eitaa logo
دانشگاه مجازی
525 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
3.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
در این دانشگاه مدرکی نیست، ان شاء الله علمی باشد. ارتباط با ادمین: @shirvani_shiri
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ اندر کم کاری های ... ؟! @Allah4all 🔺نویسنده این یادداشت یک ایرانی مقیم انگلستان می باشد. 🔹از رستوران ایرانی که بیرون آمدیم. مثل همیشه دوستان و کارکنان رستوران لطف بسیار داشتند و در همان گوشه دنجی که محل قرارمان بود منتظر حسن نشستم. هوا پاک و صاف و خنک بود. حسن گفت تا ایستگاه همر اسمیت همراهم می آید. از خیابان کینگ استریت سمت ایستگاه میرفتیم. گفتم حسن! سری به این کتابفروشی بزنیم. کتابفروشی الف. 🔸جوان پشت پیشخوان گفت جلسه است. صدای سخنران می آمد و جمعیتی حدود بیست نفر شنونده بودند. کلمه ایران و فارس به گوشم خورد. گفتم میتوانیم شرکت کنیم؟ ... نشستیم. سخنران دکتر نبیل حیدری بود در باره کتاب التشیع العربی و التشیع الفارسی صحبت میکرد و پاسخ به پرسش ها. 🔹همان بحث های معروف: شیعیان در ایران قائل به تحریف قرآنند. نهج البلاغه را شریف رضی نوشته است. ایرانیان خلفا را سبّ می کنند. مراجع قم در عید الزهرا شرکت می کنند و… سخن دو رشته داشت. ضد ایرانی و ضد شیعه امامیه. 🔸وقت گرفتم، توضیح بدهم. خوشبختانه مدیر جلسه با خوشرویی پذیرفت. گفتم: در سال ۱۹۴۵ آرتور جفری کتاب المصاحف را در قاهره منتشر کرد تا ثابت کند اهل سنت به تحریف قرآن اعتقاد دارند. اخیرا هم انتشارات بریل کتاب: the revelation and falsification نوشته ایتان کلبرگ شیعه شناس صهیونیست و امیر معزی را منتشر کرد تا ثابت کند شیعه به تحریف قرآن باور دارد. @Allah4all 🔹بسیار خوب شما به ایران سفر کنید تمامی نسخه های قرآن را در کتابخانه ها و گنجینه نسخ خطی قرآن ببینید. آیا می توانید قرآنی پیدا کنید که حتی یک آیه و یا یک کلمه اش متفاوت باشد؟ چرا قرآن را که راز و رمز و تکیه گاه وحدت همه مسلمانان است، با چنین بحث هایی تبدیل به موضوع تفرقه می کنیم؟ 🔸در مورد نهج البلاغه، کتاب هایی مثل مصادر نهج البلاغة و اسانيده از عبدالزهره الحسنی منتشر شده است که نشان می دهد بسیاری از خطبه ها پیش از تولد سید رضی در منابع وجود دارد. چگونه سید رضی می تواند نویسنده آن متون باشد؟ مگر آیت الله سیستانی نگفت سب خلفا و عایشه همسر پیامبر حرام است. مگر نگفت اهل سنت خود ما هستند؛ تعبیر انفسنا را به کار برد چرا این موارد را نمی بینید؟ 🔹در مسیر که به خانه می آمدم کتاب نبیل حیدری را که برایم امضا کرده بود ورق می زدم با خود می گفتم. کجاست آن کتاب درجه اولی که در باره شیعه امامیه قابل عرضه جهانی باشد. واقعیت این است که پس از اصل الشیعه کاشف الغطاء و الشیعه و التشیع محمدجواد مغنیه و شیعه در اسلام علامه طباطبایی ره نتوانسته ایم کتاب شایسته درجه اولی عرضه کنیم. این همه بودجه های میلیاردی - صدها میلیاردی هم هست!- در موسسات فرهنگی، دینی و تبلیغی در قم و تهران و مشهد صرف می شود، محصول و نتیجه اش کجاست؟ به نقل از علی اکبر بدیعی مرجع تخصصی @studiesofshia @allah4all
@studiesofshia ❇️ کلامی از پروفسور (به نقل از سید حسین نصر) در مقایسه فلاسفه اسلامی با فلاسفه غرب 🔹هانری کُربَن (Henry Corbin) فیلسوف، ایران‌شناس، اسلام‌شناس، و شیعه‌شناس فرانسوی بوده است. وی نخستین برگردان آثار مارتین هایدگر به زبان فرانسه و همچنین معرفی‌کنندهٔ فلسفهٔ اشراق سهروردی و حکمت متعالیهٔ ملاصدرا به اروپاییان بوده‌است. او صاحب مکتبی در تاریخ فلسفهٔ اسلامی است و معتقد است فلسفه اسلامی معادل فلسفه عربی نیست و با مرگ ابن رشد پایان نیافته‌است. بلکه سنتی زنده و پویا است که در شرق جهان اسلام، به‌ویژه حوزه فرهنگی ایران، تداوم یافته و با بهره‌گیری