eitaa logo
دانشگاه مجازی
542 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
3.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
در این دانشگاه مدرکی نیست، ان شاء الله علمی باشد. ارتباط با ادمین: @shirvani_shiri
مشاهده در ایتا
دانلود
گردش مالی سفر های نوروزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭☺️😭☺️😭☺️ 👌 قطعا با دیدن این کلیپ بغض گلوی شما رو خواهد گرفت و شاید هم گریه کنید 😭 با دیدن این کلیپ متوجه خواهید شد که چقدر نقش (مادر 🧕)در زندگی های و در تمام نسل ها چقدر موثر هست و چرا دشمن برنامه ریزی کرده که نقش مادری رو کم رنگ کنه و از بین ببره 😔
وقوع قوی‌ترین زلزله ۲۵ سال اخیر در تایوان؛ ۹ فوتی و بیش از ۹۰۰ زخمی تاکنون
«اسرائیل» به دنبال چیست؟ / «ایران» چگونه پاسخ خواهد داد؟ استشمام علم بو‌ها / آنچه درباره «بو» نمی‌دانید! ماجرای یکتا، جنجال باغ ازگل و معمای ساخت مسجد در پارک قیطریه اقتصاد / اقتصاد کلان کد خبر: ۷۲۱۸۵۲ ارسال نظر درگذشت "دنیل کانمن" روانشناس و برنده جایزه نوبل اقتصاد در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد تا پیش از تحقیقات کانمن و تورسکی اقتصاددانان تصور می‌کردند که افراد لزوما عقلانی هستنند بدان معنا که به دنبال نفع شخصی شان می‌باشند و از تمام اطلاعات موجود برای تصمیم گیری بیطرفانه استفاده می‌کنند و ترجیحات شان ثابت است. این در حالیست که نتیجه تحقیقات کانمن و تورسکی نشان داد که این استدلال و تصور بی پایه‌ای می‌باشد. یافته‌های آنان به طور مستقیم یا غیرمستقیم الهام بخش تغییرات در سراسر دنیای تجارت از جمله طراحی مجدد برنامه‌های اهدای عضو و بهبود در برنامه ریزی برای پروژه‌های زیرساختی چند میلیارد دلاری بود. تاریخ انتشار: ۰۰:۱۷ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ پ فرارو- "دنیل کانمن" روانشناس دانشگاه پرینستون و برنده جایزه نوبل اقتصاد در تاریخ ۲۷ مارس سال جاری میلادی در سن ۹۰ سالگی درگذشت. او تحقیقی پیشگامانه را در همکاری با "عاموس تورسکی" که در سال ۱۹۹۶ میلادی درگذشت انجام داده بود. تا پیش از تحقیقات آن دو محقق اقتصاددانان تصور می‌کردند که افراد لزوما عقلانی هستنند بدان معنا که به دنبال نفع شخصی شان می‌باشند و از تمام اطلاعات موجود برای تصمیم گیری بیطرفانه استفاده می‌کنند و ترجیحات شان ثابت است. این در حالیست که نتیجه تحقیقات کانمن و تورسکی نشان داد که این استدلال و تصور بی پایه‌ای می‌باشد. یافته‌های آنان به طور مستقیم یا غیرمستقیم الهام بخش تغییرات در سراسر دنیای تجارت از جمله طراحی مجدد برنامه‌های اهدای عضو و بهبود در برنامه ریزی برای پروژه‌های زیرساختی چند میلیارد دلاری بود. به گزارش فرارو به نقل از وال استریت ژورنال، کانمن پیشگام چیزی بود که به عنوان اقتصاد رفتاری شناخته شد اگرچه او همیشه خود را یک روانشناس می‌دید. سرمایه گذارانی که درس‌های کانمن و تورسکی را می‌آموزند می‌توانند هزینه‌ها، ضرر‌ها و پشیمانی‌ها را به حداقل برسانند. بی اغراق می‌توان گفت که کانمن در مقایسه با هر فرد دیگری که سرمایه گذار حرفه‌ای نبوده تاثیر بیش تری بر عرصه سرمایه گذاری گذاشته است. "جیسون زویگ" روزنامه نگار "وال استریت ژورنال" درباره دنیل کانمن می‌نویسد: "من برای اولین بار با "دنی" همانطور که همه او را این گونه صدا می‌زدند در کنفرانسی در مورد اقتصاد رفتاری در سال ۱۹۹۶ ملاقات کردم. سال‌ها به عنوان یک روزنامه نگار عرصه سرمایه گذاری فکر می‌کردم: چرا افراد باهوش در مورد پول تا این اندازه احمق هستند؟ حدود پنج دقیقه پس از ارائه سخنرانی دنی متوجه شدم که او پاسخ‌هایی به این پرسش من دارد نه تنها برای این پرسش بلکه تقریبا برای هر رمز و راز رفتار مالی. چرا ما بُرد‌ها را خیلی زود می‌فروشیم و برای مدت زمانی طولانی به باخت‌های مان می‌چسبیم؟ چرا می‌گوییم تحمل ریسک بالایی داریم و پس از سقوط بازار عذاب می‌کشیم؟ چرا وقتی شانس‌ها در مقابل مان قرار گرفته اند آن‌ها را نادیده می‌گیریم"؟
