چنانچه به بچههای نسل های قبل نگاه کنیم و آنها را با بچههای امروزی مقایسه کنیم، از خودمان خواهیم پرسید، چه اتفاقی افتاده است؟ ما والدین تغییر کردهایم؟!
خاطرنشان کنم برخی از این تغییرات، خوب و بعضی چندان به جا نیستند. امروزه بسیاری از والدین با احساس گناه زیادی دست و پنجه نرم می کنند. بسیاری از ما هنوز زخمهای دردناک دوران کودکیمان را احساس میکنیم و تمام تلاشمان را به کار میبندیم تا از تکرار تاریخ جلوگیری کنیم.
ما به نسلی از والدین تبدیل شدهایم که نمیخواهیم بچههایمان لحظهای ناراحت شوند. ما از آنها دفاع می کنیم تا ناچار نشوند با عواقب اقدامات خود روبرو شوند. ما راه آنها را برای همه چیز هموار میکنیم. به عبارت گویاتر، ما همه چیز را درست میکنیم. پرواضح است، این ها موجب بیانگیزگی عمومی، اخلاق کاری ضعیف و وابستگی در میان کودکان و جوانان آینده میشود.
علاوه بر همه اینها، ما شاهد افزایش هشدار دهنده مسایل مربوط به سلامت روان در میان همه گروههای سنی هستیم. کودکان، نوجوانان وجوانان ما نمیتوانند با زندگی کنار بیایند. اگر ما برای اطمینان از خوشبختی آنها این همه تلاش کردهایم، پس چرا نسلی عصبانی، ناراضی و پر استرس را به وجود میآوریم؟!
گرچه در دهه های اخیر این گونه به نظر میرسد که والدین در زمینه تربیت فرزندان، مطالعات بیشتری داشته و پیوسته میکوشند تا از طریق فضای مجازی هم که شده مهارتهای فرزندپروری خود را ارتقا دهند، ولیکن به نظر میرسد، کارساز نبوده است.
در واقع مطالعهای که در سال 2023 درباره تأثیر بیش از حد اطلاعات بر والدین منتشر شده است، نشانگر این است که والدینی با سطوح پایینتر خودکارآمدی (معروف به اعتماد بهنفس پایینتر) زمان بیشتری را به جستوجوی آنلاین اطلاعات مشغول بوده اند. بنابراین، گاهی اوقات اطلاعات سر ریز شده میتواند تأثیر مخربی بر اعتماد به نفس والدین داشته باشد. یک کودک در دنیای مدرن به یک پدر و مادر خوب نیاز دارد ، نه یک والدین کامل.
از سوی دیگر، با افزایش فناوری، لاجرم به سمت سبک زندگی دیجیتالی تر حرکت کردهایم. از جهات خاصی، به یقین نمیتوان مزایای آن را نادیده گرفت، اما چالشهای زیادی را نیز به همراه داشته است.
به طور خاص، وقتی صحبت از رشد کودک میشود، استفاده بی محابا از فناوری در اوایل کودکی نتایج منفی در زمینههای رشد اجتماعی و شناختی کودکان دارد. از طرفی همان طور که سبک زندگی ما به یک حوزه دیجیتالیتر تغییر کرده است، تأثیر مستقیمی بر پویایی خانواده گذارده است. تعاملات چهره به چهره دگرگون شده است، زیرا امروز اتکای بیشتری به فناوری برای کودکان وجود دارد و به طور بالقوه کودکان و نوجوانان را در معرض مطالب آزاردهنده قرار میدهد. در مجموع، میتوان بیان کرد والدین با افزایش فناوری با یک مسئله فزاینده قطع ارتباط بالقوه در سیستم خانواده مواجه شده اند.
به دلیل بسیاری از عوامل اجتماعی، فشار جدیدی بردوش والدین قرار دارد. با توجه به وضعیت اقتصادی در حال تغییر و نقش و انتظارات والدین، والدگری را برای بسیاری تغییر داده است. در حال حاضر اغلب لازم است که والدین در حال کار باشند، اگر نه یک شغل، بلکه چندین شغل برای تامین مخارج زندگی خود داشته باشند. لذا تغییرات کلی در ارزشهای مرتبط با فرزندپروری حاصل شده است.
