ملخص
عندما تحدث دونالد ترمب عن "سرقة حيوانات أليفة وأكلها" ضحكت كامالا هاريس وهزت رأسها، وقال أحد المنسقين إنه لم ترد تقارير موثوقة عن تعرض حيوانات أليفة للأذى، ورد ترمب بأنه شاهد مقابلات تلفزيونية مع أشخاص قالوا إن كلابهم أخذت وأكلت.
📷 هدیهٔ متقابل نخستوزیر عراق به پزشکیان
🔹روی لوح هدیهٔ نخستوزیر عراق به رئیسجمهور ایران نوشته: «حضرت علی(ع) در نهجالبلاغه فرمودهاند که مردم دو دستهاند؛ يا برادر دينى تو و يا همنوع تو.»
@jahaannews
jahannews.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بمب MK-84 که در حمله به المواصی توسط ارتش اسرائیل استفاده شد چه ویژگیهایی دارد؟
@jahaannews
jahannews.com
♦️لزوم همراهی عقل و علم
🔸سلسله مباحثی در زمینه : جایگاه تعقل ، تفکر ، تدبر و تعبد در اسلام (8)
🔻عقل و علم بايد با يكديگر توأم باشد،
اگر انسان تفكر كند ولى اطلاعاتش ضعيف باشد، مثل كارخانه اى است كه ماده خام ندارد يا ماده خامش كم است؛
قهرا نمى تواند كار بكند يا محصولش كم خواهد بود.
محصول بستگى دارد به اينكه ماده خام برسد.
🔻اگر كارخانه ماده خام زياد داشته باشد ولى كار نكند، باز فلج است و محصولى نخواهد داشت.
🔸امام کاظم علیه السلام خطاب به هشام مى فرمايد:
يا هِشامُ!
...ثُمَّ بَيَّنَ انَّ الْعَقْلَ مَعَ الْعِلْمِ
عقل و علم بايد توأم باشد.
علم، فراگيرى است،
به منزله تحصيل مواد خام است؛
عقل، تفكر و استنتاج و تجزيه و تحليل است.
🔻آنگاه حضرت استناد مى كنند به آيه :
وَ تِلْكَ الْامْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ وَ ما يَعْقِلُها الَّا الْعالِمونَ
ببينيد عقل و علم چگونه با هم توأم شده است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 708-706-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
چهل حدیث امام حسن عسکری سلام الله علیه
خداشناسی
۱ . امام عسكرى عليه السلام :
اللّه ُ هُوَ الّذِي يَتَألَّهُ إلَيْهِ عِنْدَ الحَوَائِجِ وَالشَّدائِدِ كُلُّ مَخْلُوقٍ ، عِنْدَ انْقِطَاعِ الرَّجَاءِ مِنْ كُلِّ مَنْ دُونَهُ .
اللّه ، هموست كه هر آفريده اي به هنگام نيازها وسختيها واميد بر كندن از هر كه جز او ، بدو پناه مي برد .
بحار الانوار جلد ۳ ص ۴۱ ح ۱۶
تعیین امام بعد از خود
۲ . امام عسكرى عليه السلام :
وقد سُئلَ عن الحُجّةِ والإمامِ بعدَهُ : ابْنِي محمّدٌ ، وهُو الإمامُ والحُجّةُ بَعدي ، مَن ماتَ ولَم يَعرفْهُ ماتَ مِيتةً جاهليّةً . أمَا إنّ لَه غَيبةً يَحارُ فيها الجاهلونَ ، ويَهْلِكُ فيها المُبطِلونَ ، ويَكْذِبُ فيها الوَقّاتونَ ، ثُمّ يَخرُجُ فكَأنّي أنظُرُ إلى الأعْلامِ البِيضِ تَخْفِقُ فوقَ رأسِهِ بِنَجفِ الكوفةِ .
امام عسكرى عليه السلامـ در پاسخ بـه پـرسـش از حجّت و امام بعد از ايشان ـ : فرزندم محمّد ، اوست امام و حجّت پس از من . هر كه بميرد و او را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است . بدانيد كه او را غيبتى است كه جاهلان درباره آن سرگشته شوند و باطل گرايان به نابودى افتند . كسانى كه (براى ظهور او) زمان تعيين كنند دروغ گويند . پس از آن غيبت ظهور مى كند . گويى پرچمهاى سفيد را مى بينم كه در نجفِ كوفه برفراز سر او در اهتزازند .
بحار الأنوار : ۵۱ / ۱۶۰ / ۷
انس با خدا
۳ . امام عسكرى عليه السلام :
مَن أنِسَ باللّه اسْتَوحَشَ مِن النّاسِ .
هر كه با خدا همدم شود با مردم خو نگيرد .
الدرّة الباهرة : ۴۳
بلا و نعمت
۴ . امام عسكرى عليه السلام :
ما مِن بَلِيّةٍ إلاّ وللّه ِ فيها نِعمَةٌ تُحيطُ بِها .
هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از خداوند آن را در ميان گرفته است .
بحارالانوار جلد ۷۸ ص ۳۷۴ ح ۳۴
جدال نیکو
۵ . امام عسكرى عليه السلام :
ذُكرَ عند الصّادقِ عليه السلام الجِدالُ في الدِّينِ، وأنّ رسولَ اللّه صلى الله عليه و آله والأئمّةَ المعصومينَ عليهم السلام قد نَهَوا عنه ، فقالَ الصّادقُ عليه السلام : لَم يَنْهَ عنهُ مطلَقا ، لكنَّهُ نهى عنِ الجِدالِ بغيرِ الّتي هِي أحسَنُ .
امام عسكرى عليه السلام: در حضور امام صادق عليه السلام درباره جدال كردن در دين و اين كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و امامان معصوم عليهم السلام از اين كار نهى كرده اند ، سخن به ميان آمد ، حضرت صادق عليه السلام فرمود : از جدال كردن به طور مطلق نهى نشده ، بلكه از مجادله كردن با روشى جز روش نيكوتر نهى شده است .
بحار الانوار جلد ۲ ص ۱۲۵ ح ۲
زیبایی درونی و بیرونی
۶ . امام عسكرى عليه السلام :
حُسنُ الصُّورة جَمالٌ ظاهِرٌ ، وحُسنُ العَقلِ جَمالٌ باطِنٌ .
نِكويى صورت زيبايـى ظاهر است و نكويى خرد زيبايى درون .
أعلام الدين : ۳۱۳
نشانه نادانی
۷ . امام عسكرى عليه السلام :
مِن الجَهلِ الضّحكُ من غيرِ عَجَبٍ .
خنده اي كه از روي تعجب نباشد نشانه ناداني است .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۱۲۱
کینه توزی
۸ . امام عسكرى عليه السلام :
أقلُّ النّاسِ راحةً الحَقودُ .
كم آسايش ترين مردم ، انسان كينه توز است .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۱۵۶
حقوق برادران
۹ . امام عسكرى عليه السلام :
أعْرَفُ النّاسِ بحُقوقِ إخْوانِهِ وأشَدُّهُم قَضاءً لَها أعْظَمُهُم عِند اللّه شَأنا .