«اسرائیل» به دنبال چیست؟ / «ایران» چگونه پاسخ خواهد داد؟ استشمام علم بو‌ها / آنچه درباره «بو» نمی‌دانید! ماجرای یکتا، جنجال باغ ازگل و معمای ساخت مسجد در پارک قیطریه اقتصاد / اقتصاد کلان کد خبر: ۷۲۱۸۵۲ ارسال نظر درگذشت "دنیل کانمن" روانشناس و برنده جایزه نوبل اقتصاد در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد تا پیش از تحقیقات کانمن و تورسکی اقتصاددانان تصور می‌کردند که افراد لزوما عقلانی هستنند بدان معنا که به دنبال نفع شخصی شان می‌باشند و از تمام اطلاعات موجود برای تصمیم گیری بیطرفانه استفاده می‌کنند و ترجیحات شان ثابت است. این در حالیست که نتیجه تحقیقات کانمن و تورسکی نشان داد که این استدلال و تصور بی پایه‌ای می‌باشد. یافته‌های آنان به طور مستقیم یا غیرمستقیم الهام بخش تغییرات در سراسر دنیای تجارت از جمله طراحی مجدد برنامه‌های اهدای عضو و بهبود در برنامه ریزی برای پروژه‌های زیرساختی چند میلیارد دلاری بود. تاریخ انتشار: ۰۰:۱۷ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ پ فرارو- "دنیل کانمن" روانشناس دانشگاه پرینستون و برنده جایزه نوبل اقتصاد در تاریخ ۲۷ مارس سال جاری میلادی در سن ۹۰ سالگی درگذشت. او تحقیقی پیشگامانه را در همکاری با "عاموس تورسکی" که در سال ۱۹۹۶ میلادی درگذشت انجام داده بود. تا پیش از تحقیقات آن دو محقق اقتصاددانان تصور می‌کردند که افراد لزوما عقلانی هستنند بدان معنا که به دنبال نفع شخصی شان می‌باشند و از تمام اطلاعات موجود برای تصمیم گیری بیطرفانه استفاده می‌کنند و ترجیحات شان ثابت است. این در حالیست که نتیجه تحقیقات کانمن و تورسکی نشان داد که این استدلال و تصور بی پایه‌ای می‌باشد. یافته‌های آنان به طور مستقیم یا غیرمستقیم الهام بخش تغییرات در سراسر دنیای تجارت از جمله طراحی مجدد برنامه‌های اهدای عضو و بهبود در برنامه ریزی برای پروژه‌های زیرساختی چند میلیارد دلاری بود. به گزارش فرارو به نقل از وال استریت ژورنال، کانمن پیشگام چیزی بود که به عنوان اقتصاد رفتاری شناخته شد اگرچه او همیشه خود را یک روانشناس می‌دید. سرمایه گذارانی که درس‌های کانمن و تورسکی را می‌آموزند می‌توانند هزینه‌ها، ضرر‌ها و پشیمانی‌ها را به حداقل برسانند. بی اغراق می‌توان گفت که کانمن در مقایسه با هر فرد دیگری که سرمایه گذار حرفه‌ای نبوده تاثیر بیش تری بر عرصه سرمایه گذاری گذاشته است. "جیسون زویگ" روزنامه نگار "وال استریت ژورنال" درباره دنیل کانمن می‌نویسد: "من برای اولین بار با "دنی" همانطور که همه او را این گونه صدا می‌زدند در کنفرانسی در مورد اقتصاد رفتاری در سال ۱۹۹۶ ملاقات کردم. سال‌ها به عنوان یک روزنامه نگار عرصه سرمایه گذاری فکر می‌کردم: چرا افراد باهوش در مورد پول تا این اندازه احمق هستند؟ حدود پنج دقیقه پس از ارائه سخنرانی دنی متوجه شدم که او پاسخ‌هایی به این پرسش من دارد نه تنها برای این پرسش بلکه تقریبا برای هر رمز و راز رفتار مالی. چرا ما بُرد‌ها را خیلی زود می‌فروشیم و برای مدت زمانی طولانی به باخت‌های مان می‌چسبیم؟ چرا می‌گوییم تحمل ریسک بالایی داریم و پس از سقوط بازار عذاب می‌کشیم؟ چرا وقتی شانس‌ها در مقابل مان قرار گرفته اند آن‌ها را نادیده می‌گیریم"؟ تبلیغ قیمت بیت کوین نسبت به سال پیش 3برابر شد💲 میتونی توی کمتر از 10 دقیقه ثبت نام کنی و خریدتو کامل کنی ثبت نام و خرید آسان برای دهه‌های متمادی کانمن و تورسکی آزمایش‌هایی را انجام داده بودند تا متوجه شوند افراد چگونه فکر و رفتار می‌کنند. کانمن به این نتیجه رسید: "پول از دست رفته با پول بدست آمده یکسان نیست. ضرر‌ها دست کم دو برابر دردناک‌تر از احساس خوشایند کسب پول هستند". اگر از افراد بپرسید که آیا می‌خواهند ریسکی را با شانس موفقیت ۸۰ درصد بپذیرند یا خیر اکثر آنان پاسخ مثبت می‌دهند. در عوض اگر از آنان بپرسید آیا با احتمال ۲۰ درصد شکست همان ریسک را متحمل می‌شوند یا خیر بسیاری از انان پاسخ منفی می‌دهند. کانمن گفته بود سهامی که افراد می‌فروشند بهتر از سهامی است که خریداری می‌کنند. روزنامه نگار وال استریت ژورنال می‌افزاید: "او به من گفت: "مهم‌ترین سوالی که قبل از تصمیم گیری باید پرسید این است که "نرخ پایه چیست"؟ منظور او این بود که شما باید هر تصمیم مهمی را با در نظر گرفتن شانس‌های عینی موفقیت با توجه به گستره تاریخی نتایج در موقعیت‌های مشابه اتخاذ کنید. اگر به فکر راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید ممکن است عقل تان به شما بگوید که هیچ راهی برای شکست خوردن وجود ندارد. این در حالیست که داده‌های آمار اداره کار امریکا نشان می‌دهند نیمی از مشاغل تازه در پنج سال نخست پس از راه اندازی شان از بین می‌روند و با شکست مواجه می‌شوند. دانستن اینکه نرخ پایه ۵۰/۵۰ است نباید شما را از تلاش منصرف کند، اما باید مانع از خوش بین بودن غیرواقع بینانه شود. دنیل می‌دانست
که نرخ‌های پایه کاملا همه چیز نیستند. او به من گفت که قبل از اینکه از "ان تریزمن" خواستگاری کند به او گفت: "دین ما متفاوت است. من عصبی هستم تو نیستی. تقریبا نیمی از ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شود. نرخ‌های پایه علیه ما هستند". همسرش پاسخ داده بود: "اوه، چه کسی به نرخ‌های پایه اهمیت می‌دهد"! این گونه بود که زندگی مشترک آنان چهار دهه به طول انجامید. تریزمن در سال ۲۰۱۸ درگذشت". به نظر میرسد که مغز انسان توجه و اعتبار بیش تری برای اظهار نظر‌های شخصی و اطلاعات فردی قائل است تا مطالعات آماری. بنا بر کتاب "تفکر: سریع و آهسته" نوشته "دنیل کانمن" در هنگام بررسی یک موضوع اگر دربار آن گزارش‌های شخصی و اطلاعات آماری هر دو موجود باشند به اطلاعات آماری و نرخ پایه معمولا کم‌تر توجه می‌شود یا کاملا نادیده گرفته می‌شوند. در تعریف نرخ پایه این طور باید گفت که تصور کنید در یک کوزه ۱۰۰ تیله رنگی وجود دارد که ۱۵ تیله آن سبز و ۸۵ تیله قرمز است. به نسبت تعداد هر تیله به کل تیله‌ها نرخ پایه می‌گو‌یند. در این حالت نرخ پایه برای تیله سبز رنگ ۱۵ درصد است و البته احتمال این که به طور تصادفی از کوزه تیله سبز انتخاب شود هم ۱۵ درصد خواهد بود. در اینجا مثال دیگری را برای فهم بهتر موضوع بیان می‌کنیم که در همان کتاب ذکر شده است: مارک یک مرد لاغر اندام اهل آلمان است که عینک به چشم می‌زند و دوست دارد آثار موتزارت را گوش دهد. کدام یک محتمل‌تر است؟ اینکه مارک الف) یک راننده کامیون باشد ب) استاد ادبیات در فرانکفورت باشد اکثر افراد گزینه دوم (ب) را انتخاب می‌کنند که اشتباه است. در آلمان تعداد رانندگان کامیون هزار برابر تعداد اساتید ادبیات است (به ویژه اساتید ادبیات در فرانکفورت). به همین خاطر، بسیار محتمل‌تر است که مارک راننده کامیون باشد. با این وجود، چه اتفاقی رخ می‌دهد که ما گزینه دوم را انتخاب می‌کنیم؟ توضیحات درباره ظاهر و شخصیت مارک ما را فریب داده و باعث می‌شود اطلاعات آماری را نادیده بگیریم و به جای انتخاب گزینه اول که بسیار محتمل‌تر است گزینه دوم را انتخاب کنیم و این کار یعنی غفلت از نرخ پایه. کانمن در آن کتاب سوگیری‌های شناختی مختلفی را بررسی می‌کند. او در ابتدا مغز انسان را به دو سیستم تقسیم می‌کند که هر یک ویژگی‌های مشخصی دارند. این سیستم‌ها عبارتند از: سیستم ۱ که به طور خودکار و سریع و احساسی کار می‌کند و معمولا تلاش زیادی به خرج نمی‌دهد. سیستم ۱ بخشی از مغز ما است که به صورت غریزی و ناگهانی عمل می‌کند بدون آن که به شکل خودآگاه بر آن کنترل داشته باشیم. برای مثال، وقتی یک صدای بلند و غیرمنتظره را می‌شنویم چه کار می‌کنیم؟ احتمالا به سرعت و به شکل خودکار توجه ما به سمت صدا جلب می‌شود. این همان سیستم ۱ است. این سیستم میراث گذشته تکاملی ما است: نشان دادن واکنش‌ها و قضاوت‌های سریع به نجات و بقای ما کمک می‌کند. در مقابل، سیستم ۲ کُندتر است نیاز به تلاش بیش تری دارد و سیستماتیک و منطقی کار می‌کند. سیستم ۲ آن قسمت از ذهن است که برای تصمیم گیری فردی، استدلال و اعتقادات به کار می‌آید. این سیستم با فعالیت‌های خودآگاه مثل خویشتن داری، تمرکز و انتخاب سر و کار دارد. کانمن در سال ۱۹۶۹ میلادی در دانشگاه تدریس می‌کرد که از تِوِرسکی روانشناس ریاضی و همکارش در آن دانشگاه خواست تا بازدیدی از کلاس او داشته باشد. تورسکی در سخنرانی