس تكه تكه مى گردم و اين عمل هفتاد بار با من انجام مى شود، از شما جدا نمى شوم تا در كنار شما با مرگم خدا را ملاقات كنم.»(1)
🔸زهير: «والله دوست داشتم كشته مى شدم، سپس دوباره زنده شده، بعد كشته مى شدم تا جايى كه هزار بار اين چنين كشته مى شدم، تا خداوند بدين وسيله، كشته شدن را از شما و جوانان اهل بيت شما دور مى گردانيد!»(2)
🔹آن گاه جمعى از ياران حضرت گفتند: «به خدا قسم از شما جدا نمى شويم، جان هايمان به فدايت با گلوها و پيشانى ها و دست هايمان شما را حفظ مى كنيم، اگر كشته شويم [به عهدمان] وفا كرده ايم.»(3)
✅ بى ترديد اين سخنان، سخن عقل حسابگر و عاقبت انديش و معامله گر نيست، كلماتى است از زبان دل هايى آكنده از عشق به سيدالشهد(ع). تا كسى شيداى امام خود نباشد، هرگز نمى تواند چنين عاشقانه نسبت به او اظهار وفادارى كند.
(1) الارشاد، ج 2، ص 92 و 93
(2) همان، ج 2، ص 92 و 93
(3) همان، ج 2، ص 92 و 93
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 سلام و لعن در زیارت عاشورا
✍ در زيارت عاشورا سلام هايي به وجود مقدس سيدالشهداء و اصحاب و اهل بيت ايشان (علیهم السلام) داده مي شود كه يک نوع دعاست. عظمت آنها و عبادت هاي آنها، حرکت انسان زا آنها، قیام آنها علیه ظلم و جور و شهادت مظلومانه آنها موجب صلوات و دعاست.
🔹 دعاي ديگر، لعن بر دشمنان ايشان است. لعن يعني دعا براي دوري رحمت خداي متعال از دشمنان. يعني انسان تقاضا مي کند: خدايا تو که ارحم الراحميني و رحمتت واسعه است، اينها را از آن رحمت خاصه و رحيميه خود دور کن. در واقع، جمال عبادت سيدالشهدا (ع) ما را به سلام دعوت مي کند و زشتی و پلیدی کار دشمن هم ما را به لعن مي کشاند.
🔸 انسان بايد دشمنان خدا را لعن کند و خود قرآن کريم هم مکرراً آنها را لعن مي کند. اگر مداومت بر اين لعن ها نباشد امواج فتن دوران، ما را هم با خودش غرق مي کند.
🔹 حقيقت لعن با ورود به فضاي عاشورا دريافت مي شود. اگر وارد عاشورا شديد مي بينيد این دشمن پلید اگر پايش بيفتد به کودک لب تشنه شش ماهه روي دست پدرش هم رحم نمی کند. وقتي انسان ببيند که آنها چه مي کنند و باطن جهالت و شرارت و شيطنت و خوی درندگی آنها چيست، آن وقت است که اين حجاب، کنار مي رود و مي فهمد که اينها چه موجوداتي پلیدی هستند و بايد مورد لعن و نفرین قرار گیرند.
#محرم
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
السلام علیک یا مولای یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
امید بدون عمل وافراط وتفریط درامر دین
پرهیز از افراط و تفریط
جمعى از شیعیان در محضر امام باقر علیه السلام بودند، حضرت به آنها فرمود: اى گروه شیعه شما تکیه گاه میانه باشید و (از افراط و تفریط بپرهیزید) تا آنکه غلو کرده به شما باز گردد و کسى که عقب مانده است خود را به شما برساند.
غلو کننده کیست
مردى از انصار که سعد نام داشت عرض کرد: فدایت شوم : غلو کننده کیست ؟
حضرت فرمود: مردمى که درباره ما چیزى گویند که ما خود نمى گوئیم اینها از ما نیستند و ما هم از آنها نیستیم .
آن مرد سوال کرد: عقب مانده کدام است ؟
امام علیه السلام فرمود: کسى که طالب خیر است ، خیر و نیکى به او مى رسد و به همان مقدار نیتش پاداش دارد.
اطاعت وسیله تقرب بخدا
آنگاه رو به ما کرد و فرمود: به خدا سوگند ما از جانب خداوند براتى نداریم و میان ما او خویشاوندى نیست و بر خدا حجتى تداریم و جز با اطاعت بسوى خدا تقرب نجوییم .
نتیجه مطیع خدابودن
پس هر کس از شما که مطیع خدا باشد دوستى مابراى او سودند باشد و هر کس از شما نافرمانى خداوند کند دوستى ما سودش ندهد. واى بر شما مبادا فریفته شوید.
اصول کافى ، باب الطاعة و التقوى
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
#احکام_عزاداری
#عدم_حضور_نامحرم
🤔❓ پرسش. برهنه شدن در سینه زنی وقتی نامحرم نباشد، اشکال دارد؟
🌺✍️ همه مراجع (به جز خامنه ای، مکارم و مظاهری): اشكال ندارد، مگر اينكه موجب مفسده شود.
🌸✍️ آیات عظام خامنهای و مظاهری: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی که با لباس انجام میگرفته برگزار گردد.
🌼✍️ آیت الله مکارم: بنابر احتياط واجب بايد ترک شود ولی باز گذاشتن کمی از جلوی سينه برای سينه زدن مانعي ندارد.
#حضور_نامحرم
پرسش. آيا جايز است در مراسم عزادارى امام حسين عليه السلام مردان با حضور زنان لخت شده و عزادارى كنند؟
✍️ آيات عظام امام و فاضل: اگر باعث مفسده نباشد، اشكال ندارد و بر زنان واجب است از نگاه كردن به بدن نامحرم اجتناب كنند.
بقیه مراجع: برهنه شدن هنگام سينه زني در مقابل نامحرم، حرام است.
👌تبصره: بر زنان واجب است از نگاه كردن به بدن نامحرم اجتناب كنند.
📚 توضيح المسائل مراجع، م 2433؛ امام، استفتائات ج 3 نظر س 12 و سؤالات متفرقه س 46؛ آقا اجوبه س1188 و1190، استفتائات مراجع پیرامون عزاداری
کانالمون ⇩
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af