آن كه به حقوق برادران خود آشناتر باشد ودر رعايت كردن آنها كوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۱۶۰
والاتر از مرگ و زندگی
۱۰ . امام عسكرى عليه السلام :
خَيرٌ مِن الحياةِ ما إذا فَقَدْتَهُ أبْغَضْتَ الحياةَ ، وشَرٌّ مِن المَوتِ ما إذا نَزَلَ بِكَ أحْبَبتَ المَوتَ .
بهتر از زندگي ، آن چيزي است كه هرگاه آن را از دست دهي ، از زندگي بيزار شوي وبدتر از مرگ ، آن چيزي است كه هرگاه بدان گرفتار آيي ، آرزوي مرگ كني .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۱۷۰
معنای بسم الله
۱۱ . امام عسكرى عليه السلام :
فى تفسيرِ البَسْملَةِ : اللّه ُ هُو الّذى يَتألَّهُ إلَيهِ عِندَ الحَوائجِ والشَّدائدِ كُلُّ مَخْلوقٍ عِندَ انْقِطاعِ الرَّجاءِ مِن كُلِّ مَن هُوَ دُونَهُ،وتَقَطُّعِ الأسْبابِ مِن جَميعِ مَن سِواهُ .
امام عسكرى عليه السلامـ در تفسير «بسم اللّه الرحمن الرحيم» ـ : اللّه هموست كه هر مخلوقي درهنگام نيازها وگرفتاريها وقتي اميدش ازهمه ، جز او ، قطع مي شود ورشته هر سببي ، جز او ، بريده مي گردد ، به او روي مي آورد .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۱۸۰
اهمیت واجبات
۱۲ . امام عسكرى عليه السلام :
لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ .
روزي ضمانت شده ، تو را از كارهاي واجب باز ندارد .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۲۳۴
آثار قبر امام
۱۴ . امام عسكرى عليه السلام :
لأبى هاشمِ الجَعفرىِّ : قَبرِى بِسُرَّ مَن رَأي أمانٌ لِأهلِ الجانِبَينِ .
امام عسكرى عليه السلامـ خـطاب به ابـو هـاشم جعفري ـ : قبر من در سُرَّ مَن رأي (سامرّا) مايه امن وامان ساكنان هر دو طرف (فرات) است .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۲۵۸
اندازه بخشش
۱۵ . امام عسكرى عليه السلام :
إنَّ للسَّخاءِ مِقدارا ، فإن زادَ علَيهِ فهُو سَرَفٌ .
همانا بخشندگي را اندازه اي است ، كه اگر از آن فراتر رود اسراف است .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۲۷۰
اندازه شجاعت
۱۶ . امام عسكرى عليه السلام :
إنّ ... للشَّجاعَةِ مِقدارا ، فإن زادَ علَيهِ فهُو تَهَوُّرٌ
همانا شجاعت ، اندازه اي دارد كه اگر از آن فراتر رود بي باكي است .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۲۹۲
شکرگذاری نعمت
۱۷ . امام عسكرى عليه السلام :
لا يَعرِفُ النِّعمَةَ إلاّ الشاكِرُ ، ولا يَشكُرُ النِّعمَةَ إلاّ العارِفُ .
(قدر) نعمت را نشناسد مگر سپاسگزار وشكر نعمت نگزارد مگر آن كه (قدر) نعمت را شناسد .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۳۰۲
حکمت روزه
۱۸ . امام عسكرى عليه السلام :
لمّا سُئلَ عن عِلَّةِ وُجوبِ الصَّومِ : لِيَجِدَ الغَنِىُّ مَسَّ الجُوعِ ؛ فَيَمُنَّ علي الفَقيرِ
امام عسكرى عليه السلامـ در بيان علّت واجـب شـدن روزه ـ : تـا توانگر ، درد گرسنگي را بچشد ودر نتيجه به نيازمند كمك كند .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۳۳۶
شناخت مردم
۱۹ . امام عسكرى عليه السلام :
الوَحشَهُ مِنَ النّاسِ عَلي قَدرِ الفِطنَةِ بهِم
كناره گرفتن از مردم ، به اندازه شناخت از آنهاست .
بحارالانوار ج : ۷۰ ص ۱۱۱ ح ۱۴
خواهش و خواری
۲۰ . امام عسكرى عليه السلام :
ما أقبَحَ بالمُؤمِنِ أن تكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ .
چه زشت است در مؤمن خواهشي باشد كه او را به خواري كشاند .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۳۴۴
۲۱ . امام عسكرى عليه السلام :
إنَّ اللّه َ تَبارَكَ وتَعالي أري رَسولَهُ بِقَلبهِ مِن نورِ عَظَمَتِهِ ما أحَبَّ
خداوند تبارك وتعالي از نور عظمت خويش ، چندان كه دوست داشت ، به قلب رسول خود نماياند .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۳۶۸
عزت و ذلت در گرو حق
۲۲ . امام عسكرى عليه السلام :
ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌإلاّ ذَلَّ ، ولا أخَذَ بهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ .
هيچ عزّتمندي حقّ را فرو نگذاشت، مگر اين كه به ذلّت افتاد وهيچ ذليل وناتواني حقّ را نگرفت مگر اين كه عزيز ونيرومند شد .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۳۷۸
دانشمند بد
۲۳ . امام عسكرى عليه السلام :
فى صِفَةِ عُلَماءِ السُّوءِ : وهُم أضَرُّ عَلي ضُعَفاءِ شيعَتِنا مِن جَيشِ يَزيدَ عَلي الحُسَينِ بنِ عَلِىٍّ عليهما السلام وأصحابهِ ، فإنَّهُم يَسلُبونَهُمُ الأرواحَ والأموالَ ، وهؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ ... يُدخِلونَ الشَّكَّ والشُّبهَةَ عَلي ضُعَفاءِ شيعَتِنا فيُضِلّونَهُم .
در وصف علماي بدكردار ـ : زيان آنها براي شيعيان ناتوان (و آسيب پذير) ما بيشتر از زيان سپاه يزيد براي حسين بن علي عليهماالسلام وياران اوست ؛ زيرا آنها جان ومال ايشان را گرفتند واين علماي بدكردار ... در دل شيعيان ناتوان ما شكّ وشبهه مي اندازند وگمراهشان مي كنند .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۴۰۴
سفر الهی
۲۴ . امام عسكرى عليه السلام :
إنَّ الوُصولَ إلَي اللّه عز وجل سَفَرٌ لا يُدرَكُ إلاّ بامتِطاءِ اللَّيلِ .
رسيدن به خداوند عز وجل ، سفري است كه جز با نشستن بر مركب شب ، پيموده نشود .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۴۶۴
اندازه میانهزوی
۲۵ . امام عسكرى عليه السلام :
إنَّ ... للاقتِصادِ مِقدارا ، فإن زادَ علَيهِ فهو بُخلٌ
ميانه روي اندازه اي دارد، كه اگر از آن فراتر رود بخل است .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۴۶۶
قضای الهی
۲۶ . امام عسكرى عليه السلام :
اذا كانَ المَقضيُّ كائِنا فالضَّراعَهُ لماذا ؟ !
اگـر قـضای الـهی در كـمين است ، ديگر ضعف وزبونی چرا ؟.
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۴۶۸
حالتهای قلب
۲۷ . امام عسكرى عليه السلام :
إذا نَشِطَتِ القُلوبُ فَأودِعْها (فَأودِعُوها)، وإذا نَفرَت فَوَدِّعُوها .
هر گاه دل ها بانشاط اند (علم و معرفت)را به آنها واسپاريد و هر گاه گريزان اند ، آنها را واگذاريد.
