سید بن طاوس گويد: چون زنان و اهل بيت و عيال امام حسين عليه السّلام از شام محنت فر جام آهنگ سرزمين خود نمودند و به سرزمين عراق رسيدند، به راهنماى
كاروان كه ملازم ركاب بود فرمودند: ما را از راه كربلا ببر. پس چون به جايگاه شهداء و ديار غريبان و قتلگاه شهيدان رسيدند، جابر بن عبدالله انصارى و جماعتى از بنى هاشم را ديدند كه با جمعى از آل رسول صلى الله عليه و آله به زيارتت قبر امام حسين عليه السّلام آمده اند و در يک زمان در آن رشك جنان، ملاقات نمودند و به اتفاق هم به گريه و زارى و ناله و سوگوراى پر داختند ؛ چنانكه زخم دلها را تازه نمودند و آتش دلهاى كباب را به اشك ديده هاى بى خواب، سيراب كردند و سينه هاى تنگ را به ناخن و چنگ خراشيدند.
در اين هنگام زنان اهل آن وادى بر گرد ايشان فراهم آمدند
و چند روزى را در ماتم خانه، عزادارى نمودند.
۱. در نسبت اصل اربعین و ارتباط آن با زیارت سیدالشهدا(ع) در آن روز خاص و استحباب زیارت امام در روز اربعین جای شک و تردید نیست.
۲. نسبت به زیارت جناب جابر در روز اربعین هم جای شک نیست.
۳. در ملاقات جابر با اهل بیت(علیهم السلام) هم جای شک نیست.
حالا اگر بگوییم این زیارت و این ملاقات نیز در همان اربعین بوده است، پس معلوم می شود که بازگشت اهل بیت هم در روز اربعین است.
و فارق از این استدلال ها
جسم امام بنابر نظر شیعه از لحاظ ظاهری نباید دارای نقصان باشد
حال امام زنده یا امام شهید فلذا هر چه زودتر باید جسد مبارک امام حسین علیه السلام
بصورت کامل دفن می گردید و این وظیفه تنها بر گردن امام سجاد علیه السلام بوده است که هر چه سریعتر سر مبارک را به بدن شریف ملحق نماید.
و ما نتیجه می گیریم که دیدار جابر با اهل بیت علیهم السلام در همان بعد از چهل روز شهادت امام حسین علیه السلام بوده است.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
اینکه فقط بدانیم «خدا» وحی رو نازل کرده، کافی نیست..
بلکه باید بدونیم «چگونه خدایی» این وحی رو نازل كرده
«خدای رحمن» یا «خدای جبّار»؟
اینکه فقط بدونیم «خدا» وحی رو نازل کرده، کافی نیست..
بلکه باید بدونیم «چگونه خدایی» این وحی رو نازل كرده؟! «خدای رحمن» یا «خدای جبّار»؟!
خودِ قرآن، خیلی صریح و روشن در ابتدای سوره فصلت به این سوال جواب میده:
مبداءِ نزولِ وحی، «رحمانيّت و رحيميّت» خداست.
تَنزِیلٌ مِّنَ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
این قرآن، کتابی است که از سوی خداوندِ بخشنده مهربان نازل شده است.
درکِ این مطلب، بر فهمِ ما از قرآن خیلی تأثیر داره.
مفهوم شناسی رحمن ورحمیت الهی
مفهومِ «رحمتِ الهی»، بر تمامِ مفاهیم و تفاسیر و تعابیر از قرآن حاکمه..
یعنی تمامِ قرآن رو باید با توجّه به مبدأ نزولش که «رحمانیّتِ» خداست، بفهمیم.
تعبیر «رحمن»، «رحیم» و مشتقّاتِ «رحمت» در سرتاسرِ قرآن، دهها بار تکرار شده... و در تفسیر و تأویلِ وحی، نقشِ تعیینکنندهای داره.
قرارگرفتن جباریّتِ ورحمانیّتِ خدا درقرآن کنارهم
تمامِ سورههای قرآن (غیر از سوره توبه) با «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» شروع میشن، و این «رحمانیّت» بر تمام سورهها سایه میندازه.
حتّی قرآن، «جباریّتِ خدا» رو در کنارِ «رحمانیّتِ خدا» قرار نداده..