چرا فرزندان ما بالغ و مسئولیت پذیر نیستند؟ والدین نسل آلفا (متولدین 1390 به بعد) حواس شان هست؟
والدین نسل آلفا آموختهاند که والدگری به معنای فراهم کردن امکانات و دارایی های مادی برای بچه ها است و خود را به عنوان "والدین خوب" معرفی می کنند. آنها در واقع هیچ تلاشی برای رشد آنها نمی کنند، بلکه آنها را به عنوان فرزندانی با هیچ مسئولیتی، بدون درک انتظارات دنیای واقعی، پرورش می دهند. چنین بچههایی تحت تأثیر داراییهای مادی، در روند رشد خود ناچارند تمرکز خود را بر مسائل مطالعاتی، مهارتها، نگرش، رفتار، صداقت، ارزشها، شخصیت و ... از دست بدهند، که به دلیل این فرزندپروری ناموفق، اکثر آنها در نهایت نابالغ می شوند.
بخش غم انگیز ماجرا این است که در نهایت والدین، جامعه، مدارس، دانشگاه، فرزندان خود را به دلیل ناتوانی آنها در انجام مسئولیت در زندگی حرفه ای و شخصی پس از رسیدن به سن بلوغ سرزنش می کنند.
چگونه می توان انتظار داشت که یک کودک نازپرورده (تا سن نوجوانی) یک شبه بالغ شود؟ چنین جوانانی از دنیای واقعی میترسند، و به دنبال منطقه راحتی هستند تا مانند بچهها پنهان شوند.
در بیشتر موارد، ما والدین سعی می کنیم همه امکانات، آسایش، کالاهای مادی و خدماتی را که در کودکی از آن محروم بوده ایم، به فرزندانمان بدهیم. در واقع محصول ما یک فرزندپروری نابالغ است
آنچه به نظر می رسد، به جای ارائه دارایی های مادی و رفتار با آنها مانند بچه ها، به منظور ایجاد احساس مسئولیت و بلوغ، نیاز به انتقال ارزش های زندگی و مهارت های حرفه ای به کودکان وجود دارد. با حمایت بیش از حد، مراقبت بیش از حد، تسهیل بیش از حد، به فرزندانمان آسیب میرسانیم، زیرا به آنها اجازه میدهیم حتی در دوران بزرگ سالی «کودک» بمانند.
قبل از اینکه اوضاع بدتر شود چه چیزی باید اصلاح شود؟
ما یکی از اولین نسلهایی هستیم که این هنجارهای جدید را در فرزندپروری پیاده کردیم و اکنون که فرزندانمان بزرگتر شده اند، نتایج آن را می بینیم. اگر این روند ادامه پیدا کند، تصور کنید نسل های آینده چگونه خواهند بود؟!
همه ما به عنوان والد لازم است، بهجای تمرکز بر مادیگرایی، در جایگاه والدین روی رویکرد ارزشمحور تمرکز کنیم تا حس ارزشها، اشتراکگذاری، مراقبت، احترام گذاشتن، مسئولیتپذیری، انضباط شخصی، کار گروهی، رفتار اخلاقی، رفتار بالغ و ... را پرورش دهیم. البته این یادگیریها باید در سنین مناسب منتقل شوند، تا رشد کودکان به شکل طبیعی اتفاق بیفتد و مسئولیت پذیری آنها را تسهیل کند. در این صورت است که میتوانیم از فرزندانمان انتظار داشته باشیم که مسئولیت پذیر، واقعی، دلسوز، و شهروندانی با نگرش درست باشند.
شهروندان پاسخگو و مسئولیت پذیر قطعاً ملت را به ارتفاعات جدیدی سوق خواهند داد.
حال که جهان سریعتر از هر زمان دیگری در حال تغییر است، مهم این است که نسل بعدی را برای چالش هایی که با آن روبرو خواهند شد آماده کنیم. از پیشرفتهای فناوری گرفته تا تغییرات آب و هوایی و در مفهوم کلی تر، آینده ناشناخته های بسیاری را در خود جای داده است. اما اقداماتی میتوانیم انجام دهیم تا به فرزندانمان کمک کنیم، آماده باشند.
1*به آنها یاد دهید سازگار باشند
یکی از مهمترین مهارت هایی که فرزندان ما به آن نیاز دارند، توانایی سازگاری با پیشرفت های سریع در فناوری است. انعطاف پذیر باشند و بتوانند به سرعت با شرایط جدید سازگار شوند.
والدین با قرار دادن کودکان در معرض تجربیات جدید به آنها کمک می کنند تا این مهارت را توسعه دهند.