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۴۷۴
تقلید آگاهانه و ناآگاهانه
۲۸ . امام عسكرى عليه السلام :
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام بعد تقبيح تقليد عوام اليهود لعلماء الفسقه : فَمَن قَلَّدَ مِن عَوامِّنا مِثلَ هؤلاءِ الفُقَهاءِ فَهُم مِثلُ اليَهودِ الذينَ ذَمَّهُمُ اللّه ُ بالتَّقليدِ لِفَسَقَهِ فُقَهائهِم . فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا علي هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ ، وذلكَ لا يكونُ إلاّ بَعضَ فُقَهاءِ الشِّيعَةِ لا جَميعَهُم
امام عسكرى عليه السلامـ بعد از تقبيح تقليدِ عوامِ يهود از علماي فاسقشان ـ : اگر (مسلمانان) از چنين فقهايي تقليد كنند، مانند همان يهودياني هستند كه خداوند آنان را به سبب تقليد وپيروي از فقهاي فاسق وبدكارشان نكوهش كرده است . اما هر فقيهي كه خويشتندار ونگاهبان دين خود باشد وبا هواي نفْسش بستيزد ومطيع فرمان مولايش باشد ، بر عوام است كه از او تقليد كنند والبته اين ويژگيها را تنها برخي فقهاي شيعه دارا هستند ، نه همه آنها .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۴۷۸
دروغ
۲۹ . امام عسكرى عليه السلام :
جُعِلَتِ الخَبائثُ فى بَيتٍ وجُعِلَ مِفتاحُهُ الكذبَ .
(همه) پليديها در يك خانه نهاده شده وكليد آن ، دروغ قرار داده شده است .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۴۸۶
ستایش نابجا
۳۰ . امام عسكرى عليه السلام :
مَن مَدَحَ غَيرَالمُستَحِقِّ فَقَد قامَ مَقامَ المُتَّهَمِ .
هر كـس فـردي را كه استحقاق سـتايش ندارد بستايد ، خود را در مقام اتهام وبدگماني قرار داده است .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۵۰۸
پرهیز ار مجادله و شوخی
۳۱ . امام عسكرى عليه السلام :
لا تُمارِ فيَذهَبَ بَهاؤكَ ، ولاتُمازِحْ فيُجتَرأَ علَيكَ .
مجادله مكن كه احترامت از بين مي رود وشوخي مكن كه بر تو گستاخ مي شوند .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۵۱۲
مذمت خواب زیاد
۳۲ . امام عسكرى عليه السلام :
مَن أكثَرَ المَنامَ رأَي الأحلام
هركه زياد بخوابد ، خواب های پريشان بيند.
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۵۷۴
فروتنی
۳۳ . امام عسكرى عليه السلام :
التَّواضُعُ نِعمَةٌ لا يُحسَدُ علَيها .
فروتنی ، نعمتی است كه به آن حسادت نمی شود .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۵۹۶
چگونگی اندرز دادن
۳۴ . امام عسكرى عليه السلام :
مَن وَعَظَ أخاهُ سِرّا فَقَد زانَهُ ، ومَن وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَد شانَهُ .
هركه برادر خود را پنهانی اندرز دهد ، او را آراسته است وهر كه در برابر ديگران موعظه اش كند ، او را لكّه دار كرده است .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۶۰۰
پروای از مردم
۳۵ . امام عسكرى عليه السلام :
مَن لَم يَتَّقِ وُجوهَ النّاسِ لَم يَتَّقِ اللّه .
هركه از چهره های مردم پروا نكند ، از خداوند پروا نمی كند .
منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۶۰۶
تفاوت دانا و احمق
۳۶ . امام عسكرى عليه السلام :
قَلبُ الأَحمَقِ في فَمِهِ ، وفَمُ الحَكيمِ في قَلبِهِ .
دل احمق در دهانش و دهان حكيم در دلش است .
تحف العقول : ص ۴۸۹
نادانی و بردباری
۳۷ . امام عسكرى عليه السلام :
الجَهلُ خَصمٌ ، وَالحِلمُ حُكمٌ .
نادانى ، دشمن است و بردبارى ، حكمت .
الدرّة الباهرة : ص ۴۴ ،
ضعیفترین دشمن
۳۸ . امام عسكرى عليه السلام :
أضعَفُ الأعداءِ كَيداً مَن أظهَرَ عَداوَتَهُ .
سست انديش ترين دشمنان، كسى است كه دشمنى خود را آشكار سازد.
أعلام الدين : ۳۱۳ .
شبیه معجزه
۳۹ . امام عسكرى عليه السلام :
رِياضَةُ الجاهِلِ وَ رَدُّ المُعْتادِ عَن عادَتِهِ كالمُعْجِزِ .
پروراندنِ نادان و تَرك دادن كسى از عادتش، كارى معجزه آساست.
تحف العقول : ۴۸۹ .
نشانههای مؤمن
۴۰ . امام عسكرى عليه السلام :
عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ : صَلاةُ الخَمسينَ ، و زيارَهُ الأَربَعينَ ، والتَّخَتُّمُ فِي اليَمينِ ، وتَعفيرُ الجَبينِ ، والجَهرُ بِبِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحي .
نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: پنجاه ركعت نماز ، زيارت اربعين، انگشتر در دست كردن،پيشانى بر خاك نهادن و آشكارا گفتن «بسم اللّه الرحمن الرحيم» .
مصباح المتهجّد : ۷۸۸
استمداد از خدا
۴۱ . امام عسكرى عليه السلام :
مِن دُعائِهِ فِي الصَّباحِ ـ : وأعِنّي عَلَى استِغفارِكَ وَاستِقالَتِكَ ، قَبلَ أن يَفنَى الأَجَلُ ، ويَنقَطِعَ الأَمَلُ .
از دعاى ايشان در صبحگاه : كمكم فرما تا از تو آمرزش و پوزش بخواهم ، پيش از آن كه عمر به سرآيد و اميد ، قطع شود.
مُهَج الدعوات : ص ۳۳۳
نتیجه گستاخی کودک
۴۲ . امام عسكرى عليه السلام :
جُرأةُ الوَلَدِ على والِدِهِ في صِغَرِهِ تَدعو إلَى العُقوقِ في كِبَرِهِ .
امام عسكرى عليه السلام: گستاخى فرزند بر پدرش در خردسالى، به نافرمانى او در بزرگسالى مى انجامد.
تحف العقول : ۴۸۹
سرانجام خوبی و بدی
۴۳ . امام عسكرى عليه السلام :
مَن يَزرَعْ خَيرا يَحصِدْ غِبطَةً ، و مَن يَزرَعْ شَرّا يَحصِدْ نَدامَةً .
هركه خوبى بكارد شادمانى بدرود و هركه تخم بدى بيفشاند، پشيمانى درو كند.
ميزان الحكمه جلد دوازدهم، صفحه ۲۰۲
بخشش به موقع
۴۴ . امام عسكرى عليه السلام :
مَن لَم يُحْسِنْ أنْ يَمنَعَ لَم يُحْسِنْ أنْ يُعطي .
كسى كه نبخشيدن [به جا ]را بلد نباشد، بخشيدنِ به موقع را نيز بلد نيست.
بحار الأنوار : ۷۸/۳۸۰/۴ .