از احادیث امامان شیعه و امتزاج با فلسفهٔ ایران باستان و عرفان نظری به اوج رسیده‌است. هانری کُربَن همچنین از پایه‌گذاران فلسفه تطبیقی است که به نقادی فلسفهٔ مدرن غرب بر پایه سنت فلسفهٔ اسلامی می‌پردازد. مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ نخستین اندیشه های شیعی: تعالیم امام باقر (ع) 🔹ارزینا آر. لالانی؛ مترجم: فریدون بدره ای کتاب نخستین اندیشه های شیعی کتابی است که تا حدودی کمبود عدم شناخت نسبت به امام باقر (ع) و سهم مهم ایشان در تکوین اندیشه و فقه شیعه را پر کرده است. telegram.me/bayeganitabligh/7703 کانون مباحث کتاب مفهوم امامت در نزد شیعیان و نقش امام باقر در تکوین این مفهوم در نزد شیعیان دوازده امامی و شیعیان اسماعیلی است. نویسنده در ابتدای کتاب مروری مختصر بر اندیشه امامت پیش از امام محمد باقر می‌کند و سپس به جنبه‌هایی از عصر و زندگی ایشان می‌پردازد و گزارشی اجمالی از جریان‌های رقیب در درون شیعه ارائه می‌کند. سپس نظریات امام محمد باقر پیرامون امامت بیان‌شده و در فصل بعد دیدگاه ایشان پیرامون چهار مفهوم ایمان، تقیه، قضا و قدر و نهایتا توحید گزارش می‌شود. فصل ششم کتاب به نقش امام باقر در حوزه حدیث و روایتگری از پیامبر و ائمه اختصاص دارد و نقش امام باقر در روایت احادیث مختلف از پیامبر از دید شیعه و سنی تشریح می‌شود. در فصل آخر نویسنده گزارشی کوتاه از نقش امام باقر در شکل‌گیری فقه شیعی ارائه می‌کند. 🔸دانلود ترجمه فارسی👈👈👈 t.me/studiesofshia/1572 ✳️ Early Shi'i Thought: The Teachings of Imam Muhammad al-Baqir (a.s) 🔹Arzina R. Lalani (Author) Imam Muhammad al-Baqir was one of the most erudite Muslims of his age and played a significant role in the history of early Islam. At once a versatile leader and scholar, he was also an authority on the exegesis of the Qur'an, the traditions of the Prophet, and all matters relating to the rites, rituals, and practice of Islam. Using hitherto largely ignored Shi'i sources, Arzina R. Lalani explores al-Baqir's pivotal contributions to Islamic thought in its early formative period, contributions that were powerfully to affect developments in Shi'a law, theology, and religious practice. This study gives particular attention to al-Baqir's vital role in the formulation of the function and nature of the self. 🔸Download👉👉👉 t.me/studiesofshia/1573 🔺معرفی کتاب از حامد الگار 👈👈👈 t.me/studiesofshia/1574 🔻نقد و بررسی کتاب از اتان کلبرگ 👈👈👈 t.me/studiesofshia/1575 مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia_نخستین_اندیشه_های_شیعی.pdf
23.32M
@studiesofshia ✳️ نخستین اندیشه های شیعی: تعالیم امام باقر (ع) 🔹ارزینا آر. لالانی 🔸مترجم: فریدون بدره ای مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia_Early_Shii_Thought_The_Teachings_of_Imam_Muhammad.pdf
13.61M
@studiesofshia ✳️ نخستین اندیشه های شیعی: تعالیم امام باقر (ع) ✳️ Early Shi'i Thought: The Teachings of Imam Muhammad al-Baqir (a.s) 🔹ارزینا آر. لالانی 🔹Arzina R. Lalani (Author) مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia_نخستین_اندیشه_های_شیعی،_تعالیم_امام_باقر_ع_حامد_الگار.pdf
1.18M