2*فرزندان خود را تشویق کنید خارج از چارچوب فکر کنند
تفکر خلاق یکی از با ارزش ترین مهارتهایی است که یک فرد میتواند داشته باشد. یادگیری آن به ما امکان میدهد راه حل های خلاقانهای برای مشکلات پیدا کنیم و جهان را به روش های جدید و جالب ببینیم.
3*به آنها بیاموزید چگونه از خودشان دفاع کنند
یکی دیگر از مهارت های مهمی که می توانیم در کودک ایجاد کنیم، این است که چگونه از خود دفاع کند. چگونه از اعتقادات خود دفاع کند، حد و مرزها را تعیین کند و هنگامی که به کمک نیاز دارد، گفت و گو کند. کمک به فرزندمان برای یافتن صدایش در حال حاضر به او قدرت میدهد تا در موقعیتهای دشوار بعدی زندگی کند.
4*علایق و استعدادهای آنها را تشویق کنید
چنانچه کودکان برای هنر، موسیقی و یا ورزش استعداد نشان می دهند، آنها را در کلاس ها یا فعالیت هایی ثبت نام کنید که به آنها امکان می دهد این علایق را بیشتر کشف کنند. این نه تنها آنها را در مسیر دستیابی به اهداف و رویاهایشان قرار می دهد، بلکه به آنها احساس موفقیت و غرور نیز می دهد.
5*مسئولیت مالی را به آنها آموزش دهید
یکی دیگر از مهارت های ضروری زندگی که فرزندان به آن نیاز دارند، توانایی مدیریت مسؤولانه پول است. با توجه به بالا بودن هزینه های زندگی، به فرزندان خود یاد دهیم
چگونه پس انداز کنند و عاقلانه خرج کنند.
6*در مورد رویدادهای جاری به روشی مناسب صحبت کنیم
مهم است که خطوط ارتباطی با فرزندمان همیشه باز باشد، به ویژه وقتی صحبت از رویدادهای جاری می شود. این روزها خبرهای منفی برای جلب توجه ما کم نیست.
در حالی که قصد ندارید، فرزندتان را پر از اضطراب و نگرانی کنید، همچنین نمی خواهید در صورت شنیدن اتفاق غم انگیزی در دنیا غافلگیر شود. بنابراین در مورد آنچه در حال وقوع است به گونه ای صحبت کنید که فرزندتان بتواند آن را بفهمد. در نتیجه، کودک به جای ترس و درماندگی، احساس آگاهی و قدرت می کند.
در پایان باید گفت آینده پر از ناشناخته هاست، اما می توانیم به فرزندان مان کمک کنیم تا برای هر چیزی که سر راهشان قرار می گیرد، آماده شوند. پس مسیر رشد کودکان را نه تنها برای بقا، بلکه در راستای شکوفایی واقعی آنها هموار کنیم
🔴وحشیهای کراوات زده!
🔹مروری بر گوشهای از جنایتهای آمریکا در سراسر جهان
اخبار را در#منتخب_اخبار ببینید↙️
eitaa.com/joinchat/1231028412C5231d1781b
یهودشناسی۲.mp3
34.55M
صوت #جلسه_دوم
دوره مقدماتی #یهود_پژوهی
#حدادپور_جهرمی
🌷 تقدیم به روح پرفتوح شهدای اسلام، علی الخصوص شهید سید حسن نصرالله صلوات🌷
@Mohamadrezahadadpour
به لطف الهی و عنایت حضرت بقیه الله الاعظم شماره 10 مجله علمی_ترویجی #پژوهشنامه_موعود به چاپ رسید و در سایت این مجله منتشر شد.