بهترین برادران
۴۵ . امام عسكرى عليه السلام :
خَيرُ إخوانِكَ مَن نَسِيَ ذَنبَكَ ، وذَكَرَ إحسانَكَ إلَيهِ .
بهترينِ برادرانت ، كسى است كه خطايت را فراموش كند و از نيكوكارىات در حقّ خودش ياد كند .
أعلام الدين : ۳۱۳
دانشمندان هلندی با بررسی افرادی که شبها تا دیروقت بیدار میمانند به نکات مهمی در مورد مضرات سلامتی این عادت پی بردند.
به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، مطالعه جدید نشان میدهد که بیدارماندن مداوم تا ساعات اولیه صبح میتواند خطرناک باشد. این سبک زندگی بیدارماندن، خطر ابتلا به دیابت را به طور چشمگیری افزایش میدهد و چندین اثر مضر دیگر بر سلامتی دارد.
این تحقیق که توسط دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند هدایت شد، ۵ هزار فرد دارای اضافهوزن را مورد بررسی قرارداد.
شرکتکنندگان میانگین سنی ۵۶ سال و میانگین شاخص توده بدنی ۳۰ داشتند که در مرز بین طبقهبندی اضافهوزن و چاقی قرار دارد. از آنها خواسته شد تا پرسشنامهای را پر کنند که زمانهای معمول خواب و بیداری آنها را نشان میداد و محققان از این دادهها، نقطه میانی خواب را محاسبه کردند.
محققان دریافتند افرادی که به طور مداوم شبها تا دیروقت بیدارند ۴۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.
آنها همچنین دریافتند که این افراد، شاخص توده بدنی بالاتری نسبت به دو گروه دیگر داشتند و دور کمرشان ۱.۹ سانتیمتر بزرگتر بود. آنها همچنین ۷ سانتیمتر چربی احشایی بیشتر و ۱۴ درصد محتوای چربی کبدی بالاتری نسبت به دیگر افراد داشتند.
یافتههای تازه محققان: ورزش کردن میتواند موجب افزایش ظرفیت ذخیره چربی شود
تحقیقات دانشمندان پیش از این ثابت کرده بود که تحرک بدنی نقش مهمی در چربیسوزی دارد. حالا نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که ورزش فقط به کاهش چربی کمک نمیکند، بلکه میتواند با افزایش ظرفیت ذخیره چربی در بافت زیر پوست به سلامت بدن کمک کند. دکتر جفری هوروویتز، استاد مطالعات حرکتی در دانشگاه میشگیان و نویسنده ارشد این مطالعه، در این باره میگوید: «داشتن یک سبک زندگی فعال از نظر بدنی و انجام ورزش منظم در طول زمان، بافت چربی بدن ما را به منبعی برای تولید انرژی اضافی تبدیل میکند.» محققان در دانشگاه میشیگان آمریکا برای اینکه ببینند ورزش چگونه بر بافت چربی تاثیر میگذارد، دو گروه ۱۶ نفری را مورد مطالعه قرار دادند.
تحقیقات دانشمندان پیش از این ثابت کرده بود که تحرک بدنی نقش مهمی در چربیسوزی دارد. حالا نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که ورزش فقط به کاهش چربی کمک نمیکند، بلکه میتواند با افزایش ظرفیت ذخیره چربی در بافت زیر پوست به سلامت بدن کمک کند.
دکتر جفری هوروویتز، استاد مطالعات حرکتی در دانشگاه میشگیان و نویسنده ارشد این مطالعه، در این باره میگوید: «داشتن یک سبک زندگی فعال از نظر بدنی و انجام ورزش منظم در طول زمان، بافت چربی بدن ما را به منبعی برای تولید انرژی اضافی تبدیل میکند.»
محققان در دانشگاه میشیگان آمریکا برای اینکه ببینند ورزش چگونه بر بافت چربی تاثیر میگذارد، دو گروه ۱۶ نفری را مورد مطالعه قرار دادند.
گروه اول مبتلایان به چاقی بودند که دستکم چهار بار در هفته به مدت حداقل ۲ سال ورزش میکردند و گروه دوم کسانی بودند که به طور منظم تحرک فیزیکی نداشتند.
دکتر هوروویتز درباره نتایج این مطالعه گفت: «سلولهای چربی افرادی که سابقه ورزش منظم داشتند، ظرفیت ذخیره چربی بیشتری را داشتند؛ هم به لحاظ میزان رگهای خونی و هم به لحاظ ترکیب پروتئین. علاوه بر اینکه از سلولهای التهابی کمتری برخوردار بودند.»
وی اضافه کرد: «مهم است که بافت چربی زیر پوست ظرفیت بیشتری داشته باشد تا در صورت افزایش وزن، چربی به جای مکانهای خطرناکتر مانند قلب یا کبد به آنجا برود.»
آقای هوروویتز با بیان اینکه متاسفانه بیشتر ما، حتی ورزشکارانی که منظم تحرک بدنی دارند، با افزایش سن وزن اضافه میکنیم گفت: «اگر ظرفیت بیشتری برای ذخیره آن در بافت چربی خود داشته باشیم، مقدار کمتری از آن به کبد ما میرود، مقدار کمتری به قلب ما میرود و در مجموع کمتر به جاهای دیگری میرود که تجمع بیش از حدشان میتواند مشکلساز باشد. چربی بیشتر در این اندامها در واقع مانع عملکرد درست آنها میشود.»
دکتر اندرو فریمن، مدیر پیشگیری و سلامت قلب و عروق در مرکز ملی سلامت در دنور، گفت: «فقط داشتن اضافه وزن ممکن است تمام ماجرا نباشد.»
به گفته آقای فریمن، محققان قبلاً تصور میکردند که لایه چربی زیر پوست تنها برای ذخیره انرژی کارایی دارد، اما محققان در سالهای اخیر دریافتهاند که این لایه عملکردهای زیادی دارد.
دکتر هوروویتز گفت: «بسیاری از مردم واکنش منفی فوری به کلمه چربی دارند، اما این همیشه درست نیست. بافت چربی به خودی خود برای سلامتی بسیار بسیار مهم است. این در واقع یک مخزن مهم انرژی اضافی ما است.»
توصیه های ورزشی
محققان میگویند نکته اصلی این مطالعه این است که برخورداری از ظرفیت ذخیره چربی بالاتر، دلیل خوبی برای داشتن یک زندگی توأم با فعالیت فیزیکی است.
دکتر فریمن با توصیه به ورزش در اول صبح میگوید: «حتی در حین تماشای تلویزیون میتوانید حرکات ورزشی را انجام دهید. تحرک به عنوان یک محرک طبیعی عمل میکند، درست مانند قهوه در بسیاری از موارد و نیازی نیست نگران رفتن به باشگاه یا پرداخت هزینه آن باشید.»
وی اضافه میکند: «راههای زیادی برای ورزش کردن وجود دارد، و پیدا کردن راهی برای تبدیل آن به یک عادت روزانه، مهمتر از همه چیز است.»
آقای فریمن با بیان اینکه هدف داشتن روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت جدی است، جایی که واقعا سخت کار می کنید، اما می توانید حتی با قدم زدن در اطراف بلوک خود شروع کنید. البته، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که ایمن است.
نتایج مطالعات تازه در نشریه «Nature Metabolism» منتشر شده است.