خود در آن کلاس استدلال کرد که انسان‌ها در تخمین خطرات و احتمالات بد نیستند. کانمن در آن زمان گفت: "من باور نمی‌کنم"! کانمن در آن زمان در حال مطالعه درک بصری بود. او پیش‌تر باور داشت همان طور که توهمات نوری چشم را فریب می‌دهند توهمات شناختی نیز ذهن را فریب می‌دهند. بحث میان کانمن و تورسکی از آن روز سر میز ناهار آغاز شد و تا سال‌ها بعد ادامه یافت. تورسکی سازمان یافته و دارای اعتماد به نفس بود. کانمن، اما نامرتب بود و به خود شک داشت و به طرز شگفت آوری شیوه کارش شهودی بود. در سال ۱۹۷۱ میلادی آن دو مرد برای این که تصمیم بگیرند نام کدام یک از آن‌ها به عنوان نویسنده اصلی اولین مقاله علمی مشترک شان ذکر شود از روش پرتاب سکه و شیر و خط استفاده کردند. پس از آن به مدت ۲۵ سال ان دو مقالات بسیار دیگری را به صورت مشترک نوشتند. روزنامه نگار "وال استریت ژورنال" که کار ویراستاری کتاب "تفکر، سریع و آهسته" را برای کانمن انجام داده بود در ادامه می‌افزاید: "دنی به جای اینکه وضع موجود را معتبر فرض کند همیشه با این فکر شروع می‌کرد که آیا منطقی است یا خیر. او هم چنین بی امان از خود انتقاد می‌کرد. دنی پس از دریافت نامه‌ای انتقادی از یکی از خوانندگان که در نقد یادداشت من نوشته بود به من گفت: "آیا می‌دانی چقدر خوش شانس هستی که هزاران نفر مخاطب داری که می‌توانند به تو بگویند اشتباه می‌کنی"؟ دنی هم چنین اصرار داشت که مطالعه تله‌ها و پارادوکس‌های ذهن انسان او را در
حل مسئله بهتر از هر کس دیگری نمی‌سازد. او گفته بود:"من فقط در تشخیص اشتباهات ام بعد از انجام آن بهتر هستم". او موفقیت خود را مدیون سخت کوشی، اما حتی بیش‌تر از آن شانس به ویژه ملاقات با تورسکی می‌دانست. دنی با وجود تمام دانشی که در مورد میزان احمق بودن سرمایه گذاران داشت سعی نکرد از بازار پیشی بگیرد. او به من گفت:"من اصلا سعی نمی‌کنم باهوش باشم. این ایده که من می‌توانم چیزی را ببینم که هیچ کس دیگری نمی‌تواند آن را ببیند یک توهم است". او اغلب می‌گفت:"اگر تصمیمات کم تری می‌گرفتیم همه ما سرمایه گذاران بهتری بودیم".
📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣 موسسه تخصصی الهیات مکین برگزار می کند؛ شروع ثبت نام دوره مجازی مجمع خوانی جهت آمادگی مصاحبه دکتری مدت دوره: ۲۰ ساعت فضای برگزاری کلاس: ویانا مدرس: آقای دکتر علم الهدی شروع دوره: فروردین ماه ۱۴۰۳ (۲ جلسه ۲ ساعته در هفته) ☎️ شماره تماس و آی دی جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: ❇️ @Makin_97 ❇️ ۰۹۳۶۷۰۴۳۲۶۸
دفتر رهبر انقلاب اسلامی میزان زکات فطره و کفاره روزه سال ۱۴۰۳ شمسی را اعلام کرد. به گزارش شفقنا، براساس نظر رهبر انقلاب اسلامی، میزان فطریه قیمت گندم برای هر نفر ۶۵ هزار تومان (شصت و پنج هزار تومان) و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰ هزار تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان) است. همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر ایشان اعلام شده، به این شرح است: یک سال نماز قضا: هشت میلیون تومان یک ماه روزه: چهار میلیون تومان کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰ هزار تومان (نهصد و شصت هزار تومان) کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶ هزار تومان (شانزده هزار تومان) حداقل فطریه هر نفر: ۶۵ هزار تومان (گندم) کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶۰ فقیر): ۹۶۰ هزار تومان (نهصد و شصت هزار تومان) کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰ هزار تومان (یکصد و شصت هزار تومان) یک دوره ختم قرآن: یک میلیون تومان قربانی: نه میلیون تومان عقیقه: نه میلیون تومان
🔆 رسول اکرم (صل الله علیه وآله): خانه ای که در آن کودک نباشد، برکت ندارد. 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/620691458C49eb718cea
گرانترین ماده در کره زمین؛ گرمی 140 میلیون دلار! + عکس
گرانترین چیزی که می‌توانید بخرید یک قصر، یک فلز یا حتی یک جواهر نیست، بلکه پودری است که هرگز حتی نامش را هم نشنیده‌اید.
