فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف یا مهدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف یا مهدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف یا مهدی
.برای کنترل تورم ابتدا باید به سراغ شبکه بانکی رفت
مهدی موحدی، اقتصاددان در ایران نوشت: «تورم یک مقوله چند عاملی است. تجربه 50 ساله تورم در کشور نشان میدهد که عمدهترین عامل ایجاد آن خلق نقدینگی است که از دو مجرا ایجاد میشود. نخست کسری بودجه و تأمین پولی آن است که اثر خود را بر رشد پایه پولی میگذارد. مورد دوم نیز خلق نقدینگی بهوسیله سیستم بانکی است که ارتباطی با عملکرد دولتها ندارد اما عامل مهمی است که باید جدی گرفته شود تا منجر به رشد افسار گسیخته نقدینگی نشود.
پس برای کنترل تورم ابتدا باید به سراغ شبکه بانکی رفت تا ابزارهای خلق پول کنترل شود. آنچه امروزه باید در فضای اقتصادی به جد مورد توجه قرار بگیرد فعالیتهای غیرمولد مثل معاملات مسکن، خودرو، سکه و ارز و حتی سهام است که باعث خلق تسهیلات میشوند. جالب است بدانیم که تنها 8 درصد از تسهیلات ارائه شده از سوی بانکها به بنگاههای کوچک و متوسط اختصاص پیدا میکند که 40 درصد جیدیپی و 90 درصد اشتغال را تأمین میکنند...
بهترین و مؤثرترین راهکار برای مدیریت تورم، کنترل نظام بانکی و استفاده از مالیات بر عایدی سرمایه است که باعث میشود در فعالیتهای سفتهبازانه تشنگی نقدینگی کاهش یابد، بانکها قدرت خود را در خلق نقدینگی از دست داده و تورم کنترل شود.»
هدایت شده از 🌺 حدیث روز 🌺
🌻 اميرالمؤمنين على عليه السلام:
🍀 من تَسَلّى بِالكُتُبِ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ.
🍀 هر كس با كتاب ها آرام گيرد، هيچ آرامشى را از دست نداده است.
📚 غرر الحكم، ج 5، ص 233.
💐 @Hadis_roz
تولید با چاشنی فناوری روز دنیا/ تولیدکنندهای که گوجه گلخانهای را از یک روستا به چندین کشور صادر میکند
آقای قنبری تولیدکننده بخش کشاورزی با استفاده از فناوری روز دنیا اقدام به تولید گوجه فرنگی به شیوه ارگانیک کرده است، درباره کارش میگوید: به قطر، عمان، امارات، روسیه و ارمنستان صادرات داریم و با توجه به استحکام و نوع رقمی که داریم محصول ما کاملا صادراتی و مورد پسند این کشورهاست.
تولید با چاشنی فناوری روز دنیا/ تولیدکنندهای که گوجه گلخانهای را از یک روستا به چندین کشور صادر میکند
خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| در حال حاضر به سبب وجود مسائل و نارساییهایی همچون افزایش جمعیت، بیکاری، محـدودیت منابع آب و خاک، تهدیدات زیست محیطی، پایین بودن عملکرد محصول و نگرانی از به خطر افتادن امنیت غذایی جامعه؛ نقش و اهمیت کارآفرینی در بخش کشاورزی بیش از پیش احساس میشود و توسعه گلخانهها میتواند نقش مهمی در تولید و کارآفرینی در بخش کشاورزی داشته باشد.
کسب درآمد از یک تجارت کشاورزی مستلزم آگاهی از شیوههای کشاورزی و تجربهای در زمینه توسعه یک تجارت است و با این وجود برای راهاندازی اغلب این کسب و کارها داشتن زمین، سرمایه و علاقمندی سه فاکتور اصلی محسوب میشود.
یک تجارت گلخانهای محصولات ارگانیک از پتانسیل بالایی برای رشد و موفقیت برخوردار است چرا که تقاضا برای محصولات گلخانهای ارگانیک در سالهای اخیر بهطور قابل توجهی رشد کرده است و موضوع جالبی که وجود دارد این است این تجارت گلخانهای معمولاً در مزارع کوچک و خانوادگی اداره میشد اما از آنجا که تقاضا برای محصولات غذایی ارگانیک در حال افزایش است، مردم در حال سرمایهگذاری در زمینهای خود برای توسعه کشاورزی ارگانیک هستند.
هیدروپونیک یک فناوری جدید در حوزه کشاورزی است که طی دهههای گذشته تقاضا برای آن در حال افزایش است و در این نوع کشاورزی، مزارع عاری از خاک است و محصولات بهدست آمده از این روش نیز برای مصارف تجاری و خانگی است.
با توجه به پتانسیلهایی که در مازندران وجود دارد نیازمند سیستمی است تا با خارج شدن از شرایط خاص فصلی بودن برای کشت و کار، وارد مرحلهای مطمئن و دائمی شود و احداث گلخانه با توجه به کنترل آن در شرایط مطلوب می تواند کشاورزی را در چهار فصل به صورت درآمدزا احیا کند.
به همین منظور به سراغ گلخانهداری رفتیم که در تولید گوجه فرنگی به روش هیدروپونیک حرف اول را میزند و توانسته با پشتکار و عزم جدی در پیشرفت این نوع محصول گام بردارد و اکنون به عنوان کارآفرین نمونه مطرح باشد.
آقای قنبری از شهرستان میاندورود در ابتدای صحبتش میگوید؛ سال گذشته با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی تصمیم به احداث گلخانه هیدروپونیک گرفتم که در مدت ۶ ماه توانستم ساخت آن را به اتمام برسانم و اکنون گوجه فرنگی را در فضای گلخانهای تولید میکنم.
وی مساحت گلخانه خود را ۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع اعلام کرد و گفت: این گلخانه کاملا مکانیزه طراحی شده و حتی کوددهی، محلولپاشی و آبیاری این گلخانه کاملا سیستماتیک است و تمامی تجهیزات این گلخانه هم از تولید داخل است و از تجهیزات خارجی استفاده نشده است.
استفاده از دانشآموزان برای آموزش و کار
آقای قنبری توانسته برای ۱۰ نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال کند و به صورت غیرمستقیم و فصلی در این فضای گلخانهای از حضور دانشآموزان استفاده کند تا ضمن آگاهی دادن و آموزش به آنان منبع درآمدی هم برایشان باشد.
این تولیدکننده محصول گلخانهای میگوید؛ محصولی که در گلخانه تولید میشود از رقم "ساخیا" است که بذر آن از خارج کشور میآید و در شرکت دشتناز بذرپاشی و بعد از آن به صورت نشایی وارد این گلخانه میشود.
تولید گلخانه کاملا صادراتی است
وی محصول تولیدی این گلخانه را کاملا صادراتی عنوان کرد و گفت: ارزآوری خوبی برای کشور دارد چراکه ماندگاری و انبارداری به مدت یکماه را در دمای ۱۷ تا ۲۵ درجهای را دارد.
قنبری ادامه داد: ۱۲ هزار بوته گوجه فرنگی در این گلخانه داریم که از هر بوته ۳۰ کیلوگرم محصول تولید میشود و ظرفیت تولید محصولات گلخانهای ما ۲۶۰ تن است.
وی ارتفاع بوته گوجه فرنگی در این فضای گلخانهای تا ۱۲ متر عنوان میکند و ادامه میدهد؛ رشد بیرویه را در پایشهای مختلف کنترل میکنیم، اما نکته مهم این است که سمپاشی به هیچ عنوان در این گلخانه انجام نمیشود و تنها از قارچکش استفاده میشود.