منبع: یورنیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کوچه پس کوچه های توکیو!
شبیه کوچه پس کوچههای عراقه
┄┅═☫ همیشه با خبر، با ما ☫═┅┄
@iraan_ma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رویافروشان مهاجرت از همه ی تاکتیک های فریب و فروش برای بالارفتن سود خودشون استفاده میکنن!
ترغیب تک تک شما به مهاجرت یعنی سود خالص برای شرکت هایی که تاسیس کردن تا بابت مشاوره ی مهاجرتی و سرمایه گذاری و تهیه ی وام و ... در کشورهای غربی، سود کسب کنن
شما مشتری اونها هستید و هدف آگاهی دادن به شما نیست و اینکه هیچ ماست بندی نمیگه ماست من ترشه و جز تعریف و تمجید و فریب چیزی از اون کشور ها نمیگن براتون
┄┄┅┅┅❅❀❥🇮🇷❥❀❅┅┅┅┄┄
@AMIRKABIR_IRAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ چرا اروپا منبع هر شر و بدی است؟!
⚠️به اعداد توجه کنید
┄┄┅┅┅❅❀❥🇮🇷❥❀❅┅┅┅┄┄
@AMIRKABIR_IRAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 امام حسن عسکری سلام الله علیه؛ پناهگاهِ عالمیان
امام اینطوری روی ما شیعیان نظر داره
درخواستی داشتید حیا نکنید
شهادت پدر امامزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تسلیت عرض میکنم.
حجت الاسلام حامد کاشانی
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
شیکپوشی در تهران ۸۰ سال پیش چقدر خرج داشت؟ + عکس
شیکپوشی در تهران ۸۰ سال پیش چقدر خرج داشت؟ + عکس
در سال ۱۳۲۳ با پرداخت ۳۵۰ تومان شیکپوش میشدید.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سالن پاریس در خیابان سعدی یکی از مهمترین فروشگاههای عرضه پوشاک خارجی در تهران بود. این فروشگاه یکیاز مغازههایی بود که سیدیحیی طباطبایی دیبا ملقب به ناظمالدوله معاون نخست وزیر دوران رضا شاه ساخته بود.
سالن پاریس در روزنامه اطلاعات ۲۰ شهریور ۱۳۲۳ در یک آگهی از پوشاک خارجی رسیده از فلسطین خبر داده و قیمت کفش و لباسهای مد روز در میانه جنگ جهانی دوم را در تهران به اطلاع شیک پوشان تهران رسانده است.
اطلاعاتآنلاین نوشت: آگهی را بخوانید و عکسی از اشراف تهران در یک مراسم عمومی در همان سالها تماشا کنید.
ميزان حقوق کارمندان دولت در سال 1332 خورشيدي
اشل ترميم شده حقوق پايه (بدون مزايا، از جمله دستمزد كار اضافي كردن) كارمندان دولت ايران در سال 1332 (استخدام رسميها) سيام ارديبهشت اين سال جهت پرداخت به خزانهداري كل ابلاغ شد.
در اين اشل، حقوق كارمند پايه يك (تازه استخدام) 150 تومان (1500 قران و به مراتب كمتر از يك پانصدم چنين دستمزدي در سال 1383 و يك هزارم در سال 1388) تعيين شده بود. طبق اين جدول، حقوق آخرين پايه آن زمان (پايه 9) ششصد و نود و دو تومان بود.
تجارتی استثمارگرایانه که در میانه هرج و مرج و ناامیدی رونق میگیرد
درون تجارت غیرقانونی اعضای بدن: آنها کلیه و قرنیه را مفت در میآورند
درون تجارت غیرقانونی اعضای بدن: آنها کلیه و قرنیه را مفت در میآورند
یوناس میگوید: «به یاد دارم که از خواب بیدار شدم و احساس گیجی کردم. بعد درد را حس کردم و سپس ترس، وحشت و خشم. تا جایی که میتوانستم فریاد میزدم. من فقط میخواستم از آنجا بروم". یوناس غلت زد و روی زمین استفراغ کرد. ساعتها گذشت.» به یوناس ده هزار دلار وعده داده شده بود، اما فقط شش هزار دلار به او داده شد.
شب هنگام بود، اما تشخیص دقیق ساعت شب دشوار بود. "یوناس" به دلیل تاثیر قرص زاناکس که به او داده بودند و چشم بندی که بر روی چشمان اش قرار داده شد احساس خواب آلودگی میکرد. زمانی که خودرو ایستاد "علی" سرنشین دیگر کناری او پنجره را پایین کشید و سیگای روشن کرد. راننده بی حرکت نشسته بود و به سختی نفس میکشید.
به گزارش فرارو به نقل از گاردین، چند دقیقهای در سکوت سپری شد. سپس یوناس صدای دریافت پیامک را از گوشی تلفن همراه شنید. در کناری یوناس باز شد و دو مرد او را به داخل ساختمانی همراهی کردند. پس از آن که چشم بند را از روی چشمان اش برداشتند آن دو مرد از راهرویی طولانی پایین رفتند. آنان از پلهها به سمت زیرزمین رفتند. در آنجا یوناس وارد اتاقی شد که در آن مردی با لباس آبی همراه با علی دلالی که یوناس را به آنجا برده بود صحبت میکرد. یوناس فکر کرد آن مرد آبی پوش پزشکی است که جراحی را انجام خواهد داد. پیش از آن که اجازه پیدا کند سوالی بپرسد او را به اتاق دیگری بردند جایی که او به گفتند لباس مخصوص جراحی را بپوشد و منتظر پزشک باشد تا داروی بیهوشی را آماده کند.
یوناس همزمان که منتظر بود، به پدر و مادرش در اریتره فکر میکرد. برادرش به خدمت نظام اجباری رفت و خواهرش دچار سرنوشت زندگیای همراه با بندگی شد. او امیدوار که فداکاری اش به آنان کمک کرده و زندگی شان را بهبود بخشد. سپس عوامل از راه رسیدند و داروی بیهوشی را به او تزریق کردند. نورهای فلورسنت بالای سرش جای خود را به تاریکی دادند.
یوناس سه بار برای رسیدن به اروپا تلاش کرده بود دوبار از طریق لیبی و یک بار از طریق مصر، اما هر بار بازداشت شده و مجبور به پرداخت مبالغ هنگفتی بین سه تا هفت هزار دلار شده بود تا آزاد شود. یوناس فقیر بود و از قبل بدهیهای سنگینی داشت. او در قاهره پول قرض گرفته بود. او تحت فشار از سوی طلبکاران اش بود که تهدید میکردند در صورت لزوم طلب خود را به زور از او خواهند گرفت. یوناس ناامید بود که بتواند برای خانواده اش در اریتره پولی بفرستد. او که در مارپیچی از بدهیها گرفتار شده بود تنها چیزی که برایش باارزش بود را معامله کرد: یکی از کلیه هایش.
برآوردها حاکی از آن است که حدود ده درصد اعضای پیوندی از منابع غیر قانونی تامین میشوند. با این وجود، اکثر موارد پیوند گزارش نشده باقی میمانند در نتیجه تعداد واقعی آنها احتمالا بسیار بیشتر است.