1️⃣نقش معصومان و علمای شیعه در تبیین و نگهداشت باور به رجعت
➖خدامراد سلیمیان
2️⃣تأملی نو در مفهوم غیبت امام دوازدهم با تاکید بر آیات و روایات
➖محسن رحیمی جعفری
3️⃣جایگاه شناسی تطبیقی ضرورت عقلانی حکومت واحد جهانی از دیدگاه اندیشمندان و ادیان ابراهیمی
➖محمدجواد یعقوبیان
4️⃣نقش نخبگان دینی در نگهداشت جامعه عصر غیبت از انحرافات عقیدتی بر پایه اندیشههای آیت الله صافی گلپایگانی
➖فاطمه رئوفی تبار؛ مریم باوی
5️⃣تحلیل عوامل و ترفندهای جذب در فرقهها و جریانهای انحرافی مهدوی
➖جواد اسحاقیان درچه
6️⃣سنخ شناسی منابع مورد استناد مدعیان دروغین (بررسی تحلیلی منابع مستندات مدعیان دروغین با رویکرد سنخ شناسی)
➖سیدمحمد حسین حسینی؛ محمد شهبازیان
📥برای دریافت کل متن این شماره مجله لینک زیر رو لمس کنید:
https://www.mouoodmag.ir/jufile?issue_pdf=28534
🔴 یادداشتی از سید محمود رضوی در توصیف رهبرانقلاب؛
او جان و آبروی خود را سپر آرامش و امنیت مردم کرده است
سید محمود رضوی در مطلبی پیرامون نحوه مدیریت رهبر انقلاب در طول دوران زعامت ایشان نوشته است:
🔸مورخ نیستم اما کم تاریخ مطالعه نکردم، همه ی شما هم لااقل به اندازه کتب درسی تاریخ خوانده اید، مورخان باید بگویند اما به اندازه دانش خودم مینویسم که این نام بزرگ در تاریخ ایران و اسلام قرن ها خواهد درخشید، اگر برای دوستانش نوشت، سید الشهدای مقاومت، سید عزیز مقاومت، نوشت جناب مستطاب، در تاریخ باید برای او بنویسند، عالیجناب، سید عزیز ایران، مایه ی عزت اسلام، شیعه و ایران.
🔹ملی گراتر از این شخصیت بزرگ در تاریخ ایران نخواندم، او یک تنه سالهاست برای عزت و توسعه ایران عزیز ما ایستاده، در تمام پیچهای مهم تاریخی این سالها با تدبیر بهره مند از توکل و توسل هر بار به نوعی سایه جنگ را از سر ایران عزیز دور نموده و همزمان با نگاه توسعه گرای خود ایران را به جایگاهی بالاتر از جایگاه قبلیاش رسانده، او سالهاست از جنگ عراق و کویت ، تا طالبان اول و حمله به سرکنسولگری ایران در مزار شریف ، از حمله آمریکا به عراق و تهدیدات مختلفی از جمله داعش، جیش الظلم و ریگی، تا شهادت حاج قاسم و شهادت اسماعیل هنیه هر بار با تصمیمات دقیق و درست خود سایه شوم جنگ را از سر مردم ایران دور نموده اند.
🔸در تمام دوران رهبری خود، حامی مردم و مدافع حقوق و رای آنها بوده اند و فارغ از اینکه کدام دولت مطلوب خودشان بوده بیشترین حمایت را از دولت های منتخب به احترام رای مردم کرده اند.
🔹این چند ماه و بعد از حادثه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ و غم شهید جمهور، به شخصه نقش پررنگی را در آرامسازی مسئولین و آرامش بخشی به جامعه و اداره فضا از همان ساعات اول حادثه ایفا کردند و با تمام علاقهای که به شخص شهید جمهور داشتند اما اجازه ندادند لحظهای در روند انتخاب دولت بعد وقفهای ایجاد شود و اصرار داشتند تا مثل همیشه روند برگزاری انتخابات، سالم، بدون دخالت دولت مستقر و بدون هیچ اظهارنظر جانبدارانه ای از سوی خود ایشان پیش برود.
🔸️زمانی که از همان ساعات اول پس از تحلیف دولت جدید با بحران عملیات تروریستی روبه رو شد، خود به میدان آمدند و ترس مردم را با حضور خود در نماز بر پیکر شهید اسماعیل هنیه و عادی نمودن فضا، از بین بردند. اما این پایان ماجرا برای دولت تازه نفس دکتر پزشکیان نبود، شهادت سید مقاومت بحران جدیدی برای ایران و دولت بود، باز هم به شخصه به میدان آمدند و چیدمان اتفاقات این چند روزها حاصل مدیریت و میدانداری ایشان بود.