این تولید کننده عرصه کشاورزی در مورد علت پیوستن به کار کشاورزی و تولید محصولات گلخانهای میگوید: گوجه فرنگی به دلیل استقامت بالا، تناژ مطلوب در هکتار و آفتهای کمتری که دچار میشود به همین دلیل برای کاهش مصرف آب اقدام به پرورش گوجه فرنگی به روش هیدروپونیک کردیم.
او در مورد بازار فروش محصولات خود میگوید: به قطر، عمان، امارات، روسیه و ارمنستان صادرات داریم و با توجه به استحکام و نوع رقمی که داریم محصول ما کاملا صادراتی و مورد پسند این کشورهاست.
*دغدغه تامین کود
این کارآفرین ادامه میدهد: قبل از تولید، همکاری بانکهای برای جذب تسهیلات خوب بوده اما امسال برای تامین کودهای میکرو که در فضای گلخانهای باید استفاده شود دچار مشکل شدیم و ساز و کاری برای تامین این نوع کودها در کشور وجود ندارد.
قنبری اضافه میکند: با توجه به کیفیت مطلوبی که محصول گلخانهای ما دارد اما متاسفانه کسی به سراغ ما نمیآید که چطور این کودها را تامین میکنیم و در بازار آزاد با قیمتهای چندبرابری اقدام به خرید کودها میکنیم و ضرورت دارد مسؤولان مرتبط توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
وی ادامه میدهد: حتی زنبورهایی که در گلخانه استفاده میکنیم با قیمتهای دلاری وارد میشود و این هزینهها برای ما بسیار سنگین است و همین امر قیمت تمام شده محصول را افزایش میدهد.
او اینطور مشکلات خود را بازگو میکند؛که اگر یک تولیدکننده با همه انگیزهای که برای تولید داشت اگر در ادامه کارش منتفع نشود به طور حتم دست از تولید و فعالیتش برمیدارد و اشتیاقی که برای تولید وجود داشت از بین میرود.
این تولیدکننده حوزه کشاوری ادامه میدهد: اگر در تامین کودها مسؤولان مرتبط کمک کنند میتوان دست به پروژههای مهم دیگری هم زد و با موفقیت کار را گسترش داد.
در ادامه سیداسماعیل علوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود نیز در این زمینه میگوید: در این شهرستان ۷۰ بهرهبردار در بخش تولیدات گلخانهای با مساحت ۱۰ هکتار سبزی و صیفی و گل و گیاه فعالیت دارند.
وی ادامه داد: برای احداث طرحهای کشاورزی از محل اعتبارات تبصره ۱۸ و سامانه سیتا تسهیلاتی در اختیار متقاضیان قرار میگیرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود افزود: امسال در یک روستا با یک محصول ۵۰ مورد مجوز گل و گیاه صادر شد که با حمایت صندوق کارآفرینی امید تسهیلات کمبهره در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
به گزارش فارس، حمایت از تولید و رونق تولید دو کلید واژه اصلی در صحبتهای مدیران تبدیل شده است، تولیدکنندگان نیازمند دستانی هستند که گرهای از مشکلاتشان باز کند؛ مشکلاتی همچون سود بالای اقساط بانک و کوتاه بودن دوره تنفس، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و چندین و چند مشکل که لازم است به طور جد توسط متولیان امر برای آنها تمهیدات لازم اندیشیده شود.
یک روحانی در لباس داوری فوتبال؛ موافقان و مخالفان
در مسابقۀ امروز (دوشنبه هشتم آذر 1400) بین دو تیم پرسپولیس و نفتِ مسجد سلیمان، کمک داور بازی یک روحانی است و به همین خاطر خبر این گونه مخابره شده است: «حجتالاسلام محمد علی پورمتقی، کمکداور بازی پرسپولیس- نفت مسجد سلیمان شد. او داوری را از سال 83 شروع کرده و در فصل 96-97 برای نخستین بار وارد چرخۀ داوران لیگ برتری شد.» میتوان حدس زد این اتفاق موافقان و مخالفانی داشته باشد. برای هر گروه 10 دلیل (حدس) آوردهایم.
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- در مسابقۀ امروز (دوشنبه هشتم آذر 1400 خورشیدی) بین دو تیم پرسپولیس و نفتِ مسجد سلیمان، کمک داور بازی (محمد علی پورمتقی) یک روحانی است و به همین خاطر خبر این گونه مخابره شده است: «حجتالاسلام محمد علی پورمتقی، کمکداور بازی پرسپولیس- نفت مسجد سلیمان شد. او داوری را از سال 83 شروع کرده و در فصل 96-97 برای نخستین بار وارد چرخۀ داوران لیگ برتری شد.»
یک روحانی در لباس داوری فوتبال؛ موافقان و مخالفان
میتوان حدس زد این اتفاق موافقان و مخالفانی داشته باشد و هر گروه نیز دلایلی اقامه کنند. (نویسنده این متن هیچ شناختی از آقای پورمتقی ندارد و تنها از منظر فعالیت یک روحانی در عرصه ای نامتعارف از نظر آنان این احتمالات آورده میشود).
دلایل احتمالی مخالفان:
1. «بعید نیست نه به صورت طبیعی که با رانت آمده باشد یا اگر ورود قبلی او با رانت نبوده به هر حال با توجه به لباس بوده باشد». چنین نظری را می توان از برخی شنید بی آن که الزاما مدعایی برای آن داشته باشند اما به هر حال طرح خواهد شد.
2. فوتبال، یک ورزش و یک بازی است و به امور جسمانی مربوط است. روحانی را به امر جسمانی چه کار؟ در نگاه دینی، ورزش برای برد و باخت یا کسب درآمد نیست. تنها برای سلامت و آمادگی جسمانی و توان رزمی است و چه بسا در مقام مسابقه که در آن پول ردو بدل می شود ازمصادیق لهو و لعب باشد. حضور یک روحانی در این مجموعه با این گزاره منافات دارد.
3. امروز کمک داور است و فردا داور و به زودی رییس کمیته داوران و در آینده رییس فدراسیون فوتبال خواهد شد و فضای فوتبال تغییر میکند.
4. اگر اشتغال روحانیون را در زمرۀ اصناف بدانیم چنان که از تعبیر «صنف روحانیت» هم استفاده میشود از صنف داوری جداست و این کار به معنی تداخل صنفی است.
5. روحانی با لباس خود که قبا و عبا و عمامه و بدن پوشیده است شناخته میشود. لباس داوری اما به این تصور و ذهنیت آسیب وارد میسازد.
6. هر حرفه ای شئون خود را دارد. سیگار کشیدن حرام نیست و از بازیگر سینما هم پذیرفته است اما اگر استاد ممتاز دانشگاه یا یک پزشک را در حال سیگار کشیدن علنی ببینیم قدری نامتعارف است. در این فقره هم شاید کمک داور روحانی از جانب هملباسان خود متهم شود شئون روحانیت را رعایت نکرده است. درست است که سالهاست در این حرفه است اما مقابل دوربین و زیر ذرهبین نبوده است.
7. این استدلال که پیشتر در سینما هم دیده شدند و حال در میدان فوتبال دیده میشوند درست نیست چون در سینما یک روحانی بازی نمیکند بلکه یک بازیگر نقش روحانی را ایفا میکند. همان گونه که بازیگر نقش پادشاه، وزیر یا سرداری را ایفا میکند حال آنکه هیچ یک از آنها نیست. در اینجا اما آقای پورمتقی نقش کمک داور را بازی نمیکند. خودش کمک داور است. فیلم و جواد عزتی نیست که در نقش روحانی ظاهر شده باشد!