شاید وقتی می‌شنوید که گرانترین چیز روی کره زمین یک پودر است، فکر کنید که این پودر یک مواد مخدر است؛ اما نه! اینطور نیست. این ماده دومین چیز ارزشمند در کره زمین است و می‌تواند به قیمت 110 میلیون پوند در هر گرم به فروش برسد. این چیزهای خارق العاده چیست و چرا دومین چیز ارزشمند روی کره زمین است؟ به گفته ناسا، ضد ماده ارزش بیشتری دارد، بنابراین دومین چیز ارزشمند بر روی کره زمین به شمار می‌رود؛ همانطور که وب سایت تحقیقات بازار Gitnux اشاره می‌کند، به دلیل هزینه غیرقابل تصور برای دستیابی به کوچکترین مقدار آن، یعنی 49 تریلیون پوند (62.5 تریلیون دلار) که نجومی تخمین زده می‌شود و بیشتر از ارزش کل اقتصاد جهانی است، هیچ کس آن را به این زودی نمی‌خرد. این امر به دانشگاه آکسفورد این امکان را داده است تا پودری به نام فولرن‌ اندوهدرال (Endohedral Fullerene) مبتنی بر اتم نیتروژن را به عنوان «گران‌ترین چیز روی زمین» معرفی کند. دانشمندان در استارت آپ Designer Carbon Materials مستقر در آکسفورد که این ماده را توسعه دادند و اولین 200 میلی گرم از مواد خود را به قیمت 110 میلیون پوند (167 میلیون دلار در آن زمان) در سال 2015 فروختند.
یک زن ارمنی ماجرای گرایش به دین اسلام اینگونه توضیح می‌دهد که مهربانی و محبت مسلمانان به یکدیگر دلیل اصلی مسلمان شدنش است.  از ۱۲ سالگی به اسلام گرایش پیدا کردم. تعداد زیادی ایرانی در ارمنستان زندگی می کنند و به واسطه این افراد با ایران آشنا شدم و همین منجر به این شد تا با اسلام هم آشنا شوم. آنچه که باعث شد به اسلام روی بیاورم مهربانی و کمک کردن مسلمان ها به یکدیگر بود. وقتی می دیدم مسلمان ها بدون آنکه همدیگر را بشناسند به همدیگر کمک می کنند این باعث شد تا جذب این دین شوم.
بگذارید بدانیم.pdf
12.33M
📌زنان و جمهوری اسلامی (1) به مناسبت روز دوازده فرودین کاربردی مطالعه مقایسه ای مسئله زن در غرب، پهلوی و نظام جمهوری اسلامی 📍مرکز بررسی های راهبردی فرهنگی اجتماعی انقلاب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ▫️باشگاه استادان معارف اسلامی :: میزمعارف ااا @mizemaaref
💠💧نحوه محاسبه مقدار بارندگی به زبان ساده 🔹 هرگاه یک لیتر آب را در یک مترمربع زمین به طور یکنواخت بریزیم برابر است با یک میلیمتر. هر مترمربع ۱۰۰۰۰ سانتیمتر مربع می باشد و هر لیتر آب برابر ۱۰۰۰ سانتیمتر مکعب است. از تقسیم ۱۰۰۰ سانتیمتر مکعب آب به ۱۰۰۰۰ مترمربع سطح زمین عدد یک دهم سانتیمتر حاصل می شود که یک دهم سانتیمتر همان یک میلیمتر می باشد. میلی متر ۱ = سانتیمتر ۱/۱۰ = ۱۰۰۰۰ ÷ ۱۰۰۰ 🔸 بنابراین وقتی به طور مثال گفته می شود میزان بارندگی سالیانه منطقه‌ای 400 میلیمتر است، یعنی بطور متوسط 400 لیتر آب در طول سال در یک مترمربع از زمین آن منطقه باریده شده است. و یا وقتی گفته می شود که بارندگی اخیر ۲۰ میلیمتر بود، به این معنی است که بطور متوسط ۲۰ لیتر آب روی یک مترمربع زمین ریخته است. ▫️بنابراین اگر زمین کشاورزی شما یک هکتار باشد یعنی ده هزار متر مربع ضربدر ۲۰ لیتر، معادل با دویست هزار لیتر یا دویست متر مکعب آب روی یک هکتار پخش شده است. اگر بخواهید این مقدار آب را در استخری کوچکتر جمع کنید ابعاد استخر باید ۱۰ متر در ۲۰ متر با عمق یک متر باشد. « اینجاست که اهمیت بارندگی در یک منطقه و محافظت از آبهای زیر زمینی اهمیت پیدا می کند.» ✅ بارندگی موثر چیست: بارندگی موثر یا Effective rainfall آن مقدار بارندگی که برای تامین نیاز آبی گیاه مفید واقع می گردد یا جهت تولید محصول در دوران بعد در خاک ذخیره می شود باران موثر می نامند و آن حداقل مقدار بارشی است که اگر برای یک دفعه ریزش کند تحت شرایط مطلوب خاک مقداری از آن به صورت رطوبت در خاک ذخیره گردد. و برای آن که بتواند از تبخیر در امان باشد باید بتواند تا عمق ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتری خاک نفوذ کند و مقدار بارشی که بتواند تا این عمق نفوذ کند مقدار بارشی به میزان ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر در هر بارندگی تخمین زده شده است. 