چندین کشور از جمله پاکستان، مصر، بنگلادش، هند، ترکیه، فیلیپین و چین به عنوان مراکز قاچاق اعضای بدن شناسایی شده اند، اما تجارت اعضای بدن یک عملیات فراملی است. دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در گزارش جهانی قاچاق انسان در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۷۰۰ مورد قاچاق اعضای بدن را شناسایی کرده که اکثر آنها در خاورمیانه و شمال آفریقا بوده اند. در گزارش اینترپل در سال ۲۰۲۱ میلادی اشاره شده بود که قاچاق اعضای بدن در شمال غرب آفریقا نگران کننده است جایی که جوامع فقیر و جمعیت آواره بیشتر در معرض خطر استثمار قرار دارند.
طبق گزارش رصدخانه جهانی اهدا و پیوند تنها ده درصد از تقاضای جهانی پیوند عضو در هر سال برآورده میشود. افزایش تقاضا برای پیوند کلیه به ویژه با کمبود کمکهای بشردوستانه و دسترسی محدود به خدمات پیوند تشدید شده است. این امر منجر به افزایش وابستگی به شبکههای تبهکار شده که اعضای بدن را از افراد آسیب پذیر دریافت میکنند.
بازار سیاهی برای اندامهایی از جمله کلیهها، قرنیه و کبد وجود دارد. افزایش تقاضا برای کلیه تا حدی در نتیجه گسترش بیماریهای دیابت، فشار خون بالا، چاقی و افزایش متعاقب آن یعنی نارسایی کلیه است. در بریتانیا فهرست انتظار برای پیوند کلیه از زمان شیوع پاندمی کووید به این سو به شکل چشمگیری افزایش یافته است. در نتیجه، افراد بیشتری برای جراحی پیوند به خارج از کشور سفر میکنند. در بسیاری از کشورهایی که گردشگران پیوند را جذب میکنند کلیهها از بدن افراد فقیر و محروم تهیه میشود.
ما از سال ۲۰۱۴ میلادی تجارت جهانی اعضای بدن را بررسی کرده ایم. ما در یک دهه گذشته با ۴۳ نفر از سودان جنوبی و اریتره صحبت کرده ایم که به دلیل نیاز مالی یک کلیه خود را فروخته اند. در اغلب موارد آنان به دلیل وضعیت نامطمئن شان به عنوان پناهجو، پناههنده یا مهاجرغیر قانونی هدف گروههای تبهکار قرار گرفته اند. به اکثر آنان آن چه وعده داده شده بود پرداخت نشد. به برخی از آنان هیچ پولی پرداخت نشد. آنان به عنوان مهاجر غیر قانونی و فروشنده اعضای بدن که جرم محسوب میشود در موقعیتی نبودند که بر سر قیمت چانه زنی کنند یا اطمینان حاصل نمایند که مبلغ مورد توافق از سوی خریدار عضو پیوندی پرداخت خواهد شد.
آنان به دلیل وضعیت حقوقی نامطمئن کمتر احتمال داشت که تخلفات رخ داده را به مقامهای ذیربط گزارش دهند. در غیاب مسیرهای قانونی مهاجرت بسیاری از آنان پس از بازداشت و در برخی موارد در روند بازگردانده شدن به کشورهایی که جان شان را در معرض تهدید قرار میداد اعضای بدن شان را فروخته بودند. اکثر آنان ترجیح داده بودند از رفتن به کمپهای پناهندگان خودداری کنند و از کمپها به مثابه "زندان" و "اردوگاه مرگ" یاد میکردند. آنان از آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد ناامید شده بودند.
یوناس به ما گفت که ترجیح میدهد از صحرا بگذرد تا آن که بخواهد تحت نظارت دائمی اسیر و وابسته به یک سیستم پناهندگی خراب زندگی کند.
بریتانیا در مارس ۲۰۲۳ میلادی به اولین پرونده قاچاق اعضای بدن رسیدگی قضایی کرد. در جریان رسیدگی به آن پرونده سیاستمداری نیجریهای همسرش و دلال شان به اتهام توطئه برای آوردن مردی از لاگوس به بریتانیا برای دریافت کلیه او به منظور پیوند عضو مجرم شناخته شدند. قاضی پرونده در حکم صادر شده قید کرده بود: "قاچاق افراد از مرزهای بین المللی برای برداشتن اعضای بدنشان نوعی برده داری است که با انسانها و اعضای بدن آنان به عنوان کالایی برای خرید و فروش رفتار میکند. این تجارتی است که در آن انسانها به دلیل فقر، بدبختی و ناامیدی شکار میشوند". متاسفانه از آنجایی که جنگ و بحران آب و هوا باعث جابجایی افراد بیش تری شده کمبودی از نظر افراد ناامید برای شکار وجود ندارد.
یوناس در سن ۱۴ سالگی به خدمت نظام اجباری در اریتره فراخوانده شد. او برای دوره آموزشی به مرکز آموزش دفاعی در غرب اریتره اعزام شد که به دلیل نظم و انضباط نظامی، تنبیهات بدنی و کار اجباری شهرت بدی پیدا کرده است. یوناس میگوید: "برادرم با من بود. آنان سعی کردند ما را شستشوی مغزی کنند. آنان نمیخواهند مردم ایدهها و افکار سیاسی داشته باشند. مجبور شدم از آن مکان فرار کنم".
افسران به شوخی گفتند یوناس شبیه مصریها نیست و به پوست تیره و موهای مجعدش اشاره کردند. آنان به او گفتند: "اگر پناهنده هستی نزد کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل شکایت کن". با این وجود، یوناس نه یک پناهنده بلکه یک مهاجر غیر قانونی بود. افسر دوم به یوناس یادآوری کرد که ممکن است به دلیل عدم ارائه مدارک شناسایی خود دستگیر یا اخراج شود. یوناس از رفتن نزد پلیس پشیمان بود. به اطراف نگاه کرد و با حالتی عصبی منتظر کسی بود که صحبت کند. افسر دوم با تمسخر لبخند زد و به او گفت که از آنجا برود.
دلالانی که با گاردین، صحبت کردند خود را مقصر پیوند عضو نمیدانستند آنان میگفتند این پزشکان هستند که آگاهانه پیوند عضو غیر قانونی را انجام میدهند. در اغلب موارد دلالان خود را به مثابه ارائه دهندگان خدمات و بخشی از زنجیره تامین برای یک سیستم پزشکی فاسد میدیدند. برای آنان این فقط یک تجارت بود.
صخرههای دندانه دار بخزد و از نورافکنهایی که از بالا پرتوافکنی میکردند پنهان باقی بماند. او میدانست که اگر بازداشت شود به سمت اش تیراندازی میکنند. بیرون از یک شهر قدیمی نزدیک به مرز یوناس به کامیون دیگری رفت که به سمت خارطوم پایتخت سودان حرکت میکرد. او سپس با یک قاچاقچی آشنا شد که به او گفته بود میتواند حمل و نقل را در سراسر دریای مدیترانه سازماندهی کند.
سفر پرهزینه و خطرناک بود، اما یوناس احساس کرد چیزی برای از دست دادن ندارد. او مصمم بود به اروپا رفته و برای خانواده اش پول بفرستد. یوناس داستانهای آدم ربایی در مسیرهای مهاجرت را شنیده بود، اما این قاچاقچی شهرت خوبی داشت و یوناس امیدوار بود که بتواند از پس آن بربیاید. پس از یک سفر طولانی و دشوار در سراسر صحرا بین سودان و لیبی یوناس طبق توافق به سواحل مدیترانه خارج از طرابلس انتقال یافت.