8. رهبران و نمادها و فعالان ادیان و مذاهب، در معرض قضاوت و شاید رقابتاند. وقتی رفتاری این گونه از روحانی شیعه سر میزند و تلویزیون رسمی حکومت دینی او را نشان میدهد مشخص نیست که مبلغان ادیان و مذاهب دیگر اعم از درون اسلام و اهل تسنن و بیرون آن چه قضاوتی خواهند داشت.
9. همانگونه که اشتغال روحانیون به سیاست و دغذغۀ قدرت، این نهاد را در معرض عرفی شدن قرار داد، کارهایی از این دست به آن عرفی شدن سرعت میدهد.
10. داور یا کمک داور میتوانند با اشتباه خود سرنوشت یک بازی را تغییر دهند. گلی را بپذیرند که درست نبوده و توپی را گل اعلام کنند که از خط دروازه نگذشته است. در این موارد بازیکن یا تماشاگر به آنان معترض یا متعرض خواهد شد. روحانی مورد نظر خود را در معرض این اتفاق و شعار دسته جمعی تماشاگران در صورت خطای فاحش در داوری هم قرار داده و این شاید به کام هملباسان آنان خوش ننشیند. مراد از هملباس در اینجا معممین اند نه داوران!
دلایل احتمالی موافقان:
1. انسان شئون متفاوت دارد و همۀ ما نقشهای مختلفی را ایفا میکنیم. در خانه پدر و همسر، نزد دیگر ساکنان مجتمع مسکونی یک همسایه، حین رانندگی و از نظر پلیس یک راننده، در چشم مغازهدار یک مشتری، در اداره ارباب رجوع، درشرکت و محل کار خود کارمند یا رییس، در مراجعه به پزشک بیمار، از چشم رانندۀ تاکسی یک مسافر و از نگاه مدیر مدرسۀ فرزندمان ولیّ او و نه هویت خودمان. شیخ محمد علی پورمتقی نیز از این قاعده مستثثنا نیست و تنها تفاوت این است که یکی از نقشهای او را به تصویر می کشند و بقیه را نه. ضمن این که برخی تصریح میکنند در اسلام بر خلاف مسیحیت طبقهای به نام روحانیت نداریم. علمای دیناند و اگر با لباس متمایز شدهاند به معنی تمایز یا ممنوعیت ورود به عرصه های دیگر نیست و این که حق ندارند لباس دیگری بپوشند. کما این که در دوران جنگ می دیدیم هم آیت الله خامنهای تا قبل از ترور و بعد ریاست جمهوری در جبهه لباس نظامی میپوشیدند و هم هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در سال آخر جنگ و این گونه نبود که هیچ لباس دیگری جز لباس روحانیت نپوشند. چون برای فرماندهی می رفتند نه تبلیغ دینی.
2. اگر روحانی بودن را یک شغل بدانیم، اشتغال داوران به مشاغل دیگر در همۀ لیگها اتفاق میافتد چون داوری و کمک داوری نه تمام وقت را پر میکند و نه تمام هزینهها را تأمین. ضمن این که در میان روحانیون مسیحی هم سابقه داشته است. مهم تر این که با دوپینگ و اعمال نظارت استصوابی و حذف رقبا نبوده است.
3. عرفی شدن نهاد روحانیت یکی از دلایل مخالفت ذکر شد اما ممکن است موافقان به آن به دیدۀ مثبت نگاه کنند.
4. حضور یک معمم در میدان مسابقۀ فوتبال و در سطحی مثل بازی امروز به تماس بیشتر با مردم میانجامد. یکی از دلایل فاصلۀ اصولگرایان با نسل جدید و فهم نکردن سبکهای تازۀ زندگی که در قالب طرحهای مختلف مجلس انقلابی از محدودیت اینترنت تا ممنوعیت سگ و گربه خود را نشان میدهد همین است که اغلب آنان نه اهل ورزشگاه رفتن بودهاند نه سینما و رستوران و هر چه در این محیط ها بیشتر حاضر باشند احتمال اصرار بر طرح هایی از این دست کاهش مییابد.
5. فوتبال از مظاهر دنیای مدرن است. جامعه ایران به رغم اشتهار به سنت، میل وافری به مدرن شدن دارد در حالی که بخشی از کار به دستان دغدغۀ سنت دارند و با مدرنیسم و مدرنیته میانهای ندارند. از این رو از حضور یک نماد سنت در عرصۀ مدرن باید استقبال شود.
6. یکی از انتقادات به معممین یا روحانیون این بوده که چرا مثل بقیه مردم کار نمیکنند و به حرفهای غیر از کار فرهنگی و تبلیغی یا سیاسی مشغول نیستند؟ در این نگاه صرف تبلیغ دین در گذشته و اشتغالات سیاسی و مذهبی کار نیست. کار آن است که دست هم مشغول باشد و ابزاری در دست او بتوان دید و صاحب حرفه را با آن شناخت: نویسنده با قلم، کشاورز با داس، کارگر با چکش، معلم با گچ، پزشک با گوشی طبی، پاسبان با سلاح، قصاب با ساطور، نقاش با قلم مو، آشپز با کف گیر، رفتگر با جارو و پیشههای دیگر. از اشتغال برخی روحانیون در گذشته به حرفه ها و پیشه های مختلف به جای ارتزاق از همین کار به عنوان نقطه مثبت یاد شده کما این که مرحوم آیتالله ابوالحسن طالقانی پدر آقای طالقانی ساعت تعمیر میکرد، مرحوم آیتالله روحالله خاتمی پدر آقای خاتمی به کشت وبرداشت انار مشغول بود و آیتالله باقری کنی (پدر همین آقای علی باقری مذاکره کنندۀ کنونی هستهای در وین) که برادر آیت الله مهدوی کنی بود پیش از انقلاب ابایی نداشت با لباس روحانیت در حجرهای در خیابان پامنار به حسابداری بپردازد. با این نگاه آقای پورمتقی هم شغلی برای امرار معاش دارد و چه کند اگر زیر دوربین رفته است؟
7. اگر هدف روحانیون تبلیغ دینی باشد تبلیغ تنها در بیان نیست. او با رفتار خود نیز تبلیغ میکند. ضمن این که آمادگی جسمانی برای موفقیت در کار تبلیغی و سخنرانی مؤثر است.
8. هیچ یک از قوانین حوزه و دادگاه ویژۀ روحانیت، معممین را از اشتغال به چنین حِرَفی منع نکرده است و آقای شیخ محمد یزدی که برای مراجع تقلید هم خط و نشان میکشید و هشدار میداد «دیگر تکرار نشود» دیگر در این دنیا نیست.
9. این گونه حساسیتها قبلا به ورود به حوزههایی چون ادبیات، فلسفه و سیاست هم وجود داشت و حالا مرتفع شده است. این عرصه نیز چنین است.
10. همانگونه که روحانیون در مسند قضا مینشینند این هم داوری است و از شؤون قضا و تنها یک تغییر لباس در امر قضاوت رخ داده نه بیشتر.
دلایل 10 گانه و احتمالی در موافقت و مخالفت برشمرده شد. فارغ از این که با کدام دسته موافق باشیم و در هر گروه با کدام دلیل، یک نکته اما روشن است. این که فوتبال چه در بازی و چه در داوری، شفاف است و زیر نگاه دیگران و قابل نقد و امر مقدس ندارد.