@studiesofshia ✳️ معرفی کتاب «نخستین اندیشه های شیعی، تعالیم امام باقر (ع)» 🔹حامد الگار؛ مترجم: نادر خبازی دولت آباد 🔸کتاب ماه دین دی و بهمن 1381 شماره 63 و 64 مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ ویلفرد فردیناند مادلونگ (Wilferd Ferdinand Madelung) ویلفرد فردیناند مادلونگ اسلام‌شناس و شیعه‌شناس آلمانی در26 دسامبر 1930 در اشتوتگارت زاده شد. در 1947 به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد. ابتدا به دانشگاه جورج تون رفت و سپس در سال 1953 درجه لیسانس تاریخ و ادبیات اسلامی را از دانشگاه قاهره اخذ کرد. در طول اقامت او انقلاب مصر که با قیام سربازان آزاد آغاز شده بود رخ داد. او در این مدت به دیدار حسن عباس، محقق سرشناس تاریخ اسلام می‌رفت. در سال 1957 از دانشگاه هامبورگ درجه دکتری در مطالعات اسلامی دریافت کرد. مادلونگ رساله دکتری خود را تحت نظر برتولد اشپولر به پایان رساند. مادلونگ از 1958 تا 1960 وابسته فرهنگی سفارت آلمان در عراق بود. مدت کوتاهی پس از ورود او به بغداد سرهنگ عبدالکریم قاسم در یک کودتای خونین رژیم حاکم را سرنگون کرد (انقلاب 14 جولای). اما مادلونگ به ناچار دو سال دیگر هم در عراق ماند. پس از آن برای تدریس در دانشگاه به ایالات متحده رفت. در 1963 استادیار مطالعات اسلامی در دانشگاه تگزاس در اوستن بود، سپس از 1964 تا1978 در دانشگاه شیگاگو رشته‌های مختلف مرتبط با علوم اسلامی را تدریس می‌کرد. از 1978 و به مدت بیست سال سمت عالی‌ترین کرسی اسلام‌شناسی دانشگاه اکسفورد را در اختیار داشت. تدریس عربی در بالاترین سطح یکی از شرایط داشتن این سمت است. وى عضو تعداد زیادى از مجامع‌ بین‌المللی اسلام‌ شناسى است‌ و مرتباً در مجامع‌ وکنفرانس‌هاى بین‌المللی شرکت‌ مى‌کند. آثار زیادی درباره تاریخ اسلام و بخصوص در مورد تاریخ اسلام در سال‌های ابتدایی از وی به چاپ رسیده است. او تحقیقات گسترده‌ای را درباره فرق و جنبش‌های اسلامی از جمله اسماعیلیه، زیدیه و نیز مذهب شیعه دوازده امامی دارد. همکاری قابل توجهی در نگارش دایره‌المعارف اسلامی داشت و از مشاوران ویرایشگر دایره‌المعارف ایرانیکا و عضو هیئت تحریریه مجله پژوهش‌های عربی و اسلامی نیز است. مادلونگ به روش‌شناختی شیعه توجه داشته است و آثارش به نسبت آثار سایر شیعه‌شناسان غربی نقاط قوت بسیاری دارد. او از منابع و روایات اصیل شیعی استفاده می‌کند. از دیگر ویژگی‌های سبک نگارش او تفکیک موضوعی و روشی منابع، توجه به فضا و تاریخ حوادث و آموزه‌ها، فهم آموزه‌ها در راستای یک نظام فکری، اشراف نسبتاً کامل به ابعاد گوناگون اسلام، شناخت دقیق دانشمندان و آثار معتبر ایشان، و نیز تسلط به زبان عربی است. همه این موارد کمک شایانی برای شناخت شیعه در جوامع غربی بوده است. او از زمره محققان غربی معتبر در نزد محققان شیعی است. telegram.me/bayeganitabligh/1171 برخی آثار ترجمه شده از او که در ایران منتشر شده است عبارتند از: مکتب‌ها و فرقه‌های اسلامى در سده‌هاى میانه‌، شیعه‌ و معتزله‌ و جانشینى حضرت‌ محمّد (ص‌)؛ پژوهشى در خلافت‌ نخستین‌. مادلونگ، انگیزه خود را در تألیف این کتاب، تجدید نظر در بی‌اعتمادی شدید اغلب مورخان غربی به منابع اسلامی مربوط به صدر اسلام و افسانه شمردن آنها و نگاهی دوباره به تحلیل این رخدادها بر پایه نزدیکترین منابع به آن دوره معرفی و به کوشش خود برای ایجاد توازن مناسب بین اختصار و وفادار بودن به متون و روایات تصریح کرده است. او در ابتدا با نگاهی به موضوع خویشاوندی در قرآن به نقش خانواده‌های پیامبران پیشین در حمایت از انبیاء و نیز وراثت آنان می‌پردازد و نتیجه می‌گیرد که بر اساس قرآن، جانشین طبیعی پیامبر(ص) نمی‌تواند ابوبکر باشد. وی می‌نویسد: تا آنجا که قرآن، افکار محمد(ص) را بیان می‌کند روشن است که او در نظر نداشت ابوبکر جانشین طبیعی او باشد و رضایتی هم به انجام این کار نداشت. در ادامه، دیدگاه‌های دو شاهد واقعه یعنی عایشه و عبدالله بن عباس را مورد بررسی میدهد. این بحث او در حقیقت واکنشی است به گفتار آن دسته از محققان غربی که گزارش‌های این دو را تعصب‌آمیز و تحت تأثیر حُبّ و بغض‌ها معرفی کرده‌اند و مواردی را که به نفع شیعیان است، از جعلیات دوره‌های بعدی دانسته‌اند. وی همچنین در ابتدای کتاب، دو شجره از خاندان هاشم و امیه و همچنین سه صفحه گاهشمار حوادث مهم تاریخ صدر اسلام را ارائه می‌دهد. کتاب اخیر به عنوان کتاب برگزیده جمهوری اسلامی در 1377 انتخاب شد. ویلفرد مادلونگ محقق ارشد در موسسه مطالعات اسماعیلیه در لندن بود و سرانجام در 9 می 2023 دار فانی را وداع گفت. @studiesofshia