🔹از پیام تسلیت بدون ذکر کلمه ای از انتقام و ایجاد توقع و صرفا تجلیل از سید، تا اعلام خبر سخنرانی روز چهارشنبه در جمع نخبگان در حسینیه امام خمینی همراه با ساعت برگزاری، انجام عملیات موفق وعده صادق ۲ بدون فضاسازی خبری پیش از عملیات در شامگاه سه شنبه دقیقا ساعاتی قبل از سخنرانی در بیت، حضور و سخنرانی ایشان در جمع نخبگان، حضور همزمان و بی سابقه همه فرزندان ذکور ایشان در دفتر حزب الله در چهارشنبه، سفر مهم ریاست محترم جمهور در روز چهارشنبه به قطر، حضور فرزندان معظم الله در بیمارستان و عیادت از مجروحان لبنانی، در کنار هم، نشان از تدابیر شجاعانه ای دارد که هدفش حفظ امنیت روانی جامعه برای حفظ کیان ایران توسط ایشان است.
🔸همه ی این اقدامات در مقابل تمام تهدیدات وقیحانه دشمن صهیونیست، باعث شد تا اتفاق بی نظیر جمعه ۱۳ مهر در تهران شکل بگیرد و حماسه ای از عظمت حضور و اقتدار، همراه با همدلی حول شخصیت این عالم بزرگوار و بی نظیر و سیاستمدار برجسته به تصویر کشیده شود.
🔹نمیدانم برای این مرد بزرگ و شجاع چه باید کرد اما همه میدانیم که این خاک در تمام تاریخ خود بسیار حاکمانی به خود دید که هر کدام یا با تهدیدات، خاک را به بیگانگان و معارضان واگذار نمودند یا خودشان تسلیم، متواری و کشته شدند. این بزرگ مرد در سالهای رهبری اش بر این کشور نه تنها از خاک ایران و مردم ایران محافظت نموده که مرزهای فرهنگی و نظامی کشور را تا چند صد کیلومتر آنطرفتر از مرزهای جغرافیائی پیش برده تا سایه تهاجمهای نظامی از سر این مردم غیور دور ماند. او در تمام این سالها جان و آبروی خود را سپر جان و امنیت و آرامش مردم کرده تا مردم با دغدغه کمتر و امنیت بیشتری در این خاک زندگی کنند. حق است روزانه برای سلامتی وجود شریف ایشان دعا کنیم و صدقه دهیم.
#وعده_صادق
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
26.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شناخت مسیحیت- استاد محمد کاشانی- دانشگاه ادیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مستند
قلب الامین
روایتی جذاب از زندگی شخصی و خانوادگی
شهید سیدحسن نصرالله
روایت زندگی شخصی و خانوادگی دبیرکل حزبالله لبنان شهید #سید_حسن_نصرالله از دوران کودکی تا بزرگسالی، و از زبان پدر، فرزندان، و خود ایشان!
این مستند زیبا به زبان عربی، ولی با زیرنویس فارسی است و برای مشاهده آن به صورت رایگان میتوانید به اینجا مراجعه کنید.
منبع:
کانال شهید مقاومت سید حسن نصرالله (در سکوی آپارات) که علاوه بر مستند بالا، دارای دهها کلیپ یا مستند ارزشمند دیگر درباره سید مقاومت است.
▫️باشگاه استادان معارف اسلامی
:: میزمعارف ااا @mizemaaref
14.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهم
❌#رسانه دست دشمن است این واقعیت راپخش نمیکند
🔴 دیدن این فیلم برای #فعالان_فرهنگی باغیرت کشور ضروری وپخش کردن آن درفضای مجازی لازم است.
‼️انتشار محتوا در راستای #جهاد_تبیین
▫️باشگاه استادان معارف اسلامی
:: میزمعارف ااا @mizemaaref
#اطلاعیه
⬅️ اطلاعیه پذیرش عضو پیوسته
💠 مجمع عالی حکمت اسلامی بر اساس اساسنامه مصوب خود، از میان اساتید، فضلا و دانشپژوهان محترم که دارای مدرک سطح چهار حوزوی و یا دکترای دانشگاهی و یا مشتهر به تدریس و تألیف در یکی از زمینههایی علوم عقلی میباشند، عضو پیوسته میپذیرد.
🔸جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت فرم ثبتنام حداکثر تا تاریخ ۲۰ مهر۱۴۰۳ با تلفن ۳۷۷۵۷۶۱۰-۰۲۵ داخلی ۱۰۴ تماس گرفته و یا از طریق شماره ۰۹۱۰۶۳۴۵۳۲۲ در پیامرسان ایتا، پیام ارسال نمائید.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
چه شد که کتابخوان شدم؟!