10 نکته ی ساده و کاربردی برای کاهش دعوای زناشویی
سعی کنید برای توهین ها و حرف ها و کارهای اشتباهی که انجام داده اید عذر خواهی کنید تا دل طرف تان نیز آرام گیرد. این کار باعث می شود که حس مثبت و درست تری در فضای زندگی شما برقرار شود.
همه ی ما بلا استثنا افراد ناقصی هستیم که قبل از هر چیزی نیاز داریم تا خودمان را کشف کنیم. در واقع هر فرد عاقلی، بعد از مدتی زندگی متوجه می شود که ابتدا باید به خودش و خواسته هایش و کشف ابعاد مختلف شخصیتش بپردازد.
حالا تصور کنید که این انسان درگیر و سردرگم، در بستر زندگی زناشویی در کنار فرد ناقص دیگری قرار میگیرد که او هم نیاز دارد تا کمی و کاستی های خود را به گونه ای دیگر برطرف نماید. در چنین ترکیبی، به وجود آمدن بحث، اختلاف نظر و دعوا، یک امر کاملا طبیعی است.
اما چیزی که در این بحث ها باید کنترل شود حد اعتدال و مشخص برای بحث و دعواست. شاید خنده دار باشد اما شما باید طریقه ی درست بحث کردن و یا حتی دعوا کردن در زندگی زناشویی را بلد باشید تا بتوانید یک زندگی مشترک موفق را تجربه نمایید.
همین قسمت ماجرا خدمت تان عرض می کنیم که هیچ زندگی زناشویی، امکان ندارد که بدون بحث و دعوا برقرار باشد. اما زن و شوهری، را می توانیم بالغ و سالم معرفی کنیم که راه های مقابله با این مشکل و حل اختلافات را بلد باشند. در ادامه برایتان از چند راهکار ساده و کاربردی درباره ی کنترل اختلافات و کاهش دعوای زناشویی، برایتان صحبت خواهیم کرد. لطفا تا انتها مطلب ما را همراهی نمایید:
ریشه یابی کنید :
باید آگاه باشید و متوجه شوید که این اختلافات و بحث ها، ریشه در کدام مشکل شما و همسرتان دارد. اگر دقت کنید، گاهی اوقات، مسائل خیلی کوچک باعث می شوند تا جرقه ی یک دعوای بزرگ در بین زن و شوهر زده شود. پس ابتدا بررسی کنید که اصلا چه چیزی به عنوان یک عامل کاتالیزور برای این جرقه محسوب شده و این بلوا را به پا کرده است.
مثلا خانمی در دوره ی pms قبل از عادت ماهانه ی خود قرار دارد، آقایی برای مشکلات کاری خود تحت استرس و فشار بسیار زیادی است، مادر خانم و یا مادر آقا در زندگی دو طرف دخالت می کنند و مثال های دیگری از این دست، می توانند شما را هوشیار کنند که مثلا دعوای شما بر سر بستن محکم درب حال نبوده و زمینه ی اساسی تری داشته. پس قبل از هر چیزی باید ریشه یابی کنید که اصلا ما برای چه دعوا می کنیم؟
قبل از شروع دعوا هشدار دهید
هیچ کسی دوست ندارد که در زندگی اش همیشه دعوا باشد. بنابراین شما هم می توانید بر اساس یک سری از تجربه های قبلی، حدس بزنید که ممکن است این موضوع به دعوا ختم شود. پس قبل از اینکه ماجرا به جاهای باریک بکشد، هشدار دهید که ادامه دادن این موضوع با این شرایط ممکن است دعوای بدی را به وجود آورد. این هشدار باعث می شود که شما و همسرتان به خودتان بیایید و نحوه ی صحبت و تفکر خود را تغییر دهید تا بتوانید در یک محیط آرام تر و آگاه تر، به بحث و صحبت بپردازید.
خشم، عصبانیت و تلخی؛ ممنوع
بله! در هیچ کجای تاریخ، عصبانیت نتوانسته گره از مشکلی باز کند. اتفاقا در برخی مواقع باعث شده تا گره کورتر هم بشود. پس سعی کنید تا می توانید خشم خود را کنترل کنید و یا در مواقعی که خشمگین هستید، صحبت نکنید و میدان بحث را ترک کنید.
ببینید، خشم یک احساس سالم در روح و جسم ماست و این ما هستیم که تصمیم میگیریم تا در مسیر درست از آن استفاده کنیم یا مسیر نادرست. سعی کنید خشم تان را به بد و بی راه و کارهای هیجانی تبدیل نکنید، به جای این کار، خشمی سازنده و مفید را تجربه کنید.
همه چیز را زیر سوال نبرید
این کار خیلی اشتباه است. تو اصلا هیچ وقت...، تو همیشه، تو هر بار، این ها کلمات مخربی هستند و جملاتی هم که معمولا پشت بند این کلمات استفاده می شوند، قضاوت های مطلقی هستند که کل زندگی زناشویی شما را زیر سوال می برند. یادتان باشد که بار منفی این جملات به شدت زیاد بوده و ممکن است طرف تان را سرکوب کند و یا او را نسبت به شما عصبانی تر و خشمگین تر نماید. یادتان باشد که در اکثر شرایط های دعوایی زناشویی، مقصر صد در صد وجود ندارد. پس از ادا کردن جملات این چنینی و توهین به همسر خود، جدا خودداری نمایید.
به گذشته برنگردید
یادتان باشد که این کار فقط و فقط باعث می شود تا دعوا بیشتر ادامه پیدا کند. بنابراین تمرکزتان را تنها بر روی مشکل پیش آمده بگذارید و از گلایه کردن های گذشته و مشکلات قبلی صحبت نکنید. نبش قبر کردن مشکلات، نمی تواند باعث کاهش دعوای شما شود و تنها حالتان را بدتر می کند. کما اینکه مشکلات گذشته اگر حل شدنی بودن باید تا به الان حل می شدند و اگر حل نشدند باید از آن ها عبور کرد. بیان دلخوری های گذشته، به هیچ وجه نمی تواند در حل مشکل شما، کمک کننده باشد.
قضاوت نکنید
حتما شما هم در دعواها این جمله را شنیده اید که من منظور تو را از این جمله می دانم. نه! منظور و خواسته ها در دعوا باید علنا بیان شوند. حدس زدن و قضاوت کردن منظور طرف، فقط باعث می شود تا به سوء تفاهم های به وجود آمده دامن زده شود.
بنابراین سعی کنید تا جایی که می توانید جملات طرف مقابل تان را برای خودتان تکرار کنید تا دقیقا متوجه شوید که او چه چیزی را بیان کرده است. قضاوت کردن و تصور چیزی غیر از آن چه که بیان شد، فقط می تواند اوضاع را خراب تر کند و اگر به دنبال کاهش دعوای زناشوییی تان هستید، پیشنهاد می کنیم که این کار را کنار بگذارید.
بخشش را بلد باشید
بخشش یکی از مهم ترین ارکان زندگی زناشویی است. چرا که جمع کردن گلایه ها در دل، هیچ کاری را پیش نمی برد و بلکه روز به روز حس شما را نسبت به طرف مقابل، بدتر و منفی تر می کند. شما باید آگاه باشید و بتوانید تشخیص دهید که حالا دیگر وقت بخشش است و ادامه دادن، نمی تواند کمکی به جریان کند. نبخشیدن شما و مقصر دانستن طرف مقابل تان تا ابد، می تواند تمام عشق شما را نسبت به همسرتان، از بین ببرد. پی تا جایی که می توانید، سعی کنید که ببخشید و بگذرید.