مثلاً قرآن بجای «بسمالله الرحمن الرحیم» نگفته «بسمالله الجبّار الرحیم».
تعبیر «جبّار» دربارهی خدا، در کلّ قرآن فقط یکبار، و اون هم در میانِ بقیّهی اسماءِ الهی اومده، تا کسی وزنِ بیشتری براش قائل نشه:
هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ
هدایت الهی همراه بارحمیت خدا درقرآن
حتّی اون جایی که در قرآن صحبت از هدایت میشه، باز هم رحمت کنارشه:
هُدًى وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ
و جاهایی که صحبت از «عزّت»، «غفران» و «احسان» میشه، باز هم «رحیم» کنارشون هست:
إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
إِنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ
تا جائی که، خدا از پيامبرش میخواد که این «شالودهی نبوّت» رو به مردم برسونه، و به مردم بگه که من «رحیم» هستم:
نَبِّئْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
ای پیامبر! بندگانم را آگاه کن، که آمرزندهی مهربان منم.
نگاه جاهلان ونادانان ازروی عَمد و غَرَض به قرآن
امّا با این وجود، بعضیها از سرِ «جهل و نادانی» یا از روی «عَمد و غَرَض» خواستند این «رحمتِ» جاری و مؤکّد و مکرّر در قرآن رو با «جباریّت» خدا هم وزن بگیرند، و چهرهی خشنی از اسلام معرّفی کنند،
که امثالِ داعش و سلفیها و تکفیریها در نوکِ قُلّهی این تفکّر هستند.
اسلام تکبُعدی نیست
البته اسلام تکبُعدی نیست. «غضبِ خدا» و «جبّاریتِ خدا» در جای خود درست است، ولی اینجا صحبت از «سبقتِ رحمت بر غضب» هست:
يَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ.
شیوهی مسلمانیِ ما هم، در زندگی فردی و اجتماعی و حکومتداری و... باید بر این مبنا باشه:
سبقتِ رحمت بر غضب.
اسلام_رحمانی بازی با کلمات و ادا اطوار نیست. بعضیها از این کلمه سوء استفاده میکنند.
ولی واقعیت اینه که، اسلام دینِ رحمت است، و پیغمبر هم رحمتللعالمین، کاش اینو بفهمیم:
وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ
ما تو را جز برای رحمتِ جهانیان نفرستادیم.
سوره انبیاء آیه۱۰۷
دعای جوشن کبیر
سوره حجر آیه ۴۹
سوره طور آیه۲۸
سوره توبه آیه ۱۱۸
سوره فصلت آیه ۲
سوره شعراء آیه ۱۷۵
سوره حشر آیه۲۳
سوره لقمان آیه۳
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠اثرات بسيار خطرناك گناه بر روح و جان انسان
🌷 قَال الباقر علیه السلام: إِنَّ لِلَّهِ عُقُوبَاتٍ فِي الْقُلُوبِ وَ الْأَبْدَانِ ضَنْكٌ فِي الْمَعِيشَةِ و َوَهْنٌ فِي الْعِبَادَةِ و َمَا ضُرِبَ عَبْدٌ بِعُقُوبَةٍ أَعْظَمَ مِنْ قَسْوَةِ الْقَلْبِ؛
🌹 امام باقر علیه السلام فرمودند: گناه باعث:
1⃣ تنگى و ناخوشايندى زندگى
2⃣ سستى و بى حالى در عبادت
3⃣ قساوت قلب و سنگدلى مى شود كه هيچ ضربه و ضررى خطرناك تر و بيچاره كننده تر از سنگدلى نيست.
📚 بحارالانوار، ج، 75، ص، 176
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
تفاوت خانه ای که در آن قران خوانده می شود با خانه ای که قران در ان تلاوت نشود
قال امير المؤمنين:
🔺خانهاى كه در آن قرآن خوانده شود و ياد خداى عزّ و جلّ شود،
1️⃣بركتش بسيار گردد
2️⃣و فرشتهها در آن حاضر شوند
3️⃣و شياطين آن را ترك كنند
4️⃣و براى اهل آسمان بدرخشد همانطور كه ستارگان براى اهل زمين مىدرخشند
🔺و راستى خانهاى كه در آن قرآن خوانده نشود و خداى عزّ و جلّ در آن ياد نشود،
1️⃣بركتش كم گردد
2️⃣و فرشتهها از آن دورى كنند
3️⃣و شياطين در آن حضور پيدا كنند.