بررسی_روش_ها_و_ویژگی_های_پژوهشی.pdf
341.9K
@studiesofshia ✳️ بررسی روش ها و ویژگی های پژوهشی ویلفرد مادلونگ در مطالعات شیعی 🔹احمد بهشتی مهر، محمود تقی زاده داوری 🔸منبع: پژوهش های فلسفی-کلامی سال 15 تابستان 1393 ش 4 مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia_جایگاه_اصول_اعتقادات_شیعة_دوازده_امامی_در_آثار_شیعه.pdf
230.7K
@studiesofshia ✳️ جایگاه اصول اعتقادات شیعة دوازده امامی در آثار شیعه شناسان غربی 🔹مریم صانع پور 🔸نگارنده مقالة حاضر با بررسی آثار شیعه شناسان غربی درصدد است تا از میزان و نحوه شناخت آن ها در مورد آموزه های عقلانی اعتقادی شیعة امامیه (عدل و امامت) مطلع شود. شیعه شناسان مورد مطالعه در این مقاله عبارتند از: ویلفرد مادلونگ، مایر بارآشر، اتان کولبرگ، ونز برو، رون بوکلی، هانری کربن، مونتگمری وات، هاینس هالم، و آندرو نیومن. نویسنده در پایان مقاله با توجه به وجوه مثبت و منفی آثار شیعه شناسان غربی پیشنهادهایی جهت بازنگری درون دینی در جنبه های نظری و عملی به صاحب نظران شیعة دوازده امامی ارائه می کند. مرجع تخصصی @studiesofshia
✳️ فاطمه، دختر محمد (صلوات الله علیهم) 🔹کریستوفر کلوهسی @studiesofshia 🔸این کتاب در اول آگوست 2009 توسط مرکز مطالعات اسلامی و عربی انتشارات جرجیاس به چاپ رسیده است. در این کتاب به نحوه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، روایات مختلف شیعه و سنی در حمله به خانه ایشان و ... پرداخته شده است. کتاب دیگری از کریستوفر کلوهسی با نام روایت زینب، دختر علی علیهما السلام نوشته شده است که بزودی معرفی خواهد شد. ✳️ Fatima, Daughter of Muhammad 🔹Christopher Clohessy The Prophet Muhammad died in June 10/632, his head cradled in the lap of his young wife  isha. In the shadows near his bed stood Fâtima, his only surviving daughter, ousted from her father s side at this critical moment. Fâtima would die a few months later after a life lived ostensibly on the edges of Islam, and for centuries, although revered and honored by Muslims, she would remain a indistinct figure, barely known by those who follow the religion of her father. But from the shadows of history and the pages of ancient Arabic texts emerges the picture of a startling and distinctive woman who, far from living on the peripheries of Islam s beginnings, is deeply embedded in the politics, intrigue and profound religious sentiments of her time. The only child of Muhammad to survive him, a wife and mother living at the heart of her father s world, Fatima was from early times taken up by Shî a Islam, for whose adherents she is the virgin mother, the heavenly intercessor with untold power before God s throne, and the grieving mother of al-Husayn, the Shi a's most important martyr. During her life she was impoverished and weak, neglected, marginalized, maltreated and divested of justice: but her reward in heaven comprises incalculable riches and jeweled habitations, and all the populace of that place will bow their heads in deference to her, and her company will be the angels and the friends of God. Here, for the first time, her story is told. 🔻مرجع تخصصی @studiesofshia