🔸 بارانهای کمتر از ۱۰ میلیمتر تاثیری بر ذخیره رطوبت ندارند. و یا اینکه تاثیرشان بسیار اندک است. اما این باران ها از طریق کاهش درجه حرارت و افزایش رطوبت هوا و در نتیجه کاهش نیاز آبی گیاهان زراعی اثرات مفیدی خواهند داشت. ✅ رواناب سطحی : در زمان بارش، میزانی از آب باریده شده جذب زمین می‌شود که با نام نفوذ شناخته شده‌است و مقداری دیگر جذب درختان و گیاهان می‌شود که با نام برگاب شناخته شده‌ است و مقدار باقی‌مانده از بارش به صورت روانابی در سطح زمین جاری می‌شود یا به سطح رودخانه‌ها و دریاها افزوده می‌گردد، این آب باقی‌مانده با نام رواناب سطحی شناخته می‌شود. 🔹 اگر در هنگام بارش، شدت بارندگی از ظرفیت نفوذ آب به داخل خاک بیشتر باشد، بخشی از آب ناشی از بارندگی در سطح زمین باقی می‌ماند. این آب پس از پر کردن گودی‌های سطح زمین که به آن چالاب گفته می‌شود، در مسیر شیب زمین جریان می‌یابد و از طریق شبکه آبراهه و سپس رودخانه اصلی از حوضه خارج می‌شود. این بخش از بازندگی را می‌توان در رودخانه‌ها اندازه‌گیری کرد که به آن، رواناب سطحی می‌گویند. عموما این نوع رواناب ها در پشت سدها جمع شده یا در مسیر خود خرابی هایی به بار می آورد. 🔸 اما برای محاسبه رواناب ها روش‌های زیادی موجود است که مثلا فرض کنید در منطقه‌ای به وسعت ۱۰۰۰ هکتار، ۵۰ میلیمتر بارندگی رخ داده است که از این میزان ۱۰ میلیمتر آن به رواناب تبدیل شده است، با محاسبه ای که در بالا ارایه داده شد معادل صد میلیون لیتر یا یکصدهزار متر مکعب رواناب از این منطقه خارج خواهد شد اینجاست که علم هیدرولوژی اهمیت خواهد داشت. ✅ عوامل مؤثر در میزان رواناب سطحی: در فرایند تبدیل بارش به رواناب سطحی، دو دسته عوامل، شامل پارامترهای اقلیمی و دیگری عوامل فیزیوگرافیکی حوضه نقش دارند. عوامل اقلیمی شامل نوع، شدت و تداوم بارش و نیز توزیع مکان بارندگی، هم چنین جهت حرکت تودهٔ باران زا و دیگر عوامل اقلیمی نظیر تبخیر و تعرق می‌باشد. 🔹پارامترهای فیزیوگرافیکی شامل نوع کاربری اراضی، جنس خاک، مساحت حوضه آبریز، شکل حوضه، ارتفاع، شیب، جهت و نوع شبکه زهکشی است. همه این عوامل هم درمیزان حجم رواناب سطحی و هم در مقدار دبی اوج آن به نحوی موثرند. به عنوان مثال، هرچه تداوم بارندگی بیشتر باشد، ظرفیت نفوذ آب در خاک کاهش یافته و لذا باعث افزایش حجم رواناب می‌گردد. عموماً در حوضه‌های بزرگ، توزیع مکانی بارندگی یکسان نبوده و ممکن است بخشی از حوضه دارای بارش بیش از مقدار میانگین و بخش دیگر، کمتر از میزان بارندگی میانگین باشد. ▫️منابع: -هیدرولوژی آبهای سطحی، دکتر علیزاده -رابطه آب و خاک و گیاه، دکتر علیزاده -آبیاری، دکتر سهرابی منبع: انجمن مهندسی رودخانه ایران
هدایت شده از Mastour
‌ 🔴 دومین دورۀ جایزۀ سالانۀ انعکاس اعطای کمک‌هزینۀ نگارش مقاله در مطالعات اسلامی 🔸 ویژۀ دانشجویان و دانش‌آموختگان کارشناسی‌ارشد و دانشجویان دکترا. این جایزه که با حمایت شماری از سخنرانان «دومین و سومین مدرسۀ تابستانی انعکاس» ایجاد شده، از یک نفر برای نگارش و انتشار مقاله‌ای به زبان انگلیسی در زمینۀ مطالعات اسلامی حمایت مادی و معنوی خواهد کرد: ◀️ کمک‌هزینۀ ماهانه به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به‌مدت شش ماه ◀️ جایزۀ انتشار مقاله به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال ◀️ دریافت مشاورۀ علمی از یک متخصص برای نگارش مقاله ◀️ دریافت بازخورد از چند متخصص پس از اتمام نگارش مقاله ◀️ ویراستاری حرفه‌ای متن مقاله 👥 برگزیدگان مرحلۀ اول جایزه این فرصت را خواهند داشت که پروپوزال خود را در یک سمینار یک روزه در حضور هیئت داوری و دیگر برگزیدگان، ارائه دهند و نظرات ایشان را درباره پروپوزال خود دریافت کنند. هیئت داوری در این فرآیند، برندۀ جایزه را معین خواهد کرد. 👥 برنده و برگزیدگان اولین دورۀ جایزه را اینجا ببینید. 🔺 این جایزه با دو هدف اصلی ایجاد شده است: ۱. تشویق و حمایت از پژوهشگران جوان؛ ۲. رشد مشارکت ایرانیان در عرصۀ بین‌المللیِ مطالعات اسلامی. 🗓 مهلت ارسال پروپوزال: ۱۵ تیر ۱۴۰۳ 🔴 برای اطلاعات بیشتر درباره این جایزه و ارسال پروپوزال به پیوند زیر مراجعه فرمایید: 🌐 inekas.org/award1403 @inekas