او در آوریل ۲۰۱۸ میلادی به همراه حدود ۱۰۰ مهاجر دیگر راهی سفری با یک قایق کوچک به سمت مناطق مختلف افریقا شدند. یکی از مسافران بدون تجربه دریانوردی مسئولیت قایق را برعهده گرفت. بعد از حدود یک ساعت موتور قایق از کار افتاد. شش ساعت گذشت تا گارد ساحلی لیبی کشتی را رهگیری کرد. یوناس به یاد میآورد که پس از خاموش شدن موتور مسافران فکر کردند ممکن است بمیرند. مراکز بازداشت مهاجران غیر قانونی انتقال یافته به لیبی که بخشی از آنها از سوی اتحادیه اروپا تامین مالی میشوند بدنام هستند. بازداشت شدگان در آن مراکز تحت شکنجه، آزار و اذیت، خشونت فیزیکی، بهره کشی جنسی و کار اجباری قرار گرفته اند. در آنجا ثبت نام رسمی صورت نمیگیرد و هیچ رویه قانونیای وجود ندارد و بازداشت شدگان به هیچ وکیل یا مقام قضاییای دسترسی ندارند.
به دلیل فقدان رویه قانونی تنها راه فرار از شرایط کیفری بازداشتگاهها پرداخت رشوه به مأموران است. یوناس میگوید: "هنگامی که نگهبانان پول را دریافت مینمایند شما را در بیابان رها میکنند. سپس شما فقط سعی میکنید دیگر دستگیر نشوید". یوناس برای مواقع ضروری پول نزد دوستان اش در مصر گذاشته بود. او هم چنین خویشاوندانی داشت که در سوئد، هلند و بریتانیا زندگی میکردند و برای کمک به او کمکهای مالی جمع آوری کرده بودند تا بتوانند او را از زندان لیبی خارج کنند. او میگوید این پول از طریق شرکت ارائه دهنده خدمات مالی و ارتباطی "وسترن یونیون" به حساب بانکی در لیبی ارسال شد و در جریان آن حدود هفت هزار دلار به نگهبانان زندان پرداخت شد. یوناس پس از آزادی به قاهره رفت. او در قاهره حدود ۴۷۰ پوند پول قرض گرفت که به نظرش اقدامی موقت برای پوشش هزینه غذا و محل اقامت در حین جستجوی کار بود. دو ماه گذشت و او نتوانست شغل قابل اعتمادی پیدا کند و نتوانست بدهی هایش را پرداخت کند. یوناس به دنبال راه فرار از دست طلبکاران بود.
وقتی در بازاری در قاهره مردی سودانی به نام "علی" را دید داستان زندگی اش را به او گفت. علی گفت که راهی را میشناسد که یوناس میتواند تمام بدهی هایش را به طلبکاران بازپرداخت کند و در کشتی ماهیگیری مطمئن از مصر راهی ایتالیا شود. او به یوناس گفت که میتواند کلیه خود را بفروشد پول زیادی به دست آورد و در این راه جانی را نجات دهد. یوناس چاره دیگری نداشت.
او با این معامله موافقت کرد. به او وعده ۱۰۰۰۰ دلار برای کلیه اش داده شد. او امیدوار بود که این پول برای پوشش بدهی هایش و پرداخت هزینه سفر بعدی اش در دریای مدیترانه کافی باشد. این عمل جراحی در یک مرکز پزشکی در نزدیکی اسکندریه در ۲۰۱۸ میلادی انجام شد.
یوناس میگوید: "به یاد دارم که از خواب بیدار شدم و احساس گیجی کردم. بعد درد را حس کردم و سپس ترس، وحشت و خشم. تا جایی که میتوانستم فریاد میزدم. من فقط میخواستم از آنجا بروم". یوناس غلت زد و روی زمین استفراغ کرد. ساعتها گذشت. بالاخره در باز شد و مردی وارد شد و گفت "علی" به زوی میآید و آن زمان او میتواند برود. او دو قرص مسکن و یک لیوان آب به یوناس داد و پیش از آن که یوناس سوالی بپرسد از اتاق خارج شد.
یوناس دو هفته بعد را در آپارتمانی در قاهره برای سپری کردن دوران نقاهت گذراند. او از نزدیک تحت نظر بود. به یوناس ده هزار دلار وعده داده شده بود، اما فقط شش هزار دلار به او داده شد. این میزان پول تقریبا برای بازپرداخت تمام بدهی هایش کافی بود، اما برای پوشش هزینههای قاچاقچیان (۳۵۰۰ دلار) برای مرحله بعدی سفر او در سراسر دریای مدیترانه کافی نبود. او نزد پلیس رفت و مشارکت "علی" در قاچاق اعضای بدن را لو داد. او سعی داشت توضیح دهد که فریب خورده که افسر دیگری وارد اتاق شد. افسر دوم به یوناس گفت که فروش کلیه جرم است. او دفترچهای در آورد و از یوناس مدارک شناسایی اش را خواست. یوناس جیب هایش را میگشت و به دنبال اسنادی بود که میدانست ندارد.
در سالیان اخیر در سودان به دلیل جنگ داخلی و هرج و مرج و آوارگی فرصت خوبی برای قاچاقچیان عضو فراهم شده تا به دلیل ارتباطاتی که با مقامهای مرزی در سودان و مصر دارند از میان آوارگان برای پیوند عضو نیرو جذب کنند. آنان معمولا پیشنهادی پنج هزار دلاری برای فروش یک کلیه به فرد آواره ارائه میدهند.
فاطمه یکی از آن افراد فراری از جنگ سودان میگوید: "در دارفور نسل کشی وجود دارد. اما هیچ کس در مورد آن صحبت نمیکند. زنان هر روز مورد تجاوز جنسی قرار میگیرند. کودکان کشته و ربوده شده اند. مردم مستاصل هستند. این زمانی است که شما کلیه خود را میفروشید".
در سرتاسر جهان هزینه پیوند عضو در بازار سیاه از ۲۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ دلار متغیر است قیمت بالاتر معمولا نشان دهنده درمان و مراقبت بهتر است. اهداکننده معمولا کسری از این هزینه را دریافت میکند. مبلغی که آنان دریافت میکنند از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در فیلیپین و کلمبیا مزرعه داران فقیر و کارگرانی که بدهکار هستند کمتر از دو هزار دلار برای هر کلیه دریافت میکنند در مقابل در اسرائیل و ترکیه کلیه بین ده تا بیست هزار دلار فروخته میشود.
در مصر یک کلیه میتواند بین ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار فروخته شود. بیماران یا "گردشگران پیوند" بین ۵۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دلار برای پیوند کلیه همراه با هزینه سفر و اقامت پرداخت میکنند. قیمت به طور کلی به تقاضای بازار بستگی دارد. برای کلیه قیمت پرداختی به فروشنده میتواند بین ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار باشد. بخشی از کار دلال عضو آن است که بفهمد خریدار چقدر ثروتمند است و قیمت را تعیین کند. یک فروشنده فقیر و بیکار فاقد موقعیت حقوقی و قانونی مشخص در موقعیت مناسبی برای چانه زنی قرار ندارد. به همین خاطر مهاجران غیر قانونی اهداف ارزشمندی برای قاچاقچیان عضو محسوب میشوند.