الْبَيْتُ الَّذِي يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ يُذْكَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ
1️⃣تكْثُرُ بَرَكَتُهُ
2️⃣و تَحْضُرُهُ الْمَلَائِكَةُ
3️⃣و تَهْجُرُهُ الشَّيَاطِينُ
4️⃣و يُضِيءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا تُضِيءُ الْكَوَاكِبُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ
وَ إِنَّ الْبَيْتَ الَّذِي لَا يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ لَا يُذْكَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ
1️⃣تقِلُّ بَرَكَتُهُ
2️⃣ و تَهْجُرُهُ الْمَلَائِكَةُ
3️⃣ و تَحْضُرُهُ الشَّيَاطِينُ.
📖الکافي، ج ۲، ص ۶۱۰، ح ۳.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🍂🌷🍁🍂🌷🍁
🌹باسلام محضر شما
🔹حکمت دعا
▪️آن دعا حق میکُند چون او فناست
▪️آن دعا و آن اجابت از خداست
🔸وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِيٓ أَسْتَجِبْ لَكُم(غافر/۶۰)
پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا شما را اجابت كنم.
▪️خداونددرقرآن فرمود ه است اگر مرا بخوانید، دعایتان را استجابت می کنم. اما این قول را چگونه باید فهمید و تفسیر کرد تا با واقعیات بخواند؟
🔸می گویند مردی دو دختر داشت. یکی را به گازری شوهر داده بود و دیگری را به کشاورزی. زن کشاورز دعا می کرد باران ببارد و زن گازر دعا می کرد هوا آفتابی باشد. خدا باید دعای کدامیک را استجابت کند؟
همچنین می گویند اگر به دعای بچه مدرسه ای باشد، هیچ معلمی زنده نمی ماند. آیا خدا هر دعایی را استجابت می کند؟
در 11سپتامبر، مسافران هواپیماهای ربوده شده از خدا طلب کمک و نجات می کردند. ربایندگان نیز با تمام وجود از خدا طلب موفقیت می کردند. ظاهراً خدا در اینجا هم ناظر بود.
پس می بینیم کار به این سادگی نیست که هر دعایی بکنیم، استجابت شود. خداوند نظام علیت در کائنات را به خاطر هیچکس به هم نمی ریزد. پس دعا چگونه استجابت می شود؟
استجابت دعا یک معنی بیشتر ندارد و آن بهتر شدن حال دعا کننده به دلیل درد دل کردن با موجودی مهربان است که در بدترین شرایط می توان با او حرف زد.
دعا، دعا کننده را تغییر می دهد نه دنیا را. درون را تغییر می هد و نه برون را. نگاه را تغییر می دهد نه فیزیک را. ذهن را تغییر می دهد نه عین را. دعا حال دعا کننده را بهتر می کند و او را امیدوار نگه می دارد. دعا قوت قلب است در زمانی که کار زیادی از دستمان برنمی آید. سر پا ماندن و از پا نیفتادن به امید روزهای بهتر است. دعا نوعی تجدید عهد با خیرخواهی و نیک اندیشی است. حکمت دعا کردن همین تحول حال و امیدواری است. معنی استجابت دعا همین است که ما در این دنیا تنها نیستیم و کسی را داریم که به ما امید و نیرو می دهد.
🔸بس دعاها کان زیان است و هلاک
🔸وَزْ کرم می نَشْنَود یزدانِ پاک
▪️بله بسیاری از دعاهایی که می کنیم به ضرر ما است و خداوند از روی کرم نشنیده می گیرد.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 صلوات در روزهای پنجشنبه و جمعه
و مستحب است كه بسيار صلوات بفرستند بر محمد و آل محمد صلوات الله عليهم بعد از نماز عصر روز پنجشنبه تا آخر روز جمعه و به سند صحيح از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه چون عصر روز پنجشنبه مى شود ملائكه از آسمان به زير مى آيند با قلمهاى طلا و صحيفه هاى نقره و نمى نويسند در پسين پنجشنبه و شب جمعه و روز جمعه تا آفتاب غروب كند به غير از صلوات بر محمد و آل محمد.