یاد بگیرید که اشتباهات خود را قبول کنید
بخش خیلی بزرگی از کاهش دعوای زناشویی در گرو همین جمله ی ساده است. بله! حتی اگر شما در دعوای پیش آمده مقصر هم نباشید باز هم مرتکب خطاهایی شده اید. سعی کنید برای توهین ها و حرف ها و کارهای اشتباهی که انجام داده اید عذر خواهی کنید تا دل طرف تان نیز آرام گیرد. این کار باعث می شود که حس مثبت و درست تری در فضای زندگی شما برقرار شود.
با هم صحبت کنید
اکثر اتفاقات زمانی رخ می دهد که زوجین به جای اینکه خیلی راحت بنشینند و با یکدیگر صحبت کنند، درگیر سوء تفاهم های پیش آمده و بحث های الکی می شوند. صحبت کردن همیشه می تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند و باعث می شود تا طرفین در یک فضای امن تری، بتوانند به سخنان و نظرات یکدیگر گوش کنند. بنابراین یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش دعوای زناشویی، صحبت کردن زوجین با یکدیگر است.
عقب نشینی
گاهی وقت ها هر چقدر بحث می کنید و یا هر ترفندی را به کار می برید فایده ندارد و دعوا هر لحظه بیشتر اوج میگیرد، اینجا شما باید هنر عقب نشینی کردن را بلد باشید و بدانید که در هر شرایطی از دعوا، خودتان را کنار بکشید تا در یک شرایط نرمال تر و آرام تر، بحث را دوباره باز کنید. شاید این موضوع به نظرتان ساده بیاید اما آگاهی از زمان عقب نشینی، اصلا کار آسانی نیست و هوشیاری زیادی می طلبد. پس هوشیار باشید.
در کنار هم بمانید
گاهی اوقات صحبت کردن باعث می شود که مشکلات شما تا حدودی رفع شود اما هنوز آن حس صمیمیت و خوشحالی همیشگی به خانه ی شما برنگشته باشد. این موضوع تا حدودی طبیعی است. پس سعی کنید دوباره با هم، قدم به قدم، صمیمیت تان را بسازید. به یکدیگر محبت کنید و با خریدن یک کادوی کوچک، پختن یک غذای خوشمزه که طرف مقابل دوست دارد، خریدن یک شاخه گل و یا اصلا گذاشتن یک فیلم که هردویتان دوستش دارید، حال و هوای فضای زندگی تان را تغییر دهید. یادتان نرود که شما حالا حالاها می خواهید در کنار هم زندگی کنید، پس پای تصمیم تان بایستید و برای رویایی که همیشه داشتید تلاش کنید.
منبع: بیتوته
هدایت شده از 🌺 حدیث روز 🌺
🌻 امیرالمؤمنین علیه السلام:
🍃 ربَّ أخٍ لَم تَلِدهُ اُمُّكَ.
🍃 چه بسا برادرى، كه مادر تو او را نزاييده (بلكه بر اثر صميميت در دوستى برادر تو شده)
📚 غررالحکم، ح 3325.
💐 @Hadis_roz
هدایت شده از سخنرانی های عالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢استاد عالی از مرگ آسان می گوید:
ابدیتی در پیش داریم که عمر نوح نبی (ع) در برابر آن ناچیز است!
چه کنیم تا سکرات موت از ما برداشته شود؟
چه کنیم تا هنگام مرگ، ملک الموت برایمان تلقین بگویند؟!
#مرگ
#پیشنهاد_دانلود_ونشر👌
┄┅═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧═┅┄
✅کانال استاد عالے
🆔 @ostad_aali110
*با این تعبیر غیبت امام زمان علیه السلام به معنی نامرئی بودن ایشان نیست؟
خیر. ایشان حضور فیزیکی و جسمی دارند ولی شناخته نمیشوند. حتی ممکن است مردم ایشان را هم ببینند و هم با ایشان صحبت کنند ولی متوجه شخصیت آن حضرت نشوند. روایتها و احادیث مستند و معتبر هم بر این نوع غیبت صحه گذاشتهاند.
حتی در روایتی عنوان شده که نوع غیبت امام زمان علیه السلام شبیه غیبت حضرت یوسف علیه السلام است. همان طور که حضرت یوسف علیه السلام در سرزمین مصر زندگی میکرد، مردم او را میدیدند، با او صحبت میکردند و از هدایت و راهنمایی و برکت وجودش بهرهمند میشدند ولی آن حضرت را نمیشناختند. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم همین گونه هستند. یعنی مردم ایشان را میبینند، شاید با ایشان صحبت کنند، از هدایت و راهنمایی و برکت وجود آن حضرت بهرهمند میشوند ولی نمیدانند با چه شخصیت بزرگوار و عزیزی روبهرو شدهاند.
نکته جالب توجه این است که وقتی دوران غیبت تمام میشود و امام زمان علیه السلام ظهور میکنند، بسیاری از مردم میگویند که گویا قبل از این ایشان را دیده اند. تردیدی در این اتفاق نیست و مشخص است که نمیتوانیم مردم را تکذیب کنیم یا دروغگو بخوانیم که در زمان ظهور بگویند پیش از این، آن حضرت را دیده اند.
*آیا ممکن است امام زمان علیه السلام ببینیم و ایشان را نشناسیم، ولی بعدها حدس بزنیم که آن شخصی که به کمک ما آمد یا راهنماییمان کرد، امام زمان علیه السلام بودهاند؟
بله. این احتمال هم وجود دارد. چون امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در شرایط بحرانی به کمک بسیاری از مردم میآیند، آنها را راهنمایی میکنند، به داد مردم میرسند، راه را از چاه و بیراهه را از راه اصلی نشان میدهند. ولی فرد گرفتار به اراده الهی، در این اوضاع نمیتواند آن حضرت را بشناسد. اما این امکان وجود دارد که شخص بعدها حدس بزند کسی که او را دستگیری کرده، او را به اسم صدا زده، مشکل او را میدانسته و به هر شیوه او را یاری کرده، امام زمان علیه السلام بوده است. البته این تنها در مرحله حدس و گمان است و شخص یقین ندارد که شخصی که ملاقات کرده، حتماً خود آن حضرت بوده باشد.
دیدار و شناخت امام زمان علیه السلام بدون ادعا و اعلام علنی
*با این وجود گفته شده برخی از علما و دانشمندان دینی، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را دیده اند و حتی در همان زمان دیدار و تشرف به آستان حضرت، ایشان را شناختهاند.
بله. این امکان هم وجود دارد برای بعضی از عالمان دینی و حتی افراد عادی که در ایمان به درجاتی رسیدهاند که لیاقت تشرف به آستان مقدس حضرت بقیهالله العظم ارواحنا له الفداه را پیدا کنند. این اتفاق اصلاً رویداد غریب و غیرعادی نیست. هرچند که بسیار کم اتفاق میافتد. حتی افراد و علمایی که آن حضرت را ملاقات کردهاند، خودشان تعریف نکردهاند که من آن حضرت را دیدهام. بلکه از قراین و شواهدی مشخص شده که با آن حضرت دیدار داشتهاند و از نزدیک ایشان را زیارت کردهاند.
*پس کدام نوع از مشاهده است که امام زمان علیه السلام فرمودهاند هر کسی ادعای دیدار کرد، او را تکذیب کنید؟
منظور نوعی از مشاهده و دیدار حضرت است که فرد ادعا کند که امام زمان علیه السلام را میبیند، ایشان را میشناسد و هر زمان بخواهد به این دیدار مشرف میشود. چون افرادی که لیاقت پیدا میکنند و آن حضرت را در زمان دیدار میشناسند، ادعای دیدار ندارد و آن را از سایر مردم مخفی نگه میدارند. بلکه تنها به امر حضرت عمل کرده و یا دستورات ایشان را اجرا میکنند.