بسته های آموزشی تقدیم کاربران محترم 1️⃣ «فلسفه و برکات فردی و اجتماعی نماز» https://eitaa.com/sajedi_ir/3892 2️⃣ بسته آموزشی سلامت معنوی https://eitaa.com/sajedi_ir/4073 3️⃣ بسته آموزشی روزه داری: ابعاد، برکات و شبهات https://eitaa.com/sajedi_ir/4081 4️⃣ ۱۴ پاسخ کوتاه به پرسش پرتکرار: «مهم اینه که . نماز و روزه و ... چه لزومی داره؟!» https://eitaa.com/sajedi_ir/4110 🖌 ابوالفضل ساجدی 🔰 @Sajedi_ir
؟ (۱) ❓گفته می شود: اسلام دین غم و است نه شادی و آرامش روان اسلام میگوید روزها، روزه بگیر و شبها هم گریه کن، بخصوص در شبهای قدر، پس اسلام به درد زندگی با نشاط نمی خورد پاسخ: 1⃣ تحقیقات مؤسسه pew ، نشان می دهد که شادابی دینداران از بی دینان بیشتر است👇 https://eitaa.com/sajedi_ir/2855 و شادی ناشی از ایمان دینی بیش از سایر انواع شادیها در سلامت جسمی تاثیر مثبت دارد👇 https://eitaa.com/sajedi_ir/1947 2⃣ اسلام برای برنامه های شادی بخش توصیه های فراوانی دارد که توضیح آن خواهد آمد. 3⃣ روزه، بسته جامع سلامت (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) است، لذا تامین کننده آرامش و نشاط روانی نیز هست👇 https://eitaa.com/sajedi_ir/4081 4⃣ عمل به اسلام، انسان را عاشق خدا میکند. یکی از ثمرات این عشق،‌ نشاط و آرامش روان است. (رجوع کنید در این کانال، به فایلهای صوتی مانند👇) https://eitaa.com/sajedi_ir/34 5⃣ حتی عباداتی مانند نماز نیز به زندگی رونق و نشاط می‌بخشند (رجوع کنید به فایل‌های در این کانال) 6⃣ گریه، به خودي خود، آرامش رواني بدنبال دارد و لذا كارشناسان براي تسكين آلام، شركت در باشگاه گريه را توصيه مي كنند.👇 https://eitaa.com/sajedi_ir/1592 7⃣ گريه مورد تاکید بیشتر در اسلام، گریه معنوی (برای تعالی معنوی،‌ اخلاقی، و سعادت اخروی) است نه برای امور مادی دنیوی،‌ و این دو نوع گریه تفاوتهای زیادی دارند، از جمله اینکه گریه معنوی موجب نشاط پایدار است. (ادامه دارد) 🖌 ابوالفضل ساجدی 🔰 @Sajedi_ir
؟ (۲) ❣️تفاوت گریه برای امور معنوی و مادی 1️⃣ 🔸گریه غيرمعنوی، تسكين بخش لحظه ای و موقت است، مدتي بعد از گريه دوباره غم بر ميگردد، در حاليكه گريه معنوي سبب ارتقا معرفت قلبی به خدا و در نتيجه تسكين بخش مستمر غمهای دنيوی است. 🔹براي مثال اگر يك بچه اسباب بازي اش را از دست بدهد غصه مي خورد و گريه مي كند اما همين مشكل، سبب گريه والدينش نمي شود بلكه آنها به گريه كودك مي خندند چون نگاه كودكانه ندارند و از دست دادن اسباب بازي را آنقدر مهم نمي دانند. 🔸اشك معنوي به سبب رشد معنوي که بدنبال دارد انسان را از كودكي معرفتي به بلوغ معرفتي مي رساند و لذا ريشه بسياري از غصه ها و گريه ها را از بين مي برد و موجب شادي پايدار دنيوي و اخروي است. 🔹شاهد تجربي: https://eitaa.com/sajedi_ir/2953 البته كسانيكه تجربه نكرده اند خبر ندارند. 🔸ميان عاشق و معشوق رمزي است 🔸چه داند آنكه اشتر مي چراند 🔹پس گريه هاي غيرمعنوي ناشی از ضعف نفس و معرفت و دیگری ناشی از قوت نفس و معرفت است 🔸یکی کودکانه و دیگری بزرگانه و از ویژگیهاي معصومين (ع) و اولياي الهي است. 🔹منظور از گریه معنوی قبلا بیان شد (در (۱) 🔸البته اشک برای امور مادی دنیوی نیز اگر همراه با توسل و درخواست از خدا باشد، بهره ی اندکی از منافع گریه های معنوی را به دنبال دارد. (ادامه دارد) 🖌 ابوالفضل ساجدی 🔰 @Sajedi_ir