علامه طباطبایی ره می فرمودند:
هرگاه میان در مشکلات گیر کردید، سیل
صلوات راه بیاندازید، زیرا آن سیل، حتمـاً
مشکلات را با خود میبرد.»
«اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن اَعدَائَهُم اَجمَعِین»🌹
ارسال این مطلب برای دیگران، به منزله
صدقه جاریه می باشد.🌱
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بر پایه برخی روایات، امام زمان علیهالسلام روی سر مردم دست میکشد و اینگونه عقل انسانها کامل میشود. معنای این روایات چیست؟
✍ پاسخ
1⃣اصل اولی درباره قیام و حکومت امام زمان علیهالسلام آن است که کارها بر پایه اسباب عادی پیش رود. اگر بنا بود که خدا و امام زمان علیهالسلام کارها را بر پایه معجزه و کرامت پیش ببرند، لازم نبود امام زمان علیهالسلام این همه غیبت داشته باشند.
2⃣قرار است دوران ظهور دورانی باشد که امام زمان علیهالسلام دین را در دنیا اجرا کند و بشر بتواند با اختیار، مسیر رشد معنوی خود را بپیماید و به کمال برسد.
3⃣در این میان، امام زمان علیهالسلام با فراهم کردن شرایط لازم و از میان برداشتن موانع، بیشترین کمک برای رشد معنوی انسانها را انجام میدهد.
4⃣اگرچه، محال نیست که امام زمان علیهالسلام با انجام معجزه و کرامت، در مواردی در باطن انسانها تصرف کند و با گذاشتن دست روی سرشان، آنها را به کمال برساند، ولی به نظر میرسد که اولاً ظرفیت درونی انسانها متفاوت است و همگان قابلیت دریافت این کرامت را ندارند.
5⃣ثانیاً با توجه به اینکه اصل کلی درباره هدایت انسانها آن است که از طریق اسباب عادی به کمال برسند، به نظر میرسد مقصود از روایات یادشده (به کمال رسیدن عقل انسان با دست کشیدن امام زمان علیهالسلام بر سر آنها) آن باشد که ایشان بستر لازم برای رشد معنوی بالای انسان را فراهم میسازد تا انسانها بتوانند خود به کمالات معنوی بالا برسند.
#مهدویت
#امام_زمان_علیه_السلام
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌷حضرت ولیعصر (عج) «ﺍﻟﺴَّﺒَﺐُ ﺍﻟْﻤُﺘَّﺼِﻞُ ﺑَﯿْﻦَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﺍﻟﺴَّﻤﺎﺀ» است.
✍ وجود مقدّس حضرت حجّت ارواحنا فداه در میان انسانهای روی زمین، منبع برکت، منبع علم، منبع درخشندگی، زیبایی و همه خیرات است. چشم های ناقابل و تیره ما آن چهرهی ملکوتی را از نزدیک نمیبیند؛ اما او مثل خورشیدی درخشان است، با دلها مرتبط و با روحها و باطنها متّصل است.
✅ برای انسانی که دارای معرفت باشد، موهبتی از این برتر نیست که احساس کند ولیّ خدا، امام برحق، عبد صالح، بنده برگزیده در میان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهی در زمین، با او و در کنار اوست؛ او را میبیند و با او مرتبط است. برکات وجود او و انوار ساطعه از وجود او، به بشر میرسد. امروز انسانیت با همه ضعف ها، گمراهی ها و گرفتاری هایش از انوار تابناک این خورشید معنوی و الهی که بازمانده اهل بیت است، استفاده میکند.