این ادعا شبیه رفتاری است که نواب اربعه داشتهاند. آن چهار نفر که لیاقت نائب بودن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را داشتهاند، به خدمت آن حضرت میرفتند، سؤالات مردم را از ایشان میپرسیدند، جواب میگرفتند و آن جواب را به مردم میرسانند. حتی به مردم اعلام میکردند که ما چنین ارتباطی با امام زمان علیه السلام داریم. این ارتباط تنها به دوران غیبت صغرا مربوط بوده و بعد از آن قطع شده است.
در زمان غیبت کبرا کسی نمیتواند ادعا داشته باشد که ایشان را زیارت میکند یا نائب آن حضرت است و این ادعا از اساس کذب و دروغ است و کسی نباید آن را باور کند. حتی علمایی که به محضر ایشان تشرف پیدا کردند، این ادعا را نداشتهاند.
مدعیان مشاهده امام زمان علیه السلام را تکذیب کنید
*چرا این اندازه بر ادعا داشتن تأکید میشود؟ اصولاً چرا نباید این مطلب را قبول کرد که کسی بگوید اما زمان علیه السلام را میبیند و به خدمت ایشان میرسد؟
برای جواب دادن به این سؤال باید نگاه دقیقی به متن پیام امام زمان علیه السلام داشته باشیم. آن حضرت در نامه خود فرمودهاند: «وَ سَیَأْتِی إِلَى شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ؛ به زودی به سراغ شیعیان من خواهد آمد، کسی که ادعای مشاهده من را میکند.»
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بر کلمه ادعا تأکید کردهاند نفرمودهاند که کسی اعلام کند یا خبر بدهد، بلکه فرمودهاند کسی ادعا کند. چون اعلام کردن یا خبر دادن نوعی تایید و قابل قبول بودن را میتواند همراه خود داشته باشد در عین حال ادعا کردن که از ریشه دعوت میآید، نوعی فراخواندن به سوی خودش را به همراه دارد. یعنی کسی که ادعای ملاقات با امام زمان علیه السلام را دارد، به نوعی میخواهد برای خودش جایگاهی به دست بیاورد و مردم را به سوی خودش بخواند.
از طرف دیگر در این نامه شریف، امام زمان علیه السلام به کلمه مشاهده اشاره کردهاند. نفرمودهاند که کسی بگوید ایشان را دیده یا ملاقات کرده. بلکه فرمودهاند کسی بگوید آن حضرت مشاهده کرده است.
تفاوت دیدار و مشاهده امام عصر علیه السلام
*چه تفاوتی میان دیدن و مشاهده کردن وجود دارد؟
دیدن میتواند بدون شناختن، درک داشتن یا فهمیدن باشد ولی مشاهده به دیداری گفته میشود که فرد با دانش، علم و اطلاع شخصی را ببیند و او را بشناسد. چنانکه در آیات قرآن کریم میخوانیم که ملائک و رسول خدا صلی الله علیه و آله شاهد اعمال ما هستند. شاهد بودن و مشاهده کردن اعمال ما توسط ایشان به این مفهوم است که آنها اعمال ما را میبینند، آن هم دیدنی همراه با درک و علم و اطلاع.
تداوم جمله، نفی تمام ادعاهای مشابه در آینده است. آن حضرت میدانند که در دوران غیب کبرا بسیاری از مردم از ایمان، محبت، مودت، عشق و انتظار شیعیان سوء استفاده خواهند کرد و ادعای مشاهده، به معنای دیداری اختیاری، ارادی و در آینده و به صورت مستمر خواهند داشت. بر همین اساس تمام این ادعاها را مردود و مدعیان را دروغگو و افترازننده خواندهاند تا مردم تکلیف خود را با این افراد بدانند.
انتهای پیام/
رفع شبهاتی درباره مشاهده امام عصر (ع)/ آیا ما تا به حال امام زمان(عج) را دیدهایم؟
۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴ اخبار فرهنگی اخبار دین ، قرآن و اندیشه
رفع شبهاتی درباره مشاهده امام عصر (ع)/ آیا ما تا به حال امام زمان(عج) را دیدهایم؟
امام زمان علیهالسلام نامهای به آخرین نائب خود نوشتند، مبنی بر اینکه: «بهزودی به سراغ شیعیان من خواهد آمد، کسی که ادعای مشاهده (من را) میکند. آگاه باشید! هر کس قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده کند، دروغگو و افترازننده است.»
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، تشرف به محضر حضرت صاحبالزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف موضوعی است که آرزوی بسیاری از مردم مؤمن و خداجو است. مردمی که دچار انواع بحرانها و گرفتاریها میشوند، انواع بلاها و مصیبتها را تحمل میکنند اما همه را با یاد امام عصر علیه السلام و شکر به درگاه خدا پشت سر میگذارند. با این وجود در میان بعضی از روایتها و مطالبی که از علمای دینی نقل میشود، گاهی میشنویم و میخوانیم که افرادی به محضر مقدس آن حضرت مشرف شدهاند. این در حالی است که در روایاتی هم تأکید شده کسی که ادعای مشاهده امام زمان علیه السلام را داشته باشد، او را تکذیب کنید و حرفش را باور نکنید.
خبرگزاری تسنیم در گفتوگویی که با حجتالاسلام رضا محمدی، محقق و کارشناس دینی، انجام داده به بررسی این نوع شبهات و همچنین نکات و مواردی در زمینه دیدار و ملاقات امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف پرداخته است. آن طور که این پژوهشگر دینی شرح میدهد، تشرف و ملاقات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به چند صورت است. یک صورت دیدار بدون شناخت است. به این شیوه که انسان امام زمان علیه السلام را ببیند اما آن حضرت را نشناسد. این نوع دیدار و ملاقات زیاد اتفاق میافتد. به خصوص در موسم حج، در حرمهای مطهر ائمه اطهار علیهم السلام و حتی در شرایط عادی هم این دیدار اتفاق میافتد. ممکن است امام زمان علیه السلام ببینیم و ایشان را نشناسیم، ولی بعدها حدس بزنیم که آن شخصی که به کمک ما آمد یا راهنماییمان کرد، امام زمان علیه السلام بودهاند. نوع سوم هم برای بعضی از عالمان دینی و حتی افراد عادی که در ایمان به درجاتی رسیدهاند که لیاقت تشرف به آستان مقدس حضرت بقیهالله العظم ارواحنا له الفداه را پیدا کنند. این اتفاق اصلاً رویداد غریب و غیرعادی نیست. هرچند که بسیار کم اتفاق میافتد.
رفع شبهه تشرف
*در روایات آمده که هر کسی ادعای دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را داشت، او را تکذیب کنید چون دروغ میگوید. با این وجود در برخی منابع نوشته شده علمایی بودهاند که با آن حضرت ملاقات داشتهاند و ایشان را از نزدیک زیارت کردهاند. این تناقض را چگونه میتوان پاسخ داد؟
امام زمان علیه السلام نامهای به آخرین نائب خود یعنی علی بن محمد سماوی نوشتهاند. در این نامه که در موارد آن در منابع مستند هم درج شده، آن حضرت فرمودهاند هر کسی که قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده و ملاقات کند، او دروغگو است.
متن اصلی نامه که در اصطلاح توقیع نام دارد، این است که: «وَ سَیَأْتِی إِلَى شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ کَذَّابٌ مُفْتَر و لا حول و لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ العلیّ العظیم» به این معنا که: «به زودی به سراغ شیعیان من خواهد آمد، کسی که ادعای مشاهده (من را) میکند. آگاه باشید! هر کس قبل از خروج سفیانی و صیحۀ آسمانی ادعای مشاهده کند، دروغگو و افترا زننده است.»