احمد راسخی لنگرودی، ۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۲۱:۳۴ 4030715155
۰
در آن روزهای پرشور بيشتر اوقاتم را در دانشگاه تهران ميگذراندم. آن روزها در مقابل در ورودي دانشگاه يا در داخل محوطه دانشگاه، کپه کپه افراد جع میشدند و بحثهای سیاسی و ایدئولوژیک میکردند. پدیدهای که در آن روزها برای نسل ما جدید بود. سابقهای از آن نداشتیم. معمولا يك طرف بحثها نيروهاي چپي بودند و طرف ديگر بحث، نيروهاي مذهبی یا به اصطلاح آن روز مكتبي.
سرآغاز آشنایی کتابخوانها با کتاب معمولا با حکایتی همراه است. سرآغاز آشنایی من هم بی-حکایت نیست. حکایتی که میخواهم نقل کنم به روزهای آغازین انقلاب بازمیگردد. روزهایی که تا پیش از آن چندان اهل کتاب و مطالعه نبودم. سروکارم بیشتر با امور فنی و وسایل برقی بود. کمتر به یاد میآورم جز کتاب درسی کتاب دیگری خوانده باشم.
در آن روزهای پرشور بيشتر اوقاتم را در دانشگاه تهران ميگذراندم. آن روزها در مقابل در ورودي دانشگاه يا در داخل محوطه دانشگاه، کپه کپه افراد جع میشدند و بحثهای سیاسی و ایدئولوژیک میکردند. پدیدهای که در آن روزها برای نسل ما جدید بود. سابقهای از آن نداشتیم. معمولا يك طرف بحثها نيروهاي چپي بودند و طرف ديگر بحث، نيروهاي مذهبی یا به اصطلاح آن روز مكتبي. ساعتهاي زياد به پاي اين مباحث مينشستم. مباحثي كه براي من پر از اصطلاحات و واژگان نو بود. کمتر چیزی از آنها دستگیرم میشد. این مباحث دنياي ديگري به رويم ميگشود. برايم جذابيت و گيرايي خاصي داشت. دلم ميخواست آنقدر بر آن مباحث اشراف ميداشتم كه خودم نيز يك طرف بحث ميشدم. خيلي مايل بودم در اين زمينه فردي راهنمايم ميشد. دستم را میگرفت و به این دنیای جدید آشنایم میکرد. دنیایی که تا آن روزها هیچ شناختی از آن نداشتم.
يك روز پایین پلكان مسجد دانشگاه تهران گفتگويي ميان يك جوان ماركسيست و يك نوجوان مذهبی (در اصطلاح آن روزها مكتبي) درگرفت. عده زیادی هم روی پلکان نشسته گوش به مباحثشان می-دادند. روز خاطرهانگیزی بود آن روز. فرد ماركسيست جواني بود قريب سي ساله؛ كلاهي بر سر داشت و شارب تا لب پائين آويخته بود. طرفِ مكتبي نيز نوجواني بود پانزده شانزده ساله و بسيار مسلط به مباحث فلسفي. هر يك از طرفين بحث هوادارانی در آن جمع داشتند؛ مثل هواداران پر و پا قرص دو تیم فوتبال، آماده برای تشویق تیمشان. هرگاه نوبت اين يكي ميشد عدهاي در حمايتش دست ميزدند و هرگاه نوبت آن ديگري ميشد جماعتي ديگر زبان به تشويقش ميگشودند. در يكي دو ساعت آنچنان بحث جدي درگرفت كه حظ بردم. با وجود این اما هیچ سررشتهای از آن مباحث نداشتم. خیلی از عباراتشان برایم گنگ و مبهم بود. از شما چه پنهان در آن یکی دو ساعت چیز زیادی دستگیرم نشد!
گفتگو كه به پايان رسيد عارم میآمد سراغ آن نوجوان بروم. او چند سالی از من کوچکتر بود. از شما چه پنهان غرور جوانی به من اجازه این کار را نمیداد! رفتم سراغ آن جوان كه از من خیلی بزرگتر بود و از مكتب ماركسيسم جانبداري ميكرد. پرسيدم اين چه علمي است كه شما را اينقدر مسلط بر گفتار كرده است؟ اين اصطلاحات را كه بر زبان ميآوريد در كجا بايد خواند؟ در پاسخ گفت: در كتابهاي فلسفي. از وی خواستم تعدادی از این کتابها را به من معرفی کند. او هم درنگ نکرده قلم و یادداشتی از جیب خود درآورد تعدادی عنوان در آن نوشت. انگار وظیفه حزبی خود را به انجام می-رساند.