✅ در دعای ندبه عرض میکنیم: «اَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الاَرْضِ وَالسَّماءِ» کجاست آن وجود مقدسی که سبب اتصال بین زمین و آسمان است؟ آسمان و زمین به واسطه وجود مقدس آن حضرت، به همدیگر متصلاند. او واسطه است که فیض آسمانی را به زمین و اهل آن برساند تا انسانهای زمینی آسمانی شوند.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
8.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ گاهی اموات را در خواب می بینیم که خوشحال یا ناراحت هستند می تواند علتی داشته باشد؟
شاخه گلی بفرستيم برای تموم آنهايی كه در بين ما نيستند، ولی #دعاهاشون هنوز #كار_گشاست✅
يادشون هميشه باماست و جاشون بين ما #خاليه💯
⭕️ هزینه قرائت هر جز، ۳۰ برگ سبزه 💶
به این #اپیام بدین
🔻ختم قرآن
ـ💥منتظرتون هستیم 😊
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
مقام تبلیغ و مقام حاکمیت
مقام تبلیغ و دعوت پیامبر اکرم (ص) با مقام حاکمیت ایشان تفاوت بنیادین داشت. در مقام تبلیغ، پیامبر (ص) مأمور بودند تا با حکمت، موعظه نیکو و جدال احسن، مردم را سوی الله واسلام دعوت کنند و هیچ اجباری در کار نبود. چرا که عقیده و اعتقاد اجبار بردار نیست. اصل بر آزادی انتخاب و اختیار انسان بود. اما در مقام حاکمیت، پیامبر (ص) وظیفه اجرای احکام و حدود الهی را بر عهده داشتند. افرادی که احکام اجتماعی اسلام را رعایت نمی کردند مجازات می شدند. این امر به معنای حفظ نظم و امنیت جامعه اسلامی و اجرای عدالت بود که گاه با اعمال محدودیت هایی همراه می شد.
با این حال، حتی در مقام حاکمیت نیز پیامبر اکرم (ص) نهایت تلاش خود را میکردند تا در امور شخصی و اعتقادی افراد دخالت نکنند. با گفتن شهادتین هر چند ظاهری، افراد در حکم مسلمان بودند و جان و مال وناموسشان حفظ می شد. اصل بر آزادی اندیشه و بیان بود، مگر آنکه به دین و حقوق دیگران یا امنیت جامعه آسیب برساند.
تفاوتهای کلیدی این دو مقام:
تبلیغ: بر پایه اختیار، اقناع و حکمت بود.
حاکمیت: بر پایه اجرای قانون و حفظ نظم جامعه بود.
تبلیغ: هدف آن رشد معنوی و هدایت انسان بود.
حاکمیت: هدف آن ایجاد جامعهای عادل و امن بود.
تطبیق با شرایط زمان و مکان:
پیامبر (ص) در هر شرایطی با توجه به نیازهای جامعه و افراد، روشهای تبلیغی و حکومتی متناسبی را اتخاذ میکردند.
توجه به تفاوت بین دین و دولت: اگرچه در جامعه اسلامی، دین و دولت پیوندی ناگسستنی دارند، اما این بدان معنا نیست که حاکمیت باید در همه امور شخصی دخالت کند.
اهمیت آزادیهای فردی: حتی در جامعه اسلامی نیز آزادیهای فردی مانند آزادی اندیشه، بیان و انتخاب دین و - نه تبلیغ ان- از اهمیت بالایی برخوردار است.
در نتیجه، مقام تبلیغ و حاکمیت پیامبر (ص)، هر دو در راستای سعادت انسان و جامعه بودهاند، اما روشها و اهداف آنها متفاوت بوده است. درک این تفاوتها برای شناخت دقیقتر اسلام و سیره نبوی ضروری است.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#منبر_تصویری
سخنران : حضرت آیت الله امام #خمینی
توبه را برای زمان پیری نگذارید....
💎جهت خشنودی امام زمان علیه السلام صلواتی بفرستید
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
﷽
🔘 مراقب سقوط باشیم
🔰 #پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میفرمایند:
«سَتَكُونُ فِتَنٌ يُصبِحُ الرجُلُ فيها مؤمِنا و يُمسِي كافِرا»
بعدها فتنههایی خواهد شد که انسان روز مومن و شب کافر است.
این وضع جامعه مومنین در #آخرالزمان است.
✍🏻 در آخرالزمان سرعت تکانه یا فتنههای اجتماعی، در جامعه مومنین خیلی بالاست و سقوط هم در این تکانهها هم خیلی زیاد میشود.
و سقوط گاهی در کسانی است که اساسا انتظارش نیست.
✍🏻 در ادامه میفرمایند: «إلاّ مَن أحياهُ اللّه ُ تعالى بالعِلمِ» [1]
مگر اینکه خداوند کسی را با علم زنده کند.
⬅️ کسی که دلش با علم زنده شده در این فتنهها نمیلغزد و سقوط نمیکند.
[1] میزان الحکمه، ج۳، ص ۲۳۶۶
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af