بیشتر بخوانید: امام زمان(عج) چگونه از قاتلان امام حسین(ع) انتقام میگیرد؟
دیدار امام زمان علیه السلام بدون شناخت آن حضرت
*با این وجود در بعضی روایتها هم عنوان شده که بسیار اتفاق میافتد که مردم امام زمان علیه السلام را میبینند، اما آن حضرت را نمیشناسند. آیا این مطلب درست است؟
بله. باید دقت داشت که تشرف و مشاهده امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به چند صورت است. یک صورت دیدار بدون شناخت است. به این شیوه که انسان امام زمان علیه السلام را ببیند اما آن حضرت را نشناسد. این نوع دیدار و ملاقات زیاد اتفاق میافتد. به خصوص در موسم حج، در حرمهای مطهر ائمه اطهار علیهم السلام و حتی در شرایط عادی هم این دیدار اتفاق میافتد.
آن طور که از مفهوم غیبت اما زمان علیه السلام برمیآید، غیبت آن حضرت به معنای غیبت جسمی آن حضرت نیست. بلکه به مفهوم غیبت شخصیت و شناخته نشدن ایشان است. پس وقتی آن حضرت در مکانی حضور داشته باشند، مردمی که در آنجا هستند ایشان را میبینند و ملاقات میکنند اما حضرت را نمیشناسند و نمیدانند که ایشان، امام زمان علیه السلام هستند.
غیبت با نامرئی بودن فرق دارد
*آیه الله حسن زاده آملی:*
*میخواهم بدانم در باطن به چه صورتی هستم. آیا این امر ممکن است؟*
*پاسخ : بله.*
هر انسانی میتواند باطن برزخی خویش را تشخیص دهد و بفهمد در باطن به چه صورتی میباشد.
اگر آدمى میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد " *بهيمه*" (چهار پایان غیر درنده) است.
و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد *"سبع"* (حیوانات شرور و درنده) است.
و اگر میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد، *"شيطان"* است.
و اگر میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد، ولى صفات سبعى و شيطانى ندارد يعنى مردم و خلق خدا از او آسوده اند، *"ملَك"* (فرشته) است.
و اگر علاوه بر مقام ملَكى بسوى معارف و ادراك حقايق عوالم وجود و سير در آنها و سير و سلوک الى اللّه و فی اللّه گرايش دارد، *«انسان»* است.
🔹خلاصه اینکه بشر به پنج گونه تقسیم میشود:
*بهيمه، سبع، شيطان، فرشته و انسان.*
حال هر کسی با مطالعه این جملات میتواند بفهمد که در باطن به چه صورت است. نیازی نیست انسان به نزد کسی برود که چشم برزخی دارد و از وی بخواهد باطن او را بگوید ...!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف یا مهدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف یا مهدی
یاوری با مهر مطرح کرد؛
زیرساختهای مناسب برای اجرای طرح فلسفه برای کودکان وجود ندارد
زیرساختهای مناسب برای اجرای طرح فلسفه برای کودکان وجود ندارد
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان میگوید اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در کشور الزامات متعددی را میطلبد که چنینشرایطی وجود ندارد.
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: «فبک» که مختصر فلسفه برای کودکان یا فکرپروری برای کودکان است برنامهای است که متیو لیپمن آمریکایی حدود ۵۰ سال پیش طراحی کرد و بر اساس آن قدرت استدلال، تفکر و داوری کودکان هم پرورش داده شود. این طرح از حدود سال ۱۳۸۶ در ایران هم مطرح شد و نهادها و گروههای خاصی شروع به فعالیت در این حوزه کردند ولی یکی از شناخته شدهترین متولیان و نهادهای این حوزه گروه پژوهشی فبک در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است که به طور مستمر و منسجم در طول این سالها فعالیتهای متعدد و متنوعی در این حوزه انجام داده است. در کنار این گروه پژوهشی، مراکز و نهادهای دیگری هم مشغول به فعالیت هستند و اتفاقاً یکی از آفتهای این حوزه موازی کاری و یکپارچه نبودن فعالیتهاست ضمن اینکه پس از گذشت بیش از یک دهه فعالیت هنوز یک متن و طرح تدوین شده و تائید شده در این حوزه ارائه نشده که وارد مرحله اجرایی در سیستم و نظام آموزشی کشور شود.
برای آسیبشناسی این موضوع با الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفتگو کردیم؛ یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان دکترای مهندسی صنایع دارد اما یکی از علاقمندی ها و فعالیتهای مستمرش در این سالها فلسفه بوده است. در مقطع کارشناسی ارشد فلسفه علم خوانده و چندین کتاب هم در این حوزه نوشته است. «گفتوگوهای عمیق برای بچههای دقیق» و «ضربان فکر» از جمله آثار او در این حوزه است.
وی در ابتدای سخنانش گفت: خیلی هم خوب میشود فلسفه برای کودکان در برنامه درسی دانشآموزان قرار بگیرد. فلسفه برای کودکان بهمعنی آشنا کردن بچهها با روشهای استدلال فلسفی و تعقل فلسفی یک ضرورت است و خیلی هم خوب میشود که در برنامه درسی دانش آموزان قرار بگیرد اما الزامات متعددی را میطلبد که اولین الزام آن تدوین متون فلسفی متناسب با شرایط فرهنگی و اعتقادات و باورهای ما است. متاسفانه اغلب متونی که در حال حاضر تحت عنوان فلسفه برای کودکان در کشور وجود دارد، ترجمه متون غربی هستند و بر اساس نگاهها، باورها و اهداف نظام تربیتی غربی نگاشته شدهاند به همین دلیل هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ شکلی دورههای فعلی که با عنوان فلسفه برای کودکان برگزار میشود را مطابق با اهداف تعلیم و تربیت کشورمان نمیدانم.
فلسفه برای کودکان به معنی آشنا کردن بچهها با روشهای استدلال فلسفی و تعقل فلسفی یک ضرورت است و خیلی هم خوب میشود که در برنامه درسی دانش آموزان قرار بگیرد اما الزامات متعددی را میطلبد که اولین الزام آن تدوین متون فلسفی متناسب با شرایط فرهنگی و اعتقادات و باورهای ما استرئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: الزام دوم هم تربیت نیروی انسانی متناسب با این کار است. ما برای موفق بودن در حوزه فبک به مربیانی نیاز داریم که با این دوره آشنایی کامل داشته باشند و بتوانند بچهها را به درستی هدایت و راهبری کنند. چون آموزش فلسفه برای کودکان فرایندی است که نسبت به درسهای دیگر تبحر خاصی میطلبد تا سوالهای بچهها به بیراهه نرود. به نظر میرسد که برخی از مربیان فعلی فبک آموزش کافی را در این زمینه ندیدهاند و مربیان آموزش دیده کافی هم برای گسترش فبک در سطح ملی در اختیار نداریم؛ به همین جهت ممکن است عمومی سازی این دورهها در این شرایط مخرب باشد.