همان روز تمام آن كتابها را خريدم. جملگی مكتب ماركسيسم را ترويج ميكرد. از كتاب «اصول مقدماتي فلسفه» به قلم ژرژ پوليتسر و «کاپیتال» کارل مارکس گرفته تا كتاب «آنتي دورينگ» فردریک انگلس و «ماتریالیسم دیالکتیک» موریس کنفورت و... . روزانه به مدت ده ساعت خلوت گزيده، و به مدت يك ماه همه آن كتابهایی را که آن جوان مارکسیست فهرست کرده بود خواندم. هدفم در آغاز از خواندن ان کتابها طرف بحث قرار گرفتن در آن جمعها بود، اما رفته رفته این هدف از سرم رفت و به جای آن عشق به مطالعه در من جوانه زد و شدم کتابخوانی حرفهای.
هر روز كه ميگذشت شعله اين عشق در من بيشتر هم ميشد. معناي زندگي را تازه ميفهميدم. بر عمر بيهودهاي كه در بيكتابي گذشت تاسف ميخوردم. احساسم تماما این بود: «عمر در سرِ سودای خام رفت.» با خودم این مصرع بیت حافظ را زمزمه میکردم: «وقت عزیز رفت بیا تا قضا کنیم.» از آن پس همه چيزِ زندگي را در کتاب و خواندن ميانگاشتم. با خواندنهای زیاد قضای نخواندنهای گذشتهام را به جا میآوردم. ديگر زندگي بدون کتاب و خواندن برايم معنا و مفهومي نداشت؛ بيرنگ شده بود. طُرفه اينكه آدمهاي بيمطالعه برايم بيهويت، و يا دستكم غيرانقلابي ميآمدند. نمیتوانستم باور کنم کسی خوی انقلابیگری داشته باشد اما نسبتی با کتاب و مطالعه نداشته باشد.
به تدريج از دوستان گذشتهام فاصله گرفتم. دوستانی که نسبتی با کتاب نداشتند. کتاب نزد آنان امری زاید بر زندگی میآمد؛ گذشته از آنکه مسخره هم میکردند. ديگر كتاب عصاي دست و تكيهگاه روحم شده بود. هر جا ميرفتم با خود همراه داشتم و هر جا که مناسب میدیدم خدمتش میرسیدم. حتي در نوبتهاي حمام و يا صفهاي طولانی نانوايي هم كه بودم از خواندن كتاب دريغ نميكردم؛ ايستاده يا نشسته ميخواندم. كتاب «منطق صوري» نوشته احمد خوانساري را در همين نوبتهاي حمام يكي دو بار دوره كردم! کتاب «زنده بیدار» اثر ابن طفیل را در صفهای طولانی نانوایی سنگکی به پایان رساندم. طي چند سال عصرهاي پنجشنبه بعد از صرف ناهار، بلافاصله كتاب به دست راهي طبيعت بكر لواسانات ميشدم. بر روي صخرهاي زير درختان در كنار رودخانه نشسته، ساعتها به مطالعه ميپرداختم. در آن شرايط دلپذير نغمه پرندگان خوشخوان و صداي دلنواز جريان آب، شوق به مطالعه را در من دو چندان ميكرد.
باری، فرصت که پیش میآمد برایم فرقی نمیکرد که اینجا کجاست، هر جا برایم سالن مطالعه بود. در خواندن اصلا سخت نمیگرفتم، قید و بند نداشتم. فقط کافی بود کتابی همراهم باشد با شوق میرفتم سراغش.
خيلي سريع از آن كتابهايي كه دراختيار داشتم گذر كردم و به طور جدی به آثار چهرههاي طرح آن دوران همچون: شريعتي، مطهري، طباطبايي، آلاحمد و... روي آوردم. هرچه بيشتر اين آثار را ميخواندم در خواندن تشنهتر ميشدم. باب جديدي به رويم گشودن گرفت. ديگر از امور فني و برقي دست شستم. در واقع كتاب و كتابخانه جاي امور فني و جعبه ابزار را گرفت. همه آن كارهاي گذشته را به كناري نهادم. بهتر است بگويم از گذشته خود توبه كردم! پشيمان از اينكه نوجوانيام را به بطالت گذراندم. درواقع، انقلاب دگرگونم ساخت و شخصيتي جديد و فرهنگي از من بروز داد كه هيچگاه فكرش را هم نميكردم. به خوابم هم نميآمد این اندازه با کتاب حشر و نشر پیدا کنم. روزگاری حتی پذیرش آن هم برایم سخت بود.