یکی از دلالان میگوید نسبت به شغل اش احساس بدی دارد، اما همیشه پول اهدا کنندگان را پرداخت میکند. او میگوید: "دلالان دیگری هستند که با شما بر سر قیمت توافق میکنند سپس پس از عمل جراحی بدون پرداخت پول ناپدید میشوند. دست کم در ۴۰ درصد موارد این اتفاق رخ میدهد".
ما با "هیبا" یک مادر مجرد جوان از سودان در قاهره ملاقات کردیم. او کلیه خود را فروخت تا به دختر خردسال اش کمک کند. به او وعده ۱۰۰۰۰ دلار داده بودند، اما ۴۰۰۰ دلار دریافت کرد. او پس از بهبودی از عمل جراحی برای دریافت پول به بیمارستان بازگشت. با این وجود، او پیش از جراحی اسنادی را امضا کرده بود که نشان میداد کلیه خود را به صورت رایگان اهدا میکند. در نتیجه، اگر او به پلیس گزارش میداد ممکن بود به جرم فروش کلیه بازداشت شود.
یکی از دلایلی که امکان پیگرد پیوند عضو غیر قانونی زیاد نیست عدم تمایل قربانیان به گزارش دهی این موضوع به پلیس است. موضوع دیگر فساد سیستماتیک است. پزشکان درگیر پیوند عضو برای محافظت از خود در برابر تحقیقات پلیس حاضرند رشوه بپردازند. یک دلال پیوند عضو میگوید: "پزشکان آن تجارت را کنترل نمیکنند. افرادی که این تجارت را کنترل میکنند از پزشکان کمیسیون میگیرند. شما آنان را نمیشناسید و نمیدانید چه کار میکنند فقط میدانید که آن افراد از پزشکان کمیسیون میگیرند و تجارت اعضای بدن را کنترل میکنند در غیر این صورت هیچ پزشکی نمیتواند کار پیوند عضو را انجام دهد". یک مقام دولتی میگوید آن افراد چهرههای رده بالای سیاسی هستند.
ندیشکده "انستیتوی کشورهای عربی خلیج فارس در واشینگتن" مطرح کرد
عربستان قدرت ۶۰۰۰ ساله دریای مدیترانه بر روغن زیتون را به چالش میکشد
عربستان قدرت ۶۰۰۰ ساله دریای مدیترانه بر روغن زیتون را به چالش میکشد
سرمایه گذاری بزرگ عربستان سعودی بر روی درختان زیتون در سیستم کاشت با تراکم بالا بوده که در منطقه اندلس اسپانیا در ۲۵ سال گذشته توسعه یافته است. درختان با تراکم فوق العاده بالا معمولا پس از چهار سال تقریبا نیمی از زمان کاشت سنتی زیتون را در سنین جوانی تولید میکنند. آنها هم چنین بسیار نزدیکتر به یکدیگر کاشته میشوند و در نتیجه تعداد درختان کاشته شده در یک فضا مانند مرکز کشاورزی الجوف رکوردشکنی میکنند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ پ
درختان خلیج فارس: درختان زیتون و رژیم غذایی مدیترانهای در صحرا/ عربستان سعودی قدرت ۶۰۰۰ ساله دریای مدیترانه بر روغن زیتون را به چالش میکشد، اما آیا این امر پایدار خواهد بود؟ / چگونه عربستان توانست قدرت شش هزار ساله دریای مدیترانه در تولید تولید روغن زیتون را به چالش بکشد؟فرارو- عالیه یونس؛ او که در شیکاگو به دنیا آمده در چندین کشور به عنوان روزنامه نگار و فیلمساز کار کرده است. یونس به عنوان دختر یک مهندس محیط زیست و یک دیپلمات سازمان ملل در بیروت در طول جنگ داخلی لبنان بزرگ شد. او دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه مینه سوتا و دانشگاه آمریکایی در واشنگتن دی سی به پایان رساند.
او در دانشگاه زاید ابوظبی در رشته فیلم و تلویزیون تدریس میکند. از عالیه یونس کتاب "شب شمار" با ترجمه "مهریار میرنیا" توسط انتشارات دنیای اقتصاد به زبان فارسی چاپ شده است.به غیر از خود دریا هیچ چیزی بیش از درخت زیتون فرهنگ و میراث مدیترانهای را تعریف نمیکند. در حالی که کارآفرینان و مهاجران از مدیترانه در مکانهایی با آب و هوای مشابه مانند کالیفرنیا و بخشهایی از استرالیا باغهای زیتون کاشته اند و صنایع کوچکی را توسعه داده اند روغن زیتون خارج از دریای مدیترانه یک محصول خاص است که به ندرت مورد توجه قرار میگیرد. با این وجود، اکنون عربستان سعودی قدرت ۶۰۰۰ ساله دریای مدیترانه بر روغن زیتون را در مقیاس بزرگی به چالش میکشد.
به گزارش فرارو به نقل از انستیتوی کشورهای عربی خلیج فارس در واشینگتن، علیرغم آن که اسپانیا دارای بیشترین تعداد درختان زیتون در جهان است عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ میلادی خواستار ثبت نام خود در فهرست "رکوردهای جهانی گینس" شد چرا که شرکت کشاورزی الجوف "بزرگترین مزرعه زیتون مدرن جهان" با ۵ میلیون درخت زیتون است. آن درختان در ۷۷۳۰ هکتار زمین زیر کشت رفته اند.
آن مزرعه هم چنین از ظرفیت تولید ۱۵۰۰۰ تن روغن زیتون برخوردار است. آن مزرعه متعلق به دولت و تجارت عمومی به دلیل موقعیت مکانی آن یعنی واقع شدن در استان الجوف در شمال عربستان سعودی به این نام نامگذاری شده است. عربستان سعودی در مرز اردن قرار دارد که تولید روغن زیتون قابل توجهی با قدمت هزاران ساله دارد، اما تنها ۱۱ میلیون درخت در سراسر آن کشور وجود دارند. "احمد العلی" خالق محتوای بصری که اهل الجوف است و دومین مستند خود را در مورد درختان زیتون ساخته میگوید: "دولت عربستان سعودی در سه سال گذشته با ارائه کمکهای مالی و فنی به کشاورزان حمایت قابل توجهی برای کشت زیتون ارائه کرده است".
او که آن مستند را به همراه "محمد العوبثانی" فیلمساز سعودی ساخته میافزاید: "دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در عربستان سعودی مطالعات گستردهای را برای بهبود روشهای کشت زیتون و افزایش بهره وری آن انجام داده اند. این تحقیقات شامل اصلاح خاک، استفاده از کودهای مناسب و توسعه روشهای برداشت بوده است".
الجوف مزارع خصوصی زیتون نیز دارد. "ابراهیم سعد الحمد" که روغن زیتون تولید شده توسط خانواده اش "جوفال" نام دارد میگوید: "ما از سال ۱۹۹۲ کاشت درختان زیتون را آغاز کردیم. امروز ما ۲ میلیون درخت داریم. مقدار روغنی که ما تولید میکنیم سال به سال متفاوت است، اما میانگین آن بین ۱۸۰۰ تا ۲۳۰۰ تن است. پدرم اولین درختان ما را کاشت، اما کشاورزی برای نسلهای متمادی پیشه ما بوده است از نخل، گندم و علوفه گرفته و حالا زیتون".