؟ بویژه در شب‌های قدر (۳) ❣️تفاوت گریه برای امور معنوی و مادی 2⃣ 🔹گریه معنوی ناشی از سطح خاصی از بلوغ در «تجربه اوج» (تجربه معنوی یا تجربه دینی) است و گریه مادی ناشی از تجربه دنیوی و مادی است. (منظور از «تجربه» در اینجا، «تجربه درونی» است که نوعی انفعال نفسانی است نه «تجربه بیرونی» که در علوم تجربی (science) مطرح است.) 🔸از نگاه روانشناسان سلامت و ... تجربه اوج از ویژگیهای کسی است که سلامت روان دارد و فقدان آن نشانه کاستی و ضعف در سلامت روان است. توضیح بیشتر در 👇 https://eitaa.com/sajedi_ir/40 https://eitaa.com/sajedi_ir/39 🔹روانشناسان سلامت در اوایل قرن ۲۱ از سطح چهارم سلامت (سلامت معنوی spiritual health) نام برده اند و فقدان تجربه عرفانی را نشانه ضعف در سلامت معنوی دانسته اند. توضیح بیشتر در 👇 https://eitaa.com/sajedi_ir/3872 https://eitaa.com/sajedi_ir/4073 (ادامه دارد) 🖌 ابوالفضل ساجدی ▪️شهادت مظلومانه امیرالمومنین (ع) تسلیت باد 🔰 @Sajedi_ir
🔺 توبه (ابعاد و پرسشها) الف. برکات عجیب توبه چیست؟ (کلمات آبی رنگ را لمس کنید تا محتوا را نشان دهد) 1. میزان بهره وری از عبادات را بالا می برد 2. اراده ی حرکت به سوی کمال الهی را تقویت می‌کند، اما چگونه؟ (در سه قسمت ببینید) 👇 (اول) (دوم) (سوم) 3. مكانيزمهاي دفاعي الهي را تقویت و مكانيزمهاي دفاعي شيطانی را تضعیف می کند 4. وجوب توبه براي همه چرا؟ و چه نتایجي دارد؟ (در چهار قسمت) 👇 (اول) (دوم) (سوم) (چهارم) 5. استمرار توبه چرا و چه بركاتي دارد؟ (۱) اگر مواظب باشيم كه خطايي از ما سرنزند چرا توبه كنيم؟ آيا توبه كثير مستلزم نوميدي نيست؟ 6. استمرار توبه چرا و چه برکاتی دارد؟ (۲) 7. توبه، عشق الهی را در دل پرورش می‌دهد (لینک آن بعداً افزوده می‌شود) ب. ارکان و راهکارهای توبه پایدار چه هستند؟ 1. توبه، انابه و استغفار چه تفاوت و رابطه اي با هم دارند؟ 2. مهمترين ركن توبه چيست؟ 3. راهكارهاي توبه پايدار چیست؟ (اول) (دوم) (رمضان، فصل ویژه استغفار) ؟ 🎤ابوالفضل ساجدی 🔺رادیو معارف 🔰 @Sajedi_ir
41.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺کس نمی داند در این بحر عمیق 🔺سنگ ریزه قرب دارد یا عقیق ❓چگونه عجب و غرور خود را کنترل و درمان کنیم تا از امشب بهره بیشتری ببریم؟ 👈 با تامل مکرر در کلیپ فوق (پیام از سه اسطوره علم و معنویت) علامه جعفری مستقیماً از آیت الله خویی نقل میکند خواب میرزای بزرگ شیرازی را در مورد وضع جهان آخرت انشالله در این آخرین شب قدر با تامل در این کلیپ، با حضور قلب بیشتری در خانه خدا التماس کنیم. يادمان باشد كه امام سجاد (ع) فرمود: و عَبِّدني لَكَ و لا تُفسِد عِبادَتي‌ بِالعُجب‌ (صحيفه سجاديه دعاي 20) خدايا مرا به عبادت خود موفق گردان و عباداتم را با عجب، ضايع نفرما 🔰 @Sajedi_ir
🔰 تاثیرات دعا در سلامت روانی و معنوی از نگاه کارشناسان غربی ❇️ دعا در زندگی بسیاری از افراد معنوی نقش اساسی دارد و می تواند به عنوان ابزاری برای بهبود رفاه مورد استفاده قرار گیرد. 🔹دانشمندان دریافته اند که دعا چه به صورت فردی و چه جمعی، سطوح بهتری از سلامت معنوی را پیش بینی می‌کند. 🔹نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که هر دو شکل دعا باعث افزایش نزدیکی دعا کنندگان به خدا و قوی‌تر شدن حس هویت در آنها می‌شود. 🔹بیماران نیز با دعا کردن میتوانند عزت نفس و سلامت روانی خود را افزایش دهند. 🖥 منبع: روزنامه آمریکایی هافینگتون پست https://www.huffpost.com/entry/prayer-improves-health_b_9018194 🔰 @Sajedi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دکتر علیرضا نبی، خیّر و کارآفرین در برنامه محفل: دوبار خودکشی کردم! «بهترین برندها رو میپوشیدم، بهترین ماشین رو داشتم؛ مال داشتم ولی حال نداشتم» 🖌پول و‌ رفاه اقتصادی برای آرامش روان کافی نیست،‌ پیوند قلبی با خدا لازم است اشتهای پیشی گرفتن بر بقیه در امور مادی،‌ تجملات و چشم و هم چشمی،‌ سیری ناپذیر است و حکایت از خلا و کمبود درونی دارد لذا در اوج رفاه دست به خودکشی می زند 🔰 @Sajedi_ir
🔺مهمترین اثر روزه تقویت هوش معنوی است 🔺به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، شامگاه پنجشنبه نهم فروردین در سومین نشست علمی بخش حوزوی نمایشگاه بین‌المللی قرآن به بيان نقش روزه در ابعاد مختلف سلامت (جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي) پرداخت. توضیحات بیشتر را در اینجا ملاحظه فرمایید👇 https://iqna.ir/fa/news/4207538/ 🔰 @Sajedi_ir