آری، زندگیام عجیب با کتاب پیوند خورد. بهتر است بگویم در تمامی مراحل رنگ کتابی به خود گرفت. پيش خود ميگفتم كاش ديدگانم كمي زودتر به روي كتاب باز ميشد و در محضرش قرار ميگرفتم. كاش كمي زودتر باد انقلاب وزيدن ميگرفت تا به دنبالش خود را ميتكاندم.
بدینسان تمام اوقات جوانیام خلاصه شد در خواندن و خواندن و خواندن. در گوشهای از اتاق کتابخانه کوچکی تشکیل دادم. با خرید تدریجی کتاب این کتابخانه کوچک قد کشید، بزرگ و بزرگتر شد، تا اینکه دو ضلع از چهار ضلع اتاق را پر کرد. ساعاتی از شبانهروزم را در آنجا با کتاب خلوت میکردم. و حالا که این کتابخانه را میبینم یاد آن روز خاطرهانگیز میافتم و آن یادداشتی که حاوی چند عنوان کتاب بود. یادداشتی که برای نخستین بار مرا کشاند به درون کتابفروشی برای خرید کتاب.
رسانههای اماراتی گزارش دادند که دولت این کشور برای نخستین بار مجوز تأسیس یک قمارخانه را در این کشور صادر کرده است.
، شرکت هتلهای وین اعلام کرد که از دولت امارات برای راه اندازی یک قمارخانه مجوز گرفته است.
این نخستین بار در تاریخ کشور امارات است که مجوز تأسیس یک قمارخانه در این کشور صادر میشود.
این شرکت آمریکایی در جزیره مرجان در رأس الخیمه امارات یک مرکز تفریحی راه اندازی کرده و گفته میشود این مرکز ۱۵۴۲ اتاق دارد.
وین همچنین گفته که برای ساخت این مرکز تفریحی ۵۱۴ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و مجموعه مذکور در سال ۲۰۲۷ به بهره برداری خواهد رسید.
از آنجا که قمار بازی در اسلام حرام است، تا پیش از این در امارات هم همچون بسیاری دیگر کشورهای اسلامی قمار بازی چه به صورت برخط و چه به صورتی حضوری و فیزیکی ممنوع بود.
واقعا جای تاسف دارد که یک کشور اسلامی برای رسیدن به ... از همه خطوط قرمز در حال عبور است
درحالی که مسوولان وزارت بهداشت اعلام میکنند که برای مبارزه با سیگارهای الکترونیکی اقداماتی صورت گرفته اما همچنان شاهد افزایش فروش این سیگارها هستیم.
به گزارش مشرق، این روزها جوانان و نوجوانانی در اطرافمان به چشم میخورند که دستگاههای کوچک و مستطیل شکلی به گردن آویختند و با قرار دادن لبههای دستگاه داخل دهان با دود غلیظی فضا را پر میکنند. مصرفکنندگانی که باورشان این است که سیگارهای الکترونیکی و انواع ویپها جایگزین خوبی برای سیگارهای قدیمی و حتی ترک تدریجی و دائمی آنها هستند. این در حالی است که مطالعات دانشگاهی و تحقیقات حاکی از آن است که دو ماده اولیه موجود در سیگارهای الکترونیکی، پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی برای سلولها سمی هستند و هر چه مواد موجود در یک مایع الکترونیکی بیشتر باشد، سمیتر و مهلکتر است.
چندی پیش نیز رسانه هلث دی نیوز، به نقل از «امیلی استوکینگز»، یکی از محققان دانشگاه سیدنی، نوشت «در کوتاه مدت، نیکوتین ممکن است احساس اضطراب و استرس را کاهش دهد و جوانان ممکن است به سراغ سیگارهای الکترونیکی به عنوان مکانیزم مقابله بروند. صرف نظر از اینکه آیا بیماری روانی بر سیگار تأثیر میگذارد یا برعکس، واضح است که اگر میخواهیم از شروع استفاده از سیگارهای الکترونیکی جلوگیری کنیم، باید به سلامت روان نیز توجه کنیم.»