یاوری در ادامه دلیل نداشتن زیرساختهای مناسب برای اجرای این طرح در کشور را تشریح کرد و گفت: واقعیت این است که متخصصان رشته فلسفه تا حد زیادی در لایههای بالای علمی متوقف شدهاند و نتیجه اینکه امروز ما نه تنها کتاب خوب فلسفی برای طرح فبک نداریم، بلکه کتابهای درسی خوب فلسفه یعنی کتابی که هم تالیفی و بومی باشد و هم متناسب با اسلوب فهم و زبان آنها باشد برای دانشآموزان دبیرستانی هم به حد کافی نداریم. برای دانشجوی رشته فلسفه دوره لیسانسمان هم همینطور است. به نظر میرسد که این حوزه، حوزهای نبوده است که به اندازه کافی روی آن سرمایهگذاری شود و ما شاهد خروجی خاصی در این حوزه نیستیم.
این نویسنده در ادامه گفت: نکتهای که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که پیش از آنکه تفکر و دانش فلسفی به بچهها منتقل شود جامعه، خانواده، اولیا و مربیان باید آگاهی کافی را درباره دانش فلسفه پیدا کنند. به دلیل همان خلا و کمبودی که گفتم نوشتارهای فلسفی در سالهای گذشته در مقطع تحصیلات تکمیلی و مراتب بالا متوقف مانده است و بدنه بزرگسال جامعه هم با تفکر فلسفی آشنایی ندارد و ارزش فلسفه را نمیداند و فقط اسمهای بزرگ فلاسفه را شنیده و میشناسد. بنابراین هرازگاهی به صورت یک مد و تب فراگیر در جامعه میآید و بعد هم فراموش میشود. نتیجه اینکه والدینی که فرزندشان را به کلاسهای فلسفه برای کودکان میفرستند اصلاً نمیدانند که قرار است چه چیزی به فرزندشان یاد دهند و چیزی که قرار است یاد بگیرند چه تاثیری در زندگی آینده شان دارد. به همین دلیل تلاشهایی که صورت میگیرد هم کمتر نتیجه میدهد.
نویسنده «گفتوگوهای عمیق برای بچههای دقیق» افزود: واقعیت این است که آموزش و پرورش یکی از مهمترین حیطههای مسئولیتی دولتهاست و هیچ کشوری نیست که حوزه آموزش و پرورش را رها کند و محتوای آموزشی هر کشوری هم راستا با اهداف فرهنگی هر کشوری است. فلسفه برای کودکان در ایران هم مطابق با اهداف فرهنگی کشورمان است ضمن اینکه مقام معظم رهبری هم چندین بار تاکید کردند که به بچهها تفکر فلسفی آموزش داده شود و کلیت مطلب هم راستا با اهداف فرهنگی کشور است منتها تا وقتی که جزئیات این روش آموزشی وارد فضای آموزش و پرورش نشود نتیجهای حاصل نمیشود.
یاوری اضافه کرد: تصور من این است که نقطه شروع برای تدوین طرح فبک این است که متولیان این امر به شورای عالی آموزش و پرورش مراجعه و مصوبهای از این شورا دریافت کنند مبنی براینکه این دوره وارد برنامه درسی دانش آموزان شود. همزمان باید سازمان پژوهش آموزش و پرورش و دفتر تالیف کتب درسی هم در این فضا درگیر و تربیت مربیان هم آغاز شود. البته همین الان هم شورای عالی آموزش و پرورش و هم سازمان پژوهش با این برنامه آشنا هستند ولی هنوز جزو اولویتهایشان نیست. تا وقتی فعالیت در این حوزه محدود به نهادهای خصوصی و شبه خصوصی است که باهم رقابت میکنند و بعضاً همدیگر را قبول ندارند، صدای واحد از این حوزه شنیده نمیشود و همین تشتت باعث میشود که کار پیش نرود. برای پیشبرد کار باید همه این فعالیتها زیر چتر آموزش و پرورش قرار بگیرد.
تا وقتی فعالیت در حوزه فبک محدود به نهادهای خصوصی و شبه خصوصی است که باهم رقابت میکنند و بعضاً همدیگر را قبول ندارند، صدای واحد از این حوزه شنیده نمیشود و همین تشتت باعث میشود که کار پیش نرودرئیس سمپاد با اشاره به اینکه فعلاً برنامهای برای اجرای طرح فبک در مدارس سمپاد ندارد توضیح داد: ورود مستقیم فبک به مدارس به دلیل مجموعه مسائلی که گفتم میتواند باعث تشتت و تخریب شود بنابراین برنامهای برای اینکه به طور مستقیم فبک را وارد مدرسه کنم ندارم. چون باید ابتدا متن خوب و مربی خوب که اشاره کردم فراهم و بعد این برنامه وارد مدارس شود. سمپاد ۶۸۰ مدرسه در کل کشور دارد و چون موضوع، موضوع حساسی است باید مراقب باشیم که ساختار ذهنی بچهها را تخریب نکنیم ولی دنبال فراهم کردن زمینههای ورود فبک به مدارس سمپاد هستم. در حال حاضر با چند شرکت وارد مذاکره شدم که متن استاندارد برای این حوزه تدوین و کم کم کارهایی انجام شود ولی فکر میکنم حدود یکی دو سال تا اجرای آن برای اینکه متن درسی شود فاصله داریم. به طور کلی اجرای طرح فبک در مدارس جزو برنامههای میان مدت است که حداقل یکی دو سال زمان میبرد تا اجرا و وارد مدارس شود.
وی در پایان از انتشار جلد دوم کتاب «گفت و گوهای عمیق برای بچههای دقیق» در آینده خبر داد و گفت: متاسفانه بخاطر مشغله زیاد انتشار جلد دوم کتاب «گفت و گوهای عمیق برای بچههای دقیق» کمی به تعویق افتاد اما این بخش هم در دست تالیف است و سعی میکنم به زودی آن را روانه بازار نشر کنم.
کد خبر 5363917
هدایت شده از 🌺 حدیث روز 🌺
🌻 امیرالمؤمنین علیه السلام:
🍀 صلَةُ اَلرَّحِمِ تَسُوءُ اَلعَدُوَّ وَ تَقِي مَصَارِعَ اَلسُّوءِ.
🍀 صلهى رحم بد حال ميكند دشمن را و از افتادن در جايگاههاي بد نگاه ميدارد.
📚 غرر الحکم، ص 420.
💐 @Hadis_roz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف یا مهدی
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 كشف پشتوانه علمي حکم اسلام پس از 1400 سال
🔸 در روايات متعددي #صله_رحم سبب طول عمر شمرده شده است. براي نمونه رجوع كنيد به روايتي از امام سجاد در: ( اصول كافي ج2 ص 156)
👈🏼 اخيرا دانشمندان، علت طول عمر مردم جزیره خریستوس یونان را ارتباطات گرم با خويشاوندان ذكر كرده اند.
#علم_و_دين
#فلسفه_احكام
#فلسفه_دین
Eitaa.com/Sajedi_ir/
Instagram.com/Sajedi_ir
فهرست مطالب كانال:
Eitaa.com/sajedi_ir/672
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
19.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#️⃣ Why Did I Become A Muslim - Daud Kim.
❓❓چرا مسلمان شدم؟
🔹تجربه تامل برانگیر داؤود کیم، (جوان خواننده، رپر و یوتیوب بلاگر کره ای) از اسلام
❗️به دلیل رسانهها، تصویری بسیار منفی از اسلام داشتم،... اما خوشبختانه....
👈🏼 با عمل به اسلام، خودِ گمشده ام را پیدا کردم...
‼️داستان من، حکایت يك تحول است نه عقبگرد
| #اسلام | #تازه_مسلمان | #11سپتامبر | #اسلام_هراسی | #تروریست | #حجاب | #کاتولیک |
💯 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح
@ThrillofPeace
Eitaa.com/Sajedi_ir/
Instagram.com/Sajedi_ir
فهرست مطالب كانال:
Eitaa.com/sajedi_ir/672